Moderator: Redaktörer
RogerGustavsson skrev:Det sistnämnda gäller även Danmark. Tror det beror på att bilar hämmades av hård beskattning under lång tid i de länderna och att då pengarna lades på annat.
Imperial-Blomman skrev:Lars Bengtsson har klappat igen.
https://www.market.se/affarsnyheter/kon ... i-konkurs/
hifikg skrev:Imperial-Blomman skrev:Lars Bengtsson har klappat igen.
Butiken var en spillra av vad den en gång var. De kanske hade överlevt om jag fått köpa mitt Krell-steg där
RogerGustavsson skrev:Hur menar du? Den norska kronan har ju länge varit svag. Oljeinkomsterna har gjort norrmännen till ett välbärgat folk, innan dess var det annat. Danmark var länge ett billigt resmål men nu är det ett av de dyrare, precis som Norge.
Mirage skrev:Tråkigt att The Rock ska stänga butiken! När jag tänker efter så är det nog ändå den butik där jag lagt mest pengar, utan att ha varit där nån gång!
Jag kan sakna hur det var förr när vi hade först Gustafssons Musikhandel och sen Stereo i Karlstad. Även om det var en timme från mitt hem så brukade jag åka dit ett par gånger per år och köpte en hel del där. Efter det blev det nästan slut på spontana besök i butiker för mig, kunde bli om jag var i Göteborg nån gång.
För att se och lyssna på grejer så blev det mer att jag åkte på mässor, och kunde handla om jag fick nån bra kontakt där.
Sen blev det till viss del även styrt av vilka grejer som såldes var. För att lyssna på högtalare från Revel fick jag åka 37 mil enkel väg.
The Rock fick jag upp ögonen för eftersom Marcus varit (och är) flitig att skriva på forum (tidigare Component och numera Minhembio). Han har alltid skrivit väldigt bra och utförliga svar samt alltid haft en väldigt god ton, utan en massa "säljsnack". Det har gjort att jag fått ett stort förtroende för honom.
2017 köpte jag en begagnad duk som han förmedlade, som jag hämtade i samband med mässan The Rock hade i Lund då. Sen har jag köpt lite smågrejor som lampor till projektor av honom på distans. För 1,5 år sen köpte jag nytt försteg från The Rock och fick jättebra hjälp från hur jag skulle placera högtalare till att Marcus hjälpte mig med inställningar med Dirac på distans.
Så även om det är tråkigt att butiker försvinner så känner jag att det i fallet med The Rock inte påverkar mig direkt, även om jag är kund där. För mig har det funkat väldigt bra att göra affärer med dem, utan att nånsin ha besökt butiken.
Flint skrev:hifikg skrev:Imperial-Blomman skrev:Lars Bengtsson har klappat igen.
Butiken var en spillra av vad den en gång var. De kanske hade överlevt om jag fått köpa mitt Krell-steg där
Kolla om dom har det kvar och rear ut det nu när allt ändå är kört.
hifikg skrev:Flint skrev:hifikg skrev:
Kolla om dom har det kvar och rear ut det nu när allt ändå är kört.
Tja, det var väl 1991 typ... jag var in i butiken med fickorna fulla av cash, men fick inte lyssna på det så jag åkte hem igen o köpte en NAD 208 på hifiklubben, utan att veta något alls om det egentligen. Visade sig vara rätt okej
petersteindl skrev:Vad är det för fel på finskor? Är danskor bättre, eller norskor?
petersteindl skrev:Vad är det för fel på finskor? Är danskor bättre, eller norskor?
Flint skrev:Jag har bara ett krav och det är att jag ska gilla det jag hör och för det behöver jag inga HiFi-butiker.
Nattlorden skrev:Flint skrev:Jag har bara ett krav och det är att jag ska gilla det jag hör och för det behöver jag inga HiFi-butiker.
Hur skall du veta vad du kommer att höra om du inte fått lyssna på det innan?
distad skrev:Det är lätt med Hifi när man inte behöver lyssna....![]()
Flint skrev:distad skrev:Det är lätt med Hifi när man inte behöver lyssna....![]()
Det är lätt även när man lyssnar. Bara att koppla av och låta sig spontant reagera. Analyser gör att man bara tänker på ljud.
