A/B test värdelöst?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-05-15 02:21

Jax skrev: men blir inte detta ett argument för att A/B inte är värdelöst trots allt?

F/E och A/B kan under vissa omständigheter komplettera varandra.

Nja, fast det kan ju vara åt andra hållet också. Om båda höjer diskanten med 3 dB, så kommer man inte att höra skillnad, men de färgar var för sig. Det man "behöver" göra är att testa hela kedjan, från mikrofon till lyssningsrum men det är ju knappast trivialt och utfallet är ju rätt givet.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-05-15 02:27

Svante skrev:
Jax skrev: men blir inte detta ett argument för att A/B inte är värdelöst trots allt?

F/E och A/B kan under vissa omständigheter komplettera varandra.

Nja, fast det kan ju vara åt andra hållet också. Om båda höjer diskanten med 3 dB, så kommer man inte att höra skillnad, men de färgar var för sig. Det man "behöver" göra är att testa hela kedjan, från mikrofon till lyssningsrum men det är ju knappast trivialt och utfallet är ju rätt givet.

Förvisso är det ju så men det var det jag menade med att de kompletterade varann. I ditt fall skulle båda grunkorna falla i F/E.

Det filosofiska problemet är ju om båda passerar F/E och inte kan separeras i A/B, då har vi ett så att säga dubbelt nollresultat.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-05-16 04:28

Svante skrev:
IngOehman skrev:Man skall avgöra om X är objektet A eller objektet B, vilket man undersöker genom att vippa på omkopplaren som tillgängliggör objekten A och B.

Ja, och jag ser det som att man ska avgöra om omkopplarläget X är likt omkopplarläge A eller B. Är förresten ett omkopplarläge ett objekt, kanske? Hmm. Om jag har två olika inspelningar i datorn och gör jämförelser mellan dem, är det då A/B eller F/E? jag menar att det definitivt är A/B, men kan även vara F/E, nämligen om ena inspelningen är den första som har passerat genom en pryl.

Varför hamnar jag i så många terminologidiskussioner med dig? :roll:

För att vi är skapligt överens om sakfrågorna? 8) :wink:
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-05-16 11:25

Jax skrev:Det filosofiska problemet är ju om båda passerar F/E och inte kan separeras i A/B, då har vi ett så att säga dubbelt nollresultat.
Bra synpunkt, har precis tänk samma sak själv!
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-05-16 18:17

I praktiken är det tillräckligt svårt att få apparater att alls klara sig igenom en F/E-lyssning utan detektion.

Så kanske kan man för det mesta nöja sig med metoden?

Ur filosofisk synvinkel är diskussionerna därutöver dock givetvis intressanta. :wink:

Min uppfattning/erfarenhet (nu kommer jag väl få på skallen...) är dock, att om man har flera apparater som allihopa klarat sig utan att någon lyckats detektera deras inverkan i en seriöst genomförd F/E-lyssning, är det vettigaste sättet att skilja dem från varandra inte att AB-teta dem, utan att lyfta upp dem på labbänken och mäta på dem!

Mätinstrumenten kan ju med lätthet detektera skillnader i vissa dimensioner som är tusenfalt mindre än vår hörförmågas gränser. Att således i efterhand undersöka "marginaler" till hörbarhet med mätapparatur kan vara rätt vettigt. Om man orkar vill säga. Det är ju jättetråkigt att mäta.

Nu kanske någon menar att mitt resonemang antyder att man då borde kunna skippa F/E-lyssningen helt och gå på mätningarna direkt istället, men det menar jag absolut inte.

F/E-lyssningen har ju den fördelen att den genom att använda hörselsinnet och våra förhoppningsvis kapabla/brillianta hjärnor, kan upptäcka även fel som vi "inte letar efter".
Därför är lyssning som metod överlägset mätning. En lyckad F/E-lyssning ger inga objektiva data på apparaten, men den visar att data (ur ALLA relevanta aspekter) är hyggliga.

Mäter man ett rimligt litet antal saker emellertid, är det inte alls säkert att alla de hundratals saker vi inte mätt är tillfyllest. Mätingar kan därför aldrig bli annat än "kompletterande analys" i ett seriöst testsammanhang.

Vh, Ing. Öhman

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-05-17 00:08

IngOehman skrev:
Svante skrev:Varför hamnar jag i så många terminologidiskussioner med dig? :roll:

För att vi är skapligt överens om sakfrågorna? 8) :wink:

Ja, kanske det... :D
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-05-17 00:11

IngOehman skrev:(nu kommer jag väl få på skallen...)

Du kan få en mössa av mig, så att det inte gör så ont. Jag håller nämligen med.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-05-18 00:16

Jippy!

En sån där tibetansk, med tofsar på öronflärparna? :o :D

Föregående

Återgå till Generellt om hifi