Moderator: Redaktörer
Bill50x skrev:Harryup skrev:Personligen skulle jag vilja se mätningar på hur transientsvaren förändras succesivt med inkoppling av fler subbar. Jag är inte övertygad om att hela svaret finns i rak frekvensgång=perfekt transientåtergivning. Det går enkelt att visa att om man spelar diskanterna med fel tidsfördröjning gentemot basarna så kroknar transientåtergivningen i basen markant. Att jaga störande rumsresonanser med flera basar ger nog inte entydigt bättre resultat annat än i basen misstänker jag om man mäter endast frekvensgång.
Jag tror du har en poäng där. Rak frekvensgång vid en given punkt är inte alltid det allra viktigaste och man kan få andra dumheter istället som du nämner.
/ B
2-ch skrev:En fördel med 1 sub är att det är enklare att få till ett hyggligt resultat snabbt. Med två stycken KAN det bli mycket bättre, men jag skulle inte säga att det blir så per automatik. Det innebär nämligen en massa mer jobb innan det blir ens hyggligt, bra blir det först efter ännu mer jobb. Men det är bara min uppfattning.
mineralull skrev:Därför tänker jag mig att fyra stycken, utplacerade i hörnen igen, så som jag hade från början, kanske kan ge mig ett homogent lågbasmuller utan efterklang.
Ragnwald skrev:Som jag ser det, måste minst två stå kvar vid frontväggen, så det blir bara de andra två som ska flyttas runt.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster