Moderator: Redaktörer
LeifB skrev:Nu har jag hittat världens bästa högtalarkabel!!
Som tur är kan man göra den alldeles själv.
Hur många är beredda på att göra denna?
https://m.youtube.com/watch?v=WzbLKX4sSsc
LeifB skrev:Är det någon som har tittat på filmen?
Han har jobbat tidigare som kabeltillverkare.
Är hans tips trovärdiga? Är hans val av matrial i sina kablar bra?
LeifB skrev:Är det någon som har tittat på filmen?
pLudio skrev:LeifB skrev:Är det någon som har tittat på filmen?
Ingen orkar titta på filmer.
LeifB skrev:pLudio skrev:LeifB skrev:Är det någon som har tittat på filmen?
Ingen orkar titta på filmer.
Okidoki..
Är alla trötta här?
Ville bara muntra upp lite.
LeifB skrev:Nu har jag hittat världens bästa högtalarkabel!!
hifi_nirvana skrev:LeifB skrev:Nu har jag hittat världens bästa högtalarkabel!!
Börja med att ställa dig själv en uppriktig fråga. Varför är det sällan eller aldrig någon Ingenjör eller någon annan med adekvat utbildning inom området som rekommenderar diverse besynnerliga hifi-kablar. Varför är det oftast självutnämnda experter som tillverkar kablar. Och var har alla dessa kabeltillverkare studerat där dom fått dessa mystiska kunskaper. När alla välrenommerade universitet i hela världen har missat det i sin kursplan.
LeifB skrev:hifi_nirvana skrev:LeifB skrev:Nu har jag hittat världens bästa högtalarkabel!!
Börja med att ställa dig själv en uppriktig fråga. Varför är det sällan eller aldrig någon Ingenjör eller någon annan med adekvat utbildning inom området som rekommenderar diverse besynnerliga hifi-kablar. Varför är det oftast självutnämnda experter som tillverkar kablar. Och var har alla dessa kabeltillverkare studerat där dom fått dessa mystiska kunskaper. När alla välrenommerade universitet i hela världen har missat det i sin kursplan.
Får jag fråga vad du motsätter dig i filmen?
hifi_nirvana skrev:LeifB skrev:hifi_nirvana skrev:Börja med att ställa dig själv en uppriktig fråga. Varför är det sällan eller aldrig någon Ingenjör eller någon annan med adekvat utbildning inom området som rekommenderar diverse besynnerliga hifi-kablar. Varför är det oftast självutnämnda experter som tillverkar kablar. Och var har alla dessa kabeltillverkare studerat där dom fått dessa mystiska kunskaper. När alla välrenommerade universitet i hela världen har missat det i sin kursplan.
Får jag fråga vad du motsätter dig i filmen?
Vi vänder på frågan. Gjorde du tankeexperimentet som jag skrev i mitt inlägg? och vad kom du fram till då?
Brandolini's law skrev:The amount of energy needed to refute bullshit is an order of magnitude bigger than that needed to produce it.
Nattlorden skrev:Han säljer kanske teflontejp - han använde en del...![]()
Snabbspolade en hel del... någon som uppfattade en anledning till de varierande trådtjocklekarna?
Nattlorden skrev:Snabbspolade en hel del... någon som uppfattade en anledning till de varierande trådtjocklekarna?
“This balanced frequency response of the VariStrand cables is one of the reasons why Kimber speaker cables sound so natural and don’t impart any character of their own into the music,” says Russ Andrews, chairman and technical director.
PerStromgren skrev:Det är ju ingen märkvärdig konstruktion, men han lägger ner en hel del tid.
Han använder "10% Silver Fill Copper, 0.315mm, 0.4mm, 0.6mm & 0.8mm" och virar kablar av det med en borrmaskin, samt lägger på isolering. Rätt my
cket jobb för att skapa något som finns att köpa litet överallt.
hifikg skrev:ALLA kabelkonstruktioner är vettiga...
LeifB skrev:PerStromgren skrev:Det är ju ingen märkvärdig konstruktion, men han lägger ner en hel del tid.
Han använder "10% Silver Fill Copper, 0.315mm, 0.4mm, 0.6mm & 0.8mm" och virar kablar av det med en borrmaskin, samt lägger på isolering. Rätt my
cket jobb för att skapa något som finns att köpa litet överallt.
Ja det är en $5k kabel i butiken.
Som kostar $250 att tillverka själv.
Vad tror du om konstruktionen? Vettig?
pLudio skrev:Nattlorden skrev:Snabbspolade en hel del... någon som uppfattade en anledning till de varierande trådtjocklekarna?
Han imiterar alltså Kimber VariStrand?“This balanced frequency response of the VariStrand cables is one of the reasons why Kimber speaker cables sound so natural and don’t impart any character of their own into the music,” says Russ Andrews, chairman and technical director.
https://www.amazon.com/Roytil-Speaker-A ... B0BDZ526YJ verkar vara kopior.
paa skrev:hifikg skrev:ALLA kabelkonstruktioner är vettiga...
Är det något du vet, eller något du tror?
LeifB skrev:Kan vara bra till rörförstärkare.
pLudio skrev:Nattlorden skrev:Snabbspolade en hel del... någon som uppfattade en anledning till de varierande trådtjocklekarna?
Han imiterar alltså Kimber VariStrand?“This balanced frequency response of the VariStrand cables is one of the reasons why Kimber speaker cables sound so natural and don’t impart any character of their own into the music,” says Russ Andrews, chairman and technical director.
Conan skrev:pLudio skrev:Nattlorden skrev:Snabbspolade en hel del... någon som uppfattade en anledning till de varierande trådtjocklekarna?
Ja jädrans - hela Amazon verkar ju vara fullt av perfekta högtalarsladdar! Hur vet man vilken som är "perfektast"?
jansch skrev:Varför kan något, som grunden är så enkelt, d v s att säkerställa signalöverföring till ett par högtalare vara så komplicerat?
Varför vill high end nördar försöka att förmedla en bild av att lågimpedans, lågfrekvent signal- överföring är komplext?
Har dom ingen som helst kunskap om matematikens och fysikens lagar. Som att hifi är "state of the art" och nån form av "utmaning" när det i själva verket är basal signalöverföring där förutsättningarna ställer (nästan) inga krav på teknik.
Hifi är i grunden otroligt enkla produkter där det inte är någon större konst att överglänsa vår hörsels förmåga vid rätt konstruktion. Undantaget högtalare och stereoteknikens begränsningar tillsammans med lyssningsrummets problematik.
Det är ju som att polera instrumentbrädan på en bil för att uppnå bättre kurvtagningsförmåga genom att välja högtalarsladdar (utöver normal fysik).
peterh skrev:jansch skrev:Varför kan något, som grunden är så enkelt, d v s att säkerställa signalöverföring till ett par högtalare vara så komplicerat?
Varför vill high end nördar försöka att förmedla en bild av att lågimpedans, lågfrekvent signal- överföring är komplext?
Har dom ingen som helst kunskap om matematikens och fysikens lagar. Som att hifi är "state of the art" och nån form av "utmaning" när det i själva verket är basal signalöverföring där förutsättningarna ställer (nästan) inga krav på teknik.
Hifi är i grunden otroligt enkla produkter där det inte är någon större konst att överglänsa vår hörsels förmåga vid rätt konstruktion. Undantaget högtalare och stereoteknikens begränsningar tillsammans med lyssningsrummets problematik.
Det är ju som att polera instrumentbrädan på en bil för att uppnå bättre kurvtagningsförmåga genom att välja högtalarsladdar (utöver normal fysik).
En djupsinnig och alltför sann liknelse. ++ på den !
Nattlorden skrev:Dålig hifipress som skriver högst löjeväckande recensioner om kablar späder ju på mytbildningen.
LeifB skrev:En del byter grejer för att komma dit likaså kostar det mycket pengar.
RogerGustavsson skrev:LeifB skrev:En del byter grejer för att komma dit likaså kostar det mycket pengar.
Det är just det du verkar föreslå med det där kabelbygget.
LeifB skrev:RogerGustavsson skrev:LeifB skrev:En del byter grejer för att komma dit likaså kostar det mycket pengar.
Jag har inte byggt den kabeln.
Undrar mest om den har en lösning som är förankrad i fysikens lagar. Världens bästa.
Kan den vara världens bästa?
Separera den olika frekvenser bättre genom att använda ledare med olika diametrar?
Finns det en fysisk förklaring?
peterh skrev:LeifB skrev:RogerGustavsson skrev:
Jag har inte byggt den kabeln.
Undrar mest om den har en lösning som är förankrad i fysikens lagar. Världens bästa.
Separera den olika frekvenser bättre genom att använda ledare med olika diametrar?
Nej.
LeifB skrev:peterh skrev:LeifB skrev:Jag har inte byggt den kabeln.
Nej.
Har sett här ibland att flera har rekommenderar EKK kabel. Den är enledad. Kan det inte vara bättre med flera i olika tvärsnittarea?
peterh skrev:LeifB skrev:peterh skrev:Nej.
Har sett här ibland att flera har rekommenderar EKK kabel. Den är enledad. Kan det inte vara bättre med flera i olika tvärsnittarea?
Elektronerna brys sig inte. Det enda som räknas är att motståndet är litet.
LeifB skrev:Ja men så är de.
Det går att polera ljudet. Om du t.ex. kan få en högtalare att ändra ljudet med hjälp av en kabel, då är det lätt att många med audiofil inriktning att köpa detta. Hen har investerat mycket pengar i prylar men vill ha den där extra kryddan som en kabel kan ge.
Man är inne i ekorre hjulet och svårt att komma ur.
LeifB skrev:Så då är det bättre med silver än koppar?
LeifB skrev:Hur funkar det här med skinneffekt?
Vad påverkar den ljudet? Distorsion?
LeifB skrev:peterh skrev:LeifB skrev:Har sett här ibland att flera har rekommenderar EKK kabel. Den är enledad. Kan det inte vara bättre med flera i olika tvärsnittarea?
Elektronerna brys sig inte. Det enda som räknas är att motståndet är litet.
Så då är det bättre med silver än koppar?
RogerGustavsson skrev:LeifB skrev:Så då är det bättre med silver än koppar?
Silver har bättre ledningsförmåga men det räcker med att gå upp i tvärsnittsarea med koppar för att få samma förluster.LeifB skrev:Hur funkar det här med skinneffekt?
Vad påverkar den ljudet? Distorsion?
Det har diskuterats till leda men du kan söka på forumet.
Almen skrev:LeifB skrev:peterh skrev:Elektronerna brys sig inte. Det enda som räknas är att motståndet är litet.
Så då är det bättre med silver än koppar?
Så då är du ett troll?
jansch skrev:LeifB skrev:Ja men så är de.
Det går att polera ljudet. Om du t.ex. kan få en högtalare att ändra ljudet med hjälp av en kabel, då är det lätt att många med audiofil inriktning att köpa detta. Hen har investerat mycket pengar i prylar men vill ha den där extra kryddan som en kabel kan ge.
Man är inne i ekorre hjulet och svårt att komma ur.
Du skrev också i tidigare inlägg: "att kablar kan ändra ljudet de vet alla"
Nej.......
Elle rättare sagt, det är en dimensioneringsfråga där de fysikaliska parametrarna går att räkna på.
I fallet med lågohmiga högtalare (impedans 4, 8 och 16 ohm nominell impedans) och korta kablar (allt under 5m och oftast under 10meter) är kraven så basala att det räcker att veta likströmsresistansen. D v s "mellan tumme och pekfinger" 1,5mm2 för 8ohm och 2,5mm2 för 4ohms högtalare.
Storleken på reaktans i kabeln är det som styr och om det då skulla vara möjligt att "höra kabeln".
Förutom det vill kabltillverkare få oss att tro att exotiska metaller påverkar ljudet, vanlig koppar (OFC) är optimalt av många skäl.
Vissa tycker att RF signaler kan tas upp av högtalarkabeln. T.ex Youtube experiment med högtalarkabel som radioantenn, hur korkad får man vara i sina slutsatser? Jag hoppas alla på faktiskt.io förstår att en sådan test bara visar Youtubarens inkompetens.
Det som alla borde veta är dock att de allra flesta vanliga dynamiska högtalare levererar minst distorsion med en tunn kabel typ Televerkets ringledningskabel som satt spikade på golvlister förr i världen. Någon ohms resistans gör gott, knappast hörbart men definitivt mätbart.
MEN VISST, EN KABEL SOM INTE ÄR ANPASSAD TILL NYTTJANDET kan försämra ljudet. Det är t.ex inte lämpligt att ha oskärmade RCA sladdar.
Ska en högtalarsladd vara skärmad? Helst inte, kan visserligen påverka prestanda negativt men det hörs inte, däremot bör man vara observant på att kabeln blir styvare och påverkar anslutningskontakter.
Bill50x skrev:Almen skrev:LeifB skrev:Så då är det bättre med silver än koppar?
Så då är du ett troll?
Inte nödvändigtvis. Frågan är berättigad eftersom silver har ett lägre motstånd än koppar. Rent tekniskt är skillnaden försumbar med de längder vi pratar om inom audio. Troll blir man när man hävdar att man ska ha silver till diskantelementen och koppar till basen så signalerna kommer fram samtidigt
/ B
LeifB skrev:En tunnare kabel kan ge mindre bas?
Bill50x skrev:LeifB skrev:En tunnare kabel kan ge mindre bas?
Ja. När jag 1970 köpte min första anläggning följde det med sk högtalarkabel. När jag sedan i dåtidens en av få tidningar med artiklar om hifi, Radio & Television, skrev att det kunde löna sig med vanlig kabel avsedd för dåvarande 220 volt, testade jag detta. Och visst blev basen bättre. Så, för tunn kabel kan absolut ge sämre bas. Men då pratar vi väldigt tunn kabel.
Den andra tidningen som skrev om hifi på den tiden var MusikRevy som hade 4 sidor inhäftade i mittuppslaget från LTS. Det var spännande tider! När HiFi&Musik startade minns jag inte, men visst var det i början av 70-talet?
/ B
Henrik36 skrev:Jag läste för något halvår sedan på ett större Hifi FB grupp, det var en som tog bort blecken på bi-wire kopplingen på högtalarna och bytte mot kontakterad 1dm dyrare kabel, personen fick mycket klarare mellanregister, svärta och dynamik vill jag minnas.
Allt som står på nätet är väl sant ?![]()
![]()
Henrik36 skrev:Jag läste för något halvår sedan på ett större Hifi FB grupp, det var en som tog bort blecken på bi-wire kopplingen på högtalarna och bytte mot kontakterad 1dm dyrare kabel, personen fick mycket klarare mellanregister, svärta och dynamik vill jag minnas.
![]()
Harryup skrev:Henrik36 skrev:Jag läste för något halvår sedan på ett större Hifi FB grupp, det var en som tog bort blecken på bi-wire kopplingen på högtalarna och bytte mot kontakterad 1dm dyrare kabel, personen fick mycket klarare mellanregister, svärta och dynamik vill jag minnas.
![]()
OM allt stämmer så ska det ju inte vara något problem.
Men ibland så kan "oskyldiga grejor" påverka. Minns en banan som Supra hade i tidernas begynnelse som var nån form av förgylld mässing som var en fyrkantig bit som man skruvade kabeln i och som man skruvade fast den lösa banankontakten. Dessutom så var den fjädrande delen lös och kunde snurra och såg inte särskild flott ut. Den kontakten gav ett bumligt ljud där man trodde att det fanns seriösa basresonanser.
En helt värdelös kontakt som slogs i ljudkvalité av både billigare och dyrare kontakter. Så ett random bleck som kanske inte sitter perfekt kan ju vara ett problem eller också inte. Men jag skulle inte avfärda det som att det aldrig skulle kunna vara ett problem. Men en vanlig labkabel är ju ingen dyr lösning att jämföra med.
![]()
Prozac skrev:För den som, vid detta laget, inte förstått det har användaren LeifB trollat olika hififorum lääänge.
FBK skrev:Henrik36 skrev:Jag läste för något halvår sedan på ett större Hifi FB grupp, det var en som tog bort blecken på bi-wire kopplingen på högtalarna och bytte mot kontakterad 1dm dyrare kabel, personen fick mycket klarare mellanregister, svärta och dynamik vill jag minnas.
![]()
De där blecken är inte bra, inte på mina högtalare i alla fall. Jag hörde skillnad,men för säkerhet skull ska jag öppna högtalarna och kolla hur det ser ut på insidan.
Men jag är ju ordförande i Kabeltroendes riksförbund. en sekt...En del tror på Gud, jag tror på kablar.
LeifB skrev:FBK skrev:Henrik36 skrev:Jag läste för något halvår sedan på ett större Hifi FB grupp, det var en som tog bort blecken på bi-wire kopplingen på högtalarna och bytte mot kontakterad 1dm dyrare kabel, personen fick mycket klarare mellanregister, svärta och dynamik vill jag minnas.
![]()
De där blecken är inte bra, inte på mina högtalare i alla fall. Jag hörde skillnad,men för säkerhet skull ska jag öppna högtalarna och kolla hur det ser ut på insidan.
Men jag är ju ordförande i Kabeltroendes riksförbund. en sekt...En del tror på Gud, jag tror på kablar.
Om du måste välja, skulle du koppla in högtalarekabeln där diskanten är kopplad eller där basen är kopplad med ett bleck sammanbinder dom?
FBK skrev:LeifB skrev:FBK skrev:De där blecken är inte bra, inte på mina högtalare i alla fall. Jag hörde skillnad,men för säkerhet skull ska jag öppna högtalarna och kolla hur det ser ut på insidan.
Om du måste välja, skulle du koppla in högtalarekabeln där diskanten är kopplad eller där basen är kopplad med ett bleck sammanbinder dom?
Det sägs att man ska stoppa i dem i diskanten och det gjorde jag. Men jag tyckte basen var lite återhållsam så jag testade i basen och det blev bättre. Men blev diskanten då sämre ? vet faktiskt inte. Men lösningen på min lite återhållsamma bas var att ställa dem i hallen och få ha Fredagsmys under ett täcke över helgen med CD-spelare ställt på repeat och basen på max.
LeifB skrev:Kanske det kan vara bra att ta bort blecket och ersätta dom med några jumpers modell kraftigare.
LeifB skrev:FBK skrev:LeifB skrev:Om du måste välja, skulle du koppla in högtalarekabeln där diskanten är kopplad eller där basen är kopplad med ett bleck sammanbinder dom?
Det sägs att man ska stoppa i dem i diskanten och det gjorde jag. Men jag tyckte basen var lite återhållsam så jag testade i basen och det blev bättre. Men blev diskanten då sämre ? vet faktiskt inte. Men lösningen på min lite återhållsamma bas var att ställa dem i hallen och få ha Fredagsmys under ett täcke över helgen med CD-spelare ställt på repeat och basen på max.
Var inte högtalarna inspelade?
Diskanten brukar jag koppla in dom.
Kanske det kan vara bra att ta bort blecket och ersätta dom med några jumpers modell kraftigare.
Eller koppla dom till basen och några jumpers som är tunnare till diskanten.
LeifB skrev:...Eller koppla dom till basen och några jumpers som är tunnare till diskanten.
FBK skrev:LeifB skrev:FBK skrev:Det sägs att man ska stoppa i dem i diskanten och det gjorde jag. Men jag tyckte basen var lite återhållsam så jag testade i basen och det blev bättre. Men blev diskanten då sämre ? vet faktiskt inte. Men lösningen på min lite återhållsamma bas var att ställa dem i hallen och få ha Fredagsmys under ett täcke över helgen med CD-spelare ställt på repeat och basen på max.
Var inte högtalarna inspelade?
Diskanten brukar jag koppla in dom.
Kanske det kan vara bra att ta bort blecket och ersätta dom med några jumpers modell kraftigare.
Eller koppla dom till basen och några jumpers som är tunnare till diskanten.
Nej, jag tror att den tidigare ägaren köpt dom på Amazon för nästan halva priset (därav de låga beg priserna på dem nu) och av någon anledning inte spelat på dem nämnvärt för de har blivit bättre nu efter lite tid.
Har hört det här fenomenet på några högtalare genom åren att det kan ta tid innan de vaknar i basen.
hifikg skrev:LeifB skrev:...Eller koppla dom till basen och några jumpers som är tunnare till diskanten.
Testat aluminumfolie? Man kan riva loss bitar från hatten!
hifikg skrev:LeifB skrev:...Eller koppla dom till basen och några jumpers som är tunnare till diskanten.
Testat aluminumfolie? Man kan riva loss bitar från hatten!
Almen skrev:Prozac skrev:För den som, vid detta laget, inte förstått det har användaren LeifB trollat olika hififorum lääänge.
Jo, det kan ju finnas nytillkomna lyssnare.
jonasp skrev:Almen skrev:Prozac skrev:För den som, vid detta laget, inte förstått det har användaren LeifB trollat olika hififorum lääänge.
Jo, det kan ju finnas nytillkomna lyssnare.
Det är nästan så att varningstext borde förekomma, liksom som på ett cigarettpaket, typ.
LeifB skrev:Denna kabeln verkar intressant oxo!
https://m.youtube.com/watch?v=44n1AEQO6nY
rigi skrev:LeifB skrev:Denna kabeln verkar intressant oxo!
https://m.youtube.com/watch?v=44n1AEQO6nY
Kan du förklara på vilket sätt den är intressant?
Eller vill du bara diskutera?
LeifB skrev::D![]()
Varför blir några få så upprörda när man nämner kablar?
Dom som gillar att rulla kablar räcker upp en arm?
jansch skrev:LeifB skrev::D![]()
Varför blir några få så upprörda när man nämner kablar?
Dom som gillar att rulla kablar räcker upp en arm?
LeifB,
Det är naturligt att bli upprörd över lurendrejeri och vilseledande information. Visserligen inte lika allvarligt som när kvacksalvare erbjuder dyr behandling av t.ex cancer med "mediciner" som bevisligen är overksamma. Dock, det är i grunden samma sak.
Det finns massor med tragiska uttalanden om t.ex högtalarkablar där det är en fysikalisk omöjlighet att en kabel skulle kunna påverka så som sägs. Problemet ligger sannolikt att kunskapsnivån inom fysik/elektroakustik/psykoakustik är generellt för låg och då sprids anekdoter.
- Om jag t.ex hade sagt till dej "jag har ett äpple som faller 10 ggr så fort till marken som ditt äpple". Då hade du troligtvis reagerat med "det tror jag inte på för då skulle inte Newtons lag gälla".
- Eller om jag sa att "jag träffade en häxa med en flugsvamp på näsan". Då skulle du nog undrat varför jag driver med dej.
- om jag sa att "den här högtalarkabeln ger ett tydligare mellanregister". tror du mej då?
- eller "jag bytte USB-kabel till DAC:en och basen blev mycket taktfastare och torrare. Kan det vara så?
- Om jag sa till det att jag har en kabel som säger "hihi" när jag killar den på isoleringen. Tror du mej då?
Det finns en mängd problem som kan uppstå i en signalkedja och dessa låter på ett visst sätt, det finns dock en oändlig mängd ljudhändelser som absolut inte kan ske just p g a naturlagar/fysikens lagar.
Fundera på vad skillnaden är?
LeifB skrev:Kablar är ett väldigt diffust område som många många hör förändringar av att byta. Menar du att dom bara hittar på?
RogerGustavsson skrev:LeifB skrev:Kablar är ett väldigt diffust område som många många hör förändringar av att byta. Menar du att dom bara hittar på?
Det är märkligt att de som säger sig höra tydliga skillnader mellan kablar, sällan hör detta när det görs i blindtest.
Om det är platta kablar du är ute efter så finns det sådana, https://www.ebay.de/str/vertriebsstar24 ... 3561.l2563
LeifB skrev:RogerGustavsson skrev:LeifB skrev:Kablar är ett väldigt diffust område som många många hör förändringar av att byta. Menar du att dom bara hittar på?
Det är märkligt att de som säger sig höra tydliga skillnader mellan kablar, sällan hör detta när det görs i blindtest.
Om det är platta kablar du är ute efter så finns det sådana, https://www.ebay.de/str/vertriebsstar24 ... 3561.l2563
Blindtester är lite luriga.
Om dom inte görs hemma hos en som har märkt skillnad så är dom intetsägande.
Alla vet att ljudminnet är kort.
RogerGustavsson skrev:Vad innebär bäst?
LeifB skrev:RogerGustavsson skrev:Vad innebär bäst?
Ja det undrar jag med. Hur kan han veta det?
Han tycker nog det är jobbiga frågor.
Varför skulle den vara bäst?
Han måste höra att den är bättre än andra.
Vad tror du?
PerStromgren skrev:LeifB skrev:RogerGustavsson skrev:Vad innebär bäst?
Vad tror du?
Det är ofta precis där som vi börjar diskutera blind-tester!![]()
Jag, och tydligen många med mig, tvekar om att han hör någon skillnad! Och skulle han göra det, går det säkert att mäta skillnaden med en enkel tonkurvemätning.
PerStromgren skrev:LeifB skrev:RogerGustavsson skrev:Vad innebär bäst?
Vad tror du?
Jag, och tydligen många med mig, tvekar om att han hör någon skillnad! Och skulle han göra det, går det säkert att mäta skillnaden med en enkel tonkurvemätning.
hifikg skrev:När du var hos mig så "skiftade" jag mellan knoppen och de kablar jag använde då. Du hörde skillnad sa du. Inte mycket, men du tyckte ändå att den fanns. Grejen var att jag var så lat och så elak att jag inte iddes flytta några kablar, så du lyssnade på samma kablar hela tiden, men hörde ändå små skillnader. Det tror jag att man kan göra, beroende på hur man lyssnar. Lutar jag mig framåt och spänner öronen så kan jag säkert uppfatta någon detalj som jag inte tänker så mycket på vid "normal" lyssning. Men det betyder knappast att högtalarkablarna (eller något annat) har blivit bättre eller sämre från ena sekunden till nästa.
hifikg skrev:När du var hos mig så "skiftade" jag mellan knoppen och de kablar jag använde då. Du hörde skillnad sa du. Inte mycket, men du tyckte ändå att den fanns. Grejen var att jag var så lat och så elak att jag inte iddes flytta några kablar, så du lyssnade på samma kablar hela tiden, men hörde ändå små skillnader. Det tror jag att man kan göra, beroende på hur man lyssnar. Lutar jag mig framåt och spänner öronen så kan jag säkert uppfatta någon detalj som jag inte tänker så mycket på vid "normal" lyssning. Men det betyder knappast att högtalarkablarna (eller något annat) har blivit bättre eller sämre från ena sekunden till nästa.
LeifB skrev:Jag har inte tagit upp blindtester.
Vill inte göra det heller.
Tycker det är upp till var och en att dra slutsatser om kablar. Det enda som jag ville ha sagt om det påståendet att han sa att det var Världens bästa högtalarkabel.
Har tyvärr inte hört någon kommentar om det.
FBK skrev:Denna ska jag testa och om jag gillar den så kommer den hamna i mina OA50.SB 1mm kabel.
[ Bild ]
Bill50x skrev:Det märkliga är att man säger att det upplevs en skillnad. Frågan är då, skillnad mot vad? Är det bättre eller sämre? Eller bara annorlunda?
Blir det samma skillnad att bara dra ut/trycka in kontakterna några gånger?
/ B
Bill50x skrev:Det märkliga är att man säger att det upplevs en skillnad. Frågan är då, skillnad mot vad? Är det bättre eller sämre? Eller bara annorlunda?
/ B
LeifB skrev:Bill50x skrev:Det märkliga är att man säger att det upplevs en skillnad. Frågan är då, skillnad mot vad? Är det bättre eller sämre? Eller bara annorlunda?
/ B
Ja det är frågan. Kanske det bildas oxid.
Nja så enkelt är det väl inte.
En del har banankontakter andra är bara en naken kabel, den tredje har en gaffel.
Jag tror att uppbyggnade av kabeln spelar roll.
Induktansen spelar nog stor roll.
FBK skrev:PerStromgren skrev:LeifB skrev:Ja det undrar jag med. Hur kan han veta det?
Vad tror du?
Tror ni intalar er att det inte ÄR skillnad.*punkt* En gång när jag var hemma hos IB så sa han lyssna på dem här. Han visste vad han gjorde för dem kablarna har visst haft hemma hos många Hifi dårar genom åren och alla har blivit knäckta över att de låter så bra jämfört emot en massa sk. High End kablar. Och då är de inte superdyra kablar alls, men inte lampsladd heller. Jag håller mig i vettiga prisklasser och säger att det finns ibland skillnader så jag varken framhåller att man ska köpa dyrt eller snålaste som finns i lampsladd och tycker egentligen att de här kabeltrådarna är ganska löjliga då de flesta inte ens har lyssnat och jämfört utan bra hakar på andra i tugget. Sedan är en del av dessa kabelhatare ovanpå det ganska humorlösa och det gör ju inte det lättare. Men har man hakat på trenden så skulle man ju tappa ansiktet om man helt plötsligt hör skillnad och det är ju inte bra.Jag ska fortsätta att testa då jag vet att det kan vara skillnader och jag vill veta vilka kablar som kan låta annorlunda och hur, sedan vad andra tycker om det är ungefär som om de skulle bestämma vad jag skulle äta dvs.jag bestämmer själv oavsett vad andra tycker.
Strmbrg skrev:Nämen, snackar ni kablar?!
![]()
Har ni kommit fram till någonting nytt?
![]()
PS
Någon som kan rekommendera en bra inspelning av Mahlers "Das Lied von der Erde"?
Tänkte spisa "den låten" nu, den har härjat runt i kraniet sedan igår kväll.
Strmbrg skrev:Nämen, snackar ni kablar?!
![]()
Har ni kommit fram till någonting nytt?
![]()
PS
Någon som kan rekommendera en bra inspelning av Mahlers "Das Lied von der Erde"?
Tänkte spisa "den låten" nu, den har härjat runt i kraniet sedan igår kväll.
LeifB skrev:Både tvinning och flätning sänker induktansen och höjer kapacitansen. För högtalarkablar och vissa sämre konstruerade förstärkare påverkar det alltifrån ohörbart marginellt till självsvängande slutsteg.
Fördelen med tvinning och flätning är att kabeln blir okänslig för den form av störning som inducerar olikfasigt i ledarna. Drar man isär ledarna ökar arean som magnetfält kan gå genom.
Panelguy skrev:FBK skrev:PerStromgren skrev:
Tror ni intalar er att det inte ÄR skillnad.*punkt* En gång när jag var hemma hos IB så sa han lyssna på dem här. Han visste vad han gjorde för dem kablarna har visst haft hemma hos många Hifi dårar genom åren och alla har blivit knäckta över att de låter så bra jämfört emot en massa sk. High End kablar. Och då är de inte superdyra kablar alls, men inte lampsladd heller. Jag håller mig i vettiga prisklasser och säger att det finns ibland skillnader så jag varken framhåller att man ska köpa dyrt eller snålaste som finns i lampsladd och tycker egentligen att de här kabeltrådarna är ganska löjliga då de flesta inte ens har lyssnat och jämfört utan bra hakar på andra i tugget. Sedan är en del av dessa kabelhatare ovanpå det ganska humorlösa och det gör ju inte det lättare. Men har man hakat på trenden så skulle man ju tappa ansiktet om man helt plötsligt hör skillnad och det är ju inte bra.Jag ska fortsätta att testa då jag vet att det kan vara skillnader och jag vill veta vilka kablar som kan låta annorlunda och hur, sedan vad andra tycker om det är ungefär som om de skulle bestämma vad jag skulle äta dvs.jag bestämmer själv oavsett vad andra tycker.
Precis så, man har bestämt sig för att det inte är/kan inte vara någon skillnad och få här har troligtvis provat själva och bildat sig en egen uppfattning.
Panelguy skrev:... man har bestämt sig för att det inte är/kan inte vara någon skillnad och få här har troligtvis provat själva och bildat sig en egen uppfattning.
LeifB skrev:Både tvinning och flätning sänker induktansen och höjer kapacitansen. För högtalarkablar och vissa sämre konstruerade förstärkare påverkar det alltifrån ohörbart marginellt till självsvängande slutsteg.
Fördelen med tvinning och flätning är att kabeln blir okänslig för den form av störning som inducerar olikfasigt i ledarna. Drar man isär ledarna ökar arean som magnetfält kan gå genom.
Panelguy skrev:Precis så, man har bestämt sig för att det inte är/kan inte vara någon skillnad och få här har troligtvis provat själva och bildat sig en egen uppfattning.
Bill50x skrev:Panelguy skrev:... man har bestämt sig för att det inte är/kan inte vara någon skillnad och få här har troligtvis provat själva och bildat sig en egen uppfattning.
Jag vill komplettera med att om man har bestämt sig för att det inte kan vara någon skillnad så hör man ingen skillnad. Det kallas nocebo till skillnad från placebo där man upplever skillnader som inte finns.
Varken det ena eller det ska inte underskattas. Lyssnar på ett par högtalarkablar som kostar hundra tusen och är övertygad om att kablar inte kan göra skillnad så har man ju lätt sparat hundra tusen, eller hur?
Såg et tv-program om just placebo där hälften åt piller med ett verksamt medel i och hälften "sockerpiller". I båda grupperna blev majoriteten av deltagarna påtagligt bättre. I denna undersökning ingick även en längre tid med läkaren än vanligt. En rullstolsbunden person som åt sockerpillren blev så bra så han senare kunde ge sig ut och segla med sina kamrater.
Det intressanta var att flera av sockerpillerätarna tänkte fortsätta med detta eftersom de mådde bättre och trots att de visste att det var sockerpiller de åt!
Detta resultat av undersökningen får en ju att tänka ett varv till när det gäller kablar...
/ B
hifi_nirvana skrev:LeifB skrev:Både tvinning och flätning sänker induktansen och höjer kapacitansen. För högtalarkablar och vissa sämre konstruerade förstärkare påverkar det alltifrån ohörbart marginellt till självsvängande slutsteg.
Tror LeifB kopierat texten från ett gammalt inlägg från 2006. Tror inte LeifB förstår innebörden av det utan han vill bara leka lite kunnig på området.![]()
Bill50x skrev:Panelguy skrev:... man har bestämt sig för att det inte är/kan inte vara någon skillnad och få här har troligtvis provat själva och bildat sig en egen uppfattning.
Jag vill komplettera med att om man har bestämt sig för att det inte kan vara någon skillnad så hör man ingen skillnad. Det kallas nocebo till skillnad från placebo där man upplever skillnader som inte finns. ...
Jag vill komplettera med att om man har bestämt sig för att det inte kan vara någon skillnad så hör man ingen skillnad. Det kallas nocebo till skillnad från placebo där man upplever skillnader som inte finns.
Varken det ena eller det ska inte underskattas. Lyssnar på ett par högtalarkablar som kostar hundra tusen och är övertygad om att kablar inte kan göra skillnad så har man ju lätt sparat hundra tusen, eller hur?
Såg et tv-program om just placebo där hälften åt piller med ett verksamt medel i och hälften "sockerpiller". I båda grupperna blev majoriteten av deltagarna påtagligt bättre. I denna undersökning ingick även en längre tid med läkaren än vanligt. En rullstolsbunden person som åt sockerpillren blev så bra så han senare kunde ge sig ut och segla med sina kamrater.
Det intressanta var att flera av sockerpillerätarna tänkte fortsätta med detta eftersom de mådde bättre och trots att de visste att det var sockerpiller de åt!
Detta resultat av undersökningen får en ju att tänka ett varv till när det gäller kablar...
/ B
Magnuz skrev:Panelguy skrev:Precis så, man har bestämt sig för att det inte är/kan inte vara någon skillnad och få här har troligtvis provat själva och bildat sig en egen uppfattning.
Nog tror jag att så gott som alla här har provat. Något annat har jag svårt att tänka mig.
hifi_nirvana skrev:LeifB skrev:Både tvinning och flätning sänker induktansen och höjer kapacitansen. För högtalarkablar och vissa sämre konstruerade förstärkare påverkar det alltifrån ohörbart marginellt till självsvängande slutsteg.
Tror LeifB kopierat texten från ett gammalt inlägg från 2006. Tror inte LeifB förstår innebörden av det utan han vill bara leka lite kunnig på området.![]()
Almen skrev:hifi_nirvana skrev:LeifB skrev:Både tvinning och flätning sänker induktansen och höjer kapacitansen. För högtalarkablar och vissa sämre konstruerade förstärkare påverkar det alltifrån ohörbart marginellt till självsvängande slutsteg.
Papegoja eller troll? Borde fått "Trollpapegoja" i stället.
jansch skrev:Almen skrev:hifi_nirvana skrev:Tror LeifB kopierat texten från ett gammalt inlägg från 2006. Tror inte LeifB förstår innebörden av det utan han vill bara leka lite kunnig på området.![]()
Papegoja eller troll? Borde fått "Trollpapegoja" i stället.
Det är ju i sig inte fel att googla eller leta upp information från t.ex gamla trådar.
Det som bekymrar mej mest och känns tragiskt är när människor som inte har kunskap i ett visst ämne* nyttjar info/teknisk info som "faen läser bibeln".
Att man dessutom samtidigt hävdar att man hör sådant som inte är mätbart är "skojigt".
Ta exemlet med LeifB:s citerade text.
En bashögtalare har en induktans på sådär 0,5mH, en diskant på sådär 0,05mH och en filterspole för bas 0,5mH. Nu tog jag bara erfarenhetssiffror, vem som helst kan hitta andra värden ( "min diskant NN har bara 0,027mH" osv). Dessutom är det ju högtalarens kompletta impedanskurva som är intressant. Alltså detta är bara för att få lite perspektiv på verkligheten.
En högtalarkabel av normalsort och längd har en självinduktans i mikroHenry området.
Högtalarkabeln är alltså "en fis i rymden" i detta sammanhang och att då påstå att självsvängning eller ringningar uppstår p g a kabeln är helt enkelt felaktigt.
För övrigt skall man nog oroa sig för kapacitiv last när det gäller vanliga slutsteg/högtalare om man skall oroa sig överhuvud taget.
Dock ett slutsteg borde ha en fasmarginal på över 90grader och då kan man sluta fundera över sådant - framförallt kablar.
Än en gång, se ovanstående som ett enkelt resonemang och läs det inte "som faen läser bibeln".
Summering: "glöm" induktansen i högtalarkabeln om det är en "vanlig" kabel.
Dock, om man satsar på kabell av sådan typ som FBK visade bild på är åtminstonde jag fundersam, jag vet inte ens hur man skulle kunna räkna ut induktansen....men man kan ju mäta....
*jag pekar inte ut någon, definierar bara en grupp människor
LeifB skrev:Vilka saker i en kabel förändrar ljudet mest?
Matrialet på tråden-uppbyggnaden-skärmen-antal ledare-diametern på ledarna.
Vad gissar ni på?
Vad gissar ni på?
Bill50x skrev:LeifB skrev:Vilka saker i en kabel förändrar ljudet mest?
Vad gissar ni på?
Priset. Ju dyrare den är, ju bättre låter den.
/ B
LeifB skrev:Många är nöjda med en enkel kopparkabel.
RogerGustavsson skrev:LeifB skrev:Många är nöjda med en enkel kopparkabel.
Enkel koppar är vad i princip all kabel består av. Det är väl knappast så att tillverkarna av kabel själva tar fram kopparn?
Vad gissar ni på?
jansch skrev:- korta kablar så att det blir praktiskt bra och inga onödiga kabelhärvor ligger på golvet. Alltså att tillverka kablar själv till lämpliga längder. Skäl: det är helt onödigt att förlänga en transmissionsledning i onödan*.
- fler eller mångtrådig . Skäl: för att vara hanterbar och framförallt för att inte belasta kontakter i onödan. Entrådig (typ EK) är teoretiskt försvarsbart men inte i praktiken.
- kopparkabel OFC (finns det nåt annat?) utan försilvring/guld eller något annan metall. Skäl: Den ska vara perfekt att löda och minimala galvaniska strömmar.
- 1,5mm2 för 8ohms högtalare och 2,5mm2 för 4 ohms högtalare och runda ledare. Skäl: jag väljer låg resistans före marginell dist.
- Ingen tjock isolering som ökar tjocklek bredd i onödan. följsam utan att vara sladdrig. Skäl: praktiskt och elektriskt försvarsbart.
- bra kontakter, helst bananer, av erkänd kvalitet. Fjädrande är A o O!, helst typ Hirschmann med många "fjädrar". Samma metall beläggning som uttaget, t.ex guld. Behöver inte vara guldtjocklek som typ Lemokontakter som är utvecklade för daglig i/urdragning. Skäl: Guld är plasiskt, det "flyter" och fjädrande kontakter ger bekymmersfri kontakt.
Gafflar går bort då de fjädrande egenskaperna i förbandet är minimala.
- Banankontakter lödes! Skruvade bananer ger osäkra skarvar då även koppar är plastiskt.
Sedan kan man förse kabeln med diverse tingeltangel av typ elegant strumpa, krympslang mm. Försämring av egenskaper? Beror på permittivitet men försumbarti alla normala fall.
Man skall dock undvika "skärmning" Skäl: tillför inget i hemmiljö, risk för att skapa problem.
Tvinning/flätning tillför ökad resistans,kapacitans etc helt i onödan.
Slutligen, inga kabelhärvor.
Ja just det! du frågade om vilka egenskaper som var viktigast, (som inte förändrar ljudet) - icke glappande kontakter.
hifikg skrev:Fast utan låda på magen kan väl ingen kabel vara seriös?
jansch skrev:hifikg skrev:Fast utan låda på magen kan väl ingen kabel vara seriös?
Är det där någon sorts lavemangpump?
Panelguy skrev:Kan hålla med om att skillnaden mellan olika kablar ibland är väldigt liten men kan också vara allt annat än subtil.
Håller också med om att priserna på ”dessa besynnerliga HiFi kablar” ofta är helt uppåt väggarna men en skillnad är det allt som oftast. Om skillnaden sedan är en förbättring, försämring eller bara annorlunda är väl upp till var och en bedöma.
Att bestämma sig för att all dyr high-end bara är dyr och inte bättre än nittiotalets mid-fi kan ju självklart vara bra för ekonomin men man går ju miste om det välljud riktigt bra prylar kan leverera.
hifikg skrev:Fast utan låda på magen kan väl ingen kabel vara seriös?
petersteindl skrev:hifikg skrev:Fast utan låda på magen kan väl ingen kabel vara seriös?
Mycket bra kabel.
LeifB skrev:petersteindl skrev:hifikg skrev:Fast utan låda på magen kan väl ingen kabel vara seriös?
Mycket bra kabel.
Det är otroligt att dom kan sälja en sådan kabel till det priset i mängder.
Jag man behöva vara en oljeshejk föe att ha råd?
Många kabeltillverkare ska ha top of the line..
LeifB skrev:petersteindl skrev:hifikg skrev:Fast utan låda på magen kan väl ingen kabel vara seriös?
Mycket bra kabel.
Det är otroligt att dom kan sälja en sådan kabel till det priset i mängder.
Jag man behöva vara en oljeshejk föe att ha råd?
Många kabeltillverkare ska ha top of the line..
Magnuz skrev:Panelguy skrev:Kan hålla med om att skillnaden mellan olika kablar ibland är väldigt liten men kan också vara allt annat än subtil.
Håller också med om att priserna på ”dessa besynnerliga HiFi kablar” ofta är helt uppåt väggarna men en skillnad är det allt som oftast. Om skillnaden sedan är en förbättring, försämring eller bara annorlunda är väl upp till var och en bedöma.
Att bestämma sig för att all dyr high-end bara är dyr och inte bättre än nittiotalets mid-fi kan ju självklart vara bra för ekonomin men man går ju miste om det välljud riktigt bra prylar kan leverera.
Men om det nu är så att all dyr high-end bara är dyr då? Då går man ju inte miste om något förutom en tom plånbok. Diverse informationstexter från och intervjuer med high-end tillverkare brukar ju inte direkt ge något förtroendeingivande intryck.
Vad skulle det förresten bero på när skillnaden mellan kablar är ”allt annat än subtil”? Magi?
Strmbrg skrev:Spara en del av de där pengarna.
Köp en strömtillsnyggare istället, det har jag gjort.
MYCKET mer "pryl" för pengarna!
jansch skrev:Magnuz skrev:Panelguy skrev:Kan hålla med om att skillnaden mellan olika kablar ibland är väldigt liten men kan också vara allt annat än subtil.
Men om det nu är så att all dyr high-end bara är dyr då? Då går man ju inte miste om något förutom en tom plånbok. Diverse informationstexter från och intervjuer med high-end tillverkare brukar ju inte direkt ge något förtroendeingivande intryck.
Vad skulle det förresten bero på när skillnaden mellan kablar är ”allt annat än subtil”? Magi?
Det värsta är väl att en hel del "dyr/audiofilkablar" är SÄMRE än en standardkabel, dom kunde väl åtminstone vara lika bra?
Amir har ju testat några, bl.a en kabel med "låda på magen" och t o m med batterier. Kolla den testen. Skrämmande.
Mitt råd: Köp inte audiofilkablar då dom riskerar att försämra anläggningen, kanske inte hörbart men ändå.....
jansch skrev:Strmbrg skrev:Spara en del av de där pengarna.
Javisst, då får man åtminstone lite komponenter som är värda något och ett designat hölje.....
Dessutom att den inte förstör allt för mycket av nätströmmen, så att nätdelen i förstärkaren (eller vad man nu har) kan fixa till matningen ändå.
Värre med högtalarkablar då det inte finns nådon reglering/filter efteråt som kan "städa upp".
Panelguy skrev:jansch skrev:Magnuz skrev:
Det värsta är väl att en hel del "dyr/audiofilkablar" är SÄMRE än en standardkabel, dom kunde väl åtminstone vara lika bra?
Amir har ju testat några, bl.a en kabel med "låda på magen" och t o m med batterier. Kolla den testen. Skrämmande.
Mitt råd: Köp inte audiofilkablar då dom riskerar att försämra anläggningen, kanske inte hörbart men ändå.....
Var hittar jag den testen?….och vad är en ”standardkabel”?
Panelguy skrev:Var hittar jag den testen?….och vad är en ”standardkabel”?
RogerGustavsson skrev:Panelguy skrev:Var hittar jag den testen?….och vad är en ”standardkabel”?
https://youtu.be/dLghg0QXPzs
RogerGustavsson skrev:Där finns en hel del förbehåll i kommentarerna som inte kan bortses från.
Panelguy skrev:RogerGustavsson skrev:Panelguy skrev:Var hittar jag den testen?….och vad är en ”standardkabel”?
Lyssnade när han jämförde en nätkabel från AQ mot en ”standardkabel”. Mätningarna kunde inte visa på några skillnader men inga lyssningstest alls.
”Cheap Audioman” jämförde samma kablar i ett blint lyssningstest vilket jag tyckte var mer intressant……och nej, han tyckte inte den dyrare kabeln var bättre på alla parametrar. Den bidrog dock till en kraftigare/bättre bas.
Panelguy skrev:RogerGustavsson skrev:Där finns en hel del förbehåll i kommentarerna som inte kan bortses från.
Vilka?
Panelguy skrev:RogerGustavsson skrev:Panelguy skrev:Var hittar jag den testen?….och vad är en ”standardkabel”?
Lyssnade när han jämförde en nätkabel från AQ mot en ”standardkabel”. Mätningarna kunde inte visa på några skillnader men inga lyssningstest alls.
”Cheap Audioman” jämförde samma kablar i ett blint lyssningstest vilket jag tyckte var mer intressant……och nej, han tyckte inte den dyrare kabeln var bättre på alla parametrar. Den bidrog dock till en kraftigare/bättre bas.
hifi_nirvana skrev:Panelguy skrev:RogerGustavsson skrev:
Du kan inte lita det allra minsta på dom som håller på med Youtuberecensioner. Dom har alltid en länk under videon där du kan köpa det dom recenserar. Därför är det sällan dom ger dåliga recensioner då dom får provision på det som tittarna köper. Dom sista åren har det accelererat ofantligt. Den nytta du har av att titta på en Youtuberecension är enbart om du vill få reda på vilka funktioner en pryl har. Så fort det kommer till tyckande är dom helt ointressanta.
Panelguy skrev:hifi_nirvana skrev:Panelguy skrev:Lyssnade när han jämförde en nätkabel från AQ mot en ”standardkabel”. Mätningarna kunde inte visa på några skillnader men inga lyssningstest alls.
Du kan inte lita det allra minsta på dom som håller på med Youtuberecensioner. Dom har alltid en länk under videon där du kan köpa det dom recenserar. Därför är det sällan dom ger dåliga recensioner då dom får provision på det som tittarna köper. Dom sista åren har det accelererat ofantligt. Den nytta du har av att titta på en Youtuberecension är enbart om du vill få reda på vilka funktioner en pryl har. Så fort det kommer till tyckande är dom helt ointressanta.
Ja så kan det ju vara. Synd då att Amir inte gjorde ett blint lyssningstest.
hifi_nirvana skrev:Panelguy skrev:hifi_nirvana skrev:Du kan inte lita det allra minsta på dom som håller på med Youtuberecensioner. Dom har alltid en länk under videon där du kan köpa det dom recenserar. Därför är det sällan dom ger dåliga recensioner då dom får provision på det som tittarna köper. Dom sista åren har det accelererat ofantligt. Den nytta du har av att titta på en Youtuberecension är enbart om du vill få reda på vilka funktioner en pryl har. Så fort det kommer till tyckande är dom helt ointressanta.
Ja så kan det ju vara. Synd då att Amir inte gjorde ett blint lyssningstest.
