Moderator: Redaktörer
RogerGustavsson skrev:Det låter som en dålig lösning med de kabellängderna. Ger nästan garanterat förluster som förtar vitsen med "en enormt transparent volymkontroll". Om volymkontrollen ska arbeta i en balanserad koppling blir det ju lite mera avancerat än en vanlig "pot". ...
I ditt fall hade det varit bättre med en fjärrstyrd volymkontroll och icke balanserat kablage.
Bonkas skrev:http://www.tcelectronic.com/levelpilot.asp
Det är volymkontrollen jag tänker använda. Den är egentligen avsedd
för att volymreglera aktiva monitorhögtalare i studios men ska enligt
vad jag läst hålla en hög kvalitet. Jag måste erkänna att jag inte direkt
förstår problematiken.. Den har en ingång och en utgång och detta med faser osv är överkurs. Menar ni att detta inte kommer att fungera?
Och vad gäller kabellängderna så vet jag att en rca med samma längd betraktas som lång men i en studio med xlr så är väl inte 6m en så ovanlig längd mellan t.ex mik och mixerbord?
RogerGustavsson skrev:Level Pilot - vilken life style produkt. Nej, det är nog inget av det som beskrivningen behandlar. Varken loss free eller high-resolution.
perstromgren skrev:Intressant text:
"The Level Pilot pot is 10 kOhm and its passive attenuation can be regarded as parallel to the input impedance of the following speakers i.e. if the speakers input impedance are 10 kOhm, the output device will be looking into an impedance scaling from 10 kOhm (at Level Pilot min. setting) to a 5 kOhm at Level Pilot max. position.
The Level Pilot will work best at the following impedances:
Output device (connected to Level Pilot female XLR) min. output impedance: 10 kOhm high input impedance on speakers."
Det är inte ofta man ser högtalare med den inimpedansen. Tydligen pratar de inte om att poten ska användas till något annat än aktiva högtalare.
RogerGustavsson skrev:Fast jag har lite svårt att tro att prisnivån räcker till mera än höljet på den där. En välmatchad potentiometer räcker väl inte ens för att bibehålla balansen? Det får i så fall bli en stegad vridomkopplare och det kostar betydligt mera än de pengar som begärs för Level Pilot.
carpelux skrev:Motståndet är på 10K, Förstärkaren impedans på ingången är på 20k, dessa parallellkopplat blir ca 6,7K vilket alltså är den lägsta impedans dacmagicen kommer att se.
Jag tror med bestämdhet att det inte är några som helst bekymmer för Dacen (som har en utgående impedans på mindre än 50 ohm) att driva pot+slutsteg över 6 m kabel. Skarvarna har ingen betydelse i sammanhanget,
/Christer
carpelux skrev:Ett lågpassfilter innebär att signalen dämpas mer ju högre frekvens den har. Du skulle alltså tappa diskant om det skulle bli så att kombinationen motstånd och kabel får så stor påverkan att det märks. Dessutom skulle värdet av lågpassfiltret variera beroende på motståndets läge.
Jag tror fortfarande, men kan ju givetvis inte garantera, att det kommer fungera alldeles ypperligt, även med 15 meter kabel.
Varför inte maila till säljaren och fråga om de anser det kommer fungera, med dina värden?
Enligt vad jag läste på nätet har Dacmagicen en utgångsimpedan på mindre än 50 ohm och förstärkaren en impedans på ingången på 20K ohm.
/Christer
conny_a skrev:Du kan ju köpa några 10-tal meter RCA-kabel från Thomann t ex, en ALPS-pot via eBay och löda lite själv - bara för att prova.
Typ: Klipp av de två kablarna på lämpligt ställe. Löd in potten. Koppla in i stereon och lyssna.
Med 20k inimpedans skulle jag nog köpa en 5k log-pot eller liknande.
RogerGustavsson skrev:conny_a skrev:Du kan ju köpa några 10-tal meter RCA-kabel från Thomann t ex, en ALPS-pot via eBay och löda lite själv - bara för att prova.
Typ: Klipp av de två kablarna på lämpligt ställe. Löd in potten. Koppla in i stereon och lyssna.
Med 20k inimpedans skulle jag nog köpa en 5k log-pot eller liknande.
Men det är inte RCA i detta fall. Han vill köra balanserat.
Bonkas skrev:Spelar kabelkvaliten någon roll i balanserade system? Kommer jag undan med kabel från Kjell&com eller finns mycket att vinna på bättre grejer?
Användare som besöker denna kategori: Ayrton och 27 gäster