Rydberg skrev:
Det behöver ju inte nödvändigtvis vara läsfel, en skiva som snurrar snabbt med olika laddning på olika delar av skivan borde kunna påverkar avläsningselektroniken på något sätt. Hos Tobias testade vi på den erkänt bra 668:an och här testade vi i min Audio Aero Capitole som har Philips CDPRO2 drivverk.
Sen måste man även tänka på att det inte är bevisat att vi hörde rätt eftersom vi började med öppna tester. I dessa användes en skiva som var nerspayad och en som inte var det av samma skiva (nån Diana Krall och High Fidelitys testskiva 80). Om inte jag missminner mig så genomförde Ingvar ett blindtest där man med statistisk signifikans pekade ut grönmålade kanter (det lät i själva verket sämre med målad kant). Mao, att denna spray skulle kunna göra skillnad är nog inte omöjligt. Kan ju va så enkelt att när spayen torkat in så förblir inte skivan balanserad (pga av vikten från filmen) och därmed behöver korrigeringskretsarna jobba mer. För mig detta var förklaringen till att grönpennan påverkade ljudet.
Korrigeringskretsarna jobbar hela tiden och "lika mycket". De kör på samma klocka som DAC:en och resten i spelaren. Småfel blir det nästan hela tiden vid avläsningen så allt går genom CIRC:en.
Bortsett från det teoretiskt klara utifrån specen och funktionen som sådan finns det mig veterligen inte några praktiska undersökningar som påvisat ej korrigerbara läsfel vid avläsning av oskadade CD:s på fungerande spelare (däremot massvis som dokumenterar avsaknaden av sådana). Det är i praktiken ytterst sällsynt att den tredje nivåns "error concealment" påkallas såvida CD:n inte är felaktig eller skadad/repad.
Analogin med Data-CD håller fullt ut då de två första nivåernas CIRC är identiska för Audio- och Data-CD och tredje nivån aldrig påkallas vid normala skivor.
Att den snabbsnurrande skivan med olika laddning skulle kunna påverka avläsningselektroniken är osannolikt då det ej finns några dokumenterade problem av denna art, däremot som ovan nämnts massor med dokumentation på avsaknaden. Dvs "error concealment" vid Audio CD eller "C3" vid Data CD förekommer i praktiken inte på oskadade skivor (statiskt laddade, obalanserade, eller inte).
Att den snabbsnurrande eller obalanserade CD:n skulle kunna påverka elektroniken längre in i kedjan, efter CIRC:en känns åtminstone ganska långsökt.
Varför IÖ fick statistiskt signifikant hörbara skillnader vid grönmålning vet jag inte. Kanske grönmålningen ledde till så mycket fel att det ledde till interpolation (error concealment). Jag känner inte till några riktiga test med grönmålning (dvs där man avläser de digitala felen till art, antal och storlek). Känner inte till denna test men det kan ju kanske också varit slumpen då statistisk signifikans inte är det samma som säkerhet (folk vinner ju på Lotto ibland).
Det är i stort sett omöjligt att ingrepp på skivan i form av svarvning, målning, sprayning etc. skulle kunna påverka positivt på något sätt. Jag har definitivt aldrig sett någon hållbar förklaring från någon tillverkare av sådana produkter.
Tills någon kommer fram med en hållbar teoretisk förklaring understödd av riktiga tester och undersökningar, torde man kunna klassificera denna typ av produkter som ormolja.
Mvh