Hör du någon skillnad på Spotify Premium/Free?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Hör du skillnad på "enable high bitrate" PÅ/AV?

Ja!
40
77%
Nej!
12
23%

Antal röster : 52

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2010-09-19 19:26

subjektivisten skrev:Något man bör tänka på är att det kan vara lite olika masterade versioner.

Definitivt. Men framför allt verkar det inte finnas någon standard för vilka källor de använder.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2010-09-19 20:11

mx skrev:Ja, jag misstänker att Mac OS X som bygger på *BSD hanterar ljud på ett
annat sätt än Windows.

Jag förutsätter att de fem som röstat "nej" är Windows-användare ;)

Användarvisningsbild
crion

Inläggav crion » 2010-09-19 20:22

Jag föredrar att veta istället för att tro ;)

Om någon Macägare har möjlighet att testa bit-perfect i Spotify med DTS ljudfilen skulle det ge rätt mycket mer än tro/tyckanden i våra poster fram-och-tillbaka.. :)
100% Digital

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2010-09-19 20:25

mx skrev:
subjektivisten skrev:Något man bör tänka på är att det kan vara lite olika masterade versioner.

Definitivt. Men framför allt verkar det inte finnas någon standard för vilka källor de använder.

Det skiljer något vansinnigt mellan olika plattor, men framför allt dagens söndermastrade pop-plattor har sällan mycket att tjäna på en högre bitrate. De är redan low-fi i sig själva så det kan knappast bli "hifi" av dem helt automagiskt.

Lyssnade just på ett lysande exempel från förr på hur ljudet borde vara, Georg Wadenius gamla fusionplatta "Cleo" som finns på Spotify. S*tans vad stort, luftigt och dynamiskt det låter. Högtalarna blev helt plötsligt tre nummer större när man drar på lite. Synd att sådana ljudideal inte finns längre, vare sig de läggs ut på Spotify eller inte.

Användarvisningsbild
gnypp45

Inläggav gnypp45 » 2010-09-19 21:53

xeizo skrev:Lyssnade just på ett lysande exempel från förr på hur ljudet borde vara, Georg Wadenius gamla fusionplatta "Cleo" som finns på Spotify. S*tans vad stort, luftigt och dynamiskt det låter. Högtalarna blev helt plötsligt tre nummer större när man drar på lite. Synd att sådana ljudideal inte finns längre, vare sig de läggs ut på Spotify eller inte.

Hehe va kul! Den köpte jag för några veckor sedan, av nostalgiskäl. Jag var med i ett fusionsband under gymnasiet och jag minns att vi lirade slutet av titelspåret som inledning till en påkostad gymnasieshow.

Du vet väl att de tre sista låtarna är inspelade i New York några år innan plattan kom ut? De har ett lite annorlunda, inte lika "stort" ljud möjligen.

Näst sista spåret "The Lady Laughs" har jag fragment av (slutet) från en radioutsändning av en livespelning på Mosebacke 1987 (eller 1988?). Den gjordes med samma Svensk-Danska gäng som lirar de fyra första låtarna på "Cleo". Det vore kul om någon hade hela den konserten inspelad, för det svänger ruggigt bra om grabbarna.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2010-09-19 22:05

gnypp45 skrev:
xeizo skrev:Lyssnade just på ett lysande exempel från förr på hur ljudet borde vara, Georg Wadenius gamla fusionplatta "Cleo" som finns på Spotify. S*tans vad stort, luftigt och dynamiskt det låter. Högtalarna blev helt plötsligt tre nummer större när man drar på lite. Synd att sådana ljudideal inte finns längre, vare sig de läggs ut på Spotify eller inte.

Hehe va kul! Den köpte jag för några veckor sedan, av nostalgiskäl. Jag var med i ett fusionsband under gymnasiet och jag minns att vi lirade slutet av titelspåret som inledning till en påkostad gymnasieshow.

Du vet väl att de tre sista låtarna är inspelade i New York några år innan plattan kom ut? De har ett lite annorlunda, inte lika "stort" ljud möjligen.

Näst sista spåret "The Lady Laughs" har jag fragment av (slutet) från en radioutsändning av en livespelning på Mosebacke 1987 (eller 1988?). Den gjordes med samma Svensk-Danska gäng som lirar de fyra första låtarna på "Cleo". Det vore kul om någon hade hela den konserten inspelad, för det svänger ruggigt bra om grabbarna.

Jag skall ha den på ett kassettband någonstans, men vete tusan om jag kan hitta det långt ner i gömmorna. För övrigt var jag där på Mosebacke när de låtarna kördes live, oförglömlig upplevelse :D

Nej, så mycket detaljer om själva plattan känner jag inte till, jag minns dock att det var en radiointervju med Jojje i samband med livesändningen. Den kan eventuellt finnas med på kassettbandet. Bland annat nämnde han i intervjun hur impad han var av Larry Carlton; Jojje hade tydligen arbetat som musiklärare däröver och en dag fick de Larry som gästlärare. Dessvärre hade Larry glömt sin gitarr och skolans både gitarrer och förstärkare var av det bedrövligare slaget. Men inte gjorde det Larry något, det lät tydligen precis som Larry brukar låta på skiva även på skolans skräputrustning :)
Senast redigerad av xeizo 2010-09-19 22:12, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2010-09-19 22:07

xeizo skrev:
gnypp45 skrev:

Jag skall ha den på ett kassettband någonstans, men vete tusan om jag kan hitta det långt ner i gömmorna. För övrigt var jag där på Mosebacke när de låtarna kördes live, oförglömlig upplevelse :D

Det kanske är ditt kassettband som som flukturerar på Spotify? När såg du
det senast?

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2010-09-19 22:10

crion skrev:Jag föredrar att veta istället för att tro ;)

Om någon Macägare har möjlighet att testa bit-perfect i Spotify med DTS ljudfilen skulle det ge rätt mycket mer än tro/tyckanden i våra poster fram-och-tillbaka.. :)

Självklart är det så. Jag vill också veta. Har inte nog med kunskap eller
möjlighet att testa detta dock.

Användarvisningsbild
gnypp45

Inläggav gnypp45 » 2010-09-19 22:12

xeizo skrev:Jag skall ha den på ett kassettband någonstans, men vete tusan om jag kan hitta det långt ner i gömmorna. För övrigt var jag där på Mosebacke när de låtarna kördes live, oförglömlig upplevelse :D

Du måste hitta den. En liten kulturskatt går annars förlorad. Jag har fragment av två låtar och det låter jättebra.

Seså, ner i gömmorna och leta! :)

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2010-09-19 22:16

gnypp45 skrev:Det kanske är ditt kassettband som som flukturerar på Spotify? När såg du
det senast?

Du måste hitta den. En liten kulturskatt går annars förlorad. Jag har fragment av två låtar och det låter jättebra.

LoL jag måste ha hunnit flytta ett par tre gånger sen jag såg det senast, men det BÖR finnas någonstans. Jag får leta och återkomma till den här tråden längre fram :)

Hittar jag det så digitaliserar jag det givetvis, jag har faktiskt fortfarande kvar ett fungerande kassettdäck, eller i alla fall så fungerade det någon gång före förförra flytten eller något sånt :)

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2010-09-24 21:37

gnypp45 skrev:
xeizo skrev:Jag skall ha den på ett kassettband någonstans, men vete tusan om jag kan hitta det långt ner i gömmorna. För övrigt var jag där på Mosebacke när de låtarna kördes live, oförglömlig upplevelse :D

Här är låtarna;

http://xeizo.com/blogg/wp-content/uploa ... jojje1.mp3

http://xeizo.com/blogg/wp-content/uploa ... jojje2.mp3

http://xeizo.com/blogg/wp-content/uploa ... jojje3.mp3

http://xeizo.com/blogg/wp-content/uploa ... jojje4.mp3

http://xeizo.com/blogg/wp-content/uploa ... jojje5.mp3

http://xeizo.com/blogg/wp-content/uploa ... jojje6.mp3

http://xeizo.com/blogg/wp-content/uploa ... jojje7.mp3

http://xeizo.com/blogg/wp-content/uploa ... jojje8.mp3

http://xeizo.com/blogg/wp-content/uploa ... jojje9.mp3

Snabba på, jag plockar snart bort dem, ingen organiserad fildelning här inte :)

edit. sådär, nu är länkarna döda ;)
Senast redigerad av xeizo 2010-09-25 10:47, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
gnypp45

Inläggav gnypp45 » 2010-09-24 22:32

Man tackar, man tackar! Nedtankat och klart. :D

Men det är inte den radioutsändning som jag tänker på. På "min" inspelning hörs bla. en massa publikljud.

Jag lägger ut det jag har så får du höra själv (ca 90 MB):
ftp://gnypp45main.dynalias.net/Faktiskt ... 08-01.flac

OBS att det klingar ganska diskanthissat den här överföringen (till dator). Dels för att jag råkade ha tonkontrollerna på källan (bergsprängaren) ställda så, och möjligen också för att jag nog använde Dolby på kassettdäcket när inspelningen gjordes. Jag ska göra om överföringen vid tillfälle så för vi se om jag kan få det att låta mer neutralt.

Datumet "1988-08-01" som står på kassetten är jag också osäker på. Antingen är det datumet för utsändningen och i så fall gjordes konserten sommaren 1987, eller så är det verkligen datumet för konserten.

De som spelar är, förutom Jojje själv, snortajta Per Lindvall, Lars Danielsson (Dk), Stefan Nilsson + en ytterligare klaviaturist (?)

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2010-09-24 22:49

Aha, där ser man, karln var alltså ovanligt produktiv och i ropet vid den tiden :)

Andra bland flera andra I samma genre som avlyssnades live vid den tiden var tex Hawk on Flight(Ulf Wakenius), Magnus Persson Band, Bright Orange(Funk), John Scofield och Janne S. och J:son så klart. Trevliga tider på den tiden!

Nu är det mest Prog Metal som gäller för min del, Avenged Sevenfold i Stockholm känns svårt att missa. Och Dweezil Zappa som kör hela albumet Apostrophe i Filadelfiakyrkan kan antagligen få en att bli åtminstone lite religiös :D

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2010-09-24 22:50

xeizo skrev:Nu är det mest Prog Metal som gäller för min del, Avenged Sevenfold i Stockholm känns svårt att missa. Och Dweezil Zappa som kör hela albumet Apostrophe i Filadelfiakyrkan kan antagligen få en att bli åtminstone lite religiös :D

Kommer Mike Portnoy hålla takten?

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2010-09-24 22:55

Japp, han skall med på turnén. Det sa de i alla fall på Bandit när jag lyssnade :)

Användarvisningsbild
BAMBAM

Inläggav BAMBAM » 2010-09-27 10:18

För ett antal år sedan kunde man köpa kopior av utsända radio program från
sveriges radio.

Finns den servicen kvar ?

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... kel=882119

Det gör den visst, nu finns det en brasklapp om rättigheter, men i alla fall...

- B

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2010-09-27 15:58

BAMBAM skrev:För ett antal år sedan kunde man köpa kopior av utsända radio program från
sveriges radio.

Finns den servicen kvar ?

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... kel=882119

Det gör den visst, nu finns det en brasklapp om rättigheter, men i alla fall...

- B

Jo, jag har lite dåligt samvete för att ha bestulit SR på 299Kr om nu någon verkligen hade betalat det(minns tillgång och efterfrågan).

Å andra sidan var nog min kopia såpass mycket sämre så att den inte var värd mer än gratis som mest. Inspelad via oidentifierad radio på oidentierat kassettdäck som den var(minns helt enkelt inte vad jag hade för utrustning då och om jag ens hade en tuner eller spelade in från en bergsprängare) för typ 15 år sen. Brusigt och svajigt.

Men jag ångrar mig naturligtvis djupt och skall aldrig mer vända mig till den mörka sidan ;) :D

Allvarligt, SR borde teckna avtal med Spotify och lägga ut sina musikprogram där istället, det vore helt underbart.
Senast redigerad av xeizo 2010-09-27 16:12, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
gnypp45

Inläggav gnypp45 » 2010-09-27 16:07

Självklart ska man inte ha dåligt samvete för att lägga ut sånt här. Det skadar ingen. Annars kommer inspelningarna att ligga och ruttna ohörda i SR:s arkiv till domedagen, för ingen orkar ta i rättighetsfrågorna.

Jag frågade SR för några år sedan om möjligheten att få köpa en kopia av en radioteater-inspelning från 50-talet ("Don Juan" av G.B. Shaw, tror jag det var). De sa att problemet är att alla rättighetsinnehavare, medverkande och deras efterlevande, fan och hans moster måste kontaktas i frågan, eftersom denna typ av spridning inte fanns med i det ursprungliga avtalet. Alltså gick det i praktiken inte att få ut en kopia.

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2011-04-28 14:14

BUMP! Skulle vara intressant med mer input här, jag går i uppgraderingstankar...

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2011-04-30 00:37

Jag hör skillnad. Punk och slut!
* Arcam rDAC --> Marantz PM-15s1 --> b&w 803Di.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2011-04-30 07:47

Jag hör ingen skillnad. Kö rmed laptop och externt ljudkort på "USB-sticka".
I blocket för "Sound" har jag "Set the same volume level for all tracks" och "Enable hardware accelaration" avklickat medan "High quality streaming" är iklickat.
När jag klickar i "Set the same volume level for all tracks" så hör jag skillnad direkt. Men det gör jag inte för "High quality streaming".

Ni som hör skillnad, gör ni det direkt när ni klickar i rutan för "High quality streaming" eller ändras det först vid omstart?

Kan någon ge exempel på en låt där skillnaden är uppenbar, så jag kan testa.
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Föregående

Återgå till Generellt om hifi