Varför distar (hårt) komprimerad musik?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-05-28 16:18

philip skrev:
RogerJoensson skrev:Jag lyssnade just på Veronica på Itunes. "Satan i gatan" vad det distar. Ingen snygg dist heller. Låter riktigt illa.

Jag gjorde en tråd för några veckor sedan med liknande titel, satan i gatan vad det sprakar och klickar, som jag senare tog bort. Jag tror nämligen inte det är mastringen som ställer till det. Jag tror det är i mixen det distar, ibland låter det nästan som att DAW:en tappat sync.

14 dB crest borde absolut inte ge upphov till dyl distorsion. I detta fall är det alltså troligen inte limiteringen som är boven (alltså brickwall-limitering - det som LTS slarvigt och felaktigt kallar mastring)

Undrar om inte knastret är medvetet pålagt för att "låta vinyl". Just i början av låten hör man ju också ett kraftigt svaj på gränsen till ostämt på ett orgelliknande instrument. En bit in i låten hörs varken knaster eller svaj. Tror inte att bolaget släpper igenom en så kraftig miss som det där knastret. Alltså kretivitet som åtminstone i dessa finstämda audiofilkretsar missade målet totalt.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2011-05-29 00:50

Flint skrev:En bit in i låten hörs varken knaster eller svaj. Tror inte att bolaget släpper igenom en så kraftig miss som det där knastret. Alltså kretivitet som åtminstone i dessa finstämda audiofilkretsar missade målet totalt.

:lol: Rätt misslyckad vinylimitation då. -Men det är klart, det liknar faktiskt "satan i gatan" på vinyl rätt bra. (Öh)
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-05-29 02:19

PekkaJohansson skrev:Rammstein är ett nutida band med skitigt sound som sannolikt skulle låta bättre utan processning. De kvaddade cymbalerna och hi-haten sätter en snabb gräns för hur högt man vill spela. Sången "Los" är ett undantag som visar att det kan göras betydligt bättre.

Pekka

Instämmer, men med kommentaren att "Los" vare sig är särskilt typisk för Rammstein (den är nästan "unplugged") eller att den låter särskilt bra (speciellt inte mot slutet).

Även den låten skulle jag vilja ha i LTS-utgåva :D .

Full analysis
Bild
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-05-29 02:23

Morello skrev:"Cymbal och hihat" - hihaten är en typ av cymbal. :wink:

jfr. "gitarr och stränginstrument".

Varför inte "och nu blir det sång och musik".
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2011-05-29 10:57

Svante skrev:Instämmer, men med kommentaren att "Los" vare sig är särskilt typisk för Rammstein (den är nästan "unplugged") eller att den låter särskilt bra (speciellt inte mot slutet).

Det är nog det förhållandevis välljudande första tonerna som har lurat mitt minne. Det stämmer förstås att det är ganska rejält manglat när resten av bandet kommer in. Rammstein-skivorna har stått ospelade i några år nu. Dags för repetition, tror jag.

Mvh Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-05-29 11:03

Los är inte dynamisk men den den går att spela mycket högre än nästan all sådan musik, antagligen på grund av snällare klang och kanske renare inspelning. Men det vore en dröm att höra den utan all den kompression.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-05-29 13:30

subjektivisten skrev:Los är inte dynamisk men den den går att spela mycket högre än nästan all sådan musik, antagligen på grund av snällare klang och kanske renare inspelning. Men det vore en dröm att höra den utan all den kompression.

Instämmer. Jag skulle också tro att en anledning till det relativa välljudet är att det är ganska få instrument, åtminstone i de delar som låter hyfsat.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-05-29 13:45

Flint skrev:
philip skrev:
RogerJoensson skrev:Jag lyssnade just på Veronica på Itunes. "Satan i gatan" vad det distar. Ingen snygg dist heller. Låter riktigt illa.

Jag gjorde en tråd för några veckor sedan med liknande titel, satan i gatan vad det sprakar och klickar, som jag senare tog bort. Jag tror nämligen inte det är mastringen som ställer till det. Jag tror det är i mixen det distar, ibland låter det nästan som att DAW:en tappat sync.

14 dB crest borde absolut inte ge upphov till dyl distorsion. I detta fall är det alltså troligen inte limiteringen som är boven (alltså brickwall-limitering - det som LTS slarvigt och felaktigt kallar mastring)

Undrar om inte knastret är medvetet pålagt för att "låta vinyl". Just i början av låten hör man ju också ett kraftigt svaj på gränsen till ostämt på ett orgelliknande instrument. En bit in i låten hörs varken knaster eller svaj. Tror inte att bolaget släpper igenom en så kraftig miss som det där knastret. Alltså kretivitet som åtminstone i dessa finstämda audiofilkretsar missade målet totalt.

Medhåll, jag upplevde samma sak - d.v.s. nån slags avsiktlig manipulation och inte att det "lät skit" eller fel på nåt sätt som skulle bero på slarv eller fel.

Jag börjar på allvar tro att de generationer som växt upp med digitalt ljud har fått en inre drift att söka sig bort från det perfekta dynamiska hifi-ljudet "any which way you can", medan gubbgenerationen som de flesta här tillhör inte fattar nånting av det och vill ha kristallklart dynamiskt ljud eftersom de växte upp med kassettdäck :)

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2011-05-30 16:00

CODY skrev:
MichaelG skrev:Nu har jag lyssnat på "Satan i gatan" och "Born this way" och de låter förjävligt. Men är inte det meningen? Om det nu är någon som vill att de ska låta på det sättet, blir det ju litet lustigt med ett gäng gamla gubbar som surt påpekar att det var bättre förr. :wink:

Hälsn. Michael

Du kanske skulle jobba lite med din anläggning - flytta högtalarna lite, lägga
matta på golvet, düffuséra mera? Vad sitter du på för prylar? Alternativt
kan du försöka matcha programmaterialet med din anläggning, så att du
slipper uppleva att det låter "för djävligt", ur den.

Och vilken svamp har du ätit? :roll: :wink:

//Michael

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-05-30 16:36

Troligen mjukfotsvamp. Knappast spikfotskantarell i dessa rättrådiga circuits.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi