Hur finansiera ni nya inköp av stereoprylar?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2023-03-08 10:25

Jag närmar mig pensionen.
Vill inte ta lån för mina inköp av stereoprylar.
Har det svårt att klara månadens räkningar.
Försöker lägga undan en liten slant varje månad.
Hur tänker ni? Har de flesta god ekonomi här?
Jag älskar att utveckla och förbättra min ljudanläggning. Offrar gärna dyr och god mat för att köpa något nytt.

Användarvisningsbild
goat76

Re: Hur finansiera ni nya inköp av stereoprylar?

Inläggav goat76 » 2023-03-08 11:10

Förr har jag ibland köpt saker på avbetalning, inte för att jag inte hade råd att betala hela summan direkt vid köpet utan snarare för att jag vill ha en viss ekonomisk "säkerhetsbuffert" för oväntade utgifter, och för att slippa "snål-leva" tills den ekonomiska bufferten är återhämtad.

På senare år har jag övergått helt och hållet till att betala hela köpessumman direkt vid köp, min strategi har därmed varit att spara pengar tills jag både har råd att lägga upp hela beloppet för prylen samt ha kvar den säkerhetsbuffert jag bestämt mig för att ha. Ett exempel kan vara att jag har 100.000 kr på kontot och vill köpa något för 40.000 kr, då kan jag vänta med att köpa prylen tills jag har 140.000 kr på kontot om jag har bestämt mig för att min säkerhetsbuffert är 100.000 kr.

Den tiden det tar för mig att spara ihop pengarna lägger jag på att skanna av hela internet på information genom att lusläsa recensioner och läsa diverse användares upplevelser, både bra som dåliga för att utröna om det kan finnas en eventuell risk att någon funktionell eller ljudmässig aspekt inte kommer falla mig i smaken. Och utöver det naturligtvis lyssna på prylen via demo om så är möjligt och tittar på de mätningar som eventuellt finns tillgängliga.

Det finns trots allt en viss tjusning i att sukta efter något och strikt vänta tills den dag jag har råd att köpa prylen, och det motverkar dumma och förhastade köp man för tillfället fått för sig att man villhöver. :)
Senast redigerad av goat76 2023-03-08 11:19, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Henrik36

Inläggav Henrik36 » 2023-03-08 11:17

LeifB skrev:Jag närmar mig pensionen.
Vill inte ta lån för mina inköp av stereoprylar.
Har det svårt att klara månadens räkningar.
Försöker lägga undan en liten slant varje månad.
Hur tänker ni? Har de flesta god ekonomi här?
Jag älskar att utveckla och förbättra min ljudanläggning. Offrar gärna dyr och god mat för att köpa något nytt.

Själv har jag senaste 15åren valt att bygga det jag vill ha i elektronikväg, inte direkt för den ekonomiska biten utanför att jag vill ha det som jag vill :D
Byggde iofs en hel del i bil och ganska mycket PA och hemmahögtalare för ännu längre sen men då var kraven inte lika stora, bara det lät utav helsike :roll:
Högtalarna är den svaga länken i min anläggning idag men har ändå svårt att hitta dom jag trivs bättre med, och bygga helt egna är uteslutet då jag inte har den kunskapen om konstruktionen.
Men har börjat snegla lite på RÄV som finns här på forat.
http://www.sweclockers.com/galleri/6621 ... arkarbygge
Följ gärna våra DACbyggen på Facebook -> Berggreens Audio -> sidan är under uppbyggnad eller något :)

hifi_nirvana

Inläggav hifi_nirvana » 2023-03-08 11:20

Köper det mesta som jag inte bygger själv begagnat. Finner en otrolig tillfredsställelse att köpa något begagnat till en bråkdel av nypriset.

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2023-03-08 14:22

Försöker nästan alltid köpa begagnat, det är bra för plånboken.
Dessutom är prylarna testade redan :D

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2023-03-08 14:29

Kontant från sparpengar.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2023-03-08 14:37

Finansieringen i mitt fall har gått till så att jag för länge sedan skaffat så feta grejjor att utrymmet för förbättringar är försumbart. Det kostar alltså ingenting eftersom jag inte köper något nytt.

Hade det inte varit så hade jag köpt begagnat, byggt själv och undvikit snobberi-produkter. Man måste t.ex. inte ha ett försteg för +50kSEK. Man kan bygga ett eget, bra, för en tusenlapp eller 2.

Högtalare blir tuffare eftersom bra högtalare av fysiska skäl blir stora och storleken är prisdrivande. Men det finns en del metoder man kan använda:
- Ekektronik är billigt. Mekaniska saker och stora lådor är inte det. Så delat system kan ge lägre kostand utöver bra ljud.
- Det går att få ned kostanden genom att bygga själv, om man antingen går för en färdig konstruktion eller har den utrusning och kunskaperna + tiden som krävs för att utveckla något eget.

Titta på PA-slutsteg istället för Hifi slutsteg. Man kan göra spara mycket där.
Senast redigerad av Max_Headroom 2023-03-08 14:40, redigerad totalt 2 gånger.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2023-03-08 14:37

Köper mest begagnat och gör en del själv.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2023-03-08 15:03

Kontant från sparade pengar.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2023-03-08 15:39

LeifB!

Jag har stegvis gått i pension. Nu 69 år.

Detta är en sak man kan påverka. Alltså både tidigare och senare. Senare pension ger högre pension. Man behöver inte heller arbeta heltid.

Inför första steget att minska arbetad tid så gick jag genom alla räkningar, läste och funderade över vad man kunde göra utan att förlora kvalite. Jag har själv blivit förvånad att det gick att få ner kostnaderna. Genom att få ner kostnaderna så har vi mera över till annat.

Just nu håller jag på att se över telefoni och mobilt bredband.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-03-09 07:59

Har berättat om det tidigare:
Flyttade hemifrån 1983, vid 22 års ålder. Hade inget sparkapital mer än några tusenlappar.
Några månader innan min hyreslägenhet blev tillgänglig köpte jag ett par Bose 901 på avbetalning med 36% ränta... De kostade runt 10.000 kr och jag la ett par tusenlappar kontant.
De första åren i egen lägenhet hade jag mellan fyra- och sexhundra kronor att leva på efter att räkningarna var betalda.

Numera är situationen betydligt bättre. Avbetalningar - oavsett vad man väljer att kalla dem - är efter de där Bosehögtalarna något jag aldrig mer utsätter mig för. Inte ens så kallat räntefritt eller annat. Delvis bottnar det i att jag fick hjälp att bli kvitt de 360 avbetalnings-kronorna per månad av pappa. Han löste ut skulden mot ett löfte om att jag aldrig mer skulle dra på mig någon somhelst avbetalning. Jag fick betala av Bose-skulden räntefritt till honom istället.
Kan jag inte betala kontant med pengar jag redan äger så får det vara.
Dessutom suktar/längtar/drömmer jag aldrig efter/om prylar som jag inte anser mig kunna finansiera. Punkt.

Jag sparar utan mål. Försöker bara att ackumulera lite pengar så att det finns, dvs det handlar inte om att spara till något jag längtar efter.
Ibland spontanköper jag en klocka eller så, för en del av de där sparade pengarna. Har inte köpt någon kostbar stereopryl på ett bra tag nu.

PS
Har aldrig letat efter det förmånligaste telefonabonnemanget eller el-kontraktet eller så. Detta efter att vi insett att skillnaderna mellan de närmast oöverblickbara mängderna erbjudanden är såpass små att det inte är värt att engagera sig i dem. Det betyder såklart inte att jag väljer det allra dyraste. Det betyder snarare att jag försöker fokusera på de stora faktorerna än på de små. Avstå från vissa saker istället. Inga utsvävningar vad gäller semestrar, bygga pool, köpa dyr bil, kostsamma ombyggnationer, matvanor mm.
Lever man på marginalen så kan självklart ett byte av el- eller telefonileverantör ge några hundralappar mer eller så, och de kan då vara avgörande för att få ihop tillvaron. Jag vet det, efter min knapra tillvaro där i början av 80-talet.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2023-03-09 11:11

Hur jag finansierar mina inköp?

Jag arbetar och får lön.

Det mesta går åt till huslån och räkningar.

Därefter är allt en kompromiss, jag kan inte alltid lägga de pengar som blir över på alla saker som jag vill samtidigt.
Ibland blir det på något jag vill ha, ibland blir det på något jag måste ha, ibland blir det på något jag inte behöver och ibland blir det på något som någon annan behöver.

Användarvisningsbild
Prozac

Inläggav Prozac » 2023-03-09 11:58

Jag finansierar genom att köpa med införtjänade medel, aldrig lån. Har haft tur med utbildning/jobb och räknas som högavlönad så pengar är egentligen inget problem, men har ändå en "ekonomisk" grundsyn i att alltid leta efter prisvärda hifi-produkter. Eftersom jag finner nöje i att bygga egna högtalare så blir mina byten där relativt billiga. De övriga komponenterna får hänga med länge, köps begagnade och är ofta billiga även i nypris.

(Försteg: Holographic Audio 2.5, Slutsteg: Lyngdorf SDA2175/XTC a2-300, Dac: Topping D30Pro/SMSL m500 mk2, CD: TEAC transport).
Ha en rimligt trevlig dag.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2023-03-09 14:22

Strmbrg skrev:Har berättat om det tidigare:
Flyttade hemifrån 1983, vid 22 års ålder. Hade inget sparkapital mer än några tusenlappar.
Några månader innan min hyreslägenhet blev tillgänglig köpte jag ett par Bose 901 på avbetalning med 36% ränta... De kostade runt 10.000 kr och jag la ett par tusenlappar kontant.
De första åren i egen lägenhet hade jag mellan fyra- och sexhundra kronor att leva på efter att räkningarna var betalda.

Numera är situationen betydligt bättre. Avbetalningar - oavsett vad man väljer att kalla dem - är efter de där Bosehögtalarna något jag aldrig mer utsätter mig för. Inte ens så kallat räntefritt eller annat. Delvis bottnar det i att jag fick hjälp att bli kvitt de 360 avbetalnings-kronorna per månad av pappa. Han löste ut skulden mot ett löfte om att jag aldrig mer skulle dra på mig någon somhelst avbetalning. Jag fick betala av Bose-skulden räntefritt till honom istället.
Dessutom suktar/längtar/drömmer jag aldrig efter/om prylar som jag inte anser mig kunna finansiera. Punkt.

Jag sparar utan mål. Försöker bara att ackumulera lite pengar så att det finns, dvs det handlar inte om att spara till något jag längtar efter.
Ibland spontanköper jag en klocka eller så, för en del av de där sparade pengarna. Har inte köpt någon kostbar stereopryl på ett bra tag nu.

PS
Har aldrig letat efter det förmånligaste telefonabonnemanget eller el-kontraktet eller så. Detta efter att vi insett att skillnaderna mellan de närmast oöverblickbara mängderna erbjudanden är såpass små att det inte är värt att engagera sig i dem. Det betyder såklart inte att jag väljer det allra dyraste. Det betyder snarare att jag försöker fokusera på de stora faktorerna än på de små. Avstå från vissa saker istället. Inga utsvävningar vad gäller semestrar, bygga pool, köpa dyr bil, kostsamma ombyggnationer, matvanor mm.
Lever man på marginalen så kan självklart ett byte av el- eller telefonileverantör ge några hundralappar mer eller så, och de kan då vara avgörande för att få ihop tillvaron. Jag vet det, efter min knapra tillvaro där i början av 80-talet.

Frågan är har du läst frågan TS ställer. Du reflekterar ju inte kring denna. I frågan är det uppenbart att TS inte har det lätt med sin utgifter.
Jag har läst ditt inlägg och det är väl en återanvändning, cirkulation, av tidigare saker. Men det handlar ju om dig och inte om TS fråga. Är detta en del av den ”sociala okänsligheten” så tycker jag att det närmast blir lomhördhet.

Min erfarenhet är ju totalt annorlunda såväl nu som historiskt. Till en del handlar det ju om att vi haft familj med barn och den ekonomi som följer av detta.

Mera närliggande exempel typ kostnader för el. Jag har ju inte byt elleverantör på 10 år. Men har nu en genomsnittlig förbrukning per månad på 150 kWh för uppvärmt torp inklusive kyla plus lägenheten. Bara i december 2022 hade jag en förbrukning i lägenheten på 506 kWh. Men nu kunnat ändra styrsystemet i ventilationsaggregatet så att jag kopplat ur ett värmeelement. Så nu trolig förbrukning 150 kWh per månad.

En kompis var hemma eftersom vi skulle gå på bio ihop. Vi har ett gemensamt familjeabonemang så vi tittade på detta. Vi har också olika mobila surfanslutningar. 99 kr styck. När vi sitter där så ringer en säljare av fibernät till mig. Vi har fiber nära Torpets tomtgräns. Säljaren yrade om närhet till havet, taxeringsvärden o s v. Jag har ju en lösning som fungerar strålande med mobilt bredband för tilläggskostnaden 99 kr. Till slut fick jag bara ”slänga på luren”. Att dra fiber är ju en sak men sedan skall man betala en leverantör av själva trafiken.

Om nu TS ligger för nära inkomsternqmed utgifterna så kan det påverkas genom kostnadskontroll samt fundera över öka pensionen och eventuella extrainkomster.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2023-03-09 14:22

Strmbrg skrev:Har berättat om det tidigare:

PS

Frågan är har du läst frågan TS ställer? Du reflekterar ju inte kring denna. I frågan är det uppenbart att TS inte har det lätt med sin utgifter.
Jag har läst ditt inlägg och det är väl en återanvändning, cirkulation, av tidigare saker. Men det handlar ju om dig och inte om TS fråga. Är detta en del av den ”sociala okänsligheten” så tycker jag att det närmast blir lomhördhet.

Min erfarenhet är ju totalt annorlunda såväl nu som historiskt. Till en del handlar det ju om att vi haft familj med barn och den ekonomi som följer av detta.

Mera närliggande exempel typ kostnader för el. Jag har ju inte byt elleverantör på 10 år. Men har nu en genomsnittlig förbrukning per månad på 150 kWh för uppvärmt torp inklusive kyla plus lägenheten. Bara i december 2022 hade jag en förbrukning i lägenheten på 506 kWh. Men nu kunnat ändra styrsystemet i ventilationsaggregatet så att jag kopplat ur ett värmeelement. Så nu trolig förbrukning 150 kWh per månad.

En kompis var hemma eftersom vi skulle gå på bio ihop. Vi har ett gemensamt familjeabonemang så vi tittade på detta. Vi har också olika mobila surfanslutningar. 99 kr styck. När vi sitter där så ringer en säljare av fibernät till mig. Vi har fiber nära Torpets tomtgräns. Säljaren yrade om närhet till havet, taxeringsvärden o s v. Jag har ju en lösning som fungerar strålande med mobilt bredband för tilläggskostnaden 99 kr. Till slut fick jag bara ”slänga på luren”. Att dra fiber är ju en sak men sedan skall man betala en leverantör av själva trafiken.

Om nu TS ligger för nära inkomsternqmed utgifterna så kan det påverkas genom kostnadskontroll samt fundera över öka pensionen och eventuella extrainkomster.

Samt självklart lyssna på andra råd om att köpa begagnat och göra själv.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2023-03-09 16:49

Har lagt mycket tid för att hålla ner kostnaden.
Priotering på allt. Köper inget onödigt men jag älskar att bygga högtalare där det skiljer sig mest för ljudet.
En mindre slant i månaden avsätter jag till mina utflykter inom ljud området.
Har man det gott ställt så blir det kanske mer pengar att röra sig med. Kanske inte behöver offra något för att ha råd att köpa det man blir nyfiken över.
Känner en som kan köpa riktigt dyra prylar för att "han har råd med det". Önskar att jag kunde säga samma sak. Jag får dras med prylar från 90talet.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-03-09 18:01

Kronkan skrev:
Frågan är har du läst frågan TS ställer. Du reflekterar ju inte kring denna. I frågan är det uppenbart att TS inte har det lätt med sin utgifter.
...

Förstår inte här.
Leif skriver: "...Hur tänker ni? Har de flesta god ekonomi här? .."
På vilket sätt är mitt svar bristfälligt i förhållande till vad Leif skriver?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2023-03-09 18:06

Det var inte i något avseende bristfälligt.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2023-03-09 18:23

Det framstår som tjatigt att i var och varannan tråd höra från Kronkan om hans elabonnemang och elförbrukning.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2023-03-09 18:31

Jag finansierar mina intressen med att hålla andra utgifter än de jag prioriterar på ett minimum.
Genom att inte äga bil och hålla resor på ett minimum, kan jag frisätta ca 2000 Kr per månad att använda som jag önskar :|
Semester har det inte blivit någon de senaste 10 åren för jag prioriterar att kunna leva drägligt de övriga 51 veckorna på året.
Jag brukar varken tobak eller alkohol :oops:

Det blir förstås ett ganska stationärt och enformigt liv. 2022 levde jag på denna begränsade del av jordytan.
Skärmbild 2023-03-09 172359.png
Skärmbild 2023-03-09 172359.png (282.13 KiB) Visad 1730 gånger

Risken att bli hemmablind är slående :oops:
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

hifi_nirvana

Inläggav hifi_nirvana » 2023-03-09 18:35

LeifB skrev:Har lagt mycket tid för att hålla ner kostnaden.
Priotering på allt. Köper inget onödigt men jag älskar att bygga högtalare där det skiljer sig mest för ljudet.
En mindre slant i månaden avsätter jag till mina utflykter inom ljud området.
Har man det gott ställt så blir det kanske mer pengar att röra sig med. Kanske inte behöver offra något för att ha råd att köpa det man blir nyfiken över.
Känner en som kan köpa riktigt dyra prylar för att "han har råd med det". Önskar att jag kunde säga samma sak. Jag får dras med prylar från 90talet.

Ett bra sett att dämpa begäret efter dyra prylar som fungerar på mig åtminstone. Är att gå på hifi-mässor. När man kommer hem efter en sådan hifi-mässa och lyssnar på sin egen anläggning som kostar en bråkdel av de dyra sakerna man lyssnat på där. Och när man då inser att den egna anläggningen låter minst lika bra eller bättre. Då försvinner begäret efter dyra saker och man känner sig nästan lite nöjd och stolt istället. :)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-03-09 18:59

Jag ser det även sålunda - ehuru inte direkt praktiserar det:

Det krävs både en avsändare och en mottagare för att en upplevelse skall föreligga. Möjligen bortsett från drömmar, tankar och sådant.
Det krävs en inspelning, en anläggning i ett rum och en lyssnare för att musik skall upplevas. Typ.
Såväl anläggningens som lyssnarens egenskaper inverkar på lyssningsupplevelsen. Däri ligger sålunda inspelningen, lagringsmediet, anläggningsprestandan, rumsegenskaperna, lyssnarens sinnestillstånd, vederbörandes hörsel-status, vederbörandes avkodningsegenskaper och vederbörandes toleransnivå. Kanske med mera.

Det kan alltså vara möjligt att förbättra sin upplevelse både genom att "trimma" sin anläggning och att "trimma" sig själv.
Det - i sin tur - tycks mig betyda att en förbättrad musikupplevelse inte enkom står att finna via bättre prylar, som tarvar ekonomiska insatser.

jansch

Inläggav jansch » 2023-03-09 19:23

Jag köper inte numer så mycke hifi-grejor, det blir mest mätinstrument och ofta begagat p g a hutlösa priser.
Aldrig köp på lånade pengar.
Numer pensionär men har lite jobb i bolagsstyrelser och när det är kul bygger jag någon altan, staket, kök, osv för någon granne.
Då jag jobbat med sådant som ger bra lön (försäljning/affärskonsult/marknadsföring) har jag nog alltid "haft råd" och köpt det som känns rimligt. Jag är dock inte intresserad av sådant som glimmar, hellre några mätmikrofoner än Hublot klockor....

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2023-03-09 21:58

Tänkte sälja någon fraktion av alla bitcoins som företag från hela världen ringer och säger att jag har glömt att jag har. För en liten skärv kommer jag att komma åt massor av miljoner, som jag inte ens visste att jag ägde. Så snart jag fått loss pengarna (behöver betala någon liten avgift till bara) så blir det nog både Mscaler och DAVE. Qutest kan jag ha i bilen kanske? Inser att varken DAVE eller Mscaler kommer göra mer än något ytterst lite på marginalen, i bästa fall, men något skoj ska man ha ibland. Tänk att man kan glömma att man en gång investerade i en massa bitcoins!?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Prozac

Inläggav Prozac » 2023-03-10 15:59

hifi_nirvana skrev: Ett bra sett att dämpa begäret efter dyra prylar som fungerar på mig åtminstone. Är att gå på hifi-mässor. När man kommer hem efter en sådan hifi-mässa och lyssnar på sin egen anläggning som kostar en bråkdel av de dyra sakerna man lyssnat på där. Och när man då inser att den egna anläggningen låter minst lika bra eller bättre. Då försvinner begäret efter dyra saker och man känner sig nästan lite nöjd och stolt istället. :)

Har precis samma upplevelse vilket gör mig på mycket gott humör plus att man inser hur subjektiv hifi-upplevelsen är, -att många lägger stor vikt vid prestige och priser samt att man även som hemmabyggare eller budgetaudiofil kan få till ett mycket gott ljud hemma genom förhållandevis små inköp om man tar till sig fakta, läser på lite och förhåller sig prestigelös.
Ha en rimligt trevlig dag.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-03-10 19:37

Prozac skrev:
hifi_nirvana skrev: Ett bra sett att dämpa begäret efter dyra prylar som fungerar på mig åtminstone. Är att gå på hifi-mässor. När man kommer hem efter en sådan hifi-mässa och lyssnar på sin egen anläggning som kostar en bråkdel av de dyra sakerna man lyssnat på där. Och när man då inser att den egna anläggningen låter minst lika bra eller bättre. Då försvinner begäret efter dyra saker och man känner sig nästan lite nöjd och stolt istället. :)

Har precis samma upplevelse vilket gör mig på mycket gott humör plus att man inser hur subjektiv hifi-upplevelsen är, -att många lägger stor vikt vid prestige och priser samt att man även som hemmabyggare eller budgetaudiofil kan få till ett mycket gott ljud hemma genom förhållandevis små inköp om man tar till sig fakta, läser på lite och förhåller sig prestigelös.

Ja, det kan nog funka. Fast man får såklart "väga in" oklarheten i hur mycket mäss-rummet och ens lyssningsplats därest påverkar (o)ljudet.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2023-03-10 21:04

Prozac skrev:

”Surt sa räven”

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2023-03-10 21:15

Prozac skrev:

Men vem vet hur de där dyrare prylarna hade kunnat presterat i era hem, efter att ni haft lika mycket tid att finjustera in dessa som de prylar ni nu sitter på. Det kanske hade blivit mycket bättre, det är ju rätt svårt att veta. :)

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2023-03-10 21:27

Man kan ju tro det. Inte helt säkert ändå.
Ibland kan det vara det lilla som gör skillnad.
Smaken är som baken. Jag har hört på dyra saker som jag inte gillar. Tror alla har det. Med åren så har man några enstaka favoriter.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-03-10 21:55

Dyra saker är nog ganska dumt att skaffa sig. Det är betydligt bättre med billiga. Om de är tillräckligt bra, vill säga.

Jag har skaffat mig alldeles för många alldeles för dyra saker. Å andra sidan verkar jag nu äntligen kunna avspisa musik utan att distraheras av hur det låter.
Det kan bero på att jag fått för mig att det låter bättre än det gör. Det kan även bero på att det låter såpass bra att jag är nöjd. Eller så kan det bero på att jag har blivit betydligt bättre på att processa det jag hör, så att upplevelsen blir god.

Oavsett så tycker jag att jag är ganska knäpp som skaffat såpass dyra saker. Tydligen så har jag emellertid tolererat min knäpphetsgrad.

hifi_nirvana

Inläggav hifi_nirvana » 2023-03-10 22:08

Strmbrg skrev:Dyra saker är nog ganska dumt att skaffa sig. Det är betydligt bättre med billiga. Om de är tillräckligt bra, vill säga.

Jag har skaffat mig alldeles för många alldeles för dyra saker. Å andra sidan verkar jag nu äntligen kunna avspisa musik utan att distraheras av hur det låter.
Det kan bero på att jag fått för mig att det låter bättre än det gör. Det kan även bero på att det låter såpass bra att jag är nöjd. Eller så kan det bero på att jag har blivit betydligt bättre på att processa det jag hör, så att upplevelsen blir god.

Oavsett så tycker jag att jag är ganska knäpp som skaffat såpass dyra saker. Tydligen så har jag emellertid tolererat min knäpphetsgrad.

Tycker absolut inte du är ”knäpp” som köper fina saker. Alla är vi olika och blir saliga på skilda saker. Det är så livet är och det finns inget facit på vilket sett som är rätt eller fel att leva sitt liv på. Lev som du vill och gör vad du blir lycklig av. Så länge man inte skadar någon annan är min filosofi.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2023-03-10 22:20

Strmbrg skrev:Dyra saker är nog ganska dumt att skaffa sig. Det är betydligt bättre med billiga. Om de är tillräckligt bra, vill säga.

Din rigg är åtminstone snyggare än min, ljudet kan jag bara gissa, det är sannolikt utståbart ;)

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2023-03-10 22:24

Det där med dyra prylar och att de skulle vara bättre var egentligen inte det jag ville ha sagt. Det kan ju lika gärna vara det omvända att man redan har riktigt dyra prylar hemma och gottar sig åt vad mycket bättre dessa låter än de billigare prylarna på mässan, men kanske skulle de billigare prylarna prestera än bättre än de man redan har ifall man i hemmamiljö får tid att optimera dem.

Mässor kanske inte är någon riktigt bra miljö att bedömma något oavsett pris. :)

Användarvisningsbild
VintageHiFi

Inläggav VintageHiFi » 2023-03-10 22:26

Köper nästa allt begagnat även en hel del defekta prylar som
oftast får stå alldeles för länge i verkstan innan dom åtgärdas.

Köper oftast i storpack som hämtas med släp vilket resulterar i
utrymmesbrist. :mrgreen:

Detta håller ner priset & man kan ibland gå med lite vinst när man
haft tid att reparera några enheter.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2023-03-10 23:17

Varför får jag intrycket att många här på faktiskt känner att de måste urskulda sig för att de köpt något dyrt??? Är det något fult att en pryl är dyr? Högst märkligt.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2023-03-10 23:28

Panelguy skrev:Varför får jag intrycket att många här på faktiskt känner att de måste urskulda sig för att de köpt något dyrt??? Är det något fult att en pryl är dyr? Högst märkligt.

Beror på vad det är för pryl. Tycker jag. Fast vem, på Faktiskt, erkänner att de köper såna här?
Bilagor
magnum__transparent.jpg
magnum__transparent.jpg (39.12 KiB) Visad 1424 gånger

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2023-03-11 00:02

hifikg skrev:
Panelguy skrev:Varför får jag intrycket att många här på faktiskt känner att de måste urskulda sig för att de köpt något dyrt??? Är det något fult att en pryl är dyr? Högst märkligt.

Beror på vad det är för pryl. Tycker jag. Fast vem, på Faktiskt, erkänner att de köper såna här?

Klart en obscent dyr kabel skulle komma upp som exempel. Jag tänker mer på förstärkare för sissådär 70-100.000 som i dagens värld av dyra high-end prylar är på den lägre delen av skalan. Varför är det skämmigt?!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2023-03-11 00:21

Panelguy skrev:
hifikg skrev:

Klart en obscent dyr kabel skulle komma upp som exempel. Jag tänker mer på förstärkare för sissådär 70-100.000 som i dagens värld av dyra high-end prylar är på den lägre delen av skalan. Varför är det skämmigt?!

Inte ett dugg skämmigt, tycker jag. Jag var själv på väg att köpa ett Krell-steg en gång i tiden. Sprillans nyans, vill minnas att jag hade 50.000 i fickan (det hände på den tiden man betalade saker kontant). Istället blev det en NAD 208 på väg hem från butiken på S:t Eriksplan, som inte ville sälja sitt slutsteg. Pengarna som blev över räckte till en tripp till Paris.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2023-03-11 09:45

Genom arv.

Det dyraste som ingår i min anläggning är mina högtalare som jag betalde 80 000:- för. Jag betalade med pengar jag nyss ärvt efter min mor.

Övriga apparater har inte varit dyrare än att kunna betala ur det löpande. Jag har lagt kanske 5000:- om året på hifiteknik de senaste åren, om ens det. CD-spelaren är 33 år, skivspelaren 50. Förstärkaren köpte jag begagnad för 25 år sedan. Några apparater har köpts och ställts undan, under tiden.

PS. När jag läser min uppräkning inser jag att 5000:- är alldeles för mycket. Det är snarare under hälften! Förutom högtalarna, då.
... tycker jag!

Per

JM

Inläggav JM » 2023-03-11 09:50

"Hur svårt kan det vara?"
"Det är ju bara att gå till bankomaten"

som ungarnas Östermalms kompisar arrogant påpekade vid frågan.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

JM

Inläggav JM » 2023-03-11 10:09

Trots att jag vara en fattig student avsattes 10 000 skr som startkapital i slutet av 1970-talet. Genom kontakter, annonser och köp i Gula Tidningen av intressanta hifi-objekt fylldes huset av kul Hifi. Mindre intressanta objekt såldes till marknadspris för att ha kontanter tillgängliga. Genom åren lyckades jag testa mängder med olika hifi objekt. Hifi-kassan har aldrig sinat.

JM
Senast redigerad av JM 2023-03-11 10:12, redigerad totalt 1 gång.
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2023-03-11 10:10

JM skrev:Hur finansiera ni nya inköp av stereoprylar?

"Hur svårt kan det vara?"
"Det är ju bara att gå till bankomaten"

som ungarnas Östermalms kompisar arrogant påpekade vid frågan.

JM

:D Fast att gå till bankomaten är inte alltid så enkelt längre. Jag kan knappt minnas när jag använde en bankomat senast. Kanske var det just när jag köpte mina nuvarande högtalare, d.v.s 2014…

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2023-03-11 10:11

Panelguy skrev:
hifikg skrev:

Om man betalar 100 000 för objektiv ljusprestanda är det skämmigt pga dum/okunnig. Såvida man inte behöver 2000 distorsionsfria watt utan fläkt. Om man vill betala för ett smycke på altaret är det en annan sak.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2023-03-11 10:18

Kopplingen till att bli pensionär och inköp av nya stereoprylar är möjligen lite udda. När man kommit så långt i livet är det väl oftast inte tal om ett steg in på ett nytt område. Då är det kanske mera att hålla igång en viss nivå? Jag har likt många skaffat mig mina prylar undan för undan. Den enskilt största posten i förhållande till ekonomin var mina första Magnepan Tympani med vidhängande Audio Research-slutsteg. Det är också endå gången jag inte betalat allt på en gång, fick dela upp det på 3-4 månader men då det var begagnat ingen ränta. Numera handlar det mera om att underhålla det man redan har men ibland krävs modernare prylar för att klara nutidens krav för avspelning. Mesta tiden blir det bara lyssning så länge grejorna fungerar.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-03-11 10:21

Apropå knäpphet och urskuldan, som nämnts ovan:
Jag tycker att jag är knäpp. Åtminstone ur vissa perspektiv. Jag finner mig i det och har heller inget problem med det, egentligen.
Urskulda sig inför andra för att ha köpt dyrbara prylar - eller för den delen skryta om det - ligger inte för mig. Det handlar nog snarare om mottagaren (läsaren) än om avsändaren (mig) hur det tolkas.

Har heller ingen "fallenhet" för avundsjuka.
Det vill säga, mår inte dåligt eller på annat vis negativt, av att ta del av vare sig skryt eller neutralt tillkännagiven information om andras ekonomiska förutsättningar och ägodelar.
Fokuserar på mig själv och bortser från jämförelser med andra*), oavsett vad jämförelsen visar. Vilket emellertid inte behöver betyda brist på medlidande inför de svårigheter som andra kan befinna sig i.

*) Jag kan värdera min egen situation utan att först jämföra den mot andras.
Senast redigerad av Strmbrg 2023-03-11 10:24, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2023-03-11 10:24

Att en pryl är dyr är väl inte fult i sig men kanske skäms man lite om man köpt något som är dyrare än vad man egentligen har råd med. Man kanske köper något i stundens ingivelse och sedan kommer på att man nog borde ha prioriterat att laga bilen, byta tak på huset o.s.v.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-03-11 10:28

Magnuz skrev:

Att en pryl är dyr är väl inte fult i sig men kanske skäms man lite om man köpt något som är dyrare än vad man egentligen har råd med. Man kanske köper något i stundens ingivelse och sedan kommer på att man nog borde ha prioriterat att laga bilen, byta tak på huset o.s.v.

Här handlar det nog om att inte handla saker så att det påverkar en rimlig säkerhetsmarginal. Att tjacka ett slutsteg för femtio papp och därmed inte ha någon marginal kvar alls, är kanske inte det smartaste om man exempelvis bor i eget hus.

Att tjacka slutsteget men fortfarande ha kvar någon "hunka" för oförutsedda nödvändigheter kanske kan vara rimligt.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2023-03-11 10:33

Belker skrev:
Panelguy skrev:
hifikg skrev:

Om man betalar 100 000 för objektiv ljusprestanda är det skämmigt pga dum/okunnig. Såvida man inte behöver 2000 distorsionsfria watt utan fläkt. Om man vill betala för ett smycke på altaret är det en annan sak.

Tack, då vet jag att jag är dum/okunnig x 2 med tanke på vad jag betalade.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2023-03-11 10:40

RogerGustavsson skrev:Kopplingen till att bli pensionär och inköp av nya stereoprylar är möjligen lite udda. När man kommit så långt i livet är det väl oftast inte tal om ett steg in på ett nytt område. Då är det kanske mera att hålla igång en viss nivå? Jag har likt många skaffat mig mina prylar undan för undan. Den enskilt största posten i förhållande till ekonomin var mina första Magnepan Tympani med vidhängande Audio Research-slutsteg. Det är också endå gången jag inte betalat allt på en gång, fick dela upp det på 3-4 månader men då det var begagnat ingen ränta. Numera handlar det mera om att underhålla det man redan har men ibland krävs modernare prylar för att klara nutidens krav för avspelning. Mesta tiden blir det bara lyssning så länge grejorna fungerar.

Minns du vad Tympani kostade då? En kompis hade ett par 1C när jag köpte mina första Maggie IIa 1980. Om jag minns rätt kostade Tympani ca 12.000 då. Mycket pengar men inte i närheten av vad 30.7 kostar idag.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2023-03-11 11:07

Panelguy skrev:
Belker skrev:
Panelguy skrev:Klart en obscent dyr kabel skulle komma upp som exempel. Jag tänker mer på förstärkare för sissådär 70-100.000 som i dagens värld av dyra high-end prylar är på den lägre delen av skalan. Varför är det skämmigt?!

Beklagar. Om det inte var så att du betalade extra för en känsla eller annat metavärde. Som en klocka, typ.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2023-03-11 12:16

JM skrev:Trots att jag vara en fattig student avsattes 10 000 skr som startkapital i slutet av 1970-talet. Genom kontakter, annonser och köp i Gula Tidningen av intressanta hifi-objekt fylldes huset av kul Hifi. Mindre intressanta objekt såldes till marknadspris för att ha kontanter tillgängliga. Genom åren lyckades jag testa mängder med olika hifi objekt. Hifi-kassan har aldrig sinat.

JM

Ha, ha, jag har sett delar av innehavet. Inte alla som har en egen ö för att förvara samlingarna ;)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2023-03-11 12:20

Belker skrev:Om man betalar 100 000 för objektiv ljusprestanda är det skämmigt pga dum/okunnig. Såvida man inte behöver 2000 distorsionsfria watt utan fläkt. Om man vill betala för ett smycke på altaret är det en annan sak.

100.000 för ett bra objektiv med god ljusstyrka är inte alls skämmigt om det är en prioriterad hobby. Är det för yrkesmässig användning så är det inget konstigt alls, då är det väl närmast skämmigt att inte ha sådana objektiv.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-03-11 12:24

0168002660B.jpg
0168002660B.jpg (133.11 KiB) Visad 1301 gånger

Leica M 50/0,95 Noctilux ASPH. Svart (11602)
50 mm normalobjektiv med bländare f/0,95 till Leica M.
Artikelnummer:0168002660
Lagerstatus:Tillfälligt slut
134.490SEK

BESKRIVNING
Efter mer än 30 år slår Leica sitt eget rekord och presenterar världens snabbaste asfärsiska objektiv; Leica Noctilux-M 50 mm f/0.95 ASPH. Det är efterföljaren till det berömda Leica Noctilux-M 50 mm f/1 ASPH., som presenterades 1975. Tack vare optik och mekanik i världsklass har Leica lyckats uppnå tydliga förbättringar från föregångaren.

Det extremt korta skärpedjupet på största bländaren ger porträtt och detaljstudier av oöverträffad estetisk effekt. Även med en något mindre bländare ger detta objektiv en utmärkt bildkvalitet, jämförbar med Leica Summilux-M 50 mm f/1.4 ASPH., som många anser vara det bästa standardobjektivet som någonsin tillverkats.

När du fotar i tillgängligt ljus överträffar detta objektiv det mänskliga ögat. Till och med ljuset från ett stearinljus kan vara tillräckligt för att klara av att fota på fri hand. Ett flytande linselement ger bibehållen bildkvalitet även på korta avstånd. Vinjettering och distorsion har också förbättrats märkbart från föregångaren.

Tyvärr inte i lager för tillfället, så något impulsköp såhär på lördagen mitt i månaden blir svårt.
https://www.gofoto.se/varumarke/leica/o ... tilux-asph

PS
Om man vill ha något att sätta fast objektivet på och alltså inte bara lalla runt med objektivet, så finns det ett "fäste" för knappt en hunka extra.
Då kan man hänga alltsammans runt nacken och visa upp sig för de avundsjuka medmänniskorna. Om de begriper vad det är och vad det kostar, vill säga. Det går ju att förse sig med ett plakat på en pinne för att vara på den säkra sidan, så att man inte skaffat joxet i onödan.
0168008981-leica-m11-svart-20200.jpg
0168008981-leica-m11-svart-20200.jpg (70.77 KiB) Visad 1297 gånger

PS
Det futtiga objektivet som råkar vara påmonterat på bilden tjänar väl snarast som ett lite onödigt klumpigt och aningens dyrt kamerahus-lock. (87.990kr)
Senast redigerad av Strmbrg 2023-03-11 12:34, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2023-03-11 12:27

Bländare 0,95 är ganska okej, he he

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2023-03-11 12:35

hifikg skrev:
Belker skrev:Om man betalar 100 000 för objektiv ljusprestanda är det skämmigt pga dum/okunnig. Såvida man inte behöver 2000 distorsionsfria watt utan fläkt. Om man vill betala för ett smycke på altaret är det en annan sak.

100.000 för ett bra objektiv med god ljusstyrka är inte alls skämmigt om det är en prioriterad hobby. Är det för yrkesmässig användning så är det inget konstigt alls, då är det väl närmast skämmigt att inte ha sådana objektiv.

Ja, men det här gällde ju en hififörstärkare. Det finns hus och bilar att köpa för 100 papp med. Vet inte om du läste mitt inlägg fel eller om du skojar? :D

Edit, nu ser jag, det är ju jag eller autokorrekt som skrivit fel! :lol: Ljudprestanda ska det såklart vara!
Senast redigerad av Belker 2023-03-11 12:37, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-03-11 12:36

hifikg skrev:Bländare 0,95 är ganska okej, he he

Fast förmodligen lite trixigt att få till skärpan. Åtminstone om den mekaniskt kopplade snittbilds-avståndsmätaren är aningens felkalibrerad...

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2023-03-11 13:03

Belker skrev:
Panelguy skrev:

Beklagar. Om det inte var så att du betalade extra för en känsla eller annat metavärde. Som en klocka, typ.

Ingen anledning att beklaga då jag valt förstärkaren efter jämförelse med andra förstärkare i liknande prisklass. Har även haft långt billigare saker som bl.a Quad, McCormack, Adyton och hade även en NAD 208 hemma ett tag.
Ingen av dessa är ljudmässigt jämförbara med den Diablo 300 jag har nu. Som sagt, finns inget att beklaga.
Senast redigerad av Panelguy 2023-03-11 13:13, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2023-03-11 13:07

Strmbrg skrev:
hifikg skrev:Bländare 0,95 är ganska okej, he he

Fast förmodligen lite trixigt att få till skärpan. Åtminstone om den mekaniskt kopplade snittbilds-avståndsmätaren är aningens felkalibrerad...

Vi pratar inte Canon eller Nikon, det handlar om Leica, nästan i klass med Hasselblad (och Sony).

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2023-03-11 13:30

Belker skrev:
hifikg skrev:

Ja, men det här gällde ju en hififörstärkare. Det finns hus och bilar att köpa för 100 papp med. Vet inte om du läste mitt inlägg fel eller om du skojar? :D

Edit, nu ser jag, det är ju jag eller autokorrekt som skrivit fel! :lol: Ljudprestanda ska det såklart vara!

Aha, du menade sååå... jag har ju en fot i båda pryllägren och hanterar båda på samma sätt, dvs jag stoppar (nästan helt) när jag är nöjd. Ändå dyker det ibland upp något som kryddar anrättningen en liten smula. Ofta är det mycket dålig kvot mellan kryddning och pris.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2023-03-11 13:55

Jobbar och betalar kontant, skulle aldrig falla mig in att köpa hifi på avbetalning.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2023-03-11 14:24

Panelguy skrev:
RogerGustavsson skrev:Kopplingen till att bli pensionär och inköp av nya stereoprylar är möjligen lite udda. När man kommit så långt i livet är det väl oftast inte tal om ett steg in på ett nytt område. Då är det kanske mera att hålla igång en viss nivå? Jag har likt många skaffat mig mina prylar undan för undan. Den enskilt största posten i förhållande till ekonomin var mina första Magnepan Tympani med vidhängande Audio Research-slutsteg. Det är också endå gången jag inte betalat allt på en gång, fick dela upp det på 3-4 månader men då det var begagnat ingen ränta. Numera handlar det mera om att underhålla det man redan har men ibland krävs modernare prylar för att klara nutidens krav för avspelning. Mesta tiden blir det bara lyssning så länge grejorna fungerar.

Minns du vad Tympani kostade då? En kompis hade ett par 1C när jag köpte mina första Maggie IIa 1980. Om jag minns rätt kostade Tympani ca 12.000 då. Mycket pengar men inte i närheten av vad 30.7 kostar idag.

Det var 1980 jag köpte mina Tympani IIIA, tillverkade 1976. Som nya låg de på 12900, IC och ID kostade 9100 kr. Därefter steg väl Dollarkursen en hel del?

glotta 1976.jpg
glotta 1976.jpg (885.43 KiB) Visad 1359 gånger

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2023-03-11 16:31

RogerGustavsson skrev:
Panelguy skrev:

Det var 1980 jag köpte mina Tympani IIIA, tillverkade 1976. Som nya låg de på 12900, IC och ID kostade 9100 kr. Därefter steg väl Dollarkursen en hel del?

glotta 1976.jpg

Vilken nostalgi. Man önskar ju att priserna idag kunde vara lite mer åt det hållet. 9100!!!??? Har för mig att jag genom en kontakt fick mina IIa för 4500.
Det var alltså Glotta som initialt hade agenturen för ARC och Magnepan, trodde Häggis haft båda hela tiden.
Keydon kommer jag ihåg men såg aldrig något av dessa märken där. Minns deras inre ljudrum som var så dämpat att det var obehagligt att vistas där.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2023-03-11 16:38

Lite off topic men det får folk tåla....

Panelguy skrev:Vilken nostalgi. Man önskar ju att priserna idag kunde vara lite mer åt det hållet. 9100!!!??? Har för mig att jag genom en kontakt fick mina IIa för 4500.
Det var alltså Glotta som initialt hade agenturen för ARC och Magnepan, trodde Häggis haft båda hela tiden.

I relation till dåvarande lönenivån var det lite bättre tider då. ID kostade 9800 i början av 1977. Audio Research D-100 (deras första transistorslutsteg) 7000. På mina lådor stod det Glotta men jag tror nog att Häggmark var med från början med både Magnepan och Audio Research men säker är jag inte.

Dollarkursen låg under 5 kr mellan 1972-80.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2023-03-11 16:50

RogerGustavsson skrev:Lite off topic men det får folk tåla....

Panelguy skrev:Vilken nostalgi. Man önskar ju att priserna idag kunde vara lite mer åt det hållet. 9100!!!??? Har för mig att jag genom en kontakt fick mina IIa för 4500.

I relation till dåvarande lönenivån var det lite bättre tider då. ID kostade 9800 i början av 1977. Audio Research D-100 (deras första transistorslutsteg) 7000. På mina lådor stod det Glotta men jag tror nog att Häggmark var med från början med både Magnepan och Audio Research men säker är jag inte.

Dollarkursen låg under 5 kr mellan 1972-80.

Det får de som sagt tåla.
Ja jämfört med då måste high-end ha blivit väldigt mycket dyrare. Även om 30.7 är bättre tror jag inte det motsvarar prisskillnaden. Knappt 13.000 för Tympani då mot nästan en halv miljon för 30.7 idag!!!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2023-03-11 18:19

Magnepans toppmodell har blivit 44 gånger dyrare sedan 1976! Medelinkomsten har ökat med 7-8 gånger under den perioden.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2023-03-11 19:05

RogerGustavsson skrev:Magnepans toppmodell har blivit 44 gånger dyrare sedan 1976! Medelinkomsten har ökat med 7-8 gånger under den perioden.

Fast... dagens toppmodell kanske är väldigt mycket bättre än dåtidens toppmodell, eller?
Tänker att det kan finnas någon modell en bit ner på skalan som motsvarar den.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2023-03-11 19:10

Jämför gärna bilar och hur mycket de har ökat i pris under samma tidsperiod. Det blir inga 44 gånger för en Volvo eller Volkswagen. Jovisst, det mest har blivit bättre under den tidsperioden!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2023-03-11 19:18

RogerGustavsson skrev:Jämför gärna bilar och hur mycket de har ökat i pris under samma tidsperiod. Det blir inga 44 gånger för en Volvo eller Volkswagen. Jovisst, det mest har blivit bättre under den tidsperioden!

Säkert? Jag minns att Volvo 260C var den första bil jag såg som kostade över 100.000, vad kostar den häftigaste Volvon som går att köpa idag? Nåja, kanske inte 4 mille. Bilar tillverkas i större serier än exklusiv hifi, kanske rimligare att jämföra med Porsche eller Koenigsegg :) Produktionen av bilar har rationaliserats, medan vi hyllar pryttlar som är hopplockade för hand (bara det inte är gjort i Kina), gärna med gamla rör o annat elände :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2023-03-11 19:30

Vad kostade en Amazon eller en bubbla 1965? Ungefär 4000 kr kanske. Vad kostar de idag?
Då fanns OA6 typ-1. De kostade också 4-tusen. Vad kostar OA-51 eller motsvarande idag?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

jansch

Inläggav jansch » 2023-03-11 19:31

RogerGustavsson skrev:Jämför gärna bilar och hur mycket de har ökat i pris under samma tidsperiod. Det blir inga 44 gånger för en Volvo eller Volkswagen. Jovisst, det mest har blivit bättre under den tidsperioden!

Oftast kan det vara bra att jämföra saker som inte har utvecklats så mycket inom elektronikvärlden. T.ex 24tums tv apparater. Okey då - 4K och lite annat, men i stort.
En 24 tums färg-tv kostade ca 4.500:- när färgtv sändningarna kom igång. Nu kan man köpa en 24tummare för sådär 2.500kr, ibland mindre.

När det gäller högtalare kostar själva lådan oftast mer än högtalarelementen. Jag sysslar dagigen med att hitta vettiga alternativ för högtalarlådor till elbas. Kina är numer dyrt, hiskeliga kostnader för transport. Även 1/2 eller 1/4 container är skitdyrt.
Nya material är framtiden när björkplywood kostar över 2000:-/skiva, ok mdf är billigare men för tungt för en stackars elbasist. Formsprutning av termoplaster är billigt men verktygen/formarna är en miljonkostnad. Genelec kör ju med hårdare grejor men dom producerar ju stora volymer.

Alltså elektronik har blivit 10-tals ggr billigare men träarbeten är dyrt liksom fånigt "lull lull" som high-end industrin håller på med.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2023-03-11 19:34

Man kan ta Klipschorn anno 1970 kontra 2023. Tippar en prisskillnad på 5 ggr.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2023-03-11 19:47

Panelguy skrev:Det var alltså Glotta som initialt hade agenturen för ARC och Magnepan, trodde Häggis haft båda hela tiden.
Keydon kommer jag ihåg men såg aldrig något av dessa märken där. Minns deras inre ljudrum som var så dämpat att det var obehagligt att vistas där.

Det var Häggis/Audionord. Men han och Glotta/Dimitri låg i fejd med varandra och Glotta lyckades få agenturer från Häggis. Häggis fick dock tillbaka agenturerna.

hifi_nirvana

Inläggav hifi_nirvana » 2023-03-11 19:50

Elektronik har ju inte enbart blivit billigare. Det har ju krympt rejält i storlek också. Idag får du plats med en DAC och hörlursförstärkare i själva USB-kontakten. Dessutom så mäter den oerhört bra också. Det tycker jag personligen är fantastiskt.
711SKkRMTsL._AC_SL1500_.jpg
711SKkRMTsL._AC_SL1500_.jpg (191.88 KiB) Visad 1268 gånger

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2023-03-11 19:54

Man skall inte glömma att räntan under många år varit rekordlåg. Mitt första huslån var på 12,5 %.

Nu har räntan ökat något från nästan ingenting.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2023-03-11 19:56

petersteindl skrev:Vad kostade en Amazon eller en bubbla 1965? Ungefär 4000 kr kanske. Vad kostar de idag?
Då fanns OA6 typ-1. De kostade också 4-tusen. Vad kostar OA-51 eller motsvarande idag?

VW Bubbla kostade 6300 kr redan 1950. Förmodligen runt 10000 kr 1965.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2023-03-11 20:00

Kronkan skrev:

Man skall inte glömma att räntan under många år varit rekordlåg. Mitt första huslån var på 12,5 %.

Vår ränta på huset 1990 låg på 16%. Minns inte när avdragsreglerna ändrades men det var väl superbilligt en gång i tiden.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2023-03-11 20:08

RogerGustavsson skrev:
petersteindl skrev:Vad kostade en Amazon eller en bubbla 1965? Ungefär 4000 kr kanske. Vad kostar de idag?

Oj, då var nog fiat 600 och 500 betydligt billigare än bubblan. I o f s var det 1962 som mor köpte fiat 600. Hon hade precis tagit körkort. Jag var jättestolt 8-åring. :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2023-03-11 22:44

hifi_nirvana skrev:Elektronik har ju inte enbart blivit billigare. Det har ju krympt rejält i storlek också. Idag får du plats med en DAC och hörlursförstärkare i själva USB-kontakten. Dessutom så mäter den oerhört bra också. Det tycker jag personligen är fantastiskt.

De kanske har byggt in små, ljudpåverkande, chip i de där dyra USB kablarna som säljs. Det skulle kunna få dem att låta annorlunda, om än kanske inte bra (i längden).

hifi_nirvana

Inläggav hifi_nirvana » 2023-03-11 23:14

hifikg skrev:
hifi_nirvana skrev:Elektronik har ju inte enbart blivit billigare. Det har ju krympt rejält i storlek också. Idag får du plats med en DAC och hörlursförstärkare i själva USB-kontakten. Dessutom så mäter den oerhört bra också. Det tycker jag personligen är fantastiskt.

De kanske har byggt in små, ljudpåverkande, chip i de där dyra USB kablarna som säljs. Det skulle kunna få dem att låta annorlunda, om än kanske inte bra (i längden).

Vem vet i denna branschen kan allting hända. :wink:

Användarvisningsbild
Halbermensch

Inläggav Halbermensch » 2023-03-12 14:11

Mesta är kontant, vissa hamnar på typ klarna. Betalar i stort sett alltid bort snabbt..
SMSL RAW DWA1, TP RA3, Denon AVR-X1800H, Guru 28 / LG B3 77"
Topping DX5 II, Topping MX3s, Audioengine 5 (passivt moddade), diverse hörlurar..

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2023-03-12 20:52

hifi_nirvana skrev:
hifikg skrev:

Ja, det kan finnas massor av hemlisar i klumparna på Transparent också, uj uj uj, vet att någon har sprättat upp dem, men det kan vara helt andra doningar idag.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2023-03-12 21:13

Det trevliga med annonsen från Glotta är att den helt saknar inslag av ormolja!
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

hifi_nirvana

Inläggav hifi_nirvana » 2023-03-12 21:34

hifikg skrev:
hifi_nirvana skrev:
hifikg skrev:

Ja, det kan finnas massor av hemlisar i klumparna på Transparent också, uj uj uj, vet att någon har sprättat upp dem, men det kan vara helt andra doningar idag.

Hemliga lådor, då måste vi nämna Grado RA-1. En hörlursförstärkare som såldes för stora pengar och var inbyggd i en liten trälåda som inte gick att öppna. Men någon lyckades öppna den och det visade sig att den innehöll komponenter för några kronor. Såg att 2005 kostade den $350 för batteriversionen och $425 för
AC-varianten.
https://www.head-fi.org/threads/grado-r ... ir.838920/

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2023-03-13 13:54

RogerGustavsson skrev:

Stämmer nog rätt bra. 1964 kostade en Kadett 9000:-, en BMC 1100 10500:-, PV Sport 13400:-, Peugeot 404 14500:-

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2023-03-13 13:59

RogerGustavsson skrev:
Kronkan skrev:

Vår ränta på huset 1990 låg på 16%. Minns inte när avdragsreglerna ändrades men det var väl superbilligt en gång i tiden.

Jo. Låt oss säga 8% inflation och 50% marginalskatt. Alltså i praktiken 8% ränta efter avdrag. Man bodde gratis plus att värdet på skulden skrevs av med 8% varje år. Helt av sej själv!

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2023-03-13 14:01

Notera hur lite en LP12 kostade!!! Mindre än ett vad jag samma år betalade för ett rätt mediokert kasettdäck :(

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2023-03-13 14:04

Magnepan har nämnts. Jag frågar mej hur de kan sälja dem så billigt! Mycket handarbete:

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2023-03-13 14:06

RJohan skrev:Notera hur lite en LP12 kostade!!! Mindre än ett vad jag samma år betalade för ett rätt mediokert kasettdäck :(

Vill minnas att den första prisnoteringen låg ännu lägre, fanns i HiFI-Katalogerna på tidigt 70-tal. Kanske stod där 900 kr?

RJohan skrev:Magnepan har nämnts. Jag frågar mej hur de kan sälja dem så billigt! Mycket handarbete:

Men de är inte längre billiga!

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2023-03-13 14:08

RogerGustavsson skrev:
RJohan skrev:Notera hur lite en LP12 kostade!!! Mindre än ett vad jag samma år betalade för ett rätt mediokert kasettdäck :(

Vill minnas att den första prisnoteringen låg ännu lägre, fanns i HiFI-Katalogerna på tidigt 70-tal. Kanske stod där 900 kr?

RJohan skrev:Magnepan har nämnts. Jag frågar mej hur de kan sälja dem så billigt! Mycket handarbete:

Hur dyra är LP12 nu i ett baspaket?
Får man en under 100000kr?
Senast redigerad av LeifB 2023-03-13 14:23, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2023-03-13 14:09

RogerGustavsson skrev:

Jodå, så ver det säkert. Jag har nyligen sett en referens till £63 hemma i Storbrittanien vid introduktionen ca 1972.

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2023-03-13 14:14

RogerGustavsson skrev:

https://www.theabsolutesound.com/articles/magnepan-lrs/

Känns rätt billigt i min värld, jfr typ kinesbyggda Kef LS50. Har du kollat videon?

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2023-03-13 14:18

[ YouTube ]

Skickliga hantverkare. De är snabba.
Vad får man ge för LRS?

Har ett par MGR där tråden har lossnat. Mitt sämsta köp någonsin. Tror inte att det är lönt att laga dom.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2023-03-13 14:22

RJohan skrev:Känns rätt billigt i min värld, jfr typ kinesbyggda Kef LS50. Har du kollat videon?

Jag var på fabriken i höstas och sett hur de jobbar, det går undan.

LeifB skrev:Hur dyra är dom nu i ett baspaket?

Det beror på vad du menar med "baspaket". De säljs i par (förutom centerhögtalarna och basmodulen), priser från 12000 till 570000 kr. https://audioconcept.se/product-categor ... /magnepan/

LeifB skrev:Har ett par MGR där tråden har lossnat. Mitt sämsta köp någonsin. Tror inte att det är lönt att laga dom.

MGR? Vad är det för en modell? Hur gamla?

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2023-03-13 14:32

RogerGustavsson skrev:
RJohan skrev:Känns rätt billigt i min värld, jfr typ kinesbyggda Kef LS50. Har du kollat videon?

Jag var på fabriken i höstas och sett hur de jobbar, det går undan.

LeifB skrev:Hur dyra är dom nu i ett baspaket?

Det beror på vad du menar med "baspaket". De säljs i par (förutom centerhögtalarna och basmodulen), priser från 12000 till 570000 kr. https://audioconcept.se/product-categor ... /magnepan/

LeifB skrev:Har ett par MGR där tråden har lossnat. Mitt sämsta köp någonsin. Tror inte att det är lönt att laga dom.

MGR? Vad är det för en modell? Hur gamla?

Skrev kanske fel där. MMG, SMG vet inte säkert. Dom står längst in i ett rum som är fyllt med allt möjligt.
Vi pratade om detta för några år sedan. Försökte limma fast dom men det var svårt. Trådarna hade ärgat.

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2023-03-13 14:36

RogerGustavsson skrev:Jag var på fabriken i höstas och sett hur de jobbar, det går undan.

Coolt!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2023-03-13 14:36

Då måste tråden bytas och det nyare limmet som användas, det som Magnepan kör med sedan 2004.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2023-03-13 14:38

RJohan skrev:Coolt!

Har haft planer på att skriva en artikel om det besöket. Magnepan är lite svåra att göra med och jag skulle behöva lite mera historik och hur de tänker när de utvecklar nya modeller. I princip har nästan inget ändrats under deras drygt 50 år på marknaden.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2023-03-13 16:27

Tack.. Ja det är en rund tråd, inte den platta på LRS.
Kanske det är en utveckling.
Hur får man tag i tråden?
Platt istället för rund?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2023-03-13 17:04

Utveckling är det egentligen inte, de första prototyperna hade platt tråd och sedan blev det rund ändå. Platt mot rund är inte alltid en fördel. Fördel för högre frekvenser men nackdel för basen, plastfilmen hindras en del från att tänja sig. Tråden finns att köpa hos Magnepan, lim också (ej under vintertid, vattenbaserat lim). Limmet finns under ett annat namn i Europa men säljs här endast till företag. Det blir lägre utnivå med den platta tråden då den inte ligger lika koncentrerad i magnetfältet.

Magnepans hemsida är kass men jag har hittat tråden, finns en mängd olika beroende på vilken modell det ska användas till.

https://magnepan.com/search?type=produc ... ix%5D=last
https://magnepan.com/products/rewire-kit-23ga

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2023-03-13 17:12

Är det vanligt att tråden lossnar? Dom är nog rätt gamla dom här. Har du bytt tråd någon gång?
Är det svårt?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2023-03-13 18:32

Det är vanligt på de som är tillverkade före 2004. Jag har hittills endast tagit bort tråd på flera stora basar (ett grisigt arbete med aceton), har 8 stycken som behöver ny tråd. Har tråd och lim men det är ett pill att lägga ny tråd. Ibland ser tråden hel ut men är bräcklig. En vanlig resistansmätning ger besked om tråden är av. Tråden som används är isolerad, ser ibland kopparfärgad ut. Här tråden från en baspanel från en Tympani.

Tympani IIIA bass wiring.jpg
Tympani IIIA bass wiring.jpg (1.56 MiB) Visad 839 gånger

Limmet som finns i Europa.

scotch weld.jpg
scotch weld.jpg (107.67 KiB) Visad 839 gånger

Det är en fördel om man har en trådjig liknande denna.

55658726_2139944522758678_951513918113579008_n.jpg
55658726_2139944522758678_951513918113579008_n.jpg (90.53 KiB) Visad 839 gånger

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2023-03-13 20:23

Den tråd som sitter i mina har ingen isolering. Ser ut som vanlig koppartråd utan isolering.
Egendomligt. Han jag köpte dom av kanske har försökt att byta tråden.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2023-03-13 23:14

Är du säker på att det är koppar? Jag trodde det också men det är kopparklädd aluminium. Tror inte det varit koppartråd någon gång hos Magnepan. Jag har kollat vikten på den tråd jag har avlägsnat och visst är det aluminium. Massan hos koppar blir dubbelt så hög för en given resistans. Det ingen vidare diskant med koppartråd.

Återgå till Generellt om hifi