Tråden om "SLAM", livekänsla i högtalare

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Tråden om "SLAM", livekänsla i högtalare

Inläggav sportbilsentusiasten » 2022-08-20 12:03

Jag har en dröse stora och mindre stora - samtliga skitsnygga (hustrun har en delvis annan syn: skitstora och jättestora, alla skitfula som förstör huset) JBL..
Andra skitstora talare har åkt in/ut i rasande takt genom åren.
Googla Linn Komri tex. Cabasse modell skitstor, ja ni fattar grejjen.

Finns det andra som kan spela upp rock på realistisk nivå. Har koll på Ino.
ATC 150 och uppåt men priset...
PMC gillar mag med, men för små oftast. Eller skitdyra.
Quad: bra snärt men utan dynamik och SLAM

Vad har ni hört?

Användarvisningsbild
Calleberg

Re: Tråden om "SLAM", livekänsla i högtalare

Inläggav Calleberg » 2022-08-20 12:56

I parametern Slam ligger en hund begraven verkar det.

Har vid varje flytt släpat med mig ett par portade träkuber innehållande en Ghost k3865 i varje.
På sin ursprungliga uppställningsplats Slammade de på på ett sätt som jag aldrig hört i hemmiljö därefter. Samma lådor startade livet med två Peerless 260swr ppx4al tiotummare, med absolut noll slam, trots samma fördelaktiga uppställningsplats. Har föraktat små "hifi" basar sedan dess :D

Vid ett tillfälle fick jag för mig att jag skulle byta cd-spelare till en Rotel RCD965... Ghostlådorna hade då fått andra 15 tummare av lite bättre kvalisort men den nya uppställningsplatsen hade trots det berövat dem lite av deras Slam. Med den nya spelaren dog det helt 8O . En yamaha 1060 återställde ordningen.

Anekdotiskt jag vet, men Jakten på Slam fortsätter. :)
Har bunkrat upp med kilowatt och 15tummare men har ännu inte fått tummen ur, men plötsligt så händer det. :lol:
Senast redigerad av Calleberg 2022-08-20 13:01, redigerad totalt 3 gånger.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2022-08-20 12:57

Ett par 15-tums Tannoy.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2022-08-20 13:07

Jag har inte koll på ämnet, men jag har på något sätt fått för mig att det verkar röra sig om stora koner och/eller hög effektivitet. Med tanke på det senare så även horn.

Sen kan jag också tänka mig att pucklar vid vissa frekvenser eller viss distribution av övertoner kan hjälpa till.

Bara min okunniga femöring...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2022-08-20 13:10

Klipschorn.
Bo Hanssons system i Karlskoga med bashorn och Lowther PM 4 i horn.
Mina gamla trac-trix horn med Lowther PM4 + basmoduler med 4 st 15” TC Sound.
Sedan lite olika system som har det i något frekvensregister, bl a vissa JBL och Cerwin.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2022-08-20 13:15

Nattlorden skrev:
Sen kan jag också tänka mig att pucklar vid vissa frekvenser eller viss distribution av övertoner kan hjälpa till.

+1. Och tillräcklig ljudtrycksförmåga såklart.

Ni som upplever att anläggningen har ”slam” får gärna mäta och visa, det vore intressant!

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2022-08-20 13:20

Det verkar vara MINST två parametrar som måste bli rätt för att det skall bli Slam.
Slagvolym i förhållande till rumsvolym bör nog vara stor.
Lågbasförmågan får inte överskugga midbasen, är inte det senare något som passar bra in på hornkonstruktioner?

Så här Simulerade "Ghostlådorna" t.ex Jag misstänker att några JBL och Cerwin ser ut ungefär så ochså.
Screenshot_20210702-121803.png
Screenshot_20210702-121803.png (148.66 KiB) Visad 2856 gånger

Användarvisningsbild
galder

Inläggav galder » 2022-08-20 13:35

Var ute på långpromenad häromdagen. Förra gången så hade jag på mig ett par öronpluggar jag hittade i nattduksbordet vid rensning. Ringde då upp en vän, men denna gång så blev det tyst i luren. Vad gör man tänkte jag. Aha, Qobuz. Satte på en nyhet i kategorin rock. Det var lite essigt och tunt, men helt klart rockkänsla.
Med det i minnet då satte jag igång samma album i hemmaanläggningen dagen efter. Förväntan var stor om en rockig upplevelse. Ridå, det lät ju inte rockigt alls, inget skitigt ljud, med ylande gitarrer. Det lät bara... fiint. Alltså med kropp i gitarrslingorna, inte det lite överdrivet vassa ljudet.
Kanske inte slam, men visst verkar det behövas en viss typ av anläggning för rockig upplevelse. Kanske något PA-aktigt?

Bara en upplevelse, inget bidrag i sig.

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2022-08-20 13:43

Har varit med om nåt liknande, en kompis hade en billig hpd bilstereo i sin gamla Saab, det lät sisådär men det hade lite Slam i vart fall. Pengar tjänades och Budgetbandaren byttes mot en Alpine av skaplig kvalisort. Därefter; Slam helt borta :roll:

Användarvisningsbild
galder

Inläggav galder » 2022-08-20 14:05

Kanske distorsion är en faktor då?

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2022-08-20 14:24

Calleberg skrev:Det verkar vara MINST två parametrar som måste bli rätt för att det skall bli Slam.
Lågbasförmågan får inte överskugga midbasen, är inte det senare något som passar bra in på hornkonstruktioner?

Så här Simulerade "Ghostlådorna" t.ex Jag misstänker att några JBL och Cerwin ser ut ungefär så ochså.

Den kurvan är min upplevelse av slëm också. Ingen lågbas och en rejäl puckel 70-100. Går lätt att skapa med EQn, men det blir ju dötråkig sameness.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2022-08-20 14:36

Där fanns en tråd om just detta för evigheter sen där jag försökte få iö att svara på hur man bygger en högtalare med bra slam.
Det enda jag kommer ihåg att han delade med sig av vad att där ska vara en större mid än baselement så att skilnaden i riktningsverkan skapa slam.
Men jag fick aldrig svar på hur stor skillnad eller ens ddelningsfrekvenser för att optimera slam.

Om detta kan vara vägen till en slamtastisk högtalare låter jag dock vara osagt

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2022-08-20 14:42

Belker skrev:
Calleberg skrev:Det verkar vara MINST två parametrar som måste bli rätt för att det skall bli Slam.

Den kurvan är min upplevelse av slëm också. Ingen lågbas och en rejäl puckel 70-100. Går lätt att skapa med EQn, men det blir ju dötråkig sameness.

Jag är också inne på det spåret. Flera "rockiga" högtalare har ju en kurva som den presenterade.

JM

Inläggav JM » 2022-08-20 15:08

Jag har haft flera högtalare med fast och markant bas. Alla var 15" basar av äldre datum. Alla har haft veckad kant. Typ JBL LE15A eller Altec Lansing 515b.
Hade parallellt JBL LE15A (veckad papp kant) och JBL 2231A (foam kant) med fs på 25 resp 16 Hz. Där LE 15 hade tydlig och fast bas i JBL L200 medans 2231A i en större Septon basreflex hade djupare bas utan "slam".
Som jag ser det maskerar sannolikt lågbasen den något högre basen kring 40 - 60 Hz och den med veckad pappkant skapade positiva distorsionen. PA högtalare har nästa alla denna positiva distorsion.
Jag föredrar att i detta sammanhang "slam" utan den lägsta basen.
Misstänker stark att hemhögtalare med "slam-distorsion" säljer. Finns det några?

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. "Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2022-08-20 15:33

galder skrev:Kanske distorsion är en faktor då?

Det kan det absolut vara JM's inlägg ovan är ochså inne på det spåret.

Det var ochså därför jag skrev "MINST två parametrar" eftersom jag anar att det är många fler planeter som måste stå rätt för att Slam skall utvecklas till fullo.

Har försökt EQ:a fram det någon gång men inte blivit riktigt nöjd med resultatet.

JM

Inläggav JM » 2022-08-20 15:37

Vore intressant att se distorsionskurvor/frekvenskurvor på snarlika basar med och utan "slam".

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. "Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2022-08-20 15:42

JM skrev:Vore intressant att se distorsionskurvor/frekvenskurvor på snarlika basar med och utan slam?

JM

Det vore det absolut, jag har mina Ghostar kvar. Låddorna är däremot mull. Borde väl finnas mätningar på några JBL kanske? Kort slaglängd brukar de ju ha (ca 7mm)
och som jag upplevt det så måste Volymen upp lite för att det skall Slamma på ordentligt.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2022-08-20 15:43

Calleberg skrev:Har försökt EQ:a fram det någon gång men inte blivit riktigt nöjd med resultatet.

Enligt mig gäller detta alla register. Med EQ kan man trolla fram magiskt ljud, OM högtalarens övriga egenskaper är välljudande. Jag har på landet ett par B&W DM3:or som Lennart i Gbg gillar skarpt, men då tillsammans med ett par subwoofers. JUag har inga subbar men däremot tonkontroller i min enkla Denon-förstärkare (med variabel loudness). Det låter överraskande bra ända tills barnbarnen är och skruvar på kontrollerna - då är det bara att göra om jobbet :-)

Generellt aär EQ inget att bry sig om, man vänjer sig snabbt vid ljudbilden/-tonen och anpassar sig därefter.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2022-08-20 16:19

Min erfarenhet:
Stora baselement 15” tex, en trevlig puckel vid 50-150HZ (lite oklart var) och inte så djup lågbas IN till elementet.
En separat sub förstör inte.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2022-08-20 17:08

Bill50x skrev:
Generellt aär EQ inget att bry sig om, man vänjer sig snabbt vid ljudbilden/-tonen och anpassar sig därefter.

/ B

Du menar alltså att den bevisligen överlägset viktigaste parametern vid all ljudkvalitetsutvärdering, d.v.s. frekvensgången, inte är något att bry sig om? 8O 8O 8O

Om vi går tillbaka till verkligheten, så skulle jag nog vilja påstå att "slam" eller slagkraft beror både av frekvensgång och maximal ljudtryckskapacitet. Låga frekvenser låter av naturliga skäl "långsammare" eller tyngre eftersom de är just det, så om man drar på i basen runt 60-100 Hz, så upplever lyssnarna både bas och "snabbhet" i ljudet förutsatt att ljudtrycksnivån är tillräckligt hög. Mer lågfrekvent bas ger ett "långsammare" ljud. Detta faktum har varit känt i decennier och utnyttjas väldigt ofta i dansmusik. Även högre frekvenser har dock inverkan och här handlar det om att frekvensgången inte får uppvisa breda dalar i övre mellanregistret och undre diskanten, d.v.s. ca 1-4 kHz, vilket ger ett klart "tröttare" ljud. Överbetonar man detta frekvensområde ökar både slagkraften och lyssningströttheten.

Man ser ofta en överbetonad mellan- / övre bas i frekvensgången för högtalare som anses uppvisa extra slagkraft, t.ex. Wilson Watt / Puppy eller Cerwin Vegas och JBL:s klassiska modeller, vilka även uppvisar hög maximal ljudtryckskapacitet. Många hornsystem uppvisar också överdrivna nivåer i de nämnda frekvensområdena.

Faktum är att klangmässigt välbalanserade högtalare inte låter överdrivet slagkraftiga även om de klarar höga ljudtrycksnivåer, utan mer bara självklart "rätt", d.v.s. dynamiska utan hörselovänliga konstigheter.

Den av kritiker för slagkraftig återgivning rosade Wilson Watt / Puppy 8 utgör ett närmast övertydligt exempel på både överbetoning ca 60-100 Hz och ca 1-4 kHz:

W WP8.gif
W WP8.gif (23.55 KiB) Visad 2744 gånger

Rock- och dansmusikfavoriten Cerwin-Vega CLS215 har den typiska Cerwin-puckeln i basen och även viss överbetoning 1-4 kHz (speciellt utan överdriven invinkling, d.v.s. ca 15 grader vid sidan om referensaxeln):

CV CLS-215.gif
CV CLS-215.gif (20.7 KiB) Visad 2744 gånger

Som synes har båda högtalarmodellerna förhållandevis hög känslighet och uppvisar för övrigt även både låg distorsion och låg kompression, vilket möjliggör ganska bra maximalt pådrag.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2022-08-20 17:15

Det där med känsligheten är nog en viktig parameter där hemma. Man spelar helt enkelt mycket starkare med lättdrivna högtalare och upplever därmed slam (i kombination med krokig frekvensgång). Det bär liksom emot att vrida upp sina välbalanserade klenoder till 11, men när man väl gör det, då j-r blir det åka av!

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2022-08-20 17:16

Diggar just Röyksopps senaste på 11. Spår 6, Control, lyssna på den!

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2022-08-20 17:23

Spottifajlänk? Håller på och leker snickare...

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2022-08-20 17:38

Tack! Inte mycket slam i Peltor Alert :) Men det verkar finnas potential i låten.

JM

Inläggav JM » 2022-08-21 08:32

I-or skrev:Om vi går tillbaka till verkligheten, så skulle jag nog vilja påstå att "slam" eller slagkraft beror både av frekvensgång och maximal ljudtryckskapacitet.

Som synes har båda högtalarmodellerna förhållandevis hög känslighet och uppvisar för övrigt även både låg distorsion och låg kompression, vilket möjliggör ganska bra maximalt pådrag.

Måste erkänna att jag totalt misslyckats under 30 år att med olika analoga tersbands EQ få mina 15 " JBL, 2231a med fs 16 Hz, att skapa ens en tendens till "slam".
Växlade mellan GAS Ampzilla (2 x 365 W) och Harman Kardon Citation 16 (2 x 150 W) slutsteg så viss effekt fanns tillgängligt och verkningsgraden hos högtalarna var hög även hos 2231a (93 dB).
Har tyvärr inte kvar högtalarna och kan inte testa dina föreslagna målkurvor. Men min minnesbild är att dina målkurvor testades utan att "slam" upplevdes med 2231a.

Således är min bedömning att "slam" som sportbilsentusiasten och jag skapar/skapade är ett resultat av en annan viktigare variabel än bara din föreslagna frekvenskurva.

Här på faktiskt finnas många med frekvenskurvor likt 2231a som borde kunna lägga ett brant högpass filter och skapa din föreslagna frekvenskurva. Skapas "slam"?

JM

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2022-08-21 11:30

JM skrev:Således är min bedömning att "slam" som sportbilsentusiasten och jag skapar/skapade är ett resultat av en annan viktigare variabel än bara din föreslagna frekvenskurva.
JM

Jag är böjd att i vart fall delvis hålla med herr Doktorn :)

Frekvenskurvan bör nog vara liknande det som jag och I-or visat, men precis som du, har jag inte fått önskvärt resultat med eq även om det blivit lite "slammigare" ibland.
Jag anar att det är fler än en parameter som påverkar. Jag har t.ex märkt att olika slutsteg påverkar Slam lite grann. JBL Urei 6290 är t.ex bra på Slam :D Man får ju för sig att Slutsteg av Normalgraden inte har märkbar påverkan på frekvensgången i området 50-150 Hz.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2022-08-21 12:18

Jag har läst att "vissa" påstår att "andra" skapat sig en preferens för andratons distorsion i basregistret :| Kan det vara detta som ger "slam" att basen förskjuts en oktav upp i registret?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2022-08-21 12:44

dewpo skrev:Jag har läst att "vissa" påstår att "andra" skapat sig en preferens för andratons distorsion i basregistret :| Kan det vara detta som ger "slam" att basen förskjuts en oktav upp i registret?

Det skulle kunna förklara det jag upplevt att Slutsteg kan ha viss påverkan på slam, det skulle ochså eventuellt kunna förklara bilstereobandar-anekdoten ovan.

Visst hade de testat någon andratonsgenerator burk på ASR? Hittar den inte nu :roll: Kanske värt ett köp... :D

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2022-08-21 12:50

Slutstegen spelar roll. En del har trots mängder med effekt ingen speciell "slam" medans en del klena steg har det. Ska väl heller glömmas att inte minst äldre rockmusik var rätt tunt inspelade.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi