Vargen skrev:Vargen skrev:MagnusÖstberg skrev:Någon borde väl kunna modifiera nått steg från Emotiva så dess undre gränsfrekvens blev anständig?
Kände inte till Emotiva något vidare så kollade på hemsidan..
Bandbredden specas till 5hz-150khz...
En icke anständig bandbredd?
Citerar mig själv efter att ha sökt runt och läst.. Såg 5Hz-150kHz som en fantastisk bandbredd men inser nu att 5Hz nog för många är otillräckligt.
Är det ett problem i verkligheten för just Emotiva-steget? Vanliga fullregisterhögtalare går väl sällan så djupt i basen att det blir ett problem och ett så välljudande steg som Emotiva verkar vara kommer väl framförallt att användas till fullregisterhögtalare alternativt för att driva toppar i ett delat system. För drift av bassystem finns väl än mer prisvärda grejer i PA/Studio-svängen.
Jag har som sagt läst på nu och hittat mängder med diskussioner om förstärkares undre gränsfrekvens och "detektion" som ett resultat därav men hur många fullregisterhögtalare har nog med bandbredd för att avslöja "defekten"?
Jag lägger mig såklart inte i hur folk vill använda sina prylar men att driva basar där en bandbreddsbegränsning neråt skulle kunna vara ett problem med t.ex Emotiva är väl lite som att kasta pärlor för svin, eller? Vad jag menar är att jag undrar om Emotiva skulle tjäna något på att fixa till den nedre gränsfrekvensen då det på gatan i Sverige fortfarande är ett ganska kostsamt steg. En lägre gränsfrekvens skulle säkert göra steget lämpligare för att driva basar men är det användningsområdet så finns lika förbaskat både kraftigare och samtidigt billigare alternativ så Emotivas kundkrets skulle nog inte förändras nämnvärt. Jag menar.. Det skulle bli ett bättre steg, men skulle fler köpa det?
Tänker jag fel?
Nja det är väl så att gänget som har slutna bassystem etc så klarar ju de att spela så långt ner i registret att förstärkarens begränsing kan ha betydelse? Speciellt film kan ha väldigt lågt frekvensinnehåll. Så för dem är det väl relevant. Kör man musik i ett hyffsat normalt system med basreflexbasar så bör det nog inte vara något problem
När någon framför en synpunkt här inne så kan det komma från en ganska extrem kravspecifikation så man måste sätta sig in i om det på något sätt berör just den situation man själv befinner sig i?
Någon skrev ju om lite låg effekt på amp27 i 4 ohm (den klarade väl någon kilowatt ut eller så

), men detta var väl relevant för den personen förmodligen.
För mig så är det som att kontemplera om jag skall ha en 747:a eller rymdfärja för att handla på ICA

dvs man skall inte hänga upp sig på kritik för något som inte är relevant i dare I say.. det enskilda dvs ens eget fall.