Ormoljans topplista

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
eljulio

Ormoljans topplista

Inläggav eljulio » 2022-11-04 07:18

Ja, vad är den värsta ormoljan ni har sett saluföras? Igår snubblade jag över ett Youtubklipp som jag tycker kvalar in:

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Re: Ormoljans topplista

Inläggav sprudel » 2022-11-04 09:30

Siste idioten är inte född än. :mrgreen:
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2022-11-04 10:25

Entreq måste väl ändå vara ohotad etta, tätt följd av klassiker som shaktistenar mm.
https://www.shakti-innovations.com/prod ... kti-stone/

En dekaltrimmad nätverksswitch kvalar ju knappt ens in på listan. :)
Senast redigerad av Calleberg 2022-11-04 10:32, redigerad totalt 1 gång.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2022-11-04 10:30

Calleberg skrev:Entreq måste väl ändå vara ohotad etta

Peter Belt var nog värre. Kan tänka mig att han varit en inspiration.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2022-11-04 10:36

Min första tanke var att det är priset som avgör hur högt upp på listan ormoljan ska hamna. Ju mer bortkastade pengar desto värre. Men om man tänker ett steg längre så är det ju ganska oförargligt om någon mångmiljonär blir av med en miljon eller två på ormoljekablar, men värre skada skedd om en fattig student blir blåst på några tusenlappar som de egentligen behöver till livets nödvändigheter.
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2022-11-04 10:45

pLudio skrev:
Calleberg skrev:Entreq måste väl ändå vara ohotad etta

Peter Belt var nog värre. Kan tänka mig att han varit en inspiration.

Kanske, han var i vart fall tidig, och på den tiden säkert en gigant. Men jämfört med dagens dumheter så verkar hans tokerier relativt harmlösa ändå.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2022-11-04 11:13

eljulio skrev:Ja, vad är den värsta ormoljan ni har sett saluföras? Igår snubblade jag över ett Youtubklipp som jag tycker kvalar in:

[ YouTube ]

Kanske inte ett lyssningstest som kvalar in som perfekt, men klart mer ambitiöst än de flesta. Och snygg som videoproduktion betraktad.

Vad beträffar ormoljan är jag lite chockad, trots att jag läst så mycket sedan Peter Belt.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2022-11-04 11:13

För mig så är ormoljeprodukter sådana som utan tvekan är fullständigt omöjliga med alla rimliga teorier att förstå hur de kan fungera.

Om man tittar på Peter Belts produktlista så innehåller den 28 produkter som väl kan anses tillhöra sådana produkter vars funktion rimligtvis inte kan förstås.

https://pwbelectronics.co.uk/product-information

Antalet produkter är kanske oslagbart. Till försvaret hör väl att produkterna inte var hiskligt dyra.

Jag har faktiskt sett en av produkterna som kan liknas vid en mask som skulle lindas som en spiral kring kablarna.

Bl a såldes gem som påstods skulle hindra ”morphic” resonanser. Kanske lite roligt kreativt påfund 8O .Jag lyckas tyvärr inte kopiera någon bild..

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2022-11-04 11:27

Kronkan skrev:För mig så är ormoljeprodukter sådana som utan tvekan är fullständigt omöjliga med alla rimliga teorier att förstå hur de kan fungera.

Om man tittar på Peter Belts produktlista så innehåller den 28 produkter som väl kan anses tillhöra sådana produkter vars funktion rimligtvis inte kan förstås.

Antalet produkter är kanske oslagbart. Till försvaret hör väl att produkterna inte var hiskligt dyra.

Jag har faktiskt sett en av produkterna som kan liknas vid en mask som skulle lindas som en spiral kring kablarna.

Bl a såldes gem som påstods skulle hindra ”morphic” resonanser. Kanske lite roligt kreativt påfund 8O .Jag lyckas tyvärr inte kopiera någon bild..

Från annan tråd:
Kronkan skrev:Tack för att du läser vad jag skriver. Skall försöka minnas detta bra råd!
....

Kort minne.
Denna gång fungerade det utan. Men du kan vara lugn nu. Jag ger upp och ska inte påpeka det fler gånger.
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-11-04 11:30

Jag har Beltade LP-skivor i min samling och en del rör och ledningar i mitt första hus Beltades. Undrar om han själv bältades…
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2022-11-04 11:35

Det där fattar jag inte överhuvudtaget meningen med att skriva. Alltså om att länken fungerade. Man kan gärna påpeka till mig något som brister som leder till sämre förståelse. Men om saken fungerar så 8O .

.......

Jag har nu tittat på vad en ”morphic resonance” är. Fullständig rappakalja men det var inte Peter Belt som hittade på detta påstådda fenomen. Däremot hittade han på en behandling av gem som gjorde att dessa motverkade detta påstådda fenomen.

Senast redigerad av Kronkan 2022-11-04 11:41, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2022-11-04 11:37

Jag vet inte vad som är värst egentligen:

- Det som för alla normalt fungerande människor uppenbart är dårskap (Peter Belt, Coconut Audio, Entreq mm)

- Det som ändå även för rimligt fungerande människor ger ett skimmer av att kunna fungera (dyrsladdar, nätrenare, mystiska omsamplare, HDCD, MQA osv...)

Den första kategorin behöver man ju inte bry sig om helt enkelt. Det kan t.o.m. vara lite underhållande att se vad dårarna hittar på. Men den andra gruppen produkter & tweaks är mycket mera lömsk.

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2022-11-04 11:40

Conan skrev:Men den andra gruppen produkter & tweaks är mycket mera lömsk.

Verkligen.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2022-11-04 12:32

Conan skrev:Jag vet inte vad som är värst egentligen:

- Det som för alla normalt fungerande människor uppenbart är dårskap (Peter Belt, Coconut Audio, Entreq mm)

- Det som ändå även för rimligt fungerande människor ger ett skimmer av att kunna fungera (dyrsladdar, nätrenare, mystiska omsamplare, HDCD, MQA osv...)

Den första kategorin behöver man ju inte bry sig om helt enkelt. Det kan t.o.m. vara lite underhållande att se vad dårarna hittar på. Men den andra gruppen produkter & tweaks är mycket mera lömsk.

Ja, jag håller med. Den förstnämnda gruppen brukar ju också de flesta förespråkare för den andra gruppen vara snabba att distansera sig ifrån.

Ormolja marknadsfördes ju ursprungligen som medicin emot reumatism och ledbesvär, och det skulle ju kunna fungera.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2022-11-04 13:26

Almen skrev:Ormolja marknadsfördes ju ursprungligen som medicin emot reumatism och ledbesvär, och det skulle ju kunna fungera.

Det kan det absolut göra, men troligen då pga placebo. Det vill säga man känner sig på riktigt bättre så länge man tror på medecinen. Det "funkar" alltså, bara inte på det sätt man tror.

Och för just ledbesvär kan ju minskad upplevd smärta göra att man blir lite mer rörlig, vilket ökar blodcirkulationen vilket i sin tur hjälper kroppen hantera inflammationen i leden.
Senast redigerad av Calleberg 2022-11-04 13:34, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2022-11-04 13:33

Calleberg skrev:
Almen skrev:Ormolja marknadsfördes ju ursprungligen som medicin emot reumatism och ledbesvär, och det skulle ju kunna fungera.

Det kan det absolut göra, men troligen då pga placebo. Det vill säga man känner sig på riktigt bättre så länge man tror på medecinen. Det "funkar" alltså, bara inte på det sätt man tror.

Placebo ska absolut inte underskattas. Det finns det många exempel på inom läkemedelsindustrin bland annat. Inom audiofilbranschen vore det dock skönt om det kunde försvinna. Jag har färska erfarenheter själv.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2022-11-04 13:45

Det här med värre och sämre har jag ju svårt att definiera. Vad för kriterier skall man använda.
Skall man undvika tumregler som ju ofta leder fel och inte innebär någon förståelse?

Inledande exemplet verkar vara att man köper in en apparat som får nya dekaler och ny reklamtext där man påstår att just denna apparat får bättre ljudegenskaper än andra. Det förefaller som ett tydligt exempel på ”scam”.

Om man tar Peter Belt så är det ju också uppenbarligen något som inte fysiskt kan fungera såsom gem mot ”Morphic” resonanser. Morphic resonanser finns inte om man använder vetenskapliga metoder och så hittar man på att behandlade gem hjälper mot sådant som inte existerar

Är det bättre eller sämre än förra exemplet. Om man lägger till en pseudovetenskaplig vetenskap blir det värre eller bättre än att man bara luras genom att påstå att saken är bättre?

....

Men rimligtvis måste man ju granska varje enskild sak för sig. Vill man rangordna så behöver man väl ett system för sådana betyg.

.....
Placebo hjälper inte alltid. Det är ju en egen vetenskapligt bevisad sak men totalt verkningslöst mot exempelvis diabetes.
Jag vet inte om placebo kan påverka hörseln.

...
Feelgood drabbas jag själv av. Jag har precis satt upp n ribbvägg med viss akustisk påverkan. Elektrikern använde svarta eluttag. Jag kom sedan att byta några vita kablar. Det såg snyggare ut tyckte jag då.
Senast redigerad av Kronkan 2022-11-04 13:53, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2022-11-04 13:53

Jag tror vi alla blir påverkade av placeboeffekter, oavsett om vi vill eller inte vill att något ska ha effekt. Även för ljud. Men över tid klingar placeboeffekten av vill jag påstå, särskilt när det gäller det audiofila området. Mitt exempel med ett fint försteg som det är (Holographic audio) byts ut mod minidsp Flex och jag vill påstå att det inte går att höra skillnad. I detta fall är det två bra produkter som gör vad de ska, ingen ormolja alltså. De är inte heller överprissatta.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2022-11-04 14:02

För mig innebär placeboeffekten att något faktiskt händer. Det är inte bara att man vill tro att något händer utan det blir en mätbar effekt.
https://www.apoteket.se/om-apoteket/tid ... oeffekten/

Men hur skall man mäta en placeboeffekt på hörseln. Då skulle vi ju kunna skilja med blindtest två apparater med hjälp av tron. Tittar du på första exemplet med med apparat med och utan etiketten i tråden så skulle man kunna höra skillnad.

Jag tror inte att man kan detta. Alltså om man använder blindtest.

Däremot kan man få ökat välbefinnande. Kan det påverka?

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2022-11-04 14:18

Precis! Det ska ju vara något så när trovärdigt också för att ormoljan ska kunna krängas till fler än bara de mest tokiga. :wink:

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2022-11-04 14:34

Nu tycker jag att ni silar mygg och sväljer kameler :| Allt detta ni ojar er över är förstås skitsaker jämfört med de samhällsfenomen som vilseleder miljarder människor. Ormoljans kung stavas förstås religion 8) "Tro kan försätta berg" :? Pyttsan :twisted:
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2022-11-04 14:50

Kronkan skrev:Däremot kan man få ökat välbefinnande. Kan det påverka?

Säkerligen, Jag har för mig själv döpt det till "carbonaraeffekten" efter alla carbonarakingar på nätet som tycker att just deras pasta är den bästa och framförallt kanske den mest "rätt" tillagade.

Det handlar om tillfredsställelsen som infinner sig när man gjort något precis rätt. Gärna på ett invecklat och lite extra krångligt sätt som gör det lite exkluderande för gemene man. t.ex när man införskaffat och installerat något svårfunnet pseudovetenskapligt och mycket dyyrt tweak

Liknande fenomen hittar du i kaffehipstertråden här på faktiskt

Ett svagt drag av detta tycket jag mig ibland skönja när INO- produkter diskuteras. t.ex den där tråden med lite för kort internkablage i nån pip eller vad det var.

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2022-11-04 14:54

En bra sammanfattning !
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2022-11-04 14:54

dewpo skrev:Nu tycker jag att ni silar mygg och sväljer kameler :| Allt detta ni ojar er över är förstås skitsaker jämfört med de samhällsfenomen som vilseleder miljarder människor. Ormoljans kung stavas förstås religion 8) "Tro kan försätta berg" :? Pyttsan :twisted:

Ja eller kanske i allt högre grad i modern tid SPORT... :)
Men det här forumet har ju som bekant en inriktning mot ett visst intresse, varför sådana här diskussioner känns rimliga just här.

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2022-11-04 14:58

dewpo skrev:Nu tycker jag att ni silar mygg och sväljer kameler :| Allt detta ni ojar er över är förstås skitsaker jämfört med de samhällsfenomen som vilseleder miljarder människor. Ormoljans kung stavas förstås religion 8) "Tro kan försätta berg" :? Pyttsan :twisted:

Nu blir det debatt ! Men du har naturligtvis helt rätt.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2022-11-04 15:11

peterh skrev:

Nu blir det debatt !

Nej, tack! :evil:
Policy skrev: 4. Inga OT-ämnen!
[...]
7. Diskussioner om Politik och Religon är inte tilllåtet.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2022-11-04 15:15

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2022-11-04 15:48

Och jag fyller på med. Att ni orkar... ni måste ha "otroligt problemfria liv" med alldeles för "mycket fritid". Ni kan få mitt skit liv så kommer ni inte ens tänka tanken på att snacka om detta då det är ett mikroskopiskt problem i mitt liv. Och även i den Globala världen.
Tänkte titta in för att skringra tankarna, men jag loggar ut igen.... = tar en ny längre semester ifrån "mini" Fashback. Att ni bara orkar alltså............... :roll: :(
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2022-11-04 16:02

Ha, ha... grym låt som passar perfekt på temat.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2022-11-04 17:37

sprudel skrev:Siste idioten är inte född än. :mrgreen:

Hmmm. Några frågor:

Är man en idiot om man tror på bättre ljud tack vare den där nätverksväxeln?
Är man inte då också en idiot om man tror på bättre ljud av att byta högtalarkablar?

Om man är en idiot i det ena fallet men inte det andra, vad är skillnaden?

(Jag tycker inte man ska kalla folk för idioter av så triviala anledningar, men jag är övertygad om att du skrev med glimten i ögat/tangentbordet!)
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2022-11-04 17:41

jonasp skrev:
Är man inte då också en idiot om man tror på bättre ljud av att byta högtalarkablar?

Skillnaden är kunskap....

Plot twist, sprudel kanske menade att killen i Videon är idioten som inte fattar att den där switchen är endgame.... :mrgreen:

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-11-04 21:41

jonasp skrev:

Hmmm. Några frågor:

(Jag tycker inte man ska kalla folk för idioter av så triviala anledningar, men jag är övertygad om att du skrev med glimten i ögat/tangentbordet!)

Det e ju som han säger i filmen, mördande reklam som är skurken. Mördande reklam som kompletteras med falska (?) vittnesmål om hur stor skillnad alla som köper hör. De måste väl, hur dumma skulle de inte känna sig annars? Det finns väl ingen som tror att högtalarkablar förändrar ljudet mer än den där switchen (dvs inte alls), eller? Däremot kan jag förstå den som köper högtalare mm för miljoner o väljer feta kablar för att "matcha". Det skulle SE töntigt ut med lampsladd även om det låter lika bra.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2022-11-04 23:08

Jag är också mer inne på detta, blir bra trött av att se sådana här trådar. Medlemmar här säger till mig att att låt bli att läs skiten, men jag kan inte förstå att ni stör er så mycket på andra val Låt folk välja vad fan de vill utan att störa er så mycket över det. Finns mycket värre saker där ute att oja sig över folks kablar osv osv. """Finns massor av saker där ute i samhället som man borde oja sig mycket mer om"" än om sådant som ni kallar ormolja. Det är inga fattiga människor som köper grejerna..... Likadant med att där det finns mest sådana här bilarBild på Östermalm i Stockholm. Är det svårt att ta sig fram med en vanlig bil eller...

Jag säger "OM" jag skulle vinna en mindre slant pengar någon gång och sitta med ett par renoverade OA50 med SB element när Trolle gänget är klara med filtret och vanlig normal elektronik till dem som tex Nad275 slutsteg vanliga kablar på lösmeter osv. och fick för mig att Ringa sladd och fråga om lån på ett par kablar med lådor på på magen för att testa och då skulle välja tex. denna
Bild
https://www.hificonsult.se/kablar/73-tr ... -plus.html
Läs vad det står på hemsidan om kabeln... :) Och jag skulle föredra Transparent kabeln framför kabeln jag har på lösmeter och köpa den och lägga upp bilder på kabeln och systemet.
Hur skulle ni då reagera, ärligt alltså :?: Skulle ni skriva något i min medlemstråd :?: och vad :?: Skulle ordet ormolja komma upp :?: = lika med att jag är en idiot som köpt kabeln, eller :?:
Jag vet hur jag skulle reagera om någon "annan" skulle göra så
Men jag vet nästan exakt vilken kabel som kommer hamna i mitt system till slut, men den är dyr att importera av någon konstig anledning även om den inte kostar mer än 100kr per meter. Så när det väl blir dags så får man gå ihop några för att få ner fraktkostnaden. Men det lär nog inte ske på Faktiskt.iö :mrgreen:
Är det någon här som skriver på https://www.euphonia-audioforum.se/foru ... p?/forums/ ........................................... Det var länge sedan jag skrev, tror jag, om det inte varit något enstaka någon gång.
Jag rekommenderar att ni startar en tråd "där istället där det finns" en del av det som ni stör er på..... här behövs inga trådar om det ni kallar ormolja.
Senast redigerad av distad 2022-11-04 23:29, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2022-11-04 23:25

hifikg skrev: Däremot kan jag förstå den som köper högtalare mm för miljoner o väljer feta kablar för att "matcha". Det skulle SE töntigt ut med lampsladd även om det låter lika bra.

Vilka kablar har din kompis :?: Han har ju en "svindyr rigg"

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2022-11-04 23:48

FBK skrev:Medlemmar här säger till mig att att låt bli att läs skiten, men jag kan inte förstå att ni stör er så mycket på andra val Låt folk välja vad fan de vill utan att störa er så mycket över det. Finns mycket värre saker där ute att oja sig över folks kablar osv osv.

Låt folk välja vad de vill diskutera (inom forumets regler). Charlataner skall inte få frikort bara för att de inte är värst.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-11-05 00:21

FBK skrev:
hifikg skrev: Däremot kan jag förstå den som köper högtalare mm för miljoner o väljer feta kablar för att "matcha". Det skulle SE töntigt ut med lampsladd även om det låter lika bra.

Transparent så klart.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2022-11-05 00:36

TRANSPARENT MUSICWAVE PLUS G6
Tillverkare: Transparent Skick: Ny
Vår bästsäljare!
Denna kabel gläder många kunder i Sverige som sitter på något bättre system. Denna levererar vi ofta till kunder som köpt en integrerad förstärkare för 15 – 40 000:- tillsammans med högtalare för 20 – 70 000:-

Försäljningsargumenten är dessvärre tragikomiska, det är sunt att reagera, enormt syniskt och genomskinligt.
Dessutom är allting linjärt, transparensen/kvalitén ökar i jämn takt när insatsen höjs, oavsett konstruktion, kvalitetssäkringen bestäms av hålet i plånboken.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-11-05 01:10

Jag grämer mig över att jag inte slog till på en Magnum för någon månad sedan, då var den 375.000 kronor billigare än nu. Rena fyndet!
Bilagor
magnum.png
magnum.png (558.73 KiB) Visad 2934 gånger

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2022-11-05 01:26

hifikg skrev:
FBK skrev:

Transparent så klart.

Och vad säger du till honom om dem....? Varför har du inte tagit med lampsladd så han kan spara en stor slant ? Jag kan ta med kablar. Hur långa behöver de vara ? Vi måste ju rädda honom. :)

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2022-11-05 01:26

Här finns människor att rädda...översta länken är nog den ni tänker mest på, men dåligt intresse för den...kopparplåtar i trälådor med grus i. Sedan är många är riktigt illa ute... när det gäller kablar.... Första tråden är visst något lyssningstest och sedan strömkablar, USB, Bland olika tillverkare, Ansuz,Stenar,Möss, och hur det går att få ihop en stereo på forumet för 30.000kr Många timmar blir det om man vill sätta sig in hur andra upplever saker.
https://www.euphonia-audioforum.se/foru ... C3%B6rdar/
https://www.euphonia-audioforum.se/foru ... ningstest/
https://www.euphonia-audioforum.se/foru ... /#comments
https://www.euphonia-audioforum.se/foru ... acoustics/
https://www.euphonia-audioforum.se/foru ... sb-kablar/
https://www.euphonia-audioforum.se/foru ... %E2%80%9D/
https://www.euphonia-audioforum.se/foru ... bb-eaters/
Och hur det går med att få ihop en stereo som låter bra för 30.000kr på euphonia-audioforum Inte så många bra förslag, men några...
https://www.euphonia-audioforum.se/foru ... ifisystem/

Jag slutade inte att skriva för kablarnas skull utan för att det lät inte bra om det inte var DYRT. Och så upplever jag inte verkligheten, så enkelt är det inte. Allt som inte kostar rejält är mer eller mindre skräp enligt de flesta på det forumet och dyra kablar är ett "måste" Men det finns några ifrån detta forum som skriver där har jag sett.

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2022-11-05 02:47

FBK skrev:Här finns människor att rädda...översta länken är nog den ni tänker mest på, men dåligt intresse för den...kopparplåtar i trälådor med grus i. Sedan är många är riktigt illa ute... när det gäller kablar.... Första tråden är visst något lyssningstest och sedan strömkablar, USB, Bland olika tillverkare, Ansuz,Stenar,Möss, och hur det går att få ihop en stereo på forumet för 30.000kr Många timmar blir det om man vill sätta sig in hur andra upplever saker.
Och hur det går med att få ihop en stereo som låter bra för 30.000kr på euphonia-audioforum Inte så många bra förslag, men några...

Jag slutade inte att skriva för kablarnas skull utan för att det lät inte bra om det inte var DYRT. Och så upplever jag inte verkligheten, så enkelt är det inte. Allt som inte kostar rejält är mer eller mindre skräp enligt de flesta på det forumet och dyra kablar är ett "måste" Men det finns några ifrån detta forum som skriver där har jag sett.

Nej, vadå? Det i översta länken är väl mest en rättså saklig och sund diskussion av dessutom rätt många faktistianer…?

De cirklar kring den intressanta kärnan i det hela, dvs psykologin, varför vissa kan tänka sig att betala mycket pengar för något de egentligen inte kan vara säkra på är bra. Men varför chansa… :mrgreen:

För egen del så tror jag det är det rädsla (för okända faktorer) och kontrollbehov som i symbios med den egna plånbokens storlek som avgör var på ormoljestegen man väljer att lägga sig. Estetiken är nog också en faktor, och förstås status/prestige. Allt sammanbakat till en ormolje-koefficient.

Jag tycker det är hysteriskt och/eller tragikomiskt med de större high-end firmorna som på mässor föreläser om hur mycket saker kostar och vilka egenskaper deras senaste produkter har och varför de hela tiden är bättre än förra årets produkter och många sitter där och lyssnar allvarsamt samtidigt som det i princip är omöjligt att utvärdera produkten då firman i fråga fullkomligt struntat i att försöka ge sina produkter någon som helst chans till en rättvis bedömning då akustiken och rummet är fullkomligt bortglömt.
För mig är det obegripligt att de fortfarande har kunder som lyssnar på dem och handlar av dem när den största påverkansfaktorn, rumsakustik ignoreras totalt. Är merparten av besökare på mässor så osäkra?

Det är ett beteende eller strategi hos firmorna som i sig platsar under kategorin ormolja med råge. Eller ”kejsarens nya kläder syndromet”
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2022-11-05 02:51

Vill man ha riktigt snygga kablar :P så finns ju .https://www.techflex.com/general-purpose/flexo-pet och https://pexonpcs.co.uk/pages/double-sleeving

Mässor har jag sedan länge valt bort, för att det spelas samma glesa skit musik hela tiden, det låter inte bra och anläggningarna kostar oftast flera 100.000kr- upp till över 500.000kr. Det är ungefär som resultat om man skulle åka till en motorbana och kolla senaste Porschen inför inköp mitt i ösregn med gamla hjul på ifrån en Bubbla..... det blir inte bra reklam.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2022-11-05 07:34

Jag lyckades bryta mot reglerna i denna FB-grupp: https://www.facebook.com/groups/769315383487869

Mitt inlägg: Det är förstås nonsens att en switch påverkar ljudkvaliteten. Testexemplaret avslöjas för övrigt obarmhärtigt i inslaget.

Med följande motivering:
Brott har skett mot följande gruppregler
1I Gruppen diskuterar vi ÄVEN Kablar & Tweaks.
Du behöver självklart inte tro på kablar eller tweaks för att vara med i gruppen. Men disk… Visa mer
2Håll en vänskaplig och god ton
Vi ansvarar alla för att skapa en välkomnande atmosfär och det är viktigt att vi behandlar… Visa mer
3ALLA har olika preferenser, det MÅSTE accepteras.
Det finns inga ”dumma frågor” för de som är osäkra. Vi accepterar inte förlöjligande, påho… Visa mer

Möjligen var jag lite raljant. Men var det så farligt?

Detta var ett av två inlägg från mig i gruppen. Det andra var om högtalarkablar. Då skrev jag att den viktigaste egenskapen är att den räcker fram... Den kommentaren fick dock vara kvar.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2022-11-05 07:59

Ska skaffa FB snart så jag söker "vänner" för där är man visst vän med alla möjliga utan man har träffats eller har jag fel nu ? :oops: , Dvs jag får en känsla att det är mycket yta där, eller har jag fel igen :oops: Kan inget, vet inget om FB mer än att jag ska skaffa det för att kunna kolla på begagnat då det finns gott om där. Och jag kommer inte ägna mig åt Hifi där. Det räcker med här och på Hififorum, det är fullt tillräckligt

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2022-11-05 08:42

jonasp skrev:Är man en idiot om man tror på bättre ljud tack vare den där nätverksväxeln?

Ingen behöver vara en idiot. Som jag tror dom sa i videon i första inlägget om folk som hade ev. köpt den där switchen: "You´ve been taken for a ride - It´s not your fault!".

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2022-11-05 08:51

FBK skrev:Låt folk välja vad fan de vill utan att störa er så mycket över det. Finns mycket värre saker där ute att oja sig över folks kablar osv osv. """Finns massor av saker där ute i samhället som man borde oja sig mycket mer om"" än om sådant som ni kallar ormolja. Det är inga fattiga människor som köper grejerna.....

Det är väl aldrig kul att höra att folk blir lurade; oavsett om dom har gott om pengar eller inte? Jag hade tyckt det var lika trist att höra om ett företag som lurade folk att köpa en modifiering av bilen deras genom att smörja in drivaxlarna med elektretolja och klistra mystiska kristaller på växellådan. Och jag hade blivit sur oavsett om bilen var en Skoda eller en Range Rover. :wink:

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-11-05 10:57

FBK skrev:
hifikg skrev:
FBK skrev:Vilka kablar har din kompis :?: Han har ju en "svindyr rigg"

Transparent så klart.

Och vad säger du till honom om dem....? Varför har du inte tagit med lampsladd så han kan spara en stor slant ? Jag kan ta med kablar. Hur långa behöver de vara ? Vi måste ju rädda honom. :)

Han vet att jag inte hör någon skillnad och att jag tycker det är smått galet, men det finns ju Transparent som kostar lite mindre än den ovan och precis som jag skrev tidigare skulle det nog kännas konstigt med en ful lampsladd i sammanhanget. Han lyssnar i ett ljust vardagsrum o inte i en mörklagd grotta.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2022-11-05 11:31

hifikg skrev:
FBK skrev:
hifikg skrev:
Transparent så klart.

Han vet att jag inte hör någon skillnad och att jag tycker det är smått galet, men det finns ju Transparent som kostar lite mindre än den ovan och precis som jag skrev tidigare skulle det nog kännas konstigt med en ful lampsladd i sammanhanget. Han lyssnar i ett ljust vardagsrum o inte i en mörklagd grotta.

Har ni jämfört ? Om inte, så måste detta göras innan man säger något. Jag kan ta med lampsladd. Och när blev en lampsladd ful, det syns ju knappt och kan dras snyggt vid lister...
Hade den där Dave stått i en skokartong så du inte visste vad du lyssnade på så kanske inte bling blinget gjort dig så stormförtjust.... :wink: *bara en tanke* Det här med synen och hörseln är intressant och blanda in lukt så blir det ännu mer intressant. Våra sinnen är intressanta. Med tanke på vad du sagt så förväntar jag mig ett så pass bra ljud som jag aldrig hört förut. Du får leda in mig med ögonbindel på, så jag inte blir bländad av att allt fint så mina sinnen är inställda på noll. Att man ser saker, påverkar hur man (hör) upplever saker, tror jag. Men samtidigt så borde man ju uppleva dyra fina saker bra på mässor, och det gör man ju oftast inte.... :? De får helt enkelt mörklägga rummen och sätta ögonbindel på folk.... och så får man rangordna dem i efterhand på en lista med nummer så man vet att rum 1 lät illa, men 7:an var bra och så sedan får man veta vad som stod i rummen. 8O :mrgreen:

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2022-11-05 11:38

eljulio skrev:Jag lyckades bryta mot reglerna i denna FB-grupp: https://www.facebook.com/groups/769315383487869

Mitt inlägg: Det är förstås nonsens att en switch påverkar ljudkvaliteten. Testexemplaret avslöjas för övrigt obarmhärtigt i inslaget.

Med följande motivering:
Du behöver självklart inte tro på kablar eller tweaks för att vara med i gruppen. Men disk… Visa mer
Vi ansvarar alla för att skapa en välkomnande atmosfär och det är viktigt att vi behandlar… Visa mer
Det finns inga ”dumma frågor” för de som är osäkra. Vi accepterar inte förlöjligande, påho… Visa mer

Detta var ett av två inlägg från mig i gruppen. Det andra var om högtalarkablar. Då skrev jag att den viktigaste egenskapen är att den räcker fram... Den kommentaren fick dock vara kvar.

He, he det där verkar milt, jag blev utsläng därifrån utan motivering, jag tror dessutom att alla mina kommentarer raderades.

Den där gruppen är mer likt en Religiös sekt än något annat, men jag tyckte det var intressant att vara på studiebesök i dårhuset ibland :)

Det kan jag fortfarande om jag vill, men numer som en herrmelin bland hermelinerna.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-11-05 12:47

Calleberg skrev:
eljulio skrev:Jag lyckades bryta mot reglerna i denna FB-grupp: https://www.facebook.com/groups/769315383487869

Med följande motivering:

He, he det där verkar milt, jag blev utsläng därifrån utan motivering, jag tror dessutom att alla mina kommentarer raderades.

Den där gruppen är mer likt en Religiös sekt än något annat, men jag tyckte det var intressant att vara på studiebesök i dårhuset ibland :)

Det kan jag fortfarande om jag vill, men numer som en herrmelin bland hermelinerna.

Jag med. Utslängd alltså. O då var jag mycket återhållen med min kritik. Tror det var min entusiastiska beskrivning av kabellyftarnas inverkan på ljudet som fällde mig :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-11-05 12:54

FBK skrev:
hifikg skrev:
FBK skrev:Och vad säger du till honom om dem....? Varför har du inte tagit med lampsladd så han kan spara en stor slant ? Jag kan ta med kablar. Hur långa behöver de vara ? Vi måste ju rädda honom. :)

Har ni jämfört ? Om inte, så måste detta göras innan man säger något. Jag kan ta med lampsladd. Och när blev en lampsladd ful, det syns ju knappt och kan dras snyggt vid lister...
Hade den där Dave stått i en skokartong så du inte visste vad du lyssnade på så kanske inte bling blinget gjort dig så stormförtjust.... :wink: *bara en tanke* Det här med synen och hörseln är intressant och blanda in lukt så blir det ännu mer intressant. Våra sinnen är intressanta. Med tanke på vad du sagt så förväntar jag mig ett så pass bra ljud som jag aldrig hört förut. Du får leda in mig med ögonbindel på, så jag inte blir bländad av att allt fint så mina sinnen är inställda på noll. Att man ser saker, påverkar hur man (hör) upplever saker, tror jag. Men samtidigt så borde man ju uppleva dyra fina saker bra på mässor, och det gör man ju oftast inte.... :? De får helt enkelt mörklägga rummen och sätta ögonbindel på folk.... och så får man rangordna dem i efterhand på en lista med nummer så man vet att rum 1 lät illa, men 7:an var bra och så sedan får man veta vad som stod i rummen. 8O :mrgreen:

Kan väl kvitta bara effekten infinner sig hver gang. Jag monterade upp en mässingstallrik a la Svalander på väggen. Det var väl snyggt och om någon tyckte sig höra en förbättring så gjorde väl inte det något. Bara att städa o göra lite fint i ett lyssningsrum kan höja upplevelsen, vem kan ha något emot det? Nej, du kommer inte att ha hört bättre ljud någonsin om vi börjar vår lyssning där, för hamnar du väl i samma rum som ett par svagt glödande 300B är det kört igen.

För övrigt blir det jazzkaffe vid nästa besök!

https://svalander.se/shoppen/kaffe-merchandise/jazz-hela-boenor
Bilagor
jazzkaffe.jpg
jazzkaffe.jpg (72.82 KiB) Visad 2808 gånger

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2022-11-05 13:04

eljulio skrev:"1I Gruppen diskuterar vi ÄVEN Kablar & Tweaks.
Du behöver självklart inte tro på kablar eller tweaks för att vara med i gruppen."

Intressant formulering "Tror på...", det för ju tankarna till någon form av religion, typ. Sedan är ju gränsdragningar alltid intressanta, vad är en tweak? Det kan ju vara allt från sandfyllda påsar ovanpå högtalarna till att rengöra kontakter. Min personliga favorit är fortfarande att högtalarkablarna ska ligga på stöd och ha en inoljad tunnel av trä runt sig - och där det är viktigt vilken olja man använt :-) Nummer två är att man inte ska ha några elkablar nära lyssningsplatsen och inte några metalldelar i lyssningsfåtöljen. Det senare inte för att det påverkar ljudet utan DIG.

Man kan ju också göra/tänka så här

azimut.jpg
azimut.jpg (60.97 KiB) Visad 2805 gånger

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2022-11-05 13:09

Hur smakar JAZZ kaffe? Bättre än vanligt kaffe? Eller är det en ljudlig skillnad? Porlar det annorlunda?

Min senaste lyssningssession avnjöt jag detta kaffe =>
https://kahlstkh.se/index.php/2019/10/01/monsun-malabar/
Bild

Passar prima till Electronica :| Tycker jag :roll:

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-11-05 13:32

dewpo skrev:Hur smakar JAZZ kaffe? Bättre än vanligt kaffe? Eller är det en ljudlig skillnad? Porlar det annorlunda?

Min senaste lyssningssession avnjöt jag detta kaffe =>
https://kahlstkh.se/index.php/2019/10/01/monsun-malabar/
[ Bild ]

Passar prima till Electronica :| Tycker jag :roll:

Det är en hifiblandning, så du får dra dina egna slutsatser. Eller komma o smaka... nu blir jag ju tvungen att köpa ett paket, ha ha

Kvarn finnes, kan vara den heliga graalen :)
Bilagor
0022_holygrail.jpg
0022_holygrail.jpg (220.51 KiB) Visad 2789 gånger

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2022-11-05 13:38

Såg att jag länkat till fel bild på kaffet jag drack :oops: Detta var det förstås =>

Bild

Så ingen tror att jag dricker färdigmalet :wink:

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2022-11-05 13:47

Förbättrar SLAM verkar det. Är ju märkt med.... UTZ UTZ UTZ.... :mrgreen:

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2022-11-05 13:57

Med följande motivering:

”ALLA har olika preferenser, det MÅSTE accepteras.”

Så varför slängde de ut dig? :mrgreen:
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2022-11-05 14:10

Fy va kaffesugen jag blev nu då. Har bara färdigmalt förvisso, men det får duga.

När det gäller ormolja, är det värre om oljan har ett högt pris? Blir den mer "ormig" då?
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2022-11-05 14:13

hifikg skrev:
FBK skrev:
hifikg skrev:

Kan väl kvitta bara effekten infinner sig hver gang. Jag monterade upp en mässingstallrik a la Svalander på väggen. Det var väl snyggt och om någon tyckte sig höra en förbättring så gjorde väl inte det något. Bara att städa o göra lite fint i ett lyssningsrum kan höja upplevelsen, vem kan ha något emot det? Nej, du kommer inte att ha hört bättre ljud någonsin om vi börjar vår lyssning där, för hamnar du väl i samma rum som ett par svagt glödande 300B är det kört igen.

För övrigt blir det jazzkaffe vid nästa besök!

Och då köpte du väl denna också... :o För jag tror "inte" att du kunde låta bli.... :mrgreen:
Bild

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2022-11-05 14:35

AndersP skrev:Fy va kaffesugen jag blev nu då. Har bara färdigmalt förvisso, men det får duga.

När det gäller ormolja, är det värre om oljan har ett högt pris? Blir den mer "ormig" då?

Självklart, men dyrare olja är ALLTID bättre såklart, utan undantag.

Det märker man på de ormoljevänligare forumen genom att varje "skillnad" som märks efter att något dyrare introducerats i sammanhanget automagiskt med själklarhet får likhetstecken med "bättre"...

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-11-05 14:41

FBK skrev:
Och då köpte du väl denna också... :o För jag tror "inte" att du kunde låta bli.... :mrgreen:
[ Bild ]

Det kan du lita på!

Användarvisningsbild
Mirage

Inläggav Mirage » 2022-11-05 14:54

hifikg skrev:För övrigt blir det jazzkaffe vid nästa besök!

