Moderator: Redaktörer
Vee-Eight skrev:Känns som om vi är tillbaka i gamla spåret igen. Men även om man kan bevisa att nätkablar, och mystiska sådana med lämplig halt ormolja, är helt bogus; är upplevelsen av att (helt enligt dyrkabelinnehavaren själv) dyrkablarna låter bättre, mindre värd att respektera?
Jag tycker det är fantastiskt att ngn blivit glad över ngt han/hon är intresserad och tror på, med tanke på hur många surgökar det finns.
Jensevik skrev:Det är helt ok att folk lurar sig själva. Jag bryr mig inte det minsta.
Det som stör mig är att folk tjänar pengar på det.
Jensevik skrev:Det är helt ok att folk lurar sig själva. Jag bryr mig inte det minsta.
Bill50x, jag tror du missar poängen. McDonalds maknadsför inte McFish som varandes Laxifilé, inte heller att det skulle smaka som det. Det är en smaksak om man tycker om deras mat. Det är inte en smaksak om man hör skillnad mellan nätkablar eller inte.Bill50x skrev:Jensevik skrev:Det är helt ok att folk lurar sig själva. Jag bryr mig inte det minsta.
Folk tjänar hela tiden pengar på att du lurar dig själv. McDonalds är skräpmat jämfört med annat för samma pengar, för att ta ett exempel.
/ B
Svante skrev:Jag tror jag ska börja sälja kranvatten för 1000:- flaskan och säga att det kan bota cancer.
Ingen har ju bevisat att det inte är så, så det är väl ok?
Morello skrev:Svante skrev:Jag tror jag ska börja sälja kranvatten för 1000:- flaskan och säga att det kan bota cancer.
Ingen har ju bevisat att det inte är så, så det är väl ok?
Jadå, jag tycker du kan ta ut minst 2 kkr/liter![]()
Sitter för övrigt och läser boken "vetenskap och vidskepelse". Svante läst den?
Magnuz skrev:IÖ skrev:Sådana skillnader räknar man inte i vetenskapliga sammanhang som bevisade. De är inte obevisade heller...
Nu blev det nog lite galet. Det är väl just obevisade (icke bevisade i vetenskaplig mening) de är, däremot inte motbevisade.
Morello skrev:För övrigt tror jag det går bra att citera om man inte byter ut namn i prosan mot namn på medlemmar i forumets administration.![]()
![]()
olof skrev:'tro och vetande'
Är inte det den gamla(men avlidne) uppsalaprofessorn Ingemar Hedenius?
IngOehman skrev:Någon sa helt nyligen, jag tror det var Amit, att ungefär 80% av befolkningen har S som andra bokstav.
Mayro skrev:att skriva om kablar på ett rent ut "sektforum MOT kablar" av alla valörer förutom dom av" ledarna" framtagna är att betrakta som rent fåneri enbart..
Mayro skrev:att skriva om kablar på ett rent ut "sektforum MOT kablar" av alla valörer förutom dom av" ledarna" framtagna är att betrakta som rent fåneri enbart..
förutom dom av" ledarna" framtagna är att betrakta som rent fåneri enbart..
Mayro skrev:bra inlägg sanoj..
![]()
Är du förföljd av LTS? Har du pratat med din läkare?
rhenrics skrev:Varför hör vissa skillnader och andra inte? Jag t ex. Jag hör knappt skillnader på cd-spelare i öppna och snabba A/B tester. Jag hör skillnader ibland men då måste jag verkligen anstränga mig extremt mycket. Trots att jag jämfört snorbilliga spelare mot asdyra. Hur i helvete kan folk höra skillnader på kablar och annat som inte ens går att koppla på/av direkt utan man måste stänga av apparaten och greja i flera minuter? Saknar jag någon kromosom eller är jag bara halvdöv?
Nattlorden skrev:... men varför ser man inte folk byta till high end-eluttag och dra highend elkabel hela vägen till proppskåpet... och se till att ha separata välljudande proppar...![]()
Svante skrev:Nattlorden skrev:... men varför ser man inte folk byta till high end-eluttag och dra highend elkabel hela vägen till proppskåpet... och se till att ha separata välljudande proppar...![]()
När jag var nolla på teknis 1985 så var det en grupp som gav sig ut och sålde proppar som filtrerade bort radioaktiv ström. Forsmark hade ju haft en stor läcka nyligen. Folk lär faktiskt ha köpt dem.![]()
Värst vad svårt det var att hålla sig till ämnet...
kula skrev:Undrar var den viktiga delen för en strömkabel är. Är det viktigt att kabeln går direkt in i vägguttaget eller är det ok att sätta den i en förlängningskabel? Frågar eftersom en kompis vill sälja sin och längden räcker inte riktigt till.
Sanoj skrev:Att det finns klara ljudskillnader mellan kablar anser väl alla att det finns numeraEller har jag fel
![]()
lasselite skrev:Sakfrågan först: Jag tycker som flera andra att ett blindtest är en bra värdemätare innan du handlar kabeln (för om jag förstod saken rätt så är det eventuella ljudmässiga fördelar du söker). Du kan ju göra testet med polaren som ska sälja kabeln. Kan han, som torde vara väl bekant med vad den presterar, peka ut kabeln i ett BT, så är det ju bara att du ser om du hör skillnaden du med. Sen ska man avgöra om det är skillnad eller förbättring också, och det är inte alltid det lättaste.
Mayro:
Du som tycker det är dumt att såga andra kan väl dela med dig av dina erfarenheter istället för att göra just det förstnämnda.
Sanoj:
Blanda inte ihop de hörbara skillnader som kan finnas mellan signalkabel (hög eller lågnivå) och nätkablars förmåga att påverka ljudet. Det är varken relevant eller snällt. (Å andra sidan hänger du inte på Faktiskt.se för att vara en snäll kille. (Hmm. Varför hänger du här egentligen?))
Sanoj skrev:Att det finns klara ljudskillnader mellan kablar anser väl alla att det finns numeraEller har jag fel
![]()
Sanoj skrev:För blindtestfanatikerna kan jag väl än en gång hänvisa till testet som utfördes i Fidelity (hette den så?). Där prickades Nordostsnokarna in gång efter gång.
IngOehman skrev:Om man får köpa ett par (2,8 meter långa) i och för sig harm/verkningslösa eller till och med ljudkvalitets-degraderande, begagnade, ultradyra (180 000:-) högtalarkablar, för så lågt pris (5000:-) att man utan större ansträngning kan sälja dem vidare med vinst, rejäl vinst till och med (>10 000:-) - är det då verkligen en kompis som sålt dem till dig?
Jag tvekar.
För även om jag kan tjäna pengar (>5 000:-) på dem så involverar det att jag måste deltaga i ett fortsatt bedrägeri, och kablarna riskerar att göra nästa ägare besviken/ledsen eftersom den är värd påtagligt mindre, i varje fall i ljudåtergivningsperspektiv (~140:-).
För att tjäna >5 000:- måste man alltså lura någon annan på >9 860:-, hur kul är det att vara inblandad i sådant?![]()
Vh, iö
Style skrev:bedrägeri blir det bara om man påstår att kabeln ifråga har egenskaper som den inte har
för att ta IÖs exempel tycker jag inte att det är nåt moraliskt dilemma i det om man inte aktivt hävdar att kabeln har nån magisk egenskap när man säljer den vidare
kablar är väl handelsvaror som allt annat, bara för att man säljer knark eller vapen innebär det inte att man är krigsälskare eller beroende utan bara att man deltar i marknadsekonomin
xeizo skrev:Om man nu ändå ska testa nätkablar och hoppas på att höra en förändring skall man inte glömma det absolut viktigaste i nätkabelvärlden. Dvs att prova kontakten vänd åt båda håll. Och alla andra kontakter i anläggningen också vända åt båda håll. I alla kombinationer. Det lär kunna bli minst Nirvana vid absolut rätt konfiguration
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 15 gäster