Rum

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Frutti
Inte cool men villig

Rum

Inläggav Frutti » 2005-08-28 19:06

Får ut några garderober ur rummet och tänkte därför möblera om.
Så nu är frågan: Hur skall det möbleras. Även förslag på akustiska åtgärder som dämpning tas gärna emot.

För närvarande kör jag endast tvåkanaligt men ser på film så har en TV mellan högtalarna. Det kan mycket väl gå vidare till flerkanaligt system med projektor och duk i framtiden (bör tas med i beräkningarna..även om det nog dröjer).

Högtalarna är ett par piP vilka jag den senaste tiden(ett år) haft stående på ena långänden av rummet. Jag vill minnas att jag tyckte det lät bättre när jag flyttade dem dit från kortänden vid de två (stora) fönstrena som täcker i princip hela väggen från 80cm och upp till det är kanske 40cm kvar till taket. Jag hade piParna ståendes där en rätt så kort tid så kan inte riktigt uttala mig men tror att basen blev rätt mycket(för) svagare vid lyssningsposition än när jag haft dem stående på långsidan. (Kanske fick jag också lite mycket sidoreflexer?)

Nu till rummet och vad som skall finnas i det.

Rummet skall inehålla ett skrivbord av normal storlek från vilket man gärna skall kunna se ut genom fönstret. En liten Billy-bokhylla. En säng(inte så bred) TV-bänken(120cm bred 50cm djup) med fet gammal TV på. Möjligtvis en fotölj?(inget krav)

Förslag på byte av möbler godtages väl :)

Rummet:
Takhöjden är normal förortslägenhetstakhöjd :)
längd 4.7m
bredd 3.2m

Väggar är samtliga av betong.

Bild
Senast redigerad av Frutti 2005-08-29 09:12, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Frutti
Inte cool men villig

Inläggav Frutti » 2005-08-28 21:40

Svarar på min egen tråd för att få den att verka lite mer populär -> häftigare.

Det kanske mest naturliga vore ju att ställa högtalarna vid fönstren men hur mycke basstöd blir man av med då jämfört med en hel vägg? Var det bara så att jag valde en basfattig lyssningsposition förut kanske?

Användarvisningsbild
Jensevik

Inläggav Jensevik » 2005-08-28 23:50

Intressant tråd då jag har i stort sett samma situation.
It takes a joyful sound
To make the world go round

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-08-29 11:46

Mycket möbler, mycket grejor på väggarna, många mattor. Mjuka material. Rummet är egentligen lite för smalt.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Frutti
Inte cool men villig

Inläggav Frutti » 2005-08-29 11:52

Johan_Lindroos: Var skulle du placerat högtalarna respektive lyssningspositionen?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-08-29 12:06

Lyssna i längsledd kommer mycket troligt att vara bäst. Lyssna med högtalarna längs långa väggen kommer att ge bumlig bas eftersom avståndet är så kort (rumsresonans högre upp i frekvens). Lyssningsvinkel 46 grader. Placering enligt tillverkaren rekommendationer med angivna dämpmaterial. Jag rekommenderar även att ha mjuka material där sidoväggsreflöexerna "tar", eftersom högtalarna kommer att stå nära sidoväggarna. Har du inte det, så kan bokhyllor med böckerna ojämnt placerade funka också, dock inte lika bra som absorberande material. Absorbenter måste inte vara glasull. Strategiskt placerade tygmöbler eller gardiner funkar också.

Användarvisningsbild
Frutti
Inte cool men villig

Inläggav Frutti » 2005-08-29 12:34

Tack. Hur mycket tror ni att basen försvagas av att det inte är en hel vägg bakom högtalarna? Om ens alls.

Med en vinkel på 46grader borde det väl röra sig om ett avståd på lite under 3.5m till väggen med högtalarna på om man räknar med att man använder hela bredden av rummet vilket man antagligen inte vill göra iofs.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-08-29 14:35

Basen blir lite svagare då.

Ja ungefär det avståndet om man undviker att ha högtalarna för nära sidoväggarna.

Användarvisningsbild
drem

Inläggav drem » 2005-08-29 23:26

Om man har problem med taket i lyssningsrummet, finns det någonting man kan göra om man vill slippa sätta akustikplattor typ Ecosombra-paneler? Jag har ett hårt putstak och jag misstänker att det är en stor bov i mitt rum, tillsammans med bakväggen som är av betong. Jag har en svag ekoeffekt som hörs när jag t ex klappar händerna. Jättetacksam för tips om hur jag kan minska eller eliminera denna.

Storleken på rummet är ca 5x4m och det spelas "på längden". På ena långsidan finns ett stort fönster och på andra sidan en öppning mot hallen som står ganska nära höger fronthögtalare. Jag har en del grejer på den väggen men inte mer än en liten tavla på bakväggen. Soffan står helt mot bakväggen.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2005-08-31 02:33

Beskrivningen av ditt rum påminner planeringsmässigt om mitt. Mitt är 5,75 x 3,74 x 2,47(2,53) m med 1,6 m öppning mot hall vid främre högre fronthögtalare (som står vid kortväggen) och 1,8 m fönster och balkongdörr någorlunda centrerat på motstående långvägg.

Råd som jag fick av IÖ vid hembesök för någon vecka sedan var: På vänstra långväggen 20 cm tjocka absorbenter från golv till tak, lika breda som dörrhålet tvärsöver på motstående långvägg, om möjligt hänga upp ena dörren närmast kortväggen (funkar inte praktiskt med båda två). Tjockt fordrat draperi får fungera som absorbent i dörrhålet. Samma sorts absorbenter ovanför respektive högtalare från ca 1,1 m över golv ända upp till tak med bredd ca 1,2 m (I mitten har jag sedan tidigare en kombinerad absorbent/23 sekvens QRD-diffusor som även rymmer TV-hylla och 2 m bred rullduk, ca B112xH240xD30 cm).

Har precis spikat ihop sidoabsorbenterna, absorbenterna vid högtalarna/frontväggen återstår. Hittills har det bara blivit kanske 5 h lyssnande men jag har kunnat konstatera att : Japp, det blev nog en förändring till det bättre. Enligt IÖ ger fullhöjd på absorbenterna betydligt mer än dubbelt tillbaks, jmf med säg 1,2 m höjd, -dödar helt elaka sidorreflexer via vägg, tak och kombinationer vägg + tak. De tre absorbenterna har ramvirke av limträskivor, 75 mm vanlig glasfiberisolering närmast rummet, därefter 9x15 mm= 135 mm av Ecophones akustikskivor. Fronten är klädd med tyg som matchar tapeterna. Ser i princip ut som 3 st bokhyllor med heltäckande tygfront. Även om man gör ett snyggt jobb, blir dom iögonfallande pga storleken. Hög WAF-faktor? Mja, tror inte det. Bra med bara 2 katter i hushållet! :lol:

Edit/tillägg: På kortväggen bakom lyssningsplatsen blir det en eller annan form av golv-till-tak diffusorer ca 80 x 20 cm på varsin sida om ett centrerat 140 cm brett fönster, troligen i kombination med LP/CD/DVD-hyllor

Användarvisningsbild
Frutti
Inte cool men villig

Inläggav Frutti » 2005-08-31 18:18

Tack för det mest intressanta inlägget hittills Adhoc!

Återgå till Generellt om hifi