Dämpning bakom högtlalare, nödvändigt ont?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-06-09 12:39

Det mest alarmerande som jag ser det är energikurvans balans i diskantregistret. Vad har trådskaparen för högtalare?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2005-06-09 13:32

Morello skrev:Det mest alarmerande som jag ser det är energikurvans balans i diskantregistret. Vad har trådskaparen för högtalare?

Det är Canton Ergo RC-L som det spelas på hemma hos mig, vad jag förstått så har väl dessa högtalare hyffsat rak frekvenskurva?
Övrig utrustning är:
Marantz DV9500 DVD
Rotel RSP-1066 försteg
Rotel RMB-1075 slutsteg

Canton "boxen" var vid mättillfället ställd neutralt på både bas och diskantreglagen, jag har i efterhand skruvat ned basen ett snäpp och tycket nog att det blev lite bättre då (har inte hunnit mäta ännu dock).

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2005-06-09 13:38

demo9: Tack för dessa handfasta tips :) Jag håller som bäst på att bearbeta min blivande fru och jag tror nog att jag kan lyckas få till stånd någon form av kompromiss där, så det kanske kan bli aktuellt med absorbenter bakom högtalarna.
Mer info om spaltpaneler och hur de bör konstrueras (kanske en länk) vore intressant :)

Användarvisningsbild
demo9

Inläggav demo9 » 2005-06-09 14:56

Hejsan CJNE! du kan bygga en spaltpanel med tillsågad 25mm MDF-board med 70mm luftspalt bakom mot bakväggen (helst hela ytan från golv till tak på vägg bakom lyssningspositionen), luftspalten fylls med vanlig mineralull tex Isover isolerskiva 8361. Panelen monteras med 50% av ytan MDF 25x100 mm och 50% MDF 25x200 mm. panel med bredd 200 mm ska sitta med spaltbredd 1 mm (kräver presicion vid montage), panel med bredd 100 mm ska ha spaltbredd 5 mm. Med en sådan panel löser du dina basproblem vid 60 & 170 Hz, med en sån på plats och absorbenter bakom HGT kan du göra en ny mätning så ser vi hur långt vi har kommit. Kan bli ett kul projekt att följa...om du får OK att bygga. MDF-en kan ju lamineras med vad du vill innan du sågar till den, det kan bli riktigt snyggt, varför inte med en snygg tapet?

Användarvisningsbild
sztation

Inläggav sztation » 2005-07-05 11:50

demo9 skrev:hejsan, att flytta högtalarna ut eller in mot väggen kommer bara att flytta dipparna lite hit och dit i frekvens, problemet kommer att kvarstå!

Men dipparnas och topparnas placering i rummet och i frekvens (och q-värde(?)) ändras också när högtalarna flyttas runt! (eller?)
Att ha en högtalare mot väggen eller på golvet jämfört upphissad eller närmre lyssnaren osv gör stor skillnad.

Själv lägger jag mkt energi på att flytta högtalarna och lyssna. Det gör ENORMT mycket för frekvensresponsen när man väl funnit den bästa platsen. (särskilt också i mindre rum(?))
Jag är rätt så säker på att många placerar högtalaren där de ("möbleringsnormalt") ser ut att ha sin plats och får stå där i lång tid med marginella justeringar. Om man vågar göra avkall på stereouppställningen (triangeln) och provar sig fram (i höjd- och sidled) så kan det göra så stor skillnad att mycket annan tweakning framstår som extrem.
Panorera mellan höger och vänster högtalare och hör skillnaderna efteråt (med musik eller sinussvep). Kanske blir det som hos mig i mitt "datorrum" ofrånkomligt stor skillnad mellan högtalarnas återgivning på de olika platserna, men tillsammans så blir det.. underbart och mycket mycket bättre än de platserna som man tycker högtalarna borde stå på. Jag blir själv förvånad över stereoåtergivningen är så bra trots att frekvensåtergivningen är så markant olika

Jag håller med Morello ang diskantkurvan. Hur tusan kan det bli så knasigt? Jag har iofs inte gjort några kurvor själv men lite siffror kan jag nog och det där verkar ju helt jättekonstigt och det där borde väl vara större problem än noden i 31,5hz?

ps. Jag har btw iom mitt medlemskap här äntligen hittat ett vettigt forum att läsa och snacka goja i :) man tackar.
Bör man presentera sig nånstans eller det är skitsamma? :)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-07-05 12:46

sztation skrev:Bör man presentera sig nånstans eller det är skitsamma? :)

Det är eg skitsamma men du får gärna göra det om du vill. Antingen här eller i medlemsforumet. Det är alltid trevligt :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi