Moderator: Redaktörer
Strmbrg skrev:Bland annat så handlar tanken om huruvida en person kan förnimma total likhet i ett lyssningstest.
Låt säga att det handlar om ett nogsamt arrangerat dubbelblindtest, med musik som är lämplig för skillnadsförnimmelse.
Bill50x skrev:Om man vet att högupplöst musik (typ 24/96) inte låter bättre än 16/44.1 så kanske man inte hör att de kan låta olika. Man är så inställd på att ingen skillnad föreligger.
Strmbrg skrev:Då kan man ju - som praktiskt lagd - fundera över om det möjligen finns fördelar med att INTE träna upp sig.
Det skulle ju kunna medföra att man kunde nöja sig med mindre och få lättare att fokusera på musiken istället för på ljudet och på ljudskillnader.
JM skrev:En bra säljare kan få den billigare högtalaren med objektivt sämre ljud att uppfattas av kunden som bättre än en dyrare och ljudmässigt bättre produkten.
Magnuz skrev:Precis, det vore ju hur coolt som helst om man klarade av att höra skillnad mellan dyrkablar, högupplösta format o.s.v. i ett kontrollerat blindtest. Då har man ju svart på vitt att man är ett verkligt guldöra.
pLudio skrev:JM skrev:En bra säljare kan få den billigare högtalaren med objektivt sämre ljud att uppfattas av kunden som bättre än en dyrare och ljudmässigt bättre produkten.
Och därför uppfanns mässjazzen som styrs av ett hemligt sällskap i det fördolda.
JM skrev:En bra säljare kan få den billigare högtalaren med objektivt sämre ljud att uppfattas av kunden som bättre än en dyrare och ljudmässigt bättre produkten.
JM
JM skrev:En bra säljare kan få den billigare högtalaren med objektivt sämre ljud att uppfattas av kunden som bättre än en dyrare och ljudmässigt bättre produkten.
JM
pLudio skrev:Buy quality, cry once.
hifikg skrev:pLudio skrev:JM skrev:En bra säljare kan få den billigare högtalaren med objektivt sämre ljud att uppfattas av kunden som bättre än en dyrare och ljudmässigt bättre produkten.
Och därför uppfanns mässjazzen som styrs av ett hemligt sällskap i det fördolda.
sssch!!!
hcl skrev:Är det inte det som avses med nocebo
Harryup skrev:Är ju alltid en fördel med dubbelblindtest så ingen vet vad som testas, inte ens testledaren.
Maarten skrev:...det är också en fördel att heller inte testledaren vet vilket objekt som testas i ett givet ögonblick.
Men enkelblint är ett så pass stort framsteg gentemot öppna tester, att det inte bör förkastas. Att någon gång ha provat på att testa blint är ett steg mot att lära känna sig själv, och andra.
I övrigt håller jag med allt Almen skrivit i denna tråd .
Conan skrev:
Sen kanske det också är så (vilket påpekats i tråden) att man måste först lära sig vad skillnaden är innan man kan hitta den.
Harryup skrev:
Det tycker jag är en helt annan test av ljudminnet och detaljer på ljud som inte har med musikupplevelsen alls att göra. Ser det snarare som en fördel att man inte får lära sig var skillnaden finns för att se om den är hörbar när man lyssnar på musik. Att man kan hitta speciella signaler som kan avslöja en skillnad som aldrig kommer att vara en del av musiken är ett rent tekniklyssnande och kan vara till glädje för konstruktörer och mätentusiaster.
Harryup skrev:Conan skrev:
Sen kanske det också är så (vilket påpekats i tråden) att man måste först lära sig vad skillnaden är innan man kan hitta den.
Det tycker jag är en helt annan test av ljudminnet och detaljer på ljud som inte har med musikupplevelsen alls att göra. Ser det snarare som en fördel att man inte får lära sig var skillnaden finns för att se om den är hörbar när man lyssnar på musik.
Harryup skrev:Om tråden heter" Kan man inbilla sig att det inte är en skillnad" så blir det ju lite konstigt om man börjar med att påvisa skillnaden för testpersonerna?
Skriver ni i rätt tråd? mvh/Harry Up
Zzombie skrev:Harryup skrev:Om tråden heter" Kan man inbilla sig att det inte är en skillnad" så blir det ju lite konstigt om man börjar med att påvisa skillnaden för testpersonerna?
Skriver ni i rätt tråd? mvh/Harry Up
+1
Almen skrev:Zzombie skrev:Harryup skrev:Om tråden heter" Kan man inbilla sig att det inte är en skillnad" så blir det ju lite konstigt om man börjar med att påvisa skillnaden för testpersonerna?
Skriver ni i rätt tråd? mvh/Harry Up
+1
OK, då avviker jag.
Harryup skrev:Om tråden heter" Kan man inbilla sig att det inte är en skillnad" så blir det ju lite konstigt om man börjar med att påvisa skillnaden för testpersonerna?
Magnuz skrev:Harryup skrev:Om tråden heter" Kan man inbilla sig att det inte är en skillnad" så blir det ju lite konstigt om man börjar med att påvisa skillnaden för testpersonerna?
Inte alls. Om det nu är så att man kan inbilla sig att det inte är någon skillnad är det väl desto viktigare att påvisa den om den finns?
Harryup skrev:Magnuz skrev:Harryup skrev:Om tråden heter" Kan man inbilla sig att det inte är en skillnad" så blir det ju lite konstigt om man börjar med att påvisa skillnaden för testpersonerna?
Inte alls. Om det nu är så att man kan inbilla sig att det inte är någon skillnad är det väl desto viktigare att påvisa den om den finns?
Men då måste man väl ha en testmetod som gör att man kan inbilla sig det. Man kan väl inte börja med att peka ut en skillnad som finns och sedan spela samma stycka och fråga om det finns någon skillnad?
Harryup skrev:Magnuz skrev:Harryup skrev:Om tråden heter" Kan man inbilla sig att det inte är en skillnad" så blir det ju lite konstigt om man börjar med att påvisa skillnaden för testpersonerna?
Inte alls. Om det nu är så att man kan inbilla sig att det inte är någon skillnad är det väl desto viktigare att påvisa den om den finns?
Men då måste man väl ha en testmetod som gör att man kan inbilla sig det. Man kan väl inte börja med att peka ut en skillnad som finns och sedan spela samma stycka och fråga om det finns någon skillnad?
Conan skrev:Harryup skrev:Magnuz skrev:
Inte alls. Om det nu är så att man kan inbilla sig att det inte är någon skillnad är det väl desto viktigare att påvisa den om den finns?
Men då måste man väl ha en testmetod som gör att man kan inbilla sig det. Man kan väl inte börja med att peka ut en skillnad som finns och sedan spela samma stycka och fråga om det finns någon skillnad?
Finns och finns... frågan är ju om en viss testperson kan uppfatta den, och om testpersonen (trots att han/hon egentligen borde höra den) ändå inte hör skillnaden pga "inbillning". Detta orsakad av att testpersonen anser att det inte borde finnas en skillnad.
Exempel:
TL (testledare): "Men lyssna efter hur diskanten klingar ut Med nätkabel A så hänger sångerskans s-ljud kvar i rummet på ett helt annat sätt."
KS (kabelskeptiker): "Nä jag hör inte någon skillnad! Skillnad mellan nätkablar... skitfånigt!".
TL: "Men hör du verkligen inte!? Lyssna här... Sss mot Sssssshuiuuuuu... Hör du inte?"
KS: "Nä jag hör inte... Var i låten..?"
TL: "Här lyssna... Sss... och här ... Sssssshuiuuuuu..."
KS: "Nä hör inte..."
Kan då KS "Nä hör inte.." bero på nån slags inbillning/förnekelse?
hifikg skrev:Conan skrev:Harryup skrev:
Men då måste man väl ha en testmetod som gör att man kan inbilla sig det. Man kan väl inte börja med att peka ut en skillnad som finns och sedan spela samma stycka och fråga om det finns någon skillnad?
Finns och finns... frågan är ju om en viss testperson kan uppfatta den, och om testpersonen (trots att han/hon egentligen borde höra den) ändå inte hör skillnaden pga "inbillning". Detta orsakad av att testpersonen anser att det inte borde finnas en skillnad.
Exempel:
TL (testledare): "Men lyssna efter hur diskanten klingar ut Med nätkabel A så hänger sångerskans s-ljud kvar i rummet på ett helt annat sätt."
KS (kabelskeptiker): "Nä jag hör inte någon skillnad! Skillnad mellan nätkablar... skitfånigt!".
TL: "Men hör du verkligen inte!? Lyssna här... Sss mot Sssssshuiuuuuu... Hör du inte?"
KS: "Nä jag hör inte... Var i låten..?"
TL: "Här lyssna... Sss... och här ... Sssssshuiuuuuu..."
KS: "Nä hör inte..."
Kan då KS "Nä hör inte.." bero på nån slags inbillning/förnekelse?
Troligen beror det mer på testledaren Om testledaren är försäljare av nätkabeln kan hen säkert fuska med olika inspelningar och/eller inställningar. Om jag, vid test av något, upptäcker en ny detalj i inspelningen så brukar inte den detaljen försvinna igen bara för att jag byter tillbaka till ursprunglig utrustning. Gissar att upptäckten beror på mer koncentrerad lyssning, försök att hitta skillnader, något nytt. Den som har betalat en dryg miljon för en strömsnok skulle nog känna sig bra dum om hen inte upplevde någon skillnad.
Tell skrev:Men är det nån som har nå faktiskt data, studier eller nåt på det här? Jag menar det här med placebo o hjärnan kan lura till sig saker som inte finns är ju en vedertagen sanning, medans tvärt om att den jag förtrycka saker helt bara för man inte tror på det har jag inte sett nånting om.
Det närmaste troligt i den här tråden är ju det som Zzombie skrev om att det handlar om överlevnad, att våra hjärnor är byggda för att upptäcka kontraster, men skulle gärna se nå mer sakliga argument på det
Tell skrev:Men är det nån som har nå faktiskt data, studier eller nåt på det här? Jag menar det här med placebo o hjärnan kan lura till sig saker som inte finns är ju en vedertagen sanning, medans tvärt om att den jag förtrycka saker helt bara för man inte tror på det har jag inte sett nånting om.
Det närmaste troligt i den här tråden är ju det som Zzombie skrev om att det handlar om överlevnad, att våra hjärnor är byggda för att upptäcka kontraster, men skulle gärna se nå mer sakliga argument på det
Zzombie skrev:...Skulle gärna låna hem en streamer/DAC-kombo i typ 50 kkr-klassen och jämföra. Med varför? Har ändå inte råd att köpa den...
...
JM skrev:Problemet är att det är inte bara vid aktiva processer utan även vid hämmande processer förbrukar nervcellerna syre. Dvs all ökad signal på fMRI bilder är inte ökad nervaktivitet utan ökad syreförbrukning.
JM
Tell skrev:Ja bra utlägg Maarten Vi är ju människor så allt hsr med psykologi att göra, inkl hifi. Så ja jag antar att du har rätt att man kan inbilla sig att inte höra skillnad. Frågan är bara i vilken utstreckning?
Jag har ju gjort en del A/B-tester på mig själv där jag lagt upp t ex en 320kbps MP3 o en WAV ovanpå varandra i Ableton, loopat korta eller tillomed extremt korta bitar o sen bara bytt mellan MP3An o WAVen för att kunna höra nån skillnad men det går verkligen inte.
Tell skrev:Men ja, rent allmänt är ju psykologin inom hifi (o allt annat) jävligt intressant. Hur hjärnan kan lura sig till saker pga ziljarder externa omständigheter. Sen att folk inte har koll på varken psykologin eller tekniken så blir det ju alltid dessa oändliga diskussioner om allt möjligt. Därför jag brukar ge upp på det här forumet till o från. Diskussionerna tär ju mest på ens energi
Maarten skrev:De där 320 kbit/s anses väl generellt vara mycket svårt att detektera och det vore ju illa om någon då argumenterade att noll-resultatet beror på att 'man 'inte vill höra skillnad'. Ett sådant argument kan (som tidigare nämnt i tråden) bemötas antingen med att det vore väl lite långsökt att lägga energi på att testa något med ambitionen att man inte ska upptäcka något? Eller så bemöts ett sådant argument med 'men du som vill höra skillnad, gör ett test då',... blint givetvis. (Om det då kommer ytterligare ett argument i stil med; 'jag tror inte på blindtest', så har ju vederbörande rakt av förkastat en stor mängd etablerad kunskap, forskning och basala hygienfaktorer för vetenskaplig metodik och då är ju vidare diskussion troligen inte fruktbar).
Maarten skrev:JM skrev:Eller så bemöts ett sådant argument med 'men du som vill höra skillnad, gör ett test då',... blint givetvis. (Om det då kommer ytterligare ett argument i stil med; 'jag tror inte på blindtest', så har ju vederbörande rakt av förkastat en stor mängd etablerad kunskap, forskning och basala hygienfaktorer för vetenskaplig metodik och då är ju vidare diskussion troligen inte fruktbar).
sprudel skrev:Maarten skrev:JM skrev:Eller så bemöts ett sådant argument med 'men du som vill höra skillnad, gör ett test då',... blint givetvis. (Om det då kommer ytterligare ett argument i stil med; 'jag tror inte på blindtest', så har ju vederbörande rakt av förkastat en stor mängd etablerad kunskap, forskning och basala hygienfaktorer för vetenskaplig metodik och då är ju vidare diskussion troligen inte fruktbar).
Inom basala hygienfaktorer för vetenskaplig metodik ryms också en skepsis mot sin metod och resultat samt en ingående diskussion kring eventuella felkällor.
En ödmjukhet inför det man ev missat vilken du inte tydligt ger uttryck för här ovan.
Så länge blindtestmetodik inom HiFi-kontext håller den brist på vetenskaplig status som jag anser att den gör, kanske man bör hålla lite lägre svansföring angående dess förträfflighet. Akkuransen spretar rejält, så att "blindtest" is da shit vill jag nog reservera mig emot men det är en bra bit på vägen.
JM skrev:Eller så bemöts ett sådant argument med 'men du som vill höra skillnad, gör ett test då',... blint givetvis. (Om det då kommer ytterligare ett argument i stil med; 'jag tror inte på blindtest', så har ju vederbörande rakt av förkastat en stor mängd etablerad kunskap, forskning och basala hygienfaktorer för vetenskaplig metodik och då är ju vidare diskussion troligen inte fruktbar).
Strmbrg skrev:Hör väldigt ofta stora skillnader på exakt samma sak vid olika tillfällen. Dvs min egen prestanda som mottagare varierar stort fast ”leveransen” till öronen är lika.
sprudel skrev:Men just den här tendensen att ovillkorligt hylla "blindtest" som ett ultimat verktyg och som bas för sin tes hävda att allt ifrågasättande av nämnda tes är ett vetenskapsförakt stör mig rejält.
I-or skrev:Diskussionen underlättas alltid om man konkretiserar sina invändningar istället för att enbart deklarera att man inte håller med. Det är alldeles för enkelt att hävda att det finns felkällor utan att precisera dessa och dessutom påvisa att de i praktiken är annat än spekulationer.
Magnuz skrev:sprudel skrev:Men just den här tendensen att ovillkorligt hylla "blindtest" som ett ultimat verktyg och som bas för sin tes hävda att allt ifrågasättande av nämnda tes är ett vetenskapsförakt stör mig rejält.
Nja, jag vet inte vem som ovillkorligt hyllar blindtest men det är ju ett faktum att om man inte testar blint vet man inte vad man testar (en oavsiktlig dubbeltydighet där ) Blindtest är ju inte ett verktyg i sig utan en metod för att säkerställa att man testar det man avsett att testa och inte förväntningseffekter.
sprudel skrev:I-or skrev:Diskussionen underlättas alltid om man konkretiserar sina invändningar istället för att enbart deklarera att man inte håller med. Det är alldeles för enkelt att hävda att det finns felkällor utan att precisera dessa och dessutom påvisa att de i praktiken är annat än spekulationer.
Men Ior, du pysslar ju med detta. Du kan rada upp hur många felkällor som helst.
I övrigt håller jag med.
Strmbrg skrev:Jag tänker mig att vissa saker kan placeras i kategorin ”uppenbara skillnader”, dvs det blir mest fånigt att kräva ett rigoröst test/mätningsförfarande för verifiering.
Exempelvis:
Låter det olika om en triangel och en trumpet?
Jag skriver inte så för att dumma mig eller provocera. Nej, det handlar snarare om när en upplevd skillnad kan tas för given och när den måste verifieras.
Var går gränsen?
Eller snarare: Det lär inte gå att dra en tydlig gräns.
Harryup skrev:Om man skulle blindtesta en billig reciever mot något rejält dyrbart och folk visste i förväg om att de skulle lyssna blint så skulle man inte vara i samma läge som kan ni höra skillnad mellan 2 olika omkopplingar. I första läget så skulle det för de flesta finnas ett "rätt och ett fel" och man skulle sitta och lyssna efter detaljer i musiken som om det vore en tävling. Skulle man däremot inte veta något innan så skulle man kanske bli förvånad om man inte hörde någon skillnad men det finns inget att "förlora" på att höra "fel". Och även "tävlingsledningens" sätt att lägga upp testen i övrigt med frågor som kan ni skilja på produkterna eller hör ni skillnaden påverkar ju också sinnesstämningen.
sprudel skrev:Man kan gräva ner sig i det här och då hamnar vi i perception. Ett tämligen komplext område.
Så här ser jag det, hittills.
Ett ljudstimuli via hörseln ger upphov en förnimmelse, som sedan leder till en perception eller varseblivning. Förnimmelsen kan vara medveten eller omedveten, det senare kallas subliminal perception.Du vet inte medvetet att du hört det, men det påverkar dig ändå.
När du väl har en varseblivning så sker det en mängd processer i hjärnan som går i olika riktningar, dels sker en selektion, ett urval av det varseblivna, dels går tidigare erfarenheter in ”anpassar” det varseblivna till någon slags begriplighet. Det senare kan man tolka som att du hör det du vill.
Man kan nästan hårddra det hela och säga att en fundamental uppgift i vår perception är att välja bort för att inte kaos ska uppstå.
Förnimmelser, medvetna som omedvetna, leder till perception och en upplevelse, och den sista är rejält processad.
När du aktivt och koncentrerat lyssnar efter ett ljud i den meningen att du vill åt endast förnimmelsen, så går det inte. Det är för sent.
Den information du har tillgänglig är processad via medvetna och omedvetna komponenter med allt vad det innebär.
Jag tror, med hyfsad sannolikhet, att man kan träna sig till att prioritera selektionen i varseblivningen, och att nedprioritera anpassningen. Alltså en mer analytisk hållning än en syntesinriktad hållning.
När du till vardags njuter av musik är du syntesinriktad, du har en upplevelse enligt ovan och den är färgad av en massa omständigheter just då.
Hur du mår, din omgivning, ev droger, som inte behöver vara traditionella kemikalier utan lika gärna endorfiner mm.
En annan påverkan kan vara en nyinskaffad komponent i din lyssningskedja som kanske förhöjer upplevelsen. Den medför en förändring i fysisk ljudalstring av olika dignitet, all elektronik påverkar signalen.
Då är vi framme vid frågan. Kan du uppfatta förändringen?
Din upplevelse, alltså en grymt processad och färgad händelse, är den du har. Om du vill kan du nöja dig med det och låta tiden gå.
Börjar du tveka om den nya komponenten ligger inom uppfattningsförmågan, förnimmelse-varseblivning men reducerat från upplevelsen så måste det till andra metoder. Det kan finnas subliminala komponenter som påverkar din upplevelse, alltså de som du inte kommer åt medvetet.
Om du inte vet om det är den nya länken i kedjan eller den gamla du lyssnar på, blindtest, så borde de processer som anpassar det varseblivna till en upplevelse reduceras från just den faktorn. Nu skall du alltså fokusera på förnimmelse, varseblivning och upplevelse. Helst varseblivning då.
Vi ska komma åt det du inte kan höra, men det finns där, kanske.
Du får lyssna och gissa helt enkelt. Statistiken på dina svar få bli svaret som ger en indikation om förändringen ger en annan upplevelse.
Du kan då komma fram till två olika utfall, du kan uppfatta eller inte. Just i den situationen, med en uppställningen osv. Hur pålitligt är det då?
Du kanske inte är så duktig att lyssna analytiskt, hur påverkar det resultatet? Ska du fortsätta att regelbundet upprepa testet för att komma längre?
Ett tillfälle är inte tillräckligt, no way, inte för att du ska var övertygad.
Det är så här jag tänker om blindtest och då är vi fortfarande på amatörnivå.
Du kan aldrig vara säker på resultatet, du kan få en indiktion, men i slutändan är det din upplevelse (se ovan) som är det väsentliga, och din upplevelse är inte din förnimmelse, men det är DIN upplevelse.
Här finns en hel del att komplettera med när det avser komplexiteten i hörandet med feedback-mekanismer mellan örat, hörselnerv, hjärnan, samt tidsfördröjningar/förskjutningar mellan förnimmelse, perception och upplevelse. Både JM och Peter får gärna komma med synpunkter här, jag vill bara visa på en liten del av komplexiteten med vårt hörande i relation till den ibland primitiva uppfattningen om hur enkelt ett blindtest löser situationen.
Strömberg har en för mig sympatisk hållning här, skit i att jämföra, upplev bristen på distraktion.
Det är en härligt reduktionistisk syn och sammanfattar nog hela detta långa inlägg.
sprudel skrev:Man kan gräva ner sig i det här…
…Strömberg har en för mig sympatisk hållning här, skit i att jämföra, upplev bristen på distraktion.
Det är en härligt reduktionistisk syn och sammanfattar nog hela detta långa inlägg.
Strmbrg skrev:Men, än sen.
I-or skrev:Red Pill or Blue Pill, att veta eller inte veta, det är frågan. Blev Neo, eller Thomas A. Anderson som han hette i den virtuella världen, lyckligare av det röda pillret?
Från tråd: 1: Frekvensgång, 2: Spridning, .. Spinorama?
Skattningar av välljud är i snitt är lägre för blinda tester gentemot öppna. Lyssnares träning spelar roll.
Icke förvånande skriver de att:."So strong is that attachment of “perceived” sound quality to the identity of the product that in sighted tests, listeners substantially ignored easily audible problems associated with loudspeaker location in the room and interactions with different programs."
These findings mean that if one wishes to obtain candid opinions about how a loudspeaker sounds, the tests must be done blind
In John Atkinson’s editorial, he interviewed J. Gordon Holt, the man who created the magazine. Holt com mented as follows: As far as the real world is concerned, high-end audio lost its credibility during the 1980s, when it flatly refused to submit to the kind of basic honesty controls (double-blind testing, for example) that had legitimized every other serious scientific endeavor since Pascal. [This refusal] is a source of endless derisive amusement among rational people and of perpetual embarrassment for me, because I am associated by so many people with the mess my disciples made of spreading my gospel.
sprudel skrev:… Inom basala hygienfaktorer för vetenskaplig metodik ryms också en skepsis mot sin metod och resultat samt en ingående diskussion kring eventuella felkällor.
En ödmjukhet inför det man ev missat vilken du inte tydligt ger uttryck för här ovan....
... men jag reagerar på alla cylindrar när man uttrycker sig så grovt generaliserande och onyanserat i för mig tämligen viktiga ärenden, nämligen vetenskap.
Blinding is an important tool of the scientific method, and is used in many fields of research. In some fields, such as medicine, it is considered essential
https://en.wikipedia.org/wiki/Blinded_experiment
Bill50x skrev:Strmbrg skrev:Men, än sen.
Precis, det drabbar ingen fattig
/ B
Maarten skrev:Ett experiment att posta detta inlägg och ett försök till då att få till en meningsfull och saklig dialog (en del bra inlägg förstås men sakargumenten saknar jag och graden av nyfikenhet blir jag osäker på). Här blir det dessvärre ett långt inlägg: klipp
Strmbrg skrev:Bill50x skrev:Strmbrg skrev:Men, än sen.
Precis, det drabbar ingen fattig
Den som anser sig vara - eller är - fattig bör lämpligen lägga sina resurser på mer basala saker än stereoanläggningar.
För egen del, så la jag alltför mycket på fel saker i min ungdom. Då var jag - om inte fattig - så åtminstone inte såpass stadd vid kassa att jag bort köpa kostbara stereopryttlar, eller stereopryttlar alls.
Betraktar mig inte som rik eller högavlönad nu heller, men bor stort och billigt, och både jag och sambon är ekonomiskt sinnade på totalen, och skulle nog uppfattas som tråkigt snåla av den som finge inblick. Ingen "dricka", inga kostbara matvanor, mycket glest mellan restaurangbesöken, lågbudgetsemestrar, inga fester och bjudningar et cetera. Då kan man om man så vill impulsköpa en Leica, ett Accuphase-försteg, en fin klocka istället. Jag håller hellre igen på det löpande litegrann och kostar på mig lite annat bestående istället.
sprudel skrev:Nåväl, det jag vänder mig emot i tidigare inlägg är de säkra slutsatser alltför ofta ses av amatörmässiga blindtester.
Magnuz skrev:sprudel skrev: Att ett test genomförs blint är givetvis ingen garanti för att det inte kan vara felaktigt eller feltänkt på en hel massa olika sätt. Morello skrev väl något åt det hållet en bit upp.
I-or skrev:Låt mig bidra med ett upplysande exempel inom ämnet.
Sedan tidigt 1990-tal hade samtliga recensenter på Stereophile varit helt övertygade om att de kunde höra skillnad mellan olika digitalfilter i CD-spelare och DAC:ar. Det pratades vitt och brett om "energy smear" och hur konventionella filter tydligt förvrängde signalen så att stereoperspektivet förändrades, transienter tappade sin skärpa, luftigheten försvann o.s.v. Allt detta skulle t.o.m. vara lätt att höra förutsatt att man fick lyssna i lugn och ro under goda förhållanden med sitt eget system.
Den mer rationellt lagde Keith Howard bestämde sig år 2005 för att sätta guldöronen på prov genom att generera filterade musikfiler i 24/96-format för att simulera effekterna av olika filterlösningar för en samplingsfrekvens om 44,1 kHz, d.v.s. CD-format. Dessa filter representerade allt ifrån konventionella till medvetet genomusla egenskaper som absolut inte förekommer i verkliga lösningar. Musikfilerna brändes på DVD-A-skivor och skickades till recensenterna för utvärdering. Hur det hela slutade kan man läsa om här:
https://www.stereophile.com/features/10 ... index.html
Morello skrev:sprudel skrev:I-or skrev:Diskussionen underlättas alltid om man konkretiserar sina invändningar istället för att enbart deklarera att man inte håller med. Det är alldeles för enkelt att hävda att det finns felkällor utan att precisera dessa och dessutom påvisa att de i praktiken är annat än spekulationer.
Men Ior, du pysslar ju med detta. Du kan rada upp hur många felkällor som helst.
I övrigt håller jag med.
Att testet är blint är såklart inte en garanti för att resultatet är relevant; det enda man kan utesluta är förväntanseffekter/inbillning.
Relevanta tester av apparater är svårt och ungefär 100% av alla så kallade tester i hifi-blaskor och på forum sorterar jag under "hifi-anekdoter". Det är alltså inte bara bristen på blindtest som gör testerna irrelevanta, utan en hel del andra snedsteg så som exempelvis nivåanpassning.
sprudel skrev:Ja, f-n. Vilket bra exempel på att vi inte lever i en perfekt värld.
Sorry JM.
Maarten skrev:@Goat: Ja, lyssningströtthet påverkar troligen i enlighet med habituering och de-sensitering. Eller helt enkelt att den mentala orken och närvaron tryter. Man behöver inte göra snabba växlingar (som kan leda till stress och sämre närvaro) vid BT, utan kan ta den tiden man vill. Timmar, veckor, månader. BT är bara att utesluta många psykologiska faktorer, i övrigt testar man som vill. Och som Morello skrev ovan BT är inget botemedel mot andra utmaningar än placebo-effekter.
Men notera också att I-ors inlägg ovan inte stödjer tanken.
JM skrev:Bra exempel på hur en utvärdering inte får ske. Pinsamt att utvärderingen publicerats.
Utvärderarna vet vilka filer som är ofiltrerade och vilka som manipulerade. Leder till förväntanseffekter - placeboeffekter.
JM
sportbilsentusiasten skrev:sprudel skrev:Ja, f-n. Vilket bra exempel på att vi inte lever i en perfekt värld.
Sorry JM.
Vill du att jag editerar inlägget säg till hur det ska vara så fixar jag det. Skicka PM
I-or skrev:JM skrev:Bra exempel på hur en utvärdering inte får ske. Pinsamt att utvärderingen publicerats.
Utvärderarna vet vilka filer som är ofiltrerade och vilka som manipulerade. Leder till förväntanseffekter - placeboeffekter.
JM
Inga filer är ofiltrerade och inga filer är manipulerade. Vänligen läs och förstå innan du kommenterar eftersom du som vanligt totalt har missförstått hur testet har utförts.
Strmbrg skrev:Meningslös kommentar kanske, men eftersom det är jag som skapat tråden så tar jag mig friheten:
Att ni bara orkar!..
hifikg skrev:Idag ska jag vrida min ena hifi-häst fyra grader, räknar med välljud.
I-or skrev:Jag applåderar ditt ambitiösa och utmärkta försök att ännu en gång förklara de uppenbara problemen med lyssna-och-tyck-metoden, vilka borde vara mer än välkända efter decennier av evighetslånga avhandlingar på detta forum.
goat76 skrev:..Det jag specifikt syftade på var Andrew Scheps teori om att lyssningströtthet riskerar att träda ikraft vid långtidslyssning av datareducerat programmaterial, något som kanske inte riskerar att ske i lika stor utsträckning då man lyssnar på original-ljudfilerna i "full upplösning".
sprudel skrev:Hej Maarten. … Nåväl, det jag vänder mig emot i tidigare inlägg är de säkra slutsatser alltför ofta ses av amatörmässiga blindtester.
Placeboeffekten är jag väl insatt i, om du där syftade på mig. Menar du att jag skulle negligera dess existens?
Har lett ett antal seriösa ansatser med just den som subjekt så jag känner mig hyfsat hemma där.
sprudel skrev:@Maarten.
Vill du länka till de undersökningar som ligger bakom de bilder du lagt in i ditt inlägg ovan. Kollar gärna på dem.
sprudel skrev:Jag diskuterar gärna vidare svårigheterna att detektera skillnader mellan vad vi upplever under olika kontexter, läs analytisk testsituation vs syntetisk musiklyssning, och hur man utifrån granskar och försöker objektivisera detta. Min tes är att vi kan förnimma nyanser under normal lyssning som dols under testsitution och att detta då inte är en placeboeffekt. Just nu kastas alla skillnader mellan öppen och blind lyssning ned i slasktratten placeboeffekt och jag tror att det är mer än så. Placeboeffekten kommer in senare i processen läggs till i det vi summerar till en upplevelse.
Snälla, vill du läsa och begrunda detta sista noga.
sprudel skrev:Man kan gräva ner sig i det här och då hamnar vi i perception. Ett tämligen komplext område.
Så här ser jag det, hittills. …
Blinded
Familiarity with the program
Familiarity with the room.
Familiarity with the task
Recognition.
Hearing ability
No Listener interaction.
Judgment ability or aptitude. Not all of us are good listeners, just as not all of us can dance or sing well. If one is establishing a population of listeners from which to draw over the long term, it will be necessary to monitor their decisions, looking for those who (a) exhibit small variations in repeated judgments and (b) differentiate their opinions of products by using a large numerical range of ratings (Olive, 2001, 2003; Toole, 1985).
JM skrev:I-or skrev:JM skrev:Bra exempel på hur en utvärdering inte får ske. Pinsamt att utvärderingen publicerats.
Utvärderarna vet vilka filer som är ofiltrerade och vilka som manipulerade. Leder till förväntanseffekter - placeboeffekter.
JM
Inga filer är ofiltrerade och inga filer är manipulerade. Vänligen läs och förstå innan du kommenterar eftersom du som vanligt totalt har missförstått hur testet har utförts.
Initialt skummade jag lyssningstestets utförande snabbt.
Neither Kal nor I knew what the filters were when we performed our listening comparisons.
All we knew was that each set of eight samples of the four pieces of music began with the original, untreated track, followed by seven filtered versions, the filters used presented in the same order for each music excerpt. In the discussion that follows, the comments were condensed from our opinions of each filter, formed from listening independently to all four music excerpts.
Keith had asked us specifically to compare Filter 7 with Filter 4.
https://www.stereophile.com/content/rin ... mpressions
John Atkinson skriver att både John och Kal (utvärderarna) visste innan lyssningen att det var 4 musikstycken där varje musikstycke inleddes med ett obehandlat original musikstycke följt av 7 filtrerade varianter.
Dessutom bad Keif (försöksledaren) att de speciellt skulle kolla in filter 7 och 4.
Är detta korrekt uppfattat?
JM
sprudel skrev:Du skriver att placeboeffekter är mycket väl beforskade.
Det vill jag veta mer om, för jag har inte lyckats hitta någon djuplodande forskning om fenomenet annat än dess existens, ingen definition som duger.
” De troliga verkningsmekanismerna är förväntanseffekter eller eventuell betingning.” säger professor Harry Boström i länken nedan.
https://www.sbu.se/sv/publikationer/nya ... ens-kraft/
Jag tar med glädje emot forskningsresultat som lättar dimman runt placeboeffekten, orsak och mekanismer.
JM skrev:Jag tycker en mer precis beskrivning av placeboeffekten är förväntad psykologisk behandlingseffekt ej relaterad till substans/fenomen vilket utvärderas.
Almen skrev:JM skrev:Jag tycker en mer precis beskrivning av placeboeffekten är förväntad psykologisk behandlingseffekt ej relaterad till substans/fenomen vilket utvärderas.
Ja, jag har föreslagit att man (i alla fall i ljudsammanhang) mer generellt skulle kunna använda termen "förväntanseffekt".
sprudel skrev: Å andra sidan har stora delar av de ”mjuka” vetenskaperna samma bekymmer med krav på replikation.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Replikationskrisen
I-or skrev:Angående det informella lyssningstestet i Stereophile. Naturligtvis var det inte ett vetenskapligt välkontrollerat test eftersom det framförallt saknades statistisk utvärdering och att man dessutom var utlämnad till recensenternas ärlighet (hade de haft signalanalytisk kunskap så hade en hel del kunnat avslöjas). Övriga invändningar är av betydligt lägre dignitet.
Återigen, HiFi-magasin har sällan möjlighet att sätta upp vetenskapliga skottsäkra lyssningstester, varför man får hålla till godo med ett test som åtminstone är delvis blint.
Om någon har svårt att tolka utfallet, så kan det sammanfattas med att svaren kan anses vara slumpmässiga (en av tre deltagare gav t.o.m. upp helt) och inte på något sätt korrelerade med impulssvarsprestanda för filtren, helt i motsats till vad som hade påståtts av recensenterna.
sprudel skrev:Jag vill fortfarande ta höjd för att de skillnader i lyssningsupplevser som noteras mellan blind och öppen lyssning inte alltid, och med säkerhet, kan härledas till just förväntanseffekter.
Almen skrev:Ja, man önskar att John Atkinson hade gjort i alla fall en översiktlig analys och kommit fram till att resultatet var i pincip slumpmässigt.
I-or skrev:Almen skrev:Ja, man önskar att John Atkinson hade gjort i alla fall en översiktlig analys och kommit fram till att resultatet var i pincip slumpmässigt.
Ja, men det hade ju varit att erkänna misslyckandet och delvis dra undan fundamentet för magasinets existens. Dock gör Keith Howard ungefär den sammanfattningen.
Den som har läst Stereophile genom åren vet dessutom att diverse liknande lyssningstest alltid har fallit ut till recensenternas nackdel, men då har man skyllt på stress och ovana vid systemet.
Strmbrg skrev:Meningslös kommentar kanske, men eftersom det är jag som skapat tråden så tar jag mig friheten:
Att ni bara orkar!..
sprudel skrev:@JM
Stora delar av de vetenskaper vi talar om skakar i sina grundvalar, detta är djupt allvarligt då resultaten från dessa ofta ligger tillgrund för viktiga politiska beslut som reglerar vårt samhälle. De förs också fram som etablerade ”sanningar”, ännu värre!
Tell skrev:Strmbrg skrev:Meningslös kommentar kanske, men eftersom det är jag som skapat tråden så tar jag mig friheten:
Att ni bara orkar!..
Well du ställde ju en fråga som folk försökte komma fram till; om man kan inbilla sig att det INTE är skillnad.
...
Tycker iaf det är många bra o intressanta i lägg här från Maarten, I-or o Sprudel
Zzombie skrev:Så du påstår på allvar att några muppar som uttalar sig om ljud är representativt för hela forskarsamhället?
Vilka politiska beslut är tagna grundade på exemplen du anför ovan?
Magnuz skrev:Nu vet jag inte riktigt vem du tilltalar men det där med politiska beslut o.s.v. handlade ju inte om ljud utan om detta: https://sv.wikipedia.org/wiki/Replikationskrisen
Strmbrg skrev:Visst!
Det som emellertid fascinerar med "orkandet" är hur extremt omfattande trådarna tenderar att bli.
De blir ofta så omfattande att det blir praktiskt närmast omöjligt att engagera sig i alla inlägg, citat och repliker. Åtminstone för mig...
Dvs det som fascinerar mig är hur ni klarar av att - och orkar - lägga all denna tid framför skärmarna på detta, parallellt med allt annat i tillvaron.
Zzombie skrev:Magnuz skrev:Nu vet jag inte riktigt vem du tilltalar men det där med politiska beslut o.s.v. handlade ju inte om ljud utan om detta: https://sv.wikipedia.org/wiki/Replikationskrisen
Det här svarade jag på: "Stora delar av de vetenskaper vi talar om skakar i sina grundvalar, detta är djupt allvarligt då resultaten från dessa ofta ligger tillgrund för viktiga politiska beslut som reglerar vårt samhälle. De förs också fram som etablerade ”sanningar”, ännu värre!"
Ett påstående som luktar en aning konstigt.
Zzombie skrev:Magnuz skrev:Nu vet jag inte riktigt vem du tilltalar men det där med politiska beslut o.s.v. handlade ju inte om ljud utan om detta: https://sv.wikipedia.org/wiki/Replikationskrisen
Det här svarade jag på: "Stora delar av de vetenskaper vi talar om skakar i sina grundvalar, detta är djupt allvarligt då resultaten från dessa ofta ligger tillgrund för viktiga politiska beslut som reglerar vårt samhälle. De förs också fram som etablerade ”sanningar”, ännu värre!"
Ett påstående som luktar en aning konstigt.
Zzombie skrev:Så du påstår på allvar att några muppar som uttalar sig om ljud är representativt för hela forskarsamhället?
Vilka politiska beslut är tagna grundade på exemplen du anför ovan?
Magnuz skrev:Zzombie skrev:Magnuz skrev:Ah, men då är det alltså replikationskrisen det gäller, men ”de vetenskaper vi talar om” ska nog inte tolkas som något som har med ljud att göra i första hand, utan samhällsvetenskap i allmänhet och kanske psykologi i synnerhet men även bl.a. nationalekonomi.
Zzombie skrev:Magnuz skrev:Zzombie skrev:
Till att börja med är nationalekonomi ingen vetenskap. Den kallas även för politisk ekonomi, vilket den just är. Den rådande ordningen (kapitalism, marknadstalibanism) vill dock gärna framställa den som sådan.
Det verkar som andra liknande pseudovetenskaper har det problemet.
Att problemet uppstår i vissa vetenskaper bevisar att de inte är vetenskaper. Underligt att det har tagit 50-100 år att upptäcka det.
Zzombie skrev:Dunning-Kruger-effekten har i högsta grad relevans. Det är bara att läsa trådar om politik, virus, teknik och vetenskap, med mera på fejan.
Zzombie skrev:Dunning-Kruger-effekten har i högsta grad relevans.
Zzombie skrev:>Skulle nog inkludera Öppen diskussion på Faktiskt med. Peak Mount Stupid.
Du kanske lider av Inverted Dunning-Kruger, att inte inse hur smarta andra är för att du inte kommer upp till deras nivå.
Zzombie skrev:Dunning-Kruger-effekten har i högsta grad relevans.
JM skrev:.............
Det är ett observandum att dipoler till exempel mäter dåligt med spinorama metoden.
In Floyds bok upplaga III saknas vissa studier från upplaga I och II vilka motsäger spinorama metodens förträfflighet.
Tänker ffa Barrens klassiska studie/graf där reflexernas perceptionsmässiga betydelse map på lokalisation, tid, frekvens och prominens. Se fig 5.
https://www.researchgate.net/publicatio ... eflections
Spinorama metoden är för statisk utan viktning för hur vi hör. Även det som kallas "tidiga reflexer" är för statisk. "Tidiga reflexer" är totalsumman av alla reflexer vilka studsat en gång innan de når lyssningspositionen dvs lång ifrån hur vi hör viktiga reflexer. Den enda viktningen de "tidiga reflexerna" har är att intensiteten är korrigerad för 15 olika Harmanrelaterade rum. Har någon hittat hur denna korrigering sker mer exakt?
Min gissning utifrån spinoramas mätdata och min erfarenhet av lyssningsrum i USA är att de är större och betydligt mer dämpade än svenska lyssningsrum.
Spinorama metoden är egentligen en metod med potential att uppgraderas till beakta hur vi hör reflexerna och till att utvärdera alla typer av högtalare.
Metoden har en potential att användas för att simulera hur vissa typer av högtalare kommer att upplevas i ditt specifika rum utifrån olika placeringar av högtalare och lyssningsposition!!!
JM
Strmbrg skrev:Visst!
Det som emellertid fascinerar med "orkandet" är hur extremt omfattande trådarna tenderar att bli.
De blir ofta så omfattande att det blir praktiskt närmast omöjligt att engagera sig i alla inlägg, citat och repliker. Åtminstone för mig...
Dvs det som fascinerar mig är hur ni klarar av att - och orkar - lägga all denna tid framför skärmarna på detta, parallellt med allt annat i tillvaron.
Kanske framför allt fascineras jag av den - beroende på person mer eller mindre påtagliga - läggningen att aldrig ge sig, att fokusera på "motståndare" och utsiktslöst - åtminstone ordväxlingsmässigt - stångas vidare med just dem.
Varför är det så angeläget att till varje pris övertyga den mest inbitne meningsmotståndare eller (för en själv) insiktsoförmögne?
Speciellt i ett såpass för fortlevnaden oväsentligt ämne som hifi?
Tell skrev:Äh så här är det ju alltid när män pratar teknik, o att rätta nån på internet som har FEL är en loop som är väldigt lätt att fastna i. Precis därför som jag försöker avvänja mig alla typer av forum lite till o från, tror inte det är helt bra för sinnet att diskutera så hårt som man gör ibland Dock ändå ganska sansat i den här tråden, o intressant också om man orkar läsa allt
Strmbrg skrev:Man kanske inte behöver fokusera så himskans mycket på mätningar.
Åtminstone om man bara skall använda högtalaren och alltså inte skall konstruera den. Man kan ju självklart vara väldigt intresserad av mätningar även som icke-konstruktör.
Apropå det så kan det kanske vara så att man inbillar sig någonting kring hur det låter, baserat på de mätningar man gjort eller tagit del av. Dvs att ett faktiskt lyssningsintryck av högtalaren påverkas av att man studerat mätresultat.
Zzombie skrev:När det gäller annat än mätningar (vetenskap) som bedömning av hifi rekommenderar jag att observera punkt 8 i Tractatus Logico-philosophicus.
jansch skrev:Strmbrg skrev:Man kanske inte behöver fokusera så himskans mycket på mätningar.
Åtminstone om man bara skall använda högtalaren och alltså inte skall konstruera den. Man kan ju självklart vara väldigt intresserad av mätningar även som icke-konstruktör.
Apropå det så kan det kanske vara så att man inbillar sig någonting kring hur det låter, baserat på de mätningar man gjort eller tagit del av. Dvs att ett faktiskt lyssningsintryck av högtalaren påverkas av att man studerat mätresultat.
Absolut är det så! Vi är ju människor.
Om man fokuserar på mätningar, egna lyssningsupplevelser eller en mix av dessa är ju var och ens känsla/beslut. Som du redan vet är jag mätnörd och tyvärr har jag i takt med ökad mätkunskap blivit alltmer osäker på min hörsel. Inte för att jag finner en generell diskrepans utan att åtminstone min hörsel är det rejäl dagsnotering på.
Fascinerande också att JAG, trots mätnörderiet, ofta tycker att lite 2:a och 4:e tons dist tillför någonting positivt..... Åtminstone på elbas och i viss mån piano.
Och, javisst! Jag har verifierat detta med mätningar/tester.... kunde inte låta bli.
goat76 skrev:jansch skrev:Strmbrg skrev:Man kanske inte behöver fokusera så himskans mycket på mätningar.
Åtminstone om man bara skall använda högtalaren och alltså inte skall konstruera den. Man kan ju självklart vara väldigt intresserad av mätningar även som icke-konstruktör.
Apropå det så kan det kanske vara så att man inbillar sig någonting kring hur det låter, baserat på de mätningar man gjort eller tagit del av. Dvs att ett faktiskt lyssningsintryck av högtalaren påverkas av att man studerat mätresultat.
Absolut är det så! Vi är ju människor.
Om man fokuserar på mätningar, egna lyssningsupplevelser eller en mix av dessa är ju var och ens känsla/beslut. Som du redan vet är jag mätnörd och tyvärr har jag i takt med ökad mätkunskap blivit alltmer osäker på min hörsel. Inte för att jag finner en generell diskrepans utan att åtminstone min hörsel är det rejäl dagsnotering på.
Fascinerande också att JAG, trots mätnörderiet, ofta tycker att lite 2:a och 4:e tons dist tillför någonting positivt..... Åtminstone på elbas och i viss mån piano.
Och, javisst! Jag har verifierat detta med mätningar/tester.... kunde inte låta bli.
Frågan är väl då varför det är så viktigt för så många att deras högtalare mäter "rakt", då de ändå inte kan höra om det låter "rakt" förrens de verifierat att det verkligen är så med mätutrustning?
goat76 skrev:Frågan är väl då varför det är så viktigt för så många att deras högtalare mäter "rakt", då de ändå inte kan höra om det låter "rakt" förrens de verifierat att det verkligen är så med mätutrustning?
Tell skrev:goat76 skrev:Frågan är väl då varför det är så viktigt för så många att deras högtalare mäter "rakt", då de ändå inte kan höra om det låter "rakt" förrens de verifierat att det verkligen är så med mätutrustning?
Det kan vi ju visst göra, speciellt efter att vi med hjälp av mätningar kan lära oss att förstå bättre vad det är vi hör. Men beror såklart också på hur orakt det är eftersom ju våra öron o hjärna kanske inte alltid kan höra exakta amplitudskillnader helt perfekt o inte heller alltid har perfekt gehör, så därför använder vi en mic som hjälpmedel eftersom den är betydligt exaktare.
Vet inte hur ofta du diskrediterar mätningar o hur ofta jag o andra har försökt förklara dom för dig, men att du fortfarande inte förstått är ganska tråkigt.
goat76 skrev:Tell skrev:goat76 skrev:Frågan är väl då varför det är så viktigt för så många att deras högtalare mäter "rakt", då de ändå inte kan höra om det låter "rakt" förrens de verifierat att det verkligen är så med mätutrustning?
Det kan vi ju visst göra, speciellt efter att vi med hjälp av mätningar kan lära oss att förstå bättre vad det är vi hör. Men beror såklart också på hur orakt det är eftersom ju våra öron o hjärna kanske inte alltid kan höra exakta amplitudskillnader helt perfekt o inte heller alltid har perfekt gehör, så därför använder vi en mic som hjälpmedel eftersom den är betydligt exaktare.
Vet inte hur ofta du diskrediterar mätningar o hur ofta jag o andra har försökt förklara dom för dig, men att du fortfarande inte förstått är ganska tråkigt.
Det där var ett väldigt stramt svar på en skämtsamt ställd fråga. Jag borde ha varnat känsliga läsare!
MichaelG skrev:Som svar på trådfrågan; Man kan inbilla sig litet vad som helst. Och jag tycker att det verkar som om de som är minst medvetna om detta, är de som inbillar sig lättast. Ibland under förevändning att de är "openminded". Min erfarenhet av jämförelselyssning av olika ljudapparater är kanske inte direkt att man inbillar sig att det INTE finns en skillnad. Däremot kan man känna sig osäker på om man hör en skillnad. Då kan ju något typ av blindtest hjälpa till; om de visar sig att man prickar in de skillnader man eventuellt tycker sig höra, så talar det för att skillnaden finns. Och vice verca. Observera att jag skrev "något typ av blindtest" och att jag inte begränsade till tid, eller form.
Om man - liksom jag - har erfarit hur lätt det är att låta sig luras så blir man väldigt skeptisk till utsagor från personer som påstår att detta inte gäller dem. Man har ju hört typ "men skillnaden var så stor och uppenbar att något blindtest inte var nödvändigt". Då undrar jag direkt hur skillnaden yttrade sig och var den av typ "i ena fallet lät det som rosa brus och i andra fallet som vitt brus" och testobjektet var ett par högtalare, så kanske man kan lita på detta. Men är det i stället som att "tredimensionaliteten ökade påtagligt, det lät som om man spelade en oktav djupare, plötsligt kunde man räkna antalet personer i orkestern" när man bytte nätkabel, så skulle jag nog inte utan vidare ta detta för en absolut sanning.
Jag har också sett en del kritik mot LTS där de avstod från att blindtesta olika strömningstjänster (vet ej om det var i denna tråd eller någon annan). Jag förstår inte alls kritiken. Om jag lyssnar på något öppet och HÖR skillnad, eller tycker mig höra skillnad, så kan jag verifiera detta genom ett blindtest. Men om jag inte hör någon skillnad i öppen lyssning så finns det faktiskt ingen mening med att verifiera detta i ett blindtest. De som tycker/tror detta ska nog fundera ett varv till på vad de tänker ska hända.
Magnuz skrev:Det kan man inte.
Strmbrg skrev:Magnuz skrev:Det kan man inte.
Förutsatt - såklart - att det stämmer att man inte kan det:
Vad innebär då det för värdet av resultatet?
Magnuz skrev:Strmbrg skrev:Magnuz skrev:Det kan man inte.
Förutsatt - såklart - att det stämmer att man inte kan det:
Vad innebär då det för värdet av resultatet?
Inget.
Du hann addera det där med förgivettaganden innan jag hunnit svara. Tänker du dig (i linje med trådrubriken) något i stil med att man på förhand är säker på att det inte är någon hörbar skillnad mellan t.ex. 320 kbps ogg vorbis och 16/44,1 pcm och därför heller inte hör någon skillnad även om den skulle finnas?
Magnuz skrev:Aha, det är ju en annan fråga som kanske beror lite på vad det är man avser att analysera också. Där är man ju lite hänvisad till t.ex. den apparatur som faktiskt existerar. Det är ju möjligt att man skulle kunna påvisa exempelvis mycket mindre skillnader i distorsion hos försteg om det fanns slutsteg och högtalare som presterade i paritet med de bästa förstegen men nu gör det ju inte det.
Strmbrg skrev:Magnuz skrev:Strmbrg skrev:
Förutsatt - såklart - att det stämmer att man inte kan det:
Vad innebär då det för värdet av resultatet?
Inget.
Du hann addera det där med förgivettaganden innan jag hunnit svara. Tänker du dig (i linje med trådrubriken) något i stil med att man på förhand är säker på att det inte är någon hörbar skillnad mellan t.ex. 320 kbps ogg vorbis och 16/44,1 pcm och därför heller inte hör någon skillnad även om den skulle finnas?
Kanske.
Eller att man mer allmänt förgivettar att den teknik, apparatur, uppställning etc man nyttjar har de egenskaper som krävs för en viss analys.
jansch skrev:Man tar inte för givet, man har tvärkoll på begränsningar.
Strmbrg skrev:Ovanstående skall INTE tas som bevis för att skillnader kan finnas på sådant som man kommit fram till att skillnader INTE finns.
Ovanstående skall snarare belysa att det kan finnas begränsningar i förgivettaganden och förutsättningar.
Strmbrg skrev:Det enda man kan veta är huruvida skillnader mellan tex två olika digital-upplösningar går att urskilja under de givna lyssningsförhållandena.
Magnuz skrev:Strmbrg skrev:Ovanstående skall INTE tas som bevis för att skillnader kan finnas på sådant som man kommit fram till att skillnader INTE finns.
Ovanstående skall snarare belysa att det kan finnas begränsningar i förgivettaganden och förutsättningar.
Nej, man kan överhuvudtaget inte komma fram till att skillnader inte finns utan som du själv skriver:Strmbrg skrev:Det enda man kan veta är huruvida skillnader mellan tex två olika digital-upplösningar går att urskilja under de givna lyssningsförhållandena.
… med tillägget ”av de givna lyssnarna vid det givna tillfället”.
Strmbrg skrev:jansch skrev:Man tar inte för givet, man har tvärkoll på begränsningar.
Vad kan tvärsäkerheten på att man har tvärkoll innebära?
Strmbrg skrev:jansch skrev:Man tar inte för givet, man har tvärkoll på begränsningar.
Vad kan tvärsäkerheten på att man har tvärkoll innebära?
Tell skrev:... ett väldigt bra svar på förra sidan faktiskt med den här bilden:
[ Bild ]
Det där visar ju att folk hörde mindre skillnad eftersom dom "visste" hur högtalarna lät o därför ignorerade den ljudliga skillnaden som blev av den annorlunda placeringen. Förväntanseffekten drog alltså ner skillnaderna...
Prof Dr super audio guru Sean Olive skrev:My mission was to introduce formalized, double-blind product testing at Harman
MichaelG skrev:… Och jag tycker att det verkar som om de som är minst medvetna om detta, är de som inbillar sig lättast. Ibland under förevändning att de är "openminded"... klippt från viewtopic.php?f=9&t=72815&start=120#p2215762.
Maarten skrev:Men för att komma tillbaka till ämnet, samt separera fysik och psykologi:I-or skrev:Känner man frekvenssvaret så känner man impulssvaret och tvärtom. ...
... Genom att mäta frekvenssvaret och exkludera fasinformationen (som inte har någon praktisk betydelse i normalfallet), d.v.s. bara behålla amplitudinformationen (frekvensgången), erhåller man en för hörselns vidkommande fullständig beskrivning av systemets linjära egenskaper för en viss riktning. Observera att detta gäller både tids- och frekvensplan.
Genom att upprepa samma mätning för många riktningar har man beskrivit systemets totalegenskaper linjärt sett. När dessa mätningar kompletteras av mätningar av olinjäriteter (distorsion) är mätningarna kompletta och det finns inte längre någonting att spekulera om. Samtliga perceptuella återgivningsegenskaper för systemet ryms i dessa mätresultat: tonbalans, rumslighet, transientåtergivning, dynamisk förmåga m.m .
Om vi till detta lägger kännedom om lyssningsmiljön, så har vi en i det närmaste fullständig beskrivning av hur de ljudande intrycken kommer att bli. Detta är exakt var konsensusvetenskapen står idag och har stått sedan ganska länge, vilket är tråkigt för en del eftersom hifi-magin försvinner. Vetenskap handlar dock om hur saker och ting är, inte hur vi vill att det ska vara.
Gällande psykologi, så tycker jag att placebo-diskussioner, group think, confirmation bias, dubbelblinda tester, FOMO, sinnestillstånd för att vara receptiv för musik, m. fl. är mycket mer eftersatt i HiFi-sammanhang, än förståelse av många aspekter av perception (även om det finns många detaljer här som andra kan avsevärt mer om detta än vad jag kan). Detta då tekniken har möjlighet att vara "bättre än vad våra sinnen är" (ffa DAC'ar som I-or skrivit om), samt att vår förmåga att lura oss själva är något att ständigt hantera.
Av ovan skäl tänker jag att distorsion och 3-dimensionell kodning, kan enligt citatet av I-or ovan förstås och hanteras, men att psykologiska faktorer är mer eftersatta områden.
Dock finns förstås en del distorsionsjagande att göra avseende effektförstärkare och framförallt högtalare. Det finns många godbitar om detta skrivna på sistone här på faktiskt.
T ex: När hör man skillnad? Distorsion
När hör man skillnad? Distorsion
Hur funkar distorsion i praktiken?
Extremt tamt jämfört med verkligheten
NASA skrev:SLAB is a software-based, real-time, virtual acoustic-environment rendering system designed to study spatial hearing in environments such as concert halls, listening rooms, virtual reality, aviation spatial information displays, and video game sound effects
Strmbrg skrev:Var - ungefär, skulle ni säga - går gränsen där man behöver blindtesta (eller på annat sätt verifiera) att skillnad råder?
Vad är såpass uppenbart att verifiering är onödig?
Kan kanske inbillning aldrig uteslutas?
...
Eget exempel på uppenbar och icke verifieringsnödvändig skillnad?
...
paa skrev:Jag tror det är svårt att veta om en person som inte hör skillnad på två saker i blindtest, faktiskt inte kan höra denna skillnad, eller har en förutfattad mening som blockerar upplevelsen av denna skillnad.
Och det beror ju till stor del på träning och erfarenhet hur man kan höra små skillnader.
Strmbrg skrev:paa skrev:Jag tror det är svårt att veta om en person som inte hör skillnad på två saker i blindtest, faktiskt inte kan höra denna skillnad, eller har en förutfattad mening som blockerar upplevelsen av denna skillnad.
Och det beror ju till stor del på träning och erfarenhet hur man kan höra små skillnader.
Om man tänker sig att blindtestet redovisar vad som ändras, och det som ändras är något som en testdeltagare är övertygad/övertalad/"vet" inte påverkar hörbarheten: Hur påverkas resultatet?
Strmbrg skrev:Men frågan kvarstår och jag tror inte att den kan besvaras:
Vad är så uppenbart att det inte behöver bevisas?
Vad är så pass tvivelaktigt att det behöver bevisas?
...
hifikg skrev:
Skillnaden mellan kablar och inte kablar är helt uppenbar hos mig.
Skillnaden mellan dyrkablar och standardkablar är tvivelaktig och behöver bevisas.
paa skrev:Om man utvecklar hifi-produkter behöver man blindtesta för att veta om förändringarna ger förbättringar eller försämringar.
Detta är inte korrekt.
Det finns ingen som helst anledning att blindtesta egenskaper som går att mäta/verifiera. Mätutrustning utklassar hörseln i alla lägen. Dessutom har vi svårt att höra om en förändring är en förbättring/försämring och vilken typ av avvikelse det är.
Dock, det finns vissa egenskaper som vi har svårt att omsätta i enkel/bra mätmetod och tolkning av mätdata. Exempel: högtalare i rumsmiljö och IM-distorsion.
Det vore dessutom ekonomisk vansinne att utveckla hifi-produkter m h a blindtester*.
Om man hävdar bestämt, t.ex på ett forum, att något förhåller sig på ett visst sätt, så kan det vara snyggt att ha gjort ett blindtest först, så man inte lurar sig själv och andra.
Det bästa sättet att lura sig själv och andra är att förlita sig på tyckanden och inte tro på mätdata (om sådana finns!).
När man köper en apparat till egna stereon, eller möblerar det egna hemmet behöver man naturligtvis inte blindtesta, om man inte tänker hävda att man funnit absolut sanning.
Det räcker så bra att man berättar att det låter underbart och att man själv är nöjd.
Det håller jag med om! Vi väljer det som låter bra, inte det som nödvändigtvis ger högsta naturtrogenhet. Framförallt när det gäller högtalare spelar musiksmak, inspelningsteknik och rumsegenskaper stor roll.
Strmbrg skrev:hifikg skrev:
Skillnaden mellan kablar och inte kablar är helt uppenbar hos mig.
Skillnaden mellan dyrkablar och standardkablar är tvivelaktig och behöver bevisas.
Skillnaden mellan Carlsson och inte Carlsson då?
jansch skrev:[...Mätutrustning utklassar hörseln i alla lägen. Dessutom har vi svårt att höra om en förändring är en förbättring/försämring och vilken typ av avvikelse det är. Vet "man" detta eller är det vad "man" för närvarande har kommit fram till?
Dock, det finns vissa egenskaper som vi har svårt att omsätta i enkel/bra mätmetod och tolkning av mätdata. Exempel: högtalare i rumsmiljö och IM-distorsion.
Ja, det tror jag att jag kan sympatisera med.
...
goat76 skrev:Strmbrg, eftersom vi vill ha dig kvar på det här forumet till skillnad från det andra forumet, så vill jag bara påpeka att röd textfärg endast får användas av moderator.
Strmbrg skrev:goat76 skrev:Strmbrg, eftersom vi vill ha dig kvar på det här forumet till skillnad från det andra forumet, så vill jag bara påpeka att röd textfärg endast får användas av moderator.
Ah-men, va-faan... Alla dessa regler... Ja, jag ändrar väl då...
Men, hur definierar vi i så fall "Röd"? Inom vilket våglängdsspann ligger den textfärg som bara får användas av moderatorerna?
hifikg skrev:Får man bli trött?
Strmbrg skrev:hifikg skrev:Får man bli trött?
Det beror på inom vilket spann av trötthetsgrad du avser att i så fall befinna dig.
Strmbrg skrev:jansch skrev:[...Mätutrustning utklassar hörseln i alla lägen. Dessutom har vi svårt att höra om en förändring är en förbättring/försämring och vilken typ av avvikelse det är. Vet "man" detta eller är det vad "man" för närvarande har kommit fram till?
Dock, det finns vissa egenskaper som vi har svårt att omsätta i enkel/bra mätmetod och tolkning av mätdata. Exempel: högtalare i rumsmiljö och IM-distorsion.
Ja, det tror jag att jag kan sympatisera med.
...
Riktig vetenskap bygger väl alltid på tvivel, ifrågasättanden, insikter och fantasi mm? Dvs inte på att uteslutande "läsa på".
Kermit116 skrev:Tack MacBruce för uppväckandet av denna tråd.
Någon som vet hur man hanterar de gamla .se-länkarna för att hitta de ursprungligen länkade artiklarna?
jansch skrev:...Det handlar egentligen inte om "verkligheten" utan vår illusion och hur det låter bäst ända tills vi hör något annat som låter bättre, ibland upptäcker vi att det var ett misstag då vi värderar på ett annat sätt.
Att mäta upp skillnaderna på dipol/"Carlsson"/vanlig högtalare är inga problem men att omsätta detta till EN mänsklig norm/åsikt om vad som är bäst funkar ju inte. Just detta exempel är bra då skillnaden är i huvudsak diffusljud, mätdata visar bara spridning, inte bra/dåligt. Finns det inte då ett optimalt spridningsmöster? Nä, det kanske inte ens handlar om det utan en "basknarkare" kanske väljer en traditionell högtalare för att vi värderar egenskaper och brister på olika sätt.
Vi är helt enkelt veligpettrar i detta sammanhang.... som tur är för att livet ska funka som helhet.
STDI skrev:Kermit116 skrev:Tack MacBruce för uppväckandet av denna tråd.
Någon som vet hur man hanterar de gamla .se-länkarna för att hitta de ursprungligen länkade artiklarna?
Skrev du verkligen i rätt tråd nu?
I vilket fall som helst kan du klicka på " som om du ska svara, Då ser du den gamla länken och kan kopiera den samt klistra in i nytt fönster. Och då byta .se mot .io. Så är det klart för den länken men det måste göras för alla länkar du vill komma åt.
Strmbrg skrev:jansch skrev:...Det handlar egentligen inte om "verkligheten" utan vår illusion och hur det låter bäst ända tills vi hör något annat som låter bättre, ibland upptäcker vi att det var ett misstag då vi värderar på ett annat sätt.
Att mäta upp skillnaderna på dipol/"Carlsson"/vanlig högtalare är inga problem men att omsätta detta till EN mänsklig norm/åsikt om vad som är bäst funkar ju inte. Just detta exempel är bra då skillnaden är i huvudsak diffusljud, mätdata visar bara spridning, inte bra/dåligt. Finns det inte då ett optimalt spridningsmöster? Nä, det kanske inte ens handlar om det utan en "basknarkare" kanske väljer en traditionell högtalare för att vi värderar egenskaper och brister på olika sätt.
Vi är helt enkelt veligpettrar i detta sammanhang.... som tur är för att livet ska funka som helhet.
Illusion! Ja! Allt annat är enligt mig nonsens. (Jag ändrar mig om jag inser något annat såklart.)
Avsändare och mottagare: Illusionen uppstår i mottagaren. Avsändaren åstadkommer något som är mycket långt från verkligheten.
Att mäta upp skillnaden mellan olika högtalare är inga problem - nej, sannolikt inte. Men vi vet samtidigt inte allt om alla skillnader som föreligger. Vi vet bara om det vi vet om. Om det finns mer att veta, vet vi inte.
Om det finns mer att MÄTA, vet vi inte heller. Man kan veta mycket, man kan veta lite mindre, man kan veta väldigt lite.
Men att veta huruvida man vet allt, det kan man inte. Det förutsätter nämligen en referens: Den referensen är "ALLT", och den referensen har vi inte.
JM skrev:Återigen är vår perceptions av omvärlden är ingen illusion!!!
...
Strmbrg skrev:JM skrev:Återigen är vår perceptions av omvärlden är ingen illusion!!!
...
Nä, det stämmer rimligen.
Men, att lyssna på en inspelad symfoniorkester hemma framför stereon är väl ingen perception av verklighetens orkester? Det är en perception av det som via stereon landar i öronen. Det blir i bästa fall en illusion av en verklig orkester, i sämsta fall bara ljud.
Strmbrg skrev:Med påtaglig risk att bli tjatig:
Avsändare och mottagare.
Även den bäst inspelade symfoniorkestern uppspelad i den bästa anläggning i det bästa rummet, är mer olik än lik originalet.
Att "optimera tekniken" är inte på långa vägar meningslöst bara för det.
Men utan en mottagares förmåga att processa "inleveransen" så blir det mest bara ljud och inte alls någon symfoniorkester.
hifikg skrev:Släck ljuset, blunda och lyssna. Nog låter det som en full symfoniorkester. Men det ser verkligen inte ut som en. Då brukar jag tänka på Västerås Sinfonietta och deras muntra basist. Honom kan jag se. Inte mycket till symfoniorkester, men alltid något.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster