subjektivisten skrev:Något man bör tänka på är att det kan vara lite olika masterade versioner.
Definitivt. Men framför allt verkar det inte finnas någon standard för vilka källor de använder.
Moderator: Redaktörer
mx skrev:subjektivisten skrev:Något man bör tänka på är att det kan vara lite olika masterade versioner.
Definitivt. Men framför allt verkar det inte finnas någon standard för vilka källor de använder.
xeizo skrev:Lyssnade just på ett lysande exempel från förr på hur ljudet borde vara, Georg Wadenius gamla fusionplatta "Cleo" som finns på Spotify. S*tans vad stort, luftigt och dynamiskt det låter. Högtalarna blev helt plötsligt tre nummer större när man drar på lite. Synd att sådana ljudideal inte finns längre, vare sig de läggs ut på Spotify eller inte.
gnypp45 skrev:xeizo skrev:Lyssnade just på ett lysande exempel från förr på hur ljudet borde vara, Georg Wadenius gamla fusionplatta "Cleo" som finns på Spotify. S*tans vad stort, luftigt och dynamiskt det låter. Högtalarna blev helt plötsligt tre nummer större när man drar på lite. Synd att sådana ljudideal inte finns längre, vare sig de läggs ut på Spotify eller inte.
Hehe va kul! Den köpte jag för några veckor sedan, av nostalgiskäl. Jag var med i ett fusionsband under gymnasiet och jag minns att vi lirade slutet av titelspåret som inledning till en påkostad gymnasieshow.
Du vet väl att de tre sista låtarna är inspelade i New York några år innan plattan kom ut? De har ett lite annorlunda, inte lika "stort" ljud möjligen.
Näst sista spåret "The Lady Laughs" har jag fragment av (slutet) från en radioutsändning av en livespelning på Mosebacke 1987 (eller 1988?). Den gjordes med samma Svensk-Danska gäng som lirar de fyra första låtarna på "Cleo". Det vore kul om någon hade hela den konserten inspelad, för det svänger ruggigt bra om grabbarna.
xeizo skrev:gnypp45 skrev:xeizo skrev:Lyssnade just på ett lysande exempel från förr på hur ljudet borde vara, Georg Wadenius gamla fusionplatta "Cleo" som finns på Spotify. S*tans vad stort, luftigt och dynamiskt det låter. Högtalarna blev helt plötsligt tre nummer större när man drar på lite. Synd att sådana ljudideal inte finns längre, vare sig de läggs ut på Spotify eller inte.
Hehe va kul! Den köpte jag för några veckor sedan, av nostalgiskäl. Jag var med i ett fusionsband under gymnasiet och jag minns att vi lirade slutet av titelspåret som inledning till en påkostad gymnasieshow.
Du vet väl att de tre sista låtarna är inspelade i New York några år innan plattan kom ut? De har ett lite annorlunda, inte lika "stort" ljud möjligen.
Näst sista spåret "The Lady Laughs" har jag fragment av (slutet) från en radioutsändning av en livespelning på Mosebacke 1987 (eller 1988?). Den gjordes med samma Svensk-Danska gäng som lirar de fyra första låtarna på "Cleo". Det vore kul om någon hade hela den konserten inspelad, för det svänger ruggigt bra om grabbarna.
Jag skall ha den på ett kassettband någonstans, men vete tusan om jag kan hitta det långt ner i gömmorna. För övrigt var jag där på Mosebacke när de låtarna kördes live, oförglömlig upplevelse :D
crion skrev:Jag föredrar att veta istället för att tro ;)
Om någon Macägare har möjlighet att testa bit-perfect i Spotify med DTS ljudfilen skulle det ge rätt mycket mer än tro/tyckanden i våra poster fram-och-tillbaka.. :)
xeizo skrev:Jag skall ha den på ett kassettband någonstans, men vete tusan om jag kan hitta det långt ner i gömmorna. För övrigt var jag där på Mosebacke när de låtarna kördes live, oförglömlig upplevelse
gnypp45 skrev:Det kanske är ditt kassettband som som flukturerar på Spotify? När såg du
det senast?
Du måste hitta den. En liten kulturskatt går annars förlorad. Jag har fragment av två låtar och det låter jättebra.
Seså, ner i gömmorna och leta!
gnypp45 skrev:xeizo skrev:Jag skall ha den på ett kassettband någonstans, men vete tusan om jag kan hitta det långt ner i gömmorna. För övrigt var jag där på Mosebacke när de låtarna kördes live, oförglömlig upplevelse
Du måste hitta den. En liten kulturskatt går annars förlorad. Jag har fragment av två låtar och det låter jättebra.
Seså, ner i gömmorna och leta!
xeizo skrev:Nu är det mest Prog Metal som gäller för min del, Avenged Sevenfold i Stockholm känns svårt att missa. Och Dweezil Zappa som kör hela albumet Apostrophe i Filadelfiakyrkan kan antagligen få en att bli åtminstone lite religiös :D
BAMBAM skrev:För ett antal år sedan kunde man köpa kopior av utsända radio program från
sveriges radio.
Finns den servicen kvar ?
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... kel=882119
Det gör den visst, nu finns det en brasklapp om rättigheter, men i alla fall...
- B
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster