Hur funkar dessa akustikhanterare?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-02-15 00:23

adzer skrev:
Strmbrg skrev:
När jag var typ tre år testade jag vad som skulle hända om jag bet sönder en glödlampa i julgransbelysningen.
Men den gången var det inte ett oändligt resonemang med lekkamraterna som skulle ge mig svaret, utan praktisk handling med strömmen på.
:)

Hehe har gjort en liknande sak i mina yngre dar. Stod på en stol och skulle byta en glödlampa i taket. När jag väl skruvat ut den gamla så fångande den tomma sockeln min uppmärksamhet. Funderade lite på hur mycket det skulle kännas om man stoppade in ett finger där. Sagt och gjort jag knöt näven med tummen uppåt(som när man gör tummen upp) och förde tummen sakta upp mot lampsockeln.
Nästa sak jag kommer ihåg är att jag låg på rygg på golvet och tittade upp i taket.

Ahh sådana minnen :D

Har en vän som berättade för mig att hans tunga gjorde samma resa som din tumme " small bara till, sen vart det svart" FAN va konstigt :D
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-02-15 00:24

NiklasF skrev:
adzer skrev:
Strmbrg skrev:
När jag var typ tre år testade jag vad som skulle hända om jag bet sönder en glödlampa i julgransbelysningen.
Men den gången var det inte ett oändligt resonemang med lekkamraterna som skulle ge mig svaret, utan praktisk handling med strömmen på.
:)

Hehe har gjort en liknande sak i mina yngre dar. Stod på en stol och skulle byta en glödlampa i taket. När jag väl skruvat ut den gamla så fångande den tomma sockeln min uppmärksamhet. Funderade lite på hur mycket det skulle kännas om man stoppade in ett finger där. Sagt och gjort jag knöt näven med tummen uppåt(som när man gör tummen upp) och förde tummen sakta upp mot lampsockeln.
Nästa sak jag kommer ihåg är att jag låg på rygg på golvet och tittade upp i taket.

Ahh sådana minnen :D

Har en vän som berättade för mig att hans tunga gjorde samma resa som din tumme " small bara till, sen vart det svart" FAN va konstigt :D

Hehe ja va konstigt ^^
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2012-02-15 10:08, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-02-15 00:32

Pffh,

På Tempo i Vällingby testade jag att sätta ett cykelhorn mot örat och trycka till på gummibollen.
Har för mig att resultatet av testet var att jag blev ledsen och fick en liten leksaksbil.

En ytterligare gång skulle jag testa om jag fick in skallen mellan spjälorna i ett metallräcke på en bro.
Det gick inte lika bra när jag skulle testa att dra ut skallen igen.

Kan väl, när jag ändå håller på, berätta att jag var väldigt stolt över den lilla ljusblå slips jag fick i fyraårsåldern:
Jag tyckte den var så fin att jag hade den hängande utanpå den röda, hemstickade, V-ringade tröjan.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2012-02-15 00:48

DE lät rart :wink:
men nu e du så gammal å låter som en tok.. hmm jag fyller år om en kvart å har åldersnoja :roll:
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2012-02-15 00:49

Tog och sprang förbi dottern för konsultation. Ingen fullständig enighet kunde nås i familjen. Inte denna gång heller.

Skall du jobba med dist igen undrade hon med sina vänliga ögon. Nej med fasförskjutning. Men det är väl samma sak.

Enighet uppstår att den krokigaste konstruktionen inte kommer till självsvängning på samma sätt som platta eller kubiska konstruktioner. Men om materialet tar upp energi från vågen är en annan sak.

Enighet nås med att antalet studs för att åstadkomma en fasförskjutning är en faktor att räkna med. Alltså antalet partikelstuds mot materialet är en faktor som bestämmer dämpning och överföring av energi till materialet är en viktig faktor för att förstå vad som händer mellan partiklarna i det akustiska materialet och partikelrörelsen i luften.

Vad vi tillsammans inte kunde nå enighet om var om partikelrörelsens vinkel mot det akustiska materialet spelade roll. Min tes har ju varit att om luftens partikelrörelse mot materialet är påtaglg låg så överförs mindre energi till materialet. Vi kom inte längre än diverse påstående och kunde inte nå enighet hur det förhåll sig. På partikelnivå.

Enighet fanns om att varje material och konstruktion aldrig kunde bli helt perfekt. Så att säga dist skulle uppstå jämför med en ideal tanke i varje tänkt konstruktion. Hur mycket är en annan fråga.

Tillbaka till tanken om att mäta på plats är nog det bästa sättet att få reda på om grejen fungerar.

Genom att vingen ger en illusion om att väggen är på olika platser så att det delvis ser större ut borde det inte vara några svårigheter att se om det blir förändringar vid dessa nya tänkta noder.

Det borde också gå att samtidigt gå att beräkna hyggligt vad som bord ske.

Det borde också gå på ett enkelt sätt mäta skillnader på olika typer av material.
Senast redigerad av Kronkan 2012-02-15 08:50, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2012-02-15 01:05

ere därför det finns hyllade Stradivarius och vanliga fioliner?
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2012-02-15 08:42

roggaro skrev:ere därför det finns hyllade Stradivarius och vanliga fioliner?

Ja den fysiska utformningen och materialens egenskaper bör väl vara det som gör att det låter på avsett sätt. Det är väl detta att undvika stående vågor som verkar vara grejen. Och att locket kan svänga på avsett sätt och att det bildas lämpliga övertoner så att det låter som en fiol. Men om detta vet jag egentligen inget.

Användarvisningsbild
joel

Inläggav joel » 2012-02-16 17:00

Strmbrg skrev:Det verkar som att jag har svårt att göra mig förstådd.

Detta eftersom ingen hittills bemött min invändning mot de avbildade akustik-produkterna.

Det är ju inte teorin bakom dem som jag ifrågasätter.
Den går både bra att förstå och är sannolikt mycket väl förklarad på ett otal sidor på nätet, i böcker etc.

Min undran gäller REALISERINGEN AV PRINCIPERNA OCH UTFÖRANDET av de avbildade enheterna.

Så återigen:
Man måste väl konstruera dessa enheter av mycket inert material för att den teoretiska verkan skall omsättas i praktisk verkan?

De här klena sakerna ser ju mest ut att agera membran för infallande vågrörelser.

Jag har skummat igenom tråden och ser inte att du har fått ett tydligt svar eller uttryckt att du förstått varför det ej är viktigt med högdensitetsmaterial i diffusorer.

Kort förklaring:
I vanliga lyssningsrum finns en gränsfrekvens runt 250-300Hz beroende på storlek av rum där det inte är meningsfullt att prata om diffusering av ljudfälten pga. våglängd mm. alltså behöver bara diffusorer hantera frekvenser ovanför rummets gränsfrekvens. Frekvenserna ovanför denna gränsfrekvens reflekteras alldeles utmärkt på material med ytdensitet som lackad MDF.

Sammanfattning: det är menlöst att bygga dessa i uran eller järn osv.

För frekvenserna under gränsfrekvensen funkar inte diffusering utan måste hanteras annorlunda.

Vidare ser jag ingen risk i att det skulle finnas så mycket energi i ljudfältet längs väggarna i ett vanligt lyssningsrum så att mdf skulle börja vibrera och ge ifrån sig egenljud. i så fall i lägsta basen och då är även övriga möbler och golv mm ett problem.

MVH
/Joel

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-02-16 22:38

Det hela (dvs tråden) började med att jag såg bilder på Vingarna i en annan tråd.
Jag fick av bilderna intrycket att de såg lite tunna och akustiskt transparenta ut i de material, bla wellpapp, som de uppenbarligen var byggda av.

Efter det ställde jag frågan hur långt ner i frekvens de var tänkta att vara verksamma.
Det svar jag fick var att de fungerar nedemot 400 Hz.
Vet ej ens om det stämmer, har inte funnit någon info hos tillverkaren.

Det var alltså pappuppbyggnaden och 400 Hz som fick mig att fundera.

Det gör jag fortfarande.
Dock har min iver att diskutera saken dämpats en aning.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2012-02-17 13:40

joel skrev:
Strmbrg skrev:Det verkar som att jag har svårt att göra mig förstådd.

Detta eftersom ingen hittills bemött min invändning mot de avbildade akustik-produkterna.

Det är ju inte teorin bakom dem som jag ifrågasätter.
Den går både bra att förstå och är sannolikt mycket väl förklarad på ett otal sidor på nätet, i böcker etc.

Min undran gäller REALISERINGEN AV PRINCIPERNA OCH UTFÖRANDET av de avbildade enheterna.

Så återigen:
Man måste väl konstruera dessa enheter av mycket inert material för att den teoretiska verkan skall omsättas i praktisk verkan?

De här klena sakerna ser ju mest ut att agera membran för infallande vågrörelser.

Jag har skummat igenom tråden och ser inte att du har fått ett tydligt svar eller uttryckt att du förstått varför det ej är viktigt med högdensitetsmaterial i diffusorer.

Kort förklaring:
I vanliga lyssningsrum finns en gränsfrekvens runt 250-300Hz beroende på storlek av rum där det inte är meningsfullt att prata om diffusering av ljudfälten pga. våglängd mm. alltså behöver bara diffusorer hantera frekvenser ovanför rummets gränsfrekvens. Frekvenserna ovanför denna gränsfrekvens reflekteras alldeles utmärkt på material med ytdensitet som lackad MDF.

Sammanfattning: det är menlöst att bygga dessa i uran eller järn osv.

För frekvenserna under gränsfrekvensen funkar inte diffusering utan måste hanteras annorlunda.

Vidare ser jag ingen risk i att det skulle finnas så mycket energi i ljudfältet längs väggarna i ett vanligt lyssningsrum så att mdf skulle börja vibrera och ge ifrån sig egenljud. i så fall i lägsta basen och då är även övriga möbler och golv mm ett problem.

MVH
/Joel

Lite klokt skrivit Joel. Men vill återgigen tillägga att om det är egenresonanser som är föremål för diskussionen så är ju själva designen helt avgörande för att sådana skall uppträda. Precis såsom rummet har ju ett föremål vissa noder/moder där det kan svänga.

Det du skriver om rummet stämmer ju i grunden att rummets storlekar åt alla håll samt materialets egenskaper så att säga bestämmer vad i grunden kan hända. Men det räcker med att öppna eller stänga en dörr så ändrar du egenskaperna. Gångvägarna i ett rum är inte heller bara bestämda av det vi tror är rummet avgränsningar. Vågen kan ju gå olika vägar som de fakto gör att den stående vågen blir längre. Om du kan skapa detta så kommer de olika stådende vågorna bli mindre kraftiga samt spridas ut på flera.

Hemma hos mig så har detta inneburit att mitt rum faktiskskt spelar ner till 16 hz med hygglig nivå. Problem finns dock forfarande runt d31 hz som speglar rummets mesta längd. Men problemet har minskat kraftigt genom olika åtgärder som är gjorda för att få vågen att inte bara gå mellan väggarna utan att så att säga gå på snedden. Min bedömning är också att jag får ut mera av vågen i hallen vilket ger den riktigt låga basen ett välbehövligt stöd. Därför verkar mitt rum göra något som torde vara fullständigt omöjligt. Mina högtalare tror jag är specade till 40 Hz.

Så är min tes i alla fall. Men diffusin innebär alltid, enlifr min enkla uppfattning ,att man arbetar med de rumsliga begränsingarna som finns. Du kortar av eller förlänger vågens gångväg. Och syftet är ju att få så många "stående vågor" som möjligt vilket gör att varje enskilt fasfel påverkar mindre med mindre toppar och dalar.

Detta går inte mot detta du skriver utan är ett komplement.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-06-02 10:49

Nu har det kommit lite mätningar, post #48
http://www.euphonia-audioforum.se/forum ... 5&start=45

Användarvisningsbild
DuST

Inläggav DuST » 2012-06-05 16:00

Nu har jag läst hela tråden utan att se en enda bild på "ving-diffusoren" som tråden handlar om.

Även försökt hitta bilder genom google och på Svanå`s hemsida utan att hitta en enda bild.

Skulle någon kunna lägga upp en bild på produkten tråden hadlar om? Snälla..

Om någon har uppgifter om hur stor den är, var den går att köpa och vad den kan tänkas kosta får ni gärna posta det.

Tacksam för all info.

Mvh / Pär.
"i`m not young enogh to know everything"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-06-05 16:34

Bilder på de dyrare versionerna.

Bild

http://high-performance.dk/product/263/ ... arent.html

Är det inte under 400 Hz som problemen brukar börja?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-06-05 16:56

På några sidor in i den här tråden så finns det bild på wellpapp-vingen:
http://www.euphonia-audioforum.se/forum ... 9536&st=30
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-06-05 18:01

Användarvisningsbild
DuST

Inläggav DuST » 2012-06-05 18:24

Åh, tusen tack för snabba svar.

/ Pär.
"i`m not young enogh to know everything"

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-06-05 19:10

Om man frågar mig så ser vingen i papp för jävligt ut.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-06-05 22:03

Fast det gör de flesta akustikregleringsprylar... De där rummen som Svanå har på sin hemsida får åtminstone mig att rysa. Måste dessa fula grunkor verkligen synas? De kan väl gömmas bakom några passande textiler?

Användarvisningsbild
nikeb

Inläggav nikeb » 2012-06-06 08:35

Jag har nyligen införskaffat mig lite GH och två st wingar i mdf. I helgen gjorde jag lite tester med dem placeraxde bakom huvudet.

Mitt rum ser så ut att jag bakom huvudet har vägg i två nivåer antingen 260 cm eller ca 4 meter bakom lyssningsposition. Dessutom har jag ett skorstens kanal rund ca 35 cm i diameter 1,5 m direkt bakom huvudet. Den fungerar redan idag som en sorts diffusor.

Frågan är om mina köpta diffusorer drygt en meter bakom huvudet skulle tillföra något bättre än det redan är.

Först mätte jag men XTZ och kollade frekvensgången. Skillnaderna blev små och jag kan inte riktigt säga vad som var bäst.

Sen lyssnade jag. Först med wingarna uppställda rakt bakom mig typ en meter bort. Hmm ingen direkt skillnad som jag skulle betala för i mitt rum. Röster, placering, tydlighet väldigt lika som rummet var innan.

Tråkigt tänkte jag och ställde upp GH istället. Nej här hörde jag för första gången större skillnad fast till det sämre. Diana Kralls röst tjocknade och ljudbilden blev grötigare.

Bort hed alla diffusorerna och sedan upp med vingarna igen vilket båda åter lät väldigt lika. Ska tillägga att skillnaderna med Gh oxå var små men hörbara.

Tråkigt tänkte jag igen och började testa med att vrida vingarna lite. Till slut fastnade jag för något som faktiskt b lev bättre. Det slutade med att jag vinklade vingarna i ett halvsvagt V bakom huvudet med spetsen mot huvudet. Med denna uppställning uppnådde jag det jag ville. Dvs en tydligare och distinktare ljudbild. Mjukare och mer upplöst röst.

Uppställningen blir lite opaktisk där med det löser jag genom att göra dem flyttbara. Själva vingarna är mycket tunga och känns väldigt rejäla.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2012-06-06 08:40

[s]Trävingar eller plast?[/s] Har du undersökt diffusion av den bortre väggen?

edit läskunnighet

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-06-06 10:30

RogerGustavsson skrev:Fast det gör de flesta akustikregleringsprylar... De där rummen som Svanå har på sin hemsida får åtminstone mig att rysa. Måste dessa fula grunkor verkligen synas? De kan väl gömmas bakom några passande textiler?

Vingen i akryl passar in i vilket designhem som helst, och visst kan man gömma sakerna bakom ett ljudtransparant tyg.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-06-06 10:34

nikeb skrev:Jag har nyligen införskaffat mig lite GH och två st wingar i mdf. I helgen gjorde jag lite tester med dem placeraxde bakom huvudet.

Mitt rum ser så ut att jag bakom huvudet har vägg i två nivåer antingen 260 cm eller ca 4 meter bakom lyssningsposition. Dessutom har jag ett skorstens kanal rund ca 35 cm i diameter 1,5 m direkt bakom huvudet. Den fungerar redan idag som en sorts diffusor.

Frågan är om mina köpta diffusorer drygt en meter bakom huvudet skulle tillföra något bättre än det redan är.

Först mätte jag men XTZ och kollade frekvensgången. Skillnaderna blev små och jag kan inte riktigt säga vad som var bäst.

Sen lyssnade jag. Först med wingarna uppställda rakt bakom mig typ en meter bort. Hmm ingen direkt skillnad som jag skulle betala för i mitt rum. Röster, placering, tydlighet väldigt lika som rummet var innan.

Tråkigt tänkte jag och ställde upp GH istället. Nej här hörde jag för första gången större skillnad fast till det sämre. Diana Kralls röst tjocknade och ljudbilden blev grötigare.

Bort hed alla diffusorerna och sedan upp med vingarna igen vilket båda åter lät väldigt lika. Ska tillägga att skillnaderna med Gh oxå var små men hörbara.

Tråkigt tänkte jag igen och började testa med att vrida vingarna lite. Till slut fastnade jag för något som faktiskt b lev bättre. Det slutade med att jag vinklade vingarna i ett halvsvagt V bakom huvudet med spetsen mot huvudet. Med denna uppställning uppnådde jag det jag ville. Dvs en tydligare och distinktare ljudbild. Mjukare och mer upplöst röst.

Uppställningen blir lite opaktisk där med det löser jag genom att göra dem flyttbara. Själva vingarna är mycket tunga och känns väldigt rejäla.

Vad händer om du låter dom ta första reflexen istället?

Föregående

Återgå till Generellt om hifi