Moderator: Redaktörer
Harryup skrev:LP12 eller CD12 mot DS? OM det var LP12 så är det ju olika medier.
Är det CD12 mot DS så kan det vara olika mastringar. Eller olika signalbehandling eller upplösning.
Bill50x skrev:Laila skrev:Bill50x skrev:Jag har jämfört CD12:an mot KDS hos High Fidelity och visst är det skillnad. Men jag skulle kunna leva lycklig med vilken som helst, större än så är inte skillnaderna enligt mig. Hur man kvantifierar ljudskillnader är en väldigt personlig sak, för vissa är skillnaden mellan dessa apparater enorm, för mig är den tydlig men snudd på oviktig. Ja, bortsett från då att de är olika typer av spelare och jag föredrar klart DS-konceptet.
/ B
Var jämförelsen gjord "blint" ?
Obs, ej konspiratoriskt/otrevligt menat/undrat.
Jag är inte så konspiratoriskt lagd
Nej, det var inte blint. Och det gick till som det brukar, först spelas en låt på CD12, därefter den billigare DS´en, tror det var en Akurate DS (drygt 50.000:- ) och slutligen en Klimax DS. Nästa vända, ja då var det dags för en ny låt. Det hade varit intressantare att vända tillbaka till CD12 direkt från Klimax DS. Jag har gjort liknande övningar (blint) med
Champagne/mousserande och det är slående vilken skillnad det är beroende på vilken ordning man testar.
/ B
Richard skrev:En låt man aldrig hört blir alltid bättre vid den andra och tredje lyssningen.
Om man skulle vända på det hela och spela en ny låt med "den bättre" spelaren först, sedan lyssna en gång till med " den sämre" så skulle resultatet mycket troligt bli att kunden föredrar den " sämre" spelaren, eftersom hjärnan fått höra låten 2 gånger då.....
Bill50x skrev:Richard skrev:En låt man aldrig hört blir alltid bättre vid den andra och tredje lyssningen.
Om man skulle vända på det hela och spela en ny låt med "den bättre" spelaren först, sedan lyssna en gång till med " den sämre" så skulle resultatet mycket troligt bli att kunden föredrar den " sämre" spelaren, eftersom hjärnan fått höra låten 2 gånger då.....
Nu skrev jag ju inte att det var en okänd låt
Men det är ändå så att man kan behöva backa tillbaka för att kolla läget. Men vi som lekt med sådant vet också att efter ett antal kopplingar fram och tillbaka så låter allting likadant (om det inte är rejäla skillnader). Samma sak om man först lyssnar på det bästa (läs dyrare) och sedan lyssnar på en billigare apparat så låter den i stort sett lika bra. Sedan kan man hålla på att växla ner tills man sitter med en Nuforce - och undrar varför man skulle behöva en Bryston...
/ B
Harryup skrev:Utom i fallet då man upplever att apparaten tillför något som kan verka göra musiken roligare att lyssna på. Som t.ex. några upplevde i Gbg. Sen om det i längden skulle räcka för att välja apparaten är ju svårt att svara på. Men många är glada i trioder och pentoder år ut och år in.
mvh/Harryup
Richard skrev:Bill50x skrev:Richard skrev:En låt man aldrig hört blir alltid bättre vid den andra och tredje lyssningen.
Nu skrev jag ju inte att det var en okänd låt
Men det är ändå så att man kan behöva backa tillbaka för att kolla läget. Men vi som lekt med sådant vet också att efter ett antal kopplingar fram och tillbaka så låter allting likadant (om det inte är rejäla skillnader). Samma sak om man först lyssnar på det bästa (läs dyrare) och sedan lyssnar på en billigare apparat så låter den i stort sett lika bra. Sedan kan man hålla på att växla ner tills man sitter med en Nuforce - och undrar varför man skulle behöva en Bryston...
/ B
Håller med dig i allt du skriver, och det visar ju också vilka små verkliga skillnader det handlar. Om ens några alls, i vissa fall.
Apparater som tillför sameness gör dessutom att lyssnaren efter någon månad inte längre är lika nöjd som i början av inköpet- eftersom de färgningar som finns lägger sig som tunn filt över alla inspelningar.
Då vill man köpa nytt.
Nu påstår jag inte att Linn skulle göra apparater som resulterar i sameness, utan detta är bara ett allmänt känt faktum ( eller bör vara det ) som gäller alla apparater mer eller mindre, vadhelst de heter denon, krell eller naim.
Bill50x skrev: Men vi som lekt med sådant vet också att efter ett antal kopplingar fram och tillbaka så låter allting likadant (om det inte är rejäla skillnader). Samma sak om man först lyssnar på det bästa (läs dyrare) och sedan lyssnar på en billigare apparat så låter den i stort sett lika bra. Sedan kan man hålla på att växla ner tills man sitter med en Nuforce - och undrar varför man skulle behöva en Bryston...
sportbilsentusiasten skrev:Bill50x skrev: Men vi som lekt med sådant vet också att efter ett antal kopplingar fram och tillbaka så låter allting likadant (om det inte är rejäla skillnader). Samma sak om man först lyssnar på det bästa (läs dyrare) och sedan lyssnar på en billigare apparat så låter den i stort sett lika bra. Sedan kan man hålla på att växla ner tills man sitter med en Nuforce - och undrar varför man skulle behöva en Bryston...
Min erfarenhet är annorlunda.
- skillnaderna kvarstår även efter många omkopplingar, om det finns skillnader från början
- man hör skillnader oavsett om man går från sämre till bättre eller tvärt om. En seriös test innehåller givetvis båda metoderna. Vissa hör dock lättare skillnader åt ena hållet.
-
prolinn skrev:För er som gillar att lyfta på locket så har någon redan gjort det >HÄR<.
Fina bilder som i någon mån visar vad man betalar för när man köper en apparat av den kalibern.
sprudel skrev:prolinn skrev:För er som gillar att lyfta på locket så har någon redan gjort det >HÄR<.
Fina bilder som i någon mån visar vad man betalar för när man köper en apparat av den kalibern.
Så ser inte min SB Duet ut.Det var ett snyggt bygge.
Å andra sidan tittar jag inte på den, den förmedlar ettor och nollor till min externa DAC.
UrSv skrev:Det är i mitt tycke fascinerande att man lägger så mycket energi på digitalelektroniken och chassi för att sen använda sig av ett standardtrafo från Lundahl för de balanserade utgångarna. I mitt tycke ett bra sätt att ta goda förutsättningara för bra prestanda och sen såga dem utmed knäna...
Richard skrev:UrSv skrev:Det är i mitt tycke fascinerande att man lägger så mycket energi på digitalelektroniken och chassi för att sen använda sig av ett standardtrafo från Lundahl för de balanserade utgångarna. I mitt tycke ett bra sätt att ta goda förutsättningara för bra prestanda och sen såga dem utmed knäna...
Jag tror att det är ett sätt att få acceptance hos Amerikanska highend- kunder som vill kunna köra balanserat med andra förstärkare än Linns egna.
Richard skrev:
Företaget har alltid rekommenderat att köra obalanserat pga ljudkvalitetsfördelar. Sådana utgångar finns ju också på klimax.
sportbilsentusiasten skrev:Richard skrev:
Företaget har alltid rekommenderat att köra obalanserat pga ljudkvalitetsfördelar. Sådana utgångar finns ju också på klimax.
Ja förr ja, då produkterna var obalanserade kostruktioner.
KlimaxDS och Klimax Kontrol (försteg) är balanserade konstruktioner.
Richard skrev:sportbilsentusiasten skrev:Richard skrev:
Ja förr ja, då produkterna var obalanserade kostruktioner.
KlimaxDS och Klimax Kontrol (försteg) är balanserade konstruktioner.
Rekommenderar verkligen handlarna att man kör balanserad överföring mellan nätverkspelare och försteget ?
Isådanafall är det en helomvändning, dvs motsatsen till vad det sagts förut.
Apparaterna vi talar om har ju även obalanserade in och utgångar.
Är du säker på detta?
UrSv skrev:Det är i mitt tycke fascinerande att man lägger så mycket energi på digitalelektroniken och chassi för att sen använda sig av ett standardtrafo från Lundahl för de balanserade utgångarna. I mitt tycke ett bra sätt att ta goda förutsättningara för bra prestanda och sen såga dem utmed knäna...
Aerob skrev:UrSv skrev:Det är i mitt tycke fascinerande att man lägger så mycket energi på digitalelektroniken och chassi för att sen använda sig av ett standardtrafo från Lundahl för de balanserade utgångarna. I mitt tycke ett bra sätt att ta goda förutsättningara för bra prestanda och sen såga dem utmed knäna...
Jag är nästan helt säker på att både dom balanserade och dom obalanserade
utgångarna går via trafon. Skulle det inte kunna ge en tydlig skillnad i ljudsignatur
om det inte vore så? Det verkar i så fall som att knäna är sågade oavsett val av utgång...
En annan sak som jag skulle vilja veta är varför Linn valt att sätta dessa trafos
på Klimax DS? Kan det vara ett medvetet val för att förändra karaktären så
det blir tydligare att höra skillnad mellan Klimax och dom billigare modellerna?
Om jag förstått saken rätt så är lillebror ganska snarlikt uppbyggd, men saknar
trafos och
det fräsiga chassit.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 24 gäster