Steg i största allmänhet

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-05-28 19:08

Flint skrev:
hifikg skrev:
Flint skrev:
hifikg skrev: Rör kommer knappast att låta bättre, men de erbjuder en högre mysfaktor och sådant är inte dumt det heller.

Om du sänker kraven på att kunna spela väldigt högt skulle det nog kunna låta bättre

Jag spelar nästan aldrig särskilt högt. Mina 1812-experiment är undantagen som bekräftar regeln.

Då skulle jag skaffa ett par rörsteg och alternera med. Om inte annat än som på skoj. Det är kul att skifta och leta nya "tolkningar".

Jag är helt klart sugen på något sådant och håller ögonen på glänt för eventuella vanvettsaffärer.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-05-28 19:18

Goldfinger skrev:
hifikg skrev:
Goldfinger skrev:
hifikg skrev:
Morello skrev:Herrejävlar alltså, hur kan ni sitta och jämföra nya steg med garanti och allt vad det innebär med ett begagnat dito från första hälften av 90-talet? 8O 8O 8O 8O

Det e ju enkelt. Båda ger samma körupplevelse. Tänk om man kunde gå ut och köpa en Volvo av årsmodell 1992 och få samma körupplevelse som i en sprillans ny. Då skulle det nog priserna på 92:orna stiga en liten aning. Därmed vill jag inte påstå att jag är en "208-dyrkare", jag vet bara inte vad jag skulle köpa istället (om vi bortser från våldsamma investeringar på 10-20 ggr vad en 208 kostar)

Det du pratar om nu är ju inte kopplat till något annat än ditt eget tycke, slutsteget som det handlar om skulle i princip kunna vara vilket som helst därvidlag.

Man kan ju däremot diskutera effektsiffror, men den diskussion som pågår här verkar mera handla om att generalisera stegets återgivning medelst vilda gissningar, jag tror nog gemene man får leva med att det kan finnas saker man skulle trivas bättre med därute, iaf så länge man inte finkammat samtliga produkter i segmentet.

Alltså subjektivt kan allt vara bra.

När man pratar om objektivt bra måste saker ofta sättas i en helhet för att få en bild av var kvaliteten ligger.

Javisst, men var börjar man sökandet? Att ta hem varenda slutsteg för jämförelse låter sig inte göras. Ska baxa hem ett Bladelius Ask någon kväll. Tror du det låter bättre än en gammal 208:a?

Det är där vi har problematiken, hur avgör du vilket steg som är bättre?
Att "föredra" eller att bedömma som "bättre" finner du någon skillnad där?

Jag tror inte något, rimligt hyfsat, slutsteg låter bättre, än något annat, rimligt hyfsat slutsteg, om man inte driver dem på nivåer som är på, eller över, gränsen för vad de (eller övrig utrustning) klarar. Jag påstår dock inte att jag säkert VET att det är så. Och jag HOPPAS att det finns någonting bortom Nirvana, särskilt för de som pungar ut med sexsiffriga belopp för sina slutsteg.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-05-28 19:29

hifikg skrev:Och jag HOPPAS att det finns någonting bortom Nirvana, särskilt för de som pungar ut med sexsiffriga belopp för sina slutsteg.

Dom kanske bara har sexsiffrigt mycket större pung och behöver tömma den ibland.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2012-05-28 20:03

Rydberg skrev:
RogerGustavsson skrev:Vad kostar egentligen Bryston 14B SST?

I Tyskland verkar de ligga på 6000 € (ca 54000 SEK).
http://www.stassen-hifi.com/specificati ... on-14b-sst

I Storbritannien på det dubbla, 9222 £ (ca 104000 SEK)
http://www.proaudioeurope.com/index.php ... 4&catId=43

Tycker priserna på stassen-hifi verkar vara för bra för att vara sanna

Men man blir :P när man ser dem. (om de stämmer)
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2012-05-28 20:57

FBK skrev:
Rydberg skrev:

Gäller för den gamla modellen. Det nya 14B SST2 verkar ha gått upp rejält till ca 86000 svenska och mer lika det norska priset för SST2. Priserna för monoblocken 7/28B SST2 gäller per block. Annars hade en Tysklandsresa lönat sig rejält :).

http://www.stassen-hifi.com/specificaties/amplifiers-and-receivers/stereo-amplifier/bryston-14b-sst2
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2012-05-28 22:41

Om ni nu skall titta på något så titta isåfall på senaste monoblocket från Audiolab - priset är knappt 10 kkr per monoblock. Dom är likvärdiga med Bruston stegen... Till markant lägre pris, och man slipper skiten med Norgebolaget som inte riktigt är intresserad av att hjälpa den som har problem när han väl fått pengarna i handen....

I övrigt har jag aldrig varit missnöjd med någon av mina f.d. NAD208 - men dom är ju rätt gamla nu för tiden...
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-05-28 22:50

Bamsefar skrev:Om ni nu skall titta på något så titta isåfall på senaste monoblocket från Audiolab - priset är knappt 10 kkr per monoblock. Dom är likvärdiga med Bruston stegen... Till markant lägre pris, och man slipper skiten med Norgebolaget som inte riktigt är intresserad av att hjälpa den som har problem när han väl fått pengarna i handen....

I övrigt har jag aldrig varit missnöjd med någon av mina f.d. NAD208 - men dom är ju rätt gamla nu för tiden...

Menar du det här?

Bild

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-05-28 22:57

Bamsefar skrev:Om ni nu skall titta på något så titta isåfall på senaste monoblocket från Audiolab - priset är knappt 10 kkr per monoblock. Dom är likvärdiga med Bruston stegen...

Hur vet du det? Är bara uppriktigt nyfiken alltså. Har du haft tillfälle att jämföra dem? Och, eftersom du är 208-innehavare, har du jämfört även med en sådan? Resultat?

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2012-05-28 23:02

Bamsefar skrev:Om ni nu skall titta på något så titta isåfall på senaste monoblocket från Audiolab - priset är knappt 10 kkr per monoblock. Dom är likvärdiga med Bruston stegen... Till markant lägre pris, och man slipper skiten med Norgebolaget som inte riktigt är intresserad av att hjälpa den som har problem när han väl fått pengarna i handen....

Kollade lite på hemsidan, modest vikt, 9 kg! Har du lyssnat på dem med Ino-högtalare?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2012-05-28 23:09

hifikg skrev:
Beakungen skrev:
hifikg skrev:
Panelguy skrev:...Bryston tillhör ändå det billigare inom "high-end".

Klen tröst när man kan få ett NAD 208 för under 5.000 om man lyckas hitta en tillräckligt tokig dansk ;-) (det var det den ursprungliga tråden ursprungligen handlade om).

Visst kan man byta bort sin 208:a i förtid om man är rädd att den snart ska krascha. Det låter emellertid som en ganska överilad affär. Min har varit inne två gånger, varav en under garantitiden.

"All amplifiers sound the same" - Peter Walker

Jag gav 5500 för mitt threshold beggat och skulle valt det alla dagar i veckan framför nad 208. Det är ett mycket mer välljudande steg än naden.

Sen att man inte skulle höra skillnad mellan förstärkare är också en lustig osanning. Där kan finnas ganska stora skillnader mellan förstärkare.

Hade nad 208 variit världens bästa steg så hade fler använt det. Det är ju kul att det finns en skara anhängare som gillar det steget men att påstå att det inte blir bättre än så (om man inte hävdar det rent subjektivt förstås) är bara fel! :)

Det finns bara ett begränsat antal 208:or att slåss om därute, så de flesta är hänvisade till annat, oavsett vad de vill. En vacker dag kommer priserna rusa till såna höjder att vi vanliga dödliga inte kan låta bli att sälja o sen är vi utan. Då får man väl gå tillbaka till Krell och liknande.

Fast nu vill de inte ha nad 208 utan bättre :wink:

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-05-28 23:11

Någon borde väl kunna modifiera nått steg från Emotiva så dess undre gränsfrekvens blev anständig?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-05-28 23:29

Beakungen skrev:
hifikg skrev:
Beakungen skrev:
hifikg skrev:

Klen tröst när man kan få ett NAD 208 för under 5.000 om man lyckas hitta en tillräckligt tokig dansk ;-) (det var det den ursprungliga tråden ursprungligen handlade om).

Visst kan man byta bort sin 208:a i förtid om man är rädd att den snart ska krascha. Det låter emellertid som en ganska överilad affär. Min har varit inne två gånger, varav en under garantitiden.

Jag gav 5500 för mitt threshold beggat och skulle valt det alla dagar i veckan framför nad 208. Det är ett mycket mer välljudande steg än naden.

Sen att man inte skulle höra skillnad mellan förstärkare är också en lustig osanning. Där kan finnas ganska stora skillnader mellan förstärkare.

Hade nad 208 variit världens bästa steg så hade fler använt det. Det är ju kul att det finns en skara anhängare som gillar det steget men att påstå att det inte blir bättre än så (om man inte hävdar det rent subjektivt förstås) är bara fel! :)

Det finns bara ett begränsat antal 208:or att slåss om därute, så de flesta är hänvisade till annat, oavsett vad de vill. En vacker dag kommer priserna rusa till såna höjder att vi vanliga dödliga inte kan låta bli att sälja o sen är vi utan. Då får man väl gå tillbaka till Krell och liknande.

Hittar de något? :wink:

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2012-05-28 23:35

hifikg skrev:
Beakungen skrev:
hifikg skrev:
Beakungen skrev:
hifikg skrev:

Hittar de något? :wink:

Absolut annars hade de köpt nad 208 ;)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-05-28 23:54

Beakungen skrev: Absolut annars hade de köpt nad 208 ;)

Ibland får man göra avkall på sina drömmar ;)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-05-29 00:06

...och köpa ett 20 år gammalt skrälle från NAD?

Jag köpte också 20 år gamla steg. Köpte alla jag kom åt. Ett som rent reservsteg.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-05-29 00:38

MagnusÖstberg skrev:...och köpa ett 20 år gammalt skrälle från NAD?

Jag köpte också 20 år gamla steg. Köpte alla jag kom åt. Ett som rent reservsteg.

Det är få förunnat att komma över sådana. Därför finns Krell, Bryston och The Lars :wink:

och vad e tjugo år när det gäller slutsteg? Här är en pigg 45-åring (?), http://www.blocket.se/stockholm/Crown_D ... m?ca=9&w=2

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2012-05-29 08:49

"Ignorance is a bliss". :D
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2012-05-29 19:12

Flint skrev:

Menar du det här?

Bild

Finns en tråd om dem som Bamsefar startade. http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=49081
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-05-29 19:14

FBK
Tack! Den har jag missat.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2012-05-31 07:20

hifikg skrev:Jag tror inte något, rimligt hyfsat, slutsteg låter bättre, än något annat, rimligt hyfsat slutsteg, om man inte driver dem på nivåer som är på, eller över, gränsen för vad de (eller övrig utrustning) klarar. Jag påstår dock inte att jag säkert VET att det är så. Och jag HOPPAS att det finns någonting bortom Nirvana, särskilt för de som pungar ut med sexsiffriga belopp för sina slutsteg.

Har du provat?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-05-31 08:07

sprudel skrev:
hifikg skrev:Jag tror inte något, rimligt hyfsat, slutsteg låter bättre, än något annat, rimligt hyfsat slutsteg, om man inte driver dem på nivåer som är på, eller över, gränsen för vad de (eller övrig utrustning) klarar. Jag påstår dock inte att jag säkert VET att det är så. Och jag HOPPAS att det finns någonting bortom Nirvana, särskilt för de som pungar ut med sexsiffriga belopp för sina slutsteg.

Har du provat?

Jo, några olika slutsteg har jag allt haft + en H/K receiver och när jag vet att "rätt" slutsteg är aktivt så kan jag tro att det låter bättre, men jag är väldigt osäker på om jag skulle plocka dem i ett blindtest. Nu handlar det om slutsteg med nypriser på mellan 5 och 20.000, så något sexsiffrigt slutsteg har jag inte haft hemma för jämförelse. Sådana har jag bara hört på mässor och då är det i en helhet som är obekant. Svårt att säga vilken komponent som gör vad. De rörförstärkare jag haft har varit riktigt gamla konstruktioner (Dynaco & Philips) eller riktigt billiga kinarörförstärkare (iTube t ex). Svårt att säga om det är rören eller deras, mycket begränsade, uteffekt som gör att jag tröttnar på att lyssna på dem efter en tid av rör-eufori.

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2012-05-31 11:20

Panelguy skrev:
FBK skrev:
Rydberg skrev:

Gäller för den gamla modellen. Det nya 14B SST2 verkar ha gått upp rejält till ca 86000 svenska och mer lika det norska priset för SST2. Priserna för monoblocken 7/28B SST2 gäller per block. Annars hade en Tysklandsresa lönat sig rejält :).

http://www.stassen-hifi.com/specificaties/amplifiers-and-receivers/stereo-amplifier/bryston-14b-sst2

Ett Bryston 4B SST r2 räcker inte då? Verkar finnas ett nytt (?) på Hifistället för priset av 53000:- Är väl ungefär 6000 Euro?
[/url]

Användarvisningsbild
Vargen

Inläggav Vargen » 2012-05-31 22:22

MagnusÖstberg skrev:Någon borde väl kunna modifiera nått steg från Emotiva så dess undre gränsfrekvens blev anständig?

Kände inte till Emotiva något vidare så kollade på hemsidan..
Bandbredden specas till 5hz-150khz... :?:

8O

En icke anständig bandbredd?
Man ska inte sörja det man inte får.
Bättre att vara glad för att man inte får vad man förtjänar..

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2012-06-01 07:10

hifikg skrev:
sprudel skrev:

Har du provat?

Jo, några olika slutsteg har jag allt haft + en H/K receiver och när jag vet att "rätt" slutsteg är aktivt så kan jag tro att det låter bättre, men jag är väldigt osäker på om jag skulle plocka dem i ett blindtest. Nu handlar det om slutsteg med nypriser på mellan 5 och 20.000, så något sexsiffrigt slutsteg har jag inte haft hemma för jämförelse. Sådana har jag bara hört på mässor och då är det i en helhet som är obekant. Svårt att säga vilken komponent som gör vad. De rörförstärkare jag haft har varit riktigt gamla konstruktioner (Dynaco & Philips) eller riktigt billiga kinarörförstärkare (iTube t ex). Svårt att säga om det är rören eller deras, mycket begränsade, uteffekt som gör att jag tröttnar på att lyssna på dem efter en tid av rör-eufori.

Jag kom inte heller fram med rörsteg, provade dock aldrig det bästa.
Transistorsteg har jag tillsammans med en kvalificerad lyssnarpanel provat, ganska många faktiskt. Du kan kolla här om du är intresserad:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=45252

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Vargen

Inläggav Vargen » 2012-06-02 08:33

Vargen skrev:
MagnusÖstberg skrev:Någon borde väl kunna modifiera nått steg från Emotiva så dess undre gränsfrekvens blev anständig?

8O

Citerar mig själv efter att ha sökt runt och läst.. Såg 5Hz-150kHz som en fantastisk bandbredd men inser nu att 5Hz nog för många är otillräckligt.

Är det ett problem i verkligheten för just Emotiva-steget? Vanliga fullregisterhögtalare går väl sällan så djupt i basen att det blir ett problem och ett så välljudande steg som Emotiva verkar vara kommer väl framförallt att användas till fullregisterhögtalare alternativt för att driva toppar i ett delat system. För drift av bassystem finns väl än mer prisvärda grejer i PA/Studio-svängen.
Jag har som sagt läst på nu och hittat mängder med diskussioner om förstärkares undre gränsfrekvens och "detektion" som ett resultat därav men hur många fullregisterhögtalare har nog med bandbredd för att avslöja "defekten"?
Jag lägger mig såklart inte i hur folk vill använda sina prylar men att driva basar där en bandbreddsbegränsning neråt skulle kunna vara ett problem med t.ex Emotiva är väl lite som att kasta pärlor för svin, eller? Vad jag menar är att jag undrar om Emotiva skulle tjäna något på att fixa till den nedre gränsfrekvensen då det på gatan i Sverige fortfarande är ett ganska kostsamt steg. En lägre gränsfrekvens skulle säkert göra steget lämpligare för att driva basar men är det användningsområdet så finns lika förbaskat både kraftigare och samtidigt billigare alternativ så Emotivas kundkrets skulle nog inte förändras nämnvärt. Jag menar.. Det skulle bli ett bättre steg, men skulle fler köpa det?

Tänker jag fel?
Man ska inte sörja det man inte får.
Bättre att vara glad för att man inte får vad man förtjänar..

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-06-02 08:49

sprudel skrev:Jag kom inte heller fram med rörsteg, provade dock aldrig det bästa.
Transistorsteg har jag tillsammans med en kvalificerad lyssnarpanel provat, ganska många faktiskt. Du kan kolla här om du är intresserad:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=45252

Det hedrar dig är att du kör med öppna kort och refererar till egna test. Många (?) med synpunkter på t.ex. rörsteg verkar mer repetera andras åsikter. Dom har inte min respekt, i det fallet.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2012-06-02 13:22

Vargen skrev:
Vargen skrev:

8O

Citerar mig själv efter att ha sökt runt och läst.. Såg 5Hz-150kHz som en fantastisk bandbredd men inser nu att 5Hz nog för många är otillräckligt.

Är det ett problem i verkligheten för just Emotiva-steget? Vanliga fullregisterhögtalare går väl sällan så djupt i basen att det blir ett problem och ett så välljudande steg som Emotiva verkar vara kommer väl framförallt att användas till fullregisterhögtalare alternativt för att driva toppar i ett delat system. För drift av bassystem finns väl än mer prisvärda grejer i PA/Studio-svängen.
Jag har som sagt läst på nu och hittat mängder med diskussioner om förstärkares undre gränsfrekvens och "detektion" som ett resultat därav men hur många fullregisterhögtalare har nog med bandbredd för att avslöja "defekten"?
Jag lägger mig såklart inte i hur folk vill använda sina prylar men att driva basar där en bandbreddsbegränsning neråt skulle kunna vara ett problem med t.ex Emotiva är väl lite som att kasta pärlor för svin, eller? Vad jag menar är att jag undrar om Emotiva skulle tjäna något på att fixa till den nedre gränsfrekvensen då det på gatan i Sverige fortfarande är ett ganska kostsamt steg. En lägre gränsfrekvens skulle säkert göra steget lämpligare för att driva basar men är det användningsområdet så finns lika förbaskat både kraftigare och samtidigt billigare alternativ så Emotivas kundkrets skulle nog inte förändras nämnvärt. Jag menar.. Det skulle bli ett bättre steg, men skulle fler köpa det?

Tänker jag fel?

Nja det är väl så att gänget som har slutna bassystem etc så klarar ju de att spela så långt ner i registret att förstärkarens begränsing kan ha betydelse? Speciellt film kan ha väldigt lågt frekvensinnehåll. Så för dem är det väl relevant. Kör man musik i ett hyffsat normalt system med basreflexbasar så bör det nog inte vara något problem ;)

När någon framför en synpunkt här inne så kan det komma från en ganska extrem kravspecifikation så man måste sätta sig in i om det på något sätt berör just den situation man själv befinner sig i?
Någon skrev ju om lite låg effekt på amp27 i 4 ohm (den klarade väl någon kilowatt ut eller så 8O ), men detta var väl relevant för den personen förmodligen.
För mig så är det som att kontemplera om jag skall ha en 747:a eller rymdfärja för att handla på ICA :) dvs man skall inte hänga upp sig på kritik för något som inte är relevant i dare I say.. det enskilda dvs ens eget fall.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi