Svante skrev:Kronkan skrev:Sedan är det en fråga om mäta på olika skivunderlag. Lite försiktigt vill jag säga att bäst är nog att få VTA-vinkeln justerad så att nålen möter spåret med samma vinkel vid de olika försöken. Självklart vill jag inte avvisa att det är intressant att göra en genväg och mäta ändå. MEn då går det ju att kritisera resultatet möjligtvis.
Möjligt att jag är överdrivet försöktig i mitt förhållninssätt. Vill inte sprida missuppfattningar mer än nödvädnigt. Detta gör man nog men vill ändåå använda logiken så långt som möjligt. 3 mm är mycket i min skivspelarvärld.
Alltså, vad jag menar är att mäta inte behöver vara så högtidligt. Man mäter för att förstå, och ju mer man provar, desto mer förstår man. Om en snabb mätning med olika mattor visar att de där små resonanserna i mina bilder flyttar på sig, så är det troligt att det är mattan som har flyttat på dem. Kanske kan det då också vara en förklaring till en skillnad i lyssningsupplevelse.
Men att bädda och planera i sju svåra år för att göra mätningen perfekt så att den ska visa sanningen om allt? Nä, så funkar det inte. En mätning är en mätning och den säger en del om verkligheten. Hittar man inget när man mäter, men hör en skillnad så bör man antingen mäte mer eller blindtesta. Eller båda.
Experiment gör man för att vinna kunskap, så det är liksom bara att testa. Och mätningar som är enkla att göra finns det liksom inte så mycket anledning att låtas bli. Hittar man ingen skillnad i resonanserna så finns förklaringen till de hörbara skillnaderna någon annanstans.
Det är först när man målar in sig i ett hörn och tror sig ha skapat den perfekta mätningen som man har något att förlora på att mäta. När man MÅSTE hitta Förklaringen i det man mätt upp.
Jag tycker att man skall mäta! Det torde vara oändligt mycket bättre att vara nyfiken än uttråkad och försöka hindra saker och ting att belysas. Inte så alls. Och om man exempelvis mäter skillnaden mellan en gummimatta och en av filt så är höjdskillnaden mindre.
Att ändra VTA behöver inte vara så svårt. Finns nog olika sätt att göra detta. Har aldrig läst om någon jämförande mätning mellan olika underlag till vinylskivan. Så lite besvär vore det värt. Om några år framåt skulle jag självklart kunna bidra med meket. Vore ju riktigt roligt. Nu inte möjligt.