Ladda ner musik i lossless-format

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-10-13 23:10

Magnuz skrev:
Morello skrev:Efterfrågan på vadå?

Britney Spears förstås! Let's face it - det är bara extrem mainstream som är ekonomiskt intressant.

Nja, det är är nog en ganska extrem överdrift. Man skulle kunna misstänka att skivbolagen ger ut det som ger avkastning, vilket kan vara allt från barockmusik till Brittan. 8)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-10-13 23:16

Morello skrev:
Magnuz skrev:
Morello skrev:Efterfrågan på vadå?

Britney Spears förstås! Let's face it - det är bara extrem mainstream som är ekonomiskt intressant.

Nja, det är är nog en ganska extrem överdrift. Man skulle kunna misstänka att skivbolagen ger ut det som ger avkastning, vilket kan vara allt från barockmusik till Brittan. 8)

Jovisst, kanske tog jag i lite, men jag har ändå lite svårt att tro att skivbolagen skulle välja att tillgängliggöra all möjlig musik på det sätt som beskrivs ovan. Billigt lär det ju inte bli i alla fall.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-10-13 23:18

Magnuz skrev:Jovisst, kanske tog jag i lite, men jag har ändå lite svårt att tro att skivbolagen skulle välja att tillgängliggöra all möjlig musik på det sätt som beskrivs ovan. Billigt lär det ju inte bli i alla fall.

Jag tror inte heller att det är rimligt.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-10-14 00:02

Morello skrev:När skivan pajar efter 10 år skall man uppsöka butiken efter att först ha letat upp kvittot. 8) Tänk om butiken inte längre excisterar eller att du tappat kvittot? :wink:

Man bör komma ihåg att tillverkningskostnaden, inklusive papper och ask är en försumbar kostnad i sammanhanget och att denna kostnad rimligtvis skulle tillta dramatiskt, vilket konsumenten betalar.

En pajad skiva efter tio år är ett problem oavsett tillverkningsmetod. Faktum är att digital lagring överhuvud är ett bekymmer. En vinylskiva, sk stenkaka eller en fonogram-rulle alltid kan spelas av. Det räcker i princip med en nål som ligger an mot ett membran så kan du i alla fall tyda innehållet. Men vad sker med våra digitala media? Hur många kan läsa 5 1/4" disketter idag? Hur många kan läsa en cd-r om 20 år? Vad gör vi med all information som idag finns på nätet, finns den tillgänglig om 50 år?

Nåja, alla böcker som trycktes på 1800-talet finns inte idag heller och vi sörjer dom inte. Hur viktig är Britney Spears om 100 år? Eller imorgon....

Men visst, köper jag ett fonogram idag och har avspelningsapparaturen intakt så vill jag gärna kunna spela detta på minålders höst. Men jag har cd-r´s som är kassa efter ett år, hur gör man då?

/ B

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-10-14 00:11

Visst finns det alltid en risk att fonogram blir obrukbara, men en alu-CD är mer tålig än en CD-R av den typ vi nyttjar idag. 8)

Har för övrigt gjort säkerhetskopior av några fonogram som idag inte finna att köpa i samma utgåva(original-master).
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-10-14 01:01

Morello skrev:Har för övrigt gjort säkerhetskopior av några fonogram som idag inte finna att köpa i samma utgåva(original-master).

Klokt. Man ska inte förlita sig på andra. För min egen del tänker jag kopiera alla cd till hårddisk. CD´na sparas i en låda. Hårddiskarna backas upp regelbundet och byts ut vart tredje år ungefär (10-20% av diskarna ger upp första året, men då har man förstås backupen).

/ B

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2005-10-14 10:41

Lokala skivbutiker kommer nog tyvärr bara kunna tillhandahålla musik som säljer bra. Idén att kunna plokca ihop sitt eget album låter dock inte alls dum. Antag att du måste beställa denna egenkomponerade skiva över nätet och själv välja hur fodralet ser ut. Då kan det gå att få affärsmässig lönsamhet i idén.

Bill50x: En pajad skiva efter tio år är ett problem oavsett tillverkningsmetod. Faktum är att digital lagring överhuvud är ett bekymmer. En vinylskiva, sk stenkaka eller en fonogram-rulle alltid kan spelas av. Det räcker i princip med en nål som ligger an mot ett membran så kan du i alla fall tyda innehållet. Men vad sker med våra digitala media? Hur många kan läsa 5 1/4" disketter idag? Hur många kan läsa en cd-r om 20 år?

Hur många har idag kvar både stenkakor och spelare för dem? Inte speciellt många. Dels för att sakerna går sönder och dels för att de tar plats. Dessutom är det enklare att kasta in en CD.
Alla digitala medier går ganska enkelt att flytta över till annan digital lagringsform, så musiken från CD kommer nog att leva kvar hos många långt efter att vi slutat använda själva skivorna.
Liknande går att göra idag även med vinyl etc, men det är betydligt bökigare och tekniken för hyfsat enkel överföring kom för de flesta för sent.

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2005-10-14 11:18

Det finns väl ingen som med säkerhet VET hur länge en ordinärt pressad CD skiva håller? Några har hävdat 15-20 år, andra 50 år.

Om man förvarar cdskivorna i fodralet när de inte avspelas (undviker ljus, risk för repor osv.), unviker att utsätta skivorna för fukt, kyla och liknande, då tror jag faktiskt att de håller väldigt länge. Själv äger jag några cdskivor som är ca 20 år gamla, de funkar alldeles utmärkt. Detta har lett till att jag inte oroar mig så mycket över cdmediets hållbarhet.

Men givetvis kan det vara klokt att säkerhetskopiera vissa utvalda skivor som man vet att det är väldigt svårt att få tag på/inte går att få tag på längre.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-10-14 12:22

Jag har några skivor från början-mitten 80-tal som börjat ruttna, antalet läsfel ökar sakta. Jag har börjat ta kopior på dessa för säkerhets skull.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Morello

Re: Ladda ner musik i lossless-format

Inläggav Morello » 2022-02-17 17:21

Har dess alulager blivit bronsfärgat?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2022-02-17 18:15

Morello skrev:Har dess alulager blivit bronsfärgat?

Frågade han 16,5 år senare... ;-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Griff

Inläggav Griff » 2022-02-17 19:45

Bill50x skrev:
Morello skrev:Har dess alulager blivit bronsfärgat?

Frågade han 16,5 år senare... ;-)

/ B

Kanske rentav skälet till att frågan ställs efter alla dessa år…?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-02-17 23:51

silvervarg skrev:Till att börja med bara tillgängligt för amerikaner, men snart börjar försäljning av musik på nätet i lossless format även i Sverige:
http://www.nyteknik.se/pub/ipsart.asp?art_id=42677

Nä, det där är bara en fluga!
Spoiler:
Visa
köpte just ett album från qobuz
Sitter nöjd :)

Föregående

Återgå till Generellt om hifi