Är jazzkaffe lika roligt som jazztobak? :D
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2022-11-05 15:40

Mirage skrev:

Jag har hört något om det häromdagen........ men det brukar kallas något annat än jazztobak..... :? Men man måste visst ha tobak också, tror jag.... :? :oops: Det kanske blir fler överraskningar än rör, kaffe och jazz när man kommer på besök....... :) :D :mrgreen:

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2022-11-05 16:36

FBK skrev:Här finns människor att rädda...översta länken är nog den ni tänker mest på, men dåligt intresse för den...kopparplåtar i trälådor med grus i. Sedan är många är riktigt illa ute... när det gäller kablar.... Första tråden är visst något lyssningstest och sedan strömkablar, USB, Bland olika tillverkare, Ansuz,Stenar,Möss, och hur det går att få ihop en stereo på forumet för 30.000kr Många timmar blir det om man vill sätta sig in hur andra upplever saker.

Jag har läst några länkar som du förtjänstfullt samlat men absolut inte alla. Men jag får ju inte stärkt antagandet att allt med kablar är scam. Är skillnaderna mätbara och därmed testbana med blindtest?

Jag säger inte heller att dyra kablar är ett måste. Men om exempelvis teorierna kring Morphic resonanser är ett extremt exempel på rent skumma produkter och teorier så kan man väl ställa frågan om allt om kablar har samma dignitet även om sådant förekommer.

Coconut var för mig en drift med sakernas tillstånd.

Jag har ett kabelproblem i form av en vit högtalarkabel. Vit lyser för mycket. Försöker snarare tona ner kablarna något och föredrar sådant som både är något snyggt men inte pråligt. Min nya anläggning är under framväxt och långt kvar. Jag har ingen avsikt att skaffa mig något dyr kabel så får man säga detta.
.....

Den här försörjer en skivspelare, wi-fi samt tv-boxen plus en lampa med ström. Inköpt IKEA.
Bild
Senast redigerad av Kronkan 2022-11-05 16:48, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2022-11-05 16:39

hifikg skrev:
FBK skrev:
[ Bild ]

Det kan du lita på!

Svalander har väl sålt vax-ljus också? Lite skoj ska man väl få ha på jobbet?

Så tänkte vi på Armeka, som enbart ägnade sig åt ESD-produkter. Vi sålde även 3M musmattor, en mycket tunn sådan med absolut "rätt" glid. Fungerade bra i ett par veckor, sedan blev den bucklig och oanvändbar. Lagret hamnade i papperskorgen...

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2022-11-05 16:47

Kronkan skrev:Jag har ett kabelproblem i form av en vit högtalarkabel. Vit lyser för mycket.

För mig är det väldigt liten skillnad mellan högtalarkabel, speciellt som jag bara behöver 2x2 meter. Det ska mycket till att kabelns egenskaper ska förändra ljudet. När jag bytte till nuvarande kabel mede separata kablar till bas respektive resten så upplever jag en tyngre, snudd på överdriven bas. Inte så märkligt egentligen eftersom två gånger kabelns egenskaper numera ligger mellan bas och mellanregister/diskant i delningsfiltret.

I övrigt tycker jag att en högtalarkabel ska vara lite lagom imposant, böjlig, terminerad med bra/snygga kontakter - och vara billig.

Vit högtalarkabel kan man väl klä med strumpa?

Det finns ju dessa superplatta kablar som ju är perfekt att lägga under mattor, men de är ju alldelses för dyra.

/ B

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2022-11-05 17:18

Jag har väl en större anläggning bestående av 5 högtalare varav 3 MartinLogan, två förstärkare varav 1 en Denon bio, två skivspelare, tv, cd, Apple-tv och ett strömfilter. Det senare var jag tveksam till att fortsätta med men finns nu integrerad med kommande rörförstärkaren och annan utrustning tillhörande denna. Men var så att säga tveksam.

Försöker snarare banta. Så rörmonoblocken och försteget sålda i väntan på en integrerad rörförstärkare.

Och alla kablar försöker jag snarare dölja. Helt går det ju inte men söker alltså få dem att märkas hyggligt lite. Försöker nu också få till att ”mysbelysningen” skall tändas med en knapp med hjälp av PLEJD.

Jag har en switch till förstärkarna så det är tre högtalarkablar.

Jag vet inte ännu om jag får till det. Det är under uppbyggnad.

Det är ju bara ett enkelt nöje. Inga inköp av riktigt dyra kablar finns på önskelistan. Men öppen i frågan om kablar.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2022-11-05 18:41

https://www.techflex.com/general-purpose/flexo-pet
https://pexonpcs.co.uk/pages/double-sleeving
Om man själv kan och har möjlighet att snygga till sina kablar annars får man tänka på sådana problem som att man inte vill ha vitt.
Välja sådan här tex. https://www.kjell.com/se/produkter/el-v ... ags-p37813 som jag bla. har.
Eller tex. https://www.kjell.com/se/produkter/el-v ... art-p67744

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-11-05 18:41

FBK skrev:
Mirage skrev:

Jag har hört något om det häromdagen........ men det brukar kallas något annat än jazztobak..... :? Men man måste visst ha tobak också, tror jag.... :? :oops: Det kanske blir fler överraskningar än rör, kaffe och jazz när man kommer på besök....... :) :D :mrgreen:

Nä du, de överraskningarna är reserverade för besökande blondiner :)

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2022-11-05 18:45

hifikg skrev:
FBK skrev:
Mirage skrev:Är jazzkaffe lika roligt som jazztobak? :D

Usch på dig... 8O du söver ner dem lite innan.... :roll: :mrgreen:

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-11-05 18:46

FBK skrev:
hifikg skrev:
FBK skrev:Jag har hört något om det häromdagen........ men det brukar kallas något annat än jazztobak..... :? Men man måste visst ha tobak också, tror jag.... :? :oops: Det kanske blir fler överraskningar än rör, kaffe och jazz när man kommer på besök....... :) :D :mrgreen:

Hmm... det var din tanke det...

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2022-11-05 22:33

AndersP skrev:När det gäller ormolja, är det värre om oljan har ett högt pris? Blir den mer "ormig" då?

Man får skilja på "högt pris" och "dyrt". Vissa ormoljor kan ha ett lågt pris, vissa kan ha ett högt pris men alla ormoljor är dyra. :)

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2022-11-05 22:33

hifikg skrev:
FBK skrev:
hifikg skrev:

Hmm... det var din tanke det...

Man har ju sett alla "trevliga" :D bilder du har i din tråd. Men jag vet att det är seriösa bilder utan något fult, och jag tycker de är riktigt vackra :) och får ett stort pluss av mig. Någon har ju fotat med någon Ino också någon gång har jag svagt minne av... Jag tror många hoppas få se lite "extra fina" bilder på dina nya rör grejer också någon gång du kan "hantera en kamera" :wink: Elektronik och högtalare kan vara vackert :!:

Användarvisningsbild
pingvinen

Inläggav pingvinen » 2022-11-05 23:17

Idiotens mamma är alltid gravid.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2022-11-07 00:50

Mina aktivt drivna Orion kräver 4 kablar per kanal. Det ser för jävligt ut på mitt golv helt enkelt. Det blev något lite bättre när jag samlat ihop det hela med buntband men...
Sånnadärna strumpor kanske skulle funka att tweeka med, men vad ja vet ska dom vara av viss längd och det hela ska förseglas med krympslang.
Kan man beställa provbitar och testa med?

Min kompis har massor med dyra tweaks, bla annat en typ av försänkta brickor som han fäst med häftmassa på olika ställen på högtalarna. Är detta gängse?
Senast redigerad av AndersP 2022-11-07 01:03, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-11-07 00:51

AndersP skrev:Mina aktivt drivna Orion kräver 4 kablar per kanal. Det ser för jävligt ut på mitt golv helt enkelt. Det blev något lite bättre när jag samlat ihop det hela med buntband men...
Sånnadärna strumpor kanske skulle funka att tweeka med, men vad ja vet ska dom vara av viss längd och det hela ska förseglas med krympslang.
Kan man beställa provbitar och testa med?

Bild önskas!

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2022-11-07 01:09

Av vad?
Ska försöka fixa, men det var länge sedan jag postade bilder så ja behöver lära mig igen. FTP o sånt.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-11-07 01:16

AndersP skrev:Av vad?
Ska försöka fixa, men det var länge sedan jag postade bilder så ja behöver lära mig igen. FTP o sånt.

Du väljer bara fil när du postar ett meddelande, o saken e oscar!
Bilagor
oscar.jpg
oscar.jpg (72.91 KiB) Visad 3202 gånger

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2022-11-07 01:35

[img]https://www.bildtagg.se/bild/06t20tjsagpn388n96ztubb'>LÄNKTEXT</a>[/img]
Kan inte. Får återkomma.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2022-11-07 09:07

Får be om ursäkt för det usla mobilfotot. Och dammet..
Kablarna är
1) Supra Ply 3,4 till diskant
2) Classe 2,5 till mellanregistret
3) Classe 1,5 till bas 1 och 2.
Bilagor
kabeltrassel.jpeg
kabeltrassel.jpeg (64.41 KiB) Visad 3160 gånger

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2022-11-07 14:22

AndersP skrev:Min kompis har massor med dyra tweaks, bla annat en typ av försänkta brickor som han fäst med häftmassa på olika ställen på högtalarna. Är detta gängse?

Måste jag testa på OA50. Kan bli kul projekt med kablar med lådor på magen och en masa försänkta brickor på lådorna... På gallret så kan de ju skymma ljud och inga möss på gallret för det skymmer ju också ljud..
Där gick min dröm i spillror :cry: Om jag nu inte köper den minsta och ställer i ena hörnet bakom diskanten :D men det blir ju mest för utseendet då dess vikt blir liten. :) Men jag får skaffa sådan där stenar istället och lägga på elektroniken... :P Såg någonstans på https://www.euphonia-audioforum.se/foru ... hififorum/ att någon gjort det så jag får hoppas det funkar även på billigare elektronik och inte bara på jätte dyra saker.... :? Fanns ju nyligen begagnade på Hifitorget. De där lådorna med metallspån är nog för dyra för min del.
Ps. Sökte på lådor med metallspån till ljud och fick då upp på första plats. Svenska Volvo 7/900 Klubben. Undrar vad det säger om Volvo... haft dåliga växellådor ?

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2022-11-07 22:10

AndersP skrev:Min kompis har massor med dyra tweaks, bla annat en typ av försänkta brickor som han fäst med häftmassa på olika ställen på högtalarna. Är detta gängse?

Var är brickorna försänkta, om de måste fästas med häftmassa?
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2022-11-08 15:11

Transparent är viktigast för mig.
Vad är viktigast för ER?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-11-08 15:16

Jag har praktiskt taget noll transparens i mitt lyssningsrum. De fönster som finns är mörklagda och gallerförsedda. I kök o badrumsdelen finns betongglas som inte är särskilt transparent, men ger mig en hum om om det är natt eller dag. Ett tag hade jag en övervakningskamera riktad ut för att kunna kolla vädret :)

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2022-11-08 15:36

Jag har transparanta Biltema högtalarkablar :wink:

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2022-11-08 15:51

E dom bra?

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2022-11-08 15:53

Utan genomskinliga skal så ser man ju inte vad som händer.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2022-11-08 15:57

Vad händer då?

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2022-11-08 15:59

pLudio skrev:Utan genomskinliga skal så ser man ju inte vad som händer.

Exakt, därav så ska jag testa en kabel så man kan se vad som händer.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2022-11-08 16:02

LeifB skrev:Transparent är viktigast för mig.
Vad är viktigast för ER?

Att vara ärlig mot mina kamrater på forat och inte hålla på att trolla.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2022-11-08 16:02

FBK skrev:
pLudio skrev:Utan genomskinliga skal så ser man ju inte vad som händer.

Exakt, därav så ska jag testa en kabel så man kan se vad som händer.

Kul att se vad som händer.. :D

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2022-11-08 16:02

Vad är viktigast för ER?

Gillar du transparent återgivning så är det ju denna kabel du ska ha. https://www.hificonsult.se/kablar/73-tr ... -plus.html Sladd säger ju också att det är deras storsäljare.

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2022-11-08 16:03

LeifB skrev:Vad händer då?

Det är höljt i dunkel.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2022-11-08 16:05

pLudio skrev:
LeifB skrev:Vad händer då?

Det är höljt i dunkel.

:D :idea:

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2022-11-08 16:07

FBK skrev:
Vad är viktigast för ER?

Gillar du transparent återgivning så är det ju denna kabel du ska ha. https://www.hificonsult.se/kablar/73-tr ... -plus.html Sladd säger ju också att det är deras storsäljare.

Inte den dyraste men inte transparant heller.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2022-11-08 16:13

LeifB skrev:
FBK skrev:
Vad är viktigast för ER?

Det vet du inte FÖRRÄN du lyssnat. Den kan faktiskt vara bra, det vet inte vi innan. Men jag kan plocka fram transparenta kablar om du vill ?, där man ser allt som sker i kabeln.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2022-11-08 16:16

FBK skrev:
LeifB skrev:
FBK skrev:Gillar du transparent återgivning så är det ju denna kabel du ska ha. https://www.hificonsult.se/kablar/73-tr ... -plus.html Sladd säger ju också att det är deras storsäljare.

Det vet du inte FÖRRÄN du lyssnat. Den kan faktiskt vara bra, det vet inte vi innan. Men jag kan plocka fram transparenta kablar om du vill ?, där man ser allt som sker i kabeln.

:D :P
Ja visa dom.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2022-11-08 16:20

LeifB skrev:
FBK skrev:
LeifB skrev:

Ja visa dom.

Ska göra lite allt möjligt nu, men det kommer nog under natten så i morgon så ska du få se ett par i alla fall som jag känner till.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2022-11-11 02:50

FBK skrev:
LeifB skrev:
FBK skrev:Det vet du inte FÖRRÄN du lyssnat. Den kan faktiskt vara bra, det vet inte vi innan. Men jag kan plocka fram transparenta kablar om du vill ?, där man ser allt som sker i kabeln.

Ja visa dom.

Ska göra lite allt möjligt nu, men det kommer nog under natten så i morgon så ska du få se ett par i alla fall som jag känner till.

Detta hade jag glömt bort :oops:
Raeal Cable Finns i flera lika diameter och säljs av några butiker i Svedala.
Bild
Oehlbach Finns en massa olika modeller och utföranden och säljs hos minst en butik.
Bild

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2022-11-13 01:47

Synergistic Research menar jag tillhör elitserien inom ormolja:

https://www.synergisticresearch.com/

Nederländsk prislista: https://www.kempelektroniksshop.nl/brands/synergistic-research.html

Här finns min kompis "försänkta ploppar" med i prislistan. Dom ser ut som vanliga försänkta brickor M5 eller M4. Lite tjockare/högre än normalt bara. Mer som ploppar liksom. 300 Euro för ett set om 5 ploppar.
Varför kom inte jag på iden med dessa mumbojumbo-produkter? Och håvat in vinsten.
Lägg märke till säkringarna!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-11-13 04:25

Du har hittat Svalanders leverantör :)

Och har du de gamla, orange, säkringarna kvar så är det dags att byta nu!
purple.jpg
purple.jpg (228.85 KiB) Visad 4154 gånger
'

Komplettera med magnetroner i rätt mängd!
Bilagor
magnetron.png
magnetron.png (143.42 KiB) Visad 4154 gånger

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2022-11-13 07:45

Visst är det världsklass?

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2022-11-13 11:21

Bild
Enligt länknamnet är det "rabbaterbara-artiklar", betyder det att det är rea eller att man kan ge ordentlig rabatt och ändå ge ordentlig vinst? 4 700 pix för en taffligt ihopskruvad kabelstump.
https://www.hificonsult.se/rabbaterbara-artiklar/1156-adapter-20-till-15-amp.html
Den här måste väl ha hamnat av misstag här, en produkt som faktiskt löser ett problem och inte är mer än dubbelt så dyr som den kan inköpas på annan plats?
https://www.hificonsult.se/rabbaterbara-artiklar/1083-coax-protector.html

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-11-13 11:55

rqu skrev:[ Bild ]
Enligt länknamnet är det "rabbaterbara-artiklar", betyder det att det är rea eller att man kan ge ordentlig rabatt och ändå ge ordentlig vinst? 4 700 pix för en taffligt ihopskruvad kabelstump.
https://www.hificonsult.se/rabbaterbara-artiklar/1156-adapter-20-till-15-amp.html
Den här måste väl ha hamnat av misstag här, en produkt som faktiskt löser ett problem och inte är mer än dubbelt så dyr som den kan inköpas på annan plats?
https://www.hificonsult.se/rabbaterbara-artiklar/1083-coax-protector.html

"För att ansluta "vanliga" (15 amp) strömkablar till produkter som har 20 amp uttag" eh? Va? Duger inte en vanlig apparatkabel liksom? Eller något "billigt" från Supra? Finns det överhuvudtaget något behov i något sammanhang?

Användarvisningsbild
Mirage

Inläggav Mirage » 2022-11-13 13:57

Vad jag kan se är produkten gjord för 20 A intag och 15 A uttag, men jag kanske ser fel?

Edit: Men det kanske är för sånna som har ingångar på förstegen för sina slutsteg?
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2022-11-13 14:07

Jag har en apparat faktiskt med nätuttag för 16 amp i form av ett nätfilter med 6 uttag.

Men den går att ansluta till 10 amp. 8O .

Jag hittar liknande saker för under 200 kr.

Jag kan inte riktigt se vad för uttag bilden har.

Men Mirage kan sina saker långt-långt bättre än vad jag kan.

Användarvisningsbild
Mirage

Inläggav Mirage » 2022-11-13 14:45

Ja, men jag förmodar att ditt filter då har ett intag för inkommande ström och uttag för den utgående?

Adaptern på bilden visar en honkontakt för 20 A, således avsedd att anslutas till ett intag, och en hankontakt 15 A, som då passar i ett uttag.
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2022-11-13 15:01

Bild
Den har en udda kontakt i andra änden. Klart mer påkostad än den extremt taffliga i den andra ändan.

Användarvisningsbild
Mirage

Inläggav Mirage » 2022-11-13 15:12

Ja, men det är fortfarande en honkontakt, avsedd att anslutas till ett intag. Inte till ett uttag, som det står i texten.
"För att ansluta "vanliga" (15 amp) strömkablar till produkter som har 20 amp uttag"
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2022-11-13 15:18

Mirage skrev:Ja, men jag förmodar att ditt filter då har ett intag för inkommande ström och uttag för den utgående?

Adaptern på bilden visar en honkontakt för 20 A, således avsedd att anslutas till ett intag, och en hankontakt 15 A, som då passar i ett uttag.

Mitt filter har, tror jag, en nätbrunn för 16 A. Det är installerat så att jag måste ta ut min bioförstärkare för att se baksidan.

Så då blir nätkabeln så här.

Bild

Men på andra ändan av denna kabel så sitter det en vanlig kontakt.

Uttagen på nätfiltret är vanliga uttag som på vilken fördelardosa som helst.

Men en sådan kabel som jag behöver till detta nätfilter kostar under 200 kr.

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2022-11-13 18:21

Kronkan skrev:
Mirage skrev:Ja, men jag förmodar att ditt filter då har ett intag för inkommande ström och uttag för den utgående?

Mitt filter har, tror jag, en nätbrunn för 16 A. Det är installerat så att jag måste ta ut min bioförstärkare för att se baksidan.

[ Bild ]

Om din beskrivning är korrekt så har du hankontakter i bägge ändar, bildtexten till trots.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2022-11-13 18:36

Calleberg skrev:
Kronkan skrev:

[ Bild ]

Om din beskrivning är korrekt så har du hankontakter i bägge ändar, bildtexten till trots.

Ne, ne, inte vara fördomsfull nu. :mrgreen:
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2022-11-13 22:25

sprudel skrev:
Calleberg skrev:
Kronkan skrev:

[ Bild ]

Ingen fara. Jag har hittills tyckt bra om de bögar jag träffat. :) men om jag får 230V i näven när jag hälsar på någon kommer jag bli gramse.... :D

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2022-11-13 23:03

Calleberg skrev:
sprudel skrev:
Calleberg skrev:

Ingen fara. Jag har hittills tyckt bra om de bögar jag träffat. :) men om jag får 230V i näven när jag hälsar på någon kommer jag bli gramse.... :D

Instämmer i båda fallen. Det där med ström, det gillar jag inte....

Petar111

Inläggav Petar111 » 2022-11-17 08:43

STDI skrev:
Kronkan skrev:För mig så är ormoljeprodukter sådana som utan tvekan är fullständigt omöjliga med alla rimliga teorier att förstå hur de kan fungera.

Från annan tråd:
Kronkan skrev:Tack för att du läser vad jag skriver. Skall försöka minnas detta bra råd!
....

Kort minne.
Denna gång fungerade det utan. Men du kan vara lugn nu. Jag ger upp och ska inte påpeka det fler gånger.

Salvan hade nog inte fungerat om den hade annan färg än grönt...

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2022-11-17 09:42

Petar111 skrev:
STDI skrev:

Från annan tråd:
....

Kort minne.

Jag förstår inte alls ditt inlägg och varför du citerar mig.
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Petar111

Inläggav Petar111 » 2022-11-17 10:13

STDI skrev:
Petar111 skrev:
STDI skrev:Från annan tråd:

Kort minne.

Jag förstår inte alls ditt inlägg och varför du citerar mig.

Sorry. Jag borde hållit mig till tidigare inlägg om "morphic" salva. Mitt fel, inget annat.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2022-11-24 08:41

Skulle tro att detta är en intressant produkt för topplistan...

https://shunyata.com/products/grounding/altaira/

AlbertHall

Inläggav AlbertHall » 2022-11-24 21:43

Rankas högt!

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2022-11-25 06:40

Men hörrni.
Vi måste väl ändå lita på osedvanligt kompetenta experter:

"Vi har synnerligen kritiskt lyssnat efter dynamikreducering och nej, den finns helt enkelt inte där. Sätt alltså även ditt slutsteg via OPUS G5! (sagt av de mest dynamikkänsliga lyssnarna i det här landet...Det FINNS nästan inga mojänger som inte reducerar dynamiken)"
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-11-26 01:01

Vill du höra nya nyanser i musiken?
Bilagor
ncf.png
ncf.png (107.95 KiB) Visad 4471 gånger

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2022-11-26 01:11

Är det Morello som säljer specialunderlägg till dessa stöd för att få lite snabbare bas?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2022-11-26 04:05

petersteindl skrev:Är det Morello som säljer specialunderlägg till dessa stöd för att få lite snabbare bas?

Skulle tro det. :mrgreen:

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-11-26 10:56

Fast han skulle kalla det för kabelförstärkare, inte booster...
Den är ju prisbelönt, så det är nog inte ormolja, eh?
Bilagor
goldaward.png
goldaward.png (368.32 KiB) Visad 4404 gånger

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-11-26 11:04

Företaget (?) bakom guldbelöningen kan t o m se in i framtiden och har redan delat ut priser för 2023. Respekt (?)
Bilagor
2023vinnare.png
2023vinnare.png (813.05 KiB) Visad 4405 gånger

AlbertHall

Inläggav AlbertHall » 2022-11-26 16:15

eljulio skrev:Skulle tro att detta är en intressant produkt för topplistan...

https://shunyata.com/products/grounding/altaira/

Vilken jordkabel är bäst? Något för ängslig medelklass att fundera över.

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2022-11-27 04:26

hifikg skrev:Vill du höra nya nyanser i musiken?

Äsch! Jag har ju ingen "stömmatning" i mina grejer – är det någonting som jag har missat?
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-11-27 04:28

MacBruce skrev:

Äsch! Jag har ju ingen "stömmatning" i mina grejer – är det någonting som jag har missat?

Ja, det är lika inne som banlon, skärpning! Du måste ha ren stöm!

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2022-11-27 07:54

hifikg skrev:
MacBruce skrev:

Ja, det är lika inne som banlon, skärpning! Du måste ha ren stöm!

Ajfan! En banlonpolo kan jag nog rota fram från gömmorna. Får väl ikläda mig en sådan och presentera mig som "gubben mot stömmen".
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2022-11-27 11:08

Kevin_Mitnick

Inläggav Kevin_Mitnick » 2022-11-28 00:06

Yamaha AS-801 -> JBL L52 Classic Black edition

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-11-28 00:24

Kevin_Mitnick skrev:https://www.hembioconsult.se/hifi-hemmabio-nyheter/furutech-asb-2-ion

Kan denna ta sig in på topplistan tro?

Äntligen, jag tycker att version ett har tjänat ut nu

https://www.hembioconsult.se/stereo/furutech-asb-1

Någon som lyckas hitta något om "CORBRID" förutom i det här sammanhanget?

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2022-11-28 01:13

hifikg skrev:
Kevin_Mitnick skrev:https://www.hembioconsult.se/hifi-hemmabio-nyheter/furutech-asb-2-ion

Kan denna ta sig in på topplistan tro?

Äntligen, jag tycker att version ett har tjänat ut nu

https://www.hembioconsult.se/stereo/furutech-asb-1

Någon som lyckas hitta något om "CORBRID" förutom i det här sammanhanget?

Den där måste jag spara till och ha stående på CD-spelaren. :D

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2022-12-03 14:25

Kategori två ovan hör kanske oftare till gruppen ”gillar påverkad återgivning”, snarare än ren ”ormolja”? En viss krydda (samens) som man gillar. Att en switch kan påverka på något sätt,ser jag som självklart. Om det är hörbart är en annan sak. Förhoppningsvis inte värt att nämna. Alla som tänker digitalt är digitalt och alltid lika är tekniskt insnöade och illa utbildade! Tänker inte gå in mer på det. Det har avhandlats åtskilliga gånger och leder aldrig någon vart. Hur och om det är är hörbart är givetvis det viktiga och med goda konstruktioner, f.f.a. idag är det möjligen mindre relevant än tidigare. Har inte brytt mig på länge dock så kan inte uttala mig om några aktuella exempel. Idag finns det dock även billiga prylar som mäter riktigt bra.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tidigare - Rocred Records

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2022-12-03 16:30

hcl skrev:

Kategori två ovan hör kanske oftare till gruppen ”gillar påverkad återgivning”, snarare än ren ”ormolja”? En viss krydda (samens) som man gillar. Att en switch kan påverka på något sätt,ser jag som självklart. Om det är hörbart är en annan sak. Förhoppningsvis inte värt att nämna. Alla som tänker digitalt är digitalt och alltid lika är tekniskt insnöade och illa utbildade! Tänker inte gå in mer på det. Det har avhandlats åtskilliga gånger och leder aldrig någon vart. Hur och om det är är hörbart är givetvis det viktiga och med goda konstruktioner, f.f.a. idag är det möjligen mindre relevant än tidigare. Har inte brytt mig på länge dock så kan inte uttala mig om några aktuella exempel. Idag finns det dock även billiga prylar som mäter riktigt bra.

En switch ( mekanisk strömbrytare) i signalkedjan kan ge dist pga varierande kontaktresistans vid små signaler. Kvicksilvervätade
kontakter är numera förbjudna var bäst, guldpläterade påstås vara bra).
Talara man om nätverksutrustning är det sannolikt en brygga eller router man avser, den påverkar inte ljudet .

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-12-03 17:31

peterh skrev:...Talar man om nätverksutrustning är det sannolikt en brygga eller router man avser, den påverkar inte ljudet .

Jodå, det påstod en man på HEM.

https://www.hifiexperience.se/produkter/elektronik/natverksspelarestreamer/english-electric-8switch-2/?attribute_pa_farg=svart&gclid=EAIaIQobChMI1tGCzeHd-wIVFLLVCh339AsaEAQYAiABEgIbD_D_BwE

Det gäller att skilja på The Chord Company (ormolja) och Chord Electronics, som levererar rejäla dacar mm ;)

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2022-12-03 19:20

hifikg skrev:
peterh skrev:...Talar man om nätverksutrustning är det sannolikt en brygga eller router man avser, den påverkar inte ljudet .

https://www.hifiexperience.se/produkter/elektronik/natverksspelarestreamer/english-electric-8switch-2/?attribute_pa_farg=svart&gclid=EAIaIQobChMI1tGCzeHd-wIVFLLVCh339AsaEAQYAiABEgIbD_D_BwE

Det gäller att skilja på The Chord Company (ormolja) och Chord Electronics, som levererar rejäla dacar mm ;)

Typisk ormolja på gränsen till bedrägeri. Man skall nog undvika hifiexperience över huvud taget ljuger de om en produkt kan man inte
lita på något.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-12-03 22:07

peterh skrev:
hifikg skrev:

Typisk ormolja på gränsen till bedrägeri. Man skall nog undvika hifiexperience över huvud taget ljuger de om en produkt kan man inte
lita på något.

Tipsa om vem vi kan lita på då :)

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2022-12-03 22:20

hifikg skrev:
peterh skrev:
hifikg skrev:

lita på något.

rehifi har ju nämnts nyss ... Annars gäller kritiskt tänkande, eget förstånd och vanlig logik.
En lögn bör placera vederbörande lååångt ner på trovärdighetsskalan oavsettt ämne. Tilltro är något som förtjänas genom
långvarig sanning.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-12-03 22:49

peterh skrev:
hifikg skrev:
peterh skrev:
lita på något.

rehifi har ju nämnts nyss ... Annars gäller kritiskt tänkande, eget förstånd och vanlig logik.
En lögn bör placera vederbörande lååångt ner på trovärdighetsskalan oavsettt ämne. Tilltro är något som förtjänas genom
långvarig sanning.

Jo, på loppisar brukar man sällan hitta värsta ormoljan. Tänkte mer på någon "riktig" butik. Tänker på dem jag besökt på sistone och alla har väl något ställ med dyra kablar eller något annat skumt. Kanske behövs det för att få det att gå ihop, eller så efterfrågar kunderna det på riktigt. I viss mån kan jag förstå att man inte knyter ihop en tvåmiljonersanläggning med lampsladd.

Fast... https://www.rehifi.se/tillbehor-och-kablage/hogtalarkablar/ansuz-speakz-a

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2024-05-24 23:00

Äntligen!
Bilagor
Skärmavbild 2024-05-24 kl. 22.57.05.png
Skärmavbild 2024-05-24 kl. 22.57.05.png (284.59 KiB) Visad 3188 gånger

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2024-05-25 00:09

Jag ska ha kabellyftare i mitt nästa hem. Har funderat ut en design som jag ska bygga. Ska visst finns någon "tung kabel" liggande som det är kabelbrott på som jag inte sett ännu, men som jag visst äger. Och den måste ju bara få "kabellyftare" Allt annat vore ju barockt.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2024-05-25 11:00

distad skrev:Jag ska ha kabellyftare i mitt nästa hem. Har funderat ut en design som jag ska bygga. Ska visst finns någon "tung kabel" liggande som det är kabelbrott på som jag inte sett ännu, men som jag visst äger. Och den måste ju bara få "kabellyftare" Allt annat vore ju barockt.

Dimensionera dem stort då, så du kan ha vattenskärmade kablar.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2024-05-25 11:01

distad skrev:Jag ska ha kabellyftare i mitt nästa hem. Har funderat ut en design som jag ska bygga.

Dimensionera dem stort då, så du kan ha vattenskärmade kablar.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2024-05-25 11:21

Mina erfarenheter är att jag faktiskt inte stött på någon som jag verkligen kan tänka mig enbart säljer produkter för att luras.
Tvärtom så är jag övertygad om att folk tror på det som dom säljer. Dessutom så känner jag inte till någon butik som inte lånar ut grejor för test.
Det jag kan tänka mig är att suggestionen när man testar tar överhanden när något blivit uppmärksammat utomlands så att man hjälper kunder att kunna köpa grejen dom vill ha. Att alla grejer oavsett anläggning alltid kommer att låta bättre tror jag ingen tror på.
Tänket på kombinationseffekter är utbrett bland butiker så att man inte hör en förbättring av något inser nog alla.
Men att det för någon någonstans som kanske gjort sig ett namn som influencer kan vara svårt att övertyga en kund att dom inte skall köpa.
Dessutom är mycket dåligt tillverkat och om man ersätter ett billig switch så är det ju möjligt att man får ett bättre nätverk och att man då kanske tycker att det låter ju bättre också. Och ibland kan det säkert räcka med att dra ut en kontakt och sätta i den igen för att saker skall fungera bättre, så förbättringar kan ju uppstå bara folk meckar med sina grejor och så tror man att det var den nya grunkans förtjänst att det blev så.
Är ju få handlare som blir rika på att inte leverera det kunderna beställer. Allt skit som säljs är ju inte så att det demas eller ens rekommenderas i butiker.
Så faktisktandan att butiker och leverantörer är bedragare har jag faktiskt inte mött någonstans i övrigt. Att ge dåliga råd eller representera dåliga produkter är ju inte ovanligt oavsett bransch. Men det är för lite pengar i HiFi för att någon medvetet skall hålla på med bedrägeri.

/Harry

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2024-05-25 15:00

Fast kan man sälja någonting som nästan kostar ingenting för en massa pengar (ommärkta switchar t ex) så kan det väl fresta en och annan för att förstärka sin marginal.
Tror du verkligen att Entreq-folket hör det de påstår sig höra?

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2024-05-25 21:22

Jag håller med Harryup.

jansch

Inläggav jansch » 2024-05-26 13:33

Man bör nog dela upp ormoljeprodukter i:
- produkter som inte förbättrar ljudet
- produkter som försämrar ljudet

Sedan kan man fundera på om design och "okulär imponatoreffekt" ingår i en audiofils sammanlagda bedömning och om det även ingår i begreppt "high end".
Det kan ju vara så att en audiofil prioriterar design och "ögongodis".

Lurendrejeri
Om en leverantör/tillverkare "luras" handlar ju bara om HUR produkterna marknadsförs*. Det finns ju inga regler/lagar för hur mycket man får tjäna som tillverkare (om det inte handlar om trångmål).
Man kan sälja havsluft i flaska för 100.000kr/litern under förutsättning att det är luft insamlad vid/på havet. Det handlar ju bara om vad köparen tycker den är värd och vill betala.

*Det bästa sättet att "komma undan" är att kunder/journalister/produkttestare framför budskapet. Då har leverantören inget legalt ansvar hur galet det än är. T.ex kund skriver: "Jag andades in havsluften i 3 dagar och sedan var liktorna borta".

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2024-05-26 13:58

jansch skrev:Man bör nog dela upp ormoljeprodukter i:

Sedan kan man fundera på om design och "okulär imponatoreffekt" ingår i en audiofils sammanlagda bedömning och om det även ingår i begreppt "high end".

Lurendrejeri
Om en leverantör/tillverkare "luras" handlar ju bara om HUR produkterna marknadsförs*. Det finns ju inga regler/lagar för hur mycket man får tjäna som tillverkare (om det inte handlar om trångmål).
Man kan sälja havsluft i flaska för 100.000kr/litern under förutsättning att det är luft insamlad vid/på havet. Det handlar ju bara om vad köparen tycker den är värd och vill betala.

*Det bästa sättet att "komma undan" är att kunder/journalister/produkttestare framför budskapet. Då har leverantören inget legalt ansvar hur galet det än är. T.ex kund skriver: "Jag andades in havsluften i 3 dagar och sedan var liktorna borta".

Fast grejen med ormoljan är att tillverkaren (och oftast även säljaren) faktiskt hävdar att prylen har ljudliga fördelar. Ett dyrt och exklusivt armbandsur t.ex. säljs ju vanligen inte för att den håller tiden extra bra utan just för exklusivitet, design och allmän "känsla". Men Ingen ormoljepryl har väl nånsin marknadsförts som att den bara är snygg eller ger köparen status?

Nä det är alltid påstått nån ljudlig fördel med ormoljeprylen, och ifall man sen inte lyckas höra denna ljudliga överlägsenhet i nån form av kontrollerat test, kan ju tillverkaren/säljaren alltid hävda bero på din taskiga hörsel/anläggning eller tråkiga inställning i allmänhet :wink: .

jansch

Inläggav jansch » 2024-05-26 14:23

Conan skrev:
jansch skrev:Man bör nog dela upp ormoljeprodukter i:

Lurendrejeri

Fast grejen med ormoljan är att tillverkaren (och oftast även säljaren) faktiskt hävdar att prylen har ljudliga fördelar. Ett dyrt och exklusivt armbandsur t.ex. säljs ju vanligen inte för att den håller tiden extra bra utan just för exklusivitet, design och allmän "känsla". Men Ingen ormoljepryl har väl nånsin marknadsförts som att den bara är snygg eller ger köparen status?

Nä det är alltid påstått nån ljudlig fördel med ormoljeprylen, och ifall man sen inte lyckas höra denna ljudliga överlägsenhet i nån form av kontrollerat test, kan ju tillverkaren/säljaren alltid hävda bero på din taskiga hörsel/anläggning eller tråkiga inställning i allmänhet :wink: .

Jo, du har rätt.
Jag ögnade igenom Entreq:s hemsida och blev förvånad över vad dom vågar skriva.
Det skulle förvåna mej om dom tror på alla produkter själva som dom har marknadsfört.
Jag menar, när man t.ex fyller en låda med jord!..... Då har man våldtagit sig på begreppet jord ur ett elektriskt perspektiv.

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-05-26 14:47

Harryup skrev:Mina erfarenheter är att jag faktiskt inte stött på någon som jag verkligen kan tänka mig enbart säljer produkter för att luras.
Tvärtom så är jag övertygad om att folk tror på det som dom säljer. Dessutom så känner jag inte till någon butik som inte lånar ut grejor för test.
Det jag kan tänka mig är att suggestionen när man testar tar överhanden när något blivit uppmärksammat utomlands så att man hjälper kunder att kunna köpa grejen dom vill ha. Att alla grejer oavsett anläggning alltid kommer att låta bättre tror jag ingen tror på.
Tänket på kombinationseffekter är utbrett bland butiker så att man inte hör en förbättring av något inser nog alla.
Men att det för någon någonstans som kanske gjort sig ett namn som influencer kan vara svårt att övertyga en kund att dom inte skall köpa.
Dessutom är mycket dåligt tillverkat och om man ersätter ett billig switch så är det ju möjligt att man får ett bättre nätverk och att man då kanske tycker att det låter ju bättre också. Och ibland kan det säkert räcka med att dra ut en kontakt och sätta i den igen för att saker skall fungera bättre, så förbättringar kan ju uppstå bara folk meckar med sina grejor och så tror man att det var den nya grunkans förtjänst att det blev så.
Är ju få handlare som blir rika på att inte leverera det kunderna beställer. Allt skit som säljs är ju inte så att det demas eller ens rekommenderas i butiker.
Så faktisktandan att butiker och leverantörer är bedragare har jag faktiskt inte mött någonstans i övrigt. Att ge dåliga råd eller representera dåliga produkter är ju inte ovanligt oavsett bransch. Men det är för lite pengar i HiFi för att någon medvetet skall hålla på med bedrägeri.

/Harry

+1
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2024-05-26 15:12

Imperial-Blomman skrev:
Harryup skrev:Mina erfarenheter är att jag faktiskt inte stött på någon som jag verkligen kan tänka mig enbart säljer produkter för att luras.

/Harry

+1

Bara +1 ? :o Nog är det värt +10 :mrgreen:

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2024-05-26 17:22

Ormolja som är kul är Entreqs hifi-möss. Vill minnas att H&M höjde dem till skyarna även för det de gjorde för ljudet, men sedan dess har jag aldrig sett dem användas i samband med högtalartester. En lagom stor hifi-mus ska jag köpa som present till någon en vacker dag.

jansch

Inläggav jansch » 2024-05-26 22:57

distad skrev:
Imperial-Blomman skrev:
Tvärtom så är jag övertygad om att folk tror på det som dom säljer
. Dessutom så känner jag inte till någon butik som inte lånar ut grejor för test.

/Harry

+1

Bara +1 ? :o Nog är det värt +10 :mrgreen:

Kolla in Entreq:s "Magma energy transforming feet" produkter. Man hänvisar till bl.a TMD funktion (avstämda massdämpare). Dom kan belastas med 1 - 60kg alternativt 1-80kg.

Antingen kör man en "rövare" och tror att människor är obildade och dumma i huvudet........ eller så lider dom själva av total okunskap. Hur har dom öerhuvudtaget koppat ihop produkten med TMD? Vet dom inte ens om vad "T" står för (tuned = avstämd)?
Hur i hela friden kan en avstämd dämpare hantera allt ifrån 1- 60 respektive 1 -80 kg? Dessutom får man "different results" beroende på hur många man använder? Hur då? Hur menar dom att man ska optimera?

En avstämd massdämpare (TMD) är dimensionerad för ett specifikt objekt, alltifrån motorer till skyskrapor.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2024-05-26 23:29

Har vi ett paradigmskifte på gång?

Har ni provat THE EXTENDER? Det är en TRUE TRANSMISSION TECHNOLOGY, samt en HYBRID DESIGN. Dessutom är den HALOGEEN FREE.

Något för I-or att köpa in för utvärdering och för LTS att prova. Morello skall göra mätningar. Jag avvaktar allas resultat. 8)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2024-05-26 23:29

Ja, fast nu gällde det ju om tillverkaren tror på den eller gjort den för att han skall kunna blåsa folk. Jag har sett en del Entreq-lådor och förvånats av teorierna, men tror nog inte att det räknas som bedrägeri för det. MP energipolitik tror dom ju också på själva så det finns lite ojämn kvalité på forskningsresultat på många nivåer.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2024-05-26 23:32

petersteindl skrev:Har vi ett paradigmskifte på gång?

Har ni provat THE EXTENDER? Det är en TRUE TRANSMISSION TECHNOLOGY, samt en HYBRID DESIGN. Dessutom är den HALOGEEN FREE.

Något för I-or att köpa in för utvärdering och för LTS att prova. Morello skall göra mätningar. Jag avvaktar allas resultat. 8)

Jag är nöjd med mina. Tycker ljudet blev drygt 8% bättre.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2024-05-27 13:12

jansch skrev:Kolla in Entreq:s "Magma energy transforming feet" produkter. Man hänvisar till bl.a TMD funktion (avstämda massdämpare). Dom kan belastas med 1 - 60kg alternativt 1-80kg.

Antingen kör man en "rövare" och tror att människor är obildade och dumma i huvudet........ eller så lider dom själva av total okunskap.

Varför inte både och?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Kermit116

Inläggav Kermit116 » 2024-05-27 14:55

Ja, Entreq ligger sannolikt bra till för att toppa den svenska listan över ormolja.

Ägaren har massor av skäl att hålla på med detta, 7 059 000 stycken närmare bestämt, ty det är vad omsättningen i Entreq Sale AB uppgick till för räkenskapsåret 2022. Nu är ju inte försäljningen samma sak som pengar i fickan, nettoresultatet uppgick till 216 tsek vilket inte är jättemycket på den omsättningen, MEN ägaren till Entreq Sale AB har även en enskild firma med namnet Entreq som enl sin verksamhetsbeskrivning ska hålla på på med "Musikbranschen, tillverkning och försäljning av tillbehör till ljudanläggningar såsom specialbänkar, nät-, signal- och högtalarkablar.". Intressant därtill är att den enskilda firman även innefattar spannmålsodling och att ägaren bor på en jord- o skogsbruksfastighet om ca 14 hektar. Med kännedom om hur beskattning av näringsverksamhet inom enskilda firmor går till så GISSAR jag att överskott i Entreq Sale AB har reducerats med tjänster utförda i eller varor sålda av den enskilda firman och där överskott beskattas till 30% om där finns tillräckligt med eget kapital för att tillämpa s k räntefördelning. Ägarfamiljens bilval talar inte för att dom lever i någon större fattigdom.

Men det är klart, det har ju genom åren funnits människor som finansierat sitt leverne på att sälja homeopatiska preparat också...
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2024-05-27 15:53

Ormolja för 7 mille..... 8O Såg någon pinal ifrån firman häromdagen..... ja det var en nätkabel som säljaren ville ha 25 papp för. Och ingen nätkabel inget ljud ur apparaten, så den är viktig. 8)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2024-05-27 16:19

petersteindl skrev:Har vi ett paradigmskifte på gång?

Glömde länken.
https://www.vandenhul.com/product/the-extender

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2024-05-27 17:14

Wooow.... :o Kör inte hifikg med någon vandenhul ? Han måste ju bara ha den där träbiten :D

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2024-05-27 17:28

distad skrev:Wooow.... :o Kör inte hifikg med någon vandenhul ? Han måste ju bara ha den där träbiten :D

Dom har han undangömda.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2024-05-27 17:49

petersteindl skrev:
distad skrev:Wooow.... :o Kör inte hifikg med någon vandenhul ? Han måste ju bara ha den där träbiten :D

Dom har han undangömda.

Jag "tror" att han dragit "ur" kablarna ur ett par EKK och stoppat i vandenhul i "plastslangen" Han försöker "luras" gubben.... :o

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2024-05-27 18:05

"However, The Extender produces no sound and is also not a supertweeter. You cannot measure or hear any sound coming from The Extender. The Extender emits a signal which communicates direct with the brain. Limited loudspeakers performance, colored acoustics or even some ear defects are hereby bridged."

Fantastisk produkt! Omöjlig att avslöja som bluff, den ska inte gå att detektera med mätningar. Och om din hjärna inte förmår uppskatta dess storhet så är det inte fel på Extendern...

Vojne! vdH har jag sett som hyggligt seriösa när det gäller slipning av nålar o sånt. Deras kablar förstör inte ljudet, men de ger, naturligtvis, ingen förbättring heller. Nä, mina vdH köpte jag av Kent redan när han hade sin butik på Grev Turegatan. Det var för övrigt han som levererade mina, extra välljudande, Carlsson OA52 och det var i samband med det köpet en kväll strax efter stängning som jag lät mig "pådyvlas" vdH kablarna, något skulle han väl får tjäna en slant på. Av någon anledning ville han bara kasta ut Carlsson (fast han föredrog dem framför allt annat i butiken) det var något med att han inte skulle få fortsätta som återförsäljare. Har letat i Peters trådar om vad det kan ha varit som hände just då. Har för mig att det var en kedja som fick ensamrätt på att sälja Carlsson. Inte hifiklubben, men det företag som låg i hifiklubbens nuvarande lokaler på Fleminggatan.

Edit: Här finns en recension av The Extender https://positive-feedback.com/audio-discourse/impressions-van-den-hul-the-extender/ Det roligaste med den är att den amerikanska distributören visar sig finnas i en by som heter Bluffton :)
I artikeln, som givetvis hyllar produkten, finns även priset angivet, ynka $5000 för ett par!

På ASR kallas den för "Extreme Snake Oil" men vad vet de!?

Lyssna själv!

Tell

Inläggav Tell » 2024-05-28 01:04

/Harry

Du är övertygad att den här Audiophile Rocks tror på det han säljer alltså? Visst skulle det kunna vara en psykos han har, eller så har han bara dragit ironin över audiofiler så långt det bara går men att han upptäckte att hans trots det tjänade pengar på det o har därför bara fortsatt att göra narr av audiofiler. Oklart, men både är nog ungefär lika troliga.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2024-05-29 07:12

Inte för att jag menar det själv - eller är särskilt intresserad av listor - men för att de likafullt lär placeras i toppen på en slik lista.

220chordsc.promo_.jpg
220chordsc.promo_.jpg (66.57 KiB) Visad 2127 gånger

file.jpg
file.jpg (21.69 KiB) Visad 2127 gånger
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2024-05-29 09:06

Det där är knappast ormolja, ehuru apparaterna kan anses ickenödvändiga för adekvat återgivning.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2024-05-29 09:14

Morello skrev:Det där är knappast ormolja, ehuru apparaterna kan anses ickenödvändiga för adekvat återgivning.

+1

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2024-05-29 09:16

hifikg skrev:"However, The Extender produces no sound and is also not a supertweeter. You cannot measure or hear any sound coming from The Extender. The Extender emits a signal which communicates direct with the brain. Limited loudspeakers performance, colored acoustics or even some ear defects are hereby bridged."

När jag får nys på en sådan där pryl blir jag sugen på att köpa en och såg itu den! Finns det något alls i den, förutom drivning av en LED?

VdH:s produktsida om den: https://www.vandenhul.com/product/the-extender/
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2024-05-29 11:51

https://www.youtube.com/watch?v=X9_1R8jbXmI&t=5s

Så, nu blev allt mycket tydligare.
?

The Extender påverkar också elever vid en föreläsning (en tråkig professor blir plötsligt intressant att lyssna på) och soldater som kommer hem från krig slutar ta livet av sig själva om de utsätts för The Extender. Det måste vara sant för A J använder den själv!

Notera de nya användningsområdena för hans halogenfria kablar... vojne

steven33

Inläggav steven33 » 2024-05-29 12:08

hifikg skrev:https://www.youtube.com/watch?v=X9_1R8jbXmI&t=5s

Så, nu blev allt mycket tydligare.
?

The Extender påverkar också elever vid en föreläsning (en tråkig professor blir plötsligt intressant att lyssna på) och soldater som kommer hem från krig slutar ta livet av sig själva om de utsätts för The Extender. Det måste vara sant för A J använder den själv!

Notera de nya användningsområdena för hans halogenfria kablar... vojne

Vet ju knappt om man skall skratta eller gråta när man hör hans förklaring om ”The Extender”.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2024-05-29 17:33

Nästan så jag borde packa ihop mina vdH kablar...

https://www.vandenhul.com/product/health-ring/

Är Hul o Belt samma gubbe?

steven33

Inläggav steven33 » 2024-05-29 17:46

hifikg skrev:Nästan så jag borde packa ihop mina vdH kablar...

Är det verkligen lagligt att påstå dom egenskaperna dessa armband ger. Det är skamligt och Van den Hul borde skämmas.
”Carbon ring that can be used as a wrist bracelet for health reasons: it helps victims of whiplash (instability of the neck and spine after a strong impact, e. g. car accident).”

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2024-05-29 17:59

hifikg skrev:Nästan så jag borde packa ihop mina vdH kablar...

Jaså, du har de inkopplade. :mrgreen: Låna ut dem till mig annars. Jag vill ju göra lite tester lite längre fram i tiden då jag är nyfiken på kablar högtalarkablar. Gjorde ju en del tester på 90-talet, men sedan blev det ju aktiva högtalare och nu kommer jag ju gå tillbaka till passiva.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2024-05-29 21:00

Högtalarkablarna har jag använt ända sen jag baxade hem mina 52:or, ibland har jag skarvat dem med lampsladd med hjälp av en sockerbit, men oftast har de räckt till. Sen har jag ett par röda signalkablar vdH också, de tar jag fram till jul!

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-05-29 21:02

hifikg skrev:

Nope!
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2024-05-29 22:13

Imperial-Blomman skrev:
hifikg skrev:

Nope!

De är misstänkt lika varandra när det gäller ormolja. Patrick 82 framstår som seriös! Han skänkte ju bort sina prylar.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2024-05-30 06:20

hifikg skrev:
Imperial-Blomman skrev:
hifikg skrev:

Nope!

De är misstänkt lika varandra när det gäller ormolja. Patrick 82 framstår som seriös! Han skänkte ju bort sina prylar.

Inte bara skänkte, han agerade ju jultomte nåt år för länge sen och drog runt på Södertörn med pulka och gav bort julklappar. Det var så jag fick min Alien Groundhangar vilken fortfarande vårdas ömt och har sin självklara plats i anläggningen. :lol: .

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2024-05-30 09:21

Är det bara jag som upplever att mängden bluffprodukter/ormolja på Hifitorget har ökat senaste åren?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2024-05-30 09:30

Morello skrev:Det där är knappast ormolja, ehuru apparaterna kan anses ickenödvändiga för adekvat återgivning.

Mycket fina ljudåtergivare, för de som inte gillar Coops blåvita grejor. :mrgreen:

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2024-05-30 09:52

sprudel skrev:

Mycket fina ljudåtergivare, för de som inte gillar Coops blåvita grejor. :mrgreen:

Accuphase-apparaten är per definition inte en återgivare - den genererar ju en sinussignal om 50 Hz och 230 V. :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2024-05-30 11:22

sprudel skrev:

Trodde det var på Biltema man handlade Hifi grejer. Nu även Coop 8O :mrgreen: :wink:

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2024-05-30 11:25

Morello skrev:Är det bara jag som upplever att mängden bluffprodukter/ormolja på Hifitorget har ökat senaste åren?

Folk måste ju försörja sig när det är svåra tider. Jag har gått ifrån olika butiker till Lidl för att slippa svälta. Och gå in på Tradera så ska du se vad folk "försöker" sälja numera, dvs. sådant som hamnade på elektronik soporna förr.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2024-05-30 13:55

Morello skrev:
sprudel skrev:

Accuphase-apparaten är per definition inte en återgivare - den genererar ju en sinussignal om 50 Hz och 230 V. :)

Din definition, NB.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2024-05-30 16:00

Conan skrev:
hifikg skrev:
Imperial-Blomman skrev:
Nope!

Inte bara skänkte, han agerade ju jultomte nåt år för länge sen och drog runt på Södertörn med pulka och gav bort julklappar. Det var så jag fick min Alien Groundhangar vilken fortfarande vårdas ömt och har sin självklara plats i anläggningen. :lol: .

Exakt, det var sådana promenader jag tänkte på. Själv har jag en enorm strömkabel, som på något lustigt sätt lyckades skaka om mig för en kort tid, som säkert inte varit gratis för Patrick att pilla ihop. Om jag bara visste vem han var skulle jag gärna betala en slant för den, även om jag inte använder den. Däremot är jag inte så sugen på listpriset, som var $50.000 något som förefaller billigt när jag ser liknande ormolja i butikerna. Brukar visa bilden på den för kabelnasare på mässor. Då drar de in sina tentakler :)

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2024-05-30 16:54

hifikg skrev:
Conan skrev:
hifikg skrev:

Exakt, det var sådana promenader jag tänkte på. Själv har jag en enorm strömkabel, som på något lustigt sätt lyckades skaka om mig för en kort tid, som säkert inte varit gratis för Patrick att pilla ihop. Om jag bara visste vem han var skulle jag gärna betala en slant för den, även om jag inte använder den. Däremot är jag inte så sugen på listpriset, som var $50.000 något som förefaller billigt när jag ser liknande ormolja i butikerna. Brukar visa bilden på den för kabelnasare på mässor. Då drar de in sina tentakler :)

Din favvo butik är nog den största sk. kabelnasaren i Stockholm. Och trycker du upp bilder i fejjan på honom så är du kanske inte kund där längre :mrgreen: :wink:

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2024-05-30 17:03

sprudel skrev:
Morello skrev:
sprudel skrev:

Din definition, NB.

Mja.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2024-05-30 17:54

Morello skrev:Är det bara jag som upplever att mängden bluffprodukter/ormolja på Hifitorget har ökat senaste åren?

Det är klart att de ökar på begagnatmarknaden. Alla som köpt dessa prylar med löftet om en makalös förbättring av ljudet är helt enkelt missnöjda med att förbättringen lyste med sin frånvaro - om det inte blev sämre. Så då försöker man naturligtvis rädda vad som räddas kan av "investeringen".

/ B

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2024-05-30 18:01

distad skrev:
hifikg skrev:
Conan skrev:

Din favvo butik är nog den största sk. kabelnasaren i Stockholm. Och trycker du upp bilder i fejjan på honom så är du kanske inte kund där längre :mrgreen: :wink:

Och vilken butik avser du då? Om det är Audio Concept du menar så har jag bara köpt två saker där, men jag gillar att de behandlar mig som en riktig kund :) Bjuder in mig till musikaliska happenings och sådant. För det mesta kan jag inte delta pga avståndet. Georg Riedel, Jan Allan och Anna-Lotta Larsson har jag fått höra i deras butik. Anna-Lotta med MBL Extreme som PA. En annan gång bjöd de på konsert i Berwaldhallen. Gentilt!

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2024-05-30 20:51

hifikg skrev:
distad skrev:
hifikg skrev:

Och vilken butik avser du då? Om det är Audio Concept du menar så har jag bara köpt två saker där, men jag gillar att de behandlar mig som en riktig kund :) Bjuder in mig till musikaliska happenings och sådant. För det mesta kan jag inte delta pga avståndet. Georg Riedel, Jan Allan och Anna-Lotta Larsson har jag fått höra i deras butik. Anna-Lotta med MBL Extreme som PA. En annan gång bjöd de på konsert i Berwaldhallen. Gentilt!

Visst är det Audio Concept. Du har väl inte varit kund i någon annan butik de sista 20 åren ? Själv skulle jag valt någon annan butik, men det är jag det.

JM

Inläggav JM » 2024-05-30 20:56

Finns det exempel på något som initialt var uppfattat som ormolja men senare visat sig vara en faktisk sanning?

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2024-05-30 21:06

JM skrev:Finns det exempel på något som initialt var uppfattat som ormolja men senare visat sig vara en faktisk sanning?

JM

Att utan nätkablar så "funkar inte" apparaterna ? :mrgreen:

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2024-05-30 21:31

distad skrev:
hifikg skrev:
distad skrev:Din favvo butik är nog den största sk. kabelnasaren i Stockholm. Och trycker du upp bilder i fejjan på honom så är du kanske inte kund där längre :mrgreen: :wink:

Visst är det Audio Concept. Du har väl inte varit kund i någon annan butik de sista 20 åren ? Själv skulle jag valt någon annan butik, men det är jag det.

Jorå, förstärkaren till skivspelaren köpte jag på Hifi-klubben, stativet till Qutest (som inte heller kommer från AC) köpte jag i Uppsala, Lodis-steget köpte jag på Veteran-Hifi och de flesta kablar har jag köpt på Kjell & Co de senaste åren (förutom den röda USB-kabeln, som jag fick som medskick från AC). De som håvat in mest stålar på mig är nog Qobuz varifrån jag inhandlar nedladdningar i alldeles för stor mängd. Kikar efter en ren transport/streamer och den som ligger bäst till f n kommer inte från AC. Kinesen importerade jag från Frankrike. Dansken, Qutest och Andersson är inhandlade, inkörda, privat liksom OD11 och ESL63, så nä, AC är ingen tung leverantör på det stora hela, men det var de som sålde den bästa dacen på den tiden jag blev "tvungen" att ha en sån. Innan dess visste jag inte ens att AC fanns. Drog dit polaren o han har köpt desto mer där :) (fast kablarna köpte han av Sladd).

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2024-05-30 21:44

Kablar ska man köpa av Sladd om man ska ha det bästa. 8) Men nu la du till en butik förutom då Biltema som är en känd Hifi butik här. Kjell & Co :!: Och jag har sett "feta" högtalarkablar på Clas Ohlson :mrgreen:

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2024-05-30 22:11

JM skrev:Finns det exempel på något som initialt var uppfattat som ormolja men senare visat sig vara en faktisk sanning?

JM

Då Josef Svalander på 80-talet propagerade för faspenna för att mäta fas och nolla i nätutag och på elektronikapparater så var det allmän häxjakt.

Efter att jag själv provat och tillräckligt många provat och funnit klara skillnader, så blev det rätt så accepterat att vända stickkontakterna rätt för att uppnå minimum av spänning i respektive chassi innan de kopplades ihop.

Då man började använda jordade nätuttag och apparater så löstes problemet rätt automatiskt, men då kunde annat brum via jordslinga infinna sig.

jansch

Inläggav jansch » 2024-05-31 20:11

petersteindl skrev:

JM

Då Josef Svalander på 80-talet propagerade för faspenna för att mäta fas och nolla i nätutag och på elektronikapparater så var det allmän häxjakt.

Efter att jag själv provat och tillräckligt många provat och funnit klara skillnader, så blev det rätt så accepterat att vända stickkontakterna rätt för att uppnå minimum av spänning i respektive chassi innan de kopplades ihop.

Då man började använda jordade nätuttag och apparater så löstes problemet rätt automatiskt, men då kunde annat brum via jordslinga infinna sig.

Man kan ju fundera över om faspennan var "plåster på tandvärk" istället för korrekt konstruktion av elektroniken.
Väldigt mycket professionell mätutrustning nyttjar s.k. Europakontakt (EN50075, platt stickkontakt utan jordning) som går att vända på utan problem och med bibehållna specifikation på utrustningen i fråga.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2024-05-31 22:03

jansch skrev:
petersteindl skrev:

JM

Man kan ju fundera över om faspennan var "plåster på tandvärk" istället för korrekt konstruktion av elektroniken.
Väldigt mycket professionell mätutrustning nyttjar s.k. Europakontakt (EN50075, platt stickkontakt utan jordning) som går att vända på utan problem och med bibehållna specifikation på utrustningen i fråga.

Ja, det är just för att slippa jordslingor som proffsmätutrustning kunde vara ojordade. På den tiden så var i princip alla hifi-apparater med nättransformator väldigt osymmetriska på primärlindningen. Mittpunkten var 110 volt växelspänning (d v s 0 volt i ena änden och 220 volt växelspänning i andra änden). Det blev en del kapacitiv överhörning till jordsystemen via chassi som var helt beroende på hur stickkontakten var vänd i nätkontakten. Rättvänt och rätt dimensionerad så var det nära noll växelspänning på jord i chassi. I professionell mätutrustning så var man nödgad till att dimensionera för minsta brum.

Hade man en Fluke voltmeter så var det relativt enkelt att mäta.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2024-05-31 23:44

Voltmeter... har du ingen 'strömkänsla' i fingrarna???? :)
Jag råkade ha ett finger mot en Pioneer 444 och ett annat finger på en hdmi-kabel. Jag noterade direkt den höga läckströmmen i apparaten :x

//Michael

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2024-06-01 12:41

distad skrev:
sprudel skrev:

Trodde det var på Biltema man handlade Hifi grejer. Nu även Coop 8O :mrgreen: :wink:

För riktigt länge sedan sålde Domusvaruhusen 'avancerad' HiFi, typ Luxor eller Skantic. När jag skriver kommer jag ihåg att OBS interiör i Malmö hade ett specialbyggt s.k. Carlssonrum. Inte säker på vad som pågick där, jag var elva och släpptes inte in.

Till de yngre: Domus och OBS var namn på coops varuhus i äldre tid. Mycket äldre.

Användarvisningsbild
Skrivbordet

Inläggav Skrivbordet » 2024-06-02 21:27

Återgå till Generellt om hifi