joel skrev:Strmbrg skrev:Det verkar som att jag har svårt att göra mig förstådd.
Detta eftersom ingen hittills bemött min invändning mot de avbildade akustik-produkterna.
Det är ju inte teorin bakom dem som jag ifrågasätter.
Den går både bra att förstå och är sannolikt mycket väl förklarad på ett otal sidor på nätet, i böcker etc.
Min undran gäller REALISERINGEN AV PRINCIPERNA OCH UTFÖRANDET av de avbildade enheterna.
Så återigen:
Man måste väl konstruera dessa enheter av mycket inert material för att den teoretiska verkan skall omsättas i praktisk verkan?
De här klena sakerna ser ju mest ut att agera membran för infallande vågrörelser.
Jag har skummat igenom tråden och ser inte att du har fått ett tydligt svar eller uttryckt att du förstått varför det ej är viktigt med högdensitetsmaterial i diffusorer.
Kort förklaring:
I vanliga lyssningsrum finns en gränsfrekvens runt 250-300Hz beroende på storlek av rum där det inte är meningsfullt att prata om diffusering av ljudfälten pga. våglängd mm. alltså behöver bara diffusorer hantera frekvenser ovanför rummets gränsfrekvens. Frekvenserna ovanför denna gränsfrekvens reflekteras alldeles utmärkt på material med ytdensitet som lackad MDF.
Sammanfattning: det är menlöst att bygga dessa i uran eller järn osv.
För frekvenserna under gränsfrekvensen funkar inte diffusering utan måste hanteras annorlunda.
Vidare ser jag ingen risk i att det skulle finnas så mycket energi i ljudfältet längs väggarna i ett vanligt lyssningsrum så att mdf skulle börja vibrera och ge ifrån sig egenljud. i så fall i lägsta basen och då är även övriga möbler och golv mm ett problem.
MVH
/Joel
Lite klokt skrivit Joel. Men vill återgigen tillägga att om det är egenresonanser som är föremål för diskussionen så är ju själva designen helt avgörande för att sådana skall uppträda. Precis såsom rummet har ju ett föremål vissa noder/moder där det kan svänga.
Det du skriver om rummet stämmer ju i grunden att rummets storlekar åt alla håll samt materialets egenskaper så att säga bestämmer vad i grunden kan hända. Men det räcker med att öppna eller stänga en dörr så ändrar du egenskaperna. Gångvägarna i ett rum är inte heller bara bestämda av det vi tror är rummet avgränsningar. Vågen kan ju gå olika vägar som de fakto gör att den stående vågen blir längre. Om du kan skapa detta så kommer de olika stådende vågorna bli mindre kraftiga samt spridas ut på flera.
Hemma hos mig så har detta inneburit att mitt rum faktiskskt spelar ner till 16 hz med hygglig nivå. Problem finns dock forfarande runt d31 hz som speglar rummets mesta längd. Men problemet har minskat kraftigt genom olika åtgärder som är gjorda för att få vågen att inte bara gå mellan väggarna utan att så att säga gå på snedden. Min bedömning är också att jag får ut mera av vågen i hallen vilket ger den riktigt låga basen ett välbehövligt stöd. Därför verkar mitt rum göra något som torde vara fullständigt omöjligt. Mina högtalare tror jag är specade till 40 Hz.
Så är min tes i alla fall. Men diffusin innebär alltid, enlifr min enkla uppfattning ,att man arbetar med de rumsliga begränsingarna som finns. Du kortar av eller förlänger vågens gångväg. Och syftet är ju att få så många "stående vågor" som möjligt vilket gör att varje enskilt fasfel påverkar mindre med mindre toppar och dalar.
Detta går inte mot detta du skriver utan är ett komplement.