Moderator: Redaktörer
Kralle skrev:Speltiden är 6 h 48 min. Tar en stund att analysera.
...
Strmbrg skrev:Kralle skrev:Speltiden är 6 h 48 min. Tar en stund att analysera.
...
Ja, men jag tror inte att det är nödvändigt att lyssna igenom alltsammans. Skulle aldrig orka med det själv i alla fall.
De spår jag har lyssnat på tycks vara inspelat på samma vis.
Strmbrg skrev:Kralle skrev:Speltiden är 6 h 48 min. Tar en stund att analysera.
...
Ja, men jag tror inte att det är nödvändigt att lyssna igenom alltsammans. Skulle aldrig orka med det själv i alla fall.
De spår jag har lyssnat på tycks vara inspelat på samma vis.
Recorded between August 2010 and August 2015in the Österåker Church, Sweden.
Strmbrg skrev:Strunta i pianoklangen. Eller åtminstone försök.
Vad jag fokuserar på handlar väldigt mycket om annat än "klangen", så som dimensions-upplevelsen av instrumentet, panoramat, lokal-illusionen, avstånds-illusionen...
dewpo skrev:
Jag tycker att det låter som ett ensamt piano i en ganska liten lokal, typ hemma hos en kompositör
Magnuz skrev:Är det hemma hos en kompositör så har han en väl tilltagen bostad.Det är ju en stor rumsklang men låter ändå närmickat. Första stycket låter nästan lite brusreducerat? Det är ett brus som kommer och går med nivån på pianot. I tredje stycket lite skrap/missljud av något slag. Lite snabba intryck så där.
RogerGustavsson skrev:Hos mig tycker jag instrumentet breder ut sig väl mycket vänster-höger, vill gärna dra mot högtalarna. ..
RogerGustavsson skrev:Hos mig tycker jag instrumentet breder ut sig väl mycket vänster-höger, vill gärna dra mot högtalarna.
Kralle skrev:RogerGustavsson skrev:Hos mig tycker jag instrumentet breder ut sig väl mycket vänster-höger, vill gärna dra mot högtalarna.
Upplever samma här. Men det är inget som direkt står i vägen för det musikaliska. Tycker upptagningen är riktigt bra som helhet.
Strmbrg skrev:RogerGustavsson skrev:Hos mig tycker jag instrumentet breder ut sig väl mycket vänster-höger, vill gärna dra mot högtalarna. ..
Hm, inte heller det föreligger härest.
Ja helt klart en tendens att det mesta av det ljudliga händer med en dragning åt vänster kanal.goat76 skrev:Kralle skrev:Konstigt, jag upplever att inspelningen kantrar ganska tydligt åt vänster kanal, iallafall de låtar jag lyssnade på.
Strmbrg skrev:Många lyssnar ganska "tekniskt", verkar det som. Åtminstone verkar det som det utifrån kommentarerna. Och åtminstone får just jag det intrycket.
RogerGustavsson skrev:Strmbrg skrev:Många lyssnar ganska "tekniskt", verkar det som. Åtminstone verkar det som det utifrån kommentarerna. Och åtminstone får just jag det intrycket.
Du är ju ansvarig för frågeställningen ovan.
RogerGustavsson skrev:Jag tror instrumentet låter som din beskrivning. Vore galet att fixa till och få det låta som en riktig flygel.
I-or skrev:Fortepianon låter i verkligheten ungefär som på inspelningen, d.v.s. ganska tunt och gällt. En något tröttsam klang jämfört med moderna flyglar i mitt tycke även om klangen skiljer sig en hel del mellan olika fabrikat och modeller där också.
Ståpianon låter för övrigt också ganska torftigt om man är van vid flygelklangen.
RogerGustavsson skrev:Jag upplevde också en liten kantring åt vänster. Tyckte intrycken ändrades när man gick vidare i bland spåren, det lät bättre på senare spår på volym 2. Det var en dryg timme sedan jag lyssnade, får återuppta lyssnandet i morgon.
The impression people were writing about on your forum are all correct and more or less intended.
Almen skrev:Jag är väldigt svag för detta, men då älskar jag också spinett, klavikord, clavinet, cembalo och alla möjliga olika klaviaturinstrument. Och så älskar jag ju Beethovens pianomusik.
Man får ta varje instrument som det är och sedan behöver man ju inte gilla det, men det är lite synd att jämföra med andra instrument och tycka att eftersom det inte låter som det så är det dåligt. Man kan jämföra alla barockinstrument med moderna varianter på det sättet, men det gör ingendera sidan rättvisa, tycker jag.
Sedan tycker jag att det tillför lite att musiken faktiskt komponerades på ett instrument av liknande typ. Bara vetskapen...
goat76 skrev:Almen skrev:Jag är väldigt svag för detta, men då älskar jag också spinett, klavikord, clavinet, cembalo och alla möjliga olika klaviaturinstrument. Och så älskar jag ju Beethovens pianomusik.
Man får ta varje instrument som det är och sedan behöver man ju inte gilla det, men det är lite synd att jämföra med andra instrument och tycka att eftersom det inte låter som det så är det dåligt. Man kan jämföra alla barockinstrument med moderna varianter på det sättet, men det gör ingendera sidan rättvisa, tycker jag.
Sedan tycker jag att det tillför lite att musiken faktiskt komponerades på ett instrument av liknande typ. Bara vetskapen...
Du kanske syftar på mina kommentarer i tråden.
Almen skrev:goat76 skrev:Almen skrev:Jag är väldigt svag för detta, men då älskar jag också spinett, klavikord, clavinet, cembalo och alla möjliga olika klaviaturinstrument. Och så älskar jag ju Beethovens pianomusik.
Du kanske syftar på mina kommentarer i tråden.
Nja, ni var ju några stycken som gav uttryck för liknande tankar, så det var mer en allmän reflektion över kritik av typen "det är för olikt det här andra, därför gillar jag det inte".
Det går ju åt bägge håll, så att säga; till exempel kunde Glenn Goulds Goldbergvariationer kritiseras för att det inte var cembalo, eftersom det lät så konstigt för många när de spelades på en modern flygel.
dewpo skrev:Jag gillar också vaxet, och speciellt det faktum att det framförs på för verken tidstypiska instrument! Jag håller alltså med Almen, och det hör fan inte till vardan
Magnuz skrev:Nu ska jag lyssna lite mer på Ronald Brautigam. Det fanns ju en del.
Magnuz skrev:Magnuz skrev:Nu ska jag lyssna lite mer på Ronald Brautigam. Det fanns ju en del.
Spelar nu Mozarts samlade pianokonserter på samma bolag. Måste säga att jag gillar instrumentets briljanta klang som nästan drar lite åt cembalo. Bra ljud, tål att spelas starkt, om än klangbalansen är lite väl återhållen i basen.
Magnuz skrev:Magnuz skrev:Nu ska jag lyssna lite mer på Ronald Brautigam. Det fanns ju en del.
Spelar nu Mozarts samlade pianokonserter på samma bolag. Måste säga att jag gillar instrumentets briljanta klang som nästan drar lite åt cembalo. Bra ljud, tål att spelas starkt, om än klangbalansen är lite väl återhållen i basen.
Strmbrg skrev:.
Hm, förresten, eftersom basen blir lite återhållen så kan man samtidigt öva sig lite på att lyssna på ett lite annorlunda vis.
Men, cembalo har jag emellertid lite svårt för. Det blir lite av hysterisk spindel som trampar omkring i sitt nät...
Användare som besöker denna kategori: Michael och 29 gäster