Moderator: Redaktörer
Tell skrev:Kan tycka det är lite oklart vad man behöver en fysisk butik till för att handla ljud. Personligen har jag bara varit inne i en en gång för att "klämma o känna" på nåt, ett par högtalare och förstärkare jag skulle ha till sovrummet. Dom på Reference Audio på söder tyckte det inte var några vidare bra grejer men jag fick lyssna ändå, det lät väl som det lät i deras rum, men hemma i mitt sovrum kombinerat med lite EQ lät det helt annorlunda. Så att provlyssna högtalare i butik är ju rätt döfött.
Och sen med tanke på att elektronik låter så gott som helt likadant så finns det verkligen noll mening att ens försöka lyssna på sånt heller, utan det är mer funktioner som man lätt kan läsa sig till. Skulle möjligtvis vara handhavande som man vill pilla på, men att hålla butiker öppna för sånt känns inte speciellt gångbart, dessutom så finns det väl ofta Youtube-reviews där sånt gås igenom ganska grundligt.
Fast sen när hifi-butiken nästan alltid innehåller mängder med apdyr ormolja så förstår jag ännu mer varför dom dör ut, dom hör helt enkelt inte hemma nånstans.
Men att bra ljud skulle vara utdöende stämmer ju inte, det är bara ni som tittar på fel ställen
distad skrev:Som sagt, det är enkelt om man knappt behöver lyssna.
goat76 skrev:Det fungerar alldeles utmärkt att höra hur ett par högtalare låter och hur de i huvudsak kommer låta även hemma, förutsatt att demo-rummet inte är uselt och att högtalarna är någorlunda korrekt uppställda. Om demo-rummet dessutom är akustiskt sett bättre än det egna rummet, så kan man åtminstone höra vilket potential högtalarna har ifall man har ambitionen att förbättra akustiken även för det egna lyssningsrummet. Jag är exempelvis rätt säker på att de som varit på demo hos IÖ och sedan köpt hem hans högtalare sällan har blivit "tagna på sängen" av en helt annan ljudkaraktär i hemmamiljö, även om högtalarna säkert lät ännu bättre i demo-rummet. Köparna vet därmed vilken potential högtalarna har, och vad som är möjligt att sträva efter om bättre akustiska och placeringsmässiga förutsättningar även kan uppnås i det egna lyssningsrummet.
Jag har genom åren många gånger varit i Takt & Tons fem olika demorum och lyssnat på diverse högtalare, och dessutom varit ägare av högtalare jag hört både i deras demorum och hemma. Dessa högtalare har inte låtit särskilt olika i de olika rummen och deras huvudsakliga ljudkaraktär har varit densamma, så nog går det alldeles utmärkt att höra hur ett par högtalare i stort kommer låta även hemma.
distad skrev:Som sagt, det är enkelt om man knappt behöver lyssna.
Tell skrev:distad skrev:Som sagt, det är enkelt om man knappt behöver lyssna.
Ja visst är det skönt? Mindre krånglande och mer musiknjutande!goat76 skrev:Det fungerar alldeles utmärkt att höra hur ett par högtalare låter och hur de i huvudsak kommer låta även hemma, förutsatt att demo-rummet inte är uselt och att högtalarna är någorlunda korrekt uppställda. Om demo-rummet dessutom är akustiskt sett bättre än det egna rummet, så kan man åtminstone höra vilket potential högtalarna har ifall man har ambitionen att förbättra akustiken även för det egna lyssningsrummet. Jag är exempelvis rätt säker på att de som varit på demo hos IÖ och sedan köpt hem hans högtalare sällan har blivit "tagna på sängen" av en helt annan ljudkaraktär i hemmamiljö, även om högtalarna säkert lät ännu bättre i demo-rummet. Köparna vet därmed vilken potential högtalarna har, och vad som är möjligt att sträva efter om bättre akustiska och placeringsmässiga förutsättningar även kan uppnås i det egna lyssningsrummet.
Jag har genom åren många gånger varit i Takt & Tons fem olika demorum och lyssnat på diverse högtalare, och dessutom varit ägare av högtalare jag hört både i deras demorum och hemma. Dessa högtalare har inte låtit särskilt olika i de olika rummen och deras huvudsakliga ljudkaraktär har varit densamma, så nog går det alldeles utmärkt att höra hur ett par högtalare i stort kommer låta även hemma.
Har man ett dedikerat musikrum så visst blir det lite enklare, men så vanligt är väl inte det. Dessutom tenderar basen att bete sig väldigt olika i olika rum, speciellt eftersom många sk audiofiler vägrar använda DSP.
Är ju oavsett enklare att bara hitta mätningar på högtalarna man vill köpa (nåt som tillverkarna själva borde tillhandahålla) för att se hur dom beter sig och sen bara köra på det.
goat76 skrev:Jag pratar inte specifikt om något dedikerat musikrum, jag menar att en högtalares huvudsakliga ljudkaraktär bibehålls och är densamma oavsett vilket rum man placerar den i. Ett bra demorum kommer dock att ge dig en hum om vilken potential den specifika högtalaren har om du ger den liknande förutsättningar.
Vilka mätningar var det förresten du tittade på innan du bestämde dig för ett par Ino Audio piP, eller var det kanske så att du möjligtvis hörde dem någonstans innan du köpte dem?
goat76 skrev:Det fungerar alldeles utmärkt att höra hur ett par högtalare låter och hur de i huvudsak kommer låta även hemma, förutsatt att demo-rummet inte är uselt och att högtalarna är någorlunda korrekt uppställda. Om demo-rummet dessutom är akustiskt sett bättre än det egna rummet, så kan man åtminstone höra vilket potential högtalarna har ifall man har ambitionen att förbättra akustiken även för det egna lyssningsrummet. Jag är exempelvis rätt säker på att de som varit på demo hos IÖ och sedan köpt hem hans högtalare sällan har blivit "tagna på sängen" av en helt annan ljudkaraktär i hemmamiljö, även om högtalarna säkert lät ännu bättre i demo-rummet. Köparna vet därmed vilken potential högtalarna har, och vad som är möjligt att sträva efter om bättre akustiska och placeringsmässiga förutsättningar även kan uppnås i det egna lyssningsrummet.
distad skrev:goat76 skrev:Det fungerar alldeles utmärkt att höra hur ett par högtalare låter och hur de i huvudsak kommer låta även hemma, förutsatt att demo-rummet inte är uselt och att högtalarna är någorlunda korrekt uppställda. Om demo-rummet dessutom är akustiskt sett bättre än det egna rummet, så kan man åtminstone höra vilket potential högtalarna har ifall man har ambitionen att förbättra akustiken även för det egna lyssningsrummet. Jag är exempelvis rätt säker på att de som varit på demo hos IÖ och sedan köpt hem hans högtalare sällan har blivit "tagna på sängen" av en helt annan ljudkaraktär i hemmamiljö, även om högtalarna säkert lät ännu bättre i demo-rummet. Köparna vet därmed vilken potential högtalarna har, och vad som är möjligt att sträva efter om bättre akustiska och placeringsmässiga förutsättningar även kan uppnås i det egna lyssningsrummet.
Ja, det är så det är. Olika högtalare, låter olika. Och de har olika "ljudsignatur" (och dna) och ett par Dynaudio låter Dynaudio, även i olika rum och ett par B&W låter B&W, även i olika rum osv.
Flint skrev:Om vi ska kunna vända den här trenden så lär vi börja handla HiFi så det bara knakar.
Strunta i nya bilar, båtar, finskor, dyrdricka, gåsleverpaté och semesterresor mm och bara handla det viktigaste av allt - HiFi.
Borde väl inte vara så svårt, va?
hifikg skrev:Flint skrev:Om vi ska kunna vända den här trenden så lär vi börja handla HiFi så det bara knakar.
Strunta i nya bilar, båtar, finskor, dyrdricka, gåsleverpaté och semesterresor mm och bara handla det viktigaste av allt - HiFi.
Yeah, visa mig var de säljer OA52.2 så ska jag avstå patén en vecka... mina fungerar finfint men de har lite bruksspår så ett par nya för att stödja branschen kan jag väl tänka mig.
distad skrev:goat76 skrev:Det fungerar alldeles utmärkt att höra hur ett par högtalare låter och hur de i huvudsak kommer låta även hemma, förutsatt att demo-rummet inte är uselt och att högtalarna är någorlunda korrekt uppställda. Om demo-rummet dessutom är akustiskt sett bättre än det egna rummet, så kan man åtminstone höra vilket potential högtalarna har ifall man har ambitionen att förbättra akustiken även för det egna lyssningsrummet. Jag är exempelvis rätt säker på att de som varit på demo hos IÖ och sedan köpt hem hans högtalare sällan har blivit "tagna på sängen" av en helt annan ljudkaraktär i hemmamiljö, även om högtalarna säkert lät ännu bättre i demo-rummet. Köparna vet därmed vilken potential högtalarna har, och vad som är möjligt att sträva efter om bättre akustiska och placeringsmässiga förutsättningar även kan uppnås i det egna lyssningsrummet.
Ja, det är så det är. Olika högtalare, låter olika. Och de har olika "ljudsignatur" (och dna) och ett par Dynaudio låter Dynaudio, även i olika rum och ett par B&W låter B&W, även i olika rum osv.
Flint skrev:goat76
Ursäkta att jag "blandar mig från sidan" men jag vill bara säga att du inspirerade mig att köpa en licens till/av Reaper. Jag är mycket nöjd.
Tack!
Tell skrev:distad skrev:goat76 skrev:Det fungerar alldeles utmärkt att höra hur ett par högtalare låter och hur de i huvudsak kommer låta även hemma, förutsatt att demo-rummet inte är uselt och att högtalarna är någorlunda korrekt uppställda. Om demo-rummet dessutom är akustiskt sett bättre än det egna rummet, så kan man åtminstone höra vilket potential högtalarna har ifall man har ambitionen att förbättra akustiken även för det egna lyssningsrummet. Jag är exempelvis rätt säker på att de som varit på demo hos IÖ och sedan köpt hem hans högtalare sällan har blivit "tagna på sängen" av en helt annan ljudkaraktär i hemmamiljö, även om högtalarna säkert lät ännu bättre i demo-rummet. Köparna vet därmed vilken potential högtalarna har, och vad som är möjligt att sträva efter om bättre akustiska och placeringsmässiga förutsättningar även kan uppnås i det egna lyssningsrummet.
Lätt att säga när du högst antagligen 100% av gångerna sett att det står Dynaudio och B&W på framsidan av högtalarna
Flint skrev:hifikg skrev:Flint skrev:Om vi ska kunna vända den här trenden så lär vi börja handla HiFi så det bara knakar.
Yeah, visa mig var de säljer OA52.2 så ska jag avstå patén en vecka... mina fungerar finfint men de har lite bruksspår så ett par nya för att stödja branschen kan jag väl tänka mig.
Jag bygger bara i omålad knappt slipad spånskiva. Skulle det kunna passa i din ateljé?
Imperial-Blomman skrev:Tell skrev:distad skrev:Ja, det är så det är. Olika högtalare, låter olika. Och de har olika "ljudsignatur" (och dna) och ett par Dynaudio låter Dynaudio, även i olika rum och ett par B&W låter B&W, även i olika rum osv.
Lätt att säga när du högst antagligen 100% av gångerna sett att det står Dynaudio och B&W på framsidan av högtalarna
Vi har många olika högtalare i butiken å olika förstärkare å koppla emellan.
De e stor skillnad på olika märken.
Vissa märken har sin ljudsignatur.
Inget konstigt m det.
Flint skrev:Kul!.Ja ,ditt köpsug går ju inte att ta miste på.
Men det bästa för branschen borde ju vara att du gör ett direkt felköp,
och kort därefter upprepar samma sak igen.
Jag menar inte så illa som det kanske låter.
Jag ser det bara objektivt.
hifikg skrev:Flint skrev:Kul!.Ja ,ditt köpsug går ju inte att ta miste på.
Men det bästa för branschen borde ju vara att du gör ett direkt felköp,
och kort därefter upprepar samma sak igen.
Jag menar inte så illa som det kanske låter.
Jag ser det bara objektivt.
Köpte ett par nya, fina, 2A3 rör som jag tänkte klämma in i 300B socklarna. Erik avrådde å det bestämdaste, fast jag hade fått uppfattningen, vid samtal med just Erik, att mitt slutsteg skulle kunna använda sådana. Erik menade i all ödmjukhet att han räddat livet på mig. Felköp, men jag gjorde inte om det. När jag går i pension på riktigt ska jag köpa ett par WE 300B i vackert schatull. Det kommer bli den sista hifi-investeringen jag gör i detta liv, så ska jag ha en streamer enligt ovan lär det bli innan dess.
Tell skrev:Jag ser inte mycket mycket likheter mellan dom här två B&W-högtalarna förutom att dom försöker hålla sig någorlunda raka (som dom flesta andra högtalare vill säga).
sportbilsentusiasten skrev:Tell skrev:Jag ser inte mycket mycket likheter mellan dom här två B&W-högtalarna förutom att dom försöker hålla sig någorlunda raka (som dom flesta andra högtalare vill säga).
Fast fler saker påverkar upplevelsen av ljud, än frekvenskurvan iof.
distad skrev:sportbilsentusiasten skrev:Tell skrev:Jag ser inte mycket mycket likheter mellan dom här två B&W-högtalarna förutom att dom försöker hålla sig någorlunda raka (som dom flesta andra högtalare vill säga).
Han lyssnar inte ens på olika högtalare utan han köpte bara ett par i en källare. Som sagt, det är enkelt om man knappt behöver lyssna... Dvs . det är ren tomte varning. Det här med smak finns visst inte för en del i ljudvärlden. Det finns när det gäller alla våra andra "sinnen", men bortplockat när det gäller ljud. *för vissa* Det blir helt barockt i min värld.
sportbilsentusiasten skrev:Tell skrev:Jag ser inte mycket mycket likheter mellan dom här två B&W-högtalarna förutom att dom försöker hålla sig någorlunda raka (som dom flesta andra högtalare vill säga).
distad skrev:sportbilsentusiasten skrev:Tell skrev:Jag ser inte mycket mycket likheter mellan dom här två B&W-högtalarna förutom att dom försöker hålla sig någorlunda raka (som dom flesta andra högtalare vill säga).
Han lyssnar inte ens på olika högtalare utan han köpte bara ett par i en källare. Som sagt, det är enkelt om man knappt behöver lyssna... Dvs . det är ren tomte varning. Det här med smak finns visst inte för en del i ljudvärlden. Det finns när det gäller alla våra andra "sinnen", men bortplockat när det gäller ljud. *för vissa* Det blir helt barockt i min värld.
Harryup skrev:Jag har en Audion med en switch så jag kan välja mellan 2A3 eller 300B eftersom sockeln är densamma så är det ju lömskt.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster