Därmed kände han att han knappast kunde anklaga säljare eller tillverkare för humbug. I förhållande till vad han spenderat på hifi och relaterade prylar under åren är denna sannolikt en av de som gett minst utdelning, men troligen inte allra minst jämfört med kablar, och förresten blev några "intressantare" efter avmagnetisering.
Nu tror jag avmagnetiseraren är undanställd någonstans, sannolikt för att det tog fokus från anläggningens syfte - att spela musik, för jag har inte sett den på ett tag, den kan faktiskt vara såld
En mycket billigare tweak, om man har en CD-spelare som kan tänkas bli påverkad av roterande potentialskillnad i skivan är att leta upp en gammal 5 1/4" floppy diskett, klippa upp höljet, ta ut magnetskivan och klippa kanten till CD-storlek och lägga magnetskivan ovanpå CDn och lyssna. På vissa skivor var skillnaden tillräckligt repeterbar att en improviserad blindtest där en kompis öppnade släden utom synhåll för oss andra och ibland (men inte varje gång) lade på eller tog av floppyn tog vi som lyssnade inte miste.
Trots allt tycker jag att den musikaliska upplevelsen påverkas så marginellt att jag inte brukar lägga på floppyn till vardags.
Jag resonerar oftast på samma sätt med nätkablar till höga priser. Ingenjörsmässigt tänkt borde det inte höras skillnad med sådana, men tyvärr säger mina sinnen att de i vissa fall ger en hörbar skillnad till det bättre, men då frågar jag mig själv om den hörbara skillnaden verkligen förbättrar min musikaliska upplevelse i en grad som motsvarar priset, och det har hittills inte inträffat.