Vad är det som driver er? har ni någon gång reflekterat ?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-06-08 06:36

Jansson skrev:DVD-ai

Hummer är godare än lasagne
:wink:

Jag begriper mig inte på ditt resonemang. Är ditt mål att äga hummeranläggningen bara för att det är målet?

Kan du inte uppskatta en lasagneanläggning?

En korv med brödanläggning är inte fy skam om det är god korv och bra korv bröd och en kall pilsner.

En fåtal människor kan käka hummer till varje måltid medan de flesta får avstå. Tyvärr livets realitet.

En del tycker att en svensk nyfångad hummer är värd att spara till och man kan kanske unna sig den ibland.
Jamen då är det värt det.

Prioritering av det som är viktigast.

Det som är viktigast för dig och gör dig glad.
Det är ens förbaskade plikt att göra det bästa av det korta liv man har och ha kul.
Inte hänga upp sig på oväsentligheter.

Men du missar att lasagnen inte är något med skaldjur i ;)

på samma sätt som det som lasagnen symboliserar inte har något med ljud eller ljudåtergivning att göra.

Ingvar:

Målet har varit en anläggning som är dynamiskt obegränsad och med en ljudkvalitet som är tillräcklig för mig.

Just kombinationen är svår, det blir dyrt och tidskrävande... :)

Det grundläggande är att ha en anläggning som jag kan spela musik på, och i övrigt vet jag inte vad jag ska svara... :)

Jag tyckte om apparaterna (tror jag) men egentligen gjorde jag nog bara det som en följd av det sökande jag berättade om och inte för att jag egentligen tyckte om apparaterna i sig...

Jag älskar att lyssna på musik och jag vill kunna lyssna på musiken med god ljudkvalitet.

som det känns nu så är prylintresset ganska lågt, tämligen ointressant att hålla på... Som det känns nu vill jag bara ha något som låter och på ett sätt som jag kan leva med.
Tur då att jag har kunskapen om hur det ska gå till så att jag kan ta lättaste vägen dit utan några "habrovinklar".

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-06-08 11:11

DVD-ai skrev:Målet har varit en anläggning som är dynamiskt obegränsad och med en ljudkvalitet som är tillräcklig för mig.

Men du lär inte kunna använda en sådana anläggning som du bor nu. Så kraven, som du bor nu, kanske går att sänka, tillfälligt, tills du bor någonstans du kan utnyttja systemet?
För egen del så är möjligheten till högt SPL helt meningslös om man inte tar hand om rummet med. Spela högt i ett rum som gammalt ljud och ljud från första reflexen, åker omkring är inget jag vill uppleva iaf. :)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-06-08 12:36

just det jag menar, att det kommer att ta sådan tid och att det kommer att bli så dyrt :wink:

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2011-06-08 16:33

Ja, grannar är rätt dyra att muta. Klart billigare att muta med fjärren.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-08 19:16

E skrev:Ja, grannar är rätt dyra att muta. Klart billigare att muta med fjärren.

Mvh E*

Det där var det bästa och roligaste du har sagt.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-06-08 19:56

:lol:

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2011-06-08 22:04

Tack! Tror jag. (Hoppas jag har varit mycket roligare än så, och att du
bara har missat det. ;))

Mvh E*

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-08 22:45

E skrev:Tack! Tror jag. (Hoppas jag har varit mycket roligare än så, och att du
bara har missat det. ;))

Mvh E*

Länk?

Användarvisningsbild
E

Re: Vad är det som driver er? har ni någon gång reflekterat

Inläggav E » 2011-06-08 22:56

Behövs inte, här är mera trams på ämnet:

När jag känner behov av att reflektera,
tar jag på mig foliehatt med mera! 8O

Mvh E*

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-08 23:01

Raderat trams.
Senast redigerad av Flint 2011-06-09 09:10, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-06-09 01:04

Bra, vågad i överkant.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-06-09 06:54

Mehhh, kan ni inte ta era bländande diskussioner någon annan stans... 8)

Ragnwald:

Jag bara kom på en sak, så länge jag kan minnas så har du alltid haft ett par piP och har delat dom mot moduler.
Hur länge har du haft dom och har du dom fortfarande till huvudstereon och delade till moduler ?

tyckte bara det är kul med någon som kan leva utan att byta hela tiden...
Dom flesta av oss verkar "Jaga" ett mål även med anläggningen, men du kanske alldrig har jagat eller så är du framme ?
:)

Användarvisningsbild
Tresor

Inläggav Tresor » 2011-06-09 09:59

Blir lite förundrad vad jag gör på forum när jag läser sådana här trådar. Har själv haft ett par högtalare som fortfarande spelar på i vardagsrumemt, ett par Pioneer Prologue 70. Haft dessa i säkert 20 år och är mycket nöjd med hur musiken låter ur dessa. Hade jag bara en väldig tur när jag snodde farsans högtalare och satte dem på pojkrummet?

Givetvis köpt lite annat på vägen, bytte min stereo kombo från Yamana till en Yamaha receiver för bioljudet. Nollsumme spel sålde av och köpte för samma peng.

Köpt nya frontar med lite högre WAF och dessa gick ett tag i vardagsrumemt innan det blev en dedikerad bio med dessa i nya huset.

Köpte en center i samma serie som frontarna (därför dessa blev till bion) och ett par bakhögtalare

Köpte lite rörförstärkeri från Kina när jag blev med 2st anläggningar i huset. Nog enda gången jag gett vika för Ha-bägeret inom denna hobbyn.

Hmm inte mycket för en 20-årig "hifi" karriär där inte. Tror helt enkelt jag gillar musik och inte anläggningar.

DVD-AI det låter som om du hade suttit i samma situation som du gör nu när du väl hade nått fram till vad du anser vara målet. Du behöver målet helt enkelt för det är det som är allt. Upplevde lite samma sak när jag fick möjlighet att utveckla ennan annan hobby, tanganyika ciklider (akvariefiskar), när jag väl hade medlen att köpa de fiskar jag ville ha osv och till och med varit nere och dykt i sjön 2ggr så fanns inte samma behov/önskan att ha dessa hemma i akvariet.

//Tresor

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-06-09 14:27

Ja du... världen e konstig, ostrukturerad och galen, livet e upp och ner och far åt alla möjliga håll utan förvarning. Det gäller bara att hålla sig fast och försöka att ha huvudet upp så man inte får blodstopp i skallen och svimmar... :lol:

HiFi ska vara en hobby, något som är kul och man glädjs av att hålla på med, men kan, som det mesta, bli något väldigt negativt och i det närmast destruktivt om det får gå för långt i fel riktning.
Så känner jag att det blev för mig, jag gick in i "hifi-väggen", så kan de gå och nu gäller det bara att inse vart man är och är påväg och att skaffa sig nya mål.

Det blev lite konstigt för mig när mitt mål som jag haft sedan jag va i princip liten grabb (ca 11år) helt plötsligt upphör att finnas, det blir liksom personlig total förvirring och kris...
Det har också i samband med detta varit en del annat också som tungt mig (tråkigheter kommer sällan ensamma...) så det har varit en tung vinter och än tyngre vår...
Men nu känner jag mig på benen igen och med andra ögon ser jag på både min tillvaro och denna Hobby som jag mer eller mindre ägnat mitt liv åt fram till nu.

Jag har insett att det kanske inte är vad jag önskar, att ha sysslat med HiFi och inget mer...
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-06-09 15:17

Lite anmärkningsvärt är det:

Förr om åren var jag desorienterad, fokuserade på prylar och högtalarplaceringar.

Numera flänger jag till Solna huvudbibliotek "vareviga dag" och lånar jazz- och konstmusikplattor.

Varför måste det alltid gå till överdrift på det ena eller andra sättet?
8O

Den nuvarande manin är åtminstone ganska gratis.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-06-09 15:53

Strmbrg skrev:Varför måste det alltid gå till överdrift på det ena eller andra sättet?
8O

Vad skulle det vara för nöje i att vara måttfull? :wink:
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-06-10 00:50

DVD-ai skrev:Ragnwald

Jag bara kom på en sak, så länge jag kan minnas så har du alltid haft ett par piP och har delat dom mot moduler.
Hur länge har du haft dom och har du dom fortfarande till huvudstereon och delade till moduler ?

tyckte bara det är kul med någon som kan leva utan att byta hela tiden...
Dom flesta av oss verkar "Jaga" ett mål även med anläggningen, men du kanske alldrig har jagat eller så är du framme ?

Du kan se min förra anläggning i bildtråden om hur det ser ut från lyssningsposition, den kombinationen var jag mycket nöjd med i 30 år.
Nu saknar jag ibland det tryck som dubbla 6,5"-mellanregisterelement i varje låda, kan prestera i just mellanregistret, ner till delningen mot subbasarna (80-100Hz).
Jag är mycket nöjd med ljudkvalitén i mitt nuvarande system, men saknar ibland just möjligheten att kunna dra upp ljudstyrkan till konsertnivå, som jag kunde innan.
Vill ju inte släppa välljudet till förmån för ljudstyrka, så en svår balansgång är det.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2011-06-10 08:32

Eftersom jag har slutat jaga återgivningsperfektion kan jag numera kallt erkänna att det handlade om att slippa faktiskt sitta ner och kanske bli besviken.

Numera lyssnar jag på mycket mer diversifierad musik i en lite enklare anläggning, pi60 med en Denon 1802 och div mediaspelare.

Jag är aldrig besviken, och jag lyssnar mer på musik, och mycket svårare och mer komplex musik, dessutom.

I den mån jag alls jagar nåt tekniskt längre är det bekvämlighet, typ göra bläddring och presentation (alltså motsvarigheten till att plocka med CDn och fodralet och lilla boken) acceptabel när man lyssnar från en mediaserver.

(Det är långt kvar: det finns inte en enda control point/mediaserver-kombination som kan göra annat än ett skrattretande intryck för klassisk musik. Allt optimeras för hitlistespelning. En fråga från en DLNA-serverleverantör var på vilket sätt en kompositör var en intressant upplysning om musiken...
Så jag kanske får ge upp även den jakten.)
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-10 08:50

n3mmr
+1

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-06-10 09:17

Du menar alltså att dom mediaspelare som du använder färgar/ påverkar materialet så pasatt det blir "fel" ?

eller missförståd jag ?! :)

i sådant fall så testa Foobar och kör med ASIO driver så att du slipper att windows mixern blandar sig i. Om du nu kör från PC :P
Mvh//David

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-06-10 09:21

Så som jag förstod det så var det sökfunktion på kompositör som fattades... det prioriteras artist och skivtitel och detta passar dåligt till klassiskt. Vilket tyvärr får den tråkiga effekten att man inte lyssnar lika mycket på sådant via nätverksspelare, helt enkelt för att det är så svårt att hitta rätt! Vill man höra Mozart så är det ju inte precis vilken symfoniorkester eller dirigent som spelat in det som är första söktanken...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-06-10 10:19

Poinnnnggg!

så trillade polätten ner, självklart e det så... :roll: :oops:
Mvh//David

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2011-06-10 10:30

Nattlorden skrev:Så som jag förstod det så var det sökfunktion på kompositör som fattades... det prioriteras artist och skivtitel och detta passar dåligt till klassiskt. Vilket tyvärr får den tråkiga effekten att man inte lyssnar lika mycket på sådant via nätverksspelare, helt enkelt för att det är så svårt att hitta rätt! Vill man höra Mozart så är det ju inte precis vilken symfoniorkester eller dirigent som spelat in det som är första söktanken...

I spotify söker du: label:decca som exempel. Funkar finfint för klassiskt!

edit. ännu ett bevis på att Spotify äger, förutom att Spotify Premium har exemplarisk ljudkvalitet(i de fall det inte är ett södermastrat fonogram de lagt ut).

Föregående

Återgå till Generellt om hifi