Pinsamma och lite såhär efteråt roliga tabbar man gjort.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-12-05 19:42

Ragnwald skrev:Det j*vligaste (klassiska), är när man upptäcker hylsan på bordet, som skulle trätts på sladden, innan man började löda den knepiga kabeln på kontakten. Har lyckats med detta oräkneliga gånger. :(

Haha ja har vi inte alla kännt den glädjen :D
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-12-05 21:10

Ragnwald skrev:Det j*vligaste (klassiska), är när man upptäcker hylsan på bordet, som skulle trätts på sladden, innan man började löda den knepiga kabeln på kontakten. Har lyckats med detta oräkneliga gånger. :(

Då får man bjuda på tårta om man jobbar på en elfirma... (gammal elektrikerlag) :)

Användarvisningsbild
akeda

Inläggav akeda » 2010-12-07 17:11

Allra helst vid bruk av 6-polig DIN-kontakt, sent på natten i ymnig lödrök :cry:

Användarvisningsbild
luminous

Inläggav luminous » 2010-12-08 22:44

Två år efter att jag fick min första egna stereo när jag fyllde 8, en panasonic kompaktstereo, fick jag 2x3m Tara Labs Omni högtalarkabel från hifiklubben i present som jag önskat mig. Redan på den tiden var man en finsmakare.

För att testa högtalarkabelns prestanda seriekopplade jag den med kompaktstereons befintliga mikroskopiska sladd och visst blev ljudet lite bättre när jag lyssnade noggrannt! :oops:

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2010-12-09 01:20

Klantade mig senast i dag..

Köpte 2 st gamla högtalare på återbruket för 20kr,såg att det satt peerless 8" i dom med halvtrasiga kanter (Kan va bra att ha till nåt om man kantar om dom)

Sen satt det i diskant i varje låda (Typ gamla sonab av papp)
dammkåpan intryckt på den ena, fram med dammsugaren sen var det tack och hej för den diskanten .. (vet inte va jag tängte på :oops: )

Användarvisningsbild
pinoccio

Inläggav pinoccio » 2010-12-13 02:42

Tengil skrev:Köpte en ny tv för en massa pengar i mitten av -90talet och var missnöjd med bilden, det kvittade hur jag ställde in den så var det lite suddigt och konturerna flöt ihop, detta var en exlusiv tv vid tillfället så jag gav mig inte.

Jag fick t.o.m en representant för tv´n att komma hem till mig och kolla på min usla bild, killen kommer hem och tittar en liten stund, på olika källor och säger att han inte ser något problem.

Jag blir än mer frustrerad och vi skiljs åt och han säger i förbifarten (har du kollat upp din syn, på länge).

Jag tog honom på orden, och voila, där hade vi problemet :lol: jag har ett litet brytningsfel i kombination med att ena ögat är något långsynt. När glasögonen/linserna var på plats, så föll bilden på plats.

Vh Christer

Min käre 89-åriga morfar ringde och hojtade att jag skulle komma och kolla på hans TV som han inte längre hörde vad dom sa på nyheterna.
Ett par dagar senare ringde han och berättade att han hade fixat det själv.
Men jag lovar det satt långt inne att erkänna att läkaren helt enkelt hade tvättat öronen på honom... :lol:

Användarvisningsbild
pinoccio

Inläggav pinoccio » 2010-12-13 02:56

När jag nu gjort mig lustig på morfars bekostnad är det nog inte mer än rätt att erkänna något av sina egna misstag.

Hade isär ett par 3-vägare för omlackning. Skruvade ihop och ställde upp i mitt precis ommöblerade rum.
Hela ljudbilden låg plötsligt galet mycket till höger, men jag skyllde bort det med dörrhålet precis brevid vänster högtalare.

Tills jag flera veckor senare upptäckte att jag fasvänt vänster mellanregister när jag lött ihop dom igen... :oops:

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-12-13 09:24

zapanasta skrev:Klantade mig senast i dag..

Köpte 2 st gamla högtalare på återbruket för 20kr,såg att det satt peerless 8" i dom med halvtrasiga kanter (Kan va bra att ha till nåt om man kantar om dom)

Sen satt det i diskant i varje låda (Typ gamla sonab av papp)
dammkåpan intryckt på den ena, fram med dammsugaren sen var det tack och hej för den diskanten .. (vet inte va jag tängte på :oops: )

:lol:

FLOoop! lät det och så va den konen borta!!! :D 8)

har gjort precis samma sak, två gånger... 8O :oops:

så jag vet exakt vad det rör sig.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2010-12-13 12:36

Ett tips är att ta en dammsugare med ställbara lägen och börja på lägsta. Alt ta en tom toarulle och sug med munnen.
Onödigt att springa runt och döda koner liksom.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-12-13 15:30

Haha, jo men detta va när jag var ca 12 år... 8)

hade "hört av folk" ( :evil: ) att man kunde göra så och va tvungn att testa, två gånger till och med... :lol: först blev jag sur sedan bara garvade jag för att det va så dumt och korkat, det fungerar INTE på små kon diskanter, dom blir det inte mycket kvar av....
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2010-12-13 15:38

ahh då förstår jag :D

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-12-13 17:32

Bild

:oops:
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2010-12-13 17:41

Bäst hittills! :lol: Jäkla långt basreflexrör förresten.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2010-12-13 18:08

Haha fan va snyggt :D
Det är mängder med tårtpoäng på det där ^^

Användarvisningsbild
Purre

Inläggav Purre » 2010-12-13 22:04

Haha klockren :D

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-13 22:19

KarlXII skrev:Bild

Den där vill jag ha en reality check på... känns nästan som den är uttänkt som humorfoto...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-12-13 22:23

Check.

Det var mörkt, och sista momentet på en lång arbetsdag - uppflugen 4 meter på en stege på dåligt underlag.
Shit happens. :D

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-13 22:27

KarlXII skrev:Check.

Det var mörkt, och sista momentet på en lång arbetsdag - uppflugen 4 meter på en stege på dåligt underlag.
Shit happens. :D

De där sista momentet skall man inte göra.

Själv skulle vi bara lägga en golvplanka till... och då hade plankhögen sjunkit så mycket att sticksågen nådde ned i golvet vi lagt... så de där "bara en till" skall man låta bli... när man tänker det har man redan passerat bäst-före-datum...

Användarvisningsbild
ekkove

Inläggav ekkove » 2010-12-14 09:25

När jag byggde ett par Mupps-högtalare blev det två högerhögtalare. Det går att använda dem, men det skulle vara bättre om den ena hade varit spegelvänd.
Ove

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-14 09:32

ekkove skrev:När jag byggde ett par Mupps-högtalare blev det två högerhögtalare. Det går att använda dem, men det skulle vara bättre om den ena hade varit spegelvänd.

Det gjorde en av grannarna med sina Michelson-horn på 70-talet också... löste det med att spela på diagonalen i rummet. :lol:

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-12-14 13:40

KarlXII skrev:Bild

Hehe! Det där var självutlämnande.
Nu kanske jag snart vågar också. :wink:
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2010-12-14 14:55

Minns inte riktigt nu hur det gick till, men jag tror att jag bytte plats på nån kabel, när det plötsligt brummade till elakt. Då upptäckte jag att mitt slutsteg på 260 watt inte var avstängt. Eldade upp en diskant på mina fina piP :cry:

/en john som HADE tryckt in knappjäveln. Ju. Faktiskt, det är säkert. Ju.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-12-14 14:57

enJohn skrev:Minns inte riktigt nu hur det gick till, men jag tror att jag bytte plats på nån kabel, när det plötsligt brummade till elakt. Då upptäckte jag att mitt slutsteg på 260 watt inte var avstängt. Eldade upp en diskant på mina fina piP :cry:

/en john som HADE tryckt in knappjäveln. Ju. Faktiskt, det är säkert. Ju.

Bild Seså, sånt kan hända oss alla.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2010-12-14 15:20

Jag vet inte hur många gånger jag lött på en 5-pinnars DIN-kontakt snyggt på en kabel för att genast se plasthöljet som skulle varit uppträtt på sladden! :twisted: ( Men också :oops: , förstås)

Nu har jag blivit rik och lat och slutat bygga egna kablar.
... tycker jag!

Per

jannemannen

Inläggav jannemannen » 2010-12-23 13:40

Jag har dragit kablar i bilar, och dragit en eller flera av kablarna i en kabelstam på olika sidor av någon detalj i bilen. Vid ett par tillfällen har någon kabel letat sig in "genom" ratten ! :oops:

Jag har dessutom börjat felsöka mina egna inkopplingar, tills dess att jag insett att jag har ju inte satt i säkringen vid batteriet...

Mvh/Janne
Rent, Djupt, Starkt ! Svenska Subwoofer & Rusdrycksförbundet....

Användarvisningsbild
robert293

Inläggav robert293 » 2010-12-23 22:38

hade ett par michael green design chameleon talare (15.000dollar!) med scanspeaks element...kanterna hade börjat bli torra då ena talaren stått mitt i solljus.
jag hade turen att hitta nytt element på beg marknaden för en billig peng (flong nytt i kartong) och skulle byta....

de vägde ju ett par kilo dessa talare så jag lade de aldrig ner utan lödade dom stående mitt nöt 8O .... lödade loss och skulle löda dit det nya..slant o tappade det helt nya scanspeak 8" basen och kablarna till talspolen följde med ut....fan :evil:

nytt element fick beställas till ett pris av 2495kr på hifikit...kände mig rätt korkad ett tag efter det....

jo jag har lyckats att bränna upp en militär trängbil me :wink: lumpen: o låg som mekaniker och åkte på ett växellåds byte.... lossnade lådan och skulle dra loss den sista biten....visste inte då att +kablen ifrån batteriet gick precis bredvid lådan o kortisen var framme....BIG TIME.....

fick panik mitt i fyverkeriet under bilen o sprang fram till ett par "små" bubblande batterier som fattade eld innan jag hann lossa -kabeln....bensin ledningen fattade eld och hela bilen brann ner till grunden....gissa om jag var rädd för mitt liv efter det.....

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-23 22:48

robert293 skrev:hade ett par michael green design chameleon talare (15.000dollar!) med scanspeaks element...kanterna hade börjat bli torra då ena talaren stått mitt i solljus.
jag hade turen att hitta nytt element på beg marknaden för en billig peng (flong nytt i kartong) och skulle byta....

de vägde ju ett par kilo dessa talare så jag lade de aldrig ner utan lödade dom stående mitt nöt 8O .... lödade loss och skulle löda dit det nya..slant o tappade det helt nya scanspeak 8" basen och kablarna till talspolen följde med ut....fan :evil:

nytt element fick beställas till ett pris av 2495kr på hifikit...kände mig rätt korkad ett tag efter det....

Sådana här?
Bild
30 papp beggade...

Användarvisningsbild
robert293

Inläggav robert293 » 2010-12-23 23:27

det är dom... bytte in dom mot ett par mark&daniel som i sin tur byttes mot mårten design monk och som sedan byttes till transmission audio m1i och dessa byttes mot audiovector m3 avantgarde....sen fick jag sinnes ro igen o köpte ett par qln artac 1600 split field och nu är det bra.....

dessa chameleon är enda exet i europa och enda kända exet i den färgen....

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-24 00:19

Ok! :) De är om inget annat annorlunda. Inget som kittlade min designnerv när jag var där senast. Man måste nog veta något om dem för att intresseras tror jag. Slut OT

Föregående

Återgå till Generellt om hifi