Dynamikskillnad på skivspelare (Nu med testlåt!!!)

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2012-12-05 23:36

Svante skrev:
Kronkan skrev:Sedan är det en fråga om mäta på olika skivunderlag. Lite försiktigt vill jag säga att bäst är nog att få VTA-vinkeln justerad så att nålen möter spåret med samma vinkel vid de olika försöken. Självklart vill jag inte avvisa att det är intressant att göra en genväg och mäta ändå. MEn då går det ju att kritisera resultatet möjligtvis.

Möjligt att jag är överdrivet försöktig i mitt förhållninssätt. Vill inte sprida missuppfattningar mer än nödvädnigt. Detta gör man nog men vill ändåå använda logiken så långt som möjligt. 3 mm är mycket i min skivspelarvärld.

Alltså, vad jag menar är att mäta inte behöver vara så högtidligt. Man mäter för att förstå, och ju mer man provar, desto mer förstår man. Om en snabb mätning med olika mattor visar att de där små resonanserna i mina bilder flyttar på sig, så är det troligt att det är mattan som har flyttat på dem. Kanske kan det då också vara en förklaring till en skillnad i lyssningsupplevelse.

Men att bädda och planera i sju svåra år för att göra mätningen perfekt så att den ska visa sanningen om allt? Nä, så funkar det inte. En mätning är en mätning och den säger en del om verkligheten. Hittar man inget när man mäter, men hör en skillnad så bör man antingen mäte mer eller blindtesta. Eller båda.

Experiment gör man för att vinna kunskap, så det är liksom bara att testa. Och mätningar som är enkla att göra finns det liksom inte så mycket anledning att låtas bli. Hittar man ingen skillnad i resonanserna så finns förklaringen till de hörbara skillnaderna någon annanstans.

Det är först när man målar in sig i ett hörn och tror sig ha skapat den perfekta mätningen som man har något att förlora på att mäta. När man MÅSTE hitta Förklaringen i det man mätt upp.

Jag tycker att man skall mäta! Det torde vara oändligt mycket bättre att vara nyfiken än uttråkad och försöka hindra saker och ting att belysas. Inte så alls. Och om man exempelvis mäter skillnaden mellan en gummimatta och en av filt så är höjdskillnaden mindre.

Att ändra VTA behöver inte vara så svårt. Finns nog olika sätt att göra detta. Har aldrig läst om någon jämförande mätning mellan olika underlag till vinylskivan. Så lite besvär vore det värt. Om några år framåt skulle jag självklart kunna bidra med meket. Vore ju riktigt roligt. Nu inte möjligt.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-12-06 06:08

paa skrev:
Harryup skrev:I princip så har jag aldrig hört att bättre skivspelare blir ännu bättre av tweaks. Hade spelaren filtmatta så låter filtmatta bäst osv osv. Vanligt för i tiden var det att kladda ner det inre med gegga. Och visst blev det annorlund.

ERA MkIV hade en fruktansvärt kraftig mikrofoni, och var mycket lätt att driva till rundgång. Att dämpa lådan (av plåt) gjorde underverk.

Om den kan klassas som "bättre skivspelare" vet jag inte, men ERA fick ju ganska hög status där några år, även om det nog till största delen var ganska oförtjänt.

Hur menar du oförtjänt ?

Skivspelaren låter ju bra ?

Varför har den högstatus oförtjänt ?

För att den låter mycket bättre än en direktdriven Technicsspelare ?

Tror du inte att de som köpt ERA ville ha en bra spelare, och att de kanske jämförde med många andra skivspelare innan köpet ?
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-12-06 09:46

Richard skrev:För att den låter mycket bättre än en direktdriven Technicsspelare ?

Tror du inte att de som köpt ERA ville ha en bra spelare, och att de kanske jämförde med många andra skivspelare innan köpet ?

Jag startade min hifi-karriär med just en ERA. Jag ska villigt erkänna att den köptes på rekommendation och inte jämförande lyssning. Men efter några år bytte jag till just en Technics direktdriven och det visade sig ganska snart vara ett nedköp. Den lät inte alls lika bra och på den tiden trodde jag det berodde på pickupen så det rullade ett antal sådana genom huset innan jag gav upp och skaffade en bättre spelare...

/ B

Användarvisningsbild
poppop

Inläggav poppop » 2012-12-06 20:06

Vad ska man ha då (utan att bli ruinerad)? Lyssnade i helgen på min systers mans Clearaudio, och det lät fantastiskt. Problemet är bara att hans pickup kostar mer än mina slutsteg och högtalare tillsammans... Nån jävla måtta får det vara.
Jag vill ha en bra skivspelare som gärna är trevlig att titta på, prisklass 15 000. Vad är då bättre än Technics 1210?

(I helgen ska jag lägga ut ljudfilerna, musik från 1210 och sl1000 via samma riaa, för jämförelse.)
Ljudtekniker till yrket, men utan vit rock.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2012-12-06 21:09

Poppop

Det är en bra fråga.
Det finns en tråd i avd. köpråd som innehåller en väldigt massa bra råd och mycket matnyttigt från alla som varit delaktiga.

Sen vad du tycker är snyggt är i ögat på betraktaren.

Slutligen är det ändå så att det är bara att masa sig iväg och dema så många snurrbord som man orkar efter man bestämt sin vilken handlingsplan som gäller.
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2012-12-06 21:11

poppop skrev:Vad är då bättre än Technics 1210?

Köp en Mk5 och en bra pickup.

Om du prompt ska ha något annant skulle jag rekomendera något i den här stilen:

Bild

http://www.project-audio.com/main.php?p ... es&lang=en
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-12-06 22:45

poppop skrev:Vad ska man ha då (utan att bli ruinerad)? Lyssnade i helgen på min systers mans Clearaudio, och det lät fantastiskt. Problemet är bara att hans pickup kostar mer än mina slutsteg och högtalare tillsammans... Nån jävla måtta får det vara.
Jag vill ha en bra skivspelare som gärna är trevlig att titta på, prisklass 15 000. Vad är då bättre än Technics 1210?

(I helgen ska jag lägga ut ljudfilerna, musik från 1210 och sl1000 via samma riaa, för jämförelse.)

Ser fram emot ljudfilerna.

Subjektivt tyckande från mig:

En begagnad dual 505 är mycket bättre. Rega planar 3 är snygg, ännu bättre och kostar 5000:-.

Clearaudion är väl remdriven och låter därför troligen bättre än technicsspelarna även om du monterar en riktigt dålig pickup på den.

Det kan enkelt demonstreras med musiklyssning att en sämre skivspelare med en fin pickup låter sämre än en bättre skivspelare med en sämre pickup.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2012-12-06 23:00

Richard skrev:En begagnad dual 505 är mycket bättre.

En sån har jag! Det är någon justeringsrem som gått av, i övrigt fungerar ... eller få se nu, nej. Jag har inte kvar den. Morsan och farsan fick den eftersom deras egen kastat in handduken. Ja ja.
Trevlig spelare för den med begränsad budget.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
poppop

Inläggav poppop » 2012-12-10 22:04

Nu har håller jag på att tanka upp en testlåt!

Två skivspelare, samma pickup (Ortofon OM20), samma Riaa (Cambridge 640P):

https://www.dropbox.com/sh/eejiqc1jr233yoa/LbJihDBwae

Filformatet är wav, 16 bitar, därav storleken på filerna...

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-12-10 23:46

Ja, det låter ju jefligt likt, åtminstone i min dåliga datorlyssning.

Mätmässigt kan man se samma sak i de här filerna som i svepen som du postade tidigare, med resonansen vid 460 Hz på 3-4 dB smalbandigt som största enskilda skillnad, och en bredbandigare nivåskillnad runt 5-10 kHz på 0,5-1 dB.

Och så lågfrekvensstörningarna som ser rätt olika ut (vilket skulle kunna bero på att de VAR olika vid de två tillfällena, men också på att de två olika tonarmarnas "massor" ger olika undre resonanser.

Bild
Bild
Bild
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2012-12-11 11:57

Hypoteser:

Lågfrekvensresonansen - dämpning/massa hos tonarm skiljer sig.
Resonans 460 Hz - kan vara tonarmsresonans, pickupinfästning, lager mm
Högfrekvensskillnad - olika kapacitans i tonarmskablage.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
poppop

Inläggav poppop » 2012-12-11 12:22

Det skiljer sig i använda kablar eftersom 1210 har eget internkablage och SL1000 saknar kablage (jag får ta till eget kablage).

Ovan ser vi att de mäter relativt lika frekvensmässigt. Kan man se något på dynamiken? Jag upplever den ena spelaren som mer dynamisk än den andra (utom nu när jag lyssnar i datorhögtalarna på ljudfilerna. Vet inte om jag hör nån skillnad alls... Får testa i bättre lyssning).

Föregående

Återgå till Generellt om hifi