Moderator: Redaktörer
LeifB skrev:Jag närmar mig pensionen.
Vill inte ta lån för mina inköp av stereoprylar.
Har det svårt att klara månadens räkningar.
Försöker lägga undan en liten slant varje månad.
Hur tänker ni? Har de flesta god ekonomi här?
Jag älskar att utveckla och förbättra min ljudanläggning. Offrar gärna dyr och god mat för att köpa något nytt.
Strmbrg skrev:Har berättat om det tidigare:
Flyttade hemifrån 1983, vid 22 års ålder. Hade inget sparkapital mer än några tusenlappar.
Några månader innan min hyreslägenhet blev tillgänglig köpte jag ett par Bose 901 på avbetalning med 36% ränta... De kostade runt 10.000 kr och jag la ett par tusenlappar kontant.
De första åren i egen lägenhet hade jag mellan fyra- och sexhundra kronor att leva på efter att räkningarna var betalda.
Numera är situationen betydligt bättre. Avbetalningar - oavsett vad man väljer att kalla dem - är efter de där Bosehögtalarna något jag aldrig mer utsätter mig för. Inte ens så kallat räntefritt eller annat. Delvis bottnar det i att jag fick hjälp att bli kvitt de 360 avbetalnings-kronorna per månad av pappa. Han löste ut skulden mot ett löfte om att jag aldrig mer skulle dra på mig någon somhelst avbetalning. Jag fick betala av Bose-skulden räntefritt till honom istället.
Kan jag inte betala kontant med pengar jag redan äger så får det vara.
Dessutom suktar/längtar/drömmer jag aldrig efter/om prylar som jag inte anser mig kunna finansiera. Punkt.
Jag sparar utan mål. Försöker bara att ackumulera lite pengar så att det finns, dvs det handlar inte om att spara till något jag längtar efter.
Ibland spontanköper jag en klocka eller så, för en del av de där sparade pengarna. Har inte köpt någon kostbar stereopryl på ett bra tag nu.
PS
Har aldrig letat efter det förmånligaste telefonabonnemanget eller el-kontraktet eller så. Detta efter att vi insett att skillnaderna mellan de närmast oöverblickbara mängderna erbjudanden är såpass små att det inte är värt att engagera sig i dem. Det betyder såklart inte att jag väljer det allra dyraste. Det betyder snarare att jag försöker fokusera på de stora faktorerna än på de små. Avstå från vissa saker istället. Inga utsvävningar vad gäller semestrar, bygga pool, köpa dyr bil, kostsamma ombyggnationer, matvanor mm.
Lever man på marginalen så kan självklart ett byte av el- eller telefonileverantör ge några hundralappar mer eller så, och de kan då vara avgörande för att få ihop tillvaron. Jag vet det, efter min knapra tillvaro där i början av 80-talet.
Strmbrg skrev:Har berättat om det tidigare:
Flyttade hemifrån 1983, vid 22 års ålder. Hade inget sparkapital mer än några tusenlappar.
Några månader innan min hyreslägenhet blev tillgänglig köpte jag ett par Bose 901 på avbetalning med 36% ränta... De kostade runt 10.000 kr och jag la ett par tusenlappar kontant.
De första åren i egen lägenhet hade jag mellan fyra- och sexhundra kronor att leva på efter att räkningarna var betalda.
Numera är situationen betydligt bättre. Avbetalningar - oavsett vad man väljer att kalla dem - är efter de där Bosehögtalarna något jag aldrig mer utsätter mig för. Inte ens så kallat räntefritt eller annat. Delvis bottnar det i att jag fick hjälp att bli kvitt de 360 avbetalnings-kronorna per månad av pappa. Han löste ut skulden mot ett löfte om att jag aldrig mer skulle dra på mig någon somhelst avbetalning. Jag fick betala av Bose-skulden räntefritt till honom istället.
Kan jag inte betala kontant med pengar jag redan äger så får det vara.
Dessutom suktar/längtar/drömmer jag aldrig efter/om prylar som jag inte anser mig kunna finansiera. Punkt.
Jag sparar utan mål. Försöker bara att ackumulera lite pengar så att det finns, dvs det handlar inte om att spara till något jag längtar efter.
Ibland spontanköper jag en klocka eller så, för en del av de där sparade pengarna. Har inte köpt någon kostbar stereopryl på ett bra tag nu.
PS
Har aldrig letat efter det förmånligaste telefonabonnemanget eller el-kontraktet eller så. Detta efter att vi insett att skillnaderna mellan de närmast oöverblickbara mängderna erbjudanden är såpass små att det inte är värt att engagera sig i dem. Det betyder såklart inte att jag väljer det allra dyraste. Det betyder snarare att jag försöker fokusera på de stora faktorerna än på de små. Avstå från vissa saker istället. Inga utsvävningar vad gäller semestrar, bygga pool, köpa dyr bil, kostsamma ombyggnationer, matvanor mm.
Lever man på marginalen så kan självklart ett byte av el- eller telefonileverantör ge några hundralappar mer eller så, och de kan då vara avgörande för att få ihop tillvaron. Jag vet det, efter min knapra tillvaro där i början av 80-talet.
Kronkan skrev:
Frågan är har du läst frågan TS ställer. Du reflekterar ju inte kring denna. I frågan är det uppenbart att TS inte har det lätt med sin utgifter.
Jag har läst ditt inlägg och det är väl en återanvändning, cirkulation, av tidigare saker. Men det handlar ju om dig och inte om TS fråga. Är detta en del av den ”sociala okänsligheten” så tycker jag att det närmast blir lomhördhet.
...
LeifB skrev:Har lagt mycket tid för att hålla ner kostnaden.
Priotering på allt. Köper inget onödigt men jag älskar att bygga högtalare där det skiljer sig mest för ljudet.
En mindre slant i månaden avsätter jag till mina utflykter inom ljud området.
Har man det gott ställt så blir det kanske mer pengar att röra sig med. Kanske inte behöver offra något för att ha råd att köpa det man blir nyfiken över.
Känner en som kan köpa riktigt dyra prylar för att "han har råd med det". Önskar att jag kunde säga samma sak. Jag får dras med prylar från 90talet.
hifi_nirvana skrev: Ett bra sett att dämpa begäret efter dyra prylar som fungerar på mig åtminstone. Är att gå på hifi-mässor. När man kommer hem efter en sådan hifi-mässa och lyssnar på sin egen anläggning som kostar en bråkdel av de dyra sakerna man lyssnat på där. Och när man då inser att den egna anläggningen låter minst lika bra eller bättre. Då försvinner begäret efter dyra saker och man känner sig nästan lite nöjd och stolt istället.
Prozac skrev:hifi_nirvana skrev: Ett bra sett att dämpa begäret efter dyra prylar som fungerar på mig åtminstone. Är att gå på hifi-mässor. När man kommer hem efter en sådan hifi-mässa och lyssnar på sin egen anläggning som kostar en bråkdel av de dyra sakerna man lyssnat på där. Och när man då inser att den egna anläggningen låter minst lika bra eller bättre. Då försvinner begäret efter dyra saker och man känner sig nästan lite nöjd och stolt istället.
Har precis samma upplevelse vilket gör mig på mycket gott humör plus att man inser hur subjektiv hifi-upplevelsen är, -att många lägger stor vikt vid prestige och priser samt att man även som hemmabyggare eller budgetaudiofil kan få till ett mycket gott ljud hemma genom förhållandevis små inköp om man tar till sig fakta, läser på lite och förhåller sig prestigelös.
Prozac skrev:hifi_nirvana skrev: Ett bra sett att dämpa begäret efter dyra prylar som fungerar på mig åtminstone. Är att gå på hifi-mässor. När man kommer hem efter en sådan hifi-mässa och lyssnar på sin egen anläggning som kostar en bråkdel av de dyra sakerna man lyssnat på där. Och när man då inser att den egna anläggningen låter minst lika bra eller bättre. Då försvinner begäret efter dyra saker och man känner sig nästan lite nöjd och stolt istället.
Har precis samma upplevelse vilket gör mig på mycket gott humör plus att man inser hur subjektiv hifi-upplevelsen är, -att många lägger stor vikt vid prestige och priser samt att man även som hemmabyggare eller budgetaudiofil kan få till ett mycket gott ljud hemma genom förhållandevis små inköp om man tar till sig fakta, läser på lite och förhåller sig prestigelös.
Strmbrg skrev:Dyra saker är nog ganska dumt att skaffa sig. Det är betydligt bättre med billiga. Om de är tillräckligt bra, vill säga.
Jag har skaffat mig alldeles för många alldeles för dyra saker. Å andra sidan verkar jag nu äntligen kunna avspisa musik utan att distraheras av hur det låter.
Det kan bero på att jag fått för mig att det låter bättre än det gör. Det kan även bero på att det låter såpass bra att jag är nöjd. Eller så kan det bero på att jag har blivit betydligt bättre på att processa det jag hör, så att upplevelsen blir god.
Oavsett så tycker jag att jag är ganska knäpp som skaffat såpass dyra saker. Tydligen så har jag emellertid tolererat min knäpphetsgrad.
Strmbrg skrev:Dyra saker är nog ganska dumt att skaffa sig. Det är betydligt bättre med billiga. Om de är tillräckligt bra, vill säga.
Jag har skaffat mig alldeles för många alldeles för dyra saker. Å andra sidan verkar jag nu äntligen kunna avspisa musik utan att distraheras av hur det låter.
Det kan bero på att jag fått för mig att det låter bättre än det gör. Det kan även bero på att det låter såpass bra att jag är nöjd. Eller så kan det bero på att jag har blivit betydligt bättre på att processa det jag hör, så att upplevelsen blir god.
Oavsett så tycker jag att jag är ganska knäpp som skaffat såpass dyra saker. Tydligen så har jag emellertid tolererat min knäpphetsgrad.
Panelguy skrev:Varför får jag intrycket att många här på faktiskt känner att de måste urskulda sig för att de köpt något dyrt??? Är det något fult att en pryl är dyr? Högst märkligt.
hifikg skrev:Panelguy skrev:Varför får jag intrycket att många här på faktiskt känner att de måste urskulda sig för att de köpt något dyrt??? Är det något fult att en pryl är dyr? Högst märkligt.
Beror på vad det är för pryl. Tycker jag. Fast vem, på Faktiskt, erkänner att de köper såna här?
Panelguy skrev:hifikg skrev:Panelguy skrev:Varför får jag intrycket att många här på faktiskt känner att de måste urskulda sig för att de köpt något dyrt??? Är det något fult att en pryl är dyr? Högst märkligt.
Beror på vad det är för pryl. Tycker jag. Fast vem, på Faktiskt, erkänner att de köper såna här?
Klart en obscent dyr kabel skulle komma upp som exempel. Jag tänker mer på förstärkare för sissådär 70-100.000 som i dagens värld av dyra high-end prylar är på den lägre delen av skalan. Varför är det skämmigt?!
JM skrev:Hur finansiera ni nya inköp av stereoprylar?
"Hur svårt kan det vara?"
"Det är ju bara att gå till bankomaten"
som ungarnas Östermalms kompisar arrogant påpekade vid frågan.
JM
Panelguy skrev:hifikg skrev:Panelguy skrev:Varför får jag intrycket att många här på faktiskt känner att de måste urskulda sig för att de köpt något dyrt??? Är det något fult att en pryl är dyr? Högst märkligt.
Klart en obscent dyr kabel skulle komma upp som exempel. Jag tänker mer på förstärkare för sissådär 70-100.000 som i dagens värld av dyra high-end prylar är på den lägre delen av skalan. Varför är det skämmigt?!
Panelguy skrev:Varför får jag intrycket att många här på faktiskt känner att de måste urskulda sig för att de köpt något dyrt??? Är det något fult att en pryl är dyr? Högst märkligt.
Magnuz skrev:Panelguy skrev:Varför får jag intrycket att många här på faktiskt känner att de måste urskulda sig för att de köpt något dyrt??? Är det något fult att en pryl är dyr? Högst märkligt.
Att en pryl är dyr är väl inte fult i sig men kanske skäms man lite om man köpt något som är dyrare än vad man egentligen har råd med. Man kanske köper något i stundens ingivelse och sedan kommer på att man nog borde ha prioriterat att laga bilen, byta tak på huset o.s.v.
Belker skrev:Panelguy skrev:hifikg skrev:
Om man betalar 100 000 för objektiv ljusprestanda är det skämmigt pga dum/okunnig. Såvida man inte behöver 2000 distorsionsfria watt utan fläkt. Om man vill betala för ett smycke på altaret är det en annan sak.
RogerGustavsson skrev:Kopplingen till att bli pensionär och inköp av nya stereoprylar är möjligen lite udda. När man kommit så långt i livet är det väl oftast inte tal om ett steg in på ett nytt område. Då är det kanske mera att hålla igång en viss nivå? Jag har likt många skaffat mig mina prylar undan för undan. Den enskilt största posten i förhållande till ekonomin var mina första Magnepan Tympani med vidhängande Audio Research-slutsteg. Det är också endå gången jag inte betalat allt på en gång, fick dela upp det på 3-4 månader men då det var begagnat ingen ränta. Numera handlar det mera om att underhålla det man redan har men ibland krävs modernare prylar för att klara nutidens krav för avspelning. Mesta tiden blir det bara lyssning så länge grejorna fungerar.
Panelguy skrev:Belker skrev:Panelguy skrev:Klart en obscent dyr kabel skulle komma upp som exempel. Jag tänker mer på förstärkare för sissådär 70-100.000 som i dagens värld av dyra high-end prylar är på den lägre delen av skalan. Varför är det skämmigt?!
Om man betalar 100 000 för objektiv ljusprestanda är det skämmigt pga dum/okunnig. Såvida man inte behöver 2000 distorsionsfria watt utan fläkt. Om man vill betala för ett smycke på altaret är det en annan sak.
Tack, då vet jag att jag är dum/okunnig x 2 med tanke på vad jag betalade.
JM skrev:Trots att jag vara en fattig student avsattes 10 000 skr som startkapital i slutet av 1970-talet. Genom kontakter, annonser och köp i Gula Tidningen av intressanta hifi-objekt fylldes huset av kul Hifi. Mindre intressanta objekt såldes till marknadspris för att ha kontanter tillgängliga. Genom åren lyckades jag testa mängder med olika hifi objekt. Hifi-kassan har aldrig sinat.
JM
Belker skrev:Om man betalar 100 000 för objektiv ljusprestanda är det skämmigt pga dum/okunnig. Såvida man inte behöver 2000 distorsionsfria watt utan fläkt. Om man vill betala för ett smycke på altaret är det en annan sak.
hifikg skrev:Belker skrev:Om man betalar 100 000 för objektiv ljusprestanda är det skämmigt pga dum/okunnig. Såvida man inte behöver 2000 distorsionsfria watt utan fläkt. Om man vill betala för ett smycke på altaret är det en annan sak.
100.000 för ett bra objektiv med god ljusstyrka är inte alls skämmigt om det är en prioriterad hobby. Är det för yrkesmässig användning så är det inget konstigt alls, då är det väl närmast skämmigt att inte ha sådana objektiv.
hifikg skrev:Bländare 0,95 är ganska okej, he he
Belker skrev:Panelguy skrev:Belker skrev:Om man betalar 100 000 för objektiv ljusprestanda är det skämmigt pga dum/okunnig. Såvida man inte behöver 2000 distorsionsfria watt utan fläkt. Om man vill betala för ett smycke på altaret är det en annan sak.
Tack, då vet jag att jag är dum/okunnig x 2 med tanke på vad jag betalade.
Beklagar. Om det inte var så att du betalade extra för en känsla eller annat metavärde. Som en klocka, typ.
Strmbrg skrev:hifikg skrev:Bländare 0,95 är ganska okej, he he
Fast förmodligen lite trixigt att få till skärpan. Åtminstone om den mekaniskt kopplade snittbilds-avståndsmätaren är aningens felkalibrerad...
Belker skrev:hifikg skrev:Belker skrev:Om man betalar 100 000 för objektiv ljusprestanda är det skämmigt pga dum/okunnig. Såvida man inte behöver 2000 distorsionsfria watt utan fläkt. Om man vill betala för ett smycke på altaret är det en annan sak.
100.000 för ett bra objektiv med god ljusstyrka är inte alls skämmigt om det är en prioriterad hobby. Är det för yrkesmässig användning så är det inget konstigt alls, då är det väl närmast skämmigt att inte ha sådana objektiv.
Ja, men det här gällde ju en hififörstärkare. Det finns hus och bilar att köpa för 100 papp med. Vet inte om du läste mitt inlägg fel eller om du skojar?
Edit, nu ser jag, det är ju jag eller autokorrekt som skrivit fel!Ljudprestanda ska det såklart vara!
Panelguy skrev:RogerGustavsson skrev:Kopplingen till att bli pensionär och inköp av nya stereoprylar är möjligen lite udda. När man kommit så långt i livet är det väl oftast inte tal om ett steg in på ett nytt område. Då är det kanske mera att hålla igång en viss nivå? Jag har likt många skaffat mig mina prylar undan för undan. Den enskilt största posten i förhållande till ekonomin var mina första Magnepan Tympani med vidhängande Audio Research-slutsteg. Det är också endå gången jag inte betalat allt på en gång, fick dela upp det på 3-4 månader men då det var begagnat ingen ränta. Numera handlar det mera om att underhålla det man redan har men ibland krävs modernare prylar för att klara nutidens krav för avspelning. Mesta tiden blir det bara lyssning så länge grejorna fungerar.
Minns du vad Tympani kostade då? En kompis hade ett par 1C när jag köpte mina första Maggie IIa 1980. Om jag minns rätt kostade Tympani ca 12.000 då. Mycket pengar men inte i närheten av vad 30.7 kostar idag.
RogerGustavsson skrev:Panelguy skrev:RogerGustavsson skrev:Kopplingen till att bli pensionär och inköp av nya stereoprylar är möjligen lite udda. När man kommit så långt i livet är det väl oftast inte tal om ett steg in på ett nytt område. Då är det kanske mera att hålla igång en viss nivå? Jag har likt många skaffat mig mina prylar undan för undan. Den enskilt största posten i förhållande till ekonomin var mina första Magnepan Tympani med vidhängande Audio Research-slutsteg. Det är också endå gången jag inte betalat allt på en gång, fick dela upp det på 3-4 månader men då det var begagnat ingen ränta. Numera handlar det mera om att underhålla det man redan har men ibland krävs modernare prylar för att klara nutidens krav för avspelning. Mesta tiden blir det bara lyssning så länge grejorna fungerar.
Minns du vad Tympani kostade då? En kompis hade ett par 1C när jag köpte mina första Maggie IIa 1980. Om jag minns rätt kostade Tympani ca 12.000 då. Mycket pengar men inte i närheten av vad 30.7 kostar idag.
Det var 1980 jag köpte mina Tympani IIIA, tillverkade 1976. Som nya låg de på 12900, IC och ID kostade 9100 kr. Därefter steg väl Dollarkursen en hel del?
Panelguy skrev:Vilken nostalgi. Man önskar ju att priserna idag kunde vara lite mer åt det hållet. 9100!!!??? Har för mig att jag genom en kontakt fick mina IIa för 4500.
Det var alltså Glotta som initialt hade agenturen för ARC och Magnepan, trodde Häggis haft båda hela tiden.
RogerGustavsson skrev:Lite off topic men det får folk tåla....Panelguy skrev:Vilken nostalgi. Man önskar ju att priserna idag kunde vara lite mer åt det hållet. 9100!!!??? Har för mig att jag genom en kontakt fick mina IIa för 4500.
Det var alltså Glotta som initialt hade agenturen för ARC och Magnepan, trodde Häggis haft båda hela tiden.
I relation till dåvarande lönenivån var det lite bättre tider då. ID kostade 9800 i början av 1977. Audio Research D-100 (deras första transistorslutsteg) 7000. På mina lådor stod det Glotta men jag tror nog att Häggmark var med från början med både Magnepan och Audio Research men säker är jag inte.
Dollarkursen låg under 5 kr mellan 1972-80.
RogerGustavsson skrev:Magnepans toppmodell har blivit 44 gånger dyrare sedan 1976! Medelinkomsten har ökat med 7-8 gånger under den perioden.
RogerGustavsson skrev:Jämför gärna bilar och hur mycket de har ökat i pris under samma tidsperiod. Det blir inga 44 gånger för en Volvo eller Volkswagen. Jovisst, det mest har blivit bättre under den tidsperioden!
RogerGustavsson skrev:Jämför gärna bilar och hur mycket de har ökat i pris under samma tidsperiod. Det blir inga 44 gånger för en Volvo eller Volkswagen. Jovisst, det mest har blivit bättre under den tidsperioden!
Panelguy skrev:Det var alltså Glotta som initialt hade agenturen för ARC och Magnepan, trodde Häggis haft båda hela tiden.
Keydon kommer jag ihåg men såg aldrig något av dessa märken där. Minns deras inre ljudrum som var så dämpat att det var obehagligt att vistas där.
petersteindl skrev:Vad kostade en Amazon eller en bubbla 1965? Ungefär 4000 kr kanske. Vad kostar de idag?
Då fanns OA6 typ-1. De kostade också 4-tusen. Vad kostar OA-51 eller motsvarande idag?
Kronkan skrev:RogerGustavsson skrev:Jämför gärna bilar och hur mycket de har ökat i pris under samma tidsperiod. Det blir inga 44 gånger för en Volvo eller Volkswagen. Jovisst, det mest har blivit bättre under den tidsperioden!
Man skall inte glömma att räntan under många år varit rekordlåg. Mitt första huslån var på 12,5 %.
Nu har räntan ökat något från nästan ingenting.
RogerGustavsson skrev:petersteindl skrev:Vad kostade en Amazon eller en bubbla 1965? Ungefär 4000 kr kanske. Vad kostar de idag?
Då fanns OA6 typ-1. De kostade också 4-tusen. Vad kostar OA-51 eller motsvarande idag?
VW Bubbla kostade 6300 kr redan 1950. Förmodligen runt 10000 kr 1965.
hifi_nirvana skrev:Elektronik har ju inte enbart blivit billigare. Det har ju krympt rejält i storlek också. Idag får du plats med en DAC och hörlursförstärkare i själva USB-kontakten. Dessutom så mäter den oerhört bra också. Det tycker jag personligen är fantastiskt.
hifikg skrev:hifi_nirvana skrev:Elektronik har ju inte enbart blivit billigare. Det har ju krympt rejält i storlek också. Idag får du plats med en DAC och hörlursförstärkare i själva USB-kontakten. Dessutom så mäter den oerhört bra också. Det tycker jag personligen är fantastiskt.
De kanske har byggt in små, ljudpåverkande, chip i de där dyra USB kablarna som säljs. Det skulle kunna få dem att låta annorlunda, om än kanske inte bra (i längden).
hifi_nirvana skrev:hifikg skrev:hifi_nirvana skrev:Elektronik har ju inte enbart blivit billigare. Det har ju krympt rejält i storlek också. Idag får du plats med en DAC och hörlursförstärkare i själva USB-kontakten. Dessutom så mäter den oerhört bra också. Det tycker jag personligen är fantastiskt.
De kanske har byggt in små, ljudpåverkande, chip i de där dyra USB kablarna som säljs. Det skulle kunna få dem att låta annorlunda, om än kanske inte bra (i längden).
Vem vet i denna branschen kan allting hända.
hifikg skrev:hifi_nirvana skrev:hifikg skrev:
Vem vet i denna branschen kan allting hända.
Ja, det kan finnas massor av hemlisar i klumparna på Transparent också, uj uj uj, vet att någon har sprättat upp dem, men det kan vara helt andra doningar idag.
RogerGustavsson skrev:petersteindl skrev:Vad kostade en Amazon eller en bubbla 1965? Ungefär 4000 kr kanske. Vad kostar de idag?
VW Bubbla kostade 6300 kr redan 1950. Förmodligen runt 10000 kr 1965.
RogerGustavsson skrev:Kronkan skrev:RogerGustavsson skrev:Jämför gärna bilar och hur mycket de har ökat i pris under samma tidsperiod. Det blir inga 44 gånger för en Volvo eller Volkswagen. Jovisst, det mest har blivit bättre under den tidsperioden!
Man skall inte glömma att räntan under många år varit rekordlåg. Mitt första huslån var på 12,5 %.
Nu har räntan ökat något från nästan ingenting.
Vår ränta på huset 1990 låg på 16%. Minns inte när avdragsreglerna ändrades men det var väl superbilligt en gång i tiden.
RJohan skrev:Notera hur lite en LP12 kostade!!! Mindre än ett vad jag samma år betalade för ett rätt mediokert kasettdäck
RJohan skrev:Magnepan har nämnts. Jag frågar mej hur de kan sälja dem så billigt! Mycket handarbete:
RogerGustavsson skrev:RJohan skrev:Notera hur lite en LP12 kostade!!! Mindre än ett vad jag samma år betalade för ett rätt mediokert kasettdäck
Vill minnas att den första prisnoteringen låg ännu lägre, fanns i HiFI-Katalogerna på tidigt 70-tal. Kanske stod där 900 kr?RJohan skrev:Magnepan har nämnts. Jag frågar mej hur de kan sälja dem så billigt! Mycket handarbete:
Men de är inte längre billiga!
RogerGustavsson skrev:RJohan skrev:Notera hur lite en LP12 kostade!!! Mindre än ett vad jag samma år betalade för ett rätt mediokert kasettdäck
Vill minnas att den första prisnoteringen låg ännu lägre, fanns i HiFI-Katalogerna på tidigt 70-tal. Kanske stod där 900 kr?
RogerGustavsson skrev:RJohan skrev:Magnepan har nämnts. Jag frågar mej hur de kan sälja dem så billigt! Mycket handarbete:
Men de är inte längre billiga!
RJohan skrev:Magnepan har nämnts. Jag frågar mej hur de kan sälja dem så billigt! Mycket handarbete:[ YouTube ]
RJohan skrev:Känns rätt billigt i min värld, jfr typ kinesbyggda Kef LS50. Har du kollat videon?
LeifB skrev:Hur dyra är dom nu i ett baspaket?
LeifB skrev:Har ett par MGR där tråden har lossnat. Mitt sämsta köp någonsin. Tror inte att det är lönt att laga dom.
RogerGustavsson skrev:RJohan skrev:Känns rätt billigt i min värld, jfr typ kinesbyggda Kef LS50. Har du kollat videon?
Jag var på fabriken i höstas och sett hur de jobbar, det går undan.LeifB skrev:Hur dyra är dom nu i ett baspaket?
Det beror på vad du menar med "baspaket". De säljs i par (förutom centerhögtalarna och basmodulen), priser från 12000 till 570000 kr. https://audioconcept.se/product-categor ... /magnepan/LeifB skrev:Har ett par MGR där tråden har lossnat. Mitt sämsta köp någonsin. Tror inte att det är lönt att laga dom.
MGR? Vad är det för en modell? Hur gamla?
RogerGustavsson skrev:Jag var på fabriken i höstas och sett hur de jobbar, det går undan.
RJohan skrev:Coolt!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster