Moderator: Redaktörer
Nattlorden skrev:
Sen kan jag också tänka mig att pucklar vid vissa frekvenser eller viss distribution av övertoner kan hjälpa till.
Calleberg skrev:Det verkar vara MINST två parametrar som måste bli rätt för att det skall bli Slam.
Slagvolym i förhållande till rumsvolym bör nog vara stor.
Lågbasförmågan får inte överskugga midbasen, är inte det senare något som passar bra in på hornkonstruktioner?
Så här Simulerade "Ghostlådorna" t.ex Jag misstänker att några JBL och Cerwin ser ut ungefär så ochså.
Belker skrev:Calleberg skrev:Det verkar vara MINST två parametrar som måste bli rätt för att det skall bli Slam.
Slagvolym i förhållande till rumsvolym bör nog vara stor.
Lågbasförmågan får inte överskugga midbasen, är inte det senare något som passar bra in på hornkonstruktioner?
Så här Simulerade "Ghostlådorna" t.ex Jag misstänker att några JBL och Cerwin ser ut ungefär så ochså.
Den kurvan är min upplevelse av slëm också. Ingen lågbas och en rejäl puckel 70-100. Går lätt att skapa med EQn, men det blir ju dötråkig sameness.
galder skrev:Kanske distorsion är en faktor då?
JM skrev:Vore intressant att se distorsionskurvor/frekvenskurvor på snarlika basar med och utan slam?
JM
Calleberg skrev:Har försökt EQ:a fram det någon gång men inte blivit riktigt nöjd med resultatet.
Bill50x skrev:
Generellt aär EQ inget att bry sig om, man vänjer sig snabbt vid ljudbilden/-tonen och anpassar sig därefter.
/ B
I-or skrev:Om vi går tillbaka till verkligheten, så skulle jag nog vilja påstå att "slam" eller slagkraft beror både av frekvensgång och maximal ljudtryckskapacitet.
Som synes har båda högtalarmodellerna förhållandevis hög känslighet och uppvisar för övrigt även både låg distorsion och låg kompression, vilket möjliggör ganska bra maximalt pådrag.
JM skrev:Således är min bedömning att "slam" som sportbilsentusiasten och jag skapar/skapade är ett resultat av en annan viktigare variabel än bara din föreslagna frekvenskurva.
JM
dewpo skrev:Jag har läst att "vissa" påstår att "andra" skapat sig en preferens för andratons distorsion i basregistretKan det vara detta som ger "slam" att basen förskjuts en oktav upp i registret?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster