Moderator: Redaktörer
eljulio skrev:Denna kommer jag med hög sannolikhet att införskaffa i år: https://www.minidsp.com/products/stream ... series/shd
goat76 skrev:Är det någon här med telefonnummer till lite olika tillverkare av riddarrustningar, om inte så kan orsaken vara att efterfrågan och antalet riddare har avtagit något sedan medeltiden. Det är en naturlig utveckling och att HiFi håller på att dö ut är helt enkelt en naturlig utveckling och det är knappast någon större idé att kämpa emot, tyvärr....
hifikg skrev:goat76 skrev:Är det någon här med telefonnummer till lite olika tillverkare av riddarrustningar, om inte så kan orsaken vara att efterfrågan och antalet riddare har avtagit något sedan medeltiden. Det är en naturlig utveckling och att HiFi håller på att dö ut är helt enkelt en naturlig utveckling och det är knappast någon större idé att kämpa emot, tyvärr....
https://gripheim.se/helrustning/2838-balthasar-rustning.html
Fast vi har väl inte ändrat det faktum att vi fortfarande hör. Att uppskatta det vi hör borde inte vara helt obegripligt, men just nu är det nästan kört att få ner en ungdom i en fåtölj eller soffa enbart i syfte att lyssna tre timmar... Det kan vända. Och som flera skrivit så är väl hifi idag ganska billigt om man inte ska ge sig in på den rent esoteriska hifin. Bara de får schysta kabellyftare så klarar de sig bra med lite stuff från IKEA eller Biltema. Är det inte så att det mesta passerar den gamla hifinormen, DIN 45500, med råge?
Lite av kraven för att få benämnas hifi:
Belker skrev:
Som sagt, musik görs som aldrig förr med utrustning som bara gick att drömma om. Och hifi har aldrig varit billigare och bättre.
hifikg skrev:Många hörlurar klarar sig t o m utan kabellyftare numera. Visst är hörlurslyssning det "normala" sättet att avnjuta musik i ensamhet eller i par (det är väl därför hörlurar alltid kommer med två ljudförmedlare?). Och det är ingalunda ett dåligt sätt. Så här på sommaren är det närmast perfekt.
sprudel skrev:hifikg skrev:Många hörlurar klarar sig t o m utan kabellyftare numera. Visst är hörlurslyssning det "normala" sättet att avnjuta musik i ensamhet eller i par (det är väl därför hörlurar alltid kommer med två ljudförmedlare?). Och det är ingalunda ett dåligt sätt. Så här på sommaren är det närmast perfekt.
Ja det skulle säkert gå att övertyga hifinördar att betala en bra slant för dessa.
Det hade varit en syn för gudar med kabellyftare till hörlurar!![]()
En affärside kanske?
grannilsson skrev:Belker skrev:
Som sagt, musik görs som aldrig förr med utrustning som bara gick att drömma om. Och hifi har aldrig varit billigare och bättre.
Håller med om allt det du skriver, men, och det är ett stort MEN, sönder "Mastringen" och "Loudness War" har heller
aldrig varit ett sånt stort problem som det är nu, finns mycket att välja på, men mycket låter skit helt enkelt, tyvärr![]()
alla vill låta starkast, lyssna på ABBA:s senaste bara, eller i princip alla Adele skivor är ospelbara, trots bra musik ...
Mvh Göran
P
Belker skrev:Loudness War har mildrats senaste åren, skulle jag säga. DR går stadigt uppåt och det är mycket tack vare streamingtjänsternas nivåreglering + säkert ökad kunskap i branschen. Jag analyserar i princip allt som släpps. Eller ok, allt jag lägger till min samling, 10-20 album i månaden.
dewpo skrev:Billigt ljud har aldrig låtit lika bra som nu, Dagens ljud limpor är milsvid bättre än mormors köks radio!
Men,,, Det är ändock svårt att hitta något som verkligen ger valuta för pengarna om man sträcker på sig lite och siktar på ett riktigt system
Varför vet jag inte riktigt? Antagligen för att de flesta nöjer sig med en ljud limpa och riktiga system därför blir oskäligt dyra på grund av små försäljnings volymer?
Belker skrev:grannilsson skrev:Belker skrev:
Håller med om allt det du skriver, men, och det är ett stort MEN, sönder "Mastringen" och "Loudness War" har heller
aldrig varit ett sånt stort problem som det är nu, finns mycket att välja på, men mycket låter skit helt enkelt, tyvärr![]()
alla vill låta starkast, lyssna på ABBA:s senaste bara, eller i princip alla Adele skivor är ospelbara, trots bra musik ...
Mvh Göran
P
Men, MENLoudness War har mildrats senaste åren, skulle jag säga. DR går stadigt uppåt och det är mycket tack vare streamingtjänsternas nivåreglering + säkert ökad kunskap i branschen. Jag analyserar i princip allt som släpps. Eller ok, allt jag lägger till min samling, 10-20 album i månaden.
I-or skrev:Ja, den tekniska utvecklingen går framåt, men varför ska masteringteknikern kladda på mixen överhuvudtaget? Märkligt nog har man i princip helt rationaliserat bort ljudtekniker i studiosammanhang, men behållit de fullständigt överflödiga masteringteknikerna. Det finns utrymme för både högre produktivitet och förbättrad ljudkvalitet genom att dessa personer får söka sig en annan karriär.
(Ingenjörer är de definitivt inte heller även om man i engelsktalande länder av någon outgrundlig anledning benämner dem engineers).
PekkaJohansson skrev:Belker skrev:Loudness War har mildrats senaste åren, skulle jag säga. DR går stadigt uppåt och det är mycket tack vare streamingtjänsternas nivåreglering + säkert ökad kunskap i branschen. Jag analyserar i princip allt som släpps. Eller ok, allt jag lägger till min samling, 10-20 album i månaden.
Jag instämmer.. Alla album är välkomna..
Ser bara ett fåtal på Ginza per månad!!!!
Har du exempel på rimligt välljudande popproduktioner från de senaste åren tar jag mer än gärna emot tips!
Med vänlig hälsning
Pekka
goat76 skrev:
Ljudteknikern har väl knappast rationalserats bort, det är ju han som till minst 90 % stått för hur den färdiga mixen i slutändan låter.
I-or skrev:goat76 skrev:
Ljudteknikern har väl knappast rationalserats bort, det är ju han som till minst 90 % stått för hur den färdiga mixen i slutändan låter.
Idag är det oftast producenter/artister som mixar det mesta själva eftersom man gör i princip rubbet i dator. Man behöver inte en ljudtekniker för att hålla reda på en enda mikrofon (för sången). Tyvärr är allt detta tydligt hörbart, även topplisteartister släpper massor av alster som låter som om de har mixats i en garderob, vilket inte sällan är fallet. Riktiga inspelningar med ljudtekniker existerar förstås även idag, men har blivit allt ovanligare.
I-or skrev:Ja, vi har flera gånger konstaterat att Voyage låter illa. Albumet lider framförallt av överkomprimering och en svag klangbalans, där man överlag har alldeles för låga nivåer i diskanten. Faktum är att det sistnämnda tyder på ren inkompetens (dock lätt åtgärdat med ekvalisering), medan det förstnämnda mer ligger i linje med de allmänna dumheter som har pågått sedan länge.
ABBA är förstås oldschool-artister och sådana kräver fortfarande ljudtekniker, men det verkar som att branschen efter bortåt 30 år av Loudness Race nästan helt har tappat förmågan att skapa välljudande inspelningar. Det fanns tidigare en helt annan stolthet i att göra ett bra arbete ljudkvalitetsmässigt och ljudteknikerna var helt enkelt betydligt bättre förr. De förstod inte minst att man inte får klippa signalerna, vilket man definitívt har glömt bort idag.
hifikg skrev:ABBA borde ha råd och resurser att få till en bra produktion. Varför låter deras nya skiva så illa? På konvolutet finns ljudtekniker namngivna och Polarstudion är väl ingen garderob.
I-or skrev:För egen del har jag lyssnat på CD och rippad LP och ljudkvaliteten är svag i båda fallen (LP:n är dock ännu sämre).
Bill50x skrev:I-or skrev:För egen del har jag lyssnat på CD och rippad LP och ljudkvaliteten är svag i båda fallen (LP:n är dock ännu sämre).
Det styrs helt och hållet av kvaliteten på vinylspelaren.
/ B
hifikg skrev:ABBA borde ha råd och resurser att få till en bra produktion. Varför låter deras nya skiva så illa? På konvolutet finns ljudtekniker namngivna och Polarstudion är väl ingen garderob.
Harryup skrev:hifikg skrev:ABBA borde ha råd och resurser att få till en bra produktion. Varför låter deras nya skiva så illa? På konvolutet finns ljudtekniker namngivna och Polarstudion är väl ingen garderob.
Dåså, stäm dom.
Bill50x skrev:I-or skrev:För egen del har jag lyssnat på CD och rippad LP och ljudkvaliteten är svag i båda fallen (LP:n är dock ännu sämre).
/ B
goat76 skrev:
Nu hänger jag inte riktigt med på vart du vill komma, nu talar du om musikproduktioner som inte har något behov av en ljudtekniker. Ljudteknikern har ju i de fallen knappast rationaliserats bort, han behövs ju inte i det fallet.
Med ljudtekniker trodde jag vi i allmänhet talade om studiokillen/studioingenjören som gjort ”råmixen” innan den lämnat studion och levererats till mastringstudion?
Det jag menar är seriösa studioingenjörer/ljudtekniker som både sätter upp väljer och sätter upp mikrofonerna, korrigerar dessa för önskat resultat och mixar inspelningens råa studiomix. Den typen av ljudtekniker har inte rationaliserats bort, utan honom finns det ingen produktion.
Dåliga ljudproduktioner kommer naturligtvis alltid att finnas, det är väl helt och hållet upp till dig och mig som konsumenter att välja bort det vi inte tycker är bra, och det är väl upp till skaparen av musikverket att skapa det han/hon vill, verket finns ju inte i någon alternativ form oavsett. Vi kan av den anledningen knappast ställa några krav på hur alstret ska produceras. Take it or leave it.
hifikg skrev:I-or skrev:Ja, vi har flera gånger konstaterat att Voyage låter illa. Albumet lider framförallt av överkomprimering och en svag klangbalans, där man överlag har alldeles för låga nivåer i diskanten. Faktum är att det sistnämnda tyder på ren inkompetens (dock lätt åtgärdat med ekvalisering), medan det förstnämnda mer ligger i linje med de allmänna dumheter som har pågått sedan länge.
ABBA är förstås oldschool-artister och sådana kräver fortfarande ljudtekniker, men det verkar som att branschen efter bortåt 30 år av Loudness Race nästan helt har tappat förmågan att skapa välljudande inspelningar. Det fanns tidigare en helt annan stolthet i att göra ett bra arbete ljudkvalitetsmässigt och ljudteknikerna var helt enkelt betydligt bättre förr. De förstod inte minst att man inte får klippa signalerna, vilket man definitívt har glömt bort idag.
Ljudteknikern som namnges på konvolutet har arbetat på Polarstudios i minst 30 år, kanske startade teknikern sin bana i samma veva som eländet började och är präglad. Ska ta ett prat med honom vid tillfälle, då jag en gång i tiden umgicks med honom och hans familj, men det är många år sedan nu. Kan det vara så att varken A, A, B eller B hör att det låter illa??
petersteindl skrev:Tänkte just skriva att idag vet man inte ens vad en ljudtekniker är. Va e d fö nått?
Nu hänger jag inte riktigt med på vart du vill komma, nu talar du om musikproduktioner som inte har något behov av en ljudtekniker. Ljudteknikern har ju i de fallen knappast rationaliserats bort, han behövs ju inte i det fallet.
Med ljudtekniker trodde jag vi i allmänhet talade om studiokillen/studioingenjören som gjort ”råmixen” innan den lämnat studion och levererats till mastringstudion?
Det jag menar är seriösa studioingenjörer/ljudtekniker som både sätter upp väljer och sätter upp mikrofonerna, korrigerar dessa för önskat resultat och mixar inspelningens råa studiomix. Den typen av ljudtekniker har inte rationaliserats bort, utan honom finns det ingen produktion.
Dåliga ljudproduktioner kommer naturligtvis alltid att finnas, det är väl helt och hållet upp till dig och mig som konsumenter att välja bort det vi inte tycker är bra, och det är väl upp till skaparen av musikverket att skapa det han/hon vill, verket finns ju inte i någon alternativ form oavsett. Vi kan av den anledningen knappast ställa några krav på hur alstret ska produceras. Take it or leave it.
Det verkar som du inte har varit riktigt uppmärksam på hur branschen har utvecklats det senaste dryga decenniet eller så. Ljudtekniker fanns tidigare med på i stort sett alla musikproduktioner (även för huvudsakligen elektronisk musik skapad med digitala eller analoga synthar) för att på sistone i hög grad helt ersättas av artister/producenter som sköter allting själva. Att gå från mångkanaliga mixerbord med mängder av analoga insignaler till datorer med minimala behov av bidrag utifrån har medfört att ljudteknikerna i hög grad har rationaliserats bort.
LeifB skrev:Låter Abbas skiva bättre i en high end anläggning än typ en köksradio? Eller liknade.
Belker skrev:grannilsson skrev:Belker skrev:
Mvh Göran
P
Men, MENLoudness War har mildrats senaste åren, skulle jag säga. DR går stadigt uppåt och det är mycket tack vare streamingtjänsternas nivåreglering + säkert ökad kunskap i branschen. Jag analyserar i princip allt som släpps. Eller ok, allt jag lägger till min samling, 10-20 album i månaden.
I-or skrev:Bill50x skrev:I-or skrev:För egen del har jag lyssnat på CD och rippad LP och ljudkvaliteten är svag i båda fallen (LP:n är dock ännu sämre).
Nej, förutsatt att det handlar om hygglig vinylavspelning som i det här fallet, så handlar det om skillnader på marginalen. Det är ungefär samma problem på båda utgåvorna, med de vanliga vinylavvikelserna som tilltagande distorsion och avtagande övre gränsfrekvens i innerspår adderade på LP:n (förutom en del brus och knaster, förstås).
Morello skrev:Vad du har eller inte har problem med att höra är inte speciellt intressant - faktum kvarstår och dessa faktum har ältats åtskilliga gånger, men du demonstrerar varje gång frågan lyfts en bristande vilja att lära dig.
Att THD ökar och bandbredden minskar ju närmare skivans centrum är enkelt att förstå rent fysikaliskt - svaret står att finna i att krökningsradien minskar, vilket skapar två problem: dels det uppenbarar att just radien minskar, dels att den tangentiella hastigheten minskar (vilket kapar bandbredden och ökar THD). Allt detta är förstås enkelt att mäta, vilket jag gjort. För övrigt vill jag göra gällande att adekvat injustering av en skivspelare tarvar testskiva av toppkvalitet, THD-analysator samt oscilloskop eller dyl för att mäta amplitud - alla andra försök är att famla i mörkret.
Jag lade för att antal år sedan ganska mycket energi för att dels hitta en riktigt bra nålmikrofon, dels att justera in skivspelaren. THD mäter (vid ytterspår) låga 0,5% vid 1 kHz och en modulation om 5 cm/s.
I-or skrev:Ja, stems var ett sidospår som så ofta på detta forum snabbt gick över till någonting annat, men det förändrar inte att du trots ditt upprepande av att du anser att saker och ting är självklara inte tycks ha förståelse för hur ovanligt det är med ljudtekniker i studiovärlden numer. Detta framgår tydligt av dina tidigare inlägg, där du bl.a. tror att det inte blir någon produktion utan dessa.
Teknikutvecklingen har gjort ljudteknikerna i stort sett överflödiga, vilket har medfört att mixningen har hamnat nästan helt i knäet på producenter/artister. Dessa är definitivt i normalfallet olämpade för ljudkvalitetsfrågor. Sedan ramlar en klangligt felbalanserad, överkomprimerad, allmänt kladdig och oren mix in hos masteringteknikern, vilken med eller utan stems nästan utan undantag komprimerar/limiterar ca 4-6 dB ytterligare (för att det ska låta "kraftfullt") och presar (d.v.s. höjer frekvensområdet ca 2-8 kHz för att det ska låta "tydligare") en mix som ändå i jämförelse var hygglig från början.
Detta är i stora drag skälen till att det trots enormt mycket bättre tekniska prestanda låter så pass illa i normalfallet numer. Skit bakom spakarna, som det heter.
goat76 skrev:Ljudteknikern har väl knappast rationalserats bort, det är ju han som till minst 90 % stått för hur den färdiga mixen i slutändan låter.
goat76 skrev:Men det är väl totalt självklart att man inte tillkallar en extern ljudtekniker ifall man själv gör ljudteknikerns jobb själv på digitalt vis, i det fallet är man ju sin egen ljudtekniker då man i sin DAW ”kopplar” signaler mellan de olika kanalerna.
Ända sedan digital datorbaserad ”in the box” ljudproduktion varit gällande, i kombination med musikskapelser som inte kräver extern hårdvara eller mikrofoner så har naturligtvis inte en ljudtekniker behövts.
I-or skrev:Slutligen: hade du någonting av värde att anföra angående ljudkvaliteten på Voyage?
Morello skrev:Kan tillägga att den enda testskiva av användbar kvalitet är JVC TRS1007, som idag finns att köpa från Clearaudio. Det är mig veterligen den enda som har tonsvep graverade utan 2122 Hz-nollstället, vilket är helt nödvändigt för att åstadkomma ett adekvat signal/stör-förhållande vid mätning av frekvensgång.

petersteindl skrev:1981 släppte ABBA LPn the Visitors. Jag var ingen Abba fan så det dröjde till 1984/85 då jag köpte LPn. Jag köpte den Amerikanska utgåvan på Atlantic.
I Sverige var den utgiven på Polar. Polydor fanns i varuhusen.
Tyskland och många andra länder i Europa på Polydor.
I England på Epic.
I Frankrike på Vogue.
Jag gillade inte ljudet på Polar eller Polydor. Det lät för grötigt och tunt som om det saknade bas även fast jag var övertygad om att det borde finnas en hel del bas i vissa låtar. Det grötiga förknippade jag med Abbasoundet som jag inte riktigt gillade.
Jag gillade vissa av låtarna på LPn. Jag bestämde mig för att köpa USA-utgåvan och prova för att se om det var någon skillnad och helst till det bättre. Jag har nästan alltid köpt all populärmusik och jazz på USA-utgåvorna eftersom jag tyckt de låtit bäst.
Jag fick hem den Amerikanska utgåvan av Visitors och till min häpnad och lycka var ljudet ganska annorlunda och väldigt mycket bättre, som om det var en helt annan mix/mastering.
Ljudet var kraftfullt i basen och rent och klart, egentligen ett annat sound än det typiska Abba-soundet.
Den skivan använde jag i Ljudbutiken för demo av Snell och Carlssonhögtalare.
Hur Visitors låter på LP idag eller på CD vet jag inte.
MvH
Peter
I-or skrev:Jag håller helt med om det typiskt grötiga/kompakta/orena och ofta basfattiga ABBA-soundet, signerat den legendariske ljudteknikern Michael B. Tretow. Samtliga utgåvor av deras album som jag har hört har haft detta sound, så jag antar att det var så man ville ha det.
petersteindl skrev:Gällande ordet Ljudtekniker:
Det är stor skillnad på att spela in akustiska musikinstrument i sin akustiska miljö där även miljön spelas in, t.ex. symfoniorkester i konserthus, kontra musikinstrument i inspelnings studio.
Det är två olika typer av professionalism.
Att ha skött det ljudtekniska på/vid en inspelning innebär inte att man är en ljudtekniker d v s är ljudtekniker som profession.
Ursprungligen i Tyskland och numera i många andra länder finns utbildningen till Tonmeister och det är en Universitets eller högskoleutbildning som resulterar i en Bachelor of Music eller Master of Music Technology med vidareutbildning till MSc. eller till och med PhD och man behöver dessutom minst 1 år professionell arbetserfarenhet av musikinspelning där man har flera egna inspelningar i sin portfölj.
Om en Ljudtekniker skött det ljudtekniska på/vid en inspelning så är det professionellt utfört.
Som musiker eller musikproducent väljer man lämplig ljudtekniker för den specifika inspelningen.
Det svenska ordet ljudtekniker är snarast beskrivande en arbetsuppgift utfört av vem som helst och kräver varken förkunskap eller erfarenhet.
Är ordet Ljudtekniker förknippat med utbildning och Universitets/högskoleexamen så är det snarast en titel av rang.
Mvh
Peter
goat76 skrev:
För de som inte vet vad stems är så består de av färdigmixade spår, ofta stereospår av alla de enskilda spår som utgör helheten av gitarren, ett annat stereospår för bara trummorna, och likaså för bas, sång och övriga instrument. Mastringingenjören har därmed möjlighet att behandla/processa de olika ljudinslagen individuellt istället för att alla instrumenten i mixen påverkas likadant av den bearbetning han gör. Om han exempelvis bara vill framhäva basgitarren i mixen så behöver inte de andra ljudinslagen som annars delar det aktuella frekvensspannet "förvrängas" även de, därav kan arbetet med stems ofta leda till ett mycket bättre slutresultat för mixen i sin helhet, även om mastringingenjören valt att tok-komprimera basspåret.
Det är alltså möjligt att stereospåret som under mastring behandlats med individuella "instrumentbaserade" stereospår (stems) i slutändan låter betydligt mindre förstört, än om mastringingenjören hade försökt uppnå samma slutresultat genom att bearbeta mixens tvåkanalsspår, detta även ifall de färdigställda stereospåren uppvisar samma DR.
Ogjort skrev:goat76 skrev:
För de som inte vet vad stems är så består de av färdigmixade spår, ofta stereospår av alla de enskilda spår som utgör helheten av gitarren, ett annat stereospår för bara trummorna, och likaså för bas, sång och övriga instrument. Mastringingenjören har därmed möjlighet att behandla/processa de olika ljudinslagen individuellt istället för att alla instrumenten i mixen påverkas likadant av den bearbetning han gör. Om han exempelvis bara vill framhäva basgitarren i mixen så behöver inte de andra ljudinslagen som annars delar det aktuella frekvensspannet "förvrängas" även de, därav kan arbetet med stems ofta leda till ett mycket bättre slutresultat för mixen i sin helhet, även om mastringingenjören valt att tok-komprimera basspåret.
Det är alltså möjligt att stereospåret som under mastring behandlats med individuella "instrumentbaserade" stereospår (stems) i slutändan låter betydligt mindre förstört, än om mastringingenjören hade försökt uppnå samma slutresultat genom att bearbeta mixens tvåkanalsspår, detta även ifall de färdigställda stereospåren uppvisar samma DR.
Det finns katastrofala produktioner som kanske kan "räddas" eller åtminstone eländes-mildras genom skruvande à la Mastering.
Men generellt så förstår jag inte varför vi fortfarande använder oss av "Mastrings-steget" överhuvudtaget?
Vad har det för funktion? (annat än som nivå- och pausbalansering vid album-tänk)?
I min tycke enbart ett marknadsföringslurendrejeri av en yrkeskår som "post vinyl" riskerade att förlora jobbet.
(+ ett kommersiellt behov av skrikahögstande)
Går vi över till påtaglig alterering av stems. Så är ju det i stort sett samma som ommixning.
Varför städslade man då inte in denna mix-guru för mixning redan från början?
Så kan du goat ange några rationella skäl för mastering enligt dagens modell?
Varför överhuvudtaget?
Mvh
Anders O.
goat76 skrev:1. Nivåanpassning mellan spåren.
2. Anpassa mellanrum mellan spåren.
3. Eventuellt försiktig brusreducering där det kan behövas.
4. Ta bort små klicks och pops som kan ha missats vid mixning.
5. På sin höjd ytterst små korrigeringar med EQ om något spår avviker en aning från övriga.
6. Ta kontakt med mixaren för eventuell retur ifall större fel upptäcks som främst bör åtgärdas i mixen.
7. Eventuellt diverse anpassningar för olika slutformat.
8. Se till att spåren och albumet får korrekt metadata.
RogerGustavsson skrev:goat76 skrev:1. Nivåanpassning mellan spåren.
2. Anpassa mellanrum mellan spåren.
3. Eventuellt försiktig brusreducering där det kan behövas.
4. Ta bort små klicks och pops som kan ha missats vid mixning.
5. På sin höjd ytterst små korrigeringar med EQ om något spår avviker en aning från övriga.
6. Ta kontakt med mixaren för eventuell retur ifall större fel upptäcks som främst bör åtgärdas i mixen.
7. Eventuellt diverse anpassningar för olika slutformat.
8. Se till att spåren och albumet får korrekt metadata.
Det där behövs väl ingen extern "mastringskonsult" för? Det går väl ett antal rundor i kretsen kring artisten inkl. de som skött tekniken för insamlande av kritik innan produktionen släpps?
MichaelG skrev:Är det bara jag, eller får Goat76 stå till svars för sådant han aldrig sagt? Jag tycker han gör såväl intressanta som rimliga inlägg i tråden.
goat76 skrev:Är Ogjort månne en bedragare?![]()
Han erbjuder på sin hemsida mastring trots att han anser att det är ett helt överflödigt jobb. Jag antar att han tar betalt för tjänsten, men vore det isåfall inte betydligt ärligare om han bara utförligen beskrev på sin hemsida det han hade gjort vid mastring, så kan musikerna utföra det gratis själva? http://ogjort.com/ljudproduktion/mastering
goat76 skrev:
Tack Michael!![]()
Ibland får jag skylla mig själv att jag blir allmän måltavla, jag försöker ibland skriva inlägg med lite ”spets” så att det triggar igång en diskussion, men jag har märkt att många tänker väldigt svart eller vitt och verkar glömma bort att det finns en hel gråzon för allt. Mastring i sig är inte felet, det är alla goda ljudproduktioner ett facit för. Å andra sidan har vi all den musik som de senaste årtiondena blivit söndermastrad vilket tyvärr har blivit synonymt med hela det slutgiltiga kvalitetskontroll-steget.
De som arbetar med mastring utför i regel ett beställningsjobb, det är beställaren vi borde beskylla för deras önskan att musiken ska låta högt/stark.
Tack Michael!![]()
Ibland får jag skylla mig själv att jag blir allmän måltavla, jag försöker ibland skriva inlägg med lite ”spets” så att det triggar igång en diskussion, men jag har märkt att många tänker väldigt svart eller vitt och verkar glömma bort att det finns en hel gråzon för allt. Mastring i sig är inte felet, det är alla goda ljudproduktioner ett facit för. Å andra sidan har vi all den musik som de senaste årtiondena blivit söndermastrad vilket tyvärr har blivit synonymt med hela det slutgiltiga kvalitetskontroll-steget.
De som arbetar med mastring utför i regel ett beställningsjobb, det är beställaren vi borde beskylla för deras önskan att musiken ska låta högt/stark.
Alla goda ljudproduktioner? Du menar den promille som faktiskt uppfyller även hög ställda ljudkvalitetskrav?
Den extra kompressionen är ofta, men långt ifrån alltid, en önskan från beställaren. Dock är presning och diverse "välljudande" effekter aldrig en del av beställningen. Man utnyttjar helt enkelt beställarens okunskap här och via den auktoritet man besitter lurar man i vederbörande att det är så det ska låta.
Zappa skrev:I min egna småskaliga musikproduktion på hobbybasis har jag rationaliserat bort ljudtekniker, skickliga musiker, mastringskonsult etc. Det sköna är att bara kunna tuta på när lusten finns och följa mina idéer fullt ut, det blir mer lekfullt så. Men slutresultatet skulle antagligen bli bättre och mer lättillgängligt om det åtminstone fanns skickliga musiker med på tåget.
dewpo skrev:Zappa skrev:I min egna småskaliga musikproduktion på hobbybasis har jag rationaliserat bort ljudtekniker, skickliga musiker, mastringskonsult etc. Det sköna är att bara kunna tuta på när lusten finns och följa mina idéer fullt ut, det blir mer lekfullt så. Men slutresultatet skulle antagligen bli bättre och mer lättillgängligt om det åtminstone fanns skickliga musiker med på tåget.
Men ambition slår förstås klassÄven om det finns många förstörda album i etern, Tycker jag inte att det största problemet med musiken idag är ljudkvalitén. Utan det mest slående är bristen på originalitet! Det är väldigt sällan man hör något som känns fräscht och nydanande. Visst det finns udda produktioner som är annorlunda, Men dessa brukar mest upplevas som oljud inte musik. Jag kan inte påminna mig när jag senast hörde något som jag tyckte lät unikt och samtidigt bra?
goat76 skrev:
Om jag ansåg att det mesta av den musik jag vill lyssna på lät illa, då hade jag aldrig intresserat mig för HiFi.
dewpo skrev:Men ambition slår förstås klassÄven om det finns många förstörda album i etern, Tycker jag inte att det största problemet med musiken idag är ljudkvalitén. Utan det mest slående är bristen på originalitet! Det är väldigt sällan man hör något som känns fräscht och nydanande. Visst det finns udda produktioner som är annorlunda, Men dessa brukar mest upplevas som oljud inte musik. Jag kan inte påminna mig när jag senast hörde något som jag tyckte lät unikt och samtidigt bra?
goat76 skrev:Puh… lågt! (Men väntat)![]()
Den musik jag lyssnar på har i regel väldigt liten bearbetning, ganska råa produktioner som sällan har någon större komprimering/limitering då ambitionen sällan varit att bli några radiohits. På senare år har min musiksmak vidgas ganska mycket, men det som tilltalar mig är ofta ganska udda musik och den är väldigt sällan söndermastrad.
Om ens huvudsyfte med ljudanläggningen är lyssning av den musik man tilltalas av, då kan man inte alltid räkna med att precis all musik är av allra högsta klass rent produktionsmässigt, ibland får man helt enkelt nöja sig med att det faktiskt ibland bara låter fullt acceptabelt. Jag älskar musik så diverse fegt producerade testspår intresserar mig sällan särskilt mycket.
Jag förutspådde faktiskt ditt inlägg och hade först tänkt bemöta det redan i föregående inlägg.
I-or skrev:Jag har sett dessa påståenden om att man har mixat för att det ska låta bra på sämre anläggningar från många andra ljudtekniker och producenter.
Bill50x skrev:Någon som lyssnat på Europes "Final Countdown" på sistone? 4,5-åringen gillar Lordi och sambon ville spela något svenskt för lillgrabben och då blev det denna låt, från Tidal. men jösses vad tunnt och skränigt det lät! Allt var inte bättre förr, helt klart.
goat76 skrev:MichaelG skrev:Är det bara jag, eller får Goat76 stå till svars för sådant han aldrig sagt? Jag tycker han gör såväl intressanta som rimliga inlägg i tråden.
Tack Michael!![]()
goat76 skrev:Är Ogjort månne en bedragare?![]()
Han erbjuder på sin hemsida mastring trots att han anser att det är ett helt överflödigt jobb. Jag antar att han tar betalt för tjänsten, men vore det isåfall inte betydligt ärligare om han bara utförligen beskrev på sin hemsida det han hade gjort vid mastring, så kan musikerna utföra det gratis själva? http://ogjort.com/ljudproduktion/mastering
Zappa skrev:Min erfarenhet är att riktigt fina produktioner med hög ljudkvalitet ofta låter förvånansvärt bra även med enklare utrustning, möjligen kan kraftig djupbas ställa till det något. Jag känner faktiskt folk som alltid mixar sin musik i portabla högtalare utifrån det knasiga argumentet att det är sådan utrustning som gemene man använder. Dessa mixningar blir alltid ordentligt taffliga. Jag provade själv att använda olämplig utrustning för några år sedan när jag hade begränsade möjligheter till kvalificerad lyssning eftersom mina pi60 var nerpackade en längre tid inför flytt.
goat76 skrev:Zappa skrev:Min erfarenhet är att riktigt fina produktioner med hög ljudkvalitet ofta låter förvånansvärt bra även med enklare utrustning, möjligen kan kraftig djupbas ställa till det något. Jag känner faktiskt folk som alltid mixar sin musik i portabla högtalare utifrån det knasiga argumentet att det är sådan utrustning som gemene man använder. Dessa mixningar blir alltid ordentligt taffliga. Jag provade själv att använda olämplig utrustning för några år sedan när jag hade begränsade möjligheter till kvalificerad lyssning eftersom mina pi60 var nerpackade en längre tid inför flytt.
Det finns nog de som tänker så och det är verkligen en underlig tankegång måste jag säga.![]()
Men som jag förstått det när det kommer till Yamaha NS-10 som under lång tid var omåttligt populär i studiosammanhang, så användes inte den högtalaren för att den på något vis skulle representera någon slags genomsnittlig medioker högtalare likt de som fanns i många människors hem eller bilar. Den sägs ha varit brutalt tydlig och ”rapp” i mellanregister vilket tydliggjorde de eventuella fel som fanns för det ljudområdet i mixen, om inga fel kunde höras med detta ”förstoringsglas” till högtalare så visste man att mellanregistret även skulle låta bra i så väl bättre som sämre ljudsystem.
goat76 skrev:Men som jag förstått det när det kommer till Yamaha NS-10 som under lång tid var omåttligt populär i studiosammanhang, så användes inte den högtalaren för att den på något vis skulle representera någon slags genomsnittlig medioker högtalare likt de som fanns i många människors hem eller bilar. Den sägs ha varit brutalt tydlig och ”rapp” i mellanregister vilket tydliggjorde de eventuella fel som fanns för det ljudområdet i mixen, om inga fel kunde höras med detta ”förstoringsglas” till högtalare så visste man att mellanregistret även skulle låta bra i så väl bättre som sämre ljudsystem.
Almen skrev:goat76 skrev:Men som jag förstått det när det kommer till Yamaha NS-10 som under lång tid var omåttligt populär i studiosammanhang, så användes inte den högtalaren för att den på något vis skulle representera någon slags genomsnittlig medioker högtalare likt de som fanns i många människors hem eller bilar. Den sägs ha varit brutalt tydlig och ”rapp” i mellanregister vilket tydliggjorde de eventuella fel som fanns för det ljudområdet i mixen, om inga fel kunde höras med detta ”förstoringsglas” till högtalare så visste man att mellanregistret även skulle låta bra i så väl bättre som sämre ljudsystem.
Och man hörde "fel" i mellanregistret med NS-10 så gjorde man vad då - EQ:ade ned mellanregistret?
Zappa skrev:goat76 skrev:Zappa skrev:Min erfarenhet är att riktigt fina produktioner med hög ljudkvalitet ofta låter förvånansvärt bra även med enklare utrustning, möjligen kan kraftig djupbas ställa till det något. Jag känner faktiskt folk som alltid mixar sin musik i portabla högtalare utifrån det knasiga argumentet att det är sådan utrustning som gemene man använder. Dessa mixningar blir alltid ordentligt taffliga. Jag provade själv att använda olämplig utrustning för några år sedan när jag hade begränsade möjligheter till kvalificerad lyssning eftersom mina pi60 var nerpackade en längre tid inför flytt.
Det finns nog de som tänker så och det är verkligen en underlig tankegång måste jag säga.![]()
Men som jag förstått det när det kommer till Yamaha NS-10 som under lång tid var omåttligt populär i studiosammanhang, så användes inte den högtalaren för att den på något vis skulle representera någon slags genomsnittlig medioker högtalare likt de som fanns i många människors hem eller bilar. Den sägs ha varit brutalt tydlig och ”rapp” i mellanregister vilket tydliggjorde de eventuella fel som fanns för det ljudområdet i mixen, om inga fel kunde höras med detta ”förstoringsglas” till högtalare så visste man att mellanregistret även skulle låta bra i så väl bättre som sämre ljudsystem.
Yamaha NS10 är en problematisk högtalare på många sätt, bl a har den en rejäl topp i mellanregistret och i stort sett obefintlig bas. Följaktligen är mixningar gjorda med NS10 ofta förpestade av ett insjunket mellanregister och basen kan låta lite hur som helst.
Kalejdokom skrev:Menar du att dom inte kunde höra skillnad på piano, gitarr, bas och trummor - eller att dom inte kunde urskilja 16 olika saxofoner i ljudbilden? (jo, jag har varit på en konsert med bara 16 saxofoner på en campingplats i Frankrike - det lät förfärligt!)
Eller var dom bara lite okunniga i svenska språket och menade att dom ville ha ett spår med fler musiker (fler än de 16 som var med på inspelningen)?
Vilka instrument och typ av musik var det på inspelningen?
Torskar skrev:Snabb googling visar att det finns studior som använder sig av endast ett par Yamaha NS-10 monitorer: https://www.wikiwand.com/en/Ardent_Studios
Många kända artistnamn i deras lista.
Morello skrev:Seriösa studios studior använder inte NS10 på samma vis som en seriös elektronikkonstruktör inte använder defekta och/eller felkalibrerade mätinstrument.
Torskar skrev:Morello skrev:Seriösa studios studior använder inte NS10 på samma vis som en seriös elektronikkonstruktör inte använder defekta och/eller felkalibrerade mätinstrument.
Svenska tack!
/Språkpolisen
goat76 skrev:Torskar skrev:Snabb googling visar att det finns studior som använder sig av endast ett par Yamaha NS-10 monitorer: https://www.wikiwand.com/en/Ardent_Studios
Att det existerar betvivlar jag inte, frågan är snarare hur vanligt det är?
Det finns även människor som äter andra människor.
hifikg skrev:goat76 skrev:Torskar skrev:Snabb googling visar att det finns studior som använder sig av endast ett par Yamaha NS-10 monitorer: https://www.wikiwand.com/en/Ardent_Studios
Att det existerar betvivlar jag inte, frågan är snarare hur vanligt det är?
Det finns även människor som äter andra människor.
Kan det vara samma människor?
MacBruce skrev:Torskar skrev:Morello skrev:Seriösa studios studior använder inte NS10 på samma vis som en seriös elektronikkonstruktör inte använder defekta och/eller felkalibrerade mätinstrument.
Svenska tack!
/Språkpolisen
Ljudinspelningsverkstäder!
FBK skrev:När man läser i denna tråd så funderar i alla fall jag på varför ska man ha något här hemma som låter neutralt då de flesta använder Yamaha NS-10 som låter kattskit...Får nog fundera vidare på hur jag vill att mina framtida högtalare ska låta då jag inte vill ha en återgivning som låter illa pga en massa oseriösa inspelningar..... då kan man ju egentligen lägga ner denna hobby.
Såg någonstans för ett tag sedan att vi som är ljudintresserade väljer musik som låter bra i våra anläggningar före sådant som vi tycker mest om pga det ofta låter sämre. Jag vill kunna lyssna på allt möjligt även i framtiden och då kanske man ska välja annorlunda i högtalarväg, dvs hellre det än att man ska få ont i öronen när man ska spela musik. Man kanske ska packa in och ställa undan den gamla EQ:n som stått oanvänd sedan 90-talet, då den kan komma till användning.
Bill50x skrev:MacBruce skrev:Torskar skrev:
Svenska tack!
/Språkpolisen
Ljudinspelningsverkstäder!
Studior heter det.
Det viktiga är dock hur det låter. Att använda NS10 vid mixen kan väl snarast liknas vid att använda ett förstoringsglas, inte för att avgöra helheten. Jag har forrfarande kvar ett förstoringsglas där jag kunde titta punkterna i ett 4-färgstryck, för att kontrollera att punkterna (cyan/magenta/yellow/black) låg rått i förhållande till varandra och även i rätt vinkel mot varandra. Det gav ingen som helst information huruvida bilden var "rätt" eller inte, bara att det tekniska var rätt. Kanske samma sak med NS10?
/ B
RogerGustavsson skrev:Hade det inte räckt med att köra lite EQ som efterliknat NS-10 istället för att verkligen använda dem i studion? Med en flexibel tonkontroll i anläggningen kan en del knasigheter motverkas, dock inte överdriven kompression. Synd bara att så få anläggningar har tillgång till vettiga tonkontroller.
Torskar skrev:Morello skrev:Seriösa studios studior använder inte NS10 på samma vis som en seriös elektronikkonstruktör inte använder defekta och/eller felkalibrerade mätinstrument.
Svenska tack!
/Språkpolisen
goat76 skrev:Det ligger nog till precis så som du säger, Peter. Om lotten inte fallit på NS-10 så hade det bara varit en annan högtalare alla audiofil-ljudbögar klagat på istället.
goat76 skrev:Det ligger nog till precis så som du säger, Peter. Om lotten inte fallit på NS-10 så hade det bara varit en annan högtalare alla audiofil-ljudbögar klagat på istället.
hifikg skrev:goat76 skrev:Det ligger nog till precis så som du säger, Peter. Om lotten inte fallit på NS-10 så hade det bara varit en annan högtalare alla audiofil-ljudbögar klagat på istället.
Sicket jä-la uttryck
petersteindl skrev:goat76 skrev:Det ligger nog till precis så som du säger, Peter. Om lotten inte fallit på NS-10 så hade det bara varit en annan högtalare alla audiofil-ljudbögar klagat på istället.
Fast, jag skriver inte riktigt under på din slutsats. Tippar att Genelec tagit marknadsandelar i studiovärlden och de har inte den lågstatus hos hajfimänniskorna som tidigare ljudreferensstudiomonitorer.
Att byta ljudstudioreferens är ofta en 15-20-årsperiod. Ett sätt att förkorta perioden för en tillverkare är att ge bort högtalarna gratis eller sälja till ett osedvanligt kraftigt rabatterat underpris. Då går det på marknadsföringskontot och man höjer varumärkets status med bolagets värdeökning som följd. Ofta har man då kunder hos stora radio eller TV-bolag som man som tillverkare stödjer eftersom de har många studior och stor marknadspåverkan.
Yamaha gjorde så på 70-talet. Bowers & Wilkins gjorde så med modellen 801 på 80-talet genom att skänka högtalare till Polygrams ljudstudior, där motprestationen var att öppet redogöra för ljudinspelningens monitorhögtalare och det stod skrivet på de flesta CD med klassisk musik. Båda varumärkena kom mycket snabbt in i studiobranschen med sina utvalda produkter men konkurrenssituationen kan ju debatteras.
Vet inte hur Genelec gör, men de har väl kämpat på i många år och egentligen uppnått acceptansnivå under de senaste åren. Det är en period på ungefär 35 år för deras del.
@ goat: Jag ser att du ofta använder ord som: ”alla”, ”ingen”, ”samtliga”, osv. Dessa ord förknippas lite digitalt d v s med noll 0 eller ett 1 och inget däremellan. Det leder ofta till uppenbara faktafel med onödiga dispyter som följd där du anser att man borde förstå det du egentligen menar, men det är faktiskt skriftliga faktafel och då handlar det inte om att läsa in andra fakta. Man kan bara utgå från det du skriver. Därför är det bättre att stryka sådana ord och använda annat uttryckssätt.
I vissa fall kan de vara berättigade och då finns ofta viss fysikalisk anknytning. Sedan kan man ironisera och använda kontroversiellt uttryckssätt in absurdum och ofta cyniskt. Görs det med glimten i ögat så blir det lite komedi.
Min åsikt är att det skett ett ljudförfall i musikinspelning och studiovärld. Det kan vara själva soundidealet som förändrats och utgör artisters ljudvarumärkesideal som mer går mot syntetiskt ljud.
Föregångarna var Kraftverk, dock hade de ett klart, harmoniskt och distinkt ljud som jag gillade.
Mvh
Peter
goat76 skrev:hifikg skrev:goat76 skrev:Det ligger nog till precis så som du säger, Peter. Om lotten inte fallit på NS-10 så hade det bara varit en annan högtalare alla audiofil-ljudbögar klagat på istället.
Sicket jä-la uttryck
Blir det mer fel när jag skriver det än när Peter ger liknande namn till audiofil-ljudbögarna?
Wiki skrev:An audiophile is a person who is enthusiastic about high-fidelity sound reproduction. An audiophile seeks to reproduce the sound of a live musical performance, typically in a room with good acoustics.
It is widely agreed that reaching this goal is very difficult and that even the best-regarded recording and playback systems rarely, if ever, achieve it.
goat76 skrev:petersteindl skrev:goat76 skrev:Det ligger nog till precis så som du säger, Peter. Om lotten inte fallit på NS-10 så hade det bara varit en annan högtalare alla audiofil-ljudbögar klagat på istället.
Fast, jag skriver inte riktigt under på din slutsats. Tippar att Genelec tagit marknadsandelar i studiovärlden och de har inte den lågstatus hos hajfimänniskorna som tidigare ljudreferensstudiomonitorer.
Att byta ljudstudioreferens är ofta en 15-20-årsperiod. Ett sätt att förkorta perioden för en tillverkare är att ge bort högtalarna gratis eller sälja till ett osedvanligt kraftigt rabatterat underpris. Då går det på marknadsföringskontot och man höjer varumärkets status med bolagets värdeökning som följd. Ofta har man då kunder hos stora radio eller TV-bolag som man som tillverkare stödjer eftersom de har många studior och stor marknadspåverkan.
Yamaha gjorde så på 70-talet. Bowers & Wilkins gjorde så med modellen 801 på 80-talet genom att skänka högtalare till Polygrams ljudstudior, där motprestationen var att öppet redogöra för ljudinspelningens monitorhögtalare och det stod skrivet på de flesta CD med klassisk musik. Båda varumärkena kom mycket snabbt in i studiobranschen med sina utvalda produkter men konkurrenssituationen kan ju debatteras.
Vet inte hur Genelec gör, men de har väl kämpat på i många år och egentligen uppnått acceptansnivå under de senaste åren. Det är en period på ungefär 35 år för deras del.
@ goat: Jag ser att du ofta använder ord som: ”alla”, ”ingen”, ”samtliga”, osv. Dessa ord förknippas lite digitalt d v s med noll 0 eller ett 1 och inget däremellan. Det leder ofta till uppenbara faktafel med onödiga dispyter som följd där du anser att man borde förstå det du egentligen menar, men det är faktiskt skriftliga faktafel och då handlar det inte om att läsa in andra fakta. Man kan bara utgå från det du skriver. Därför är det bättre att stryka sådana ord och använda annat uttryckssätt.
I vissa fall kan de vara berättigade och då finns ofta viss fysikalisk anknytning. Sedan kan man ironisera och använda kontroversiellt uttryckssätt in absurdum och ofta cyniskt. Görs det med glimten i ögat så blir det lite komedi.
Min åsikt är att det skett ett ljudförfall i musikinspelning och studiovärld. Det kan vara själva soundidealet som förändrats och utgör artisters ljudvarumärkesideal som mer går mot syntetiskt ljud.
Föregångarna var Kraftverk, dock hade de ett klart, harmoniskt och distinkt ljud som jag gillade.
Mvh
Peter
Jag håller med dig om att Genelec är accepterade även av audiofilerna. Ljudet på inspelningarna har dock inte blivit bättre för det, så hur frekvensgången ser ut har en mindre betydelse än vad många tror. Det viktigaste är att man litar på det man hör och att man orkar lyssna på ljudet under en lång arbetsdag, utan att lyssningströtthet uppstår.
När jag skriver "alla" i exempelvis den text du citerar så tänker jag att det ska vara ganska underförstått att "alla" aldrig betyder precis alla utan bara troligtvis merparten av audiofilerna. Det kan vara så att jag under liknande former och samma tänk har skrivit så förr, men även då har jag antagit att de flesta (inte alla) har underförstått att "alla" inte är precis alla.
Det största problemet med dagens ljudproduktion som jag ser det är att alla* ljud alltid* ska manipuleras och formas i efterhand istället för att se till att man kommer så nära det slutgiltiga resultatet så tidigt som möjligt redan vid inspelningsskedet.
Idag spelas mycket in med klicktracks och en helhet av det färdiga stycket hörs först när de olika instrumenten/ljuden sätts ihop i studioprogrammet, man hör först då att ljuden måste formas och anpassas till varandra för att inte "dränka" varandra i mixen vilket man annars hade vetat innan man tryckte på den röda inspelningsknappen.
Förr i tiden spelade hela bandet i regel tillsammans samtidigt och studioingenjören kunde då i sina monitorer redan i det skedet höra hur mixen i sin helhet skulle låta, han kunde därmed korrigera det hela med mikrofonplaceringar och allt annat tills det lät så nära det slutresultat man önskade sig. Det var i stort sett tvungen till också då det inte heller fanns samma enkla möjligheter att manipulera ljuden i efterhandsarbetet. Pusslet föll naturligt på plats och man behövde inte försöka återskapa verkligheten genom att som idag klippa och fila på varenda pusselbit för att få det att passa ihop.
En klicktrack dödar dessutom den mänskliga takten som annars finns där när ett gäng musiker spelar samspelt och dynamiskt tillsammans, där de med gemensam känsla medvetet går upp och ner lite i fart och hur hårt de spelar på sina instrument.
Sen är det väl som du säger att idealet mer och mer gått ifrån det där med "ett band som spelar tillsammans i ett rum" där akustiken varit en viktig del på inspelningen, till att istället bestå av mer syntetiska och sammansatta ljud och att dessa bara ska låta så rena som möjligt.
petersteindl skrev:goat76 skrev:hifikg skrev:
Sicket jä-la uttryck
Blir det mer fel när jag skriver det än när Peter ger liknande namn till audiofil-ljudbögarna?
Fast, audiofiler förknippas nog inte riktigt med ljudbögar utom av ljudbögarna. Så ser jag på saken. Däremot hifimänniskor eller hifibögar eller ljudbögar. Det är hifi som är ordet och inte audiofil. Audiofil är en annan kategori. Det intressanta är dock att hifimänniskorna, hifibögarna och ljudbögarna hellre vill bli kallade audiofiler just på grund av att det är finare och mer rumsrent.Wiki skrev:An audiophile is a person who is enthusiastic about high-fidelity sound reproduction. An audiophile seeks to reproduce the sound of a live musical performance, typically in a room with good acoustics.
It is widely agreed that reaching this goal is very difficult and that even the best-regarded recording and playback systems rarely, if ever, achieve it.
Audiofil: Översatt från engelska - En audiofil är en person som är entusiastisk över ljudåtergivning med betoning på hög kvalitet på ljudåtergivning. En audiofil försöker återge ljudet av en live musikalisk föreställning, vanligtvis i ett rum med god akustik.
Själv anser jag att själva fixet av det akustiska i ett lyssningsrum tillhör ljudbögarnas avdelning. Gränsen går vid att fixa boendemiljöns akustik med allehanda akustikreglering på bekostnad av boendemiljön i sig. Man offrar miljö för ljud. Det förknippar jag med ljudbögeri och hifimänniskor. Här kommer hemmabiorummet in som en nödutgång för både ljudbög och äkta hälft.
MvH
Peter
goat76 skrev:hifikg skrev:goat76 skrev:Det ligger nog till precis så som du säger, Peter. Om lotten inte fallit på NS-10 så hade det bara varit en annan högtalare alla audiofil-ljudbögar klagat på istället.
Sicket jä-la uttryck
hifikg skrev:goat76 skrev:hifikg skrev:
Sicket jä-la uttryck
Nä, det är oavsett ett jäkla uttryck. Så fel på så många sätt. Och om branschen är som Peter skriver så är den väldigt skev den också.
goat76 skrev:FBK skrev:När man läser i denna tråd så funderar i alla fall jag på varför ska man ha något här hemma som låter neutralt då de flesta använder Yamaha NS-10 som låter kattskit...Får nog fundera vidare på hur jag vill att mina framtida högtalare ska låta då jag inte vill ha en återgivning som låter illa pga en massa oseriösa inspelningar..... då kan man ju egentligen lägga ner denna hobby.
Såg någonstans för ett tag sedan att vi som är ljudintresserade väljer musik som låter bra i våra anläggningar före sådant som vi tycker mest om pga det ofta låter sämre. Jag vill kunna lyssna på allt möjligt även i framtiden och då kanske man ska välja annorlunda i högtalarväg, dvs hellre det än att man ska få ont i öronen när man ska spela musik. Man kanske ska packa in och ställa undan den gamla EQ:n som stått oanvänd sedan 90-talet, då den kan komma till användning.
Jag tror du har fått det hela om bakfoten här liksom de flesta andra som tror att en massa ljudmixar har gjorts med NS-10 som huvudsaklig studiomonitor. NS-10 används/användes mest för att avslöja diverse fel i ljudmixen främst i mellanregistret, hördes inga tydliga fel med den högtalaren så fanns de inte några större fel i mixen. NS-10 användes som ett ”förstoringsglas” för att avslöja fel snarare än någon slags referens för mixen i stort. Alltså som sekundärt medel och komplement till de huvudsakliga monitorerna.
FBK skrev:goat76 skrev:FBK skrev:När man läser i denna tråd så funderar i alla fall jag på varför ska man ha något här hemma som låter neutralt då de flesta använder Yamaha NS-10 som låter kattskit...Får nog fundera vidare på hur jag vill att mina framtida högtalare ska låta då jag inte vill ha en återgivning som låter illa pga en massa oseriösa inspelningar..... då kan man ju egentligen lägga ner denna hobby.
Jag tror du har fått det hela om bakfoten här liksom de flesta andra som tror att en massa ljudmixar har gjorts med NS-10 som huvudsaklig studiomonitor. NS-10 används/användes mest för att avslöja diverse fel i ljudmixen främst i mellanregistret, hördes inga tydliga fel med den högtalaren så fanns de inte några större fel i mixen. NS-10 användes som ett ”förstoringsglas” för att avslöja fel snarare än någon slags referens för mixen i stort. Alltså som sekundärt medel och komplement till de huvudsakliga monitorerna.
Men varför låter då så mycket musik illa, vad är det för högtalare som används... vad jag förstått så är det mycket Genelec när jag pratat med studiofolk och ingen av dem som jag träffat gillar Genelec. De säger att de är bra att ha som verktyg, men att lyssna på musik genom dem har blivit totalsågningar ifrån 3st som jobbar i StudioTvå av dem körde med Dynaudio hemma och en köpte mina Adam Audio för att ha hemma. Både märkena har en lite varmare klang utan det minsta hårdhet eller vasst ljud. Men de nya Dynaudio som finns ute nu har jag inte lyssnat på. Så jag begriper inte hur de skruvar på rattarna så det blir så illa, den diskussionen tog jag aldrig med dem.
Måste ju låta hemskt genom ett par Genelec som låter mer eller mindre kliniskt i mina öron när det låter illa på andra högtalare med varmare/fylligare klang så jag kan förstå de studio killar som jag pratat med att en dag med Genelec är ingen lek och då är de hur populära som helst numera i studios. Dvs jag förstår ingenting, eller så är jag korkad....![]()
Och det skulle verkligen vara intressant att få besöka en vanlig studio som våra artister använder och lyssna och försöka förstå hur de tänker när de skruvar till ljudet som de gör. Jag menar att de 3 som jag pratat med vet ju om att det låter illa så de vill ha högtalare hemma som fyller på klangen kan man säga, i alla fall de 3 som jag träffat. Det här ämnet är svårt för min del då det verkar så jäkla invecklat.
hifikg skrev:Är väl ingen som lyssnar på den färdiga produkten. Varken producenter eller musiker. Hur skulle den någonsin nå marknaden då?
petersteindl skrev:goat76 skrev:petersteindl skrev:
Mvh
Peter
Jag håller med dig om att Genelec är accepterade även av audiofilerna. Ljudet på inspelningarna har dock inte blivit bättre för det, så hur frekvensgången ser ut har en mindre betydelse än vad många tror. Det viktigaste är att man litar på det man hör och att man orkar lyssna på ljudet under en lång arbetsdag, utan att lyssningströtthet uppstår.
När jag skriver "alla" i exempelvis den text du citerar så tänker jag att det ska vara ganska underförstått att "alla" aldrig betyder precis alla utan bara troligtvis merparten av audiofilerna. Det kan vara så att jag under liknande former och samma tänk har skrivit så förr, men även då har jag antagit att de flesta (inte alla) har underförstått att "alla" inte är precis alla.
Det största problemet med dagens ljudproduktion som jag ser det är att alla* ljud alltid* ska manipuleras och formas i efterhand istället för att se till att man kommer så nära det slutgiltiga resultatet så tidigt som möjligt redan vid inspelningsskedet.
Idag spelas mycket in med klicktracks och en helhet av det färdiga stycket hörs först när de olika instrumenten/ljuden sätts ihop i studioprogrammet, man hör först då att ljuden måste formas och anpassas till varandra för att inte "dränka" varandra i mixen vilket man annars hade vetat innan man tryckte på den röda inspelningsknappen.
Förr i tiden spelade hela bandet i regel tillsammans samtidigt och studioingenjören kunde då i sina monitorer redan i det skedet höra hur mixen i sin helhet skulle låta, han kunde därmed korrigera det hela med mikrofonplaceringar och allt annat tills det lät så nära det slutresultat man önskade sig. Det var i stort sett tvungen till också då det inte heller fanns samma enkla möjligheter att manipulera ljuden i efterhandsarbetet. Pusslet föll naturligt på plats och man behövde inte försöka återskapa verkligheten genom att som idag klippa och fila på varenda pusselbit för att få det att passa ihop.
En klicktrack dödar dessutom den mänskliga takten som annars finns där när ett gäng musiker spelar samspelt och dynamiskt tillsammans, där de med gemensam känsla medvetet går upp och ner lite i fart och hur hårt de spelar på sina instrument.
Sen är det väl som du säger att idealet mer och mer gått ifrån det där med "ett band som spelar tillsammans i ett rum" där akustiken varit en viktig del på inspelningen, till att istället bestå av mer syntetiska och sammansatta ljud och att dessa bara ska låta så rena som möjligt.
Nu börjar vi kanske närma oss konsensus.Även Ogjort och I-or skulle jag tippa haka på, eller snarast är av samma uppfattning och varit så under lång tid.
MvH
Peter
Ogjort skrev:petersteindl skrev:goat76 skrev:
Nu börjar vi kanske närma oss konsensus.Även Ogjort och I-or skulle jag tippa haka på, eller snarast är av samma uppfattning och varit så under lång tid.
MvH
Peter
Antagligen nej, inte alls.
Musikaliskt uttrycksmässigt ja, om det är musik som verkligen vinner på att man spelar tillsammans.
Men ljudkvalitetsmässigt spelar det ingen roll alls om musiken är "click-trackad", pålagd spår för spår, många pålägg, eller helt datorprogrammerad.
Den senare visar sig ofta ha "högst" ljudkvalitet i dagens flöden.
Samtidig gruppinspelning kan vara musikaliskt förträfflig men låta apa.
Myter, moden och okunskap under produktion är nog snarare boven.
Den som, utan någon som helst medveten anledning, har flest plug-ins på varje kanal, när den dör - vinner.
(inte taget ut luften - det är bara att följa diskussionerna i allehanda studioforum)
/Anders O.
goat76 skrev:Ogjort skrev:petersteindl skrev:
MvH
Peter
Antagligen nej, inte alls.
Musikaliskt uttrycksmässigt ja, om det är musik som verkligen vinner på att man spelar tillsammans.
Men ljudkvalitetsmässigt spelar det ingen roll alls om musiken är "click-trackad", pålagd spår för spår, många pålägg, eller helt datorprogrammerad.
Den senare visar sig ofta ha "högst" ljudkvalitet i dagens flöden.
Samtidig gruppinspelning kan vara musikaliskt förträfflig men låta apa.
Myter, moden och okunskap under produktion är nog snarare boven.
Den som, utan någon som helst medveten anledning, har flest plug-ins på varje kanal, när den dör - vinner.
(inte taget ut luften - det är bara att följa diskussionerna i allehanda studioforum)
/Anders O.
Inte alls?
Det verkar ändå vara så att du håller med om att det kladdas för mycket i många/de flesta av dagens musikproduktioner, det var det mitt inlägg i sin helhet handlade om. Inlägget handlade naturligtvis endast om de musiktyper som normalt vinner på att musikerna spelar samtidigt tillsammans, förlåt att det inte framgick tydligare av mitt inlägg.
Mitt inlägg var alltså helt och hållet inriktat på att just musikaliteten ofta går förlorad i dagens inspelningar, klicktracks används ofta numera även för många musikinspelningar där samspelet/tajmingen i många fall är viktigare än hur rent det inspelade resultatet låter. Jag föredrar alltså att det låter en aning "apa" till förmån att det naturliga, musikaliska och taktmässiga samspelet mellan musikerna bevarats, och ja, detta gäller naturligtvis främst inspelningar av musik vars den aspekten är en del av det naturliga framförandet.
Jag håller absolut med dig om att fullt kontrollerade musikproduktioner, så som datorprogramerad musik, har den allra högsta potentialen att nå längst rent ljudkvalitetsmässigt. Men det var som sagt inte det mitt inlägg handlade om.
goat76 skrev:
Problemet ligger inte i vilken högtalare som används utan mer av vad som väljs att göras under inspelning, mixning och mastring. De musikproduktioner du tycker låter dåligt producerade hade låtit ganska likvärdigt oavsett vilka högtalare som använts.
Högtalare från Genelec (såväl som andra fabrikat vars högtalare mäter bra) har på inget sätt påverkat musikproduktionerna till det bättre, felet ligger alltså snarare i hur ljudidealen är idag och hur man producerar musiken för att nå det målet. Många anser att den gyllene tiden för musikproduktioner var under och omkring 60- och 70-talet, detta trots att monitorerna som användes garanterat mätte sämre på den tiden än vad de i överlag gör idag, och trots att de tekniska förutsättningarna är mycket bättre nu för tiden.
Problemet ligger inte i vilken högtalare som används utan mer av vad som väljs att göras under inspelning, mixning och mastring. De musikproduktioner du tycker låter dåligt producerade hade låtit ganska likvärdigt oavsett vilka högtalare som använts.
Högtalare från Genelec (såväl som andra fabrikat vars högtalare mäter bra) har på inget sätt påverkat musikproduktionerna till det bättre, felet ligger alltså snarare i hur ljudidealen är idag och hur man producerar musiken för att nå det målet. Många anser att den gyllene tiden för musikproduktioner var under och omkring 60- och 70-talet, detta trots att monitorerna som användes garanterat mätte sämre på den tiden än vad de i överlag gör idag, och trots att de tekniska förutsättningarna är mycket bättre nu för tiden.
Anledningen till att en hel del äldre produktioner i många avseenden lät bättre än idag var frånvaron av pålagda effekter och medveten färgning av ljudet. Man gjorde av tekniska skäl inspelningen så enkel som möjligt. Dock var klangbalansen nästan alltid sämre än för hyggliga produktioner av idag eftersom studiomonitorerna var av långt sämre kvalitet, bandbredden för framförallt bandspelarna märkbart begränsad och dessutom var både distorsion och brus ofta mycket framträdande i hela inspelningskedjan.
Anledningen till att en hel del äldre produktioner i många avseenden lät bättre än idag var frånvaron av pålagda effekter och medveten färgning av ljudet. Man gjorde av tekniska skäl inspelningen så enkel som möjligt. Dock var klangbalansen nästan alltid sämre än för hyggliga produktioner av idag eftersom studiomonitorerna var av långt sämre kvalitet, bandbredden för framförallt bandspelarna märkbart begränsad och dessutom var både distorsion och brus ofta mycket framträdande i hela inspelningskedjan.
Dagens bättre studiomonitorer har definitivt bidragit till bättre förutsättningar till en högre ljudkvalitet, men detta uppväger inte avsaknaden av kunskap hos dem som rattar datorerna/mixerborden av idag (vilket i hög grad beror på bortrationaliseringen av ljudtekniker).
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 50 gäster