Hifi, på utdöende med färre butiker osv.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
distad

Hifi, på utdöende med färre butiker osv.

Inläggav distad » 2025-04-15 21:09

Det har varit sidospår i andra trådar om att Hifi är på utdöende. Och min uppfattning är att det kommer ske fortare än vad folk tror. Och nu kom första butiken.The Rock Hemmabio som stänger butiken, men driver företaget vidare via showrooms.
Efter 25 år så väljer vi nu att stänga vår butik i Lund. Intresset för att ge sig ut och klämma, titta och lyssna på produkter i butik har successivt avtagit hos våra kunder. Därför väljer vi nu att stänga vår butik och kommer att fortsätta att driva företaget vidare via showrooms.
Vi kommer fortsätta att sälja produkter, designa biorum, skapa ljud & bildlösningar, installera, programmera och kalibrera system. Vi kommer även att fortsätta arrangera events av olika slag.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audioföl & apparat runkare som älskar haj-end och riktigt feta kablar.

Imperial-Blomman

Re: Hifi, på utdöende med färre butiker osv.

Inläggav Imperial-Blomman » 2025-04-15 22:38

Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
Skrivbordet

Inläggav Skrivbordet » 2025-04-18 07:28

Intresset för hifi som hobby (om man avser intresset för så bra återgivningskvalitet som möjligt) har legat på i stort sett samma nivå sedan 60/70-talen, menar jag.
De som var verkligt intresserade var inte så många då heller, låt vara att de kanske var något fler till antalet än nu.
På 70-talet var en komplett anläggning från t ex Philips eller Luxor fullgott för att njuta av musik, idag är det mobiltelefonen och ett par air pods.
Hifi-affärerna som fanns då, de sålde ju i huvudsak apparater i nivån över Philips och Luxors kompletta anläggningar. Så mycket av den tidens high end såg jag inte i dessa butiker, i alla fall inte i mitt närområde.

Lite vid sidan om denna diskussion är det intressant att se att hifi intresset och intresset för high end hifi är betydligt större i Norge än här. Där öppnar nya hifi-butiker. Mässorna är fler till antalet än här.
Och diskussionsforumet ”Hifisentralen” har många fler medlemmar än ”Faktiskt”.
Vad beror det på?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2025-04-18 08:20

Det sistnämnda gäller även Danmark. Tror det beror på att bilar hämmades av hård beskattning under lång tid i de länderna och att då pengarna lades på annat.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2025-04-18 09:28

RogerGustavsson skrev:Det sistnämnda gäller även Danmark. Tror det beror på att bilar hämmades av hård beskattning under lång tid i de länderna och att då pengarna lades på annat.

Jag kan också misstänka att vår import blivit relativt dyrare genom vår kronkurs jämfört med exempelvis den norska kronan. Själv sett danska seglare festa i skånska hamnar. Har numera grannar vid sommarstugan som bor i Norge och Danmark.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2025-04-18 10:18

Hur menar du? Den norska kronan har ju länge varit svag. Oljeinkomsterna har gjort norrmännen till ett välbärgat folk, innan dess var det annat. Danmark var länge ett billigt resmål men nu är det ett av de dyrare, precis som Norge.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2025-04-18 16:19

Imperial-Blomman skrev:Lars Bengtsson har klappat igen.

https://www.market.se/affarsnyheter/kon ... i-konkurs/

Butiken var en spillra av vad den en gång var. De kanske hade överlevt om jag fått köpa mitt Krell-steg där :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2025-04-18 16:53

hifikg skrev:

Butiken var en spillra av vad den en gång var. De kanske hade överlevt om jag fått köpa mitt Krell-steg där :)

Kolla om dom har det kvar och rear ut det nu när allt ändå är kört. :)

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2025-04-18 17:00

RogerGustavsson skrev:Hur menar du? Den norska kronan har ju länge varit svag. Oljeinkomsterna har gjort norrmännen till ett välbärgat folk, innan dess var det annat. Danmark var länge ett billigt resmål men nu är det ett av de dyrare, precis som Norge.

Svensk krona har varit är lågt värderad vilket gör import dyrare och exporten blir lättare. Hifi är mestadels import.

Om man jämför dansk valuta med svensk så:

År 2005 kostade en dansk krona 1,25 svenska kronor. 1970 behövde man bara betala 70 svenska öre
Idag så kostar 1 dansk krona 1,47 svenska kronor.

Så relativt sätt har Danmark fått en billigare import medan den i Sverige blivit dyrare.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2025-04-18 17:28

Sverige har blivit semesterort för Norrmän. Har ni varit i Norge ? Det är "svindyrt" där jämfört emot hemma. Och vad jag läst mig till så är mat billigare i Danmark jämfört emot i Sverige. Men Hifi är inte lika dyrt som allt annat i Norge. :?
Angående Lars Bengtsson, så har dem mest varit en Tv butik för innerstaden.

Användarvisningsbild
Mirage

Inläggav Mirage » 2025-04-18 19:00

Tråkigt att The Rock ska stänga butiken! När jag tänker efter så är det nog ändå den butik där jag lagt mest pengar, utan att ha varit där nån gång! :D

Jag kan sakna hur det var förr när vi hade först Gustafssons Musikhandel och sen Stereo i Karlstad. Även om det var en timme från mitt hem så brukade jag åka dit ett par gånger per år och köpte en hel del där. Efter det blev det nästan slut på spontana besök i butiker för mig, kunde bli om jag var i Göteborg nån gång.
För att se och lyssna på grejer så blev det mer att jag åkte på mässor, och kunde handla om jag fick nån bra kontakt där.
Sen blev det till viss del även styrt av vilka grejer som såldes var. För att lyssna på högtalare från Revel fick jag åka 37 mil enkel väg.

The Rock fick jag upp ögonen för eftersom Marcus varit (och är) flitig att skriva på forum (tidigare Component och numera Minhembio). Han har alltid skrivit väldigt bra och utförliga svar samt alltid haft en väldigt god ton, utan en massa "säljsnack". Det har gjort att jag fått ett stort förtroende för honom.
2017 köpte jag en begagnad duk som han förmedlade, som jag hämtade i samband med mässan The Rock hade i Lund då. Sen har jag köpt lite smågrejor som lampor till projektor av honom på distans. För 1,5 år sen köpte jag nytt försteg från The Rock och fick jättebra hjälp från hur jag skulle placera högtalare till att Marcus hjälpte mig med inställningar med Dirac på distans.

Så även om det är tråkigt att butiker försvinner så känner jag att det i fallet med The Rock inte påverkar mig direkt, även om jag är kund där. För mig har det funkat väldigt bra att göra affärer med dem, utan att nånsin ha besökt butiken.
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2025-04-18 19:19

Mirage skrev:Tråkigt att The Rock ska stänga butiken! När jag tänker efter så är det nog ändå den butik där jag lagt mest pengar, utan att ha varit där nån gång! :D

Jag kan sakna hur det var förr när vi hade först Gustafssons Musikhandel och sen Stereo i Karlstad. Även om det var en timme från mitt hem så brukade jag åka dit ett par gånger per år och köpte en hel del där. Efter det blev det nästan slut på spontana besök i butiker för mig, kunde bli om jag var i Göteborg nån gång.
För att se och lyssna på grejer så blev det mer att jag åkte på mässor, och kunde handla om jag fick nån bra kontakt där.
Sen blev det till viss del även styrt av vilka grejer som såldes var. För att lyssna på högtalare från Revel fick jag åka 37 mil enkel väg.

The Rock fick jag upp ögonen för eftersom Marcus varit (och är) flitig att skriva på forum (tidigare Component och numera Minhembio). Han har alltid skrivit väldigt bra och utförliga svar samt alltid haft en väldigt god ton, utan en massa "säljsnack". Det har gjort att jag fått ett stort förtroende för honom.
2017 köpte jag en begagnad duk som han förmedlade, som jag hämtade i samband med mässan The Rock hade i Lund då. Sen har jag köpt lite smågrejor som lampor till projektor av honom på distans. För 1,5 år sen köpte jag nytt försteg från The Rock och fick jättebra hjälp från hur jag skulle placera högtalare till att Marcus hjälpte mig med inställningar med Dirac på distans.

Så även om det är tråkigt att butiker försvinner så känner jag att det i fallet med The Rock inte påverkar mig direkt, även om jag är kund där. För mig har det funkat väldigt bra att göra affärer med dem, utan att nånsin ha besökt butiken.

Samma här vad det gäller köpen - fast jag har ju varit där många ggr. Mycket tråkigt... säkert de flesta av de köpen jag gjort där hade jag aldrig gjort över nätet....
Antar att i framtiden blir mässor enda chansen att få se/höra saker då...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2025-04-18 20:34

Flint skrev:
hifikg skrev:

Tja, det var väl 1991 typ... jag var in i butiken med fickorna fulla av cash, men fick inte lyssna på det så jag åkte hem igen o köpte en NAD 208 på hifiklubben, utan att veta något alls om det egentligen. Visade sig vara rätt okej :)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2025-04-18 21:01

hifikg skrev:
Flint skrev:
hifikg skrev:

Tja, det var väl 1991 typ... jag var in i butiken med fickorna fulla av cash, men fick inte lyssna på det så jag åkte hem igen o köpte en NAD 208 på hifiklubben, utan att veta något alls om det egentligen. Visade sig vara rätt okej :)

Äh 1991, det var ju igår. Det finns säkert kvar, testa.
Säljare utan säljreflexer kan vara frustrerande. Du borde ha nitat honom och lubbat iväg med Krällen så hade du sluppit den där fula NAD:en som bara hakar upp sig. 8)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2025-04-18 22:17

Om vi ska kunna vända den här trenden så lär vi börja handla HiFi så det bara knakar.
Strunta i nya bilar, båtar, finskor, dyrdricka, gåsleverpaté och semesterresor mm och bara handla det viktigaste av allt - HiFi.
Borde väl inte vara så svårt, va?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2025-04-19 00:48

Vad är det för fel på finskor? Är danskor bättre, eller norskor? 8)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2025-04-19 01:28

petersteindl skrev:Vad är det för fel på finskor? Är danskor bättre, eller norskor? 8)

Jag har lite svårt för danskor. Ungarnas morsas föräldrar kom därifrån.
Det danska gemytet är bara en fasad som räcker så länge ölen rusar..

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2025-04-19 08:42

petersteindl skrev:Vad är det för fel på finskor? Är danskor bättre, eller norskor? 8)

Det är inget fel på finskor. Det finns ett antal finska högtalartillverkare. Dessa senare har jag ingen erfarenhet av.

https://nordicspeakershop.com/sv

Bild

Användarvisningsbild
Skrivbordet

Inläggav Skrivbordet » 2025-04-19 17:02

Om vi för ett ögonblick återgår till topic för tråden, så är det nog så att intresset för att njuta av musik återgiven via en omfångsrik anläggning som helst bör avlyssnas i ett akustikanpassat rum, i detta nådens år 2025, väcker samma svala intresse hos gemene man (kvinna) som frimärkssamlande, modelljärnvägsbygge, DX-ing och träsnideri.
En ytligt bekant granne till mig sa, ”är du en så’n där hifi nörd?”. Men han fick nog omvärdera sina fördomar lite grand när jag inte uppfyllde hans bild av hifinördar; de ska ju ha glasögon, skägg och manchesterkavaj. :D
Vi må vara stofiler från en förgången tid, men det kommer dagens kids och deras feeds också att vara om sisådär 60-70 år.

Användarvisningsbild
faema

Inläggav faema » 2025-04-19 18:13

För stelbenta, polskor svänger det om!

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2025-04-19 21:25

Jag är en utpräglad ljudbög säger alla. Älskar att lyssna på allt möjligt, då jag tycker det är kul att göra det och jag gillar allt möjligt också så jag har inte hamnat i något ljudlig fack så att säga. Sprang mycket i butiker förr, men numera nästan aldrig då hobbyn är för dyr i butiker utan det är begagnat som gäller. Men man drömmer ju om vissa saker ändå...

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2025-04-19 21:48

Jag saknar inte HiFi-butiker över huvud taget. Kanske för att jag aldrig köper något dyrt,
eller för att jag gärna bygger det jag behöver, typ förstärkare och någon enklare högt.låda.
Spelare är datorn, det räcker. Mitt behov av lyxprylar och prestigedyrt är lika med noll.
Jag har bara ett krav och det är att jag ska gilla det jag hör och för det behöver jag inga HiFi-butiker.
Mitt HiFi-intresse sträcker sig till och stannar vid teknisk nyfikenhet.
Senast redigerad av Flint 2025-04-19 22:23, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2025-04-19 21:50

Min senaste hifipryl köpte jag faktiskt på Lars Bengtsson. Kanske symptomatiskt att det var en Wiim Pro. Dessförinnan en bärbar radio och hörlurar. De stora grejerna nyligen blev två via webben och en i fysisk butik. Alla olyssnade.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2025-04-20 12:29

Flint skrev:Jag har bara ett krav och det är att jag ska gilla det jag hör och för det behöver jag inga HiFi-butiker.

Hur skall du veta vad du kommer att höra om du inte fått lyssna på det innan? 8O

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2025-04-20 12:38

Nattlorden skrev:
Flint skrev:Jag har bara ett krav och det är att jag ska gilla det jag hör och för det behöver jag inga HiFi-butiker.

Hur skall du veta vad du kommer att höra om du inte fått lyssna på det innan? 8O

Jag gör en överslagsberäkning grundad på säg 60-års lyssnande. OK, inte 100% säker, men tillräckligt, tror jag. :roll:

Tell

Inläggav Tell » 2025-04-20 20:12

Kan tycka det är lite oklart vad man behöver en fysisk butik till för att handla ljud. Personligen har jag bara varit inne i en en gång för att "klämma o känna" på nåt, ett par högtalare och förstärkare jag skulle ha till sovrummet. Dom på Reference Audio på söder tyckte det inte var några vidare bra grejer men jag fick lyssna ändå, det lät väl som det lät i deras rum, men hemma i mitt sovrum kombinerat med lite EQ lät det helt annorlunda. Så att provlyssna högtalare i butik är ju rätt döfött.
Och sen med tanke på att elektronik låter så gott som helt likadant så finns det verkligen noll mening att ens försöka lyssna på sånt heller, utan det är mer funktioner som man lätt kan läsa sig till. Skulle möjligtvis vara handhavande som man vill pilla på, men att hålla butiker öppna för sånt känns inte speciellt gångbart, dessutom så finns det väl ofta Youtube-reviews där sånt gås igenom ganska grundligt.
Fast sen när hifi-butiken nästan alltid innehåller mängder med apdyr ormolja så förstår jag ännu mer varför dom dör ut, dom hör helt enkelt inte hemma nånstans.

Men att bra ljud skulle vara utdöende stämmer ju inte, det är bara ni som tittar på fel ställen :)

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2025-04-20 21:51

Det är lätt med Hifi när man inte behöver lyssna.... 8O :mrgreen:

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2025-04-20 22:07

distad skrev:Det är lätt med Hifi när man inte behöver lyssna.... 8O :mrgreen:

Det är lätt även när man lyssnar. Bara att koppla av och låta sig spontant reagera. Analyser gör att man bara tänker på ljud.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2025-04-20 22:42

Flint skrev:
distad skrev:Det är lätt med Hifi när man inte behöver lyssna.... 8O :mrgreen:

Det är lätt även när man lyssnar. Bara att koppla av och låta sig spontant reagera. Analyser gör att man bara tänker på ljud.

Ja, jag hör ganska direkt om det inte funkar alls. Men som Tell såga butikslyssning totalt skulle jag aldrig göra.

Tell

Inläggav Tell » 2025-04-20 23:16

Butikslyssning funkar ju bara om man kan lyssna på alla högtalare man jämför i just butikens lyssningsrum eftersom just rummet gör så enorm påverkan på ljudet.
Men annars ja, det är enkelt med elektroniken eftersom det inte är mycket man behöver eller ens kan lyssna efter. Har grejerna rätt kontakter, dom features man behöver, nog med effekt osv så är dom rätt.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2025-04-21 06:34

Som sagt, det är enkelt om man knappt behöver lyssna.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-04-21 10:13

Tell skrev:Kan tycka det är lite oklart vad man behöver en fysisk butik till för att handla ljud. Personligen har jag bara varit inne i en en gång för att "klämma o känna" på nåt, ett par högtalare och förstärkare jag skulle ha till sovrummet. Dom på Reference Audio på söder tyckte det inte var några vidare bra grejer men jag fick lyssna ändå, det lät väl som det lät i deras rum, men hemma i mitt sovrum kombinerat med lite EQ lät det helt annorlunda. Så att provlyssna högtalare i butik är ju rätt döfött.
Och sen med tanke på att elektronik låter så gott som helt likadant så finns det verkligen noll mening att ens försöka lyssna på sånt heller, utan det är mer funktioner som man lätt kan läsa sig till. Skulle möjligtvis vara handhavande som man vill pilla på, men att hålla butiker öppna för sånt känns inte speciellt gångbart, dessutom så finns det väl ofta Youtube-reviews där sånt gås igenom ganska grundligt.
Fast sen när hifi-butiken nästan alltid innehåller mängder med apdyr ormolja så förstår jag ännu mer varför dom dör ut, dom hör helt enkelt inte hemma nånstans.

Men att bra ljud skulle vara utdöende stämmer ju inte, det är bara ni som tittar på fel ställen :)

Det fungerar alldeles utmärkt att höra hur ett par högtalare låter och hur de i huvudsak kommer låta även hemma, förutsatt att demo-rummet inte är uselt och att högtalarna är någorlunda korrekt uppställda. Om demo-rummet dessutom är akustiskt sett bättre än det egna rummet, så kan man åtminstone höra vilket potential högtalarna har ifall man har ambitionen att förbättra akustiken även för det egna lyssningsrummet. Jag är exempelvis rätt säker på att de som varit på demo hos IÖ och sedan köpt hem hans högtalare sällan har blivit "tagna på sängen" av en helt annan ljudkaraktär i hemmamiljö, även om högtalarna säkert lät ännu bättre i demo-rummet. Köparna vet därmed vilken potential högtalarna har, och vad som är möjligt att sträva efter om bättre akustiska och placeringsmässiga förutsättningar även kan uppnås i det egna lyssningsrummet.

Jag har genom åren många gånger varit i Takt & Tons fem olika demorum och lyssnat på diverse högtalare, och dessutom varit ägare av högtalare jag hört både i deras demorum och hemma. Dessa högtalare har inte låtit särskilt olika i de olika rummen och deras huvudsakliga ljudkaraktär har varit densamma, så nog går det alldeles utmärkt att höra hur ett par högtalare i stort kommer låta även hemma.

Tell

Inläggav Tell » 2025-04-21 10:29

distad skrev:Som sagt, det är enkelt om man knappt behöver lyssna.

Ja visst är det skönt? Mindre krånglande och mer musiknjutande!
goat76 skrev:Det fungerar alldeles utmärkt att höra hur ett par högtalare låter och hur de i huvudsak kommer låta även hemma, förutsatt att demo-rummet inte är uselt och att högtalarna är någorlunda korrekt uppställda. Om demo-rummet dessutom är akustiskt sett bättre än det egna rummet, så kan man åtminstone höra vilket potential högtalarna har ifall man har ambitionen att förbättra akustiken även för det egna lyssningsrummet. Jag är exempelvis rätt säker på att de som varit på demo hos IÖ och sedan köpt hem hans högtalare sällan har blivit "tagna på sängen" av en helt annan ljudkaraktär i hemmamiljö, även om högtalarna säkert lät ännu bättre i demo-rummet. Köparna vet därmed vilken potential högtalarna har, och vad som är möjligt att sträva efter om bättre akustiska och placeringsmässiga förutsättningar även kan uppnås i det egna lyssningsrummet.

Jag har genom åren många gånger varit i Takt & Tons fem olika demorum och lyssnat på diverse högtalare, och dessutom varit ägare av högtalare jag hört både i deras demorum och hemma. Dessa högtalare har inte låtit särskilt olika i de olika rummen och deras huvudsakliga ljudkaraktär har varit densamma, så nog går det alldeles utmärkt att höra hur ett par högtalare i stort kommer låta även hemma.

Har man ett dedikerat musikrum så visst blir det lite enklare, men så vanligt är väl inte det. Dessutom tenderar basen att bete sig väldigt olika i olika rum, speciellt eftersom många sk audiofiler vägrar använda DSP.
Är ju oavsett enklare att bara hitta mätningar på högtalarna man vill köpa (nåt som tillverkarna själva borde tillhandahålla) för att se hur dom beter sig och sen bara köra på det.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2025-04-21 11:02

Högst förbryllande för min del, jag har nog sammanlagt ett par veckor av mitt liv i lyssnande i butik och mässor...

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-04-21 11:06

Tell skrev:

Ja visst är det skönt? Mindre krånglande och mer musiknjutande!
goat76 skrev:Det fungerar alldeles utmärkt att höra hur ett par högtalare låter och hur de i huvudsak kommer låta även hemma, förutsatt att demo-rummet inte är uselt och att högtalarna är någorlunda korrekt uppställda. Om demo-rummet dessutom är akustiskt sett bättre än det egna rummet, så kan man åtminstone höra vilket potential högtalarna har ifall man har ambitionen att förbättra akustiken även för det egna lyssningsrummet. Jag är exempelvis rätt säker på att de som varit på demo hos IÖ och sedan köpt hem hans högtalare sällan har blivit "tagna på sängen" av en helt annan ljudkaraktär i hemmamiljö, även om högtalarna säkert lät ännu bättre i demo-rummet. Köparna vet därmed vilken potential högtalarna har, och vad som är möjligt att sträva efter om bättre akustiska och placeringsmässiga förutsättningar även kan uppnås i det egna lyssningsrummet.

Har man ett dedikerat musikrum så visst blir det lite enklare, men så vanligt är väl inte det. Dessutom tenderar basen att bete sig väldigt olika i olika rum, speciellt eftersom många sk audiofiler vägrar använda DSP.
Är ju oavsett enklare att bara hitta mätningar på högtalarna man vill köpa (nåt som tillverkarna själva borde tillhandahålla) för att se hur dom beter sig och sen bara köra på det.

Jag pratar inte specifikt om något dedikerat musikrum, jag menar att en högtalares huvudsakliga ljudkaraktär bibehålls och är densamma oavsett vilket rum man placerar den i. Ett bra demorum kommer dock att ge dig en hum om vilken potential den specifika högtalaren har om du ger den liknande förutsättningar.

Vilka mätningar var det förresten du tittade på innan du bestämde dig för ett par Ino Audio piP, eller var det kanske så att du möjligtvis hörde dem någonstans innan du köpte dem? :wink:

Tell

Inläggav Tell » 2025-04-21 13:17

goat76 skrev:Jag pratar inte specifikt om något dedikerat musikrum, jag menar att en högtalares huvudsakliga ljudkaraktär bibehålls och är densamma oavsett vilket rum man placerar den i. Ett bra demorum kommer dock att ge dig en hum om vilken potential den specifika högtalaren har om du ger den liknande förutsättningar.

Vilka mätningar var det förresten du tittade på innan du bestämde dig för ett par Ino Audio piP, eller var det kanske så att du möjligtvis hörde dem någonstans innan du köpte dem? :wink:

Jo karaktären finns väl där, men den påverkad fortfarande mycket av rummet och spridningen av högtalarna. Och ja ett demorum kan ge dig ett hum, men fortfarande ganska ospecifikt i min erfarenhet.

Jag hade varken sett några mätningar eller hört piP innan jag köpte dom, utan gick bara på råd av en kompis jag litar på.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2025-04-21 19:43

Ja, det är så det är. Olika högtalare, låter olika. Och de har olika "ljudsignatur" (och dna) och ett par Dynaudio låter Dynaudio, även i olika rum och ett par B&W låter B&W, även i olika rum osv.

Tell

Inläggav Tell » 2025-04-21 23:20

distad skrev:

Ja, det är så det är. Olika högtalare, låter olika. Och de har olika "ljudsignatur" (och dna) och ett par Dynaudio låter Dynaudio, även i olika rum och ett par B&W låter B&W, även i olika rum osv.

Lätt att säga när du högst antagligen 100% av gångerna sett att det står Dynaudio och B&W på framsidan av högtalarna ;)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2025-04-21 23:22

Flint skrev:Om vi ska kunna vända den här trenden så lär vi börja handla HiFi så det bara knakar.
Strunta i nya bilar, båtar, finskor, dyrdricka, gåsleverpaté och semesterresor mm och bara handla det viktigaste av allt - HiFi.

Yeah, visa mig var de säljer OA52.2 så ska jag avstå patén en vecka... mina fungerar finfint men de har lite bruksspår så ett par nya för att stödja branschen kan jag väl tänka mig.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2025-04-21 23:27

hifikg skrev:
Flint skrev:Om vi ska kunna vända den här trenden så lär vi börja handla HiFi så det bara knakar.

Yeah, visa mig var de säljer OA52.2 så ska jag avstå patén en vecka... mina fungerar finfint men de har lite bruksspår så ett par nya för att stödja branschen kan jag väl tänka mig.