Amir är vettig med sina mätningar. Även om dom inte är helt perfekta så är det på rätt väg.
hifi_nirvana skrev:Panelguy skrev:RogerGustavsson skrev:
Kan ju va någon som inte förstår så därför så tar jag upp det. Att Cheap Audioman säger följande ”Den bidrog dock till en kraftigare/bättre bas.” Det är ju så enkelt att det är precis vad alla vill ha i sin ljudanläggning, kraftigare och bättre bas. Därför säger han det för då vet han att nu kommer folk och köpa denna kabeln och han får sin kommission.
jansch skrev:hifi_nirvana skrev:Panelguy skrev:Lyssnade när han jämförde en nätkabel från AQ mot en ”standardkabel”. Mätningarna kunde inte visa på några skillnader men inga lyssningstest alls.
Kan ju va någon som inte förstår så därför så tar jag upp det. Att Cheap Audioman säger följande ”Den bidrog dock till en kraftigare/bättre bas.” Det är ju så enkelt att det är precis vad alla vill ha i sin ljudanläggning, kraftigare och bättre bas. Därför säger han det för då vet han att nu kommer folk och köpa denna kabeln och han får sin kommission.
Det handlar ju om vad man VILL tro på:
-antingen litar man på resultat genom världens absolut bästa testutrustning (Audio Precision) för analog mätteknik inom audiobandet och upp till 200kHz.
-eller så litar man på blindtest av en person (Cheap Audioman).
För mej är det ofattbart att att lita på en människas förmåga att höra skillnader där testutrustning har över 1000ggr bättre känslighet än någon människa på denna jord.
Att man dessutom hör kraftigare/bättre bas på en kabel där fysiken/naturlagar inte alls kan stödja ett sådant uttalande överhuvudtaget - det blir helt enkelt tomtar och troll av ett sådant uttalande.
Man kan undra över hur dom resonerar i andra fall där inte hörselns bevisliga oförmåga/bias är inblandad.
Tycker dom det är naturligt att en kabel ligger på golvet eller är dom rädda för att kabeln skall ramla upp i taket?
Tycker dom det är naturligt att en sten med större massa känns tyngre eller är det naturligt för dom att stenen blir lättare om man slår in den i gladpack?
VIlka naturlaga gäller INTE för dessa människor? Eller är det bara naturlagar som berör hifi som inte gäller?
Strmbrg skrev:Spara en del av de där pengarna.
hifi_nirvana skrev:jansch skrev:hifi_nirvana skrev:Kan ju va någon som inte förstår så därför så tar jag upp det. Att Cheap Audioman säger följande ”Den bidrog dock till en kraftigare/bättre bas.” Det är ju så enkelt att det är precis vad alla vill ha i sin ljudanläggning, kraftigare och bättre bas. Därför säger han det för då vet han att nu kommer folk och köpa denna kabeln och han får sin kommission.
Det handlar ju om vad man VILL tro på:
-antingen litar man på resultat genom världens absolut bästa testutrustning (Audio Precision) för analog mätteknik inom audiobandet och upp till 200kHz.
-eller så litar man på blindtest av en person (Cheap Audioman).
För mej är det ofattbart att att lita på en människas förmåga att höra skillnader där testutrustning har över 1000ggr bättre känslighet än någon människa på denna jord.
Att man dessutom hör kraftigare/bättre bas på en kabel där fysiken/naturlagar inte alls kan stödja ett sådant uttalande överhuvudtaget - det blir helt enkelt tomtar och troll av ett sådant uttalande.
Man kan undra över hur dom resonerar i andra fall där inte hörselns bevisliga oförmåga/bias är inblandad.
Tycker dom det är naturligt att en kabel ligger på golvet eller är dom rädda för att kabeln skall ramla upp i taket?
Tycker dom det är naturligt att en sten med större massa känns tyngre eller är det naturligt för dom att stenen blir lättare om man slår in den i gladpack?
VIlka naturlaga gäller INTE för dessa människor? Eller är det bara naturlagar som berör hifi som inte gäller?
Kan bara konstatera att du har fullkomligt rätt och att jag delar din åsikt till 110%.
Panelguy skrev:Mätningar i all ära men det är trots allt hur det låter som är det viktiga.
RogerGustavsson skrev:Panelguy skrev:Mätningar i all ära men det är trots allt hur det låter som är det viktiga.
Det är ett väldigt trubbigt verktyg det där hörselsinnet. I princip kan de skillnader vi hör mätas.
hifi_nirvana skrev:Man får helt enkelt läsa på forum och i tidningar med glimten i ögat filosofin. Se det som underhållning och en stunds flykt ifrån verkligheten. Dom som hör skillnad på diverse obskyra saker ljuger säkert inte utan placeboeffekten är så stark och övertygande för dessa guldöron. Att då påvisa att det inte kan vara någon skillnad blir som att tala för döva öron. Det är bara att acceptera att alla är vi olika och tror på olika saker.
Panelguy skrev:hifi_nirvana skrev:Man får helt enkelt läsa på forum och i tidningar med glimten i ögat filosofin. Se det som underhållning och en stunds flykt ifrån verkligheten. Dom som hör skillnad på diverse obskyra saker ljuger säkert inte utan placeboeffekten är så stark och övertygande för dessa guldöron. Att då påvisa att det inte kan vara någon skillnad blir som att tala för döva öron. Det är bara att acceptera att alla är vi olika och tror på olika saker.
Det finns säkerligen de som tycker att faktiskt är underhållning och en stunds flykt ifrån verkligheten också.
Ett HiFi forum där NAD-förstärkare från 90-talet ses som end game ses nog som lika märkligt och underhållande av de på Euphonia som vissa på faktiskt anser att Euphoniafolkets syn på switchar är.
Som sagt, alla är vi olika och tror på olika saker.
jansch skrev:Att kunna mäta med 100 -1000 ggr bättre känslighet än hörseln är den krassa verkligheten.
Strmbrg skrev:Visst, det finns säkert en relevans i det där om vad man VILL tro på.
Allt handlar "sannolikt" inte om beslut eller insikter grundade på vetenskap. Mycket är grundat i känsla eller något snarlikt.
Inte minst den socialiserande aspekten spelar in. "Vi på det här internetforumet tycker..." "De på det där forumet menar att..."
Själv kan jag skaffa mig en pryl UTAN att låta mig påverkas av vad andra säger.
Åtminstone så försöker jag undvika att styras av det - men kan likafullt ta del av utsagor från andra. Alltifrån "Så här ligger det till..." till "Jag upplever att...".
Någonting som kan vara rätt fascinerande är att det kan "ligga till" på flera olika och motstridiga sätt, beroende på vem som åberopar "till-liggandet". Inget unikt för hifi, såklart.![]()
Vad jag vill komma till är att en viss ödmjukhet kan vara lämplig, inte minst i syfte att vara öppen för att man kan ha missat någon "parameter", utan att för den skull det specifika man åberopar är fel.
Apropå det man VILL tro på (eller kanske snarare apropå någotslax diffus känslostyrd beslutsprocess):
Jag har snackat lite med några tjänstebilsinnehavande kollegor om det där med att köpa en laddbox, men det tar vi i den här tråden:
viewtopic.php?f=11&t=73742
RogerGustavsson skrev:Panelguy skrev:RogerGustavsson skrev:Där finns en hel del förbehåll i kommentarerna som inte kan bortses från.
Vilka?
Han använde inte samma kedja av apparater. Jag har inte orkat igenom videon (som är precis lika tröttsam som många andra amerikaner som överdriver). Det är ju inte precis någon kontrollerad lyssning han gör! Pajas skulle jag kalla honom... OCD HI-Fi Guy är en annan.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster