Så nu är frågan: Hur skall det möbleras. Även förslag på akustiska åtgärder som dämpning tas gärna emot.
För närvarande kör jag endast tvåkanaligt men ser på film så har en TV mellan högtalarna. Det kan mycket väl gå vidare till flerkanaligt system med projektor och duk i framtiden (bör tas med i beräkningarna..även om det nog dröjer).
Högtalarna är ett par piP vilka jag den senaste tiden(ett år) haft stående på ena långänden av rummet. Jag vill minnas att jag tyckte det lät bättre när jag flyttade dem dit från kortänden vid de två (stora) fönstrena som täcker i princip hela väggen från 80cm och upp till det är kanske 40cm kvar till taket. Jag hade piParna ståendes där en rätt så kort tid så kan inte riktigt uttala mig men tror att basen blev rätt mycket(för) svagare vid lyssningsposition än när jag haft dem stående på långsidan. (Kanske fick jag också lite mycket sidoreflexer?)
Nu till rummet och vad som skall finnas i det.
Rummet skall inehålla ett skrivbord av normal storlek från vilket man gärna skall kunna se ut genom fönstret. En liten Billy-bokhylla. En säng(inte så bred) TV-bänken(120cm bred 50cm djup) med fet gammal TV på. Möjligtvis en fotölj?(inget krav)
Förslag på byte av möbler godtages väl :)
Rummet:
Takhöjden är normal förortslägenhetstakhöjd :)
längd 4.7m
bredd 3.2m
Väggar är samtliga av betong.