Är det någon poäng med strömrenare?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
eljulio

Är det någon poäng med strömrenare?

Inläggav eljulio » 2021-12-04 15:45

Nu när man inte längre vill byta högtalare eller annat väsentligt i ljudkedjan undrar jag över detaljerna. Är strömrenare något som gör skillnad? Tänker då på tystare elektronik i första hand.

En googling ger i alla fall vid handen att det finns ett utbud...

https://www.google.com/search?q=str%C3% ... e&ie=UTF-8

jansch

Re: Är det någon poäng med strömrenare?

Inläggav jansch » 2021-12-04 16:19

Nä!

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-12-04 16:31

jansch skrev:Nä!

Ha,ha... det var kort och koncist. Är passivt med i ett par hifigrupper på FB och där påstås de ibland göra underverk.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2021-12-04 16:32

:idea: Gör en checklista...

Har du smutsig ström?
Är enheterna du äger känsliga för smutsig ström?
Fungerar strömrenaren?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-12-04 16:56

dewpo skrev::idea: Gör en checklista...

Har du smutsig ström?
Är enheterna du äger känsliga för smutsig ström?
Fungerar strömrenaren?

Jaha, hur vet man vad smutsig ström är? Mäter man det?
Samma fråga på 2.
Fungerar strömrenaren? Om den gör vad den lovar menar du? Ja, hur vet man det?

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-12-04 17:08

Jag föreslår en alternativ checklista:

□ Är julklapparna till barnen redan inköpta och är tabberasförrådet av julskinka, glögg och nubbe knökfullt?
□ Har frugan redan den senaste Gucci-väskan?
□ Är placebotarmen tom?

Om svaren på frågorna ovan är ja, kan du inhandla en sådan bluffprodukt.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-12-04 17:10

I-or skrev:Jag föreslår en alternativ checklista:

□ Är julklapparna till barnen redan inköpta och är tabberasförrådet av julskinka, glögg och nubbe knökfullt?
□ Har frugan redan den senaste Gucci-väskan?
□ Är placebotarmen tom?

Svar ja på alla tre... eller rättare sagt. Gucci kommer jag aldrig att köpa. :lol:

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2021-12-04 17:12

Här är skillnaden på brusgolvet i en DAC jag äger och har mätt på när den är ansluten i två olika "rena" USB utgångar :|
Skräp.jpg
Skräp.jpg (235.32 KiB) Visad 4129 gånger

Enligt faktiskt-expertisen så är en enhet som släpper igenom smuts från strömförsörjningen "felkonstruerad" :|
Och för de "renläriga" så är en "felkonstruerad" enhet + en "strömrenare" som löser problemet :twisted: fel väg att gå :roll:

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2021-12-04 17:17

Här kan du se vad lite du ibland får för pengarna, denna modell är omnämnd på en av de där FB härdsmältorna du pratar om :D

viewtopic.php?f=10&t=71301

Nån nytta kanske de gör om du har apparater med konstruktionsmässiga utmaningar. Supras nätlist verkar i sammanhanget då som ett mycket bra alternativ. Produkten i länken ovan är det inte..
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2021-12-04 17:29

dewpo skrev:Här är skillnaden på brusgolvet i en DAC jag äger och har mätt på när den är ansluten i två olika "rena" USB utgångar :|
Skräp.jpg

Enligt faktiskt-expertisen så är en enhet som släpper igenom smuts från strömförsörjningen "felkonstruerad" :|
Och för de "renläriga" så är en "felkonstruerad" enhet + en "strömrenare" som löser problemet :twisted: fel väg att gå :roll:

Men är det där verkligen effekten av en strömrenare (vad nu det är)? Det ser snarare ut som att din dator inkopplad galvaniskt till DAC ger grava jordslingor. Pi4 inte, eftersom den är isolerad tack vare ethernet.

Jag har hittills inte sett en enda mätning eller kontrollerat test som visar att ”renad” ström skulle ge effekt ute vid högtalarna/lurarna.

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2021-12-04 18:08

Precis, skilj på "smutsig" växelström i väggen före transformatorn och likströmmen i apparaten.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2021-12-04 18:48

pLudio skrev:Precis, skilj på "smutsig" växelström i väggen före transformatorn och likströmmen i apparaten.

Så USB-(strömrenare/avskiljare) är inte humbug men växelströmsrenare är det :?
Jag tycker hur som helst att ett smartgrenuttag som indikerar korrekt fas och dylikt verkar smidigt :oops:

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2021-12-04 18:53

dewpo skrev:
pLudio skrev:Precis, skilj på "smutsig" växelström i väggen före transformatorn och likströmmen i apparaten.

Jag tycker hur som helst att ett smartgrenuttag som indikerar korrekt fas och dylikt verkar smidigt :oops:

Det är ju väldig skillnad på en USB-renare, vars funktion är att galvaniskt avskilja, och en vävelströmsrenare.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-12-04 19:07

dewpo skrev:Här är skillnaden på brusgolvet i en DAC jag äger och har mätt på när den är ansluten i två olika "rena" USB utgångar :|
Skräp.jpg

Det ser för jäkligt ut runt 100 kHz, det är verkligen något man kan lägga några hundratusen på att åtgärda. Man vill inte plåga traktens fladdermöss :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2021-12-04 19:17

I-or skrev:Jag föreslår en alternativ checklista:

Saknar barn, dricker inte nubbe!
Har inte fruga!
Placebotarmen är tom!

Duger denna? (Dynavox X4100) Och kan du lova att jag får absolut inget för pengarna? inte ens ett litet spänningsfall?

71SAI2ehghL._AC_SL1500_.jpg
71SAI2ehghL._AC_SL1500_.jpg (112.48 KiB) Visad 4031 gånger

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2021-12-04 19:23

Ser väl skapligt ut, de riktiga nitlotterna törs inte visa insidan :wink: ...men spar dina pengar till nåt vettigare.
1300:- spänn för att veta hur stickproppen är vänd.... :roll:
11987-7_dynavox-hifi-power-socket-x4100.jpg
11987-7_dynavox-hifi-power-socket-x4100.jpg (79.17 KiB) Visad 4021 gånger

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-12-04 19:33

dewpo skrev:

Själv använder jag en faspenna för det ändamålet, går att finna för 99:- och fungerar till alla apparat-strömkablar. :)

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2021-12-04 19:58

goat76 skrev:
dewpo skrev:

Själv använder jag en faspenna för det ändamålet, går att finna för 99:- och fungerar till alla apparat-strömkablar. :)

Om jag köper en Fluke 2AC Spänningsprovare för 349kr :| så blir det i runda slängar 900 kvar till en grendosa, några förslag?

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2021-12-04 20:25

dewpo skrev:Om jag köper en Fluke 2AC Spänningsprovare för 349kr :| så blir det i runda slängar 900 kvar till en grendosa, några förslag?

https://powerquality.eaton.com/Sverige/ ... -strip.asp
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-12-04 20:26

dewpo skrev:
goat76 skrev:
dewpo skrev:

Om jag köper en Fluke 2AC Spänningsprovare för 349kr :| så blir det i runda slängar 900 kvar till en grendosa, några förslag?

En sån här, den har tillräckligt lång kabel för att ge fler möjligheter att gömma undan grenuttaget bakom någon möbel.
https://www.kjell.com/se/varumarken/bre ... ags-p40702

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-12-04 21:48

Det är säkert en sån här ni behöver

https://audioconcept.se/produkt/stromtank-s5000-hp/

Bild

Själv sitter jag under jord och då blir strömmen automagiskt filtrerad och störningsfri, puh, där sparade jag en halv miljon!
Sitter nöjd :)

jansch

Inläggav jansch » 2021-12-04 23:53

Skall man hålla diskussionen på en vettig och logisk nivå måste man först definiera ett eventuellt problem som skall lösas men om man ändå börjar med strömrenarens funktion ser jag 3 möjliga egenskaper:
Stabilisera växelspänningens frekvens, stabilisera växelspänningen samt att undertrycka övertoner och "spikar".
Notera: utrustning som "smittar" varann via signalinterface kan ingen strömrenare ro på.

Först bör man dock veta vad man kan förvänta sig av leverantören av nätspänningen som samtidigt definierar grundläggande krav på tillverkaren av bl.a "hifi-utrustningen". Därutöver gäller EU direktivet för EMC.
En apparat skall helt enkelt klara av de "störningar" som finns och ändå kunna prestertera specad funktion.
Tyvärr verkar det vara så att det finns ett visst samband ibland mellan "high-end" utrustning och brist på insikt/kompetens.

Jag har tidigare tjatat om att proffesionell utrustning alltid uppfyller specar utan en massa tjafs. För apparater från Audio Presicion, Bruel&Kjaern, Rohde&Swartz, mfl är det givetvis helt naturligt och en "hederssak" och detta även om man använder förlängningssladdar etc.
Bara den "unika high-end världen" verkar vara oförmögen att bemästra normal nätspänning.

Frågan är då - Är det spänningsvariationer, frekvensvariationer eller övertoner/spikar som inte "high-end världen" klarar att hantera?
Man får innerligt hoppas att det inte är spännings- eller frekvensvariationer då det är ren "skämsnivå" och borde rendera nackskott. "Hifikg:s" förslag på utrustning går därför bort (jo, jag vet att det var ett skämt).

Övertoner /spikar då? Övertoner till sådär någon kHz kan man också glömma och sortera in under facket "skämsnivå".
Kvarstår "spikar" och högfrekventa störningar som kräver vettig ingenjörskonst = t.ex gymnasieingenjör med rimligt IQ och viss erfarenhet av mätteknik för att undvika felkonstruktioner.

MEN! Framförallt, hur låter t.ex "spikar" som som stör?
Blir basen inte lika taktfast? Artikulationen luddig? Blir diskanten inte längre transparent? Svärtan saknas? Nu hör jag inte längre triangeln, en viss omusikalitet skönjes?
Nä! Lite olika om det är en digital eller analog störning men vanigtvis som ett "knäpp" ungefär som från vinylskivor.

Viktigt! Inom proffesionell teknik nyttjar man inga produkter som inte behövs, all el/elektronik som tillförs ses som en möjlighet till felkälla och har alltid sina begränsningar.
Alltså, vem vill ev. försämra sin output med en "strömrenare" som inte behövs.

Summering
Identfiera först ett ev. problem och skapa sedan en lösning som löser problemet, inte tvärt om.
Fundering.....
Är det så att "audiofiler' käkar bredspektra antibiotika till varje frukost för säkerhets skull och mår då bättre generellt....

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2021-12-05 08:43

Jag har en ”strömrenare” av Accuphases fabrikat. Den är av aktiv konstruktion, så till vida att den innehåller en analog eq och ett monoslutsteg i syfte att åstadkomma en ren sinus med stabil spänning och mycket låg impedans.
Om den ljudmässigt är något att ha kan jag emellertid inte berätta något om. När den landat här hemma kopplades den in och så har det förblivit. Inga jämförelser fram och tillbaka med och utan den har gjorts.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2021-12-05 09:22

Skräp.jpg

Vilka olika enheter har du mätt på?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2021-12-05 09:32

”Enligt Faktiskt så...”
Vadå?
Är det inte ”enligt vissa personer...”?
Är ett forum ett kollektiv av sammanbakade individer???
8O
Ja, ofta tycks det mig förhålla sig just så.

Lätt störande, alltså ur ett rent mentalt perspektiv.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2021-12-05 10:08

Strmbrg skrev:”Enligt Faktiskt så...”
Vadå?
8O

Du felciterar. Dewpo skrev ”faktiskt-expertisen”. Du kanke inte behöver ingå i den, om det känns bättre :wink:

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2021-12-05 10:18

Belker skrev:
Strmbrg skrev:”Enligt Faktiskt så...”
Vadå?
8O

Du felciterar. Dewpo skrev ”faktiskt-expertisen”. Du kanke inte behöver ingå i den, om det känns bättre :wink:

Tack! Jag vill nog helst undvika att alls ingå i grupperingar, i görlig mån.
Och någon expertisgrupp vore det mig fullständigt uteslutet att ingå i.
Av - som det brukar heta - lättförstådda skäl.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2021-12-05 10:53

Precis som att alla vet att "Blixten" inte springer 100m på nio och en halv sekund för att han äter så mycket jams (Som hans pappa påstod) :roll: Utan alla vet att det finns "potentare" förklaringar till hans framfart 8) Lika gärna så vet alla att en "välljudande" anläggning är just välljudande, inte för att den försetts med en strömrenare (kanske till och med trots?) Utan på grund av att den består av andra kvalitativa produkter. Men det betyder inte att myter, sägner, sagor och kultur inte har en plats även inom hifi :wink: När Strmbrg flexar sin ackurata strömrenare för publiken har den samma roll som forna kungars kronor och spiror (att tala om vem som har mest guld på kammaren :oops: ). Men om man är vid sunt mod tar man inte illa upp, man unnar Strmbrg att vara lite fåfäng :| Då man vet att det är stålet, inte guldet som skall förändra världen :twisted:

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2021-12-05 11:16

Ja, lite självdistans och en skvätt självironi är nog rätt gynnsamt också. Försöker hålla mig med det. Prestige och att till varje kostnad hävda sin tvärsäkra hållning är inte riktigt min potatis.

För övrigt står den där strömgrunkan gömd så att jag slipper se den. Jag gillar egentligen inte prylarna som prylar betraktat.
Någon publik - att imponera på - har inte besökt mitt musikrum på säkert 10 år.

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2021-12-05 11:26

Strmbrg skrev:Ja, lite självdistans och en skvätt självironi är nog rätt gynnsamt också. Försöker hålla mig med det. Prestige och att till varje kostnad hävda sin tvärsäkra hållning är inte riktigt min potatis.

För övrigt står den där strömgrunkan gömd så att jag slipper se den. Jag gillar egentligen inte prylarna som prylar betraktat.
Någon publik - att imponera på - har inte besökt mitt musikrum på säkert 10 år.

Utan tvivel är man inte klok :)

Nästa

Återgå till Generellt om hifi