Moderator: Redaktörer
jansch skrev:Nä!
dewpo skrev::idea: Gör en checklista...
□ Har du smutsig ström?
□ Är enheterna du äger känsliga för smutsig ström?
□ Fungerar strömrenaren?
I-or skrev:Jag föreslår en alternativ checklista:
□ Är julklapparna till barnen redan inköpta och är tabberasförrådet av julskinka, glögg och nubbe knökfullt?
□ Har frugan redan den senaste Gucci-väskan?
□ Är placebotarmen tom?
Om svaren på frågorna ovan är ja, kan du inhandla en sådan bluffprodukt.
dewpo skrev:Här är skillnaden på brusgolvet i en DAC jag äger och har mätt på när den är ansluten i två olika "rena" USB utgångar![]()
Enligt faktiskt-expertisen så är en enhet som släpper igenom smuts från strömförsörjningen "felkonstruerad"![]()
Och för de "renläriga" så är en "felkonstruerad" enhet + en "strömrenare" som löser problemetfel väg att gå
pLudio skrev:Precis, skilj på "smutsig" växelström i väggen före transformatorn och likströmmen i apparaten.
dewpo skrev:pLudio skrev:Precis, skilj på "smutsig" växelström i väggen före transformatorn och likströmmen i apparaten.
Så USB-(strömrenare/avskiljare) är inte humbug men växelströmsrenare är det![]()
Jag tycker hur som helst att ett smartgrenuttag som indikerar korrekt fas och dylikt verkar smidigt
dewpo skrev:Här är skillnaden på brusgolvet i en DAC jag äger och har mätt på när den är ansluten i två olika "rena" USB utgångar![]()
Enligt faktiskt-expertisen så är en enhet som släpper igenom smuts från strömförsörjningen "felkonstruerad"![]()
Och för de "renläriga" så är en "felkonstruerad" enhet + en "strömrenare" som löser problemetfel väg att gå
I-or skrev:Jag föreslår en alternativ checklista:
▣ Saknar barn, dricker inte nubbe!
▣ Har inte fruga!
▣ Placebotarmen är tom!
Om svaren på frågorna ovan är ja, kan du inhandla en sådan bluffprodukt.
dewpo skrev:pLudio skrev:Precis, skilj på "smutsig" växelström i väggen före transformatorn och likströmmen i apparaten.
Så USB-(strömrenare/avskiljare) är inte humbug men växelströmsrenare är det![]()
Jag tycker hur som helst att ett smartgrenuttag som indikerar korrekt fas och dylikt verkar smidigt
goat76 skrev:dewpo skrev:pLudio skrev:Precis, skilj på "smutsig" växelström i väggen före transformatorn och likströmmen i apparaten.
Själv använder jag en faspenna för det ändamålet, går att finna för 99:- och fungerar till alla apparat-strömkablar.
dewpo skrev:Om jag köper en Fluke 2AC Spänningsprovare för 349krså blir det i runda slängar 900 kvar till en grendosa, några förslag?
dewpo skrev:goat76 skrev:dewpo skrev:
Själv använder jag en faspenna för det ändamålet, går att finna för 99:- och fungerar till alla apparat-strömkablar.
Om jag köper en Fluke 2AC Spänningsprovare för 349krså blir det i runda slängar 900 kvar till en grendosa, några förslag?

Strmbrg skrev:”Enligt Faktiskt så...”
Vadå?
Är det inte ”enligt vissa personer...”?
Är ett forum ett kollektiv av sammanbakade individer???
![]()
Ja, ofta tycks det mig förhålla sig just så.
Lätt störande, alltså ur ett rent mentalt perspektiv.
Belker skrev:Strmbrg skrev:”Enligt Faktiskt så...”
Vadå?
Är det inte ”enligt vissa personer...”?
Är ett forum ett kollektiv av sammanbakade individer???
![]()
Ja, ofta tycks det mig förhålla sig just så.
Lätt störande, alltså ur ett rent mentalt perspektiv.
Du felciterar. Dewpo skrev ”faktiskt-expertisen”. Du kanke inte behöver ingå i den, om det känns bättre
Strmbrg skrev:Ja, lite självdistans och en skvätt självironi är nog rätt gynnsamt också. Försöker hålla mig med det. Prestige och att till varje kostnad hävda sin tvärsäkra hållning är inte riktigt min potatis.
För övrigt står den där strömgrunkan gömd så att jag slipper se den. Jag gillar egentligen inte prylarna som prylar betraktat.
Någon publik - att imponera på - har inte besökt mitt musikrum på säkert 10 år.
.dewpo skrev:............
faema skrev:Jag köpte en sådan tingest pga att den var snygg, fick den billigt.
Bl a står det såhär:
Invändigt har man ett filter som undertrycker RFI störningar med upp till 80 db och man kan hantera strömspikar på upp till 15 000 volt.
Vad menas med det och vad är RFI?
Har gjort som Ströberg, bara kopplat in utan några tester fram och tillbaks.
Morello skrev:Nej, elektromagnetisk kompabilitet är inte samma sak som radiofrekventa störningar, vilket är vad som avses och som påstås undertryckas med 80 dB. Undertryckningen är förstås frekvensberoende, vilket gör informationen till nonsens. Dämpningen måste alltså specificeras i ett givet frekvensintervall.
Vad beträffar förmågan att hantera transienter om 15 kV beror det givetvis på transientens energi och därmed varaktighet. Det är så att säga en hygglig skillnad om laddningen är 1 C eller 1 nC - den initala spänningen kan dock vara 15 kV i båda fallen.
xmag skrev:dewpo skrev:Här är skillnaden på brusgolvet i en DAC jag äger och har mätt på när den är ansluten i två olika "rena" USB utgångar![]()
Jag har haft anledning att mäta mycket genom USB på datorn. Jag har kommit fram till att det är datorns switchade nätaggregat som är boven när det ser ut som i din graf. Då hjälper det inte med strömrenare. Jag tror faktiskt inte den behövs med skit som kommer från el-nätet heller eftersom nätaggregat själv genom sin omvandling från AC till DC skall filtrera bort den skiten enligt regler för nätapparater av vad jag förstått.
EDIT:
Om strömrenare gör någon nytta alls har jag för övrigt ingen aning om.
jansch skrev:xmag skrev:dewpo skrev:Här är skillnaden på brusgolvet i en DAC jag äger och har mätt på när den är ansluten i två olika "rena" USB utgångar![]()
Jag har haft anledning att mäta mycket genom USB på datorn. Jag har kommit fram till att det är datorns switchade nätaggregat som är boven när det ser ut som i din graf. Då hjälper det inte med strömrenare. Jag tror faktiskt inte den behövs med skit som kommer från el-nätet heller eftersom nätaggregat själv genom sin omvandling från AC till DC skall filtrera bort den skiten enligt regler för nätapparater av vad jag förstått.
EDIT:
Om strömrenare gör någon nytta alls har jag för övrigt ingen aning om.
Jag kör alltid på batteridrift när jag nyttjar datorn för mätningar.
Inte bara för att slippa den separata nätadapterns skräp utan även för att datorns signaljord är "skum" och och har dödat ett antal transistorer vid mätning på elektronik.
Borde givetvis undersökt varför men det är enklare (fusklösning) att köra på batteridrift.
Min hund gillar inte datorns nätadapter, troligtvis p g a elakt ultraljud. Borde mäta upp den men det är nerprioriterat.
För övrigt är nätadaptrar en "trist marknad", många klarar inte kraven och elsäkerhetsverket har väl annat att göra, t.ex fira jul
Forello skrev:Strömrenare är rena rama bluffen! Jag blir så arg att det ryker ur öronen.
Harryup skrev:Forello skrev:Strömrenare är rena rama bluffen! Jag blir så arg att det ryker ur öronen.
Nej, strömrenare är ingen bluff om produkten fungerar väl. Renare ström är ju inte svårt att mäta om det är. Dock är det ju så om det spelar roll för ökad ljudkvalité eller inte går ju inte att svara generellt på eftersom ingen testat så. Däremot kan det ju i enskilda fall ge en skillnad eller inte.
Att bli arg på hififöretag brukar normalt inte innebära någon skillnad i stort.
xmag skrev:En liten luring är att separera USB-ljudkortets ström från datorn till batteripacken. Såg en gång att det fanns en USB-kontakt med hona i ena ändan och hane i andra.

Michael skrev:xmag skrev:En liten luring är att separera USB-ljudkortets ström från datorn till batteripacken. Såg en gång att det fanns en USB-kontakt med hona i ena ändan och hane i andra.
Du kan operera en existerande kabel. I detta fall två USB3SS kablar som blir ihop kopplade för att få egen strömförsörjning till två hårddiskar:
[ Bild ]
eller kapa av host kontakten och löd på en ny. Där du drar ut två nya trådar för strömmen och inte ansluter Vcc till hostkontakten.
https://www.aliexpress.com/item/32822989960.html
eller gör en adapter som bryter av Vcc till egen kabel, med hjälp av någon av följande kontaktkort:
https://www.aliexpress.com/item/4001143005133.html
https://www.aliexpress.com/item/4000173498781.html
//Michael
jansch skrev:Harryup skrev:Forello skrev:Strömrenare är rena rama bluffen! Jag blir så arg att det ryker ur öronen.
Nej, strömrenare är ingen bluff om produkten fungerar väl. Renare ström är ju inte svårt att mäta om det är. Dock är det ju så om det spelar roll för ökad ljudkvalité eller inte går ju inte att svara generellt på eftersom ingen testat så. Däremot kan det ju i enskilda fall ge en skillnad eller inte.
jansch skrev:Harryup skrev:Forello skrev:Strömrenare är rena rama bluffen! Jag blir så arg att det ryker ur öronen.
Helmut skrev:Fungerar men satsa på en rejäl grej.
Är själv sugen på en sådan stor gul sak som, kunde stå på garage uppfarten.
https://techworld.idg.se/2.2524/1.30040 ... ler-mattet
Nätspänningen driver en motor som i sin tur driver en generator via ett stort sväghjul.
Tyngden i svänghjulet ser till att generatorn roterar med ett jämnt varvtal.
LeifB skrev:Är inte solceller det bästa?
Eller ett vindkraftverk.
Harryup skrev:Har du upplevt några skillnader själv när du testat?
Harryup skrev:En UPS är något helt annat och i regel klart sämre för en stereo då datornätdelar inte är så kräsna.
Jag jagar inte heller mera tightare bas, men jag har inget emot en låg störnivå då mina horn för mellan och diskant ligger på runt 114dB/m/W. Är själv inte säker på om den gör någon annan nytta än att skydda stereon från diverse saker som kan hända när nu vkv blir så populära och att dom inte snurrar med exakt 50Hz. Min har redan betalt sig en gång och om den dessutom låter saker fungera mera optimalt så är det ju kul.
/Harry Up
jansch skrev:Harryup skrev:En UPS är något helt annat och i regel klart sämre för en stereo då datornätdelar inte är så kräsna.
Vad är det som gör en en hifi-anläggning mer "kräsen" på strömmatning?
Almen skrev:Det är inte anläggningen i sig som är kräsen, det är ägaren som vill att det skall vara så."
Maarten skrev:Almen skrev:Det är inte anläggningen i sig som är kräsen, det är ägaren som vill att det skall vara så."
Här kommer jag osökt att tänka på Cesar Millan, som ofta hävdat att det är ägarens omedvetna tankar och beteenden påverkar hundens beteende.
https://www.thejakartapost.com/life/202 ... first.html
pLudio skrev:Bra där! Piska den med en sinuskurva.
jansch skrev:Harryup skrev:En UPS är något helt annat och i regel klart sämre för en stereo då datornätdelar inte är så kräsna.
Jag jagar inte heller mera tightare bas, men jag har inget emot en låg störnivå då mina horn för mellan och diskant ligger på runt 114dB/m/W. Är själv inte säker på om den gör någon annan nytta än att skydda stereon från diverse saker som kan hända när nu vkv blir så populära och att dom inte snurrar med exakt 50Hz. Min har redan betalt sig en gång och om den dessutom låter saker fungera mera optimalt så är det ju kul.
/Harry Up
2 påståenden i blåmarkerad mening för vånar mej...
- "UPS är åt helt annat"
Man ska inte lura sig av att UPS översätts med avbrottsfri kraft. I många sammanhang i labmiljö nyttjas UPS för att erhålla definierad nätspänning för att skapa en absolut störningsfri miljö. Typexempel: rum för högfrekvensmätningar.
Till skillnad från vissa "High-end strömtillsnyggare" får man garanterade kompletta data över strömmens kvalite'.
Att begreppet UPS har blivit välkänt för gemene man i samband med digitaliseringen förringar inte dess betydelse innan digitaiseringen och för andra applikationer.
- "I regel klart sämre för en stereo då datornätdelar inte är så kräsna"
UPS:er utvecklade för serverhallar etc. har givetvis en spec för att säkerställa drift som kan påverkas av normala nätspännings villkor. Alltså kraven är högre än vad nätleverantören kan utlova och då primärt avseende avbrott.
Alltså, ingen nätleverantör garanterar helt avbrottsfria leveranser och därför används UPS.
Vad är det som gör en en hifi-anläggning mer "kräsen" på strömmatning?
En dator, stereo, kaffebryggare, mätförstärkare, oscilloshop, server, router, lampa, värmepanna, osv. har olika utmaningar i att nyttja nätspänning som strömkälla. Dock, dom har ett gemensamt krav, att utlovad funktion/spec gäller vid nätanslutning. Alltså, är dom specade för 230V - 50Hz nätanslutning så gäller det.
Det går helt enkelt inte för en tillverkare att hävda något annat.
Sedan är det en helt annan sak att en elvisp inte behöver några interna filter eller andra skyddskretsar. Eller att en förförstärkare behöver ett mer utvecklat skydd, eller att en mätförstärkare har väsentlgt bättre inernt skydd för att klara specen. Utlovade prestanda gäller.
Jag har t.ex en mätförstärkare, B&K 2690, som har en extremt tydlig spec avseende "allt" (dynamik, brusnivå, filter, drivkapacitet, fasgång,polarisations och drivspänningar, mm. Detta gäller vid nätanslutning utan tjafs.
OM jag hade frågar B&K om jag behöver en "strömtillsnyggare" för att specen skall uppfyllas hade dom nog undrat om jag var idiot.
Men visst kan man köpa en "strömrenare" eller liknande men då skulle jag nog välja en för industribruk så man vet vad man får, alltså en med en riktig spec.
Fast jag nöjer mig med att skruva åt skruvarna på "noll-listen"
Med horndiskanter hör du säkerligen brus, jag hade JBL 077/ JBL375 och MarkIII slutsteg ett tag och visst brusade det men inte beroende av nätspänningen.
Harryup skrev:Jag är fullständigt medveten om vad en UPS är för något och jag är också medveten om vad en normal UPS som man köper ifrån en datorleverantör normalt ger för utsignaler.
Vi har ett elektronik-labb på firman och vi är isocertifierade för aktiva implantat och alla instrument är krönta, så jag är absolut medveten om vad som behövs i olika miljöer.
För i princip alla saker vi kör behövs varken strömrenare eller upser eftersom vi uppfinner för en miljö där vi inte kan kräva att någon speciell miljö finns hos patienten.
Att en del hifigrunkor kan ha bekymmer med störningar av olika slag ser jag inte som en styrka utan en svaghet, dock så kan det ju vara så att en grunka som inte direkt kräver någon form av hjälp ändå fungerar bättre med hjälp av stabil ström och/eller kanske isolerad ifrån någon annan produkt. Så med högre frekvenser och t.ex. switchade nätdelar så finns det numera mera störningar runt en anläggning än tidigare. Personligen skulle jag inte råda någon att köpa en strömrenare, skulle heller inte avråda någon från det utan är ju istället hyfsat enkelt att testa om det gör skillnad. Att här finns folk som vet en massa saker utan att testa är ju inget nytt och gärna i raljant ton.
Men om blindtester gäller ibland så kan det ju även gälla dessa grunkor, kanske nån hör en skillnad.
Harryup skrev:En UPS är något helt annat och i regel klart sämre för en stereo då datornätdelar inte är så kräsna.
jansch skrev:- "UPS är åt helt annat"
Man ska inte lura sig av att UPS översätts med avbrottsfri kraft. I många sammanhang i labmiljö nyttjas UPS för att erhålla definierad nätspänning för att skapa en absolut störningsfri miljö. Typexempel: rum för högfrekvensmätningar.
Calleberg skrev:Ser väl skapligt ut, de riktiga nitlotterna törs inte visa insidan...men spar dina pengar till nåt vettigare.
1300:- spänn för att veta hur stickproppen är vänd....![]()
FBK skrev:För 219.900 kr får jag en anläggning och tillfixat rum som håller en mycket hög nivå.
hifikg skrev:Glöm inte att beställa nätkablar, sex, sju stycken...
Harryup skrev:hifikg skrev:Glöm inte att beställa nätkablar, sex, sju stycken...
Den där är faktiskt inte så tokig. Lite beslöjad över 50Hz men hygglig i vart fall.
Strmbrg skrev:Det är i mitt tycke alltför mycket fokus på skillnadsdetektering. Om man nu kan detektera en skillnad och verifiera detektionen, så betyder det ju bara just det.
Dvs att en skillnadsdetektion är verifierad.
Ingenting annat.
Den verifierade skillnadsdetekteringen innebär INTE ett svar på:
Huruvida något av alternativen renderar i någon förbättring.
Huruvida något av alternativen renderar i någonting bra.
Annorlunda uttryckt:
Huruvida det oavsett alternativ fortfarande är dåligt.
PS
Jag har inte jämfört fram och åter med och utan min Accuphase Power Supply.
Den bara införskaffades, installerades och har varit permanent installerad sedan dess.
Knuttebaloa skrev:@Strmbrg
I de flesta fall brukar väl den upplevda skillnaden ändå översättas, av den som uttalar sig, till en förbättring eller försämring? Och då kan den väl, åtminstone subjektivt, vara värdefull?
Om du vill kan du få införskaffa och installera en i min anläggning. Om du tycker det är roligt, alltså?
Strmbrg skrev:Knuttebaloa skrev:@Strmbrg
I de flesta fall brukar väl den upplevda skillnaden ändå översättas, av den som uttalar sig, till en förbättring eller försämring? Och då kan den väl, åtminstone subjektivt, vara värdefull?
Om du vill kan du få införskaffa och installera en i min anläggning. Om du tycker det är roligt, alltså?
Jo, förbättring eller försämring är ju intressant. Åtminstone om det är en väsentlig storlek på den.
Men om det är en förbättring så är det intressanta - som jag ser det - huruvida:
Det gick från dåligt till bra.
Det fortsatt är dåligt (men förvisso bättre).
Det redan var såpass bra att förbättringen var onödig.
Ranking kan både hjälpa och förvirra.
goat76 skrev:...
Så var hamnar då din strömrenare enligt dina kriterier, blev det en väsentlig förbättring?
pLudio skrev:dewpo skrev:Om jag köper en Fluke 2AC Spänningsprovare för 349krså blir det i runda slängar 900 kvar till en grendosa, några förslag?
https://powerquality.eaton.com/Sverige/ ... -strip.asp
lennartj skrev:pLudio skrev:dewpo skrev:Om jag köper en Fluke 2AC Spänningsprovare för 349krså blir det i runda slängar 900 kvar till en grendosa, några förslag?
https://powerquality.eaton.com/Sverige/ ... -strip.asp
Det är visserligen småpengar i sammanhanget, men jag hajade till när jag såg att Kjell & co säljer Fluke 2AC Spänningsprovare för 349 SEK.
När jag googlade på "Faspenna" fick jag många träffar förutom Fluken, t.e.x denna https://cdon.se/bygg-verktyg/spanningsp ... -p54723683 för 95 SEK.
Hur mycket betalar man för att det står Fluke på faspennan?
Kurben skrev:Jag som har en massa utrustning i samma skåp i bion. Är det inte rimligt att försöka sätta alla dessa små switchade nätpluggar till exvis Nvidia shield, logitech hub, xbox, PS3 osv med smutsiga nätdelar på ett filter så de inte stör förstärkerkeriet?
För ett antal år sedan kom jag över ett par störskyddstransformatorer till bra pris, men jag upplevde inte någon förändring av återgivningen med eller utan. Efter långlyssning fick jag en vag känsla av att dynamiken kanske tyglades en aning om jag spelade på mina klass-AB slutsteg men inte via klass-A.Kurben skrev:En mera seriös fråga om nätfilter.
Jag som har en massa utrustning i samma skåp i bion. Är det inte rimligt att försöka sätta alla dessa små switchade nätpluggar till exvis Nvidia shield, logitech hub, xbox, PS3 osv med smutsiga nätdelar på ett filter så de inte stör förstärkerkeriet?
Min tanke är alltså att vända på resonemanget, filtrera de mest troliga störarna och låta de analoga pryttlarna köra utan.?
Harryup skrev:Dvärgbrytare är det vanliga återställningsbara säkringar? I så fall har dom en väldigt begränsat antal omkopplingar typ som jag minns ett 10-tal innan man kan börja fundera på om dom fungerar som dom skall.
Harryup skrev:Kan kanske handla om olika generationer av säkringar. Så man bör nog veta om man har nya eller gamla när man gör så.
heliac skrev: Men...de är konstruerade så att ju mer slitna dom blir desto lättare löser dom ut. Och till slut går dom inte att få att stanna kvar i påslaget läge.
Magnuz skrev:heliac skrev: Men...de är konstruerade så att ju mer slitna dom blir desto lättare löser dom ut. Och till slut går dom inte att få att stanna kvar i påslaget läge.
Det problemet hade jag faktiskt när jag bodde i lägenhet och det var orsakat av stereon. Jag hade mina slutsteg kopplade via en grenkontakt med strömbrytare som jag slog av och på istället för att behöva slå av och på slutstegen individuellt. Efter ett tag började säkringen lösa ut vissa gånger när jag slog på grenkontakten och det blev bara värre med tiden så till slut fick jag ge mig och slå på stegen ett i taget.
Användare som besöker denna kategori: doppler och 18 gäster