Världens mest väljudande högtalare.......

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2012-04-25 10:20

som jag fattar så är 5 3 1 vldigt lika varandra i ljudet men eftersom storleken ökar så ökar problemen i rummet :)

En del som kan säger att m5an är bäst i våra rum just på grund av detta. M1 är liksom 40m2+ för att kunna andas
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2012-04-25 10:23

Om jag ska spåna lite så skulle jag vilja forska lite i nya högtalarprinciper.
T.ex så skulle det vara intressant att se om man kunde få fram en äkta rundstrålare i alla riktningar. Typ som en ballong fylld med någon slags gas som är kopplad ihop med en talspole som fungerar som kolv :)

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2012-04-25 10:27

Stereotypen skrev:Om jag ska spåna lite så skulle jag vilja forska lite i nya högtalarprinciper.
T.ex så skulle det vara intressant att se om man kunde få fram en äkta rundstrålare i alla riktningar. Typ som en ballong fylld med någon slags gas som är kopplad ihop med en talspole som fungerar som kolv :)

Nu börjar vi snacka :)
Jag skulle vilja få ljudet att uppstå i tomma intet med några enkla korsande strålar bara 8)

Ungefär som det här sättet att framställa bilder i glas.

Bild

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-04-25 14:52

2-ch skrev:
Stereotypen skrev:Om jag ska spåna lite så skulle jag vilja forska lite i nya högtalarprinciper.

Nu börjar vi snacka :)
Jag skulle vilja få ljudet att uppstå i tomma intet med några enkla korsande strålar bara 8)

Ungefär som det här sättet att framställa bilder i glas.

Bild

Jamen, det är ju ungefär så fantomprojicering av ljudkällor fungerar :) En röst som av hörseln upplevs mitt emellan högtalarna uppstår som ur tomma intet på grund av korsande "strålar" från två eller fler högtalare :)

Problemet med att förstå hur stereo fungerar är att man ovillkorligen måste separera virtuella ljudkällor/ljudobjekt från fantomprojicerade ljudobjekt. I båda fallen skall resultatet bli att det upplevs som reella ljudkällor.

I fallet virtuella ljudkällor så blir uppgiften att återskapa vågfronten ur en samling högtalares vågfronter som tillsammans skall likna vågfronten som en reell ljudkälla skulle ha alstrat om den vore placerad i samma punkt som den virtuella ljudkällan. I en sådan återgivning finns ingen sweet spot eftersom ljudfälten från de akustiska ljudvågorna hos den virtuella ljudkällan överensstämmer med de akustiska ljudvågorna hos den reella ljudkällan. Varje enskild högtalare får sin egen kod som representerar dens del av ljudvågen. Högtalarna vid sådan princip skulle man kunna säga fungerar som en slags ljudfältsdekoder eftersom respektive högtalare skall dekoda sin del i form av en del av ett ljudfält. Alla dessa dekodade delar av ljudfältet läggs ihop genom Huyghens princip så att resultatet blir ett homogent ljudfält.

Tänk dig att man har en reell ljudkälla som skall återskapas med flera högtalare där uppgiften är att återskapa själva det akustiska ljudfältet. Det spelar ingen roll om ljudkällan är ett instrument eller en sångare eller en högtalare som det kommer toner från en elgitarr ur. Då ser det ut så här.

Bild

Varje del av de akustiska ljudvågorna läggs ihop på sådant sätt så att den ursprungliga ljudvågen återuppstår. Man åstadkommer detta genom att separera varje delljudvåg och sedan genom syntes lägga ihop dessa. Det kallas Wave Field Synhesis vågfrontsyntes.

Så här kan det också se ut. Genom att de akustiska vågfronterna återskapas så kan man också röra sig fritt utan att behöva befinna sig i sweet spot eftersom det inte existerar någon egentlig sweet spot.

Bild

Bild

Detta är alltså frågan om att skapa virtuella ljudkällor.

Du kan kolla in dessa sekvenser:

http://www.holophony.net/pictures/wave%20field%20synthesis.swf

http://www.syntheticwave.de/pictures/wave_field_synthesis.swf

Varje enskild högtalare får sin speciella kodning och tillsammans skall högtalarna generera en akustisk vågfront d v s ett akustiskt ljudvågsfält.

http://vimeo.com/21477326 och därefter denna http://vimeo.com/21477237

Med stereofoni d v s fantomprojicering av ljudkällor är det inte alls så. Man återskapar inga akustiska ljudvågor som tillsammans skall efterlikna det akustiska ljudfältet som den reella ljudkällan en gång alstrat. Högtalaren är i detta fall ingen akustisk ljudfältsdekoder. Högtalaren har sitt eget ljudfält som den ljudkälla det är. Från respektive högtalare blir det två separata akustiska ljudvågor som interfererar med varandra så att ett akustiskt interferensmönster uppstår. Det uppstår alltså inget virtuellt ljudfält.

Den ljudbild man upplever dekodas i hjärnan eftersom det inte finns något egentligt ljudfält från de upplevda fantomljudkällorna d v s ljudobjekten.

Inom fantomprojicering lägger man istället allt krut på att få själva öronsignalerna (ear signals) så lika som möjligt som den inspelade reella ljudkällan skulle ha gett oavsett hur de akustiska ljudvågorna i återgivningen ser ut eller når öronen. Det är alltså endast de signaler som finns vid öronen som är intressanta, inte att återskapa rätt akustiska ljudfält. Man kallar dessa retningar mot hörselsinnet för öronsignaler. Det går dock inte att med två högtalare återskapa exakta öronsignaler såsom de skulle vara om en naturlig reell ljudkälla givit upphov till dessa öronsignaler. Denna diskrepans innebär stereosystemfel som finns inneboende i hela stereosystemet.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-04-25 17:48

http://www.stereophile.com/content/mbl- ... oudspeaker
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2012-04-25 18:13

Kraniet skrev:

http://www.stereophile.com/content/mbl- ... oudspeaker

Ja denna har jag lyssnat på och den låter mycket bra tycker jag!
Jag tänkte mig nåt liknande men istället för att talspolen sitter fast i "bollen" så har den typ ett rör ansluten till den där talspolen sitter monterad och likt en kolv pressar någon icke komprimerbar gas (vätska) fram o tillbaka i bollen.
Detta har säkerligen redan förkastats av någon som är mer kunnig i hur sådant här fungerar. :)

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2012-04-25 19:31

Walkers balls var smeknamnet på en rundstrålande elektrostat, dock endast som prototyp...

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-04-25 20:56

Carlsson OA-6. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2012-04-25 21:05

Bill50x skrev:
adzer skrev:Ja självklart är det lättare att placera lösa baslådor gentemot en fullregisterhögtalare, men nu handlade tråden om en fullregisterhögtalare.

Delade system har fler fördelar än ljudtryckskapacitet.

Självklart? Jag vill påstå att det är enormt mycket svårare att få delade system att spela bra. Att få en sub + resten att spela ihop så det låter som en enda återgivare är ingen barnlek.

Varför skulle det gå att spela högre med ett delat system? Och vilka andra fördelar har det?

/ B

Men det beror enkom på att förutsättningar för att kombinera en "sub" med en fullregisterburk är identiskt lika med noll.

Ska det bli bra och dessutom en barnlek så tarvar det ett elektroniskt filter som är dedikerat uppgiften.

Alltså, döm inte konceptet bara för att ytterligt få ger det förutsättningar.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2012-04-26 07:49

Jag skulle skaffa en underjordisk forsknings anläggning. Sen skulle några faktiskianer får på hälsning mitt i natten av min väpnade styrkor. Förmodligen några andra större profiler också. Väl insamlade så släpper jag inte ut dom fören jag vunnit alla guldöron/gökar i Sverige :)

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2012-04-26 08:11

:)

Edit: Tycker det varit intressanta kommentarer.
Nu tar jag frågan vidare lite. Hur är det t.ex med sådana saker som materialval på element, gör det alltid så stor skillnad om man väljer det material som är det bästa för ändamålet. Jag tänker på diamant och beryllium t.ex.

Är det inte så att det är de material som till dags dato är det bästa för uppgiften? Eller?
Om det nu är på det viset så kan man ju undra varför inte alla högtalartillverkare använder dessa material, ekonomi? Ja förmodligen.

Men nu handlar ju denna tråd m hur man skulle göra.....
Ex om man tar Formell 1 så vill ju alla som är med ha de bästa förutsättningarna, det är förmodligen ingen som tar med en bil med stålkaross som ett exempel. Man tar det material som är bäst lämpat.

Borde det då inte var så att alla körde med beryllium ,som ett exempel, eller är det ekonomin som sätter gränserna, eller är det så att dessa material inte ger så mycket mervärde så det är värt att använda det.

Hursomhelst, Om alla högtalartillverkare hade ekonomi, skulle då alla välja beryllium?

Jag tog bara detta som ett exempel för att se om det går att nå konsesus om vissa saker vad avser att bygga världens mest ljudkapabla fullregisterhögtalare.

Finns det något som är bättre?

Fråga till Högtalartillverkarna (iö, petersteindl, morello, Naqref; här på forumet:
"Skulle ni välja beryllium om ni inte behövde bry er om ekonomi?

Finns det fler saker i högtalaren som ni skulle göra annorlunda om ni inte behövde tänka på budget?

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2012-04-26 08:26

Jasså ere bootstrap som är Blofeld?

* * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-04-26 09:12

Beryllium är giftigt och mycket dyrt. Till Pioneer anländer det tydligen i värdetransportbilar enligt uppgift ifrån en tidigare Pioneeranställd. Som alltid så löser man väl vissa problem och samtidigt skapar nya.
Sen tror jag inte heller att alla är ens ense om vad som fungerar bäst och vad som är viktigt att prioritera. Så världens bästa högtalare kommer aldrig vara bäst i allas ögon. Särskilt inte i konkurrenternas.

mvh/Harryup

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2012-04-26 09:26

slockna skrev:Jasså ere bootstrap som är Blofeld?

Ni kommer alla tacka mig

Användarvisningsbild
micromodular

Inläggav micromodular » 2012-04-26 11:42

Säger bara GRAPHENE (eller hur det nu stavas).
Kan göras tunt, hårt och oerhört lätt.
Baksidan är bara den att det är astronomiskt dyrt att tillverka i större mängd. Finns kanske några enstaka labb i världen som kan göra en frimärksstor bit.
Bara att vänta å se! Snart i var mans hem!
Definitionen på musik är hur organiserat oljudet är

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2012-04-26 12:49

micromodular skrev:Säger bara GRAPHENE (eller hur det nu stavas).
Baksidan är bara den att det är astronomiskt dyrt att tillverka i större mängd. Finns kanske några enstaka labb i världen som kan göra en frimärksstor bit.

Vad är det då?
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-04-26 12:55

micromodular skrev:Säger bara GRAPHENE (eller hur det nu stavas).

och hälsoaspekterna efter att någon av forumets galningar spelat sönder konen?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-04-26 16:47

Bill50x skrev:Självklart? Jag vill påstå att det är enormt mycket svårare att få delade system att spela bra. Att få en sub + resten att spela ihop så det låter som en enda återgivare är ingen barnlek.

Varför skulle det gå att spela högre med ett delat system? Och vilka andra fördelar har det?

/ B

Min erfarenhet är exakt den motsatta. Att det är ofantligt mycket lättare att få ett delat system att spela bra än ett fullregistersystem.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-04-26 17:57

jonasp skrev:
Bill50x skrev:Självklart? Jag vill påstå att det är enormt mycket svårare att få delade system att spela bra. Att få en sub + resten att spela ihop så det låter som en enda återgivare är ingen barnlek.

/ B

Min erfarenhet är exakt den motsatta. Att det är ofantligt mycket lättare att få ett delat system att spela bra än ett fullregistersystem.

Jag misstänker att Bill inte ser problemet ut konstruktörens synvinkel, snarare att kombinera färdiga enheter. Eller?
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Föregående

Återgå till Generellt om hifi