https://buchardtaudio.com/products/a500
Lite kul Carlsbergblinkning för övrigt.

Här ett omdöme: https://youtu.be/w9QPRafwShE
Moderator: Redaktörer
eljulio skrev:Den här produkten är rätt spännande tycker jag. En mängd möjligheter till olika typer av musik via knapptryckning (presets) och den har hyllats rejält i olika sammanhang. Är högtalaren till och med prisvärd givet allt mervärde? Vad sägs om de tekniska lösningarna? Är det framtiden? Jo, jag sitter fullt nöjd, men det är ju kul att titta!
https://buchardtaudio.com/products/a500
Lite kul Carlsbergblinkning för övrigt.![]()
Här ett omdöme: https://youtu.be/w9QPRafwShE
I-or skrev:Dessa högtalare uppvisar tyvärr alldeles för hög distorsion (speciellt för låga frekvenser) för att vara intressanta överhuvudtaget.
Kraniet skrev:Tänk om de gjort den golvstående och basreflexlösning. Då kunde vi snacka en ganska fullgod högtalare.
I-or skrev:Dessa högtalare uppvisar tyvärr alldeles för hög distorsion (speciellt för låga frekvenser) för att vara intressanta överhuvudtaget.
Även om förutsättningarna för mätningarna inte är helt optimala, ger de ändå en hygglig bild av det hela och man kan åtminstone jämföra med resultaten för Genelec 8351B: https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/buchardt-a500-subjective-review.15521/.
goat76 skrev:Undrar hur många det är som har dessa högtalare som inte kan låta bli att jämt och ständigt fiffla, forma och byta ljudkaraktär och aldrig kan bestämma sig för när de är nöjda? Det är nog rätt så stor risk att sånt tar över från själva musiklyssnandet.
Själv är jag av uppfattningen att all typ av musik oavsett genre ska kunna återges av en och samma högtalare och en och samma optimala ljudinställning. Det kan naturligtvis vara en stor fördel att ljudet för Buchards aktiva högtalare går att forma/anpassa för de preferenser man har och ens lyssningsrums avig-sidor och problem, men som sagt är det nog rätt många som sitter och försöker hitta olika ljudinställningar för olika inspelningar och genrer och byter mellan dessa beroende på vilken musik som ska lyssnas på, eller har svårt för att bestämma sig. Personligen hade jag försökt hitta rätt för inställningarna relativt snabbt och sedan "slängt bort nyckeln" till korrigeringsprogrammet, men det är jag det.![]()
Analysen av det egna rummet gör man tydligen med ett mätprogram i mobiltelefonen som man går runt i lyssningsrummet till programmet hittat alla rumsproblem, som sedan automatiskt korrigerar efter rumskurvan. Undrar hur väl detta fungerar, går det månne att lita på de inbyggda mikrofonerna i mobiltelefonerna?
En annan intressant funktion i dessa högtalare (vilket vi diskuterat förr) är möjligheten att låta högtalaren anpassa sig efter Fletcher Munson-kurvan beroende hur högt/starkt man lyssnar, men frågan är väl om det verkligen blir en naturlig effekt för hörseln då vi säkerligen förväntar oss vissa förändringar vad gäller ljudbalansen i.o.m att vi sänker eller höjer volymen?
Johan_Lindroos skrev:Och ”BASH” betyder vad då?
Kraniet skrev:Ja det är ju lite olyckligt att class-d verkar tagit över "plate-amp" marknaden fullständigt. Kommer ihåg en tid då det stod AB och eller BASH på förstärkarmodulerna.
Golvmodellen ser ju fräck ut. Men sluten låda lämnar ju kanske lite kapacitet på bordet.
edit: Jones byggde ju Elac Navis med analoga inbyggda förstärkare. AB för diskant och BASH till mid och bas 40+100+160W . Men då är det ju coax..
eljulio skrev:
Ok, har inte sett dessa mätningar. Men hur ser du på principen att bygga in allt i ett. Smidigt tänker jag, dock med risken om de inbyggda lösningarna blir daterade eller går sönder. Då kan det bli knepigt tänker jag.
eljulio skrev:Varför är det olyckligt med class-d - drift? Prestanda givet pengen är ju rät tilltalande. Nackdelar?
I-or skrev:Ja, och klass D-förstärkeriet kan möjligen vara anledningen till den snabba distorsionsökning som man ser i mätresultaten över ca 6 kHz, något som är klart hörbart för alla någorlunda känsliga lyssnare.
RogerGustavsson skrev:eljulio skrev:Varför är det olyckligt med class-d - drift? Prestanda givet pengen är ju rät tilltalande. Nackdelar?
Klass D är inte lika bra för högre frekvenser som t.ex. de slutsteg du just köpt. En del lyssnare reagerar inte alls på detta men det brukar visa sig vid väl utförda blindtest.
eljulio skrev:I-or skrev:Ja, och klass D-förstärkeriet kan möjligen vara anledningen till den snabba distorsionsökning som man ser i mätresultaten över ca 6 kHz, något som är klart hörbart för alla någorlunda känsliga lyssnare.
Ok, men varför blir det så i tekniskt perspektiv. Alltså vad i Class D jämfört A i komponentval och princip gör skillnaden?
eljulio skrev:I-or skrev:Ja, och klass D-förstärkeriet kan möjligen vara anledningen till den snabba distorsionsökning som man ser i mätresultaten över ca 6 kHz, något som är klart hörbart för alla någorlunda känsliga lyssnare.
Ok, men varför blir det så i tekniskt perspektiv. Alltså vad i Class D jämfört A i komponentval och princip gör skillnaden?
I-or skrev:eljulio skrev:I-or skrev:Ja, och klass D-förstärkeriet kan möjligen vara anledningen till den snabba distorsionsökning som man ser i mätresultaten över ca 6 kHz, något som är klart hörbart för alla någorlunda känsliga lyssnare.
Ok, men varför blir det så i tekniskt perspektiv. Alltså vad i Class D jämfört A i komponentval och princip gör skillnaden?
Principiellt offrar man högfrekvenslinjäritet för verkningsgrad i klass D-förstärkare genom att switcha utgångstransistorerna på/av istället för att utnyttja desamma för linjär förstärkning som i klass B. Detta gäller en förkrossande stor majoritet av på marknaden förekommande konstruktioner. Dock har framförallt Bruno Putzeys konstruktioner visat att det är möjligt att uppnå även högklassig högfrekvenslinjäritet med klass D genom massor av välgenomtänkta lösningar, bl.a. att inkludera det nödvändiga utgångsfiltret i motkopplingsslingan. Det är dock med största sannolikhet en betydligt enklare lösning som tillämpas i A500.
Glebster skrev:I-or, vore kul att höra din åsikt om vilka kommersiella högtalare (tillverkare/modell) du anser var bra med avseende på dist (eller snarare frånvaro av densamma) och ofärgad återgivning.
Glebster skrev:Anar en viss bias…
Belker skrev:Hjälp! Jag trodde han var minst 65.
nuffe skrev:Belker skrev:Hjälp! Jag trodde han var minst 65.
Vad är det för fel på 65 då......???
En ålder som alla andra, det blir vad man gör det till.
Själv har jag några år kvar till 65 men ändå.
Henrik
Glebster skrev:I-or, vore kul att höra din åsikt om vilka kommersiella högtalare (tillverkare/modell) du anser var bra med avseende på dist (eller snarare frånvaro av densamma) och ofärgad återgivning.
Glebster skrev:I-or, vore kul att höra din åsikt om vilka kommersiella högtalare (tillverkare/modell) du anser var bra med avseende på dist (eller snarare frånvaro av densamma) och ofärgad återgivning.
eljulio skrev:Den här produkten är rätt spännande tycker jag. En mängd möjligheter till olika typer av musik via knapptryckning (presets) och den har hyllats rejält i olika sammanhang. Är högtalaren till och med prisvärd givet allt mervärde? Vad sägs om de tekniska lösningarna? Är det framtiden? Jo, jag sitter fullt nöjd, men det är ju kul att titta!
https://buchardtaudio.com/products/a500
Lite kul Carlsbergblinkning för övrigt.![]()
Här ett omdöme: https://youtu.be/w9QPRafwShE
Kraniet skrev:Johan_Lindroos skrev:Och ”BASH” betyder vad då?
Bash är väl iofs en form av class d det också.
I-or skrev:Helt klart görligt, speciellt om man gör högtalarna lika stora som Magicos. Högpresterande element i en trevägskonfiguration med stor och rundad baffel inkluderande en solid låda medför att man får lika bra ljudkvalitet som S5 Mk.II utan high end-trams.
Helmut skrev:Blir inte så många hemma byggen nu för tiden men fick jag tag i bra element för frekvens området 800 - 8 000 skulle jag vara sugen på nya projekt.
Glebster skrev:Tack I-or, har aldrig lyssnat på Revel. Tror jag.
MichaelG skrev:Glebster skrev:Tack I-or, har aldrig lyssnat på Revel. Tror jag.
Jag har ett par Revel Studio2 som beledsagas av ett gäng 12-or i lägsta oktaverna. Även om jag har haft välljudande högtalare innan dessa (och fortfarande har välljudande högtalare i andra rum i huset) så är det litet speciellt att lyssna via Revelerna. Särskilt om jag lyssnar på autentiska ljudtrycksnivåer. Jag får en extrem närvarokänsla (vid goda inspelningar så klart) tack vare den myriad av knirkande, knäppar, rasslande, osv som ju faktiskt hörs när man lyssnar live, men som åtminstone inte jag lagt märke till tidigare i en ljudanläggning. Min hypotes att att det är låg distorsion kombinerat med hög ljudtryckskapacitet som bidrar till detta. (Man måste spela starkt för att dessa små, svaga ljud ska nå fram och det måste vara låg dist för att dessa inte ska drunkna i annat - tänker jag.)
RogerGustavsson skrev:Det var inga billiga rackare...
Glebster skrev:Kul med lite off-topic om Revel, verkar vara kompetenta skapelser.
Kralle skrev:RogerGustavsson skrev:Det var inga billiga rackare...
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... 2/98917271
Rydberg skrev:Kralle skrev:RogerGustavsson skrev:Det var inga billiga rackare...
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... 2/98917271
En polare skrev på de där och efter lite frågor så slutade säljaren att svara. Hög risk att det är scam.
RogerGustavsson skrev:Verkar kosta 199000 kr nya.
pLudio skrev:Rydberg skrev:
En polare skrev på de där och efter lite frågor så slutade säljaren att svara. Hög risk att det är scam.
Bilden har en massa varningstecken; låg upplösning, väldigt hårt komprimerad, en vit kant, en svart kant, en del av en grå cirkel. Kan vara en gammal bild från en tidning. Absolut inte från en mobiltelefon.
MichaelG skrev:Glebster skrev:Tack I-or, har aldrig lyssnat på Revel. Tror jag.
Jag har ett par Revel Studio2 som beledsagas av ett gäng 12-or i lägsta oktaverna. Även om jag har haft välljudande högtalare innan dessa (och fortfarande har välljudande högtalare i andra rum i huset) så är det litet speciellt att lyssna via Revelerna. Särskilt om jag lyssnar på autentiska ljudtrycksnivåer. Jag får en extrem närvarokänsla (vid goda inspelningar så klart) tack vare den myriad av knirkande, knäppar, rasslande, osv som ju faktiskt hörs när man lyssnar live, men som åtminstone inte jag lagt märke till tidigare i en ljudanläggning. Min hypotes att att det är låg distorsion kombinerat med hög ljudtryckskapacitet som bidrar till detta. (Man måste spela starkt för att dessa små, svaga ljud ska nå fram och det måste vara låg dist för att dessa inte ska drunkna i annat - tänker jag.)
Glebster skrev:RogerGustavsson skrev:Verkar kosta 199000 kr nya.
På vilket sätt är det relevant? I synnerhet på detta forum där folk historiskt gått man ur huse för att gladeligen köpa alster från en enskild firma för motsvarande belopp utan att någon lyft på ögonbrynen.
I-or skrev:Glebster skrev:I-or, vore kul att höra din åsikt om vilka kommersiella högtalare (tillverkare/modell) du anser var bra med avseende på dist (eller snarare frånvaro av densamma) och ofärgad återgivning.
Av de högtalare som f.n. är kommersiellt tillgängliga står nog Magico S5 Mk.II i särklass vad gäller distorsion 20-20000 Hz och även frekvensgång och spridning håller mycket hög klass. Ett par mindre skönhetsfläckar är dock en aningen hög grad av termisk kompression i diskanten och en något begränsad undre gränsfrekvens. Denna högtalare presterar t.o.m. bättre än sina ännu dyrare syskon undantaget den allra lägsta basen. Magico S5 Mk.II är naturligtvis alldeles för dyr bl.a. p.g.a. de överkonstruerade aluminiumlådorna och de typiska high end-excesserna i allmänhet, men det finns betydligt dyrare konkurrerande konstruktioner som presterar långt sämre.
I en lite rimligare prisklass finner vi Revel Performa3 F206 och F208 som också uppvisar låg distorsion (en aning högre under 200 Hz, dock) och presterar mycket bra överlag.
Alla högtalare med närmast konstant frekvensgång, jämn spridning och låg distorsion låter också bra, speciellt om man kompletterar med ekvalisering, men detta är som bekant alltid ett måste.
eljulio skrev:Fick ju fint omdöme här: https://www.stereophile.com/content/mag ... oudspeaker
I-or. Hur skulle du gå tillväga för att åstadkomma lika fin återgivning för DIY och kostnad? Görligt, eller krävs det andra resurser?
I-or skrev:Helt klart görligt, speciellt om man gör högtalarna lika stora som Magicos. Högpresterande element i en trevägskonfiguration med stor och rundad baffel inkluderande en solid låda medför att man får lika bra ljudkvalitet som S5 Mk.II utan high end-trams.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 40 gäster