Nu är det bevisat! Kablar kan låta helt annorlunda!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2005-09-03 02:30

Jag tror att jag ska ta fram en kabel som ger samma dist som denna men utan ljusledare. Deet ska nog inte vara så svårt och sedan skickar jag den till Fremer för test och får en bra recension.
OPS :oops:
Jag glömde visst en sak. Det kostar förmodligen en bra slant för att han ska "köpa" den här kabeln.
Jag får nog spara ett tag till innan jag får råd att skicka den på recension. :wink:

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-09-03 02:36

Jag har redan klurat på en passiv lösning med motsv. distorsion. Du får köpa konstruktionen för 10 000 kr - prutat å klart. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2005-09-03 02:54

Ett litet tillägg till ovanstående är att Mikael Fremer ändå verkar var lite ärlig då han skriver följande i Mårten designs Coltrane resension:

One final change was necessary to lock in the Coltrane's sound: using Mårten's cable of choice, the Jorma Design #1. I've used Harmonic Technology's combination of Magic Woofer and Tweeter cables for all of my recent speaker reviews, and have found their performance to be basically "out of the way"; the Harmonic Techs properly expressed the relative warmth and opulence of both the Krell Resolution 1 and the Sonus Faber Stradivari.

Yet when I'd optimized the Coltranes to the best of my abilities, I still found the sound a bit bright and spotlit on top, slightly lean on bottom. The issue wasn't one of "personality"—every speaker's got one—but of balance. A speaker shouldn't impose an imprint on every piece of music it reproduces, or at least it shouldn't be noticeable over time.

Because both Olofsson and his US distributor, Sound Advice, pushed the Jorma Design cables on me and I'd refused the offer—wanna see a room's worth of cables?—I felt I owed it to them to at least try their recommendation, which anyway is what the speakers are wired with internally. The biwired pair of WBT spade lugs protruding from the Jorma Design #1's cylindrical termination housing are marked Highs and Lows; I don't know if some kind of filtering is taking place, but with the Jormas in place, the Coltranes, which had already sounded impressive if somewhat brittle on top and lacking body below, cohered as they hadn't before. The top end, still ultra-extended and detailed, was now transparent and silky-smooth, the midbass more pronounced and fleshed-out, the bass fuller and more tactile. Given the Harmonic Tech cables' outstanding performance in all of the aforementioned parameters, their lack of synergy with the Coltranes remains a puzzle.
With the Jorma Design #1s in place, the overall balance was now satiny-smooth and close to ideal with all three power amplifiers I used.

Hela recensionen finns här:

http://stereophile.com/floorloudspeakers/205marten/

Jag tror att han är köpt av Harmonic tech, då han inte verkar förstå varför Coltrane släppte loss med kablar som inte tillför eller tar bort något.
Jag vet varför han skrev att med 3 olika förstärkare fungerade mina kablar absolut perfekt tillsammans med Coltrane.
Det är lite hifipolitik bakom detta och det handlar om konkurrensen med Hifi+.
Roy Gregory som är chefredaktör på Hifi+ skrev en recension om Coltrane innan Mikael fick göra detta. Roy Gregory är köpt av Nordost och han vägrade att koppla in andra kablar under Coltrenetesten. Han skrev att det var besvärligt att hitta en förstärkare som kunde göra Coltrane rättvisa.
Det var inte färstärkarna som var problemet det har jag konstaterat när jag hade Coltrane hemma första gången för snart 3 år sedan och körde dom med Nordost Valhalla.
Det var kablarna som var ett stort problem och jag hade ett jäkla sjå att hitta kablar som spelade bra med Coltrane.
Jag hade den gången inte tagit fram mina egna signal och högtalarkablar, men beslöt mig för att göra dettta då jag hade beställt ett par Coltrane från Mårten.
Mikael Fremers skriveri om att Coltrane spelade fint med alla 3 förstärkare som han kopllade upp dom på var en liten fingervisning åt Roy Gregory, men Fremer är ändå skriver han förbryllad över att Harmonic Tech inte fungerade med Coltrane.
Så visst verkar han ärlig, men är det bara hifipolitik bakom?
Jag är själv lite förbryllad.

PS. Mina No.1 kablar är inkopplade med Coltrane under Sterophiles mätningar och dom visar inte några konstigheter.

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2005-09-03 02:56

Morello skrev:Jag har redan klurat på en passiv lösning med motsv. distorsion. Du får köpa konstruktionen för 10 000 kr - prutat å klart. 8)

Kanske % på intäkterna istället Morello, det kan ge mer om jag lyckas spara ihop såpass att Mikael får råd att köpa kablarna som blir resultatet av vårt samarbete 8)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-09-03 03:08

Är inte säker på att jag förstår vad du vill ha fram. Så vad du säger är att Michael Framer är ärlig, och att han gillade dina kablar. Att han gillade den optiska ultradistande kabeln har ju denna tråd handlat om.

Detta skall tolkas... hur?

Vad menar du med ditt inlägg?

Är han ärlig och omdömesgill?
Ärlig när han säger vissa saker, oärlig när han säger andra?
Ärligt, men omdömeslös?
Ärlig, men instabil?
Ärlig, men köpt?
Ärlig, men... oärlig? :o

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2005-09-03 03:26

IngOehman skrev:Är inte säker på att jag förstår vad du vill ha fram. Så vad du säger är att Michael Framer är ärlig, och att han gillade dina kablar. Att han gillade den optiska ultradistande kabeln har ju denna tråd handlat om.

Detta skall tolkas... hur?

Vad menar du med ditt inlägg?

1. Är han ärlig och omdömesgill?
2. Ärlig när han säger vissa saker, oärlig när han säger andra?
3. Ärligt, men omdömeslös?
4. Ärlig, men instabil?
5, Ärlig, men köpt?
6. Ärlig, men... oärlig?

Vh, iö

Läs en gång till så kanske du förstår vad jag menar.
Eller kanske inte då jag har lite svårt att själv greppa vad det handlar om.
Alternativ 4 eller 5 eller kanske 6 eller kanske ????

Han är en himla trevlig stofil som vandrar runt på mässorna med sin gamla slitna läderportfälj full med vinylskivor.
Men om han är köpt, instabil, ärlig, oärlig, omdömeslös eller vad det nu är så är det inget som jag kan bevisa om det är bevis för något du letar efter. Men som sagt var läs igenom det jag skrev så kanske det klarnar lite mer för dig.

Han skriver ju inte rent ut att han gillar mina kablar, utan att han gillade dom ihop med Coltrane och han vägrade att testa vidare på sina egena högtalare som var Wilson Watt Puppy.
Det enda som gällde där var Harmonic Tech.
Numera lär det vara Wilson Max2 som han har höjt till skyarna.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-09-03 03:31

Jorma skrev:Läs en gång till så kanske du förstår vad jag menar...

Att läsa fler gånger är nog rätt meningslöst om du inte ändrat något i texten, men det du tillförde i det nya inlägget var mycket klargörande. :wink: Du besvarade mina frågor.

Jorma skrev:...Eller kanske inte då jag har lite svårt att själv greppa vad det handlar om.

:lol: Ja, han kan vara lite lurig Fremer.

Hursomhelst - tack Jorma. Då är jag med. :P

Vänliga hälsningar, Ingvar

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2005-09-03 03:41

IngOehman skrev::wink:

Nej läsa fler gånger är nog rätt meningslöst om du inte ändrat något i texten, men det du tillförde i det nya inlägget var mycket klargörande. :wink: Du besvarade mina frågor.

Tack Jorma. Då är jag med. :P

Vänliga hälsningar, Ingvar

bra att du förstod vad jag menade och det han skrev om mina kablar i februarinumret av Stereophile har varit väldigt positivt för min del då detta har uppmärksammats av framförallt Asiaterna och då främst i Japan som har gett mig full sysselsättning, men jag kunde ändå inte låta bli att reflektera över Mikael och hans inställning till vissa fabrikat som är stora och har gott om slantar och kan köpa den som köpas vill.

Användarvisningsbild
Audix

Inläggav Audix » 2005-09-03 08:20

Jorma skrev:Det var inte färstärkarna som var problemet det har jag konstaterat när jag hade Coltrane hemma första gången för snart 3 år sedan och körde dom med Nordost Valhalla.
Det var kablarna som var ett stort problem och jag hade ett jäkla sjå att hitta kablar som spelade bra med Coltrane.
Jag hade den gången inte tagit fram mina egna signal och högtalarkablar, men beslöt mig för att göra dettta då jag hade beställt ett par Coltrane från Mårten.

Nyfiken som man är undrar man vilka kablar Leif & Co själva använde under utvecklingen av Coltrane. Vet du det Jorma?

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2005-09-03 10:10

Jag fattar fortfarande inte varför karln inte skulle kunna vara precis lika omdömeslös eller köpt när han bedömmer din kabel jorma. För att du säger det :roll:
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-09-04 23:41

Ja, vad gör man inte för att undvika de 0,0001% dist som oren koppar kan ge... :D
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-09-04 23:44

Svante skrev:Ja, vad gör man inte för att undvika de 0,0001% dist som oren koppar kan ge... :D

Du kan nog gödsla med några fler nollor om du vill. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2005-09-05 02:56

Scheisse vad kablar e drygt.

Jag brukar ställa mig en fundamental fråga:

Musiksignalen transporteras ganska långt. Via en massa meter kretskort, sjukt många kontakter...

Hur fan i helvete kan då 1m med 1000kr-kontakter göra någon som helst skillnad i positiv bemärkelse?

Varför finns inga WBT där det inte syns?

Högtalalare ska spikas i marken men elektronik ska dämpas med t.ex. Solid Tech:s avancerade fjädersystem.. jag hajjar noll?

Tänk om 1% av all voodoo hade fokuserats på innovativa lösningar vad det gäller högtalare.. teknik & fakta verkar inte sälja så bra.. Usch & Fy! :x

Ville bara avreagera mig lite.. :roll:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-09-05 11:56

Morello skrev:
Svante skrev:Ja, vad gör man inte för att undvika de 0,0001% dist som oren koppar kan ge... :D

Du kan nog gödsla med några fler nollor om du vill. 8)

Ja, fast jag bryr mig ju inte så mycket om antalet nollor om de är fler än två. Om det inte gäller lönekuvertet förstås. 8)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2005-09-05 12:59

m_persson79 skrev:Scheisse vad kablar e drygt.

Jag brukar ställa mig en fundamental fråga:

Musiksignalen transporteras ganska långt. Via en massa meter kretskort, sjukt många kontakter...

Hur fan i helvete kan då 1m med 1000kr-kontakter göra någon som helst skillnad i positiv bemärkelse?

Varför finns inga WBT där det inte syns?

Högtalalare ska spikas i marken men elektronik ska dämpas med t.ex. Solid Tech:s avancerade fjädersystem.. jag hajjar noll?

Tänk om 1% av all voodoo hade fokuserats på innovativa lösningar vad det gäller högtalare.. teknik & fakta verkar inte sälja så bra.. Usch & Fy! :x

Ville bara avreagera mig lite.. :roll:

Själv har jag slutat bry mig. Jag är mest bara förundrad över att folk envisas med att lägga en evinnerlig tid på att pilla med saker som har ungefär lika stor påverkan på ljudet som att hålla ett hårstrå framför diskantelementet.

Henrik
Det finns två sorters personer:
1. De som kan extrapolera

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-09-05 14:29

lasselite skrev:Jag fattar fortfarande inte varför karln inte skulle kunna vara precis lika omdömeslös eller köpt när han bedömmer din kabel jorma. För att du säger det :roll:

Varför säger du så? Har du några misstankar att Jorma eller någon återförsäljare skulle muta Fremer? Eller är det något annat :roll: :wink:
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-09-05 15:31

m_persson79 skrev:Högtalalare ska spikas i marken men elektronik ska dämpas med t.ex. Solid Tech:s avancerade fjädersystem.. jag hajjar noll?

Fast det är bara vissa som tycker att högtalare ska stå på spikes, många andra (inkl vårt eget lilla orakel IÖ) menar att det ska vara mjuka fötter, SD-foten typ.

Dessutom är det så att högtalare ska producera ljud medan all annan kan/ska/bör/måste (använd efter eget tycke) skyddas mot vibrationer.

/ B

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2005-09-05 16:11

Gud! Läs tråden :roll: :wink:
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-09-05 16:37

m_persson79 skrev:Högtalalare ska spikas i marken men elektronik ska dämpas med t.ex. Solid Tech:s avancerade fjädersystem.. jag hajjar noll?

Vill man att högtalaren (ja hela jävla lådan) ska vibrera mycket, gärna i det hörbara området: Ställ den på spikes.

Vill man ha mindre vibrationer, gärna vid med lägre frekvens: Använd nåt mjukt, t.ex. SD-fötter.

Elektronik ska inte påverkas alls av vibrationer i underlaget. Undantag för vissa rörförstärkare. Observera att vibratioerna som kommer via luften kan skaka om delarna i dina apprater mer än vibrationer från underlaget.

Vissa skivspelare är utföra med med spikes. Detta för att erhålla kraftiga vibrationer i verket. På så vis kan man få ett intryck av att musiken är "svängigare" (hög stampa-takten-faktor, typ).
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-09-05 16:50

Max_Headroom skrev:Elektronik ska inte påverkas alls av vibrationer i underlaget. Undantag för vissa rörförstärkare. Observera att vibratioerna som kommer via luften kan skaka om delarna i dina apprater mer än vibrationer från underlaget.

Det sägs att elektronik inte ska påverkas av vibrationer. Men vissa kondensatorer är sådana att när man knackar på dom så hörs det i högtalarna. Nu var det länge sdan jag provade, kanske problemet inte finns idag?

/ B

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-09-05 17:42

Bill50x skrev:
Max_Headroom skrev:Elektronik ska inte påverkas alls av vibrationer i underlaget. Undantag för vissa rörförstärkare. Observera att vibratioerna som kommer via luften kan skaka om delarna i dina apprater mer än vibrationer från underlaget.

Det sägs att elektronik inte ska påverkas av vibrationer. Men vissa kondensatorer är sådana att när man knackar på dom så hörs det i högtalarna. Nu var det länge sdan jag provade, kanske problemet inte finns idag?

/ B

Jo, problemet finns fortfarande. Men åtminstone jag finner luftburna vibrationer som ett större problem än dom via underlaget. Dessutom bör ju tillverkaren använda kondensatorer som inte låter sig påverkas allt för lätt. Särskilt när produkterna kostar en mindre förmögenhet. Att en billig DVD för 500 kr kanske är känslig för vibrationer, det kan väl vara halv-accemptabelt. Men en för 50000 ska du fan kunna ställa på en sån där asfaltstampare utan att den påverkas. Tycker jag i alla fall.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-09-05 17:47

Max_Headroom skrev:Men en för 50000 ska du fan kunna ställa på en sån där asfaltstampare utan att den påverkas. Tycker jag i alla fall.

Jag tycker att det överhuvudtaget är märkligt att sk tweaks kan förbättra ljudet på dyra apparater. Det borde redan vara fixat. Eller som Linns svindyra CD12, som det knappt finns några reservdelslasrar till. Ger den upp står du där med din fina urfrästa aluminiumlåda till det facila priset av knappt 200 tusen.... Men det är klart, man kan alltid rensa ur inkråmet, vända uppochner på lådan och ha den som fruktskål :-)

/ B

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-09-05 17:59

Bill50x skrev:Det sägs att elektronik inte ska påverkas av vibrationer. Men vissa kondensatorer är sådana att när man knackar på dom så hörs det i högtalarna. Nu var det länge sdan jag provade, kanske problemet inte finns idag?

Det finns fortfarande gott om komponenter som "lider" (eller är det njuter de gör?) av mikrofoni.

Huruvida den utgör något problem beror på grad av mikrofoni, miljö och applikation.

Jag gjorde för något eller några tiotal år sedan en apparat, en tracker, som skulle se en liten lysdiod på upp till några mils avstånd, och med en precision på några tiotusendels grader kunna förmå ett servosystem att rikta in hela makapären, mot den där lilla lysdioden långt bort (i själva verket så var det ett prisma som satt så långt bort, medan lysdioden satt på apparaten själv, så ljus sträckan blev faktiskt den dubbla... Flera mil alltså, prismat satt på Kaknästornet, jag satt i Danderyd).

Eftersom ett par kondensatorer (liksom kretskortet själv) uppvisade viss mikrofoni (eller snarara taktofoni (vibrationskänslighet) stomvägen) och servosystemet som vred apparaten, av naturnödvändighet 8) , var mekaniskt kopplad till trackern, så kom hela systemet att oscillera, även när reflexion från prismat var obefintlig. :o

Nu skall man minnas att detta system var försedd med en dynamik av annat slag än man finner i audiosammanhang, närmare bestämt sisådär 10 000 000 ggr, och förstärkningen för det signallösa tillståndet var i storleksordningen jättemånga Vs per foton (eller noga räknat 256 000 Vs/C om man skippar den optoelektriska omvandlingen).

Så i audiosammanhang är mikrofoni (undantar nu när mikrofoner är inblandade :wink: ) av en annan, mycket lägre diginitet.

Måste nog ansluta mig till dem som menar att mikrofoni inte är att betrakta som ett realproblem i vinyllösa hifi-anläggningar.

Detta alltså sagt med undantag av än när vinylspelare och i vissa fall rör-RIAA-steg är inblandade. Dessa fall inbegrips alltså inte heller i det nedanstående.

I själva verket är mikrofonieffekter för det mesta (jag utesluter inte undantag) så små att risken för katastroffel (hoppande/mutande CD-spelare till exempel) nog faktisk kan vara större än att hörbarhet av linjär mikrofoni skall uppstå. :o

Som nämnts tidigare, är det min uppfattning att det ofta är vettigt att omhändertaga de fel i anläggningen som ger tiotusenfalt större hörbar inverkan på musikåtergivningen än de små felen (exempelvis mikrofoni), innan man bekymmrar sig över mikrofonin. Sedan kan man titta på de fel som är 1000 ggr värrre, sedan 100 ggr... och så vidare. :wink:

Vh, iö

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2005-09-05 21:12

Audix skrev:
Jorma skrev:Det var inte färstärkarna som var problemet det har jag konstaterat när jag hade Coltrane hemma första gången för snart 3 år sedan och körde dom med Nordost Valhalla.

Nyfiken som man är undrar man vilka kablar Leif & Co själva använde under utvecklingen av Coltrane. Vet du det Jorma?

Ja det vet jag då jag var med det sista året. Det var Harmonic Tech nätkablar som snabbt byttes mot mina JPC2.5 strax efter att vi hade träffats första gången. Det var på Stockholmsmässan i februari 2002 där vi bägge fanns med i Ljudmakarns rum.
Som signalkablar hade Leif Harmonic Tech Magic och högtalarkablarna var Nordost Valhalla. Dom kablarna åkte ut när jag presenterade mina No.1 och internkablaget i Coltrane som var av ett känt amerikansk märke åkte ut i samma veva och ersattes med samma ledare som jag hade tagit fram till mina kablar. Dom första Coltane i kolfiberlåda som hade premiär på Arken i september 2002 var fortfarande prototyper och ahde satts ihop första gången dagen innan Arkenmässan.
Dom hade fortfarande den amerikanska ledaren internt.
Mina första prototypkablar ur No.1 serien spelade första gången i december 2002 och både dessa kablar och Coltrane var färdigutveckalde och spelade på Frankfurtmässan i maj 2003 första gången i helt produktionsfärdigt skick.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-09-05 21:42

IngOehman skrev:Måste nog ansluta mig till dem som menar att mikrofoni inte är att betrakta som ett realproblem i vinyllösa hifi-anläggningar.

I själva verket är mikrofonieffekter för det mesta (jag utesluter inte undantag) så små att risken för katastroffel (hoppande/mutande CD-spelare till exempel) nog faktisk kan vara större än att hörbarhet av linjär mikrofoni skall uppstå. :o

Har en kamrat i Gbg, hos honom måste man gå på tå i vardagsrummet för annars får hans cd-spelare spel och skuttar runt som den värsta vinylspelare.... Digitalt är inte lösningen på alla problem :-)

/ B

Föregående

Återgå till Generellt om hifi