Moderator: Redaktörer
Harryup skrev:Det som ger problem är att gummihjulet står still mot axeln vilket ger en liten grop i gummit efter ett tag.
Har aldrig hört en moddad skivspelare som låtit bättre än en omoddad.
Laila skrev:Harryup skrev:Det som ger problem är att gummihjulet står still mot axeln vilket ger en liten grop i gummit efter ett tag.
Har aldrig hört en moddad skivspelare som låtit bättre än en omoddad.
Gummihjulet på en Lenco L75 ligger som regel bara mot axeln vid drift. Har du verkligen
tittat inuti en L75/78:a . . . typ![]()
![]()
PerStromgren skrev:Är jag ensam om att ha haft en L705 som första spelare?
Bill50x skrev:PerStromgren skrev:Är jag ensam om att ha haft en L705 som första spelare?
Säkert inte, men den har inte samma kultstatus som L75:an.
Förresten, finns det olika utförande av drivmekanismen på L75:an? De bilder jag sett nyligen stämmer inte alls med mitt mitt minne av hur en kamrats L75:a såg ut på den tiden det begav sig. Fast det var ju ett tag sedan, kanske förväxlar med någon annan spelare...
/ B
Kronkan skrev:Bill50x skrev:PerStromgren skrev:Är jag ensam om att ha haft en L705 som första spelare?
Förresten, finns det olika utförande av drivmekanismen på L75:an? De bilder jag sett nyligen stämmer inte alls med mitt mitt minne av hur en kamrats L75:a såg ut på den tiden det begav sig. Fast det var ju ett tag sedan, kanske förväxlar med någon annan spelare...
/ B
Här ett drivhjul (idler wheel – om du vill söka på engelska)
http://www.polkaudio.com/forums/attachm ... 1349368537
Nu är min erfarenhet av drivhjul gammal och begränsad. Men titta på bilden. Det går nog inte att konstruera ett drivhjul utan att bygga in en frikoppling. Detta av två skäl. När man skall växla hastighet så måste ju drivhjulet byta plats vilket nödvändiggör en frikoppling. En rem kan glida mellan växlarna men ite ett drivhjul. Det ändra skälet är att du måste kunna montera allriken av och på. Ett fixerat drivhjul skulle låsa fast tallriken så att den inte skulle gå att ta på och av. Denna funktion skulle nog kunna gå att lösa på annat sätt. Men allt blir då brukarovänligt.
Alltså ett idler Wheel måste konstrueras för att kunna montera bort tallriken för service samt möjliggöra byte/växling av hastighet.
Så är min enkla bedömning
Fast undantag finns- Här en mycket annorlunda konstruktion. En DAF-växel som driver på tallrikens undersida.
http://www.lencoheaven.net/forum/index.php?topic=3164.0
Så allt är möjligt för en kunnig och kreativ ingenjör.
Bill50x skrev:PerStromgren skrev:Är jag ensam om att ha haft en L705 som första spelare?
/ B
Perfector skrev:Lenco tappar uppemot 1,3/4 varv efter bara någon timme med mellanhjulet upp mot tallrikens undersida, Daual går veckor i sträck utan att tappa nånting. Hade en som stod i 3 veckor under min semester (dåligt inställd retur) och den tappade 1/4 varv under den tiden.
Bill50x skrev:Perfector skrev:Lenco tappar uppemot 1,3/4 varv efter bara någon timme med mellanhjulet upp mot tallrikens undersida, Daual går veckor i sträck utan att tappa nånting. Hade en som stod i 3 veckor under min semester (dåligt inställd retur) och den tappade 1/4 varv under den tiden.
Hur kollar du detta?
/ B
Perfector skrev:Bill50x skrev:Perfector skrev:Lenco tappar uppemot 1,3/4 varv efter bara någon timme med mellanhjulet upp mot tallrikens undersida, Daual går veckor i sträck utan att tappa nånting. Hade en som stod i 3 veckor under min semester (dåligt inställd retur) och den tappade 1/4 varv under den tiden.
Hur kollar du detta?
Stroboscop kallas det för.
Men att lenco hade densnurren läste jag i dåvarande hifi & musik på sent 70-tal
Anledningen sades vara att spiralfjädern som drog upp hjulet mot tallriken mattades och att det bara blev "värre" med tiden.
:-)Perfector skrev:Jo, jag har koll på stroboskop
Men hur kollar man att skivspelaren under en treveckorsperiod har tappat ett antal varv?
Bill50x skrev::-)Perfector skrev:Jo, jag har koll på stroboskop
Men hur kollar man att skivspelaren under en treveckorsperiod har tappat ett antal varv?
Man får sitta med ögat och titta och räkna och ta tiden med ett stoppur.
dvs. strobon går jäääääättelångsamt bakåt
Annars gör man ett märke på kanten av tallriken och räknar till 33 1/3
Perfector skrev:Bill50x skrev::-)Perfector skrev:Jo, jag har koll på stroboskop
Man får sitta med ögat och titta och räkna och ta tiden med ett stoppur.
dvs. strobon går jäääääättelångsamt bakåt
Annars gör man ett märke på kanten av tallriken och räknar till 33 1/3
Precis så gjorde jag på 70-80 talet. Men aldrig i tre veckor
Bill50x skrev:Perfector skrev:Nu silar du mygg och sväljer kameler
Jag visste hur länge jag var på semester och kollade när jag såg att den inte gott tillbaks till tonarmsstödet.
Då såg jag att den tappat ½ varv ju.
Jo, ja. Men HUR kunde du konstatera detta? För min egen del hade jag bara konstaterat att skivspelaren stod och snurrade. Har/hade du någon form av markering som du kunde syfta mot? Hur vet de att det inte var 1,5 varv?
/ B
Harryup skrev:Även om det är möjligen lite OT så skulle jag gärna se en bild på
"Nu silar du mygg och sväljer kameler"
annars så tror jag inte att det har hänt.
mvh/Harryup
Laila skrev:Bill50x skrev:PerStromgren skrev:Är jag ensam om att ha haft en L705 som första spelare?
/ B
Själva drivfunktionen är nog densamma men det kan skilja något
på drivhjulen(plast/metall, två eller fem hål etc.) . . . typ.
@Kronkan: Det går alldeles utmärkt att byta hastighet "under gång"
på en L75:a.
Perfector skrev:Jag skrev ju en markering på tallriken 1 minut gånger antalet varv. Jag hade trots allt en god 4 i svår matte i skolan så jag är räknekunningBill50x skrev:Perfector skrev:Nu silar du mygg och sväljer kameler
Jag visste hur länge jag var på semester och kollade när jag såg att den inte gott tillbaks till tonarmsstödet.
Då såg jag att den tappat ½ varv ju.
Jo, ja. Men HUR kunde du konstatera detta? För min egen del hade jag bara konstaterat att skivspelaren stod och snurrade. Har/hade du någon form av markering som du kunde syfta mot? Hur vet de att det inte var 1,5 varv?
Ge dig.Perfector skrev:
Bill50x skrev:Ge dig.Perfector skrev:
Tallriken snurrade enligt inbyggt strobo i rätt hastighet när jag åkte på semester och när jag kom hem kollade jag att snurrade lite bakåt varför jag roade mig med att räkna varven.
Du är lika humorbefriad som Öhman när han är som värst.
PerStromgren skrev:Killar, ni snackar om olika saker! Jag är rätt övertygad om att Perfector pratar om hur mycket långsammare skivspelaren blivit sedan han åkte på semester, inte hur många varv den sackat efter. Och hastighet bör benämnas varv/minut, inte varv.
OK?
Perfector skrev:Men snälla vännen. Du åker bort i 3 veckor. Under tiden snurrar spelaren. När du kommer hem kollar du under 1 minut hur många varv den gör.
Min tappade ½ varv och då är jag klar.
Vilken del av det är det du inte fattar?
Bill50x skrev:Perfector skrev:Men snälla vännen. Du åker bort i 3 veckor. Under tiden snurrar spelaren. När du kommer hem kollar du under 1 minut hur många varv den gör.
OK, den tappade ett halvt varv under den minuten du kollade. Det är inte alls samma sak som att den tappat ett halvt varv under tre veckor. Förstår du skillnaden?
Ett halvt varv på tre veckor innebär en otroligt liten eftersläpning, ett halvt varv på en minut är ganska mycket.
Vad jag menar är, ska man påstå något är det bra att vara tydlig. Och hur många inlägg tog det inte för mig att få fram vad du egentligen menade?
Tack för förtydligandet!
/ B
Perfector skrev:Bill50x skrev:Perfector skrev:Men snälla vännen. Du åker bort i 3 veckor. Under tiden snurrar spelaren. När du kommer hem kollar du under 1 minut hur många varv den gör.
OK, den tappade ett halvt varv under den minuten du kollade. Det är inte alls samma sak som att den tappat ett halvt varv under tre veckor. Förstår du skillnaden?
Ett halvt varv på tre veckor innebär en otroligt liten eftersläpning, ett halvt varv på en minut är ganska mycket.
Vad jag menar är, ska man påstå något är det bra att vara tydlig. Och hur många inlägg tog det inte för mig att få fram vad du egentligen menade?
Tack för förtydligandet!
/ B
Perfector skrev:Vilken del av det är det du inte fattar?
Perfector skrev:Den hade tappat ½ varv per minut under 3 veckors konstant snurrande.
Nu är det myggor och kameler igen
3 veckor är testtiden
1 minut är varvtalet som anges på skivspelaren omkopplare mellan olika 16 33 45 och 78 v/m
Perfector skrev:Den gick konstant ½ varv fel efter 3 veckor snurrande.
Vad skulle jag göra utan dig, Per?PerStromgren skrev:"Den gick konstant ½ varv per minut fel efter 3 veckor snurrande." borde det stått. Det har hela tiden varit detta som skapat missförstånden i din diskussion med B.Perfector skrev:Den gick konstant ½ varv fel efter 3 veckor snurrande.
Laila skrev:Undrar hur mycket Bo Hanssons Continuo sackade på 3 månader . . . typ ?
Enligt Bo så hade han kört sin kontinuerligt i minst 10 år vid ett av mina besök
Om nu en skivspelare sackar av att snurra kontinuerligt så borde Cotinuon
gå på max krypfart efter endast ett par år.Själv så märkte jag inget
av detta när jag var där å lyssnade.
Fjädern till armen som håller drivhjulet på L75:an verkar främst genom att
hjälpa armen att placera drivhjulet mot motoraxeln vid uppstart.
Att skivtallriken skulle tappa i hastighet p.g.a. en lätt slackad fjäder är nog
mest något av en vandringsmyt(tror jag).
Perfector skrev:Laila skrev:Undrar hur mycket Bo Hanssons Continuo sackade på 3 månader . . . typ ?
Enligt Bo så hade han kört sin kontinuerligt i minst 10 år vid ett av mina besök
Om nu en skivspelare sackar av att snurra kontinuerligt så borde Cotinuon
gå på max krypfart efter endast ett par år.Själv så märkte jag inget
av detta när jag var där å lyssnade.
Fjädern till armen som håller drivhjulet på L75:an verkar främst genom att
Tyvär inte. Fjädern är det som trycker mellanhjulet mot tallrikens undersida. Detta har konstaterats i ljudtidskrifter från den tiden. Lite smuts eller damm eller en lite torkar gummikant på mellanhjulet är allt som behövs.
en Dual har en stående motor som roterar baklänges och då driver mellanhjulet medsols och trycker mot insidan på tallrikens ytterkant. Vikten 3.2 kilo tillsammans med den relativa trögheten i massan gör att mellanhjulet pressas mot kanten och nästan klarar att rotera hels spelverket baklänges om man tar tag i tallriken och stoppar den så
Bill50x skrev:Perfector skrev:Den hade tappat ½ varv per minut under 3 veckors konstant snurrande.
Nu är det myggor och kameler igen
3 veckor är testtiden
1 minut är varvtalet som anges på skivspelaren omkopplare mellan olika 16 33 45 och 78 v/m
Haha, jag ska streta emot lite till
Hur vet du när denna försämring inträffade? Det kanske var timman innan du kom hem? Skivspelaren kanske gick helt rätt innan dess?
Men du har helt rätt i att när du lämnade spelaren gick den rätt, när du kom hem gjorde den inte så längre. Och den kunskapen är i sig bra. Samtidigt ger det en massa följdfrågor. Gjorde du din mätning både före och efter omstart av spelaren? Kan "slirningen" bero på något annat än att gummihjulet inte fungerar över tid? Kan lagren i motorn/tallriken ge högre motstånd efter några veckor? Kan något annat påverka hastigheten? Om motorn är frekvensstyrd, kan frekvensen ha droppat under mättillfället? Kan gummihjulet blivit dammigt under dessa tre veckor?
Återigen, det gäller att ha torrt på fötterna innan man påstår något! Det finns ju massor av variabler som kan ha påverkat om man inte isolerar dessa.
Och det handlar inte alls om myggor och kameler, det handlar om att ha alla fakta till hands. Se det så här. Ska man lösa ett problem så gäller det att veta vad problemet är. Och om jag har en Lenco så kan det vara bra att ha alla fakta innan jag börjar fixa problemen, eller hur?
/ B
Perfector skrev:Laila skrev:Fjädern till armen som håller drivhjulet på L75:an verkar främst genom att
Tyvär inte. Fjädern är det som trycker mellanhjulet mot tallrikens undersida. Detta har konstaterats i ljudtidskrifter från den tiden.
Laila skrev:Perfector skrev:Laila skrev:Fjädern till armen som håller drivhjulet på L75:an verkar främst genom att
Tyvär inte. Fjädern är det som trycker mellanhjulet mot tallrikens undersida. Detta har konstaterats i ljudtidskrifter från den tiden.
Nu talar du allt mot bättre vetande(förutom då att det möjligen har ""konstaterats" i
ljudtidskrifter från den tiden") . . . typ. Har du någonsin känt på "dragkraften" hos
fjädern i fråga
Perfector skrev:Dual är INTE frekvensstyrd. Och den stannades inte med omstart innan mätning.
När den tappade farten är inte intressant då resultatet blir detsamma i alla fall. den gick ½ var per minut fel efter 3 veckors oavsiktlig testkörning.
Bill50x skrev:Perfector skrev:Dual är INTE frekvensstyrd. Och den stannades inte med omstart innan mätning.
När den tappade farten är inte intressant då resultatet blir detsamma i alla fall. den gick ½ var per minut fel efter 3 veckors oavsiktlig testkörning.
Aha, nu handlar det om Dual? All min diskussion har handlat om Lenco.
Men är det intressant om en spelare tappar fart efter tre veckor? Vem har sin spelare snurrande så länge? Jo, det finns de som menar att spelaren ska snurra kontinuerligt, men för egen del startar jag spelaren när det behövs. Och låter den snurra någon timme först vid seriös användning.
/ B
Perfector skrev:....
Dual är INTE frekvensstyrd .....
Laila skrev:Perfector skrev:....
Nu får du välan för tuttsingen ge dig . . . Du verkar bara kasta ur dig floskler
utan någon som helst koll . . . Dual 1219/1229 drivs av en synkronmotor.
Laila skrev:Tack för den här gången . . . typ !
Laila skrev:Perfector skrev:....
Nu får du välan för tuttsingen ge dig . . . Du verkar bara kasta ur dig floskler
utan någon som helst koll . . . Dual 1219/1229 drivs av en synkronmotor.
Laila skrev:Gör ett undantag från mitt "Tack för den här gången" . . . typ . . . om du skall
leka Don Quijote så måste du nog skaffa dig en väpnare, någon frivillig, Bill ?
Kronkan skrev:Här en skivspelare eller en bastard mellan drivhjul från Lenco, tallrik från Orbe och drivning från Luxman som puttar åt fel håll. Från Lenco Heaven.
http://www.lencoheaven.net/forum/index. ... ic=16454.0
Ingen kommentar till tråden utan en enkel association till Lenco och putta.
Se filmen.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster