2 subbar låter mycket bättre till musik än en enda.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
mineralull

Inläggav mineralull » 2011-02-22 12:52

jag försöker en gång till, denna gång lite enklare. Vad gör en dörröppning med basen, och är det värdelöst att ha en sub bredvid en sådan?

:)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-02-22 12:58

Dörrhålet fungerar som en absorbent, till den grad att går du in i detta angränsande rum, är det inte omöjligt att du upplever basen starkare där.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-02-22 13:11

Så här ser det ut i mitt sovrumhttp://www.minhembio.com/bilder/hq/?pic_id=378410.jpg

Stänger jag dörrn så blir det mer energi framför allt under 40hz..

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-02-22 13:36

Bill50x skrev:
Harryup skrev:Personligen skulle jag vilja se mätningar på hur transientsvaren förändras succesivt med inkoppling av fler subbar. Jag är inte övertygad om att hela svaret finns i rak frekvensgång=perfekt transientåtergivning. Det går enkelt att visa att om man spelar diskanterna med fel tidsfördröjning gentemot basarna så kroknar transientåtergivningen i basen markant. Att jaga störande rumsresonanser med flera basar ger nog inte entydigt bättre resultat annat än i basen misstänker jag om man mäter endast frekvensgång.

Jag tror du har en poäng där. Rak frekvensgång vid en given punkt är inte alltid det allra viktigaste och man kan få andra dumheter istället som du nämner.

/ B

Jag skulle vilja gå så långt som till att påstå att rak tonkurva på lyssnings-
plats inte ens är önskvärt, och av samma orsaker är inte heller identiskt
samma tonkurva på olika platser något önskvärt.

Men för att återknyta till det som Harryup skriver vill jag påminna om att
våglängden nere vid 20 Hz är runt 17 meter och vid 80 Hz (övre registret
för de flesta basmoduler?) är den typ 4,3 meter. I den högsta diskanten
är vågländen 17 mm, i det nedre diskantregistret, säg 2 kHz, är våglängden
17 cm.

En vanlig 1" stor diskantdome är alltså ofta större per våglängd vid 20 kHz,
än ett kluster av basar som spritts så mycket det går i ett vanligt lyssnings-
rum, är stora vid 80 Hz.

Det är lätt att glömma detta med det hörbara registret mycket stora spänn-
vidd, och då riskerar man att få lite snedvridna proportioner för hur stor och
potentiellt besvärlig ljudkälla basar med några meters mellanrum egentligen är...

Men framförallt tycker jag att man skall börja med att ställa sig frågan: Är
det önsvärt att ljudkällan är liten i förhållande till våglängden, eller är det
stor den bör vara?

Om man frågar mig så får man inget entydigt svar, eftersom önskemålet
som jag ser det bör följa förutsättningarna, och de är olika från fall till fall.

Det enda jag kan säga nästan säkert är att bassystem givet deras uppgift
praktiskt taget undantagslöst är alldeles för små i förhållande till våglängden
nere i den lägsta delen av deras register.

Att man med vanliga stereohögtalare spelar bas (som för det mesta faktiskt
är monofonisk) från två ställen i rummet, gör att det oftast blir klart sämre
när man adderar en singulär subwoofer. Det är min erfarenhet. Och jag ser
inget varken i fysiken eller psykoakustiken som gör utfallet oväntat.

Snarare är det precis vad kan förmoda om man bara utgår ifrån fysiken och
vår hur vår hörsel fungerar.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-02-22 15:07

Jag är så lyckligt lottad att jag använder en dörr, placerad i hörnet bakom lyssningsplatsen, som absorbent, med lyckat resultat, vilket mätning i lyssningsposition visar tydligt ner till 20Hz.
Vill jag komma djupare, får jag stänga dörren, men då ser inte kurvan lika trevlig ut och inte ljudet heller, totalt sett.

Användarvisningsbild
mineralull

Inläggav mineralull » 2011-02-23 00:42

Fast gärna en rak tonkurva om man har hembio. Låter det ungefär likadant från de flesta ställen när subben är igång mår jag inte direkt illa.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2011-02-23 11:54

En fördel med 1 sub är att det är enklare att få till ett hyggligt resultat snabbt. Med två stycken KAN det bli mycket bättre, men jag skulle inte säga att det blir så per automatik. Det innebär nämligen en massa mer jobb innan det blir ens hyggligt, bra blir det först efter ännu mer jobb. Men det är bara min uppfattning.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-02-23 12:41

IÖ;
Har läst ditt inlägg och undrar om du håller med mig, säger emot, kompletterar eller konstaterar att oavsett orsak så kan man få hörbara konsekvenser som man kanske inte tänkt sig? :-)

Jag har "blinda" vittnen till att det faktiskt lät som jag beskrev det. De visste inte vad som väntade utan blev överraskade av att effekterna var så tydliga.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-02-23 12:46

Tolka gärna rak frekvensgång i mitt inlägg som upplevd rak tonkurva eller som önskvärd tonkurva. Eller rak tonkurva som faller önskvärt eller något annat lämpligt.
Min poäng är att de fina grafer som man kan se här ibland hur fint sub och sidosystem summerar med en svepsignal inte säger allt om hur transientåtergivningen är i området där element överlappar varandra eller i övrigt heller. En impulsmätning eller några fyrkantvågor skulle sitta fint att få se också.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
mineralull

Inläggav mineralull » 2011-02-25 11:03

2-ch skrev:En fördel med 1 sub är att det är enklare att få till ett hyggligt resultat snabbt. Med två stycken KAN det bli mycket bättre, men jag skulle inte säga att det blir så per automatik. Det innebär nämligen en massa mer jobb innan det blir ens hyggligt, bra blir det först efter ännu mer jobb. Men det är bara min uppfattning.

Det är mer jobb, absolut. Just nu är mitt "jobb" att återta sub-tonerna som blev lägre när subwoofrarna spelar mitt i rummet. Därför tänker jag mig att fyra stycken, utplacerade i hörnen igen, så som jag hade från början, kanske kan ge mig ett homogent lågbasmuller utan efterklang.

Det som är positivt med att ha subwoofrarna som de är nu, är att jag fortfarande hör de toner som var lite väl bumliga fast mer kontrollerade. Dock lite för lågt när man blivit basnarkoman.. he he.

Men att ha multipla subwoofrar genererar fler tankar. Jag sitter ca 40% in i rummet. Om jag skaffar fyra subar kommer två vara närmare mig. Hur korrigerar jag dem tidsmässigt vilket naturligtvis inte går, men har ni några tankar på hur fyra kan placeras?

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2011-02-25 11:23

mineralull skrev:Därför tänker jag mig att fyra stycken, utplacerade i hörnen igen, så som jag hade från början, kanske kan ge mig ett homogent lågbasmuller utan efterklang.

I would not bet on it :wink:

Däremot borde det väl gå att få dom att spela tidsmässigt rätt med någon DSP?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-02-25 12:29

Egentligen ingen större fördel med fler än två, om man stelbent inte vågar prova att placera dem runt i rummet.

4st är som jag ser det optimalt. 2st. vid frontväggen och 2st. som flyttas runt för att jämna ut baskurvan.
Får man till det, upplevs basen som tightare, renare.
Satsa på så bra element som budgeten tillåter. :wink:

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2011-02-25 12:30

Var och en får tro på sin taktik, jag påstår inte att min är rättare än någon annans, bara att den fungerar med mina förutsättningar.

Mitt rum är långsmalt, lyssningsplatsen är på tvären i ena halvan.
Delningsfrekvens 80 Hz, LP 30 dB/oktav, HP 18dB/oktav medför att subbarna återger våglängder längre än 4,25 m. Därmed menar jag att om de 4 subbarnas avstånd från sweetspot skiljer sig mindre än en halvmeter är tidsparametern ok. Min sweetspot är ca 1 m från bakre vägg.
De två subbarna fram står under eller precis bredvid topparna (har inte bestämt mig ännu) mot främre vägg, den ena bakre står längre bort åt sidan mot bakre väggen, för att få rätt avstånd, den andra blev jag tvungen placera uppe i bakre takhörnet, Se bild i mitt inlägg på förra sidan.
På så vis hamnar varje sub på olika plats i förhållande till hörn och sidoväggar så att de slår an rumsresonanserna olika och bidrar till jämnare frekvensgång än om alla står i varsitt hörn och lyssnaren befinner sig i mitten.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-02-25 12:34

Tror vi ligger på samma linje. :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-02-25 12:52

Jag har ju inte testat med 4 då jag helt enkelt inte får plats med det.
Men jämnare frekvensgång är bara en del av kakan som jag ser det. Transientsvaret för systemet skulle vara intressant att se hur det ändrar sig då det måste vara ett absolut elände att flytta runt 4 subbar och komma ihåg hur det låter ifrån varje enskild sub och sen summan av dom också.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-02-25 13:13

Som jag ser det, måste minst två stå kvar vid frontväggen, så det blir bara de andra två som ska flyttas runt. :wink:

Användarvisningsbild
Poppen

Inläggav Poppen » 2011-02-25 23:41

men stereobilden till musik blev bättre. basen jänare fördelad.
Avararbilden har jag fotat själv: Stora Budhan i Kamakura utanför Tokyo 12 meter hög. Den är magnifik.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-02-26 11:40

Ragnwald skrev:Som jag ser det, måste minst två stå kvar vid frontväggen, så det blir bara de andra två som ska flyttas runt. :wink:

Min frontvägg är 6.20m på hur många ställen kan basarna stå?

Hur placerar ni ut det första basen? Där den står bra för ögonen?

Och sen fylls resten på bara, eller lyssnas den enskilda fram och sedan också bidraget till summan?
Eller kikar ni direkt på summans frekvensgång?
Impulsmätningar?

Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Poppen

Inläggav Poppen » 2011-02-26 23:34

Jag valde att ställa dem brevid de vanliga högtalarna på vänster respektive höger sida. Försteget har 2 pre out utgångar.
De ena paret går till slutstegen de andra till subbarna.
har ingen 5 kanalare.
har fortfarande tjock TV sopm får hänga med tills den går sönder.
typ när lilltjejen blir större och spiller saft i den.
Avararbilden har jag fotat själv: Stora Budhan i Kamakura utanför Tokyo 12 meter hög. Den är magnifik.

Användarvisningsbild
Milner

Inläggav Milner » 2011-03-04 17:04

[quote="lennartjÄr det så förskräckligt med sub uppe vid taket?

Bild

[/quote]

Nej det var ju smart, jag gissar att du har en ovanligt bra basåtergivning.
Jag har själv Carlsson och bara en sub och har fått till det jättebra.
Nu är jag på jakt efter en likadan så jag kan köra med två!

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2011-03-05 04:09

Ja, under 60 Hz är jag oerhört nöjd med min basåtergivning, jag har faktiskt inte hört något system som matchar upplösning och precision till långt ner i infraområdet. :oops:
Många på det här forumet har säkert system som kan mangla ut högre ljudtryck, men jag har inget intresse av att få ögongloberna att skramla omkring som pingpongbollar i kraniet och se allt som en grå dimma.

Ett dilemma med OA52 ovanpå basmoduler är att de inte får det golvstöd de är designade för vilket resulterar i en svacka någonstans mellan 100 och 200 Hz beroende på lyssningsavståndet.
Under 100 Hz är basintegrationen bäst och de ser snyggast ut om de får stå som jag tänkt:
Bild

Jag har börjat laborera med en plugin i Foobar2000 för att kompensera det minskade golvstödet. Tyvärr är det svårt att mäta upp hur bra jag lyckas, och har inte hittat någon bra lösning för analoga källor, eftersom jag är motståndare till att AD/DA-omvandla helt analogt programmaterial som aldrig varit digitaliserat i något mellanled.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-03-05 12:38

Men är det inte ett digitalt slutsteg på golvet där?

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2011-03-05 12:58

Nej, ICEPower hanterar bara analoga insignaler, att nätdelen är switchad är en annan sak. För att driva subwoofers tycker jag klass-D slutsteg är förträffliga. Effektförbrukning i tomgång 40W och uteffekt 1 kW i 4 ohm (som är den last slutsteget ser) med ca 90% verkningsgrad är väl nästan miljövänligt. Slutsteget till vänster i klass-A drar konstant 120 W och ger max 25 W ut, men med så pass måttliga effekter i klass-A ser jag mig inte som någon stor miljöbov.

Klass-A slutsteg på över 100 W/kanal tycker jag är oförnuftiga av många skäl, inte minst för värmeutvecklingens skull (vintern tar förhoppningsvis snart slut).

Föregående

Återgå till Generellt om hifi