Moderator: Redaktörer
Calleberg skrev:Det är ju en bra fråga...![]()
Vad visar de olika kurvorna, saknas lite data, och jag vägrar googla själv.
Morello skrev:Du hör det som intermodulation, vilket ger en grusig/smutsig återgivning.
Calleberg skrev:Jaha, då skulle jag säga att med 8 Ohmshögtalare kommer det låta finfint.
Med 4 Ohm eller mindre kommer det nog låta lite rörmysigt vid modesta nivåer för att möjligen övergå i lyssningströtthet efter lite längre perioder med högre nivå.
Jag tror som Morello att det är Intermodulationsdistorsionen som gör det hörbart. Nu har den där förstärkaren förhållandevis lite distorsion av högre ordning, vilket nog tar ner hörbarheten betydligt.
Man skulle med lite god vilja kunna säga att den nog låter bättre än den mäterI vart fall så länge man inte drar på för mycket. Och ofta räcker det ju med ensiffriga watt i medeltal.
Hur bra stämmer min gissning med din upplevelse?
Calleberg skrev:Vassjego![]()
Ämnet är intressant, och vid det här laget får man väl anse det mer eller mindre bevisat att många "high end" produkter har ett medvetet "designsound" som oftast uppfattas positivt av slutanvändaren.
En väl tilltagen prislapp brukar höra till som ett sorts kvitto på att det dom hörs är bra och inte bara annorlunda.
En sorts "prestandabaserad" prissättning kan man kanske kalla det, om man med prestanda menar upplevd prestanda. Vilket ju såklart är den enda prestanda som är viktig i sammanhanget.
sprudel skrev:Calleberg skrev:Vassjego![]()
Ämnet är intressant, och vid det här laget får man väl anse det mer eller mindre bevisat att många "high end" produkter har ett medvetet "designsound" som oftast uppfattas positivt av slutanvändaren.
En väl tilltagen prislapp brukar höra till som ett sorts kvitto på att det dom hörs är bra och inte bara annorlunda.
En sorts "prestandabaserad" prissättning kan man kanske kalla det, om man med prestanda menar upplevd prestanda. Vilket ju såklart är den enda prestanda som är viktig i sammanhanget.
Så är det helt klart och Nelson Pass hycklar inte med det heller. Kolla min signatur.
Morello skrev:Pass-citatet är klart lustigt - det skapar så att säga en per definition helt kravlös tillvaro på jobbet. Inga krav, ingen validering - bara att testa och leka. Den inställningen gör audiobranschen helt unik - inte i någon del av elektronikbranschen jag varit i kontakt med under mitt yrkesliv har denna inställning förekommit.
sprudel skrev:Calleberg skrev:Det är ju en bra fråga...![]()
Vad visar de olika kurvorna, saknas lite data, och jag vägrar googla själv.
Ja, det är klart att det saknas lite, här:
https://www.stereophile.com/content/pas ... asurements
sprudel skrev:OK
I alla fall några som lyckades hantera min fråga, delvis, andra kör i diket som vanligt så fort det gäller pengar.
Man kan höra grusigt, vasst i diskanten. Men det här jag uppfattar som förstärkt ekoeffekt, hur förklarar man det?
JM skrev:sprudel skrev:OK
I alla fall några som lyckades hantera min fråga, delvis, andra kör i diket som vanligt så fort det gäller pengar.
Man kan höra grusigt, vasst i diskanten. Men det här jag uppfattar som förstärkt ekoeffekt, hur förklarar man det?
Med åldern minskar precedence effekten. Dvs en yngre lyssnare torde inte höra ett eko. Möjligen är det den vassa här prominenta tredjetonsdistorsionen du hör som ett eko.
Testa.
JM
jansch skrev:JM skrev:sprudel skrev:OK
I alla fall några som lyckades hantera min fråga, delvis, andra kör i diket som vanligt så fort det gäller pengar.
Man kan höra grusigt, vasst i diskanten. Men det här jag uppfattar som förstärkt ekoeffekt, hur förklarar man det?
Med åldern minskar precedence effekten. Dvs en yngre lyssnare torde inte höra ett eko. Möjligen är det den vassa här prominenta tredjetonsdistorsionen du hör som ett eko.
Testa.
JM
Det finns ingen rimligt/logisk förklaring till att man/du uppfattar någon form av eko.
Man kan i sig tänka sig ringningar men att dessa skulla vara så långa att "eko" skulle uppfattas är inte rimligt.
Om man är medelålders för man upptill sådär 14kHz vilket resulterar i att grundtonerna ligger under ca 4,5kHz.
Visserligen undre diskant men 3;e övertonen ligger så högt att phonkurvan dämpar resultatet.
Som bl.a Morello skriver är det nog inte då 3:e tonsdisten som stör utan intermodulationsdistorsionen som då hamnar lägre ner i registret.
sprudel skrev:Bra där, och imd skulle uppfattas som grusigt, vasst?
Lustigt för det är just precis så jag uppfattar tråkiga transistorsteg, mekaniskt och hårt, vasst och grusigt!
sprudel skrev:Bra där, och imd skulle uppfattas som grusigt, vasst?
Lustigt för det är just precis så jag uppfattar tråkiga transistorsteg, mekaniskt och hårt, vasst och grusigt!
hifikg skrev:Som vindrinkare och whiskypimplare eller varför inte klocksamlare och penn-nördar.
I-or skrev:Den omtalade designerdisten har för övrigt ingen som helst korrelation med lyssningsintrycken. Vissa pryttlar distar si och andra distar så, men på något magiskt sätt anses alla vara "musikaliska" när prislappen är tillräckligt hög.
Låt oss tillämpa den gode Occams rakkniv ännu en gång och konstatera att den rimligaste förklaringen är att det är prislappen som ger lyssningsintrycken och att alldeles för många HiFi-konstruktörer, även en hel del legendariska sådana, helt enkelt inte förmår eller inte väljer att använda tekniskt adekvata lösningar, vilka är välkända sedan decennier.
I just detta fall är högfrekvensdistorsionen redan vid måttliga strömstyrkor mycket hög. Detta ger ganska tydligt hörbara artefakter som yttrar sig i grusighet eller i värsta fall t.o.m. en viss vasshet i ljudet. JA:s mätningar är dock inte tillräckligt omfattande för en mer detaljerad analys här, även om man kan konstatera att ynkliga 10 Wp (5 Wrms) är vad förstärkaren klämmer ur sig i 4 ohm vid 19+20 kHz innan disten skenar.
Noteras bör även att förstärkaren i Stereophile avlyssnades med DeVore Orangutan O/93 som har en hyggligt hög känslighet och dessutom en ovanligt hög impedans om ca 10 ohm i toppoktaven. I det fallet lär högfrekvensdistorsionen sällan vara störande, men med en mer normalkänslig högtalare och en ganska typisk impedans om ca 4-5 ohm i toppoktaven kommer problemen att yttra sig vid runt 10 dB lägre ljudtrycksnivåer.
Conan skrev:Morello skrev:Pass-citatet är klart lustigt - det skapar så att säga en per definition helt kravlös tillvaro på jobbet. Inga krav, ingen validering - bara att testa och leka. Den inställningen gör audiobranschen helt unik - inte i någon del av elektronikbranschen jag varit i kontakt med under mitt yrkesliv har denna inställning förekommit.
Och inom audio-svängen är det heller inte alltid OK att kalla en spade för en spade (eller som i det här fallet en överprissatt distbox för en överprissatt distbox).
I-or skrev:sprudel skrev:Bra där, och imd skulle uppfattas som grusigt, vasst?
Lustigt för det är just precis så jag uppfattar tråkiga transistorsteg, mekaniskt och hårt, vasst och grusigt!
Rörförstärkare har generellt sett betydligt fler konstigheter för sig än transistordito (som det ursprungligen handlade om här). Om vi undantar inverkan på frekvensgången via spänningsdelning från utgångsimpedansen (som för vissa konstruktioner kan handla om åtskilliga dB med typiska högtalare), så handlar det ofta om en hel del andratonsdistorsion. Denna låter framförallt orent eller grusigt, vilket för många kanske mer framstår som disigt, och detta är nog en av anledningarna till varför du föredrar denna teknik. Till detta kommer ett vanligtvis snällare klippningsförlopp som också ger ett mindre skarpt intryck. En hygglig rörförstärkare låter därför ofta lätt "avrundad" överlag.
När det gäller övriga intryck så bör man vara medveten om att audiofiler ofta är väldigt fantasifulla när de ska beskriva vad de hör. Någon halv dB skillnad i frekvensgången för toppoktaven anses ge inverkan på djupet eller bredden i inspelningarna, speciellt andratonsdistorsion anses ge musiken mer värme och ett snällt klippningsförlopp anses låta mer musikaliskt o.s.v.
jansch skrev:JM skrev:sprudel skrev:OK
I alla fall några som lyckades hantera min fråga, delvis, andra kör i diket som vanligt så fort det gäller pengar.
Man kan höra grusigt, vasst i diskanten. Men det här jag uppfattar som förstärkt ekoeffekt, hur förklarar man det?
Med åldern minskar precedence effekten. Dvs en yngre lyssnare torde inte höra ett eko. Möjligen är det den vassa här prominenta tredjetonsdistorsionen du hör som ett eko.
Testa.
JM
Det finns ingen rimligt/logisk förklaring till att man/du uppfattar någon form av eko.
Man kan i sig tänka sig ringningar men att dessa skulla vara så långa att "eko" skulle uppfattas är inte rimligt.
Om man är medelålders för man upptill sådär 14kHz vilket resulterar i att grundtonerna ligger under ca 4,5kHz.
Visserligen undre diskant men 3;e övertonen ligger så högt att phonkurvan dämpar resultatet.
Som bl.a Morello skriver är det nog inte då 3:e tonsdisten som stör utan intermodulationsdistorsionen som då hamnar lägre ner i registret.
sprudel skrev:Conan skrev:Morello skrev:Pass-citatet är klart lustigt - det skapar så att säga en per definition helt kravlös tillvaro på jobbet. Inga krav, ingen validering - bara att testa och leka. Den inställningen gör audiobranschen helt unik - inte i någon del av elektronikbranschen jag varit i kontakt med under mitt yrkesliv har denna inställning förekommit.
Och inom audio-svängen är det heller inte alltid OK att kalla en spade för en spade (eller som i det här fallet en överprissatt distbox för en överprissatt distbox).
Jag gör ett seriöst försök att reda ut hur den distgrafen ger sig tillkänna ljudmässigt och så kommer detta!![]()
Jag funderar lite på varför du uttrycker dig som du gör. Är detta det bästa du kan åstadkomma i att besvara frågeställningen?
Det är ju ett lågvattenmärke av rang. Hur tänker du om hur forumet ska vara?
Tror du att den typen av kommentarer bidrar till lusten att göra inlägg eller locka nya medlemmar till forumet?
jansch skrev:Det finns ingen rimligt/logisk förklaring till att man/du uppfattar någon form av eko.
Man kan i sig tänka sig ringningar men att dessa skulle vara så långa att "eko" skulle uppfattas är inte rimligt.
Calleberg skrev:hifikg skrev:Som vindrinkare och whiskypimplare eller varför inte klocksamlare och penn-nördar.
Som whiskypimplare vill jag å det bestämdaste ta avstånd från ovanstående och jag betackar mig från att bli ihopklumpad med de där andra tokerierna...
hifikg skrev:Calleberg skrev:hifikg skrev:Som vindrinkare och whiskypimplare eller varför inte klocksamlare och penn-nördar.
Som whiskypimplare vill jag å det bestämdaste ta avstånd från ovanstående och jag betackar mig från att bli ihopklumpad med de där andra tokerierna...
Skål! I afton en svensk whisky i glaset, High Coast, Tribute to Lusasken.
hifikg skrev:Som vindrinkare och whiskypimplare eller varför inte klocksamlare och penn-nördar.
petersteindl skrev:Jag kan nog tänka mig att den upplevda efterklangen/ekot i detta fall kan accentueras med harmonisk distorsion och IM.
Om musikproduktionen har elektronisk pålagt efterklang/eko, så kommer den efter direktsignalen och har lägre nivå. Det blir som en svans och låter som en svans.
Problemet är att den dist som skapas elektriskt och ligger 30-50 dB på lägre nivå än direktsignalen som skapat disten, samt mellan kanske 50 - 1000 ms efter kommer att adderas till den pålagda efterklangen på efterklangens signalnivå och summan av detta kan upplevas som ännu starkare eko i slutet av den pålagda efterklangens nivå. Det blir då som om tidigare direktsignals efterklangsnivå sammanfaller i tid med senare direktsignals distorsionskomponenter och dessa kommer summeras så att just efterklang kan upplevas som starkare eko.
D v s då svansen efter varje insignal dör ut under musikens gång, så kommer disten från senare direktsignal att göra så att svansen istället för att dö ut, kan öka i nivå på grund av summeringen vid varje tidsögonblick. Att hörseln kan trigga på sådant fenomen ser jag som en självklarhet.
Det är alltså tidigare signals efterklangssvans som summeras i varje tidsögonblick med efterföljande signals dist där dessa ligger på ungefär samma nivå. Beroende på korrelationen dem emellan vid varje tidpunkt kommer fenomenet bli lite olika. Det är således efterklangen som påverkas mest av dist i sådana fall.
Jag ser inget konstigt med det. Men om det är just detta som är fenomenet som Sprudel hör, låter jag vara osagt.
För övrigt instämmer jag med I-or, dock med den inskränkningen till att definiera begreppet "verkligheten" som som I-or använt. Verkligheten live på konsert med pa-system som har spruckna diskanter i högtalarna låter fördj-gt illa. Så var det då jag var på konsert och såg Weather Report med super-musiker som Wayne Shorter på sopran- & tenorsaxofon, Joe Zawinul på flygel, Fender Rhodes, Oberheim Polyphonic och Jaco Pastorius på elbas. Kunde blivit en fantastisk konsertupplevelse, men blev egentligen en mardröm med sprucket ljud. Var på väg att gå från konserten vid flera tillfällen.
Men om verkligheten är en akustiskt bra miljö och med akustiska instrument, så instämmer jag till fullo.
Komprimerat och uselt PA på livekonsert ger en verklighet som man hoppas kunna återge hemma på en betydligt bättre nivå än ens upplevelse i verkligheten. Det finns sådana exempel där inspelningen gjorts lite annorlunda än vad PA-systemet presterade.
RogerGustavsson skrev:I Stereophiles test verkar Pass-förstärkaren vara matchad med en högtalare som till stor del tar ut de bådas avvikelser från neutralt. Med tanke på hur IÖ brukar resonera, skulle jag valt något i stil med Sentec PA9 eller Holographic Audio Int Seventeen.
sportbilsentusiasten skrev:Gents, nu får ni skärpa er!
sprudel ville ha input på hur disten uppfattas ljudmässigt. Istället kritiseras steget på olika sätt, trots att sprudel ber er att återgå till att diskutera frågeställningen.
Inte produktivt alls.
Konsekvensen blir att forumsmedlemmarna inte postar vad det testar, för att undvika kritik.
Vill vi ha det så?
Vissa gillar mätningar, vissa lyssnar bara. Vissa föredrar det korrekta, vissa föredrar det överdrivna. Skit samma vi har samma hobby.
Stötta istället de som fortfarande har drivet och nyfikenheten att pröva, testa och skriva om det.
jansch skrev:petersteindl skrev:Jag kan nog tänka mig att den upplevda efterklangen/ekot i detta fall kan accentueras med harmonisk distorsion och IM.
Om musikproduktionen har elektronisk pålagt efterklang/eko, så kommer den efter direktsignalen och har lägre nivå. Det blir som en svans och låter som en svans.
Problemet är att den dist som skapas elektriskt och ligger 30-50 dB på lägre nivå än direktsignalen som skapat disten, samt mellan kanske 50 - 1000 ms efter kommer att adderas till den pålagda efterklangen på efterklangens signalnivå och summan av detta kan upplevas som ännu starkare eko i slutet av den pålagda efterklangens nivå. Det blir då som om tidigare direktsignals efterklangsnivå sammanfaller i tid med senare direktsignals distorsionskomponenter och dessa kommer summeras så att just efterklang kan upplevas som starkare eko.
D v s då svansen efter varje insignal dör ut under musikens gång, så kommer disten från senare direktsignal att göra så att svansen istället för att dö ut, kan öka i nivå på grund av summeringen vid varje tidsögonblick. Att hörseln kan trigga på sådant fenomen ser jag som en självklarhet.
Det är alltså tidigare signals efterklangssvans som summeras i varje tidsögonblick med efterföljande signals dist där dessa ligger på ungefär samma nivå. Beroende på korrelationen dem emellan vid varje tidpunkt kommer fenomenet bli lite olika. Det är således efterklangen som påverkas mest av dist i sådana fall.
Jag ser inget konstigt med det. Men om det är just detta som är fenomenet som Sprudel hör, låter jag vara osagt.
För övrigt instämmer jag med I-or, dock med den inskränkningen till att definiera begreppet "verkligheten" som som I-or använt. Verkligheten live på konsert med pa-system som har spruckna diskanter i högtalarna låter fördj-gt illa. Så var det då jag var på konsert och såg Weather Report med super-musiker som Wayne Shorter på sopran- & tenorsaxofon, Joe Zawinul på flygel, Fender Rhodes, Oberheim Polyphonic och Jaco Pastorius på elbas. Kunde blivit en fantastisk konsertupplevelse, men blev egentligen en mardröm med sprucket ljud. Var på väg att gå från konserten vid flera tillfällen.
Men om verkligheten är en akustiskt bra miljö och med akustiska instrument, så instämmer jag till fullo.
Komprimerat och uselt PA på livekonsert ger en verklighet som man hoppas kunna återge hemma på en betydligt bättre nivå än ens upplevelse i verkligheten. Det finns sådana exempel där inspelningen gjorts lite annorlunda än vad PA-systemet presterade.
Intressant tanke. JAG är dock lite tveksam till en sådan förklaring, hoppas det är ok.
För att något skall uppfattas som eko måste direktljud och eko ha samma/likvärdig ljudprofil.
Intermodulationsdistorsion har inte det.
Förstår inte hur befintlig efterklang blir hörbart starkare av distorsion. I teorin kan jag tänka mig tvärt om då direktljudet alltid har högre volym än ekot kommer direktljudet skapa högre distorsion.
Det hela blir också väldigt komplext då eko har, om det skall uppfattas som eko, en tydlig och stabil repetition. Musik har förhoppningsvis lite variation, inte bara t.ex 1/4:ar.
sprudel skrev:Har lånat hem en Pass Labs int 25 och det har varit lite snack om mätvärlden i 4 Ohm och 2 Ohm där disten stiger i högre register.
Min fundering är hur detta uppfattas ljudmässigt?
Jag har en känsla av att det läggs till en ekoeffekt i högre register, kan det ha med detta att göra?
S-ljud blir lite vassa också kanske?
Jag har inte hunnit lyssna så himla mycket ännu, det är spontana intryck. Vore kul med lite inspel här.
sprudel skrev:. . . men spontant väldigt kul förstärkare med mycket liv och luft.
Fast det är någon slags eko-effekt i ljudet, alla pålagda eko blir accentuerade, känns onaturligt.
sprudel skrev:Men det här jag uppfattar som förstärkt ekoeffekt, hur förklarar man det?
Morello skrev:Kikar man på grafen som visar THD+brus som funktion av frekvens ser man ett märkligt beteende. I en typisk och väldimensionerad förstärkare faller kurvan med konstant lutning i takt med signalen växer sig starkare i relation till bruset, för att sedan öka tills steget överstyr. I detta fall börjar kurvan falla snabbare efter ett par watt - det betyder att distorsionen faktiskt minskar med tilltagande signalstyrka. Man skulle behöva komplettera mätningen med FFT för att se vad som händer samt studera elschemat för att förstå varför.
sprudel skrev:Jag har inte hunnit lyssna på den så mycket så jag får återkomma med mer gedigna intryck, men spontant väldigt kul förstärkare med mycket liv och luft. Fast det är någon slags eko-effekt i ljudet, alla pålagda eko blir accentuerade, känns onaturligt. Vi får se.
Tack för synpunkterna i alla fall.
I-or skrev:Låt oss tillämpa den gode Occams rakkniv ännu en gång och konstatera att den rimligaste förklaringen är att det är prislappen som ger lyssningsintrycken och att alldeles för många HiFi-konstruktörer, även en hel del legendariska sådana, helt enkelt inte förmår eller inte väljer att använda tekniskt adekvata lösningar, vilka är välkända sedan decennier.
petersteindl skrev:Morello skrev:Kikar man på grafen som visar THD+brus som funktion av frekvens ser man ett märkligt beteende. I en typisk och väldimensionerad förstärkare faller kurvan med konstant lutning i takt med signalen växer sig starkare i relation till bruset, för att sedan öka tills steget överstyr. I detta fall börjar kurvan falla snabbare efter ett par watt - det betyder att distorsionen faktiskt minskar med tilltagande signalstyrka. Man skulle behöva komplettera mätningen med FFT för att se vad som händer samt studera elschemat för att förstå varför.
Jag uppmärksammade också detta. Det ser lite konstigt ut, som om det vore felmätning. Men om det inte är felmätning, så är det något som ligger i kopplingarna och förslagsvis genom speciella återkopplingssystem i förstärkaren.
Morello skrev:petersteindl skrev:Morello skrev:Kikar man på grafen som visar THD+brus som funktion av frekvens ser man ett märkligt beteende. I en typisk och väldimensionerad förstärkare faller kurvan med konstant lutning i takt med signalen växer sig starkare i relation till bruset, för att sedan öka tills steget överstyr. I detta fall börjar kurvan falla snabbare efter ett par watt - det betyder att distorsionen faktiskt minskar med tilltagande signalstyrka. Man skulle behöva komplettera mätningen med FFT för att se vad som händer samt studera elschemat för att förstå varför.
Jag uppmärksammade också detta. Det ser lite konstigt ut, som om det vore felmätning. Men om det inte är felmätning, så är det något som ligger i kopplingarna och förslagsvis genom speciella återkopplingssystem i förstärkaren.
Vad är det med återkopplingen som är speciellt?
Calleberg skrev:Mja, jag skulle nog kunna tänka mig en alternativ Occamsk tolkning.![]()
Det skulle absolut kunna vara så att den Rimligaste anledningen till att ett antal "legendariska" konstruktörer valt att "inte använda tekniskt adekvata lösningar" är att de är förvissade om att den genomsnittslige slutanvändaren kommer föredra resultatet av den mer okonventionella och kanske konstruktionstekniskt sett "sämre" lösningen.
Jag påstår inte att det är så, men jag påstår att det är en rimlig alternativ förklaring till varför vissa legendariska kontruktörer inte beter sig som de "borde" så att säga.
I-or skrev:Den omtalade designerdisten har för övrigt ingen som helst korrelation med lyssningsintrycken. Vissa pryttlar distar si och andra distar så, men på något magiskt sätt anses alla vara "musikaliska" när prislappen är tillräckligt hög.
Låt oss tillämpa den gode Occams rakkniv ännu en gång och konstatera att den rimligaste förklaringen är att det är prislappen som ger lyssningsintrycken och att alldeles för många HiFi-konstruktörer, även en hel del legendariska sådana, helt enkelt inte förmår eller inte väljer att använda tekniskt adekvata lösningar, vilka är välkända sedan decennier.
I-or skrev:...
High End-andan är en utdöende företeelse.
I-or skrev:
Låt oss även ta upp hur fakta ser ut för den så omtalade designerdisten:
1. Designerdist spretar åt alla möjliga håll, där det psykoakustiskt är väl belagt att de ljudande resultaten blir helt olika.
2. Ingen har i blindtest lyckats påvisa att designerdist föredras av lyssnarna. Ljudkvaliteten anses dock vara högre vid öppna test när den exklusiva produkten inte är gömd för lyssnaren.
3. Det vanligaste skälet till att designerdisten uppstår är att den negativa återkopplingen är alltför begränsad för att uppnå erforderlig linjäritet. Anledningen till detta ligger huvudsakligen i en missuppfattning angående återkopplingens påverkan på de ljudande resultaten men även i vissa fall i en svag förståelse av den underliggande fysiken/matematiken som leder till låg stabilitetsmarginal när återkopplingen ska implementeras.
4. Trots att ingen korrelation mellan diverse olika distorsion och lyssningsintryck förelåg, fördes designerdistens fördelar åtminstone tidigare av många HiFi-skribenter ofta fram som magiska ingrepp, vilka kan skapa välljud via olinjäriteter. Denna mytbildning har som tur är blivit mindre vanlig idag, dels via en mer grundmurad vetenskap och dels eftersom High End-andan är en utdöende företeelse.
goat76 skrev:sprudel skrev:Jag har inte hunnit lyssna på den så mycket så jag får återkomma med mer gedigna intryck, men spontant väldigt kul förstärkare med mycket liv och luft. Fast det är någon slags eko-effekt i ljudet, alla pålagda eko blir accentuerade, känns onaturligt. Vi får se.
Tack för synpunkterna i alla fall.
Så nu efter lite mer lyssning, har du hunnit acclimatiserat dig till den där eko-effekten som du initialt upplevde onaturlig?
Det vore intressant att höra mer av dina subjektiva intryck.
Själv har jag aldrig jämfört olika slutsteg förutom vid ett enda tillfälle för en jäkla massa år sedan då jag tog steget från att gå från att bara använda slutstegen i en Marantz-receiver till den integrerade stereoförstärkaren (Musical Fidelity M6i) som jag fortfarande använder. För mig var det iallafall ett rejält lyft, kanske det till stor del har att göra med den ökade kraften, men utöver det upplevde jag det största lyftet i basområdet med en helt annan aktoritet, djup och artikulation.
Kermit116 skrev:I-or skrev:...
High End-andan är en utdöende företeelse.
I-or,
Din utsaga synes hoppingivande, utveckla gärna.
/Grodan
sprudel skrev:
Ändring, letade i gamla trådar och hittade att det var Pass xa 30.5
Harryup skrev:Kermit116 skrev:I-or skrev:...
High End-andan är en utdöende företeelse.
I-or,
Din utsaga synes hoppingivande, utveckla gärna.
/Grodan
Personligen tycker jag absolut tvärtom då high-end för en normal användare börjar vid typ Sonos. Däremot så är det ju så att det köps en hel del klart dyra lurar av vanligt folk, så just där är man lite kräsnare. I övrigt lutar det nog åt att den stora konsumtionen hos vanliga människor är att man byter tv hyfsat ofta eftersom man ser skillnader och man vill alltid ha större bild. Ser man på den lilla skara som köper riktiga grejor och inte bara en receiver som man tror inte färgar ljudet alls så är det en marknad som är global. Har du butik i Sverige så kan du mycket väl sälja något tungt till Vietnam eller Långtbortistan utan att det numera är konstigt. Folk i gemen är inte intresserade av en tillverkare som har rätt och alla andra har fel. Kan räcka med att man inte gillar de blå dioderna så kollar man in något annat som passar. Musiker som har hur många levande referenser som helst dagligen har ändå olika smak när det väljer utrustning eftersom folk lyssnar på olika sätt.
Så att önska livet ur vissa delar av branschen kommer bita en hårt i svansen om man nu inte på sikt vill ha en 90" med inbyggda atmoshögtalare.
sprudel skrev:I-or skrev:
Låt oss även ta upp hur fakta ser ut för den så omtalade designerdisten:
1. Designerdist spretar åt alla möjliga håll, där det psykoakustiskt är väl belagt att de ljudande resultaten blir helt olika.
2. Ingen har i blindtest lyckats påvisa att designerdist föredras av lyssnarna. Ljudkvaliteten anses dock vara högre vid öppna test när den exklusiva produkten inte är gömd för lyssnaren.
3. Det vanligaste skälet till att designerdisten uppstår är att den negativa återkopplingen är alltför begränsad för att uppnå erforderlig linjäritet. Anledningen till detta ligger huvudsakligen i en missuppfattning angående återkopplingens påverkan på de ljudande resultaten men även i vissa fall i en svag förståelse av den underliggande fysiken/matematiken som leder till låg stabilitetsmarginal när återkopplingen ska implementeras.
4. Trots att ingen korrelation mellan diverse olika distorsion och lyssningsintryck förelåg, fördes designerdistens fördelar åtminstone tidigare av många HiFi-skribenter ofta fram som magiska ingrepp, vilka kan skapa välljud via olinjäriteter. Denna mytbildning har som tur är blivit mindre vanlig idag, dels via en mer grundmurad vetenskap och dels eftersom High End-andan är en utdöende företeelse.
Det är nog dina egna ”fakta” I:or.![]()
1. Spretar? Man konstruerar steg efter sin filosofi, lyssnar, modulerar, osv tills det ljudande resultatet är till belåtenhet. Det är inga duvungar till konstruktörer vi pratar om.
2. Ytterligt få av musikälskare är överhuvudtaget intresserade av blindtest, de lyssnar på musik.
3. Den ”myten” går jag på, delvis, och många med mig. Global återkoppling för att som sista del få ner distorsionen maximalt påverkar det ljudande resultatet i en riktning jag inte är förtjust i. Det är min erfarenhet av de steg jag lyssnat på.
4. High end är ingen utdöd företeelse, men faktiskt är det snart om vi inte får någon att sköta administrationen och modereringen av talibaninlägg. Munchenmässan hade i år rekordpublik med 220 000 besökare.
Morello skrev:"Negative feedback is not inherently a bad thing; it is an
absolutely indispensable principle of electronic design,
and if used properly has the remarkable ability to make
just about every parameter better."
-D. Self
Kermit116 skrev:I-or skrev:...
High End-andan är en utdöende företeelse.
I-or,
Din utsaga synes hoppingivande, utveckla gärna.
/Grodan
Morello skrev:Vi kan kalla företeelsen för regulativ återkoppling.
Hur som helst är negativ återkoppling en förutsättning för att åstadkomma riktigt låg distorsion samt en förutsägbar förstärkning etcetera. Jag vet inte riktigt varför myten om återkopplingen fått sådant fotfäste i audiobranschen.
I-or skrev:Kermit116 skrev:I-or skrev:...
High End-andan är en utdöende företeelse.
I-or,
Din utsaga synes hoppingivande, utveckla gärna.
/Grodan
Vad jag menar med High End-andan...
I-or skrev:Kermit116 skrev:I-or skrev:...
High End-andan är en utdöende företeelse.
I-or,
Din utsaga synes hoppingivande, utveckla gärna.
/Grodan
Vad jag menar med High End-andan är det totalt verklighetsfrånvända flummande som nådde sin maximala utbredning under 1980-talet och det tidiga 1990-talet. Diverse fullständigt undermåliga tekniska lösningar inom analog och digital elektronik samt högtalare kombinerades med allsköns knasigheter som audiofilkondensatorer, kabellyftare, 99,999999999999-procentig koppar, målade CD-kanter o.s.v. - allt med påstådda magiska ljudande egenskaper som endast yttrade sig vid öppen lyssning. Även om man undantar de rena pajasinslagen var många produkter med extrema prislappar rent mög inte bara prestandamässigt utan även kvalitetsmässigt.
%%%%%%%%
Nattlorden skrev:Morello skrev:Vi kan kalla företeelsen för regulativ återkoppling.
Hur som helst är negativ återkoppling en förutsättning för att åstadkomma riktigt låg distorsion samt en förutsägbar förstärkning etcetera. Jag vet inte riktigt varför myten om återkopplingen fått sådant fotfäste i audiobranschen.
Det låter inte som en bra idé för icke-tekniker. Dels att det heter "negativ".... så regulativ var ju ett bra ord. Och dels att man får uppfattningen att senare kommande ljud skulle partiellt förstöras av det tidigare... utan att folk förstår något om vad det rör sig om för tidsrymd i ingripandet.
Nattlorden skrev:Morello skrev:Vi kan kalla företeelsen för regulativ återkoppling.
Hur som helst är negativ återkoppling en förutsättning för att åstadkomma riktigt låg distorsion samt en förutsägbar förstärkning etcetera. Jag vet inte riktigt varför myten om återkopplingen fått sådant fotfäste i audiobranschen.
Det låter inte som en bra idé för icke-tekniker. Dels att det heter "negativ".... så regulativ var ju ett bra ord. Och dels att man får uppfattningen att senare kommande ljud skulle partiellt förstöras av det tidigare... utan att folk förstår något om vad det rör sig om för tidsrymd i ingripandet.
RogerGustavsson skrev:Nattlorden skrev:Morello skrev:Vi kan kalla företeelsen för regulativ återkoppling.
Hur som helst är negativ återkoppling en förutsättning för att åstadkomma riktigt låg distorsion samt en förutsägbar förstärkning etcetera. Jag vet inte riktigt varför myten om återkopplingen fått sådant fotfäste i audiobranschen.
Det låter inte som en bra idé för icke-tekniker. Dels att det heter "negativ".... så regulativ var ju ett bra ord. Och dels att man får uppfattningen att senare kommande ljud skulle partiellt förstöras av det tidigare... utan att folk förstår något om vad det rör sig om för tidsrymd i ingripandet.
Ungefär som balanserade kablage och överföringar. Behövs sällan men det låter positivt...
Jag har också sett tråden på diyaudio om mässan i München. Det är mycket spektakel, mycket krut lagt på "yta" att något ska se ut mera än prestera.
I-or skrev:Kermit116 skrev:I-or skrev:...
High End-andan är en utdöende företeelse.
I-or,
Din utsaga synes hoppingivande, utveckla gärna.
/Grodan
Vad jag menar med High End-andan är det totalt verklighetsfrånvända flummande som nådde sin maximala utbredning under 1980-talet och det tidiga 1990-talet. Diverse fullständigt undermåliga tekniska lösningar inom analog och digital elektronik samt högtalare kombinerades med allsköns knasigheter som audiofilkondensatorer, kabellyftare, 99,999999999999-procentig koppar, målade CD-kanter o.s.v. - allt med påstådda magiska ljudande egenskaper som endast yttrade sig vid öppen lyssning. Även om man undantar de rena pajasinslagen var många produkter med extrema prislappar rent mög inte bara prestandamässigt utan även kvalitetsmässigt.
Jag skulle uppskatta att "peak craziness" nåddes någonstans runt 1988, men som tur var gjorde vetenskapen slutligen sin tydliga återkomst bara 5-10 år senare runt mitten av 1990-talet. Den som följde framförallt JAES insåg förstås att vetenskapen egentligen aldrig var borta, men den ignorerades länge av etablissemanget.
Idag, sådär 25 år efter tillnyktringen, är läget ett helt annat och dumheterna har blivit långt mindre vanliga. Rön från teknisk och psykoakustisk forskning beaktas alltsom oftast åtminstone i hygglig mån. En klar majoritet av de dyraste produkterna både mäter och låter (vilket förstås är samma sak för den som vet hur mätningarna ska utföras och tolkas) åtminstone godkänt även om prestanda/pris-förhållandet av lätt insedda skäl fortfarande är lågt.
Naturligtvis kommer det alltid att finnas en marknad för system med prislappar på långt över en miljon kronor. Exklusivitet är viktigt för vissa personer, men numer blir ett svindyrt system åtminstone sällan överkört av ett budgetdito.
Nu är vi ganska långt ifrån trådens ursprungliga ämne, men en uteffekt om ynkliga 5 Wrms i 4 ohm i toppoktaven innan distorsionen skenar har mycket gemensamt med äldre tiders High End-konstruktioner. Att detta under normala omständigheter ger upphov til tydliga ljudkvalitetsproblem är självklart, men hur detta kommer att upplevas av olika lyssnare vill jag låta vara oskrivet. Jag har många gånger vid lyssningstest sett ett och samma problem beskrivas på ett dussin helt olika sätt, speciellt av otränade lyssnare.
I-or skrev:Vad jag menar med High End-andan är det totalt verklighetsfrånvända flummande som nådde sin maximala utbredning under 1980-talet och det tidiga 1990-talet. Diverse fullständigt undermåliga tekniska lösningar inom analog och digital elektronik samt högtalare kombinerades med allsköns knasigheter som audiofilkondensatorer, kabellyftare, 99,999999999999-procentig koppar, målade CD-kanter o.s.v. - allt med påstådda magiska ljudande egenskaper som endast yttrade sig vid öppen lyssning. Även om man undantar de rena pajasinslagen var många produkter med extrema prislappar rent mög inte bara prestandamässigt utan även kvalitetsmässigt.
Jag skulle uppskatta att "peak craziness" nåddes någonstans runt 1988, men som tur var gjorde vetenskapen slutligen sin tydliga återkomst bara 5-10 år senare runt mitten av 1990-talet. Den som följde framförallt JAES insåg förstås att vetenskapen egentligen aldrig var borta, men den ignorerades länge av etablissemanget.
Idag, sådär 25 år efter tillnyktringen, är läget ett helt annat och dumheterna har blivit långt mindre vanliga. Rön från teknisk och psykoakustisk forskning beaktas alltsom oftast åtminstone i hygglig mån. En klar majoritet av de dyraste produkterna både mäter och låter (vilket förstås är samma sak för den som vet hur mätningarna ska utföras och tolkas) åtminstone godkänt även om prestanda/pris-förhållandet av lätt insedda skäl fortfarande är lågt.
Naturligtvis kommer det alltid att finnas en marknad för system med prislappar på långt över en miljon kronor. Exklusivitet är viktigt för vissa personer, men numer blir ett svindyrt system åtminstone sällan överkört av ett budgetdito.
RogerGustavsson skrev:Jag har också sett tråden på diyaudio om mässan i München. Det är mycket spektakel, mycket krut lagt på "yta" att något ska se ut mera än prestera.
MoonMartin skrev:Jag hajar inte diskussionen. Testet kommer fram till att INT24 är olämplig till 4-ohmshögtalare. Finns ju inget att diskutera efter det. Dumpa den eller högtalarna (om dom är 4-ohmare).
Tell skrev:I-or skrev:Vad jag menar med High End-andan är det totalt verklighetsfrånvända flummande som nådde sin maximala utbredning under 1980-talet och det tidiga 1990-talet. Diverse fullständigt undermåliga tekniska lösningar inom analog och digital elektronik samt högtalare kombinerades med allsköns knasigheter som audiofilkondensatorer, kabellyftare, 99,999999999999-procentig koppar, målade CD-kanter o.s.v. - allt med påstådda magiska ljudande egenskaper som endast yttrade sig vid öppen lyssning. Även om man undantar de rena pajasinslagen var många produkter med extrema prislappar rent mög inte bara prestandamässigt utan även kvalitetsmässigt.
Jag skulle uppskatta att "peak craziness" nåddes någonstans runt 1988, men som tur var gjorde vetenskapen slutligen sin tydliga återkomst bara 5-10 år senare runt mitten av 1990-talet. Den som följde framförallt JAES insåg förstås att vetenskapen egentligen aldrig var borta, men den ignorerades länge av etablissemanget.
Idag, sådär 25 år efter tillnyktringen, är läget ett helt annat och dumheterna har blivit långt mindre vanliga. Rön från teknisk och psykoakustisk forskning beaktas alltsom oftast åtminstone i hygglig mån. En klar majoritet av de dyraste produkterna både mäter och låter (vilket förstås är samma sak för den som vet hur mätningarna ska utföras och tolkas) åtminstone godkänt även om prestanda/pris-förhållandet av lätt insedda skäl fortfarande är lågt.
Naturligtvis kommer det alltid att finnas en marknad för system med prislappar på långt över en miljon kronor. Exklusivitet är viktigt för vissa personer, men numer blir ett svindyrt system åtminstone sällan överkört av ett budgetdito.
Starkt medhåll rakt igenom! Att det dessutom finns folk som köper dyra saker för att dom är dyra är en ganska äcklig o sjukt onödig sysselsättning imo.RogerGustavsson skrev:Jag har också sett tråden på diyaudio om mässan i München. Det är mycket spektakel, mycket krut lagt på "yta" att något ska se ut mera än prestera.
Så är det ju nästan överallt, presentation är nästan viktigare än själva varan. Bara kolla på hur Apple presenterar sina mobiler, hur Arla målar upp sin mjölk som en sportdryck, diskmedelstillverkare byter från en vitblå förpackning till en brungrön o alla tror den helt plötsligt blev miljövänlig, eller vinsnubben som håller värsta talet (gärna med en exotisk fransk brytning) när han ska hälla upp det där fina vinet.
Eller egentligen bara vilken produkt som helst där det nu har blivit modern med sk unboxings, folk som filmar sig själva när dom packar upp en vara o där tillverkarna lagt ner mycket tid o pengar på hela den "upplevelsen", alltså hur produkten nånstans där i lådan presenteras för en när man packar upp den för första gången så man ska gilla den ännu lite mera.
Alltså precis som highend ljud med snubbar som Paul McGowan främst i ledet, sliskig o ful marknadsföring för att sälja dyra mediokra prylar.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 27 gäster