thulle skrev:Morello skrev:
Så är inte fallet - som det tjatats om bortåt hundratalet gånger: THD är ett mått på stegets olinjäriteter - kvadratiska, kubiska och högre ordningens termer i överföringskaraktäristikan. Samma termer medför intermodulationsdistorsion. Vill man ha en korrekt bild av stegets distorsion måste bandbredden vid mätning av THD upp till 20 kHz vara minst 80 kHz, vilket medför att övertoner upp till och med ordning fyra inkluderas.
Bra punkterat, räcker med att tänka på hur IMD-graferna ser ut för att se varför så är fallet.
Som tidigt korrigerad amatör i tråden så kan det kanske hjälper andra att faktiskt se vad som fick poletten att trilla ner för mig. Jag förväntar mig korrigering om jag åter gör nån tankevurpa.
Efter att ha kollat 20 slumpade förstärkarrecensioner på ASR utan att hitta en IMD-mätning så använde jag slutligen en sökmotor för att iaf få fram en graf. Här från en DAC-mätning:
Det är alltså två toner in, 19kHz och 20kHz. Intermoduleringen av dessa syns som distortion i steg om differensen på 1kHz ut åt sidorna, 18kHz, 17, 16, osv. och uppåt vid 21kHz, 22 osv. Sen även som en liten kopia av hela trappstegspyramiden vid dubbla frekvenserna (andratonerna), 38kHz och 40kHz. Lite intressant har vi fått mer dist vid 39kHz än nån av andratonerna, vi får nog 38+1kHz tillsammans med 40-1kHz. Vad som hänt vid 28kHz och 29kHz är nåt ytterligare komplext. Notera att vi också fått dist vid 1kHz, differensen mellan tonerna.
Tänk sen på att IMD även uppstår i högtalaren vid uppspelning, så även om vi inte hör allt skräp övanför 20kHz så kan högtalaren spela upp det, och då den försöker sig på detta så sker väl samma effekt som ovan en gång till, men nu inte bara mellan två toner på 19kHz och 20kHz, utan mellan massa av dessa distspikar. Kommer det signal vid 21kHz och 22kHz, eller 28kHz och 29kHz, så har vi återigen möjlig dist vid 1kHz. Därför kan vi inte som Amir gör filtrera signalen utanför hörbart område, det filtret kommer ju inte finnas mellan förstärkare och högtalare sen. Mäter vi upp till 80kHz har vi åtminstone fått med det mesta av fjärdetons-"kopian" av den där trappstegspyramiden, fast inte trappstegen som är 1kHz uppåt i frekvens.
Tankeexperimentet ovan fallerar lite på att det kan vara olika membran som spelar upp olika frekvenser, men skickar vi in en komplex signal som musik till förstärkaren kommer vi få mängder med IMD vid en uppsjö ohörbara frekvenser, som sen eventuellt kan generera mängder med skräp vid hörbara frekvenser.