Moderator: Redaktörer
Jag är konservativ i frågan och hoppas innerligt att musik kommer att kunna köpas på riktiga fonogram även i framtiden.
We use Microsoft Windows Media Digital Rights Management software to make sure all the music you have is fast, safe and protected
Henrik_Holst skrev:Men n-puh du förstår ju att de har DRM för vår skull
We use Microsoft Windows Media Digital Rights Management software to make sure all the music you have is fast, safe and protected
Hur kan man bara skriva sådan dyngaFinns inget i DRM som skyddar mig som konsument, tvärt om!
m_persson79 skrev:Förstår inte skillnaden mellan att hålla i fodralet och hålla i sina dyra kablar.
Placeboeffekten är troligen skyhög mellan fonogram och "lossless".
Dock lite mer "accepterad" placebo kontra shakti.
DRM är inte ett kopieringsskydd, utan är til för att industrin ska kunna bestämma var och när du som konsument kan nyttja de produkter som du köpt.DRM skyddar inte konsumenten, inte heller musikindustrin.
Magnuz skrev:Morello skrev:Efterfrågan på vadå?
Britney Spears förstås! Let's face it - det är bara extrem mainstream som är ekonomiskt intressant.
Morello skrev:Magnuz skrev:Morello skrev:Efterfrågan på vadå?
Britney Spears förstås! Let's face it - det är bara extrem mainstream som är ekonomiskt intressant.
Nja, det är är nog en ganska extrem överdrift. Man skulle kunna misstänka att skivbolagen ger ut det som ger avkastning, vilket kan vara allt från barockmusik till Brittan.
Magnuz skrev:Jovisst, kanske tog jag i lite, men jag har ändå lite svårt att tro att skivbolagen skulle välja att tillgängliggöra all möjlig musik på det sätt som beskrivs ovan. Billigt lär det ju inte bli i alla fall.
Morello skrev:När skivan pajar efter 10 år skall man uppsöka butiken efter att först ha letat upp kvittot.Tänk om butiken inte längre excisterar eller att du tappat kvittot?
![]()
Man bör komma ihåg att tillverkningskostnaden, inklusive papper och ask är en försumbar kostnad i sammanhanget och att denna kostnad rimligtvis skulle tillta dramatiskt, vilket konsumenten betalar.
Morello skrev:Har för övrigt gjort säkerhetskopior av några fonogram som idag inte finna att köpa i samma utgåva(original-master).
Bill50x: En pajad skiva efter tio år är ett problem oavsett tillverkningsmetod. Faktum är att digital lagring överhuvud är ett bekymmer. En vinylskiva, sk stenkaka eller en fonogram-rulle alltid kan spelas av. Det räcker i princip med en nål som ligger an mot ett membran så kan du i alla fall tyda innehållet. Men vad sker med våra digitala media? Hur många kan läsa 5 1/4" disketter idag? Hur många kan läsa en cd-r om 20 år?
Morello skrev:Har dess alulager blivit bronsfärgat?
Bill50x skrev:Morello skrev:Har dess alulager blivit bronsfärgat?
Frågade han 16,5 år senare...
/ B
silvervarg skrev:Till att börja med bara tillgängligt för amerikaner, men snart börjar försäljning av musik på nätet i lossless format även i Sverige:
http://www.nyteknik.se/pub/ipsart.asp?art_id=42677
Användare som besöker denna kategori: lemmts och 22 gäster