Hi-Fi Choice/Nordost bjuder på ormolja!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Hetsporren
Spolar Kröken!

Hi-Fi Choice/Nordost bjuder på ormolja!

Inläggav Hetsporren » 2006-01-14 09:59

:!: Med senaste numret av Hi-Fi Choice följer en liten våtservett indränkt med Eco 3 Static Inhibitor:

Hi-Fi Choice skrev:The supplied Eco 3 wipe is a free sample that will treat your entire system - just a simple wipe along your audio cables is all that's required. Following the treatment, listen to how any digital harshness has been reduced and how the soundstage has become more spacious. You should also hear a lower apparent noise floor with greater definition of each note, and a more coherent sound overall.

:lol: :lol: :lol:

Saxat ur Hi-Fi Choice, sid. 7 (nr. 276) februari 2006.

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2006-01-14 10:33

Garanterad olja. Jag tror att det nog går lika bra med sånna där våtservetter mot mygg. :mrgreen:

48IDA

Inläggav 48IDA » 2006-01-14 10:43

Grismannen skrev:Garanterad olja. Jag tror att det nog går lika bra med sånna där våtservetter mot mygg. :mrgreen:

Är du säker pä att kablarna blir tillräckligt hala då?

Der kan oxå vara en behandling för att inte röken ska gå ur kabeln så lätt.
Alla vet ju att det är röken i kabeln som gör att det fungerar, för när det ryker så går den ur och det funkar inte längre. :D
LP12, Ittok
Sentec SC8, TU8, SCA-1, ACM1, ACM1A
OA51.3
VW 1302 -72

Kevin_Mitnick

Inläggav Kevin_Mitnick » 2006-01-14 11:05

Herregud! Hifi måste vara det område som är mest befriat från vetenskap.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-01-14 11:50

Kevin:

Det finns de som säger det motsatta och tycker det också är dåligt. :wink:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-01-14 11:52

Jag har förresten inte lossat min servett som är fasttejpad på tidningen ännu, funderar på att göra det men vet inte riktigt vad jag skall använda den till eller bvad jag skall testa? :wink:

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-01-14 11:52

Det där var det mest absurda jag läst på mycket länge. Hoppas att ingen importerar skiten. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
hali
Site Admin
Site Admin

Inläggav hali » 2006-01-14 12:00

Jag har ett par flaskor ECO-3 och känner mig nästan lite stött av era påhopp.

Har ni ens testat?
Redaktör på Faktiskt.io

DTH

Inläggav DTH » 2006-01-14 12:06

hali skrev:Jag har ett par flaskor ECO-3 och känner mig nästan lite stött av era påhopp.

Har ni ens testat?

Jajamensan! Blindtestat till och med.

Hittade tyvärr inte kablarna i mörkret men det blev ett himla ljud på katten.

Mvh

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-01-14 12:10

Det verkar iallafall ge någon hörbar effekt på cdskivor. Vi diskuterade ju detta spörsmål för ett bra tag sen och i samma veva skickade Bill50x ett proffesionellt antistatmedel för plast till mig och med det fick vi samma effekt på cdskivor som med ECO-3. Vi skulle ställa upp ett blindtest men ingen hade tid just då, kanske kan försöka hinna med det i vår istället.
Class only looks like arrogance from below.

DTH

Inläggav DTH » 2006-01-14 12:23

Rydberg skrev:Det verkar iallafall ge någon hörbar effekt på cdskivor. Vi diskuterade ju detta spörsmål för ett bra tag sen och i samma veva skickade Bill50x ett proffesionellt antistatmedel för plast till mig och med det fick vi samma effekt på cdskivor som med ECO-3. Vi skulle ställa upp ett blindtest men ingen hade tid just då, kanske kan försöka hinna med det i vår istället.

OM det verkligen ger hörbar effekt på CD-skivorna bör man byta/reparera spelaren. Det skulle nämligen innebära att spelaren producerar så stora läsfel att CIRC:en (felkorrekturen) inte kan återskapa informationen felfritt utan måste tillgripa error concealment, vilket bara är fallet vid ganska rejäla repor/skador.

Mvh

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2006-01-14 12:50

Stefan,
spara servetten till mig.
Så kan vi broderligt torka svetten ur pannorna efter vi packat upp min kommande förstärkare, he hee.

//Johnny
- THE DEAD END -
http://www.minhembio.com/användarnamn
Kan man inte mäta det kan man heller inte höra det, skillnaden alltså!

Kevin_Mitnick

Inläggav Kevin_Mitnick » 2006-01-14 13:29

Hetsporren skrev:Jag har förresten inte lossat min servett som är fasttejpad på tidningen ännu, funderar på att göra det men vet inte riktigt vad jag skall använda den till eller bvad jag skall testa? :wink:

Spara den tills den dagen du sitter på toaletten och kommer på att du har slut på toalettpapper.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-01-14 13:33

DTH skrev:
Rydberg skrev:Det verkar iallafall ge någon hörbar effekt på cdskivor. Vi diskuterade ju detta spörsmål för ett bra tag sen och i samma veva skickade Bill50x ett proffesionellt antistatmedel för plast till mig och med det fick vi samma effekt på cdskivor som med ECO-3. Vi skulle ställa upp ett blindtest men ingen hade tid just då, kanske kan försöka hinna med det i vår istället.

OM det verkligen ger hörbar effekt på CD-skivorna bör man byta/reparera spelaren. Det skulle nämligen innebära att spelaren producerar så stora läsfel att CIRC:en (felkorrekturen) inte kan återskapa informationen felfritt utan måste tillgripa error concealment, vilket bara är fallet vid ganska rejäla repor/skador.

Mvh

Det behöver ju inte nödvändigtvis vara läsfel, en skiva som snurrar snabbt med olika laddning på olika delar av skivan borde kunna påverkar avläsningselektroniken på något sätt. Hos Tobias testade vi på den erkänt bra 668:an och här testade vi i min Audio Aero Capitole som har Philips CDPRO2 drivverk.

Sen måste man även tänka på att det inte är bevisat att vi hörde rätt eftersom vi började med öppna tester. I dessa användes en skiva som var nerspayad och en som inte var det av samma skiva (nån Diana Krall och High Fidelitys testskiva 80). Om inte jag missminner mig så genomförde Ingvar ett blindtest där man med statistisk signifikans pekade ut grönmålade kanter (det lät i själva verket sämre med målad kant). Mao, att denna spray skulle kunna göra skillnad är nog inte omöjligt. Kan ju va så enkelt att när spayen torkat in så förblir inte skivan balanserad (pga av vikten från filmen) och därmed behöver korrigeringskretsarna jobba mer. För mig detta var förklaringen till att grönpennan påverkade ljudet.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-01-14 13:37

alltså tror ni bilen går bättre om man smörjer in alla elkablar och signalkablar i bilen med denna bedrägeripryl?

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-01-14 13:40

Haakan_W skrev:alltså tror ni bilen går bättre om man smörjer in alla elkablar och signalkablar i bilen med denna bedrägeripryl?

självklart.....ökar säkert med 30-40hk :mrgreen:
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-01-14 13:42

The_Man skrev:
Haakan_W skrev:alltså tror ni bilen går bättre om man smörjer in alla elkablar och signalkablar i bilen med denna bedrägeripryl?

självklart.....ökar säkert med 30-40hk :mrgreen:

åfasen! bäst man beställer ett gäng sånna då....

ungefär så ser mentaliteten ut bland ormolje-köparna, tragiskt

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-01-14 13:47

Nja, Haakan, tror du får vara nöjd om du ens får igång bilen efter att ha behandlat alla kablar. Många kablar blir det bakom instrumentbräda och torpedväggar och i motorrum.

Annars så är ju detta förstås att betrakta som en vanlig annons. Eftersom det inte är tidningen utan tillverkaren som delar ut samples så kan ju inte tidningen skriva att ni kommer inte höra någon skillnad om man skulle tycka det. Och annonsavdelningar kan nog inte ha några moraliska regler för att bara Nad208, 668 och nån Rotel får det annonseras om då allt annat är båg. Så det är väl fritt fram att skicka med vad som helst. Vill någon svensk tillverkare skicka med en surströmming som man skall gnida in sig med innan lysssning för maximal musikalisk upplevelse så kan det ju bli nobben kanske. Går dessutom inte att blindtesta så lätt heller.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-01-14 14:05

Affald skrev:spara servetten till mig.

Visst, vi kan ju tillsammans testa att smörja in nån kabel och se vad vi tycker!

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2006-01-14 14:06

Jag vill vara med!
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
majjen04

Re: Hi-Fi Choice/Nordost bjuder på ormolja!

Inläggav majjen04 » 2006-01-14 14:08

Hej Hetsporren!

Jag har faktiskt utvärderat denna olja i ett seriöst blindtest sammanhang så det så!
Jag fick faktiskt samma resultat som när jag testade Jormas nätkablar gentemot standardkabeln. 8O
Jag fick även lika stor skillnad som när jag böt mina nya 1 kr under högtalarnas spiks till 1 kr med 80% silverhalt. 8O
Testerna visade som vanligt att vi i testpanelen hade "dåliga" öron då vi ej hörde alla förbättringar! :D
Mvh
Kenth

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-01-14 14:11

Sanny_X skrev:Jag vill vara med!

Självklart! Vi bokar tid via mejl/PM... :D

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-01-14 15:28

Kom bara ihåg att testa lite allt möjligt om det nu skall vara blint eftersom man vet innan vad som skall testas och "rätt svar är att det inte finns någon skillnad". SÅ att man ibland bör ha skillnad och ibland inte. Typ 2 CD spelare som man vet/tycker låter en aning olika så har ni fyra alternativ som är blinda för lyssnaren. Han bör iallafall höra skillnad på dom olika CD spelarna även om dom olika kablarna inte märks.

DTH

Inläggav DTH » 2006-01-14 15:30

Rydberg skrev:
Det behöver ju inte nödvändigtvis vara läsfel, en skiva som snurrar snabbt med olika laddning på olika delar av skivan borde kunna påverkar avläsningselektroniken på något sätt. Hos Tobias testade vi på den erkänt bra 668:an och här testade vi i min Audio Aero Capitole som har Philips CDPRO2 drivverk.

Sen måste man även tänka på att det inte är bevisat att vi hörde rätt eftersom vi började med öppna tester. I dessa användes en skiva som var nerspayad och en som inte var det av samma skiva (nån Diana Krall och High Fidelitys testskiva 80). Om inte jag missminner mig så genomförde Ingvar ett blindtest där man med statistisk signifikans pekade ut grönmålade kanter (det lät i själva verket sämre med målad kant). Mao, att denna spray skulle kunna göra skillnad är nog inte omöjligt. Kan ju va så enkelt att när spayen torkat in så förblir inte skivan balanserad (pga av vikten från filmen) och därmed behöver korrigeringskretsarna jobba mer. För mig detta var förklaringen till att grönpennan påverkade ljudet.

Korrigeringskretsarna jobbar hela tiden och "lika mycket". De kör på samma klocka som DAC:en och resten i spelaren. Småfel blir det nästan hela tiden vid avläsningen så allt går genom CIRC:en.

Bortsett från det teoretiskt klara utifrån specen och funktionen som sådan finns det mig veterligen inte några praktiska undersökningar som påvisat ej korrigerbara läsfel vid avläsning av oskadade CD:s på fungerande spelare (däremot massvis som dokumenterar avsaknaden av sådana). Det är i praktiken ytterst sällsynt att den tredje nivåns "error concealment" påkallas såvida CD:n inte är felaktig eller skadad/repad.

Analogin med Data-CD håller fullt ut då de två första nivåernas CIRC är identiska för Audio- och Data-CD och tredje nivån aldrig påkallas vid normala skivor.

Att den snabbsnurrande skivan med olika laddning skulle kunna påverka avläsningselektroniken är osannolikt då det ej finns några dokumenterade problem av denna art, däremot som ovan nämnts massor med dokumentation på avsaknaden. Dvs "error concealment" vid Audio CD eller "C3" vid Data CD förekommer i praktiken inte på oskadade skivor (statiskt laddade, obalanserade, eller inte).

Att den snabbsnurrande eller obalanserade CD:n skulle kunna påverka elektroniken längre in i kedjan, efter CIRC:en känns åtminstone ganska långsökt.

Varför IÖ fick statistiskt signifikant hörbara skillnader vid grönmålning vet jag inte. Kanske grönmålningen ledde till så mycket fel att det ledde till interpolation (error concealment). Jag känner inte till några riktiga test med grönmålning (dvs där man avläser de digitala felen till art, antal och storlek). Känner inte till denna test men det kan ju kanske också varit slumpen då statistisk signifikans inte är det samma som säkerhet (folk vinner ju på Lotto ibland).

Det är i stort sett omöjligt att ingrepp på skivan i form av svarvning, målning, sprayning etc. skulle kunna påverka positivt på något sätt. Jag har definitivt aldrig sett någon hållbar förklaring från någon tillverkare av sådana produkter.

Tills någon kommer fram med en hållbar teoretisk förklaring understödd av riktiga tester och undersökningar, torde man kunna klassificera denna typ av produkter som ormolja.

Mvh

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2006-01-14 16:25

Hetsporren skrev:
Sanny_X skrev:Jag vill vara med!

Självklart! Vi bokar tid via mejl/PM... :D

Vi kör en trio naturligtvis gubb´s, ta med enåannan favvo platta.
Nedräkningen har börjat, T-10 dagar :)

Men den enda kabeln som jag kan tänka mig gnida in är den jag "dumpar" på wc varje dag! vem vet, den kanske sparar mig en spolning pga extremt bra före, he hee.

Sorry, kunde inte "hålla mig", ojdå, här kom det igen... Häcklandet alltså :)

Om den däringa ormoljan fanns i sprayform skulle vi kunna testa den med mitt trådlösa bredband, tänk om det blir jättesnabbt! bara det inte blir dimmigt 8)

//Johnny
- THE DEAD END -

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-01-14 16:27

DTH> Testen hos Ingvar genomfördes om jag förstod det hela rätt ett par ggr och killen kunde hela tiden skilja dem åt. I andra testet fick killen koppla subjektiva upplevelser samtidigt som han testade och det visade sig att det som lät bäst var utan grönmålning. Mao, utfallet verkade vara repeterbart

Det fanns även en mätbar fysikalisk förklaring som kunde förklara utfallet. Jag minns inte riktigt om det hade något med servot eller korringskretsarna att göra.

När vi testade ECO-3 i en 668 och genom pi60s tyckte vi tre som lyssnade att det blev någon slags skillnad. Vi som satt på kanterna sa nästan i munnen på varandra "tyckte jag hörde den andra högtalaren mer nu", märkligt. Får väl se till att blindtesta smörjan ordentligt.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2006-01-14 17:12

vilket dravel tror dom att mäniskan är dum i huvodet eller
det här sänker dom ännu mera som ett hokus-pokus företag
när skall dom vakna upp .
då kan man lika bra sätta ett antistat armband runt kablarna det borde funka lika bra och biligare och jorda upp dom i ett element.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2006-01-14 17:39

Rydberg skrev:
DTH skrev:

Mvh

Vilka var med när Invar testade "grönmålade cd-kanter"?
Svälja allt med hull och hår......nope.
Det var riktigt kul ju :lol: :lol:

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-01-14 20:22

Jag vet inte vem "Invar" är tyvärr...... :roll:

Kan inte du som ändå innehar en fil.dr i fysik bidra med något vettigt någongång? Anmärkningsvärt 8O

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-01-14 22:29

Rydberg skrev:Jag vet inte vem "Invar" är tyvärr...... :roll:

Invar är en bildmask som används i crt-skärmar. 8)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2006-01-14 23:03

Ja men hur faan ska det hjälpa att gnida kablarna men nån rent ut sagt satans servett. Tror dom som säljer sådant att folk är helt lobotomerade eller? Mitt sätt att se på saken är iaf att det är nån som försöker blåsa folk på det som folk försöker blåsa varandra på jämt dvs stålar. Det få ju vara nån måtta på allt skit som säljs. Det borde finnas nån slags hifi-polis som kommer och häktar dom som säljer dessa produkter. Jag vet att det brukar sägas att tror man på det och tycker att det gör skillnad så är ju det upp till var o en, men herregud det måste finnas en gräns någonstans. Alltså vad som kan tänkas kunna fungera och vad som helt logiskt inte kan göra det hur mycket man än önskar och vill.

Användarvisningsbild
Stefan

Re: Hi-Fi Choice/Nordost bjuder på ormolja!

Inläggav Stefan » 2006-01-14 23:31

majjen04 skrev:
Testerna visade som vanligt att vi i testpanelen hade "dåliga" öron då vi ej hörde alla förbättringar! :D
Mvh
Kenth

Ni kanske inte testade på en tillräckligt dyr anläggning :wink:

/stefan

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2006-01-14 23:39

man kan ju skriva på deras hemsida har just gjort det och det blev ett litet fint brev till dom där jag frågade om dom trode att folk i europa är dumma i huvodet sen medelade jag dom att jag hade gnidit katten på ekk kablarna
för att se om det blev bättre ljud sen testade jag antisat spray och det blev inte bättre ljud
så se om dom fattar att det nästan är svartkonst dom håller på med
men en amerikan kan dom nog lura men inte en hifi intresserad svensk
så skriv på deras hemsida men andvänd en proxy dom loggar nog alla som skriver på deras hemsida den är ju amerikansk
eller någon som behärkar det engelska språket kan få ut vilka belägg dom har att smörjan skall fungera.
obs katten komm inte till skada

Användarvisningsbild
Sanoj

Inläggav Sanoj » 2006-01-14 23:49

men en amerikan kan dom nog lura men inte en hifi intresserad svensk

Jag tror inte den är så ovanlig i våra svenska hifihem som du kanske tror..
Detta trots ett pris på styva 300 spänn.

// Jonas

.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-01-14 23:54

Sanoj:

Sanning å säga så har jag bara sett eco3 hos en människa, och det var avr7000. Mer skeptiker än så får man leta efter på den här sidan Faktiskt.se :wink: .
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2006-01-14 23:58

Vee-Eight skrev:Sanoj:

Sanning å säga så har jag bara sett eco3 hos en människa, och det var avr7000. Mer skeptiker än så får man leta efter på den här sidan Faktiskt.se :wink: .

Fast inte så länge... :wink:

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2006-01-15 01:02

Man kanske skulle gå till affären och köpa lite sköljmedel, spä ut 100 ggr och sälja svindyrt...

Båget ligger nog inte i funktionen hos ECO3, det ligger i försäljningspriset i förhållande till råvaruvärdet misstänker jag.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-01-15 01:06

Magnuz skrev:
Vee-Eight skrev:Sanoj:

Fast inte så länge... :wink:

(ot)

Ja nu så pillar han bara med ormolja, dvs elgitarrer. :twisted:
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2006-01-15 12:18

Ormoljan måste vara ett kanon recept på att mjölka pengar av dom som verkligen vill bli lurade, för dom finns. Tro mig, amen.

Gissar vilt på att själva paketeringen ligger runt 10:- , oljan 30 öre... samma som i hela kosmetik branschen men där är det ju mera fåfängan som styr.

Med dom vinst marginalerna på lite "hokus pokus" kan några snubbar skaffa sig en hygglig lön för ett par år framåt. Som jag ser det enda anledningen till att den finns överhuvutaget, har jag fel... marknaden styr som det tyvärr heter :evil:
- THE DEAD END -

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-01-15 13:23

Jag vet inte hur dyrt/billigt ett bra antistatmedel. Som sagt det som Bill50x skickade till mig verkade ha samma egenskaper som ECO-3.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2006-01-15 14:18

Kan inte du som ändå innehar en fil.dr i fysik bidra med något vettigt någongång? Anmärkningsvärt 8O

Du kan väl upplysa mig om hur en "grönmålad kant" påverkar ljudet.
Det verkar som om många "tror" på det påståendet rakt av 8O .
Beror det möjligtvis på att det var Ingvar som "hörde skillnad".

Edit; Att det skulle bli obalans köper jag inte. Den tunna film som sprayas på när du "grönmålar" är placerad runt hela skivan och har en så extremt liten vikt att den inte borde skapa tillräcklig obalans så att korrigeringskretsar skulle behöva kopplas in för den skull.

Användarvisningsbild
paradigm

Inläggav paradigm » 2006-01-15 14:32

Jag sitter och funderar på, hur många läsare av tidningen, som ändå varit så osäkra/godtrogna, att de inte kunde låta bli att smörja in anläggningen med servetten, uti fall att...

/Rolle

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2006-01-15 17:07

Det lär ju göra hundra-tusen gånger större skillnad att byta vardagsrumsmatta, man kanske skulle börja sälja designade "Hifi-mattor"? :idea:

Eller finns det redan :?:

:lol:

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-01-15 17:23

xeizo skrev:Det lär ju göra hundra-tusen gånger större skillnad att byta vardagsrumsmatta, man kanske skulle börja sälja designade "Hifi-mattor"? :idea:

Tro det finns om jag inte missminner mig.

I sakfrågan så är det väl ingen som skriver här som inte är övertygad om att preparatet ger en försumbar (om någon) effekt. De inledade tester vi gjorde för nått år sen gav dock mersmak (mao vi tyckte verkligen att något hände (om än marginellt)).

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2006-01-15 18:26

Jaha, ingen som vill förklara orsaken till att det är hörbart med en "grön kant" på cd:n? De som påstår/stödjer obalans kan väl också visa beräkningarna som stöd för sin teori. Intressant är också att få veta hur skillnaden i tjockleken hos filmen verifierats.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-01-15 18:36

Callisto skrev:

Jag har glömt den exakta förklaringen men jag kommer ihåg att den var mätbar.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2006-01-15 18:48

Rydberg skrev:
Callisto skrev:

Var kan man finna dessa data, är det avhandlat i någon tråd här på faktiskt?

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-01-15 18:52

Callisto skrev:
Rydberg skrev:
Callisto skrev:

Tror saken diskuterades vid ett besök i Sthlm. Du som är sån polare med Öhman och som har betett dig så respektfullt kan ju ta och ringa honom och fråga om detaljerna.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2006-01-15 19:33

Rydberg skrev:
Callisto skrev:
Rydberg skrev:
Callisto skrev:

Tror saken diskuterades vid ett besök i Sthlm. Du som är sån polare med Öhman och som har betett dig så respektfullt kan ju ta och ringa honom och fråga om detaljerna.

Fan, vad du hela tiden insinuerar en jävla massa skit mot mig, trött jag blir på dig :evil: . Du ska vara så jävla "duktig" hela tiden, suck :roll: .

Jag tror faktiskt fler än jag är intresserade av att veta de fysikaliska egenskaperna i detta fall. Kan mycket lätt annars kvalificeras in under rubriken "ormolja", även det.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-01-15 19:45

Som man sår får man skörda..........

Angående grönkantsmålning så kan det ju redan klassas in som ormolja då det påverkade ljud negativt och inte i den riktning som utlovats.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-01-15 21:36

Rydberg skrev:Du som är sån polare med Öhman och som har betett dig så respektfullt kan ju ta och ringa honom och fråga om detaljerna.

Vem är det som säger detta? Du har alltid varit en stjärngosse? ;)

Nu får ni ta och skärpa er lite eller ha ett derby i argumentation i Lkpn utanför forumet.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2006-01-15 21:40

Callisto skrev:Jag tror faktiskt fler än jag är intresserade av att veta de fysikaliska egenskaperna i detta fall. Kan mycket lätt annars kvalificeras in under rubriken "ormolja", även det.

Japp, här är en som också vill veta! :) Man tycker ju att det är lite osannolikt att en målad kant påverkar (om man nu inte smetar på hemskt tjockt och ojämnt med färg)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-01-15 21:47

norman skrev:Japp, här är en som också vill veta! :) Man tycker ju att det är lite osannolikt att en målad kant påverkar (om man nu inte smetar på hemskt tjockt och ojämnt med färg)

Har för mig (är inte 100% säker) att det gällde målning även på innerkanten av cd-skivan som orsakade vibrationer som störde avläsningen tillräckligt mycket så att det blev hörbart.

mike34

Inläggav mike34 » 2006-01-15 22:38

Kevin_Mitnick skrev:
Hetsporren skrev:Jag har förresten inte lossat min servett som är fasttejpad på tidningen ännu, funderar på att göra det men vet inte riktigt vad jag skall använda den till eller bvad jag skall testa? :wink:

Spara den tills den dagen du sitter på toaletten och kommer på att du har slut på toalettpapper.

Kan man inte ta tidningen då i stället, det verkar ju inte va nått att ha ändå.
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
Kitchenmaster

Inläggav Kitchenmaster » 2006-01-15 23:09

Jag tror att det fanns en artikel i MoLt om ämnet i början av 90-talet (när det skrevs en del i den kommersiella hifi-pressen om målade kanter). Vill minnas att iö skrev att de målade kanterna gjorde det svårare för spelaren att läsa skivan p.g.a. reflektioner och att det därigenom skulle kunna leda till att spelarnas felkorrigering ibland inte helt klarar av att korrigera för läsfelen. Ovanstående skrivet med reservation för att det var några år sedan jag tror mig ha läst artikeln. 8)

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2006-01-16 00:51

HiFi&Musik hade faktiskt en mätning av bitarna från digital ut, med och utan grönmålning om jag inte minns fel. De var identiska.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-01-16 06:31

Nu skapades inte denna tråd för att diskutera gröna kanter...

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2006-01-16 08:43

Thomas_A skrev:HiFi&Musik hade faktiskt en mätning av bitarna från digital ut, med och utan grönmålning om jag inte minns fel. De var identiska.

Är också ett rimligt resultat 8) .

Sorry Hetsporren för lite OT :oops: .

Användarvisningsbild
paradigm

Inläggav paradigm » 2006-01-16 19:06

xeizo skrev:Det lär ju göra hundra-tusen gånger större skillnad att byta vardagsrumsmatta, man kanske skulle börja sälja designade "Hifi-mattor"? :idea:

Hmmmm, jag har en gul trasmatta, som har legat framför högtalarna i flera år nu och den har således blivit lagom inspelad s.a.s.

Någon som är intresserad att köpa för en 7-8 tusen spänn, kompispris, fraktfritt i hela Sverige? :D

/Rolle

EDIT: Sorry OT, kunde inte hålla mig. :oops:

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-01-16 20:36

På Hifi Stället i Gbg kan man köpa hifi-mattor, italienska om jag minns rätt...

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-01-16 22:09

Rydberg skrev:Jag vet inte hur dyrt/billigt ett bra antistatmedel. Som sagt det som Bill50x skickade till mig verkade ha samma egenskaper som ECO-3.

Det kostar ca 120:- (ex moms och frakt) för en liter, det antistatmedel jag säljer. Men jag kan fylla det på småflaskor och sälja för 500:-/dl om ni tror att det låter bättre :-)

Någon förslog att använda handledsband att binda runt kablaget, och koppla banden till jord. Låter kul. Jag har sådana band för 86:-/st (ex moms och frakt) men vill ni att dom ska låta bättre kan jag fakturera 240:- ex moms per styck.....

Skämt åsido. Anledningen att många enkla tweaks kostar pengar är att dom vandrar igenom 40-elva mellanhänder och säljs i relativt små mängder. Och ofta gör dom ingen nytta heller. Tittar vi på antistatbehandling av cd´s så borde en spelare vara så konstruerad att ingen behandling behövs. En bra spelare ska kunna klara av verkligheten, och verkligheten består ibland av uppladdade cd´s. Men det hindrar inte att antistatmedlet KAN göra nytta beroende på situation.

Att cd´s med grönmålade kanter befunnits låta sämre än omålade manar till eftertanke. Att fixa till tweaks så att ljudet låter annorlunda är troligen ganska enkelt - men låter det bättre? Eller bara annorlunda?

/ B

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2006-01-22 17:45

Hej hopp! Har inte varit här på några månader, men det känns ju tryggt att upptäcka att det är precis samma gamla kackel som vanligt.

8)

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-01-22 17:54

Blue skrev:Hej hopp! Har inte varit här på några månader, men det känns ju tryggt att upptäcka att det är precis samma gamla kackel som vanligt.

8)

Kul att få veta.
- Carlsson Illuminati -

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-01-22 19:01

Blue skrev:Hej hopp! Har inte varit här på några månader, men det känns ju tryggt att upptäcka att det är precis samma gamla kackel som vanligt.

Välkommen tillbaks i alla fall, Babyblue! :wink: :D

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2006-01-23 00:16

Hej hopp! Har inte varit här på några månader, men det känns ju tryggt att upptäcka att det är precis samma gamla kackel som vanligt

Du är välkommen tillbaka :) jag har stannat än så länge, även om det är en del kackel :wink:

Användarvisningsbild
x-43

Inläggav x-43 » 2006-02-06 18:11

Ni kan annars prova Boss Orange Label 50 ml 500 kr !
Om ni vill ha en sportigare framtoning!

Om ni vill ha en lite mer sofistikerad tutch skulle jag rekommendera
Aqua di Parma 30 ml 500 kr, mycket trevlig!

Den gör underverk på mig! :D :D

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2006-02-06 18:42

Bill jag sitter o funderar på om jag skall köpa 4000 flaskor av dig (det kan vara bra att ha vid fattiga tider, hm som nu)

med vänliga hälsningar

den smarte :)
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-02-06 20:07

mats skrev:Bill jag sitter o funderar på om jag skall köpa 4000 flaskor av dig (det kan vara bra att ha vid fattiga tider, hm som nu)

med vänliga hälsningar

Du är välkommen med din order, vilken storlek vill du ha på flaskorna?

/ B

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2006-02-07 12:42

Bill50x skrev:
mats skrev:Bill jag sitter o funderar på om jag skall köpa 4000 flaskor av dig (det kan vara bra att ha vid fattiga tider, hm som nu)

med vänliga hälsningar

Du är välkommen med din order, vilken storlek vill du ha på flaskorna?

/ B

Dom skall vara i 2 ml och jag hoppas jag kan få dom i namnet Dela lix, eftersom det låter så fint och lyxigt och då kan jag skryta. Jag har inget skit jag har Dela lix (med en fin stropp min)
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Återgå till Generellt om hifi