Linn Sondek LP12

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello

Re: Linn Sondek LP12

Inläggav Morello » 2025-11-06 20:07

Frekvensgången är dock helt korrupt och impedansen går ned till 2 ohm i diskantregistret - där typiska förstärkare presterar som allra sämst.

https://www.stereophile.com/content/lin ... asurements

Till och med JA totalsågar:

"On the face of things, some aspects of the Linn Komri's measured performance look somewhat disappointing, particularly when you take into consideration its price of $40,000/pair. "
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2025-11-06 21:08

Linn Komri är intressant att lyssna till, flera olika högtalare i en och samma beroende på lyssningsposition, kräver långt lyssningsavstånd för att få elementen att integrera det minsta, ett skrotprojekt om man söker något akustiskt välbyggt.

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2025-11-06 22:20

Ja har inte hört Komri.
Men frekvenskurvan ser ju inte så kul ut.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OA-50, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2025-11-07 10:04

Men fördelen med Linn Komri är att den spelar alla toner i korrekt stämning (till skillnad mot konventionella högtalare, får man förmoda).
Brian Morris, PR manager, Linn Products skrev:The measurements and conclusions about the response and dispersion through the midrange and treble regions are very astute. The Komri is obviously not a conventional loudspeaker, and the measurements therefore will not be the same as a conventional configuration would give, particularly around the mid/treble regions. After much listening and measuring, the Komri arrangement was optimized to give the most pitch-accurate [min fetning], natural behavior in a real room.

Man vill ju inte att instrumenten skall spelas upp falskt, ju!
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-11-07 10:12

Nu tycker jag du sprider dålig stämning här!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2025-11-07 10:21

goat76 skrev:Nu tycker jag du sprider dålig stämning här!

:mrgreen:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2025-11-07 10:56

:) Tag det med Linns PR-chef. :P
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2025-11-07 12:26

Almen skrev:

Är han stämd nu då?

Skämt åsido så minns jag när jag som ung extremt välhörande musiker tog med mitt (i mitt tycke) sämsta album = nå't Evert Taube, som stämde för jävla illa för att jag skulle kunna lyssna på det, till Linnbutiken. Oavsett ljudvolym så sjöng karln bara känsligt och gitarren var ok plötsligt. Strange. Antar att mitt tonhöjdsfokus bara vek sig inför annat mer intressant. Ut med Thoréns och in med LP12 blev det.
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2025-11-07 12:45

jockewe skrev:
Almen skrev:

Är han stämd nu då?

Skämt åsido så minns jag när jag som ung extremt välhörande musiker tog med mitt (i mitt tycke) sämsta album = nå't Evert Taube, som stämde för jävla illa för att jag skulle kunna lyssna på det, till Linnbutiken. Oavsett ljudvolym så sjöng karln bara känsligt och gitarren var ok plötsligt. Strange. Antar att mitt tonhöjdsfokus bara vek sig inför annat mer intressant. Ut med Thoréns och in med LP12 blev det.

Kan en LP12 göra så stor skillnad?
Då är det bra grejer eller?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2025-11-07 12:55

jockewe skrev:
Almen skrev:

Är han stämd nu då?

Jomen LP-skivor med instrument som akustisk gitarr och flygel kan vara väldigt känsliga för avspelningen. Jag har hört vinylanläggningar som var helt ok med pop och rock men hart när olyssningsbara med klassisk gitarr eller flygel.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2025-11-07 13:09

jockewe skrev:
Almen skrev:

Är han stämd nu då?

Besökte Linnhandlaren förra veckan, var flera år sedan. Fick tips om event där 2st från Linn demade nya produkter.
Var det bra stämning frågar man sig... :mrgreen:

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2025-11-07 13:15

jockewe skrev:
Almen skrev:

Är han stämd nu då?

Skön fredagshumor! :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-11-07 13:35

sportbilsentusiasten skrev:
jockewe skrev:
Almen skrev::) Tag det med Linns PR-chef. :P

Är han stämd nu då?

Besökte Linnhandlaren förra veckan, var flera år sedan. Fick tips om event där 2st från Linn demade nya produkter.

Om man råkar befinna sig här uppe i Luleå den 18 November så finns t.o.m möjligheten att "ta på stämningen", då kommer inte mindre än Linn:s VD Gilad Tiefenbrun på besök till Takt & Ton! :)

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2025-11-07 13:58

goat76 skrev:
jockewe skrev:Är han stämd nu då?

Om man råkar befinna sig här uppe i Luleå den 18 November så finns t.o.m möjligheten att "ta på stämningen", då kommer inte mindre än Linn:s VD Gilad Tiefenbrun på besök till Takt & Ton! :)

Hälsa Gilad från "svensken med Komri i Montpellier/Frankrike". Bodde där ca 2000-2010

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-11-07 17:34

goat76 skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Besökte Linnhandlaren förra veckan, var flera år sedan. Fick tips om event där 2st från Linn demade nya produkter.

Hälsa Gilad från "svensken med Komri i Montpellier/Frankrike". Bodde där ca 2000-2010

Jag har aldrig tidigare varit på någon event på Takt & Ton och har väl inte planerat att gå dit nu heller, jag brukar tänka att det är bättre om de som är mer inhysta Linnisar får det utrymmet. Men om jag ändrar mig så hälsar jag från dig. :)

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2025-11-07 18:56

Tips - De lottade ut skitfin Scotch whisky bland besökarna förra veckan (jag vann inte...)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2025-11-07 21:58

Imperial-Blomman skrev:Ja har inte hört Komri.

Det beror ju på vad man skall spela för musik på dom. Om man nu skall göra det (man kan ju spela upp andra kuliga ljud, som sinussvep, trädfällningar och pruttkuddar och annat audiofiler gärna håller på med.)
Tittar man på frekvensgången vekrar högtalaren vara specialgjord för att spela upp gamla Stock-Aitken-Waterman produktioner. Är det sånt som Linn-gänget lyssnar på vid utvecklingen av sina produkter?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2025-11-08 20:49

En tråd om Linn LP12 som spårar ur? Vad ovanligt. För att återknyta till trådens inledande inlägg så kan jag intyga att en sådan spelar spelar vinylfonogram på ett närmast otroligt bra sätt. Mycket likt de bästa digitala källorna och detta med vinyler inspelade för 40, 50 och 60 år sedan. Helt sjukt om ni frågar mig. Att det dessutom finns ännu bättre versioner av spelaren får det hela att verka helt galet, dock kostar de världsfrånvänt mycket idag.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tidigare - Rocred Records

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2025-11-09 13:41

För mig duger min Linn-Frankenstein-Axis som verk.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2025-11-11 13:58

hcl skrev:En tråd om Linn LP12 som spårar ur? Vad ovanligt. För att återknyta till trådens inledande inlägg så kan jag intyga att en sådan spelar spelar vinylfonogram på ett närmast otroligt bra sätt. Mycket likt de bästa digitala källorna och detta med vinyler inspelade för 40, 50 och 60 år sedan. Helt sjukt om ni frågar mig. Att det dessutom finns ännu bättre versioner av spelaren får det hela att verka helt galet, dock kostar de världsfrånvänt mycket idag.

Har du några objektiva tester som styrker din hypotes?

För övrigt akterseglas vilken som helst grammofon även av en enklare CD-spelare - det är ett objektivt oomkullrunkeligt faktum! :)

Ariston RD11, jämte den skotska piratkopian Linn Sondek LP 12, saknade all innovationskraft redan från dag ett och kan jämföras med enklare modeller från Thoréns, ERA och liknande - inget märkvärdigt med andra ord.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2025-11-11 18:02

Nja jag har haft en Era ml 4 och den hade absolut inte kvaliteten av t.ex en thorens med gjutet innerchassi. Fick lätt rundgång t.ex!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2025-11-11 20:14

Max_Headroom skrev:
Imperial-Blomman skrev:Ja har inte hört Komri.

Det beror ju på vad man skall spela för musik på dom. Om man nu skall göra det (man kan ju spela upp andra kuliga ljud, som sinussvep, trädfällningar och pruttkuddar och annat audiofiler gärna håller på med.)
Tittar man på frekvensgången vekrar högtalaren vara specialgjord för att spela upp gamla Stock-Aitken-Waterman produktioner. Är det sånt som Linn-gänget lyssnar på vid utvecklingen av sina produkter?

Ere sånt dom lyssnar på :!: :?: 8O
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OA-50, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2025-11-21 22:59

Johan Lindroos har väl lite av varje vad gäller lite äldre Linn, även om de kan behöva lite översyn. Kan kanske nyttjas för några jämförelser...
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2025-11-21 23:33

Morello skrev:Ariston RD11, jämte den skotska piratkopian Linn Sondek LP 12, saknade all innovationskraft redan från dag ett och kan jämföras med enklare modeller från Thoréns, ERA och liknande - inget märkvärdigt med andra ord.

Jag har ägt ERA i två omgångar, dels som min första skivspelare någonsin 1970, dels som ingående i en retro-anläggning som jag plockade ihop för typ 5 år sedan. Då, på 70-talet, hade jag inte mycket att jämföra med men tyckte det lät hyggligt. Nu, på 2020-talet hade jag min LP12:a att jämföra med. Men det behövdes ingen jämförning, ERA'n lät helt enkelt bedrövligt illa. Trots service, ny pickupnål, rem osv. Mina retro-högtalare Celestion Ditton 25 och förstärkaren Sansuie AU-555 lät dock riktigt bra med en Squezzebox som källa. Med ERA'n var det i stort sett olyssningsbart.
'
Och vad vill jag komma med detta? Jo, att dagens LP12'a inte alls är någon simpel piratkopierad spelare och kan inte alls jämföras med enklare tex Thorens-spelare. Har man inte lyssnat på en modern LP12a ska man överhuvudtaget inte uttala sig om dess kvaliteter. En bil hade år 1900 4 hjul och ratt, fjädring och en motor. Det har bilar idag också, men skillnaden vet alla att den är stor. Att en LP12'a har samma grundprincip son AR's skivspelare från 60-talet är inte alls liktydigt att de låter lika.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2025-11-22 15:33

Lirar just nu lite Dominique Fils-Aimé på min Linn Axis.

Låter bra. :D

steven33

Inläggav steven33 » 2025-11-22 15:51

Bill50x skrev:
Morello skrev:Ariston RD11, jämte den skotska piratkopian Linn Sondek LP 12, saknade all innovationskraft redan från dag ett och kan jämföras med enklare modeller från Thoréns, ERA och liknande - inget märkvärdigt med andra ord.

Jag har ägt ERA i två omgångar, dels som min första skivspelare någonsin 1970, dels som ingående i en retro-anläggning som jag plockade ihop för typ 5 år sedan. Då, på 70-talet, hade jag inte mycket att jämföra med men tyckte det lät hyggligt. Nu, på 2020-talet hade jag min LP12:a att jämföra med. Men det behövdes ingen jämförning, ERA'n lät helt enkelt bedrövligt illa. Trots service, ny pickupnål, rem osv. Mina retro-högtalare Celestion Ditton 25 och förstärkaren Sansuie AU-555 lät dock riktigt bra med en Squezzebox som källa. Med ERA'n var det i stort sett olyssningsbart.
'
Och vad vill jag komma med detta? Jo, att dagens LP12'a inte alls är någon simpel piratkopierad spelare och kan inte alls jämföras med enklare tex Thorens-spelare. Har man inte lyssnat på en modern LP12a ska man överhuvudtaget inte uttala sig om dess kvaliteter. En bil hade år 1900 4 hjul och ratt, fjädring och en motor. Det har bilar idag också, men skillnaden vet alla att den är stor. Att en LP12'a har samma grundprincip son AR's skivspelare från 60-talet är inte alls liktydigt att de låter lika.

/ B

Bara en liten naiv fråga. Men hur kan det va att Linns ingenjörer är så mycket duktigare än t.ex. Thorens ingenjörer när det gäller att konstruera skivspelare. Finns det någon förklaring till det.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2025-11-22 17:10

steven33 skrev:Bara en liten naiv fråga. Men hur kan det va att Linns ingenjörer är så mycket duktigare än t.ex. Thorens ingenjörer när det gäller att konstruera skivspelare. Finns det någon förklaring till det.

Det var nog inte så för typ 50 år sedan, snarare tvärtom att Thorens hade en bättre konstruktion i sina dyrare modeller. Thorens lade ner för tillverkningen för ganska många år sedan och har sedan återupptagit den? Numera är det väl främst mera fokus på att locka nya köpare för Thorens än att ta upp kampen i dyrsegmentet? Thorens New Reference är nog ingen storsäljare.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2025-11-22 17:37

RogerGustavsson skrev:
steven33 skrev:Bara en liten naiv fråga. Men hur kan det va att Linns ingenjörer är så mycket duktigare än t.ex. Thorens ingenjörer när det gäller att konstruera skivspelare. Finns det någon förklaring till det.

Det var nog inte så för typ 50 år sedan, snarare tvärtom att Thorens hade en bättre konstruktion i sina dyrare modeller. Thorens lade ner för tillverkningen för ganska många år sedan och har sedan återupptagit den? Numera är det väl främst mera fokus på att locka nya köpare för Thorens än att ta upp kampen i dyrsegmentet? Thorens New Reference är nog ingen storsäljare.

Thorens verkar fortfarande leverera såväl enklare som mer sofistikerade spelare. För ett antal år sedan kom en direkt-driven (!) jubileumsmodell TD 124 DD för typ 120 tusen. Gjordes i bara 140 ex så de lär väl vara dyrare idag.

5624062.jpg
5624062.jpg (104.58 KiB) Visad 279 gånger

2023 kom deras remdrivna flaggskepp "Reference" till det facila priset av 2,8 miljoner. Helt plötsligt känns en Linn Klimax LP12 billig...
https://reference.thorens.com/en/

700_new_reference_3.jpg
700_new_reference_3.jpg (148.23 KiB) Visad 279 gånger

/ B

steven33

Inläggav steven33 » 2025-11-22 17:46

RogerGustavsson skrev:

Går det att hänvisa till tekniska mätvärden som visar att Linn står över andra skivspelare. Eller är det en fråga som bara kan avgöras genom lyssning.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2025-11-22 18:02

De tidigaste LP12:orna var knappast några ingenjörstekniska höjdare, hade det varit den verkshöjden idag hade jag hållit med Morello om spelarens kvaliteter. Jag köpte en LP12 i början av 80-talet, innerchassit en simpel plåtbricka med ett enkelt lager, en bit spånplatta som fäste för tonarmen - fäst i plåtchassit med tre små skruvar... Sivtallriken var ocentrerad i höjdled med säkert över +/- 1 mm. Med andra ord en ganska taffligt tillverkad spelare. Tonarmen var dock ett under av kvalitet. Men spelaren lät bra och när jag senare (efter att ha fått LP:an stulen vid ett inbrott) testade några andra alternativ som tex Dual 505 och lite annat liknande insåg jag att en LP12:a nog var ganska bra ändå för sitt pris. På den tiden var LP12 en prisvärd spelare långt under i pris jämfört med andra, tex Nakamichi, Technics, Goldmund, Forsell, Clearaudio osv i det övre segmentet.

/ B

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi