Dags att leta Lenco i sopkontainrar?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

dimitri

Dags att leta Lenco i sopkontainrar?

Inläggav dimitri » 2005-11-07 11:16

Följer sporadiskt diskussioner på WAD där Mitchell Orbe är the gold standard (kinda eller typ på svenska)
Och så kommer detta:
http://www.worldaudiodesign.com/forum/s ... hp?t=20468

Länkar från tråden
http://homepage.ntlworld.com/maddogmcq/ ... /index.htm
http://www.btinternet.com/~a.d.richarso ... _land.html

Vad säger våra vinylentusiaster?

Morello, det är OK att påpeka vinylens tillkortakommanden.
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-11-07 12:18

Lencon är ganska känslig för återkoppling. Och mellanhjulet om det har stått stilla länge måste bytas, om man hittar något nytt.
Skulle hellre leta efter en Garrad 301 eller 401 så man kan välja arm själv. Eller förstås en gammal EMT vore inte så dumt.
Men Lenco, nej är inte sugen.

Användarvisningsbild
bostrowskij

Inläggav bostrowskij » 2005-11-09 01:59

Det är modellerna med mellanhjul och 4 kg tallrik som gäller, glöm de övriga :
http://www.btinternet.com/~a.d.richarso ... lenco.html
Köp en billig L75 och renovera den. Du kommer att bli förvånad.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2005-11-09 08:25

Jo vi hade en L75 i många, många år. I original var den bra men det fanns lite resonanser i låda, tallrik och arm. Däremot mycket lite rumble, trots konstruktionen med mellanhjul.

Jag klistrade lådans insida full med blygummi. Även remsor av sådant ovanpå skivtallriken, kilar med spetsen inåt ungefär som det såg ut på B&O:s fina grammofoner från den tiden. Å sen satte jag en gummisnodd runt armen och lite modellera i p-u-skalet. Med en Grado-pickup, moddad av en dåtida ljudguru lät den riktigt bra. Men den hamnade i en container när motorn lade av efter 20 års god tjänst, något jag ångrar nu drygt tio år senare.

Absolut värd att vårda om man har en eller får tag på en!

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2005-11-09 09:54

Jag hade en L70 någonstans under mitten av 60-talet. Min första "riktiga" grammofon. Jag vet inte vart den tog vägen. Men jag kommer ihåg hellanhjulet och att det liksom sudsade när grammofonen startade. Rumble fanns det en del också. Tung var den och inköptes hos Söderbergs på Sveavägen i Stockholm. Nostalgi...

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-11-09 10:05

Jag hade en L78 under högstadietiden. Den är i mitt tycke en ganska patetisk grammofon. Tung skivtallrik, men vad hjälper det när det bullrar så från transmissionen? Mamma har den kvar fortfarande som hon kör sina discoplattor på, med min "fina" Denon DL160.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2005-11-09 10:36

Även min Lenco inköptes hos Söderbergs! Deras ljudrum minns man gärna, jag stod där ofta och växlade mellan högtalarna, det gjorde mig till Infinity-freak. Men det har gått över nu. Fin skivavdelning hade dom också.

Apropå rumble och motorljud så led faktiskt inte min L75 av sånt i nån större omfattning. Visst hördes det lite oljud i extremt tysta passager, men knappt märkbart. De Dual-skivspelare som också hade mellanhjul och var populära på den här tiden rumblade mycket, mycket värre enligt mina erfarenheter.

Användarvisningsbild
torbod

Inläggav torbod » 2005-11-09 12:56

Jag är uppväxt med farsans Lenco 75. Till dessa användes högtalare från Ljudex med dubbla diskanter och förstärkarhembygge av märket Texan.

Det lät jättegosigt tills baselementen hade gjort sitt och byttes ut för ca 5 år sedan. Sedan dess är det inte lika charmigt ljud. Men oj vilken diskantspridning det är med en riktad uppåt bakåt och en riktad framåt. Det låter lixom pappas skivsamling... storbandsjazz på löjligt hög nivå...

Jag minns fortfarande tydligt doften av rengöringsspriten som användes på den lilla plyschblå rengöringsrullen.

Skivspelaren i sig kunde man ägna mycket tid åt. Tänk att med ett småbarns fingrar pilla lite på alla prylar på den den komplicerade tonarmen, den såg verkligen hitech ut när man var 5 år. Det var också mycket spännande att skjuta på spaken till tonarmen som sakta sänkte sig mot skivan som svävandes på ett osynligt moln. Minns att den nuddade skivan så snyggt att det knappt knastrade till i högtalarna vid nedslaget.
Problemet tillverkaren inte hade tänkte på var att när man sedan skulle lägga över den genomskinliga huven (utan handtag), så tappade man den lätt, och DÅ ploppade det rejält i högtalarna när pickupen tokstudsade på skivan *poff*.
Självklart fick man inte pilla alls på skivspelaren för farsan, men det gjorde man ändå när han fortfarande var på jobbet, hehe.

Minns att morsan gnetade ihop en jättefin pickup till farsan i julklapp, som sedan min bror (och jag i bakgrunden) lyckades ha sönder redan efter ett par kvällar (sorry), det blev inga glada miner...

Hursomhelst den snurrar än utan någon service på över 20 år, det tar dock en evighet innan den tunga skivtallriken kommer upp i varv, och så låter den lite skrapigt i drivningen. Otroligt att remmen håller än (om än väldigt sprucken).

Men på tiden det begav sig så var det mycket lite rumble minns jag.

Nog om det var bara tvungen att skriva av mig min nostalgitripp...

Vh
Tobbe

Användarvisningsbild
bostrowskij

Inläggav bostrowskij » 2005-11-09 15:28

Det finns två typer av mellanhjul, ett i aluminium och ett i plast. Metallhjulet är nästan alltid felfritt, plasthjulet är sämre.
Rumble från motorn går att få bort med smörjning, samt justering av en fjäderbelastad ställskruv vid motoraxelns ena ände.
Många missar faktiskt också att lossa transportskruvarna för motorn (som är fjäderupphängd) och får därför rumble.

Användarvisningsbild
bostrowskij

Inläggav bostrowskij » 2005-11-09 15:48

Förresten, kolla in denna moddade L75 för två tonarmar:
http://home.comcast.net/~iowan1/bandit.html

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-11-09 16:19

Den är säkert gjord av en glad snickare! Man man undrar ju till vilken nytta... :)
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

dimitri

Inläggav dimitri » 2005-11-09 16:29

Bild

Den är säkert gjord av en glad eller ledsen artist! Man man undrar ju till vilken nytta...
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
bostrowskij

Inläggav bostrowskij » 2005-11-09 17:30

"Snickaren" har också tillverkat dessa :
http://cgim.audiogon.com/i/vs/i/f/1106587771.jpg
http://cgim.audiogon.com/i/vs/i/f/1106588443.jpg
http://cgim.audiogon.com/i/vs/i/f/1106588053.jpg
"Snickaren" äger också en Nottingham Spacedeck med Graham 2.2 arm. När han flyttade Graham-armen till den "randiga" Lencon konstaterade han med förvåning att han föredrog Lencon...

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-11-09 17:51

Det som ger problem är att gummihjulet står still mot axeln vilket ger en liten grop i gummit efter ett tag.
Har aldrig hört en moddad skivspelare som låtit bättre än en omoddad.

Användarvisningsbild
gromit

Inläggav gromit » 2005-11-10 00:22

Hm, föräldrarna hade en Lenco L78 för länge sedan, den ersattes av en SME-utrustad Thoréns TD160. Som någon sa så gick det ju inte att spela på den när den hade stått stilla för länge.

Lencon stod länge och skräpade tillsammans med någon gammal Bang&Olufsen-förstärkare och jag tror nog att båda slängdes när de sedan flyttade till lägenhet.

Thoréns-svarven spelar fortfarande och gör det numera med Sentec SC9, PA9, PP9, TU8 samt ett par Opus3 Chaconne betonghögtalare... Mamma tyckte dock att de skulle byta ut "de där luftrenarna" till något mindre. Det lutar åt piP... :) Någon Pioneer CD har de visst också.

/Gr.
Den vise vill veta, den enfaldige tala.

Användarvisningsbild
Laila

Re:

Inläggav Laila » 2014-06-22 16:20

Harryup skrev:Det som ger problem är att gummihjulet står still mot axeln vilket ger en liten grop i gummit efter ett tag.

Gummihjulet på en Lenco L75 ligger som regel bara mot axeln vid drift. Har du verkligen
tittat inuti en L75/78:a . . . typ 8O :?: :wink:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Kronkan

Re: Re:

Inläggav Kronkan » 2014-06-22 17:06

Laila skrev:
Harryup skrev:Det som ger problem är att gummihjulet står still mot axeln vilket ger en liten grop i gummit efter ett tag.

Gummihjulet på en Lenco L75 ligger som regel bara mot axeln vid drift. Har du verkligen
tittat inuti en L75/78:a . . . typ 8O :?: :wink:

Det här ju en himla massa år sedan. Men min första egentliga kontakt och positiva upplevelse av vinyl var med en Lenco. en 75: tror jag det var. Vill också minnas att drivhjulen satt på en arm som påverkades av spaken. Annars svårt att ta bort tallriken. Men som sagt var det är ju 45 år sedan. Till och med mer. Minnet är tyvärr lite anfrätt. Milt sagt.

Popsnörets retrospelare (numera moddad något) spelar skiten av vad som helst. Definitivt ur min cd-spelare. En skivspelare skall vara moddad. Annars är den ju ingen personlighet. Det är som med motorcyklar. Klart att man vill att den skall se lite extra hemsk ut eller hur man nu vill ha den. Dock sålt min. En gammal man skall inte köra. När reptilhjärnan slår till och eftertanken drabbar en så är det roligare med en skivspelare. Nackdelen är att jag aldrig får känna Popsnöret krama mig och viska fortare.

Men man kan sitta i soffan istället.

Lättare att meka med skivspelaren än med en mc åsså.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: Dags att leta Lenco i sopkontainrar?

Inläggav PerStromgren » 2014-06-22 20:09

Är jag ensam om att ha haft en L705 som första spelare?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-06-22 20:31

Själver så hade jag ena Lenco B52 . . . lät inte så illa alls . . . typer. :)

Sedan en tid tillbaka så tjänstgör en L75:a som min "första-spelare".

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-06-23 07:52

PerStromgren skrev:Är jag ensam om att ha haft en L705 som första spelare?

Säkert inte, men den har inte samma kultstatus som L75:an.

Förresten, finns det olika utförande av drivmekanismen på L75:an? De bilder jag sett nyligen stämmer inte alls med mitt mitt minne av hur en kamrats L75:a såg ut på den tiden det begav sig. Fast det var ju ett tag sedan, kanske förväxlar med någon annan spelare...

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-06-23 09:55

Bill50x skrev:

Förresten, finns det olika utförande av drivmekanismen på L75:an? De bilder jag sett nyligen stämmer inte alls med mitt mitt minne av hur en kamrats L75:a såg ut på den tiden det begav sig. Fast det var ju ett tag sedan, kanske förväxlar med någon annan spelare...

/ B

Här ett drivhjul (idler wheel – om du vill söka på engelska)
http://www.polkaudio.com/forums/attachm ... 1349368537
Nu är min erfarenhet av drivhjul gammal och begränsad. Men titta på bilden. Det går nog inte att konstruera ett drivhjul utan att bygga in en frikoppling. Detta av två skäl. När man skall växla hastighet så måste ju drivhjulet byta plats vilket nödvändiggör en frikoppling. En rem kan glida mellan växlarna men ite ett drivhjul. Det ändra skälet är att du måste kunna montera allriken av och på. Ett fixerat drivhjul skulle låsa fast tallriken så att den inte skulle gå att ta på och av. Denna funktion skulle nog kunna gå att lösa på annat sätt. Men allt blir då brukarovänligt.

Alltså ett idler Wheel måste konstrueras för att kunna montera bort tallriken för service samt möjliggöra byte/växling av hastighet.

Så är min enkla bedömning

Fast undantag finns- Här en mycket annorlunda konstruktion. En DAF-växel som driver på tallrikens undersida.

http://www.lencoheaven.net/forum/index.php?topic=3164.0

Så allt är möjligt för en kunnig och kreativ ingenjör.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2014-06-23 15:41

Kronkan skrev:
Bill50x skrev:

/ B

Här ett drivhjul (idler wheel – om du vill söka på engelska)
http://www.polkaudio.com/forums/attachm ... 1349368537
Nu är min erfarenhet av drivhjul gammal och begränsad. Men titta på bilden. Det går nog inte att konstruera ett drivhjul utan att bygga in en frikoppling. Detta av två skäl. När man skall växla hastighet så måste ju drivhjulet byta plats vilket nödvändiggör en frikoppling. En rem kan glida mellan växlarna men ite ett drivhjul. Det ändra skälet är att du måste kunna montera allriken av och på. Ett fixerat drivhjul skulle låsa fast tallriken så att den inte skulle gå att ta på och av. Denna funktion skulle nog kunna gå att lösa på annat sätt. Men allt blir då brukarovänligt.

Alltså ett idler Wheel måste konstrueras för att kunna montera bort tallriken för service samt möjliggöra byte/växling av hastighet.

Så är min enkla bedömning

Fast undantag finns- Här en mycket annorlunda konstruktion. En DAF-växel som driver på tallrikens undersida.

http://www.lencoheaven.net/forum/index.php?topic=3164.0

Så allt är möjligt för en kunnig och kreativ ingenjör.

Det som är lite unikt med Lencos spelare är dock att mellanhjulet är monterat vertikalt och inte som på andra horisontellt. Därmed låser det inte fast tallriken.

L-70/L-75 är spelare med en mekanik i en klass du bara hittar i dom finaste spelarna idag. Däremot behöver dom flesta servas/renoveras ordentligt innan dom fungerar som tänkt.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-06-23 15:49

Bill50x skrev:

/ B

Själva drivfunktionen är nog densamma men det kan skilja något
på drivhjulen(plast/metall, två eller fem hål etc.) . . . typ.

@Kronkan: Det går alldeles utmärkt att byta hastighet "under gång"
på en L75:a. :)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-06-24 00:49

Lenco hade egenheten med mellanhjulet lodrätt upp i tallrikens undersida, vilket gör den mycket känslig för slirning.
Rekommenderar istället en DUAL 1219 eller en 1229 med mellanhjulet mot insidan av tallrikens yttervägg. Detta gör att den nyper tag i tallriken.
Lenco tappar uppemot 1,3/4 varv efter bara någon timme med mellanhjulet upp mot tallrikens undersida, Daual går veckor i sträck utan att tappa nånting. Hade en som stod i 3 veckor under min semester (dåligt inställd retur) och den tappade 1/4 varv under den tiden. Dessutom är tonarmen på en dual så lättrörlig att den kan spåra med 1/2 gram nåltryck förutsatt att nålen stödjer det.
Slit mig i bitar om jag har fel :-)
En annan fördel med dual är den fjäderbelastade tonarmen. Man kan ställa den snett utan problem. Tom. sätta den upp och ner och den spelar och sköter automatiken klanderfritt.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-06-24 07:25

Perfector skrev:Lenco tappar uppemot 1,3/4 varv efter bara någon timme med mellanhjulet upp mot tallrikens undersida, Daual går veckor i sträck utan att tappa nånting. Hade en som stod i 3 veckor under min semester (dåligt inställd retur) och den tappade 1/4 varv under den tiden.

Hur kollar du detta?

/ B

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-06-24 11:06

Bill50x skrev:
Perfector skrev:Lenco tappar uppemot 1,3/4 varv efter bara någon timme med mellanhjulet upp mot tallrikens undersida, Daual går veckor i sträck utan att tappa nånting. Hade en som stod i 3 veckor under min semester (dåligt inställd retur) och den tappade 1/4 varv under den tiden.

Hur kollar du detta?

/ B

Stroboscop kallas det för.
Men att lenco hade densnurren läste jag i dåvarande hifi & musik på sent 70-tal
Anledningen sades vara att spiralfjädern som drog upp hjulet mot tallriken mattades och att det bara blev "värre" med tiden.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-06-24 11:21

Perfector skrev:
Bill50x skrev:

Hur kollar du detta?

Stroboscop kallas det för.
Men att lenco hade densnurren läste jag i dåvarande hifi & musik på sent 70-tal
Anledningen sades vara att spiralfjädern som drog upp hjulet mot tallriken mattades och att det bara blev "värre" med tiden.

Jo, jag har koll på stroboskop :-)

Men hur kollar man att skivspelaren under en treveckorsperiod har tappat ett antal varv?

/ B

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-06-24 11:26

Jo, jag har koll på stroboskop :-)

Men hur kollar man att skivspelaren under en treveckorsperiod har tappat ett antal varv?

/ B[/quote]

:-)
Man får sitta med ögat och titta och räkna och ta tiden med ett stoppur.
dvs. strobon går jäääääättelångsamt bakåt
Annars gör man ett märke på kanten av tallriken och räknar till 33 1/3 :-)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-06-24 11:29

Perfector skrev:Jo, jag har koll på stroboskop :-)

Annars gör man ett märke på kanten av tallriken och räknar till 33 1/3 :-)[/quote]
Precis så gjorde jag på 70-80 talet. Men aldrig i tre veckor ;-)

/ B

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-06-24 11:31

Bill50x skrev:

/ B[/quote]
Nu silar du mygg och sväljer kameler :-)
Jag visste hur länge jag var på semester och kollade när jag såg att den inte gott tillbaks till tonarmsstödet.
Då såg jag att den tappat ½ varv ju.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-06-24 11:50

Perfector skrev:
Bill50x skrev:

Nu silar du mygg och sväljer kameler :-)
Jag visste hur länge jag var på semester och kollade när jag såg att den inte gott tillbaks till tonarmsstödet.
Då såg jag att den tappat ½ varv ju.[/quote]
Jo, ja. Men HUR kunde du konstatera detta? För min egen del hade jag bara konstaterat att skivspelaren stod och snurrade. Har/hade du någon form av markering som du kunde syfta mot? Hur vet de att det inte var 1,5 varv?

/ B

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-06-24 12:05

Bill50x skrev:
Perfector skrev:Nu silar du mygg och sväljer kameler :-)

Jo, ja. Men HUR kunde du konstatera detta? För min egen del hade jag bara konstaterat att skivspelaren stod och snurrade. Har/hade du någon form av markering som du kunde syfta mot? Hur vet de att det inte var 1,5 varv?

/ B

Jag skrev ju en markering på tallriken
1 minut gånger antalet varv.
Jag hade trots allt en god 4 i svår matte i skolan så jag är räknekunning

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2014-06-24 12:08

Även om det är möjligen lite OT så skulle jag gärna se en bild på
"Nu silar du mygg och sväljer kameler"
annars så tror jag inte att det har hänt.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-06-24 12:10

Harryup skrev:Även om det är möjligen lite OT så skulle jag gärna se en bild på
"Nu silar du mygg och sväljer kameler"
annars så tror jag inte att det har hänt.

mvh/Harryup

Hahaha!
Full poäng på den du.
Det kan jag inte av naturliga skäl klara av.
Men Lenco, nej tack
Annars mår jag bra.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-06-24 12:21

Laila skrev:
Bill50x skrev:

/ B

Själva drivfunktionen är nog densamma men det kan skilja något
på drivhjulen(plast/metall, två eller fem hål etc.) . . . typ.

@Kronkan: Det går alldeles utmärkt att byta hastighet "under gång"
på en L75:a. :)

Det är ju 47 år sedan som jag som 13 åring hade en Lenco. Minnet sviker lite hur drivmekanismen var utformad men tidigare länkade jag till en modell av Lenco som hade drivhjulet mot tallrikens undersida. Men hur min Lenco exakt såg ut och hur funktionerna var utformade är ju lätt att förväxla med något annan. :oops:

Tror att jag var 18 år när jag köpte en Micro. Den följde med i ett paket med HK 330 B och hyggliga högtalare. Men Lencon spelades mot en radio som hade ingångar. Lät i min värld då bra.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-06-24 12:40

Perfector skrev:
Bill50x skrev:
Perfector skrev:Nu silar du mygg och sväljer kameler :-)

Jag skrev ju en markering på tallriken 1 minut gånger antalet varv. Jag hade trots allt en god 4 i svår matte i skolan så jag är räknekunning

Det tror jag säkert. Nu får du ursäkta en trött gammal man. Men HUR bar du dig åt att under tre veckors tid dokumentera detta? Var någonstans räknades varven? För jag misstänker att du inte använde din semester till att sitta där dygnet runt och räkna?

Jag skulle gärna göra en sådan kalkyl själv eftersom flera menar att spelglädjen från en LP12:a kommer ifrån att den går för fort. Men banne mig om jag tänker sitta i timmar/dagar/veckor och räkna.

Så HUR, rent praktiskt, gjorde du?

/ B

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-06-24 12:42

Det tror jag säkert. Nu får du ursäkta en trött gammal man. Men HUR bar du dig åt att under tre veckors tid dokumentera detta? Var någonstans räknades varven? För jag misstänker att du inte använde din semester till att sitta där dygnet runt och räkna?

Jag skulle gärna göra en sådan kalkyl själv eftersom flera menar att spelglädjen från en LP12:a kommer ifrån att den går för fort. Men banne mig om jag tänker sitta i timmar/dagar/veckor och räkna.

Så HUR, rent praktiskt, gjorde du?

/ B[/quote]

Ge dig.

Tallriken snurrade enligt inbyggt strobo i rätt hastighet när jag åkte på semester och när jag kom hem kollade jag att snurrade lite bakåt varför jag roade mig med att räkna varven.
Du är lika humorbefriad som Öhman när han är som värst.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-06-24 12:53

Perfector skrev:
Ge dig.

Tallriken snurrade enligt inbyggt strobo i rätt hastighet när jag åkte på semester och när jag kom hem kollade jag att snurrade lite bakåt varför jag roade mig med att räkna varven.
Du är lika humorbefriad som Öhman när han är som värst.[/quote]
Uhhh, en pungspark om någon ;-)

Jag är inte alls humorbefriad, jag är helt enkelt envis när jag inte förstår - och inte får någon vettig förklaring. Att strobo'n visade rätt när du åkte, och visade långsammare hastighet när du kom hem - det förstår jag till fullo. Även jag läste särskild matte i skolan när det begav sig :-)
Men hur du med detta kan beräkna HUR MYCKET tallriken har släpat efter under dessa tre veckor, detta förstår jag inte. Matte eller ej.

Att kalla mig humorbefriad och jämföra mig med andra hjälper inte, du har ännu inte lyckats förklara hur du räknat ut detta. Och ja, jag är intresserad eftersom jag vill göra samma beräkning på min spelare.

/ B

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-06-24 13:02

Bill50x skrev:
Perfector skrev:
Ge dig.

Du är lika humorbefriad som Öhman när han är som värst.

Uhhh, en pungspark om någon ;-)

Jag är inte alls humorbefriad, jag är helt enkelt envis när jag inte förstår - och inte får någon vettig förklaring. Att strobo'n visade rätt när du åkte, och visade långsammare hastighet när du kom hem - det förstår jag till fullo. Även jag läste särskild matte i skolan när det begav sig :-)
Men hur du med detta kan beräkna HUR MYCKET tallriken har släpat efter under dessa tre veckor, detta förstår jag inte. Matte eller ej.

Att kalla mig humorbefriad och jämföra mig med andra hjälper inte, du har ännu inte lyckats förklara hur du räknat ut detta. Och ja, jag är intresserad eftersom jag vill göra samma beräkning på min spelare.

/ B[/quote]

Men snälla vännen. Du åker bort i 3 veckor. Under tiden snurrar spelaren. När du kommer hem kollar du under 1 minut hur många varv den gör.
Min tappade ½ varv och då är jag klar.
Vilken del av det är det du inte fattar?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-06-24 13:04

Killar, ni snackar om olika saker! Jag är rätt övertygad om att Perfector pratar om hur mycket långsammare skivspelaren blivit sedan han åkte på semester, inte hur många varv den sackat efter. Och hastighet bör benämnas varv/minut, inte varv.

OK?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-06-24 13:05

PerStromgren skrev:Killar, ni snackar om olika saker! Jag är rätt övertygad om att Perfector pratar om hur mycket långsammare skivspelaren blivit sedan han åkte på semester, inte hur många varv den sackat efter. Och hastighet bör benämnas varv/minut, inte varv.

OK?

TACK!
Äntligen nå'n som fått sitt morgonkaffe

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-06-24 13:07

Perfector skrev:Men snälla vännen. Du åker bort i 3 veckor. Under tiden snurrar spelaren. När du kommer hem kollar du under 1 minut hur många varv den gör.

OK, den tappade ett halvt varv under den minuten du kollade. Det är inte alls samma sak som att den tappat ett halvt varv under tre veckor. Förstår du skillnaden?

Ett halvt varv på tre veckor innebär en otroligt liten eftersläpning, ett halvt varv på en minut är ganska mycket.

Vad jag menar är, ska man påstå något är det bra att vara tydlig. Och hur många inlägg tog det inte för mig att få fram vad du egentligen menade?

Tack för förtydligandet!

/ B

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-06-24 13:21

Bill50x skrev:
Perfector skrev:Men snälla vännen. Du åker bort i 3 veckor. Under tiden snurrar spelaren. När du kommer hem kollar du under 1 minut hur många varv den gör.

OK, den tappade ett halvt varv under den minuten du kollade. Det är inte alls samma sak som att den tappat ett halvt varv under tre veckor. Förstår du skillnaden?

Ett halvt varv på tre veckor innebär en otroligt liten eftersläpning, ett halvt varv på en minut är ganska mycket.

Vad jag menar är, ska man påstå något är det bra att vara tydlig. Och hur många inlägg tog det inte för mig att få fram vad du egentligen menade?

Tack för förtydligandet!

/ B

Den hade tappat ½ varv per minut under 3 veckors konstant snurrande.
Nu är det myggor och kameler igen.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-06-24 13:22

Perfector skrev:
Bill50x skrev:

Tack för förtydligandet!

/ B

Nu är det myggor och kameler igen
3 veckor är testtiden
1 minut är varvtalet som anges på skivspelaren omkopplare mellan olika 16 333 45 och 78 v/m

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-06-24 13:23

Vilken del av det är det du inte fattar?[/quote]

Tack för förtydligandet!

/ B[/quote][/quote]

3 veckor är testtiden
1 minut är varvtalet som anges på skivspelaren omkopplare mellan olika 16 33 45 och 78 v/m[/quote]

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-06-24 13:24

Perfector skrev:Vilken del av det är det du inte fattar?

Tack för förtydligandet!

/ B[/quote][/quote]

3 veckor är testtiden
1 minut är varvtalet som anges på skivspelaren omkopplare mellan olika 16 33 45 och 78 v/m
Och den tappade ingenting under den minuten jag kollade.
Den gick konstant ½ varv fel efter 3 veckor snurrande.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-06-24 13:39

Perfector skrev:Den hade tappat ½ varv per minut under 3 veckors konstant snurrande.
3 veckor är testtiden
1 minut är varvtalet som anges på skivspelaren omkopplare mellan olika 16 33 45 och 78 v/m

Haha, jag ska streta emot lite till :-)

Hur vet du när denna försämring inträffade? Det kanske var timman innan du kom hem? Skivspelaren kanske gick helt rätt innan dess?

Men du har helt rätt i att när du lämnade spelaren gick den rätt, när du kom hem gjorde den inte så längre. Och den kunskapen är i sig bra. Samtidigt ger det en massa följdfrågor. Gjorde du din mätning både före och efter omstart av spelaren? Kan "slirningen" bero på något annat än att gummihjulet inte fungerar över tid? Kan lagren i motorn/tallriken ge högre motstånd efter några veckor? Kan något annat påverka hastigheten? Om motorn är frekvensstyrd, kan frekvensen ha droppat under mättillfället? Kan gummihjulet blivit dammigt under dessa tre veckor?

Återigen, det gäller att ha torrt på fötterna innan man påstår något! Det finns ju massor av variabler som kan ha påverkat om man inte isolerar dessa.

Och det handlar inte alls om myggor och kameler, det handlar om att ha alla fakta till hands. Se det så här. Ska man lösa ett problem så gäller det att veta vad problemet är. Och om jag har en Lenco så kan det vara bra att ha alla fakta innan jag börjar fixa problemen, eller hur?

/ B

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-06-24 13:40

Perfector skrev:Den gick konstant ½ varv fel efter 3 veckor snurrande.

"Den gick konstant ½ varv per minut fel efter 3 veckor snurrande." borde det stått. Det har hela tiden varit detta som skapat missförstånden i din diskussion med B.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-06-24 13:48

PerStromgren skrev:
Perfector skrev:Den gick konstant ½ varv fel efter 3 veckor snurrande.
"Den gick konstant ½ varv per minut fel efter 3 veckor snurrande." borde det stått. Det har hela tiden varit detta som skapat missförstånden i din diskussion med B.
Vad skulle jag göra utan dig, Per?

Ibland känns det lite futtigt att bråka om (språkliga) detaljer, men när de förändrar betydelsen är de viktiga. Och just här ville jag veta eftersom jag tänkte göra samma "mätning" på min egen spelare.

/ B

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-06-24 13:50

Undrar hur mycket Bo Hanssons Continuo sackade på 3 månader . . . typ ?
Enligt Bo så hade han kört sin kontinuerligt i minst 10 år vid ett av mina besök

Om nu en skivspelare sackar av att snurra kontinuerligt så borde Cotinuon
gå på max krypfart efter endast ett par år. 8O Själv så märkte jag inget
av detta när jag var där å lyssnade.:wink:

Fjädern till armen som håller drivhjulet på L75:an verkar främst genom att
hjälpa armen att placera drivhjulet mot motoraxeln vid uppstart.
Att skivtallriken skulle tappa i hastighet p.g.a. en lätt slackad fjäder är nog
mest något av en vandringsmyt(tror jag). :?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-06-24 14:00

Laila skrev:Undrar hur mycket Bo Hanssons Continuo sackade på 3 månader . . . typ ?
Enligt Bo så hade han kört sin kontinuerligt i minst 10 år vid ett av mina besök

Tyvär inte. Fjädern är det som trycker mellanhjulet mot tallrikens undersida. Detta har konstaterats i ljudtidskrifter från den tiden. Lite smuts eller damm eller en lite torkar gummikant på mellanhjulet är allt som behövs.
en Dual har en stående motor som roterar baklänges och då driver mellanhjulet medsols och trycker mot insidan på tallrikens ytterkant. Vikten 3.2 kilo tillsammans med den relativa trögheten i massan gör att mellanhjulet pressas mot kanten och nästan klarar att rotera hels spelverket balänges om man tar tag i tallriken och stoppar den så

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-06-24 14:02

Perfector skrev:
Laila skrev:Undrar hur mycket Bo Hanssons Continuo sackade på 3 månader . . . typ ?

Tyvär inte. Fjädern är det som trycker mellanhjulet mot tallrikens undersida. Detta har konstaterats i ljudtidskrifter från den tiden. Lite smuts eller damm eller en lite torkar gummikant på mellanhjulet är allt som behövs.
en Dual har en stående motor som roterar baklänges och då driver mellanhjulet medsols och trycker mot insidan på tallrikens ytterkant. Vikten 3.2 kilo tillsammans med den relativa trögheten i massan gör att mellanhjulet pressas mot kanten och nästan klarar att rotera hels spelverket baklänges om man tar tag i tallriken och stoppar den så

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-06-24 14:03

Bill50x skrev:
Perfector skrev:Den hade tappat ½ varv per minut under 3 veckors konstant snurrande.
3 veckor är testtiden

Haha, jag ska streta emot lite till :-)

Hur vet du när denna försämring inträffade? Det kanske var timman innan du kom hem? Skivspelaren kanske gick helt rätt innan dess?

Men du har helt rätt i att när du lämnade spelaren gick den rätt, när du kom hem gjorde den inte så längre. Och den kunskapen är i sig bra. Samtidigt ger det en massa följdfrågor. Gjorde du din mätning både före och efter omstart av spelaren? Kan "slirningen" bero på något annat än att gummihjulet inte fungerar över tid? Kan lagren i motorn/tallriken ge högre motstånd efter några veckor? Kan något annat påverka hastigheten? Om motorn är frekvensstyrd, kan frekvensen ha droppat under mättillfället? Kan gummihjulet blivit dammigt under dessa tre veckor?

Återigen, det gäller att ha torrt på fötterna innan man påstår något! Det finns ju massor av variabler som kan ha påverkat om man inte isolerar dessa.

Och det handlar inte alls om myggor och kameler, det handlar om att ha alla fakta till hands. Se det så här. Ska man lösa ett problem så gäller det att veta vad problemet är. Och om jag har en Lenco så kan det vara bra att ha alla fakta innan jag börjar fixa problemen, eller hur?

/ B

Dual är INTE frekvensstyrd. Och den stannades inte med omstart innan mätning.
När den tappade farten är inte intressant då resultatet blir detsamma i alla fall. den gick ½ var per minut fel efter 3 veckors oavsiktlig testkörning.
Vad jag kan förstå är det en fråga om 2 saker. Lagret blir varmt, det är ett 7 kulors lager i nylonpackning samt att motorns bottenlager expanderat något av den konstanta rotationen.
Tror dock inte att dual hade det i tankarna när man skapade skivspelaren.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-06-24 14:19

Perfector skrev:
Laila skrev:Fjädern till armen som håller drivhjulet på L75:an verkar främst genom att

Tyvär inte. Fjädern är det som trycker mellanhjulet mot tallrikens undersida. Detta har konstaterats i ljudtidskrifter från den tiden.

Nu talar du allt mot bättre vetande(förutom då att det möjligen har ""konstaterats" i
ljudtidskrifter från den tiden") . . . typ. Har du någonsin känt på "dragkraften" hos
fjädern i fråga :?:

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-06-24 14:23

Laila skrev:
Perfector skrev:
Laila skrev:Fjädern till armen som håller drivhjulet på L75:an verkar främst genom att

Tyvär inte. Fjädern är det som trycker mellanhjulet mot tallrikens undersida. Detta har konstaterats i ljudtidskrifter från den tiden.

Nu talar du allt mot bättre vetande(förutom då att det möjligen har ""konstaterats" i
ljudtidskrifter från den tiden") . . . typ. Har du någonsin känt på "dragkraften" hos
fjädern i fråga :?:

Svar, JA! den är ynklig och om man spänner den för att undvika problemet så saktar den ner och går ojämnt.
den detaljen hade Lenco koll på. Vad dom inte hade eller har koll på är miljön där spelverket hamnar och det är nog den springande punkten till att lenco fick ett dåligt rykte om sin driftskvalitet. Hela mekaniken med en fjäder som lyfter upp mellanhjulet i vinkel mot tallriken är inte en bra lösning på driften. Bättre med en drivlina som trycker mellanhjulet mot ytterkanten på tallriken och därmed alltid har rätt "spänning" på trycket av mellanhjulet

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-06-24 14:25

Perfector skrev:Dual är INTE frekvensstyrd. Och den stannades inte med omstart innan mätning.
När den tappade farten är inte intressant då resultatet blir detsamma i alla fall. den gick ½ var per minut fel efter 3 veckors oavsiktlig testkörning.

Aha, nu handlar det om Dual? All min diskussion har handlat om Lenco.

Men är det intressant om en spelare tappar fart efter tre veckor? Vem har sin spelare snurrande så länge? Jo, det finns de som menar att spelaren ska snurra kontinuerligt, men för egen del startar jag spelaren när det behövs. Och låter den snurra någon timme först vid seriös användning.

/ B

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-06-24 14:29

Bill50x skrev:
Perfector skrev:Dual är INTE frekvensstyrd. Och den stannades inte med omstart innan mätning.

Aha, nu handlar det om Dual? All min diskussion har handlat om Lenco.

Men är det intressant om en spelare tappar fart efter tre veckor? Vem har sin spelare snurrande så länge? Jo, det finns de som menar att spelaren ska snurra kontinuerligt, men för egen del startar jag spelaren när det behövs. Och låter den snurra någon timme först vid seriös användning.

/ B

Lenco är inte heller frekvensstyrd.
Båda spelverken hade en roterande magnet och en stator runt den.
Mitt svar ovanför detta beskriver lencos drivlina med en liggande motor och tillhörande fjäder för att lyfta upp mellanhjulet mot tallriken. Motorn i sig har inga fel i sig, det är helt avhängigt att mellanhjulet trycks av en fjäder som inte är av tillräckligt god kvalitet. Och Lencon tappade oavsett 1 1/4 varv på bara en timme.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-06-24 14:31

Jag har själv en Inertia BDT2 som använder en 110 volts klockmotor kopplad över 2 motstånd. den använder nätfrekvensen för sin precision och går alltid i rätt hastighet. Numera är ju många spelverk digitalt styrda så då uppstår aldrig problemet med saktande tallrikar överhuvud taget

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-06-24 14:40

Perfector skrev:....
Dual är INTE frekvensstyrd .....

Nu får du välan för tuttsingen ge dig . . . Du verkar bara kasta ur dig floskler
utan någon som helst koll . . . Dual 1219/1229 drivs av en synkronmotor. :?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-06-24 14:47

Laila skrev:

Nu får du välan för tuttsingen ge dig . . . Du verkar bara kasta ur dig floskler

Ja?
en rotor och en stator.
Rotorn är en magnet.
Jag har plockat sönder såna i parti och minut när jag servade dom
Dual har dessutom bara ett lager i botten. Om du provar att vända den uppochner så märker du det direkt
Jag sa inget annat än magnet i rotorn och lindning i statorn.
Är det nåt annat du missat? :-)

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-06-24 14:50

Tack för den här gången . . . typ ! :)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-06-24 14:53

Laila skrev:Tack för den här gången . . . typ ! :)

Må solen lysa på din nuna och ge dig en vacker solbränna :-)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-06-24 15:31

Laila skrev:

Så ser den ut då. Exakt som jag sa.
2 versioner på samma tema, rotor och stator

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-06-24 15:37

Lencos liggande motor med mellanhjul som beskrivits.
Fjädern syns tydligt.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-06-24 16:03

Gör ett undantag från mitt "Tack för den här gången" . . . typ . . . om du skall
leka Don Quijote så måste du nog skaffa dig en väpnare, någon frivillig, Bill ? :mrgreen:

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-06-24 16:04

Laila skrev:Gör ett undantag från mitt "Tack för den här gången" . . . typ . . . om du skall
leka Don Quijote så måste du nog skaffa dig en väpnare, någon frivillig, Bill ? :mrgreen:

Ville bara åskådliggöra vad vi talade om liksom. solen lyser ännu på ditt leende plyte :-)

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2014-06-25 00:35

Detta kan vara den snurrigaste tråden på länge. Och det verkar vara någon som puttar fart mest hela tiden. :lol:

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-06-25 12:55

Här en skivspelare eller en bastard mellan drivhjul från Lenco, tallrik från Orbe och drivning från Luxman som puttar åt fel håll. Från Lenco Heaven.

http://www.lencoheaven.net/forum/index. ... ic=16454.0

Ingen kommentar till tråden utan en enkel association till Lenco och putta.
Se filmen.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-06-25 14:00

Kronkan skrev:Här en skivspelare eller en bastard mellan drivhjul från Lenco, tallrik från Orbe och drivning från Luxman som puttar åt fel håll. Från Lenco Heaven.

http://www.lencoheaven.net/forum/index. ... ic=16454.0

Ingen kommentar till tråden utan en enkel association till Lenco och putta.
Se filmen.

Nu så :-)
Nån annan som ser en viss dragning till Thorens stora skrälle på 90 kilo med järnkulor i ramen från way back?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-06-25 14:08

Det här verkar korkat :-)

Återgå till Generellt om hifi