Lättdrivna högtalare - varför så få på marknaden?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2012-02-22 13:55

IngvarAhlberg skrev:Sedan har vi ju den ännu viktigare aspekten med dynamisk kompression, och detta är rena fakta, låg känslighet=kraftig termisk kompression, dvs sämre dynamik, och detta inträder extremt tidigt i effekttrappan, de flesta högtalare med en känslighet om 87dB har troligen uppnått 3dB (full) termisk kompression redan vid102dB, dvs då går det inte att spela högre i topparna, man kan endast fortsätta lyfta golvet tills man har en 3dB tjock ljudgröt.

Utan att på något sätt ha verifierat med kontrollerade tester, är mina lyssningsintryck av högkvalitativa, lättdrivna högtalare att dessa spelar piggare (ja, det är svårt med adjektiven...), mer dynamiskt och med mer "stomp" (hahaha...) än mer trögdrivna varianter. Kan dessa mina lyssningsintryck möjligen ha med det du beskriver att göra?
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2012-02-22 14:01

Naqref skrev:Oavsett så låter det som trevliga högtalare du har konstruerat. Var kan man läsa mer om dom?

Exakt!
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-02-22 14:08

Naqref skrev:Oavsett så låter det som trevliga högtalare du har konstruerat. Var kan man läsa mer om dom?

Finns det ingen företagshemsida för H.A.D. längre?
Jag hittade en presentationstråd på hififorum i alla fall:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp ... hichpage=1

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-02-22 14:15

paa skrev:

Tack paa. Jag tror jag inser en sak. Vi har nog lite olika åsikter om vad som är stora och små högtalare. :D
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
misanplass
Skivborsten

Inläggav misanplass » 2012-02-22 14:23

Naqref skrev:Tack paa. Jag tror jag inser en sak. Vi har nog lite olika åsikter om vad som är stora och små högtalare. :D

:mrgreen:
Spitzenklasse! (Stock, Aitken & Waterman) - https://www.youtube.com/watch?v=tto_nmsND_o

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2012-02-22 15:00

bensnake skrev:
IngvarAhlberg skrev:Sedan har vi ju den ännu viktigare aspekten med dynamisk kompression, och detta är rena fakta, låg känslighet=kraftig termisk kompression, dvs sämre dynamik, och detta inträder extremt tidigt i effekttrappan, de flesta högtalare med en känslighet om 87dB har troligen uppnått 3dB (full) termisk kompression redan vid102dB, dvs då går det inte att spela högre i topparna, man kan endast fortsätta lyfta golvet tills man har en 3dB tjock ljudgröt.

Utan att på något sätt ha verifierat med kontrollerade tester, är mina lyssningsintryck av högkvalitativa, lättdrivna högtalare att dessa spelar piggare (ja, det är svårt med adjektiven...), mer dynamiskt och med mer "stomp" (hahaha...) än mer trögdrivna varianter. Kan dessa mina lyssningsintryck möjligen ha med det du beskriver att göra?

Pöjkar akta er för att använda ordet "dynamik" på detta forum :oops:
Delansvarig för den "nya rörvågen" på 1980 talet. erikasson@telia.com

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-02-22 15:08

bensnake skrev:Utan att på något sätt ha verifierat med kontrollerade tester, är mina lyssningsintryck av högkvalitativa, lättdrivna högtalare att dessa spelar piggare (ja, det är svårt med adjektiven...), mer dynamiskt och med mer "stomp" (hahaha...) än mer trögdrivna varianter. Kan dessa mina lyssningsintryck möjligen ha med det du beskriver att göra?

Precis som med bilar, vissa känns piggare och snabbare än vad dom är. Ta en två-tonsbil med 600 hästar och jämför med en ett-tonsbil med halva effekten. Vilken känns kvickast? Tro mig, det gör den lättare. Och noll till 20 km/h går förmodligen snabbare med den lättare bilen. Kan det vara något liknande som sker med lättdrivna högtalare, dvs att det är den initiala rörelsen som sker snabbare?

/ B

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-02-22 15:24

ErikAndersson skrev:
bensnake skrev:

Pöjkar akta er för att använda ordet "dynamik" på detta forum :oops:

Äh, det är lugnt. Vi har ju fått lära oss att det (liksom, får man förmoda, samtliga tekniska termer) i sammanhanget används som subjektivt lyssningsintryck, intet med motsvarande fysikalisk terminologi korrelerande. :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-02-22 16:10

paa skrev:

Om inte annat tjänar ju ovanstående exempel som något slags "bevis" på att djup bas och hög känslighet kräver stora byggen.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2012-02-22 17:42

Bill50x skrev:
bensnake skrev:Utan att på något sätt ha verifierat med kontrollerade tester, är mina lyssningsintryck av högkvalitativa, lättdrivna högtalare att dessa spelar piggare (ja, det är svårt med adjektiven...), mer dynamiskt och med mer "stomp" (hahaha...) än mer trögdrivna varianter. Kan dessa mina lyssningsintryck möjligen ha med det du beskriver att göra?

Precis som med bilar, vissa känns piggare och snabbare än vad dom är. Ta en två-tonsbil med 600 hästar och jämför med en ett-tonsbil med halva effekten. Vilken känns kvickast? Tro mig, det gör den lättare. Och noll till 20 km/h går förmodligen snabbare med den lättare bilen. Kan det vara något liknande som sker med lättdrivna högtalare, dvs att det är den initiala rörelsen som sker snabbare?

/ B

Hrrm, kan vara något att fundera på. Jag har oxå upplevt "lättdrivna" högtalare som mer "dynamiska". Men det gäller även att elementen kan handha den upplevt höga dynamiken utan distorsion i någon form. På åttiotalet var jag i kontakt med en envägsentusiast som använde ett mycket välkänt engelsk element med dubbelkon. Det var en enormt hög dynamik och slägga i dessa högtalare, men de var ganska begränsade vad gällde musikval. På gles stycken tex gitarrmusik spelade de helt fantastiskt, men strörre orkesterverk var inte att tänka på, då brötade det bara ihop sig. Vi testade med att dämpa diskantkonen på olika sätt bla med kondom! Men utan lyckat resultat. Jag minns att han använde 1 mm emaljerad koppartråd som högtalarkabel, för att på detta sätt erhålla en filterverkan och rulla av för högtalaren besvärliga partier.
Delansvarig för den "nya rörvågen" på 1980 talet. erikasson@telia.com

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2012-02-22 17:53

Återigen, vad menar du med dynamik? Du slänegr dig ofta med begreppet, men vad betyder det för dig?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2012-02-22 18:25

Morello skrev:Återigen, vad menar du med dynamik? Du slänegr dig ofta med begreppet, men vad betyder det för dig?

Ont om jobb nu igen så du måste hugga och tjata om det där? Ganska sorgligt faktiskt, vad betyder slänegr för dig?
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-02-22 18:42

Jag vet inte hur det är för dig DS, men jag vill gärna höra ErikAnderssons svar på den funderingen.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-02-22 18:45

Fast det ämnet kanske passar bättre i en annan tråd? ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-02-22 18:49

I kontext med ämnet alltså.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2012-02-22 20:04

MagnusÖstberg skrev:Jag vet inte hur det är för dig DS, men jag vill gärna höra ErikAnderssons svar på den funderingen.

Redan diskuterat i en annan tråd.
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2012-02-23 01:35

ErikAndersson skrev:
Bill50x skrev:

/ B

Hrrm, kan vara något att fundera på. Jag har oxå upplevt "lättdrivna" högtalare som mer "dynamiska". Men det gäller även att elementen kan handha den upplevt höga dynamiken utan distorsion i någon form. På åttiotalet var jag i kontakt med en envägsentusiast som använde ett mycket välkänt engelsk element med dubbelkon. Det var en enormt hög dynamik och slägga i dessa högtalare, men de var ganska begränsade vad gällde musikval. På gles stycken tex gitarrmusik spelade de helt fantastiskt, men strörre orkesterverk var inte att tänka på, då brötade det bara ihop sig. Vi testade med att dämpa diskantkonen på olika sätt bla med kondom! Men utan lyckat resultat. Jag minns att han använde 1 mm emaljerad koppartråd som högtalarkabel, för att på detta sätt erhålla en filterverkan och rulla av för högtalaren besvärliga partier.

Knullgummi är underskattat och kan göra mycket nytta Erik! Kådisar, datamaskiner, reaplan känns som,,, gamla saker :-)

seriöst är jag väldigt nyfiken på effektiva välspelande och framförallt slutna lådor som skall delas aktivt till mina profondus x2.

Så kom igen Ingvar.. Gärna båda två, en fri radikal och en ingenjör... Och gärna en saklig debatt tack :)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
IngvarAhlberg

Inläggav IngvarAhlberg » 2012-02-24 18:41

Skall med glädje redovisa mitt sätt att se på saken, vill först deklarera att jag inte utger mig presentera fakta utan endast förmedla mina åsikter.

Skall först laga oxrullader till Brittmarie och mig (och katten) sådet tar en stund.
Tar John till hjälp som en start, det fanns ju tidigare frågor om presentationsmaterial och den erbarmliga hemsidan, arbete pågår:http://www.facebook.com/video/video.php?v=161012407351327

Ingvar
Ansvarig för och designer bakom HAD
Driver The Vacuumed Cat
Förföljd av katter

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-02-24 19:55

Får man se er på Jönköpingsmässan i år igen?
Och isf kommer ni spela på sakerna i ett bättre rum, kändes lite tight sist minst sagt :)
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
IngvarAhlberg

Inläggav IngvarAhlberg » 2012-02-24 21:23

No Frills Audio, jag antar att Du menar detta, dyker upp på sweetspotmässsan i Jönköping i år igen, jag deltar inte längre i det projektet ( HAD verksamheten och min produktion till pro-kunderna tar all tid jag har, och lite till) men mina vänner Bernt, Claes och Petter kommer att husera i samma lokal som förra året (tror jag) Petter är riktigt duktig på att fixa eventuellla rumsproblem så det blir nog riktigt bra hos dessa herrar i år.

Ingvar
Ansvarig för och designer bakom HAD
Driver The Vacuumed Cat
Förföljd av katter

Föregående

Återgå till Generellt om hifi