Moderator: Redaktörer
Harryup skrev:Det som ger problem är att gummihjulet står still mot axeln vilket ger en liten grop i gummit efter ett tag.
Har aldrig hört en moddad skivspelare som låtit bättre än en omoddad.
Laila skrev:Harryup skrev:Det som ger problem är att gummihjulet står still mot axeln vilket ger en liten grop i gummit efter ett tag.
Har aldrig hört en moddad skivspelare som låtit bättre än en omoddad.
Gummihjulet på en Lenco L75 ligger som regel bara mot axeln vid drift. Har du verkligen
tittat inuti en L75/78:a . . . typ![]()
![]()
PerStromgren skrev:Är jag ensam om att ha haft en L705 som första spelare?
Bill50x skrev:PerStromgren skrev:Är jag ensam om att ha haft en L705 som första spelare?
Säkert inte, men den har inte samma kultstatus som L75:an.
Förresten, finns det olika utförande av drivmekanismen på L75:an? De bilder jag sett nyligen stämmer inte alls med mitt mitt minne av hur en kamrats L75:a såg ut på den tiden det begav sig. Fast det var ju ett tag sedan, kanske förväxlar med någon annan spelare...
/ B
Kronkan skrev:Bill50x skrev:PerStromgren skrev:Är jag ensam om att ha haft en L705 som första spelare?
Förresten, finns det olika utförande av drivmekanismen på L75:an? De bilder jag sett nyligen stämmer inte alls med mitt mitt minne av hur en kamrats L75:a såg ut på den tiden det begav sig. Fast det var ju ett tag sedan, kanske förväxlar med någon annan spelare...
/ B
Här ett drivhjul (idler wheel – om du vill söka på engelska)
http://www.polkaudio.com/forums/attachm ... 1349368537
Nu är min erfarenhet av drivhjul gammal och begränsad. Men titta på bilden. Det går nog inte att konstruera ett drivhjul utan att bygga in en frikoppling. Detta av två skäl. När man skall växla hastighet så måste ju drivhjulet byta plats vilket nödvändiggör en frikoppling. En rem kan glida mellan växlarna men ite ett drivhjul. Det ändra skälet är att du måste kunna montera allriken av och på. Ett fixerat drivhjul skulle låsa fast tallriken så att den inte skulle gå att ta på och av. Denna funktion skulle nog kunna gå att lösa på annat sätt. Men allt blir då brukarovänligt.
Alltså ett idler Wheel måste konstrueras för att kunna montera bort tallriken för service samt möjliggöra byte/växling av hastighet.
Så är min enkla bedömning
Fast undantag finns- Här en mycket annorlunda konstruktion. En DAF-växel som driver på tallrikens undersida.
http://www.lencoheaven.net/forum/index.php?topic=3164.0
Så allt är möjligt för en kunnig och kreativ ingenjör.
Bill50x skrev:PerStromgren skrev:Är jag ensam om att ha haft en L705 som första spelare?
/ B
Perfector skrev:Lenco tappar uppemot 1,3/4 varv efter bara någon timme med mellanhjulet upp mot tallrikens undersida, Daual går veckor i sträck utan att tappa nånting. Hade en som stod i 3 veckor under min semester (dåligt inställd retur) och den tappade 1/4 varv under den tiden.
Bill50x skrev:Perfector skrev:Lenco tappar uppemot 1,3/4 varv efter bara någon timme med mellanhjulet upp mot tallrikens undersida, Daual går veckor i sträck utan att tappa nånting. Hade en som stod i 3 veckor under min semester (dåligt inställd retur) och den tappade 1/4 varv under den tiden.
Hur kollar du detta?
/ B
Perfector skrev:Bill50x skrev:Perfector skrev:Lenco tappar uppemot 1,3/4 varv efter bara någon timme med mellanhjulet upp mot tallrikens undersida, Daual går veckor i sträck utan att tappa nånting. Hade en som stod i 3 veckor under min semester (dåligt inställd retur) och den tappade 1/4 varv under den tiden.
Hur kollar du detta?
Stroboscop kallas det för.
Men att lenco hade densnurren läste jag i dåvarande hifi & musik på sent 70-tal
Anledningen sades vara att spiralfjädern som drog upp hjulet mot tallriken mattades och att det bara blev "värre" med tiden.
:-)Perfector skrev:Jo, jag har koll på stroboskop
Men hur kollar man att skivspelaren under en treveckorsperiod har tappat ett antal varv?
Bill50x skrev::-)Perfector skrev:Jo, jag har koll på stroboskop
Men hur kollar man att skivspelaren under en treveckorsperiod har tappat ett antal varv?
Man får sitta med ögat och titta och räkna och ta tiden med ett stoppur.
dvs. strobon går jäääääättelångsamt bakåt
Annars gör man ett märke på kanten av tallriken och räknar till 33 1/3
Användare som besöker denna kategori: Kalejdokom, Ronnie och 23 gäster