demo9 skrev:hejsan, att flytta högtalarna ut eller in mot väggen kommer bara att flytta dipparna lite hit och dit i frekvens, problemet kommer att kvarstå!
Men dipparnas och topparnas placering i rummet och i frekvens (och q-värde(?)) ändras också när högtalarna flyttas runt! (eller?)
Att ha en högtalare mot väggen eller på golvet jämfört upphissad eller närmre lyssnaren osv gör stor skillnad.
Själv lägger jag mkt energi på att flytta högtalarna och lyssna. Det gör ENORMT mycket för frekvensresponsen när man väl funnit den bästa platsen. (särskilt också i mindre rum(?))
Jag är rätt så säker på att många placerar högtalaren där de ("möbleringsnormalt") ser ut att ha sin plats och får stå där i lång tid med marginella justeringar. Om man vågar göra avkall på stereouppställningen (triangeln) och provar sig fram (i höjd- och sidled) så kan det göra så stor skillnad att mycket annan tweakning framstår som extrem.
Panorera mellan höger och vänster högtalare och hör skillnaderna efteråt (med musik eller sinussvep). Kanske blir det som hos mig i mitt "datorrum" ofrånkomligt stor skillnad mellan högtalarnas återgivning på de olika platserna, men tillsammans så blir det.. underbart och mycket mycket bättre än de platserna som man tycker högtalarna borde stå på. Jag blir själv förvånad över stereoåtergivningen är så bra trots att frekvensåtergivningen är så markant olika
Jag håller med Morello ang diskantkurvan. Hur tusan kan det bli så knasigt? Jag har iofs inte gjort några kurvor själv men lite siffror kan jag nog och det där verkar ju helt jättekonstigt och det där borde väl vara större problem än noden i 31,5hz?
ps. Jag har btw iom mitt medlemskap här äntligen hittat ett vettigt forum att läsa och snacka goja i

man tackar.
Bör man presentera sig nånstans eller det är skitsamma? :)