Tell skrev:Men är det nån som har nå faktiskt data, studier eller nåt på det här? Jag menar det här med placebo o hjärnan kan lura till sig saker som inte finns är ju en vedertagen sanning, medans tvärt om att den jag förtrycka saker helt bara för man inte tror på det har jag inte sett nånting om.
Det närmaste troligt i den här tråden är ju det som Zzombie skrev om att det handlar om överlevnad, att våra hjärnor är byggda för att upptäcka kontraster, men skulle gärna se nå mer sakliga argument på det

Man kan ta flera olika perspektiv här tänker jag och det är nog lättare att gå utanför HiFi'ns trånga fåra:
Placebo inom medicin. Ett enormt väl etablerat som du skriver, besläktat men inte riktigt det som efterfrågas i tråden.
Statistik: False negatives, typ-2-fel, i motsats till det fel som många audiofiler gör när de undviker blindtest; typ-1-fel;
false positives. Båda undersöks rutinmässigt inom vetenskapliga studier innefattande statistisk analys.
https://en.wikipedia.org/wiki/Type_I_and_type_II_errorsJmf inom
IT-säkerhet: Även här finns
false positives liksom
false negatives (egentligen är det en kvadrant med 4 utfall, varav 2 ä nämnda i här).
Psykologi: Det finns massa effekter såsom
habituering, sensitisering, de-sensitisering, på perceptionsnivå. Alla dessa påverkar sinnena, åt olika håll; t ex att de blir mer känsliga eller mindre känsliga.
Gå något steg senare i psykologiskt processande (eller något snäpp högre i hierarkin), så är vanliga problem; brist på "ankare", referenser, bias av olika slag. Ännu ett snäpp högre, socialpsykologi, såsom Group Think. mm. Finns hur mycket som helst.
Alla dessa kan göra att man missar faktiska skillnader eller inbillar sig skillnader. Det är bland annat därför man gör statistisk analys avseende typ 1 och typ-2 fel.
Man kan gå åt ett annat håll inom psykologi; omedvetna processer, sådana som ligger under tröskelnivå för att normalt sett medvetandegöras. Svårt att studera men det finns PET/fMRI-studier för den som söker. Går man ytterligare ett steg längre hamnar man i diskussioner med omedvetna försvarsprocesser. Ännu svårare att studera vetenskapligt men jag vill minnas det finns neurovetenskapliga studier som har argumenterat för att sådana är tänkbara. Människor i allmänhet kan nog relatera till sådan begrepp som "förnekelse", så även en del omedvetna försvarsprocesser är nog intuitiva för många. Att en stor del av informationsprocessande sker omedvetet är dock okontroversiellt.
Kontentan av det ovan är att det finns i många fall väl utforskade och i en del fall lite mer spekulativa mekanismer, synsätt och perspektiv som stödjer att man skulle kunna "inbilla sig att det INTE är skillnad".
Men är inte frågan ointressant; man sparar ju tid och pengar på ett sådant förhållningssätt och det bevisar ju inget i sig (kom ihåg IÖ's mantra att "man inte kan bevisa frånvaron av något").