Tell skrev:Kan tycka det är lite oklart vad man behöver en fysisk butik till för att handla ljud. Personligen har jag bara varit inne i en en gång för att "klämma o känna" på nåt, ett par högtalare och förstärkare jag skulle ha till sovrummet. Dom på Reference Audio på söder tyckte det inte var några vidare bra grejer men jag fick lyssna ändå, det lät väl som det lät i deras rum, men hemma i mitt sovrum kombinerat med lite EQ lät det helt annorlunda. Så att provlyssna högtalare i butik är ju rätt döfött.
Och sen med tanke på att elektronik låter så gott som helt likadant så finns det verkligen noll mening att ens försöka lyssna på sånt heller, utan det är mer funktioner som man lätt kan läsa sig till. Skulle möjligtvis vara handhavande som man vill pilla på, men att hålla butiker öppna för sånt känns inte speciellt gångbart, dessutom så finns det väl ofta Youtube-reviews där sånt gås igenom ganska grundligt.
Fast sen när hifi-butiken nästan alltid innehåller mängder med apdyr ormolja så förstår jag ännu mer varför dom dör ut, dom hör helt enkelt inte hemma nånstans.
Men att bra ljud skulle vara utdöende stämmer ju inte, det är bara ni som tittar på fel ställen
distad skrev:Som sagt, det är enkelt om man knappt behöver lyssna.
goat76 skrev:Det fungerar alldeles utmärkt att höra hur ett par högtalare låter och hur de i huvudsak kommer låta även hemma, förutsatt att demo-rummet inte är uselt och att högtalarna är någorlunda korrekt uppställda. Om demo-rummet dessutom är akustiskt sett bättre än det egna rummet, så kan man åtminstone höra vilket potential högtalarna har ifall man har ambitionen att förbättra akustiken även för det egna lyssningsrummet. Jag är exempelvis rätt säker på att de som varit på demo hos IÖ och sedan köpt hem hans högtalare sällan har blivit "tagna på sängen" av en helt annan ljudkaraktär i hemmamiljö, även om högtalarna säkert lät ännu bättre i demo-rummet. Köparna vet därmed vilken potential högtalarna har, och vad som är möjligt att sträva efter om bättre akustiska och placeringsmässiga förutsättningar även kan uppnås i det egna lyssningsrummet.
Jag har genom åren många gånger varit i Takt & Tons fem olika demorum och lyssnat på diverse högtalare, och dessutom varit ägare av högtalare jag hört både i deras demorum och hemma. Dessa högtalare har inte låtit särskilt olika i de olika rummen och deras huvudsakliga ljudkaraktär har varit densamma, så nog går det alldeles utmärkt att höra hur ett par högtalare i stort kommer låta även hemma.
distad skrev:Som sagt, det är enkelt om man knappt behöver lyssna.
Tell skrev:distad skrev:Som sagt, det är enkelt om man knappt behöver lyssna.
Ja visst är det skönt? Mindre krånglande och mer musiknjutande!goat76 skrev:Det fungerar alldeles utmärkt att höra hur ett par högtalare låter och hur de i huvudsak kommer låta även hemma, förutsatt att demo-rummet inte är uselt och att högtalarna är någorlunda korrekt uppställda. Om demo-rummet dessutom är akustiskt sett bättre än det egna rummet, så kan man åtminstone höra vilket potential högtalarna har ifall man har ambitionen att förbättra akustiken även för det egna lyssningsrummet. Jag är exempelvis rätt säker på att de som varit på demo hos IÖ och sedan köpt hem hans högtalare sällan har blivit "tagna på sängen" av en helt annan ljudkaraktär i hemmamiljö, även om högtalarna säkert lät ännu bättre i demo-rummet. Köparna vet därmed vilken potential högtalarna har, och vad som är möjligt att sträva efter om bättre akustiska och placeringsmässiga förutsättningar även kan uppnås i det egna lyssningsrummet.
Jag har genom åren många gånger varit i Takt & Tons fem olika demorum och lyssnat på diverse högtalare, och dessutom varit ägare av högtalare jag hört både i deras demorum och hemma. Dessa högtalare har inte låtit särskilt olika i de olika rummen och deras huvudsakliga ljudkaraktär har varit densamma, så nog går det alldeles utmärkt att höra hur ett par högtalare i stort kommer låta även hemma.
Har man ett dedikerat musikrum så visst blir det lite enklare, men så vanligt är väl inte det. Dessutom tenderar basen att bete sig väldigt olika i olika rum, speciellt eftersom många sk audiofiler vägrar använda DSP.
Är ju oavsett enklare att bara hitta mätningar på högtalarna man vill köpa (nåt som tillverkarna själva borde tillhandahålla) för att se hur dom beter sig och sen bara köra på det.
goat76 skrev:Jag pratar inte specifikt om något dedikerat musikrum, jag menar att en högtalares huvudsakliga ljudkaraktär bibehålls och är densamma oavsett vilket rum man placerar den i. Ett bra demorum kommer dock att ge dig en hum om vilken potential den specifika högtalaren har om du ger den liknande förutsättningar.
Vilka mätningar var det förresten du tittade på innan du bestämde dig för ett par Ino Audio piP, eller var det kanske så att du möjligtvis hörde dem någonstans innan du köpte dem?
goat76 skrev:Det fungerar alldeles utmärkt att höra hur ett par högtalare låter och hur de i huvudsak kommer låta även hemma, förutsatt att demo-rummet inte är uselt och att högtalarna är någorlunda korrekt uppställda. Om demo-rummet dessutom är akustiskt sett bättre än det egna rummet, så kan man åtminstone höra vilket potential högtalarna har ifall man har ambitionen att förbättra akustiken även för det egna lyssningsrummet. Jag är exempelvis rätt säker på att de som varit på demo hos IÖ och sedan köpt hem hans högtalare sällan har blivit "tagna på sängen" av en helt annan ljudkaraktär i hemmamiljö, även om högtalarna säkert lät ännu bättre i demo-rummet. Köparna vet därmed vilken potential högtalarna har, och vad som är möjligt att sträva efter om bättre akustiska och placeringsmässiga förutsättningar även kan uppnås i det egna lyssningsrummet.
distad skrev:goat76 skrev:Det fungerar alldeles utmärkt att höra hur ett par högtalare låter och hur de i huvudsak kommer låta även hemma, förutsatt att demo-rummet inte är uselt och att högtalarna är någorlunda korrekt uppställda. Om demo-rummet dessutom är akustiskt sett bättre än det egna rummet, så kan man åtminstone höra vilket potential högtalarna har ifall man har ambitionen att förbättra akustiken även för det egna lyssningsrummet. Jag är exempelvis rätt säker på att de som varit på demo hos IÖ och sedan köpt hem hans högtalare sällan har blivit "tagna på sängen" av en helt annan ljudkaraktär i hemmamiljö, även om högtalarna säkert lät ännu bättre i demo-rummet. Köparna vet därmed vilken potential högtalarna har, och vad som är möjligt att sträva efter om bättre akustiska och placeringsmässiga förutsättningar även kan uppnås i det egna lyssningsrummet.
Ja, det är så det är. Olika högtalare, låter olika. Och de har olika "ljudsignatur" (och dna) och ett par Dynaudio låter Dynaudio, även i olika rum och ett par B&W låter B&W, även i olika rum osv.
Flint skrev:Om vi ska kunna vända den här trenden så lär vi börja handla HiFi så det bara knakar.
Strunta i nya bilar, båtar, finskor, dyrdricka, gåsleverpaté och semesterresor mm och bara handla det viktigaste av allt - HiFi.
Borde väl inte vara så svårt, va?
hifikg skrev:Flint skrev:Om vi ska kunna vända den här trenden så lär vi börja handla HiFi så det bara knakar.
Strunta i nya bilar, båtar, finskor, dyrdricka, gåsleverpaté och semesterresor mm och bara handla det viktigaste av allt - HiFi.
Yeah, visa mig var de säljer OA52.2 så ska jag avstå patén en vecka... mina fungerar finfint men de har lite bruksspår så ett par nya för att stödja branschen kan jag väl tänka mig.
distad skrev:goat76 skrev:Det fungerar alldeles utmärkt att höra hur ett par högtalare låter och hur de i huvudsak kommer låta även hemma, förutsatt att demo-rummet inte är uselt och att högtalarna är någorlunda korrekt uppställda. Om demo-rummet dessutom är akustiskt sett bättre än det egna rummet, så kan man åtminstone höra vilket potential högtalarna har ifall man har ambitionen att förbättra akustiken även för det egna lyssningsrummet. Jag är exempelvis rätt säker på att de som varit på demo hos IÖ och sedan köpt hem hans högtalare sällan har blivit "tagna på sängen" av en helt annan ljudkaraktär i hemmamiljö, även om högtalarna säkert lät ännu bättre i demo-rummet. Köparna vet därmed vilken potential högtalarna har, och vad som är möjligt att sträva efter om bättre akustiska och placeringsmässiga förutsättningar även kan uppnås i det egna lyssningsrummet.
Ja, det är så det är. Olika högtalare, låter olika. Och de har olika "ljudsignatur" (och dna) och ett par Dynaudio låter Dynaudio, även i olika rum och ett par B&W låter B&W, även i olika rum osv.
Flint skrev:goat76
Ursäkta att jag "blandar mig från sidan" men jag vill bara säga att du inspirerade mig att köpa en licens till/av Reaper. Jag är mycket nöjd.
Tack!
Tell skrev:distad skrev:goat76 skrev:Det fungerar alldeles utmärkt att höra hur ett par högtalare låter och hur de i huvudsak kommer låta även hemma, förutsatt att demo-rummet inte är uselt och att högtalarna är någorlunda korrekt uppställda. Om demo-rummet dessutom är akustiskt sett bättre än det egna rummet, så kan man åtminstone höra vilket potential högtalarna har ifall man har ambitionen att förbättra akustiken även för det egna lyssningsrummet. Jag är exempelvis rätt säker på att de som varit på demo hos IÖ och sedan köpt hem hans högtalare sällan har blivit "tagna på sängen" av en helt annan ljudkaraktär i hemmamiljö, även om högtalarna säkert lät ännu bättre i demo-rummet. Köparna vet därmed vilken potential högtalarna har, och vad som är möjligt att sträva efter om bättre akustiska och placeringsmässiga förutsättningar även kan uppnås i det egna lyssningsrummet.
Lätt att säga när du högst antagligen 100% av gångerna sett att det står Dynaudio och B&W på framsidan av högtalarna
Flint skrev:hifikg skrev:Flint skrev:Om vi ska kunna vända den här trenden så lär vi börja handla HiFi så det bara knakar.
Yeah, visa mig var de säljer OA52.2 så ska jag avstå patén en vecka... mina fungerar finfint men de har lite bruksspår så ett par nya för att stödja branschen kan jag väl tänka mig.
Jag bygger bara i omålad knappt slipad spånskiva. Skulle det kunna passa i din ateljé?
Imperial-Blomman skrev:Tell skrev:distad skrev:Ja, det är så det är. Olika högtalare, låter olika. Och de har olika "ljudsignatur" (och dna) och ett par Dynaudio låter Dynaudio, även i olika rum och ett par B&W låter B&W, även i olika rum osv.
Lätt att säga när du högst antagligen 100% av gångerna sett att det står Dynaudio och B&W på framsidan av högtalarna
Vi har många olika högtalare i butiken å olika förstärkare å koppla emellan.
De e stor skillnad på olika märken.
Vissa märken har sin ljudsignatur.
Inget konstigt m det.
Flint skrev:Kul!.Ja ,ditt köpsug går ju inte att ta miste på.
Men det bästa för branschen borde ju vara att du gör ett direkt felköp,
och kort därefter upprepar samma sak igen.
Jag menar inte så illa som det kanske låter.
Jag ser det bara objektivt.
hifikg skrev:Flint skrev:Kul!.Ja ,ditt köpsug går ju inte att ta miste på.
Men det bästa för branschen borde ju vara att du gör ett direkt felköp,
och kort därefter upprepar samma sak igen.
Jag menar inte så illa som det kanske låter.
Jag ser det bara objektivt.
Köpte ett par nya, fina, 2A3 rör som jag tänkte klämma in i 300B socklarna. Erik avrådde å det bestämdaste, fast jag hade fått uppfattningen, vid samtal med just Erik, att mitt slutsteg skulle kunna använda sådana. Erik menade i all ödmjukhet att han räddat livet på mig. Felköp, men jag gjorde inte om det. När jag går i pension på riktigt ska jag köpa ett par WE 300B i vackert schatull. Det kommer bli den sista hifi-investeringen jag gör i detta liv, så ska jag ha en streamer enligt ovan lär det bli innan dess.
Tell skrev:Jag ser inte mycket mycket likheter mellan dom här två B&W-högtalarna förutom att dom försöker hålla sig någorlunda raka (som dom flesta andra högtalare vill säga).
sportbilsentusiasten skrev:Tell skrev:Jag ser inte mycket mycket likheter mellan dom här två B&W-högtalarna förutom att dom försöker hålla sig någorlunda raka (som dom flesta andra högtalare vill säga).
Fast fler saker påverkar upplevelsen av ljud, än frekvenskurvan iof.
distad skrev:sportbilsentusiasten skrev:Tell skrev:Jag ser inte mycket mycket likheter mellan dom här två B&W-högtalarna förutom att dom försöker hålla sig någorlunda raka (som dom flesta andra högtalare vill säga).
Han lyssnar inte ens på olika högtalare utan han köpte bara ett par i en källare. Som sagt, det är enkelt om man knappt behöver lyssna... Dvs . det är ren tomte varning. Det här med smak finns visst inte för en del i ljudvärlden. Det finns när det gäller alla våra andra "sinnen", men bortplockat när det gäller ljud. *för vissa* Det blir helt barockt i min värld.
sportbilsentusiasten skrev:Tell skrev:Jag ser inte mycket mycket likheter mellan dom här två B&W-högtalarna förutom att dom försöker hålla sig någorlunda raka (som dom flesta andra högtalare vill säga).
distad skrev:sportbilsentusiasten skrev:Tell skrev:Jag ser inte mycket mycket likheter mellan dom här två B&W-högtalarna förutom att dom försöker hålla sig någorlunda raka (som dom flesta andra högtalare vill säga).
Han lyssnar inte ens på olika högtalare utan han köpte bara ett par i en källare. Som sagt, det är enkelt om man knappt behöver lyssna... Dvs . det är ren tomte varning. Det här med smak finns visst inte för en del i ljudvärlden. Det finns när det gäller alla våra andra "sinnen", men bortplockat när det gäller ljud. *för vissa* Det blir helt barockt i min värld.
Harryup skrev:Jag har en Audion med en switch så jag kan välja mellan 2A3 eller 300B eftersom sockeln är densamma så är det ju lömskt.
LeifB skrev:Kommer vi få se hifi prylar på stormarknader igen?
Neuhausen skrev:Ni som har mer erfarenhet av branschen, hur många av den grå massan som bara ville ha något som spelade tillräckligt bra och högt köpte sina saker i hifi butiker?
Jag har utgått från att det var det alternativ som fanns från början och att det kommit till fler ställen att köpa de enklare anläggningarna, för att som nu specialiseras ganska mycket. Hifi köper man på ett ställe, personligt ljud på ett annat ställe, bakgrundsljud finns i varuhusen i form av Bluetooth högtalare, samma med partyljud.
Med några år som datortekniker så undrar jag hur många det var från början som egentligen fick vad de ville ha och inte köpte något alldeles för bra på grund av att det var vad som fanns.
Neuhausen skrev:Ni som har mer erfarenhet av branschen, hur många av den grå massan som bara ville ha något som spelade tillräckligt bra och högt köpte sina saker i hifi butiker?
petersteindl skrev:Det är säljarens uppgift i butiken att försöka ta reda på den presumtiva kundens önskemål. Sedan kopplar man upp den anläggning som man tror kan satisfiera kundens helt omedvetna önskemål. Ofta var det så att det man demade ljudmässigt blev en nyupptäckt för kunden, som blev glatt överraskad och ofta helt överrumplad. Prisramen blev satt från början från kunden. Ibland demade man flera alternativa lösningar som kunden fick välja mellan.
Neuhausen skrev:petersteindl skrev:Det är säljarens uppgift i butiken att försöka ta reda på den presumtiva kundens önskemål. Sedan kopplar man upp den anläggning som man tror kan satisfiera kundens helt omedvetna önskemål. Ofta var det så att det man demade ljudmässigt blev en nyupptäckt för kunden, som blev glatt överraskad och ofta helt överrumplad. Prisramen blev satt från början från kunden. Ibland demade man flera alternativa lösningar som kunden fick välja mellan.
Det låter inspirerande och stämmer bra med en sak som en vän till mig fört fram, att en bra stereo var något man skulle lägga ganska mycket pengar på. Soffa, bord, TV, stereo och så vidare.
Vad jag hör nu så är den ultimata uppgraderingen för många att köpa en soundbar.
Nattlorden skrev:Neuhausen skrev:petersteindl skrev:Det är säljarens uppgift i butiken att försöka ta reda på den presumtiva kundens önskemål. Sedan kopplar man upp den anläggning som man tror kan satisfiera kundens helt omedvetna önskemål. Ofta var det så att det man demade ljudmässigt blev en nyupptäckt för kunden, som blev glatt överraskad och ofta helt överrumplad. Prisramen blev satt från början från kunden. Ibland demade man flera alternativa lösningar som kunden fick välja mellan.
Det låter inspirerande och stämmer bra med en sak som en vän till mig fört fram, att en bra stereo var något man skulle lägga ganska mycket pengar på. Soffa, bord, TV, stereo och så vidare.
Vad jag hör nu så är den ultimata uppgraderingen för många att köpa en soundbar.
...eller bättre lurar...
Harryup skrev:LeifB skrev:Kommer vi få se hifi prylar på stormarknader igen?
Ja, mono Bluetooth och i lurar eller i en tv-limpa. Om man vill fråga personalen om råd så kan dom med vissa svårigheter kolla om grunkan finns i lager om saldot i systemet stämmer. Det är allt.
Harryup skrev:LeifB skrev:Kommer vi få se hifi prylar på stormarknader igen?
Ja, mono Bluetooth och i lurar eller i en tv-limpa. Om man vill fråga personalen om råd så kan dom med vissa svårigheter kolla om grunkan finns i lager om saldot i systemet stämmer. Det är allt.
LeifB skrev:Har Power konkat förut?
goat76 skrev:@dewpo
Tycker du att en och samma högtalare låter så markant annorlunda mellan olika rum att det lika gärna hade kunnat röra sig om två vitt skilda högtalare?
Jag har genom åren varit hos min lokala HiFi-handlare och lyssnat på så många olika högtalare i 5 olika demo-rum, och hört vissa av dem i andra sammanhang. Enligt min erfarenhet så låter inte en högtalare särskilt annorlunda mellan olika rum, utan merparten av ljudkaraktären bibehålls och det är mest lägsta basen som i regel förändras mest från rum till rum.
goat76 skrev:Tycker du att en och samma högtalare låter så markant annorlunda mellan olika rum att det lika gärna hade kunnat röra sig om två vitt skilda högtalare?
goat76 skrev:Jag har genom åren varit hos min lokala HiFi-handlare och lyssnat på så många olika högtalare i 5 olika demo-rum, och hört vissa av dem i andra sammanhang. Enligt min erfarenhet så låter inte en högtalare särskilt annorlunda mellan olika rum, utan merparten av ljudkaraktären bibehålls och det är mest lägsta basen som i regel förändras mest från rum till rum.
Nattlorden skrev:Det mesta lyssnandet kanske trots allt är för att välja bort... när man väl är inne på ett fåtal intressanta - då är det egna rummets matchning av stort intresse.
LeifB skrev:Ja det gäller att inte få med tidiga reflexer.
Finns väl stående regler för detta.
goat76 skrev:@dewpo
Tycker du att en och samma högtalare låter så markant annorlunda mellan olika rum att det lika gärna hade kunnat röra sig om två vitt skilda högtalare?
Skrote skrev:Jag tycker inte att det är svårt att höra om en anläggning (högtalare ) låter illa, varken i butik, mässa eller hemma hos någon. Och självklart gäller tvärtom. Jag har aldrig blivit överraskad att något rum gjort susen heller. Är det så kinkigt är det nog inte min anläggning. En bra klang ( timbre ) är alltid en bra klang.
Flint skrev:Skrote skrev:Jag tycker inte att det är svårt att höra om en anläggning (högtalare ) låter illa, varken i butik, mässa eller hemma hos någon. Och självklart gäller tvärtom. Jag har aldrig blivit överraskad att något rum gjort susen heller. Är det så kinkigt är det nog inte min anläggning. En bra klang ( timbre ) är alltid en bra klang.
Instämmer. Jag är blixtsnabb i bedömningen av ljud och anläggningar men tar bara intrycken som färskvara, "det var den gången, det intrycket".
Om det upprepas flera gånger med samma prylar och reaktion så kan det kanske ligga mer än bara tillfällighet bakom.
Jag litar helt på intrycken för stunden.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 11 gäster