Jag bygger bara i omålad knappt slipad spånskiva. Skulle det kunna passa i din ateljé? :wink:

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-04-21 23:51

distad skrev:

De flesta fabrikat har ett ”house sound”, och oftast även de fabrikat som alla strävar efter ett neutralt ljud. Det är nästan lite lustigt då man tycker att de av den anledningen rimligtvis borde låta väldigt likvärdiga. :)

Men hur som helst, oavsett hur en specifik högtalare låter så är det knappast så att den låter totalt olika i olika rum, utan snarare så består ljudkaraktären från rum till rum.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2025-04-22 00:03

goat76
Ursäkta att jag "blandar mig från sidan" men jag vill bara säga att du inspirerade mig att köpa en licens till/av Reaper. Jag är mycket nöjd.
Tack!

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-04-22 08:04

Flint skrev:goat76
Ursäkta att jag "blandar mig från sidan" men jag vill bara säga att du inspirerade mig att köpa en licens till/av Reaper. Jag är mycket nöjd.
Tack!

Ja, Reaper är riktigt bra. Programmet har en relativt kort inlärningskurva och det mesta känns logiskt. Samtidigt har det ett väldigt djup och allt går att göra bara man läser på lite och letar guider hur man utför vissa mer avancerade saker. Licensen är dessutom väldigt billig och räcker många år innan man behöver förnya den, jag har väl haft det i över 10 år och är bara inne på min andra licens-omgång. Alla borde kolla upp Reaper! :)

Förlåt för lite OT här.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2025-04-22 08:30

Hifi har nått sin topp gällande antal försäljningar. Kommer att finnas kvar för en mindre grupp kunder. Några butiker överlever.
Själv handlar jag helst i butik. Gäller inte enbart hifi utan kläder m m.

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2025-04-22 21:09

Tell skrev:
distad skrev:

Lätt att säga när du högst antagligen 100% av gångerna sett att det står Dynaudio och B&W på framsidan av högtalarna ;)

Vi har många olika högtalare i butiken å olika förstärkare å koppla emellan.
De e stor skillnad på olika märken.
Vissa märken har sin ljudsignatur.
Inget konstigt m det.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2025-04-22 22:16

Flint skrev:
hifikg skrev:

Jag bygger bara i omålad knappt slipad spånskiva. Skulle det kunna passa i din ateljé? :wink:

Det var butiker vi skulle stödja, inte hemmapulare :)

Mina 52.2 är inte mer illa däran än att lite färg skulle dölja de flesta små skönhetsfel. Å andra sidan släcker jag ljuset när jag lyssnar. Ingen har någonsin påstått att hen har hört ett par OA52.2 låta bättre o då har jag haft lyssnare på besök som lyssnat på mååånga par. Eller högtalare överhuvudtaget. Bara en har påstått att ett par andra högtalare i samma rum lät bättre, han baxade iväg dem till någon fjärran ö. Nä, två, min svärson sa något liknande om ett par fina OA51:or som var på besök. Han är numera f d svärson.

Så vad kan jag göra för att stödja branschen? Har börjat kika efter rena streamers. Bäst till ligger Hifi Rose för 60 lax. Behöver den antagligen inte, men om nu branschen behöver lite support...
Polaren är en mer flitig supporter, bjöd hem Sladd o det blev inte helt gratis, men han är nöjd (syftar avsiktligt på båda parter).

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2025-04-22 22:36

Kul!. :D Ja ,ditt köpsug går ju inte att ta miste på.
Men det bästa för branschen borde ju vara att du gör ett direkt felköp,
och kort därefter upprepar samma sak igen.
Jag menar inte så illa som det kanske låter.
Jag ser det bara objektivt. 8)

Tell

Inläggav Tell » 2025-04-22 22:45

Imperial-Blomman skrev:
Tell skrev:
distad skrev:Ja, det är så det är. Olika högtalare, låter olika. Och de har olika "ljudsignatur" (och dna) och ett par Dynaudio låter Dynaudio, även i olika rum och ett par B&W låter B&W, även i olika rum osv.

Vi har många olika högtalare i butiken å olika förstärkare å koppla emellan.
De e stor skillnad på olika märken.
Vissa märken har sin ljudsignatur.
Inget konstigt m det.

Bild
Bild
Jag ser inte mycket mycket likheter mellan dom här två B&W-högtalarna förutom att dom försöker hålla sig någorlunda raka (som dom flesta andra högtalare vill säga). Men visst, dom försöker kanske sätta en viss karaktär, men min poäng är att det fortfarande påverkas mycket av rummet, så pass att jag tvivlar att ni har speciellt lätt att _blint_ höra en högtalare i ett rum och sen kunna peka ut samma i ett annat rum.
Vet dock fortfarande inte varför man ens vill försöka jaga ljud på det sättet? Bah hitta ett par objektivt bra högtalare och ratta din egen karaktär :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2025-04-22 23:28

Flint skrev:Kul!. :D Ja ,ditt köpsug går ju inte att ta miste på.

Köpte ett par nya, fina, 2A3 rör som jag tänkte klämma in i 300B socklarna. Erik avrådde å det bestämdaste, fast jag hade fått uppfattningen, vid samtal med just Erik, att mitt slutsteg skulle kunna använda sådana. Erik menade i all ödmjukhet att han räddat livet på mig. Felköp, men jag gjorde inte om det. När jag går i pension på riktigt ska jag köpa ett par WE 300B i vackert schatull. Det kommer bli den sista hifi-investeringen jag gör i detta liv, så ska jag ha en streamer enligt ovan lär det bli innan dess.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2025-04-23 00:18

hifikg skrev:
Flint skrev:Kul!. :D Ja ,ditt köpsug går ju inte att ta miste på.

Köpte ett par nya, fina, 2A3 rör som jag tänkte klämma in i 300B socklarna. Erik avrådde å det bestämdaste, fast jag hade fått uppfattningen, vid samtal med just Erik, att mitt slutsteg skulle kunna använda sådana. Erik menade i all ödmjukhet att han räddat livet på mig. Felköp, men jag gjorde inte om det. När jag går i pension på riktigt ska jag köpa ett par WE 300B i vackert schatull. Det kommer bli den sista hifi-investeringen jag gör i detta liv, så ska jag ha en streamer enligt ovan lär det bli innan dess.

2A3 har 2.5V glödspänning, det blir fel. Du borde titta på 6A3. Men det kräver att steget justeras så att röret får rätt arbetspunt för att det ska kunna leva som det är tänkt.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2025-04-23 11:51

Jag har en Audion med en switch så jag kan välja mellan 2A3 eller 300B eftersom sockeln är densamma så är det ju lömskt.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2025-04-23 18:41

Tell skrev:Jag ser inte mycket mycket likheter mellan dom här två B&W-högtalarna förutom att dom försöker hålla sig någorlunda raka (som dom flesta andra högtalare vill säga).

Fast fler saker påverkar upplevelsen av ljud, än frekvenskurvan iof.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2025-04-23 19:49

sportbilsentusiasten skrev:
Tell skrev:Jag ser inte mycket mycket likheter mellan dom här två B&W-högtalarna förutom att dom försöker hålla sig någorlunda raka (som dom flesta andra högtalare vill säga).

Han lyssnar inte ens på olika högtalare utan han köpte bara ett par i en källare. Som sagt, det är enkelt om man knappt behöver lyssna... Dvs . det är ren tomte varning. Det här med smak finns visst inte för en del i ljudvärlden. Det finns när det gäller alla våra andra "sinnen", men bortplockat när det gäller ljud. *för vissa* Det blir helt barockt i min värld.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2025-04-23 20:24

distad skrev:

Han lyssnar inte ens på olika högtalare utan han köpte bara ett par i en källare. Som sagt, det är enkelt om man knappt behöver lyssna... Dvs . det är ren tomte varning. Det här med smak finns visst inte för en del i ljudvärlden. Det finns när det gäller alla våra andra "sinnen", men bortplockat när det gäller ljud. *för vissa* Det blir helt barockt i min värld.

Vi bör utrycka oss med respekt för andras åsikter.

Och har själv hört högtalare EN gång, det räcker för att avgöra om det är bra grejer. Vissa vill prova massor olika modeller, andra tycker "detta är bra nog".

Tell

Inläggav Tell » 2025-04-23 20:39

Visst är det så, men frekvenskurvan dominerar.
distad skrev:

Jorå, jag har lyssnat på väldigt många olika högtalare och även läst på en hel del för att öka mina kunskaper, korrelera det ena med det andra. Har ju hunnit med en hel del eftersom mitt ljudintresse har funnits sedan jag var ett litet barn.
Mina högtalare jag köpte var inte ett par i en källare nej, det var nåt par skickades på ett tåg ifrån Skåne, låter såklart utmärkt efter en fix av delningsfiltret och korrigeringar och subjektivt DSP-rattande av frekvenskurvan efter min egen smak. Enklare så än att jaga en drake man aldrig kommer få tag på eftersom folk tenderar att jaga på helt fel ställen ;)

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2025-04-23 21:13

Jag har vid tillfälle fått en tankeställare där jag fått svårt att peka ut en specifik högtalare väl inlyssnad på, bland andra inlyssnade högtalare, högtalarna stod då tätt så det var svårt att ta det på riktning, så absolut kan det finnas ett värde att inte veta vad man lyssnar på även med högtalare.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2025-04-23 23:06

Harryup skrev:Jag har en Audion med en switch så jag kan välja mellan 2A3 eller 300B eftersom sockeln är densamma så är det ju lömskt.

Precis o av någon anledning hade jag fått för mig... tur att jag kontrollerade med Mäster Himself, en möjlighet som inte finns längre :( så nästa gång rådfrågar jag forat, eller finner mig i den massiva power som ett par 300B lämnar ifrån sig.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2025-04-26 09:37

Vad försvann dialogen kring butiker och skillnaden mellan Sverige och våra grannländer?

Det som utmärker Sverige är på gott och ont en effektivitetsjakt. Stora externa köplador har gynnats på stadskärnornas bekostnad. En småföretagare kan inte etablera sig på stora centrumbildningar. Det krävs öppettider alla dagar i veckan och på kvällar. Då blir det stora kedjor med försäljning av massprodukter. Någon kedja med smalare utbud kan finnas. Några få småföretagare kan överleva på de som söker lite udda saker.

Det som hänt är att staden utarmats mer eller mindre.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2025-04-26 11:11

Stormarknader och radiohandlare har funnits länge. I omgångar har dom tagit i bättre hifimärken när dessas distributörer haft ont om pengar. Det har utarmat branschen då radiohandlarna inte haft något hifiintresse sedan tidigt 70-tal. Resten har varit musikstaplar och Tv. Och stormarknader dödar hifimärken i längden. Så problemet är kanske att vi haft ett ganska utbrett distributörsled som inte kunnat leva på att bara sälja till riktiga butiker. Och det har ju också lett till att snart sagt alla butiker importerar själva och har dubbla marginaler för att överleva och vi har fått "svenska" distributörer i Danmark och Norge. OM lämpliga butiker kunde köpa ifrån europadistributörer eller tillverkare som faktiskt hade koll på marknaden så skulle den må bättre.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2025-04-26 11:43

Kommer vi få se hifi prylar på stormarknader igen?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2025-04-26 11:47

LeifB skrev:Kommer vi få se hifi prylar på stormarknader igen?

Det tvivlar jag på?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2025-04-26 11:54

Klart vi kommer och redan får, det är bara det att hifi numera definieras annorlunda, en fet högtalare som ger massor av ljud överallt. T o m rör kommer dyka upp på stormarknader igen. Jag köpte en gång en fet röris på Mediamarkt. Den hette FatMan, finns i min presentationstråd.
Bilagor
bighifi.png
bighifi.png (1.11 MiB) Visad 15794 gånger

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2025-04-26 12:05

Ja, partydunk kan vi nog räkna med.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2025-04-26 12:46

Hemmabiopaket

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2025-04-26 13:47

Ni som har mer erfarenhet av branschen, hur många av den grå massan som bara ville ha något som spelade tillräckligt bra och högt köpte sina saker i hifi butiker?

Jag har utgått från att det var det alternativ som fanns från början och att det kommit till fler ställen att köpa de enklare anläggningarna, för att som nu specialiseras ganska mycket. Hifi köper man på ett ställe, personligt ljud på ett annat ställe, bakgrundsljud finns i varuhusen i form av Bluetooth högtalare, samma med partyljud.

Med några år som datortekniker så undrar jag hur många det var från början som egentligen fick vad de ville ha och inte köpte något alldeles för bra på grund av att det var vad som fanns.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2025-04-26 14:22

Neuhausen skrev:Ni som har mer erfarenhet av branschen, hur många av den grå massan som bara ville ha något som spelade tillräckligt bra och högt köpte sina saker i hifi butiker?

Jag har utgått från att det var det alternativ som fanns från början och att det kommit till fler ställen att köpa de enklare anläggningarna, för att som nu specialiseras ganska mycket. Hifi köper man på ett ställe, personligt ljud på ett annat ställe, bakgrundsljud finns i varuhusen i form av Bluetooth högtalare, samma med partyljud.

Med några år som datortekniker så undrar jag hur många det var från början som egentligen fick vad de ville ha och inte köpte något alldeles för bra på grund av att det var vad som fanns.

Jag hade Ljudbutiken i Stockholm från 1980 till 1986. Eftersom det var mindre än 1 % av de presumtiva kunderna som kom till butiken som visste vad de ville ha, eller ens hade en aning om vad de ville ha, så kan jag säga att det var mindre än 1 % av kunderna som köpte det de ville ha. Eftersom jag även hade agentur och distribution av ungefär 30 märken för Sverige så var jag runt i många butiker och träffade även deras kunder och det var nog likartat överallt. Jag träffade även kunder i butiker och på mässor i USA, Tyskland, England, Norge och Danmark och det var lika även där. De mest medvetna kunderna var i Japan då jag besökte Tokyo 2 ggr i början på 80-talet. Dessutom var det så att i Japan var det många tjejer som var kunder. Marknaden såg helt annorlunda ut där. Tänk dig att det inom high end audio på mässor och i butiker är lika mycket tjejer som killar och som vill ha yttersta välljud och som snackar transkonduktanser och kapacitanser 8O :lol: . . . typ. Fast tjejerna var mer inriktade på det slutliga ljudresultatet i sina hem, än det tekniska. Killarna försökte briljera med teknik de inte hade en susning om, och så är det nog fortfarande, av allt det jag läser. Alla tror de är experter, men i själva verket är de på en nivå långt under nollnivå. 8) :)

Det är säljarens uppgift i butiken att försöka ta reda på den presumtiva kundens önskemål. Sedan kopplar man upp den anläggning som man tror kan satisfiera kundens helt omedvetna önskemål. Ofta var det så att det man demade ljudmässigt blev en nyupptäckt för kunden, som blev glatt överraskad och ofta helt överrumplad. Prisramen blev satt från början från kunden. Ibland demade man flera alternativa lösningar som kunden fick välja mellan.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2025-04-26 14:24

Neuhausen skrev:Ni som har mer erfarenhet av branschen, hur många av den grå massan som bara ville ha något som spelade tillräckligt bra och högt köpte sina saker i hifi butiker?

En förvånande stor del om vi backar några årtionden, skulle jag vilja säga. Många ggr man suttit i en butik och någon klivit in som inte haft mycket mer förkunskap än att hitta till en hifibutik...

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2025-04-26 14:46

petersteindl skrev:Det är säljarens uppgift i butiken att försöka ta reda på den presumtiva kundens önskemål. Sedan kopplar man upp den anläggning som man tror kan satisfiera kundens helt omedvetna önskemål. Ofta var det så att det man demade ljudmässigt blev en nyupptäckt för kunden, som blev glatt överraskad och ofta helt överrumplad. Prisramen blev satt från början från kunden. Ibland demade man flera alternativa lösningar som kunden fick välja mellan.

Det låter inspirerande och stämmer bra med en sak som en vän till mig fört fram, att en bra stereo var något man skulle lägga ganska mycket pengar på. Soffa, bord, TV, stereo och så vidare.

Vad jag hör nu så är den ultimata uppgraderingen för många att köpa en soundbar.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2025-04-26 14:54

Neuhausen skrev:
petersteindl skrev:Det är säljarens uppgift i butiken att försöka ta reda på den presumtiva kundens önskemål. Sedan kopplar man upp den anläggning som man tror kan satisfiera kundens helt omedvetna önskemål. Ofta var det så att det man demade ljudmässigt blev en nyupptäckt för kunden, som blev glatt överraskad och ofta helt överrumplad. Prisramen blev satt från början från kunden. Ibland demade man flera alternativa lösningar som kunden fick välja mellan.

Det låter inspirerande och stämmer bra med en sak som en vän till mig fört fram, att en bra stereo var något man skulle lägga ganska mycket pengar på. Soffa, bord, TV, stereo och så vidare.

Vad jag hör nu så är den ultimata uppgraderingen för många att köpa en soundbar.

...eller bättre lurar...

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2025-04-26 15:00

Nattlorden skrev:
Neuhausen skrev:

...eller bättre lurar...

Det är att föredra som närstående, i bokstavlig mening.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2025-04-26 20:58

Ja, mono Bluetooth och i lurar eller i en tv-limpa. Om man vill fråga personalen om råd så kan dom med vissa svårigheter kolla om grunkan finns i lager om saldot i systemet stämmer. Det är allt.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2025-04-26 21:15

Harryup skrev:

Ja, mono Bluetooth och i lurar eller i en tv-limpa. Om man vill fråga personalen om råd så kan dom med vissa svårigheter kolla om grunkan finns i lager om saldot i systemet stämmer. Det är allt.

:D Skrattar. Men till ungarnas försvar, dom är hårt styrda. "Ge dig inte in i något onödigt och tidsödande diskuterande".

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2025-05-02 16:32

Harryup skrev:

Lite skrattretande...
Finns Sonos kvar på stormarknaden?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2025-05-02 16:48

Det är Sonos som finns kvar på t.ex. elgiganten.
Power har jag ingen aning om men antar att dom snart konkar igen.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2025-05-02 16:56

Har Power konkat förut?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2025-05-02 17:20

LeifB skrev:Har Power konkat förut?

Dom köpte upp MediaMarkt som köpte upp något vad det nu var, kanske City Stormarknad eller kanske Expert eller.....
Finns en tid för alla att konkurrera med Elgiganten innan dom dör.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2025-05-02 18:29

Jag måste bara inflika att för oss som bor på landet. Vi som aldrig haft tillgång till butiker med ett brett kvalitativt hifi utbud. Så är utbudet bättre än någonsin! All hifi man kan tänka sig bara en knapptryckning bort. Och oftast med snabb och billig leverans. Jag har faktiskt ändock inte förstått varför man skulle vilja lyssna på en potentiell högtalarkandidat någon annanstans än i det rummet där den ska stå, ändå? Jag menar rummet påverkar ju klangen hos högtalaren minst lika mycket som högtalarens inneboende fel. Kanske till ock med mer?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-05-02 19:33

@dewpo

Tycker du att en och samma högtalare låter så markant annorlunda mellan olika rum att det lika gärna hade kunnat röra sig om två vitt skilda högtalare?

Jag har genom åren varit hos min lokala HiFi-handlare och lyssnat på så många olika högtalare i 5 olika demo-rum, och hört vissa av dem i andra sammanhang. Enligt min erfarenhet så låter inte en högtalare särskilt annorlunda mellan olika rum, utan merparten av ljudkaraktären bibehålls och det är mest lägsta basen som i regel förändras mest från rum till rum.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2025-05-02 20:53

goat76 skrev:@dewpo

Tycker du att en och samma högtalare låter så markant annorlunda mellan olika rum att det lika gärna hade kunnat röra sig om två vitt skilda högtalare?

Jag har genom åren varit hos min lokala HiFi-handlare och lyssnat på så många olika högtalare i 5 olika demo-rum, och hört vissa av dem i andra sammanhang. Enligt min erfarenhet så låter inte en högtalare särskilt annorlunda mellan olika rum, utan merparten av ljudkaraktären bibehålls och det är mest lägsta basen som i regel förändras mest från rum till rum.

Exakt.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2025-05-02 20:59

goat76 skrev:Tycker du att en och samma högtalare låter så markant annorlunda mellan olika rum att det lika gärna hade kunnat röra sig om två vitt skilda högtalare?

Ja!

goat76 skrev:Jag har genom åren varit hos min lokala HiFi-handlare och lyssnat på så många olika högtalare i 5 olika demo-rum, och hört vissa av dem i andra sammanhang. Enligt min erfarenhet så låter inte en högtalare särskilt annorlunda mellan olika rum, utan merparten av ljudkaraktären bibehålls och det är mest lägsta basen som i regel förändras mest från rum till rum.

Gissar att dessa demo-rum är anpassade för musik återgivning och därför är ganska lika i karaktären?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2025-05-02 21:04

Det mesta lyssnandet kanske trots allt är för att välja bort... när man väl är inne på ett fåtal intressanta - då är det egna rummets matchning av stort intresse.

JM

Inläggav JM » 2025-05-03 14:39

Nattlorden skrev:Det mesta lyssnandet kanske trots allt är för att välja bort... när man väl är inne på ett fåtal intressanta - då är det egna rummets matchning av stort intresse.

Helt rätt.
Det finns en potentiell genväg innan högtalaren släpas hem för testning.
Utifrån spinoramamätningar är det teoretiskt möjligt att utifrån mätningar i egna lyssningsrummet extrapolera hyfsat hur ljudet kommer att låta. Borde inte vara så svårt att fixa.
Spinoramamätningen ger hur ljudet sprider sig i rummet. Utifrån hur direktljudet i faktiska lyssningsrummet kommer att blandas med reflexljudet kommer klangbilden simuleras. Sannolikt går det skapa en simulering hyfsad av ljudet i hörlurar. Med PEQ och DSP korrigeras ljudet map faktiskt rumsrelaterat reflexljud map attenuering, fördröjning o frekvenskurva. Utifrån detta kan större rum simuleras och faktiska hörbara skillnaden kan jämföras.
Sannolikt kommer alla seriösa lyssnare skaffa större lyssningsrum efter testerna.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2025-05-03 15:11

Ja det gäller att inte få med tidiga reflexer.
Finns väl stående regler för detta.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2025-05-03 16:13

LeifB skrev:Ja det gäller att inte få med tidiga reflexer.
Finns väl stående regler för detta.

Att följa regler har väl aldrig varit din starkaste sida.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2025-05-03 16:23

Reglerna gällande di tidiga reflexerna sattes av Stig Carlsson kring år 1950. 8) :)

Det gäller både inspelning av akustiskt alstrad musik i akustisk miljö och uppspelning i bostadsrum av denna inspelade musik.

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2025-05-03 16:59

goat76 skrev:@dewpo

Ja byggde Klipschhorn.
I den lyan ja hade då så funka dom bra men när ja flytta å hade ställt upp dom så va de stora problem m ljudet där så ja sålde dom.
Så ja de skiljer en hel del ibland.
Efter det byggde ja imperial horn å dom funka bra fast dom va större å gick djupare i 2:an.
När ja sedan flytta igen så lät hornen ännu bättre i den nya lyan en 3:a m matrum.

Carlsson har ja hört i många olika rum åxå.
Men där skulle ja inte sejja att dom låter som en annan högtalare i olika rum men ljudet kan skilja en hel del.
Deltidare på Hifikit.

Skrote

Inläggav Skrote » 2025-05-03 18:22

Jag tycker inte att det är svårt att höra om en anläggning (högtalare ) låter illa, varken i butik, mässa eller hemma hos någon. Och självklart gäller tvärtom. Jag har aldrig blivit överraskad att något rum gjort susen heller. Är det så kinkigt är det nog inte min anläggning. En bra klang ( timbre ) är alltid en bra klang.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2025-05-03 18:49

Skrote skrev:Jag tycker inte att det är svårt att höra om en anläggning (högtalare ) låter illa, varken i butik, mässa eller hemma hos någon. Och självklart gäller tvärtom. Jag har aldrig blivit överraskad att något rum gjort susen heller. Är det så kinkigt är det nog inte min anläggning. En bra klang ( timbre ) är alltid en bra klang.

Instämmer. Jag är blixtsnabb i bedömningen av ljud och anläggningar men tar bara intrycken som färskvara, "det var den gången, det intrycket".
Om det upprepas flera gånger med samma prylar och reaktion så kan det kanske ligga mer än bara tillfällighet bakom.
Jag litar helt på intrycken för stunden.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2025-05-04 14:49

Flint skrev:
Skrote skrev:Jag tycker inte att det är svårt att höra om en anläggning (högtalare ) låter illa, varken i butik, mässa eller hemma hos någon. Och självklart gäller tvärtom. Jag har aldrig blivit överraskad att något rum gjort susen heller. Är det så kinkigt är det nog inte min anläggning. En bra klang ( timbre ) är alltid en bra klang.

Instämmer. Jag är blixtsnabb i bedömningen av ljud och anläggningar men tar bara intrycken som färskvara, "det var den gången, det intrycket".
Om det upprepas flera gånger med samma prylar och reaktion så kan det kanske ligga mer än bara tillfällighet bakom.
Jag litar helt på intrycken för stunden.

Blixtsnabb... :D

Återgå till Generellt om hifi