Moderator: Redaktörer
Bill50x skrev:En LP12:a håller mycket länge så ur den synvinkeln kan det vara ett klipp trots priset.
Vad är det för lager och innerchassi, motorstyrning, tonarm och pickup mm?
Min egen är över trettio år gammal och låter fortfarande mycket bra.
/ B
LeifB skrev:Bill50x skrev:En LP12:a håller mycket länge så ur den synvinkeln kan det vara ett klipp trots priset.
Vad är det för lager och innerchassi, motorstyrning, tonarm och pickup mm?
Jag vet inte. Kanske du kan se på bilderna??
https://www.rehifi.se/product/linn-sondek-lp12-85367
Morello skrev:Det är rena fantasipriser för en i huvudsak mycket enkel grammofon. En Thorens kostar en bråkdel av vad den skotska piratkopian betingar.
Morello skrev:Nej, den skotska kopian visar inte på någon endaste punkt tecken på teknisk höjd eller innovation. Det är och förblir en mycket enkel spelare, som förvisso duger då vinylen som system besitter omfattande begränsningar.
Bill50x skrev:Morello skrev:Nej, den skotska kopian visar inte på någon endaste punkt tecken på teknisk höjd eller innovation. Det är och förblir en mycket enkel spelare, som förvisso duger då vinylen som system besitter omfattande begränsningar.
Surgubbe där
petersteindl skrev:
Men Linn LP12 kan knappast klassas som innovationsrik. Van den Huls nålspets var en innovation då den kom.
RogerGustavsson skrev:Vill minnas att den var ännu billigare vid introduktion. Var den inte med i Stereo HiFi-Handboken 1973?
RogerGustavsson skrev:Vill minnas att den var ännu billigare vid introduktion. Var den inte med i Stereo HiFi-Handboken 1973?
RJohan skrev:Jag minns när en LP12 kostade 1600:- Det var 1975 (annons från Glotta i R&T). Även med inflation blir det inte vad ens enklaste versionen kostar idag. Dagens pris är naturligtvis huvudlöst.
Jag har ägt/äger AR, en enklare Ariston RD80 och LP12, min bror hade en TD150. Samma grunkonstruktion baserd på Ed Vilshurs geniala ide. Man kan bara föreställa sej hur bra AR skulle vara om den genomgått den utveckling och förbättring alla (nå, kanske inte alla) produkter har över tid. Jämför med Porsche 911...
petersteindl skrev:RJohan skrev:Jag minns när en LP12 kostade 1600:- Det var 1975 (annons från Glotta i R&T). Även med inflation blir det inte vad ens enklaste versionen kostar idag. Dagens pris är naturligtvis huvudlöst.
Jag har ägt/äger AR, en enklare Ariston RD80 och LP12, min bror hade en TD150. Samma grunkonstruktion baserd på Ed Vilshurs geniala ide. Man kan bara föreställa sej hur bra AR skulle vara om den genomgått den utveckling och förbättring alla (nå, kanske inte alla) produkter har över tid. Jämför med Porsche 911...
Hifi-huset i Uppsala tog 500 kr för Linn Sondek LP 12 före 1975. Det var nog strax efter att den kommit ut.
Morello skrev:Vilket torde motsvara ungefär 5 000 kr idag, vilket är ett rimligt pris utan arm och nålmikrofon. 75 000 kr är som sagt bortom all rimlighet för en, ehuru lätt förfinad, piratkopia.

goat76 skrev:31900:- verkar inte så farligt dyrt för en vinylspelare från Linn.
Bill50x skrev:Vad som skiljer de billigare (eller mindre dyra) LP12'orna åt är tystnaden mellan tonerna. På en enkel billig spelare (oavsett märke) låter det ganska mycket när man sänkt ner pickupen i ingångsspåret och mellan låtarna. På en mer påkostad spelare är det tyst, nästan "digital" sådan och det hänger inte alls till 100% på nålslipning som vissa tror. Men naturligtvis spelar alla detaljer roll och med mekanik kan det bli kostsamt. Linns dyraste kostar lite mindre än en halv miljon, en hårresande summa för att spela några vinyler på.
Bill50x skrev:Vad som skiljer de billigare (eller mindre dyra) LP12'orna åt är tystnaden mellan tonerna. På en enkel billig spelare (oavsett märke) låter det ganska mycket när man sänkt ner pickupen i ingångsspåret och mellan låtarna. På en mer påkostad spelare är det tyst, nästan "digital" sådan och det hänger inte alls till 100% på nålslipning som vissa tror.
goat76 skrev:Bill50x skrev:Vad som skiljer de billigare (eller mindre dyra) LP12'orna åt är tystnaden mellan tonerna. På en enkel billig spelare (oavsett märke) låter det ganska mycket när man sänkt ner pickupen i ingångsspåret och mellan låtarna. På en mer påkostad spelare är det tyst, nästan "digital" sådan och det hänger inte alls till 100% på nålslipning som vissa tror. Men naturligtvis spelar alla detaljer roll och med mekanik kan det bli kostsamt. Linns dyraste kostar lite mindre än en halv miljon, en hårresande summa för att spela några vinyler på.
Hur skulle den tekniska förklaringen kunna lyda till att en bättre skivspelare inte fångar upp små sprakljud från ojämnheter och smuts, vilket jag antar är det man hör i ingångsspåret och mellan låtarna?
Bill50x skrev:goat76 skrev:Bill50x skrev:Vad som skiljer de billigare (eller mindre dyra) LP12'orna åt är tystnaden mellan tonerna. På en enkel billig spelare (oavsett märke) låter det ganska mycket när man sänkt ner pickupen i ingångsspåret och mellan låtarna. På en mer påkostad spelare är det tyst, nästan "digital" sådan och det hänger inte alls till 100% på nålslipning som vissa tror. Men naturligtvis spelar alla detaljer roll och med mekanik kan det bli kostsamt. Linns dyraste kostar lite mindre än en halv miljon, en hårresande summa för att spela några vinyler på.
Hur skulle den tekniska förklaringen kunna lyda till att en bättre skivspelare inte fångar upp små sprakljud från ojämnheter och smuts, vilket jag antar är det man hör i ingångsspåret och mellan låtarna?
Som sagt, jag är inte tekniskt kunnig, mest bara intresserad. Men efter att ha hört skillnaden mellan senaste och näst senaste Linn-lagret är jag böjd att tro att mycket ligger i lagringen av tallriken. Det är ju Linn verkligen inte ensam om att fokusera på, luftburen lagring har ju förekommit, någon exotisk spelare från Japan hade två roterande skivor som en axel med fem graders lutning stödde sig på, en svensk skivspelare (Serner?) hade en extremt tung tallrik där lagret oftast gav upp efter några timmars spelning osv. Så många försök att dämpa rumblet finns det. Och med min begränsade erfarenhet av dyra lösningar är nog att lagret är en väsentlig del i "tystnaden mellan tonerna" Och detta är ju verkligen något som ökar den befintliga S/N för skivspelare. Dvs att sänka störsignalen. Efter några försök på 70-talet gav jag tex upp med direktdrivna skivspelare utan tex en tanke på att de förstås utvecklats precis som remdrivna diton. Jag har lyssnat på tex några av Technics senaste modeller och de låter ju verkligen bra. Men jag är absolut präglad av remdrivet och kan knappast tänka mig något annat. Men när Linn släpper en direktdriven kanske jag tänker om
/ B
goat76 skrev:I mitt huvud uppfann jag precis en magnetdriven skivspelare där en snurrande magnet driver runt tallriken, utan att på något vis ha någon fysisk kontakt med varken skivtallrik, tonarm eller övriga delar som sköter utgående signal. Jag måste bara flura vidare lite över hur allt detta ska fungera i praktiken.
RogerGustavsson skrev:goat76 skrev:I mitt huvud uppfann jag precis en magnetdriven skivspelare där en snurrande magnet driver runt tallriken, utan att på något vis ha någon fysisk kontakt med varken skivtallrik, tonarm eller övriga delar som sköter utgående signal. Jag måste bara flura vidare lite över hur allt detta ska fungera i praktiken.
Tror du ska titta på vad Bang & Olufsen gjorde med drivningen i Beogram 8000. Ett luftlager för tallriken och kanske en luftlagrad tangentialarm på det. För min del blir det inte några djupdykningar i vinylträsket trots ett större innehav av både vinyler och skivspelare.
Imperial-Blomman skrev:Linn LP-12 sålde dåligt i början.
Den va för billig.
Nångång i slutet på 70talet så höjde dom priset till de dubbla å då tog försäljningen fart.
Wiki skrev:Linn was founded by Ivor Tiefenbrun to produce the Sondek LP12 turntable. The company's logo is the simple geometric representation of the 'single point' bearing which was the unique selling point of the LP12 turntable.
Hamish Robertson designed the Ariston RD11 in 1971 with Castle Precision Engineering Ltd machining many of the parts. Robertson left Ariston, which had been taken over by Dunlop Westayr Ltd and reorganised as Ariston Audio Ltd. In February 1973 Linn Products Ltd. was formed to sell turntables made by Castle Precision Engineering. This was officially announced in an advertisement in Hi-Fi News & Record Review, with the following text: ”The turntable previously available under the name Ariston RD11 is now available under the name Linn LP12”. There were claims, and even patent litigation at the time, that the first Linn Sondek LP12 was a carbon copy of the RD11, and many parts interchangeable. Ultimately, the patent was awarded successfully to Linn.
goat76 skrev:Det har nog tagits fram många olika lösningar genom åren. Det där med en magnetdrivna skivtallriken är nog ingen bra ide, det skulle nog påverka de små magneterna i pickupen rätt mycket.
goat76 skrev:Det har nog tagits fram många olika lösningar genom åren. Det där med en magnetdrivna skivtallriken är nog ingen bra ide, det skulle nog påverka de små magneterna i pickupen rätt mycket.
Max_Headroom skrev:goat76 skrev:Det har nog tagits fram många olika lösningar genom åren. Det där med en magnetdrivna skivtallriken är nog ingen bra ide, det skulle nog påverka de små magneterna i pickupen rätt mycket.
Funkar bra med direkt drivna grammofoner. Där har man ju en magnet som man monterat under skivtallriken, så roterar man ett magnetfält och magneten (samt skivtallriken och den underbara italienska disco-plattan som ligger ovanpå densamma) snurrar med. Funkar kanon! Mycket bättre än remdrift. Enklet att byta hastighet också.
Hur lång tid tog det innan Linn hade lyckats lista ut hur man skulle få skivtallriken att snurra i korrekt hastighet, dvs 45 varv per minut? 17 år eller nåt va?
paa skrev:De allra flesta remdrivna skivspelare har synkronmotordrift. Det är en motor som följer växelspänningens polvändningar mer eller mindre stegvis. Stegmotor är ett annat namn. Om man håller i en synkronmotor när den går så känner man att den inte har jämn rotationshastighet, detta jämnas dock mer eller mindre ut av den mjuka gummiremmen, och vibrationerna som motorn introducerar i sin infästning isoleras mer eller mindre bra via innerchassiets fjädrande upphängning. En motortyp som har en jämn rotation är trefas synkronmotor. Det har använts av Technics i deras direktdrivna skivspelare, men även av några ytterst få remdrivna skivspelare, t.ex de dyra SME-spelarna, Thorens TD126 och Thorens New Reference.
Linn Radikal 2, an LP12 upgrade, comprises a DC motor, motor control unit and power supply.
sportbilsentusiasten skrev:Är väl skitsamma om det är en kopia eller ej. Det mesta är förfinade kopior av äldre grejer, oavsett bransch.
RogerGustavsson skrev:sportbilsentusiasten skrev:Är väl skitsamma om det är en kopia eller ej. Det mesta är förfinade kopior av äldre grejer, oavsett bransch.
Så brukar det inte låta på detta forum...
Morello skrev:Linns grammofoner och elektronik är det inget fel på, men högtalarna är med få undantag rena böset. Ni minns väl kalkonen "linn komri"?
Morello skrev:Linns grammofoner och elektronik är det inget fel på, men högtalarna är med få undantag rena böset. Ni minns väl kalkonen "linn komri"?
Brian Morris, PR manager, Linn Products skrev:The measurements and conclusions about the response and dispersion through the midrange and treble regions are very astute. The Komri is obviously not a conventional loudspeaker, and the measurements therefore will not be the same as a conventional configuration would give, particularly around the mid/treble regions. After much listening and measuring, the Komri arrangement was optimized to give the most pitch-accurate [min fetning], natural behavior in a real room.
goat76 skrev:Nu tycker jag du sprider dålig stämning här!
goat76 skrev:Nu tycker jag du sprider dålig stämning här!
Almen skrev:goat76 skrev:Nu tycker jag du sprider dålig stämning här!Tag det med Linns PR-chef.
jockewe skrev:Almen skrev:goat76 skrev:Nu tycker jag du sprider dålig stämning här!Tag det med Linns PR-chef.
Är han stämd nu då?
Skämt åsido så minns jag när jag som ung extremt välhörande musiker tog med mitt (i mitt tycke) sämsta album = nå't Evert Taube, som stämde för jävla illa för att jag skulle kunna lyssna på det, till Linnbutiken. Oavsett ljudvolym så sjöng karln bara känsligt och gitarren var ok plötsligt. Strange. Antar att mitt tonhöjdsfokus bara vek sig inför annat mer intressant. Ut med Thoréns och in med LP12 blev det.
jockewe skrev:Almen skrev:goat76 skrev:Nu tycker jag du sprider dålig stämning här!Tag det med Linns PR-chef.
Är han stämd nu då?
Skämt åsido så minns jag när jag som ung extremt välhörande musiker tog med mitt (i mitt tycke) sämsta album = nå't Evert Taube, som stämde för jävla illa för att jag skulle kunna lyssna på det, till Linnbutiken. Oavsett ljudvolym så sjöng karln bara känsligt och gitarren var ok plötsligt. Strange. Antar att mitt tonhöjdsfokus bara vek sig inför annat mer intressant. Ut med Thoréns och in med LP12 blev det.
Är han stämd nu då?
Är han stämd nu då?
sportbilsentusiasten skrev:jockewe skrev:Almen skrev:Tag det med Linns PR-chef.
Är han stämd nu då?
Besökte Linnhandlaren förra veckan, var flera år sedan. Fick tips om event där 2st från Linn demade nya produkter.
Var det bra stämning frågar man sig...
goat76 skrev:sportbilsentusiasten skrev:jockewe skrev:Är han stämd nu då?
Besökte Linnhandlaren förra veckan, var flera år sedan. Fick tips om event där 2st från Linn demade nya produkter.
Om man råkar befinna sig här uppe i Luleå den 18 November så finns t.o.m möjligheten att "ta på stämningen", då kommer inte mindre än Linn:s VD Gilad Tiefenbrun på besök till Takt & Ton!
sportbilsentusiasten skrev:goat76 skrev:sportbilsentusiasten skrev:Besökte Linnhandlaren förra veckan, var flera år sedan. Fick tips om event där 2st från Linn demade nya produkter.
Om man råkar befinna sig här uppe i Luleå den 18 November så finns t.o.m möjligheten att "ta på stämningen", då kommer inte mindre än Linn:s VD Gilad Tiefenbrun på besök till Takt & Ton!
Hälsa Gilad från "svensken med Komri i Montpellier/Frankrike". Bodde där ca 2000-2010
Imperial-Blomman skrev:Ja har inte hört Komri.
Men frekvenskurvan ser ju inte så kul ut.
hcl skrev:En tråd om Linn LP12 som spårar ur? Vad ovanligt. För att återknyta till trådens inledande inlägg så kan jag intyga att en sådan spelar spelar vinylfonogram på ett närmast otroligt bra sätt. Mycket likt de bästa digitala källorna och detta med vinyler inspelade för 40, 50 och 60 år sedan. Helt sjukt om ni frågar mig. Att det dessutom finns ännu bättre versioner av spelaren får det hela att verka helt galet, dock kostar de världsfrånvänt mycket idag.
Max_Headroom skrev:Imperial-Blomman skrev:Ja har inte hört Komri.
Men frekvenskurvan ser ju inte så kul ut.
Det beror ju på vad man skall spela för musik på dom. Om man nu skall göra det (man kan ju spela upp andra kuliga ljud, som sinussvep, trädfällningar och pruttkuddar och annat audiofiler gärna håller på med.)
Tittar man på frekvensgången vekrar högtalaren vara specialgjord för att spela upp gamla Stock-Aitken-Waterman produktioner. Är det sånt som Linn-gänget lyssnar på vid utvecklingen av sina produkter?
Morello skrev:Ariston RD11, jämte den skotska piratkopian Linn Sondek LP 12, saknade all innovationskraft redan från dag ett och kan jämföras med enklare modeller från Thoréns, ERA och liknande - inget märkvärdigt med andra ord.
Bill50x skrev:Morello skrev:Ariston RD11, jämte den skotska piratkopian Linn Sondek LP 12, saknade all innovationskraft redan från dag ett och kan jämföras med enklare modeller från Thoréns, ERA och liknande - inget märkvärdigt med andra ord.
Jag har ägt ERA i två omgångar, dels som min första skivspelare någonsin 1970, dels som ingående i en retro-anläggning som jag plockade ihop för typ 5 år sedan. Då, på 70-talet, hade jag inte mycket att jämföra med men tyckte det lät hyggligt. Nu, på 2020-talet hade jag min LP12:a att jämföra med. Men det behövdes ingen jämförning, ERA'n lät helt enkelt bedrövligt illa. Trots service, ny pickupnål, rem osv. Mina retro-högtalare Celestion Ditton 25 och förstärkaren Sansuie AU-555 lät dock riktigt bra med en Squezzebox som källa. Med ERA'n var det i stort sett olyssningsbart.
'
Och vad vill jag komma med detta? Jo, att dagens LP12'a inte alls är någon simpel piratkopierad spelare och kan inte alls jämföras med enklare tex Thorens-spelare. Har man inte lyssnat på en modern LP12a ska man överhuvudtaget inte uttala sig om dess kvaliteter. En bil hade år 1900 4 hjul och ratt, fjädring och en motor. Det har bilar idag också, men skillnaden vet alla att den är stor. Att en LP12'a har samma grundprincip son AR's skivspelare från 60-talet är inte alls liktydigt att de låter lika.
/ B
steven33 skrev:Bara en liten naiv fråga. Men hur kan det va att Linns ingenjörer är så mycket duktigare än t.ex. Thorens ingenjörer när det gäller att konstruera skivspelare. Finns det någon förklaring till det.
RogerGustavsson skrev:steven33 skrev:Bara en liten naiv fråga. Men hur kan det va att Linns ingenjörer är så mycket duktigare än t.ex. Thorens ingenjörer när det gäller att konstruera skivspelare. Finns det någon förklaring till det.
Det var nog inte så för typ 50 år sedan, snarare tvärtom att Thorens hade en bättre konstruktion i sina dyrare modeller. Thorens lade ner för tillverkningen för ganska många år sedan och har sedan återupptagit den? Numera är det väl främst mera fokus på att locka nya köpare för Thorens än att ta upp kampen i dyrsegmentet? Thorens New Reference är nog ingen storsäljare.
RogerGustavsson skrev:steven33 skrev:Bara en liten naiv fråga. Men hur kan det va att Linns ingenjörer är så mycket duktigare än t.ex. Thorens ingenjörer när det gäller att konstruera skivspelare. Finns det någon förklaring till det.
Det var nog inte så för typ 50 år sedan, snarare tvärtom att Thorens hade en bättre konstruktion i sina dyrare modeller. Thorens lade ner för tillverkningen för ganska många år sedan och har sedan återupptagit den? Numera är det väl främst mera fokus på att locka nya köpare för Thorens än att ta upp kampen i dyrsegmentet? Thorens New Reference är nog ingen storsäljare.
steven33 skrev:Bara en liten naiv fråga. Men hur kan det va att Linns ingenjörer är så mycket duktigare än t.ex. Thorens ingenjörer när det gäller att konstruera skivspelare. Finns det någon förklaring till det.
steven33 skrev:RogerGustavsson skrev:steven33 skrev:Bara en liten naiv fråga. Men hur kan det va att Linns ingenjörer är så mycket duktigare än t.ex. Thorens ingenjörer när det gäller att konstruera skivspelare. Finns det någon förklaring till det.
Går det att hänvisa till tekniska mätvärden som visar att Linn står över andra skivspelare. Eller är det en fråga som bara kan avgöras genom lyssning.
Thomas_A skrev:Johan Lindroos har väl lite av varje vad gäller lite äldre Linn, även om de kan behöva lite översyn. Kan kanske nyttjas för några jämförelser...
Morello skrev:hcl skrev:En tråd om Linn LP12 som spårar ur? Vad ovanligt. För att återknyta till trådens inledande inlägg så kan jag intyga att en sådan spelar spelar vinylfonogram på ett närmast otroligt bra sätt. Mycket likt de bästa digitala källorna och detta med vinyler inspelade för 40, 50 och 60 år sedan. Helt sjukt om ni frågar mig. Att det dessutom finns ännu bättre versioner av spelaren får det hela att verka helt galet, dock kostar de världsfrånvänt mycket idag.
Har du några objektiva tester som styrker din hypotes?
För övrigt akterseglas vilken som helst grammofon även av en enklare CD-spelare - det är ett objektivt oomkullrunkeligt faktum!![]()
Ariston RD11, jämte den skotska piratkopian Linn Sondek LP 12, saknade all innovationskraft redan från dag ett och kan jämföras med enklare modeller från Thoréns, ERA och liknande - inget märkvärdigt med andra ord.
petersteindl skrev:Bo Hansson och Jan Erik Persson spelade sina OPUS 3 masterband på mässor på 80-talet och då A-B jämfördes dessa med vinylavspelning. Det var hos Allba ljud som företaget hette på den tidens ELFA hifi.
På en mässa i Örebro där jag var en av utställarna så hade jag största och bästa rummet och väldigt bra ljud från mina skivspelare och på Snell-högtalare.
Efter ett tag ville Bo Hansson låna en av våra skivspelare vid sina jämförelser med sina masterband. Det gick bra.
Skivspelaren fastnade sedan resten av mässdagarna hos Bo Hansson. Han var minst sagt nöjd.
Ingen kunde höra skillnad på min vinylspelning kontra masterbanden.
Masterbanden spelades på Bo Hanssons bandspelare.
RogerGustavsson skrev:Kan bara säga att det var förvånasvärt små skillnader mellan masterbandet och skivspelaren. Heller inga knäpper eller annat otyg från skivavspelningen som avslöjade den. De digitaliserade vinyler jag har, har mera sådan. Även de från Bill50x som ju har en Linn LP12.
goat76 skrev:Var det inte Bill50x som tidigare i tråden sa att det som särskiljer en riktigt bra skivspelare, så som exempelvis en Linn Sondek LP12, att det är mycket tystare mellan och innan låtspåren?
RogerGustavsson skrev:petersteindl skrev:Bo Hansson och Jan Erik Persson spelade sina OPUS 3 masterband på mässor på 80-talet och då A-B jämfördes dessa med vinylavspelning. Det var hos Allba ljud som företaget hette på den tidens ELFA hifi.
På en mässa i Örebro där jag var en av utställarna så hade jag största och bästa rummet och väldigt bra ljud från mina skivspelare och på Snell-högtalare.
Efter ett tag ville Bo Hansson låna en av våra skivspelare vid sina jämförelser med sina masterband. Det gick bra.
Skivspelaren fastnade sedan resten av mässdagarna hos Bo Hansson. Han var minst sagt nöjd.
Ingen kunde höra skillnad på min vinylspelning kontra masterbanden.
Masterbanden spelades på Bo Hanssons bandspelare.
Bo Hansson bjöd vi (LTS) in till Jönköping och även där kunde vi jämföra masterband och vinylen. Bandaren var hans egna Telefunken (tror jag) och skivspelaren en Thorens med Souther Tangentialarm och Decca pickup. Jag kunde skilja höra skillnad på masterbandet och skivan, belönades med ett litet speldoseverk. Det var sådana han brukade ställa på sina Rauna-högtalare för att visa deras resonansfrihet. Hans demo lät väldigt bra!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 174 gäster