philip skrev:RogerJoensson skrev:Jag lyssnade just på Veronica på Itunes. "Satan i gatan" vad det distar. Ingen snygg dist heller. Låter riktigt illa.
Jag gjorde en tråd för några veckor sedan med liknande titel, satan i gatan vad det sprakar och klickar, som jag senare tog bort. Jag tror nämligen inte det är mastringen som ställer till det. Jag tror det är i mixen det distar, ibland låter det nästan som att DAW:en tappat sync.
14 dB crest borde absolut inte ge upphov till dyl distorsion. I detta fall är det alltså troligen inte limiteringen som är boven (alltså brickwall-limitering - det som LTS slarvigt och felaktigt kallar mastring)
Undrar om inte knastret är medvetet pålagt för att "låta vinyl". Just i början av låten hör man ju också ett kraftigt svaj på gränsen till ostämt på ett orgelliknande instrument. En bit in i låten hörs varken knaster eller svaj. Tror inte att bolaget släpper igenom en så kraftig miss som det där knastret. Alltså kretivitet som åtminstone i dessa finstämda audiofilkretsar missade målet totalt.