Linn Klimax DS i närbild

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-03-25 10:31

LP12 eller CD12 mot DS? OM det var LP12 så är det ju olika medier.
Är det CD12 mot DS så kan det vara olika mastringar. Eller olika signalbehandling eller upplösning.
mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-03-25 11:18

Harryup skrev:LP12 eller CD12 mot DS? OM det var LP12 så är det ju olika medier.
Är det CD12 mot DS så kan det vara olika mastringar. Eller olika signalbehandling eller upplösning.

CD12 mot DS är inga som helst problem, det är ju bara att rippa CD´n... Skaffar man filerna från tex Linnrecords kan man vara ganska säker att de olika formaten är samma mastring i grunden (det är i alla fall vad dom säger) - om man nu tex vill jämföra en CD mot en 24/192 i en DS.

Att jämföra en LP12:a mot ett digital media är lönlöst. Tycker man att LP12:an låter bättre, ok. Men om det beror på spelaren eller mastringen vet man aldrig eftersom det är för många okända variabler emellan.

För den som vill spela sina LP-skivor och tycker dessa låter bättre (än CD) så är ju det ett faktum. Och det är bara att slänga in en kvarts mille på en toppad LP12:a och vara nöjd sedan :-)

Men om man verkligen vill veta om LP-mediet är bättre än CD, ja då blir det svårt. I slutänden finns det bara två synsätt: 1) d/a-omvandlingen är bättre vid gravérverket än hemma i sin 145 tusenkronors DS, eller 2) Man gillar ev färgning från vinylmediet. Pick your choice :-)

Ovanstående stycke gäller i alla fall så länge vi pratar om digitalt inspelad och/eller behandlade inspelningar. Pratar vi om rena analoga inspelningar kommer saken i ett annat läge.

/ B

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-03-25 13:11

Bill50x skrev:
Laila skrev:
Bill50x skrev:Jag har jämfört CD12:an mot KDS hos High Fidelity och visst är det skillnad. Men jag skulle kunna leva lycklig med vilken som helst, större än så är inte skillnaderna enligt mig. Hur man kvantifierar ljudskillnader är en väldigt personlig sak, för vissa är skillnaden mellan dessa apparater enorm, för mig är den tydlig men snudd på oviktig. Ja, bortsett från då att de är olika typer av spelare och jag föredrar klart DS-konceptet.

/ B

Var jämförelsen gjord "blint" ?

Obs, ej konspiratoriskt/otrevligt menat/undrat.

Jag är inte så konspiratoriskt lagd :-)

Nej, det var inte blint. Och det gick till som det brukar, först spelas en låt på CD12, därefter den billigare DS´en, tror det var en Akurate DS (drygt 50.000:- ) och slutligen en Klimax DS. Nästa vända, ja då var det dags för en ny låt. Det hade varit intressantare att vända tillbaka till CD12 direkt från Klimax DS. Jag har gjort liknande övningar (blint) med
Champagne/mousserande och det är slående vilken skillnad det är beroende på vilken ordning man testar.

/ B

Tyvärr har du rätt. Jag skriver tyvärr, därför att det är så det går till.

En låt man aldrig hört blir alltid bättre vid den andra och tredje lyssningen.
Om man skulle vända på det hela och spela en ny låt med "den bättre" spelaren först, sedan lyssna en gång till med " den sämre" så skulle resultatet mycket troligt bli att kunden föredrar den " sämre" spelaren, eftersom hjärnan fått höra låten 2 gånger då.....

Man kan tycka vad man vill om detta- det enda raka för att verkligen veta vad man föredrar i sin egen anläggning är nivåmatchade blindtester.

Och för att veta varje enskild komponents färgningar krävs F/E- test.

Framförallt bör man lyssna kritiskt, om stora summor är på spel- om man nu inte är ute efter ren status, förstås. Då ska det ju kosta.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-03-25 14:37

Richard skrev:En låt man aldrig hört blir alltid bättre vid den andra och tredje lyssningen.
Om man skulle vända på det hela och spela en ny låt med "den bättre" spelaren först, sedan lyssna en gång till med " den sämre" så skulle resultatet mycket troligt bli att kunden föredrar den " sämre" spelaren, eftersom hjärnan fått höra låten 2 gånger då.....

Nu skrev jag ju inte att det var en okänd låt :-)

Men det är ändå så att man kan behöva backa tillbaka för att kolla läget. Men vi som lekt med sådant vet också att efter ett antal kopplingar fram och tillbaka så låter allting likadant (om det inte är rejäla skillnader). Samma sak om man först lyssnar på det bästa (läs dyrare) och sedan lyssnar på en billigare apparat så låter den i stort sett lika bra. Sedan kan man hålla på att växla ner tills man sitter med en Nuforce - och undrar varför man skulle behöva en Bryston...

/ B

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-03-25 16:52

Bill50x skrev:
Richard skrev:En låt man aldrig hört blir alltid bättre vid den andra och tredje lyssningen.

Men det är ändå så att man kan behöva backa tillbaka för att kolla läget. Men vi som lekt med sådant vet också att efter ett antal kopplingar fram och tillbaka så låter allting likadant (om det inte är rejäla skillnader). Samma sak om man först lyssnar på det bästa (läs dyrare) och sedan lyssnar på en billigare apparat så låter den i stort sett lika bra. Sedan kan man hålla på att växla ner tills man sitter med en Nuforce - och undrar varför man skulle behöva en Bryston...

/ B

Håller med dig i allt du skriver, och det visar ju också vilka små verkliga skillnader det handlar. Om ens några alls, i vissa fall.
Apparater som tillför sameness gör dessutom att lyssnaren efter någon månad inte längre är lika nöjd som i början av inköpet- eftersom de färgningar som finns lägger sig som tunn filt över alla inspelningar.

Då vill man köpa nytt.

Nu påstår jag inte att Linn skulle göra apparater som resulterar i sameness, utan detta är bara ett allmänt känt faktum ( eller bör vara det ) som gäller alla apparater mer eller mindre, vadhelst de heter denon, krell eller naim.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-03-25 18:15

Utom i fallet då man upplever att apparaten tillför något som kan verka göra musiken roligare att lyssna på. Som t.ex. några upplevde i Gbg. Sen om det i längden skulle räcka för att välja apparaten är ju svårt att svara på. Men många är glada i trioder och pentoder år ut och år in.

mvh/Harryup

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-03-25 18:39

Harryup skrev:Utom i fallet då man upplever att apparaten tillför något som kan verka göra musiken roligare att lyssna på. Som t.ex. några upplevde i Gbg. Sen om det i längden skulle räcka för att välja apparaten är ju svårt att svara på. Men många är glada i trioder och pentoder år ut och år in.

mvh/Harryup

Javisst är det så. Vi tycker likadant- men en färgning resulterar ju i att allting låter mera likadant, och det kan ju vara eftersträvansvärt om man gillar det. :)

Själv vill jag att inspelningarna ska låta olika- beroende på hur de är inspelade, men det är min egen prioritering.

Kan tillägga att dubbla 12- subbarna med piP och nätverkspelare från logitech gör att högerfoten går i ett...... Träningsvek är legio, gropar i parketten också.. 8)

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2011-03-25 20:29

Richard skrev:
Bill50x skrev:

/ B

Håller med dig i allt du skriver, och det visar ju också vilka små verkliga skillnader det handlar. Om ens några alls, i vissa fall.
Apparater som tillför sameness gör dessutom att lyssnaren efter någon månad inte längre är lika nöjd som i början av inköpet- eftersom de färgningar som finns lägger sig som tunn filt över alla inspelningar.

Då vill man köpa nytt.

Nu påstår jag inte att Linn skulle göra apparater som resulterar i sameness, utan detta är bara ett allmänt känt faktum ( eller bör vara det ) som gäller alla apparater mer eller mindre, vadhelst de heter denon, krell eller naim.

Nu var ju detta inte tråden "Amatörerna kåserar" utan den ville visa hur det ser ut i en Klimax DS. För den som av någon anledning skulle vara intresserad av det.

Varför jag skriver amatörer? Jo, för att Bill tydligen har hört den en gång, för länge sedan (eller?) och Richard inte hört den alls. Det hindrar dock inte från att tycka både det och det andra och ventilera sina respektive i sammanhanget nära nog ovidkommande erfarenheter. Dessa har ni ju redan ventilerat så dom torde vara tämligen genomvädrade vid det här laget.

Spelar det någon roll om det var länge sedan Bill hörde spelaren? Jo, det är så att mjukvaran uppdaterats ett antal gånger sedan den först släpptes. Den avkodar idag div. filformat (först i början va det bara WAV och FLAC), idag spelar den internetradio och dessutom har det gjorts en större förbättring av signalbehandlingsdelarna (dither-fkt. och ev. någon filterändring). Att det gått att lägga till dessa funktioner hänger delvis ihop med den arkitektur som apparaten är uppbyggd på (bl.a. Xilinx-kretsarna).

För er som gillar att lyssna på musik och inte bara skriva på forum så skulle jag rekommendera en provlyssning av. (inte bara) Klimax DS. Även om den, som för mig, är en bra bit över tillgänglig budget så tycker jag ändå det kan vara upplysande att höra vad som går att göra med digitalteknik idag.

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2011-03-25 20:42

Amen.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2011-03-26 12:14

Bild
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2011-03-26 15:07

Bill50x skrev: Men vi som lekt med sådant vet också att efter ett antal kopplingar fram och tillbaka så låter allting likadant (om det inte är rejäla skillnader). Samma sak om man först lyssnar på det bästa (läs dyrare) och sedan lyssnar på en billigare apparat så låter den i stort sett lika bra. Sedan kan man hålla på att växla ner tills man sitter med en Nuforce - och undrar varför man skulle behöva en Bryston...

Min erfarenhet är annorlunda.
- skillnaderna kvarstår även efter många omkopplingar, om det finns skillnader från början
- man hör skillnader oavsett om man går från sämre till bättre eller tvärt om. En seriös test innehåller givetvis båda metoderna. Vissa hör dock lättare skillnader åt ena hållet.
-

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-03-26 16:31

sportbilsentusiasten skrev:
Bill50x skrev: Men vi som lekt med sådant vet också att efter ett antal kopplingar fram och tillbaka så låter allting likadant (om det inte är rejäla skillnader). Samma sak om man först lyssnar på det bästa (läs dyrare) och sedan lyssnar på en billigare apparat så låter den i stort sett lika bra. Sedan kan man hålla på att växla ner tills man sitter med en Nuforce - och undrar varför man skulle behöva en Bryston...

Min erfarenhet är annorlunda.
- skillnaderna kvarstår även efter många omkopplingar, om det finns skillnader från början
- man hör skillnader oavsett om man går från sämre till bättre eller tvärt om. En seriös test innehåller givetvis båda metoderna. Vissa hör dock lättare skillnader åt ena hållet.
-

Jag har samma erfarenheter som Bill. Nix, de är liknande.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2011-03-26 16:45

sprudel, Jag får ta och bjuda in till en lyssningsträff så får vi testa lite 8)
Vore kul om vi kunde bli i storleksordningen lika många som hos "hornälskaren" (för att inte avslöja namn etc)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Re: Linn Klimax DS i närbild

Inläggav sprudel » 2011-03-26 17:02

prolinn skrev:För er som gillar att lyfta på locket så har någon redan gjort det >HÄR<.

Fina bilder som i någon mån visar vad man betalar för när man köper en apparat av den kalibern.

Så ser inte min SB Duet ut. :) Det var ett snyggt bygge.

Å andra sidan tittar jag inte på den, den förmedlar ettor och nollor till min externa DAC.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Richard
Inaktiverad

Re: Linn Klimax DS i närbild

Inläggav Richard » 2011-03-31 08:24

sprudel skrev:
prolinn skrev:För er som gillar att lyfta på locket så har någon redan gjort det >HÄR<.

Fina bilder som i någon mån visar vad man betalar för när man köper en apparat av den kalibern.

Så ser inte min SB Duet ut. :) Det var ett snyggt bygge.

Å andra sidan tittar jag inte på den, den förmedlar ettor och nollor till min externa DAC.

Inte mycket status att äga en SB Duet och receiver, och kanske låter Linnspelaren också en aning bättre.
Det är dock som du säger att uppgiften är att förmedla ettor och nollor, för att man ska kunna lyssna till musik.

Så länge ingen vill testa med riktiga blindtester mellan dyrt och billigt så får det vara osakt om hur det egentligen förhåller sig om ev. skillnader 8)

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2011-03-31 08:56

Det är i mitt tycke fascinerande att man lägger så mycket energi på digitalelektroniken och chassi för att sen använda sig av ett standardtrafo från Lundahl för de balanserade utgångarna. I mitt tycke ett bra sätt att ta goda förutsättningara för bra prestanda och sen såga dem utmed knäna...

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-03-31 10:21

UrSv skrev:Det är i mitt tycke fascinerande att man lägger så mycket energi på digitalelektroniken och chassi för att sen använda sig av ett standardtrafo från Lundahl för de balanserade utgångarna. I mitt tycke ett bra sätt att ta goda förutsättningara för bra prestanda och sen såga dem utmed knäna...

Jag tror att det är ett sätt att få acceptance hos Amerikanska highend- kunder som vill kunna köra balanserat med andra förstärkare än Linns egna.

Företaget har alltid rekommenderat att köra obalanserat pga ljudkvalitetsfördelar. Sådana utgångar finns ju också på klimax.

Och visst har du rätt att det inte är någon bra ide egentligen med utgångstransformatorer. Jag slår vad om att SB 3 och Duet spelar bättre än Klimax om den transformatorbestyckade utgången på denna skulle användas...

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2011-03-31 13:23

Richard skrev:
UrSv skrev:Det är i mitt tycke fascinerande att man lägger så mycket energi på digitalelektroniken och chassi för att sen använda sig av ett standardtrafo från Lundahl för de balanserade utgångarna. I mitt tycke ett bra sätt att ta goda förutsättningara för bra prestanda och sen såga dem utmed knäna...

Jag tror att det är ett sätt att få acceptance hos Amerikanska highend- kunder som vill kunna köra balanserat med andra förstärkare än Linns egna.

Jag tror att till och med "Amerikanska highend-kunder" skulle kunna medge acceptans om det var balanserade utgångar baserat på linjära kretsar snarare än olinjära transformatorer. Det där blir ju lite som att bygga ett högtalarstativ som skall stå så stadigt som möjligt av Jell-O...

Acceptans...

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2011-03-31 13:59

Det där blir ju lite som att bygga ett högtalarstativ som skall stå så stadigt som möjligt av Jell-O...

Ungefär som SD-fötter menar du? :wink:
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2011-03-31 14:14

Richard skrev:
Företaget har alltid rekommenderat att köra obalanserat pga ljudkvalitetsfördelar. Sådana utgångar finns ju också på klimax.

Ja förr ja, då produkterna var obalanserade kostruktioner.

KlimaxDS och Klimax Kontrol (försteg) är balanserade konstruktioner.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2011-03-31 14:27

Ranefjord skrev:
Det där blir ju lite som att bygga ett högtalarstativ som skall stå så stadigt som möjligt av Jell-O...

Ungefär som SD-fötter menar du? :wink:

Typ. Fast jag menade ju mer stumt dårå och SD-fötter utgör nog inte hela stativet...

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-03-31 14:44

Richard skrev:

Rekommenderar verkligen handlarna att man kör balanserad överföring mellan nätverkspelare och försteget ?

Isådanafall är det en helomvändning, dvs motsatsen till vad det sagts förut.

Apparaterna vi talar om har ju även obalanserade in och utgångar.

Är du säker på detta? :wink:

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2011-03-31 15:36

Richard skrev:
Richard skrev:

Rekommenderar verkligen handlarna att man kör balanserad överföring mellan nätverkspelare och försteget ?

Isådanafall är det en helomvändning, dvs motsatsen till vad det sagts förut.

Apparaterna vi talar om har ju även obalanserade in och utgångar.

Är du säker på detta? :wink:

Apparaterna (inte instegs) har under massa år haft både obal o balanserade kontakter - även då de internt var obalanserade.
Skälet är givetvis att kunden ska kunna välja.

Handlarna har inte bytt åsikt, "pröva själv" gäller som vanligt.
Förr var (inte oväntat med tanke på konstruktionen internt) obal alltid bäst. Numera föredrar de flesta bal, men det beror givetvis på varje setup
(kopplar man ihop KDS med försteg som INTE är bal internt, kanske inte
balanserat är bäst...)

Klart jag är säker, KDS/KK är bägge bal internt.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2011-03-31 17:02

Jag är nästan helt säker på att både dom balanserade och dom obalanserade
utgångarna går via trafon. Skulle det inte kunna ge en tydlig skillnad i ljudsignatur
om det inte vore så? Det verkar i så fall som att knäna är sågade oavsett val av utgång...

En annan sak som jag skulle vilja veta är varför Linn valt att sätta dessa trafos
på Klimax DS? Kan det vara ett medvetet val för att förändra karaktären så
det blir tydligare att höra skillnad mellan Klimax och dom billigare modellerna?
Om jag förstått saken rätt så är lillebror ganska snarlikt uppbyggd, men saknar
trafos och det fräsiga chassit.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-03-31 20:02

Aerob skrev:

Jag är nästan helt säker på att både dom balanserade och dom obalanserade
utgångarna går via trafon. Skulle det inte kunna ge en tydlig skillnad i ljudsignatur
om det inte vore så? Det verkar i så fall som att knäna är sågade oavsett val av utgång...

En annan sak som jag skulle vilja veta är varför Linn valt att sätta dessa trafos
på Klimax DS? Kan det vara ett medvetet val för att förändra karaktären så
det blir tydligare att höra skillnad mellan Klimax och dom billigare modellerna?
Om jag förstått saken rätt så är lillebror ganska snarlikt uppbyggd, men saknar
trafos och
det fräsiga chassit.

Detta kan förklara den höga ( nåja ) distorsionen vid 50 Hz på 0,02 % i stereophiles mätning.

Nästan alla cd- spelare oavsett pris utan utgångstrafo uppvisar tio gånger
lägre dist vid dessa frekvenser.
Är det någon som vet om båda utgångarna har transformator i signalvägen på klimax DS ?
Vad säger prolinn och sportbilsentusiasten ?

Det lät som att ivartfall sportbilsentusiasten föredrar balanserad överföring på just Klimax DS, detta innebär att musiksignalen passerar en transformator som sitter i signalvägen vid utgången och som borde påverka ljudet, kanske till det bättre ? Eller ändras signalen till det sämre ?

Vad säger expertisen ?

( ny tråd skapas om detta. )

Föregående

Återgå till Generellt om hifi